eitaa logo
بخوان و بیاندیش
176 دنبال‌کننده
637 عکس
719 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
❇️ وَ ما يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللهِ إِلاَّ وَ هُمْ مُشْرِكُونَ (یوسف:۱۰۶) و اکثر خلق به خدا ایمان نمی‌آورند مگر آنکه مشرک باشند. ❇️ 💠 حضرت امام جعفر صادق علیه السلام: ✅ فِی قَوْلِهِ وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِکُونَ (یوسف:۱۰۶) قَالَ هُوَ قَوْلُ الرَّجُلِ لَوْ لَا فُلَانٌ لَهَلَکْتُ وَ لَوْ لَا فُلَانٌ لَأَصَبْتُ کَذَا وَ کَذَا وَ لَوْ لَا فُلَانٌ لَضَاعَ عِیَالِی أَ لَا تَرَی أَنَّهُ قَدْ جَعَلَ شَرِیکاً فِی مُلْکِهِ یَرْزُقُهُ وَ یَدْفَعُ عَنْهُ قَالَ قُلْتُ فَیَقُولُ لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ مَنَّ عَلَیَّ بِفُلَانٍ لَهَلَکْتُ قَالَ نَعَمْ لَا بَأْسَ بِهَذَا. ⬅️ امام علیه السلام در تفسیر آیه‌ی شریفه‌ی: «وَ مَا یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِالله إِلاَّ وَ هُم مُّشْرِکُونَ (یوسف:۱۰۶) و بیشتر مرد ایمان نمی‌آورند و مگر آنکه مشرک باشند» فرمود: مقصود آن است که فردی بگوید: اگر فلانی نبود، به چنین‌وچنان دچار می‌شدم و یا اگر فلانی نبود، اهل‌وعیالم از دستم می‌رفتند. مگر نمی‌بینی که وی برای خداوند شریکی قائل شده که به او روزی می‌دهد و بلا و مصیبت را از او دور می‌کند؟! راوی می‌گوید به امام عرض کردم: برخی چنین می‌گویند: اگر لطف و مرحمت الهی بر من نبود و فلانی را به کمکم نمی‌فرستاد، هلاک می‌شدم؛ این چنین تعبیری چه حکمی دارد؟ امام فرمود: (این تعبیر که در آن به خلق در سود و ضرر رسانی نگاه استقلالی ندارد و به سبب‌ساز توجّه دارد،) اشکالی در آن نیست. 📚 عدهًْ الداعی (ابن فهد حلّی): ص۹۹ 💠 مولی امیرالمؤمنین علی علیه السلام: ✅ اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ ذَنْبٍ ارْتَكَبْتُهُ ...خَيْرٍ أَرَدْتُ بِهِ وَجْهَكَ فَخَالَطَنِي فِيهِ وَ شَارَكَ فِعْلِى مَا لَا يَخْلُصُ لَكَ أَوْ وَجَبَ عَلَيَّ مَا أَرَدْتُ بِهِ سِوَاكَ فَكَثِيرٌ مَا يَكُونُ كَذَلِكَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِي يَا خَيْرَ الْغَافِرِينَ. ⬅️ بار خدایا! از تو آمرزش می‌طلبم برای هر گناهی که... در آن، خواستم کار خیری را برای رضای تو انجام دهم، ولی نیّت غیر تو در من وارد شد و کار مرا آلوده ساخت اخلاصش را بر هم زد، یا گناهی که وبال آن به واسطه‌ی این که از ابتدایش جلب نظر غیر تو را با آن خواستم دامنگیر من شد و اکثر کارهایی که انجام می‌دهیم نیز همین‌گونه (مبتلا به عدم اخلاص و یا ریا) است، پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این‌گونه گناهانم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان! 📚 البلد الأمین (شیخ کفعمی): ج۱، ص۳۸، بخشی از فراز ۳۹ استغفار هفتادبندی امیر مؤمنان علی علیه السلام 💠 حضرت امام محمد باقر علیه السلام: ✅ شِرْکُ طَاعَهًٍْ لَیْسَ شِرْکَ عِبَادَهًٍْ وَ ...أَشْرَکُوا بِاللَّهِ فِی الطَّاعَهًِْ لِغَیْرِهِ وَ لَیْسَ بِإِشْرَاکِ عِبَادَهًٍْ أَنْ یَعْبُدُوا غَیْرَ اللَّهِ. ⬅️ مقصود (از شرک در این آیه‌ی ۱۰۶ از سوره‌ی یوسف)، شرک در اطاعت است، نه در عبادت؛ و ...چون از غیر خدا اطاعت کردند (در نتیجه در حقیقت)، به خداوند شرک ورزیدند. مقصود، شرک در عبادت نیست که غیر خدا را بپرستند. 📚 الکافی (ثقة الاسلام کلینی): ج۲، ص۳۹۷ @justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
