سعید مقیسه، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، در مراسم اختتامیه همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین با تأکید بر نقش رسانهها در فرهنگسازی و تنظیمگری، به چالشهای موجود در زمینه ورود رسانههای نوین به کشور اشاره کرد. وی بر ضرورت توجه به نگاه دینی در تنظیمگری تأکید کرد و گفت: تنظیمگری دینی بهخوبی تعریف نشده و اغلب الگوها برگرفته از نظامهای خارجی هستند.
مقیسه از پژوهشگران و فعالان این حوزه درخواست کرد تا از منظر دینی به تنظیمگری بپردازند و این مسأله را بهعنوان یک مطالبه جدی مطرح کرد. وی به اهمیت فرهنگسازی پیش از ورود رسانههای نوین به کشور اشاره کرد و گفت: پیش از آنکه یک رسانه نوین در کشور فراگیر شود، باید با فرهنگسازی مردم را با فرصتها و تهدیدهای آن آشنا کنیم. اگر این کار انجام نشود و رسانهای بدون فرهنگسازی وارد شود، مردم فقط آسیبهای آن را خواهند دید.
رئیس ساترا همچنین از کندی در تصمیمگیریهای مربوط به تنظیمگری رسانههای نوین انتقاد کرد و گفت: ما باید سریعتر تصمیم بگیریم و مسئولیت تنظیمگری رسانهها را مشخص کنیم. هر روز صبح که از خواب بیدار میشویم، با یک رسانه جدید مواجه میشویم، و اگر دیر بجنبیم، نخواهیم توانست وظیفهمان را بهدرستی انجام دهیم.
وی با ذکر تجربهای از زمانی که در شبکه سه سیما فعالیت داشت، به مشکلات فرهنگسازی در رسانهها اشاره کرد و گفت که درخواست او برای پرداختن به آسیبهای وایبر در آن زمان با تأخیر همراه بود و این فرصت از دست رفت. او در پایان تأکید کرد: یکی از مطالبههای جدی ما در زمینه تأثیر احکام در رسانهها این است که مسئولان کشور سریعتر تصمیمگیری کنند و راهکارهای تنظیمگری رسانههای نوین را مشخص کنند.
حجتالاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در مراسم اختتامیه همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین تاکید کرد: یکی از مفاهیم کلیدی که در رابطه با رسانههای نوین وجود دارد، «شبکهای شدن» است. این شبکهای شدن نه فقط یک ابزار است، بلکه اجتماع انسانی ما را بهشدت تحت تأثیر قرار داده و تحولی بنیادین را رقم زده است. این تحول به ما امکان میدهد که پیامهای دینی و فرهنگی خود را به شکلی وسیعتر و اثرگذارتر منتشر کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در صداوسیما، ما با چالشهایی در مواجهه با رسانههای شبکهای روبرو هستیم. یکی از مسائل مهمیکه باید به آن توجه کنیم، این است که صرفاً تعداد مخاطبان نباید معیار اصلی اثرگذاری رسانه باشد. به عنوان مثال، ممکن است پخش یک مسابقه فوتبال میلیونها بیننده داشته باشد، اما یک برنامه دینی با مخاطبان کمتر میتواند تأثیر عمیقتری داشته باشد. بنابراین، باید به تحول شبکهای توجه بیشتری کنیم تا بتوانیم از ظرفیتهای رسانهای به درستی بهرهبرداری کنیم.
حجت الاسلام شهریاری در ادامه گفت: یکی دیگر از نکات مهم این است که شبکههای اجتماعی و رسانههای نوین امروزه افراد را به «فرد رسانه» تبدیل کردهاند. هر فرد میتواند در لحظه تولیدکننده و دریافتکننده محتوا باشد. این تغییر، تحولی عظیم در اجتماع انسانی ایجاد کرده و ما شاهد این هستیم که هر کس میتواند صدایی برای خود داشته باشد.
وی در ادامه به وظیفه دینی و اخلاقی رسانهها تاکید کرد و گفت: رسانههای نوین باید در خدمت ارزشهای دینی و اخلاقی باشند. همانطور که در قرآن کریم نیز به این موضوع اشاره شده است، ما به عنوان مسلمان وظیفه داریم تا پیامهای الهی را بهدرستی به جهانیان منتقل کنیم. جهاد کبیر که در قرآن به آن اشاره شده، به معنای جهاد با پیام و تبلیغ دین است. این وظیفهای است که ما در رسانههای سنتی و نوین بر عهده داریم.
امروز، رسانهها باید به عنوان ابزاری برای ترویج دین و اخلاق در جامعه عمل کنند و این کار نیازمند تفکر و برنامهریزی دقیق است. ما نمیتوانیم تنها به محتواهای کوتاه و ساده بسنده کنیم. محتوای دینی میتواند مختصر، مفید و بسیار اثرگذار باشد و این وظیفه رسانههای دینی است که این پیامها را بهدرستی به مخاطبان منتقل کنند.
همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین
حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی در پیامی با قدردانی از برگزاری همایش «دین، فرهنگ و رسانههای نوین
متن کامل پیام حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی
بسم الله الرحمن الرحیم
«الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ ۗ وَکَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِیبًا»
در آغاز لازم است از برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در این همایش که به نام دین، فرهنگ و رسانههای نوین نامیده شده است تشکر و قدردانی نمایم و امیدوارم با تلاش و کوشش همه کسانی که در تولید و ترویج معارف دینی و آموزههای اسلامی خدمت میکنند شاهد رسانههای نوین با محتوای اصیل باشیم.