💠 حضرت امام سجاد علیه السلام: ✅ وَ مَا أَنَا يَا رَبِّ وَ مَا خَطَرِى؟ هَبْنِى بِفَضْلِكَ، وَ تَصَدَّقْ عَلَىَّ بِعَفْوِكَ. ⬅ و من چه هستم ای پروردگارم و چه اهمیتی دارم؟! (پس اینک که این‌قدر ناچیز و بی‌اهمیت هستم، بر من تفضّل کن و) به احسانت مرا ببخش و به گذشتت بر من تصدّق کن. 📚 مصباح المجتهد (شیخ طوسی): ج۲، ص۵۸۲، فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی - مفاتیح الجنان (شیخ عباس قمی): اعمال مشترک ماه مبارک رمضان @justhadis110
هدایت شده از بیداری ملت
قم در مسیر تهرانیزه شدن؟! 🔸 کمیسیون ماده پنج قم در یکی از جدیدترین مصوبات خود در تصمیمی عجیب، عملا با انکار بافت تاریخی قم مصوب کرده است که از این به بعد، در سرتاسر بافت تاریخی، صرفا ۶۷۲ قطعه دارای ارزش تاریخی (البته تنها با فاصله یک ملک) حراست شوند. خب معنای این مصوبه چیست؟ معنایش آن است که به‌زودی باید منتظر افزایش شدید تراکم در بافت تاریخی و احداث ساختمان‌های چهار طبقه یا بیشتر در مجاورت بناهای ارزشمند تاریخی شهر قم باشیم آن هم تنها به فاصله یک ملک! تقریبا هیچ جای دنیا با بی‌توجهی به بافتهای ارزشمند تاریخی، اینطور ریشه خود را نمی‌زنند. بلکه برعکس، به شدت از آثار تمدنی و هویتی خود مراقبت می‌کنند؛ به نحوی که برخی کشورهای غربی چنان روی هویت خود حساسند که برای بافتهای با قدمت به مراتب کمتر، حفاظت به مراتب بیشتری را لحاظ می‌کنند. 🔸علاوه بر بحثهای هویتی، وجه دیگر این نوع مصوبات عجیب، تشدید برخی مشکلات زیست محیطی کلانشهرها نظیر بحران آلودگی هوا و ... است. قانون هوای پاک را ملاحظه فرموده‌اید؟ ماده ۲۱ این قانون تصریح کرده است که وزارت راه و شهرسازی موظف است مسائل زیست محیطی را در طرحهای جامع و تفصیلی شهرها لحاظ کند و ضوابط تراکم ساختمانی، متناسب با شرایط اقلیمی و معیارهای زیست محیطیِ مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست باشد و ضوابط پیوست سلامت نیز مورد تایید وزارت بهداشت باشد. از زمان تصویب این قانون حدود ۶ سال گذشته است اما سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت، چقدر عملاً در تهیه طرحهای جامع و تفصیلی شهرها جدی گرفته می‌شوند؟ برفرض محال که جدی هم گرفته شوند، این طرحهای جامع و تفصیلی، بعد از تهیه و تصویب، چقدر عملاً مبنای توسعه شهرها هستند؟! 🔸 در چنین شرایطی که برخی مدیران اجرایی که گاها فاقد دانش لازم هستند و بعضا نیز با روابط سیاسی منصوب شده‌اند برای آینده کلانشهرها چنین تصمیمات شاذی می‌گیرند، چقدر امتداد تمدنی ما محتمل است و یا از سوی دیگر، چقدر حل مسائلی نظیر آلودگی هوای کلانشهرها میسر است؟ باتوجه به آنکه بسیاری از تحولات کالبدی کلانشهرها، نه نتیجه طرحهای جامع و تفصیلی، بلکه حاصل خروجی کمیسیون‌هایی نظیر کمیسیون ماده ۵ است آیا وقتش نرسیده که تا قبل از آنکه تتمّه هویتی و تمدنی شهرهایمان را به کلی به فنا بدهیم و تا قبل از آنکه با تراکم‌فروشی‌ها و بارگذاری‌های بیشتر، در سوگ تتمّه هوای پاک شهرهایمان بنشینیم، فکری اساسی برای این نوع کمیسیون‌ها کنیم که دائما با نقض اسناد بالادست، در حال شخم زدن شهرهایمان هستند؟ 🔸خدمت نهادهای نظارتی عرض می‌شود که حسب آمار مراجع ذیربط، سالیانه چندین هزار نفر در کلانشهرها صرفا به علت آلودگی هوا جان می‌سپارند؛ این آمار، فقط در تهران بیش از ۶۰۰۰ نفر در سال اعلام شده است! از این آمار دهشتناک دردتان نمی‌گیرد؟! توجه به مسائل هویتی و تمدنی پیشکش، حداقل باتوجه به ارتباط معنادار آلودگی هوا با افزایش تراکم کلانشهرها، برای جلوگیری از تضییع بیشتر حق‌الناس، عملکرد کمیسیونهایی نظیر ماده ۵ و ماده ۱۰۰ و ... که به مجرایی برای شهر فروشی‌های به ظاهر قانونی تبدیل شده‌اند زیر ذره‌بین قرار گیرد تا بیش از این به خاطر منافع اقلیت، حقوق عامه تضییع نشود. 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 تنها چند روز پس از پیروزی انقلاب، امام (ره) این خط قرمز را مشخص کرد 🔰امام خمینی (ره) تنها چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در همان هفته های اول فرمودند: ‏« الآن وزارتخانه‌ها - این را می‌گویم که به دولت برسد، آنطوری که برای من نقل‌ می‌کنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامی نباید در آن بشود. در وزارتخانه‌های اسلامی نباید زن های لخت بیایند؛ زن ها بروند اما با حجاب باشند. مانعی ندارد بروند؛ اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند، با حفظ جهات شرعی باشند » صحیفه امام(ره)، ج 6، ص 328 و 329 🔻در نظر بگیرید که اساساً هنوز مردم به طور رسمی به جمهوری اسلامی رأی نداده اند. 🔻مردم و کشور با انواع و اقسام بحران های و غیر اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند. 🔻کشور در وضعیت خطرناکی قرار داشت و هنوز معلوم نبود چه بر سر انقلاب می آید. 👈 آنگاه امام (ره) در همان روزهای اول، به موضوع ورود پیدا کرده است. ◀️ این اقدام امام نشان می دهد که مسأله حجاب جزو ارکان جدانشدنی حکومت برآمده از دین خداست و در همه شرایط جزو و های ما بوده، هست و خواهد بود. همچنین تمرکز دشمن بر موضوع حجاب در فتنه اخیر نیز یک بار دیگر نشان داد که در موضوع حجاب، ما با یک مسأله عادی روبرو نیستیم. 🔴 👇 @bidariymelat