قرآن کریم به تبلیغ نگاه ویژه عمیق و دقیق دارد به عنوان نمونه در آیه تبلیغ یکی از شئون پیامبران الهی را تبلیغ دین برشمرده است راهی که در آن نه از مردم بلکه تنها از خداوند بیم دارند و خداوند نیز پاداش آنان را به آنها عطا میکند در این آیه تبلیغ رسالات خداوند به شکل و ابزار و اسلوب خاصی مقید نشده و از این رو شامل ،بیان عمل قلم فضای مجازی و هر چیزی که در آن ابلاغ صورت میگیرد خواهد بود.
همواره بشر بنا به فطرت خویش به دنبال حقیقت میگردد و حقیقت را دوست داشته و در مقابل آن خضوع میکند به شرطی که حقیقت را بشناسد و آن را از باطل تشخیص دهد اما در بازار فریبنده امروز در فضای مجازی شناخت درست از نادرست و شناساندن آن وظیفه ایی بسیار دشوار است، لذا از همه کسانی که با ابزار رسانه آشنایی داشته و در کنار آن دغدغه دین مداری و فضیلت گرایی و اخلاق را دارند، انتظار میرود از این فرصت نهایت استفاده را بنمایند و مسئولین و متولیان امور نیز نسبت به شیوههای قدیمی و رسانههای کم طرفدار تامل کرده و با حضور پررنگ در عرصه رسانههای مجازی، جریان دین و معنویت را تقویت نموده و در راه تولید محتوای جذاب و در عین حال بدون تحریف و انحراف، کوشش نمایند. و البته چنین همایشهایی میتواند ایدههای خلاقانه و شیوههای سودمند را در اختیار صاحبان رسانه قرار دهد.
بار دیگر از همه مسئولین و حضار و عوامل این همایش وزین تشکر و قدردانی می نمایم و از خداوند متعال می خواهم توفیق تبلیغ و ترویج دین را به همه ما عنایت فرماید.
49.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ رسانههای نوین
فیلمجستار شایسته تقدیر در همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین
اثری از دانشجویان دانشکده دین و رسانه:
سجاد معینی نجفآبادی و محمدمهدی تقیپور بروجنی
🌐 کانال همایش در ایتا: https://eitaa.com/rcnmconference1
ریل رسانهملی برای نیل به تمدن نوین ایرانی- اسلامی
رئیس سازمان صداوسیما در اختتامیه همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین با ارسال پیامی بر دستیابی به هویت جهانی- امتی با تقویت هویت دینی و انقلابی تأکید کرد
گزارش اختتامیه همایش در روزنامه جامجم:
https://www.jamejamdaily.ir/Newspaper/item/244609
52.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همایش دین فرهنگ و رسانه های نوین در یک نگاه
🌐 کانال همایش در ایتا: https://eitaa.com/rcnmconference1
61.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مروری بر رویدادهای علمی همایش دین فرهنگ و رسانه های نوین
🌐 کانال همایش در ایتا: https://eitaa.com/rcnmconference1
101.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مراسم افتتاحیه و اختتامیه همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین
🌐 کانال همایش در ایتا: https://eitaa.com/rcnmconference1
هویت دینی و رسانههای نوین.mp3
زمان:
حجم:
8.03M
فایل صوتی پنل تخصصی هویت دینی و رسانههای نوین
مقالههای ارائه شده در این نشست:
رسانههای نوین و نقش آن در نشر و تقویت فرهنگ مقاومت/ استاذ دكتور مازن محمد
سیاست های دینی رسانه ملّی در نظارت بر رسانه های نوین / محمدکاظم جعفرزاده فیروزآبادی
کارکردهای رسانه های نوین در توسعه بخشی معارف دین/ دکتر محسن قمرزاده، مریم ملک محمدی
مدیر پنل: حجتالاسلام دکتر میثم حسنی سعدی
🌐 کانال همایش در ایتا: https://eitaa.com/rcnmconference1
اولین کنفرانس ملی حکمرانی و نظام سیاست گذاری فرهنگی
محورهای همایش:
حکمرانی و چالش های فرهنگی در ایران آینده
حکمرانی و فرهنگ در ایران 1450
حکمرانی و جمعیت در ایران آینده
حکمرانی و فضای مجازی
حکمرانی و نظام سیاست گذاری فرهنگی
حکمرانی و مدل ارزیابی نظام مدیریت فرهنگی کشور
حکمرانی و بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور
حکمرانی، پایش و رصد نهادهای فرهنگی
حکمرانی و اقتصاد فرهنگ؛ ظرفیت ها و تهدیدها
راههای ارتباطی:
ایمیل ارسال مقالات: info@andishkademasael.ir
شماره تماس: 09333820630 و 09900257924
همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین
اولین کنفرانس ملی حکمرانی و نظام سیاست گذاری فرهنگی محورهای همایش: حکمرانی و چالش های فرهنگی در ایر
پژوهشگران مشارکتکننده در همایش دین، فرهنگ و رسانههای نوین که مقالاتی در حوزههای مرتبط با محورهای همایش فوق دارند، بهویژه عزیزانی که چکیده ارسال نمودند و فرصت ارائه مقاله کامل را نداشتند، میتوانند در این همایش شرکت نموده و تا پایان آبانماه مقالات خود را ارسال نمایند