✳️ فتنه رفرداندوم از طریق تحریف امام (قسمت اول: تحریف امام تا کجا و به چه قیمت!؟؟!؟!؟!؟) اساساً یهود و جریان سقیفه سردمداران تحریف در تاریخ هستند که برای مطامع ناچیز خود، حاضرند دست به هر گونه تحریف حقیقت بزنند! یکی از بهترین اقسام تحریف برای این جماعت و اذناب عمدتاً منافق یا افساد‌طلب یا لیبرال یا خوارج‌پیشه و غیره‌شان تقطیع است! چه‌قدر به خصوص در این ایام این جمله معروف تقطیع شده از مرحوم امام رضوان الله علیه را شنیده‌اید و خوانده‌اید و برای مقاصد پلید خود پشت آن پنهان شده‌اند این جماعت که: میزان اکثریت است‌. خوب اما بگذارید یک‌بار و برای همیشه اصل این سخنان امام رضوان الله علیه را که بسیار هم مناسب این جماعتی هست که برای مطامع خود تقطیع شده‌اش را پخش می‌کنند بخوانیم! ✅ سخنان صریح آیه الله امام خمینی قدّس‌سرّه: ⬅️ همه باید مقید به این باشید که قانون را بپذیرید ولو برخلاف رأى شما باشد، باید بپذیرید براى اینکه: میزان اکثریت است 👈👈👈👈👈 و تشخیص شوراى نگهبان که این مخالف قانون نیست و مخالف اسلام هم نیست، میزان این است،‼️ همه ما باید بپذیریم. من هم ممکن است با بسیارى از چیزها، من که یک طلبه هستم مخالف باشم، لکن وقتى قانون شد و چیز شد، خوب ما هم پذیریم. بعد از اینکه یک چیزى قانونى شد، دیگر نق زدن در آن، 👈👈👈 اگر بخواهد مردم را تحریک بکند، مفسد فى الارض است و باید با او دادگاه‌ها عمل مفسد فى الارض بکنند. 📚 صحیفه نور: ج۱۴، ص۲۴۴ https://lib.eshia.ir/50080/14/244 پ.ن: دوستان افساد‌طلب مانند اسلافشان (از یهود گرفته تا جریان نفاق سقیفه و خوارج و...) در تقطیع آنچه به نفعشان هست استادند! میزان رای اکثریت را همه جا می‌گویند ولی از گفتن ادامه‌ی آن پرهیز دارند. یک‌بار دیگر ادامه را با دقت مطالعه بفرمایید! @readandthink
✳️ فتنه‌ی رفراندوم از طریق تحریف امام (قسمت دوم: میزان حکم خداست نه رای اکثریت!) ✅ سخنان صریح آیه الله خمینی قدّس‌سرّه: ⬅️ این توهّم که حالا که جمهورى اسلامى شده است و هر کس خودش هر کارى مى‌خواهد بکند آزاد است، این درست نیست، آزادى در حدود قانون است یعنى آن مقدارى که خداى تبارک و تعالى به ما آزادى داده است در آن مقدار آزاد هستیم. آزاد نیستیم که فساد بکنیم، هیچ انسانى آزاد نیست که کار خلاف عفت بکند، هیچ انسانى آزاد نیست که برادر خودش را اذیت بکند. این مقدار آزادى که خداى تبارک و تعالى به مردم داده است بیش از آن آزادى‌هائى است که دیگران داده‌اند آنها آزادى غیر منطقى داده‌اند و آزادهایى که خدا داده است آزادى منطقى است، همه چیزهائى را که آنها دادهاند آزادى نیست، آزادى باید منطقى و طبق قانون باشد. بنابراین ما از آن چیزى را که مى‌خواهیم حکومت الله است، مى‌خواهیم خدا و قرآن بر ما حکومت کند، ما هیچ حکومتى را جز حکومت الله نمى‌توانیم بپذیریم و هیچ دستگاهى را که برخلاف قوانین اسلام باشد نمى‌توانیم بپذیریم 👈👈👈 و هیچ رایى را که برخلاف رأى اسلام باشد، خواه رأى شخصى باشد و یا رأى گروهى و حزبى نمى‌توانیم بپذیریم. ‼️ 📚 صحیفه‌ی نور: ج۷، ص۲۰۲ https://lib.eshia.ir/50080/7/202 @readandthink
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️فرمایشات کامل حضرت امام خمینی رضوان الله علیه: میزان اکثریت است و ... فتنه 🍃گروه جهادی شهید محمد علی چمن پیما https://eitaa.com/joinchat/3636658376Ccb7a74bf36
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
4_5913481049542756170.mp3
4.27M
‍ ✳️ عالم ربّانی آیت الله سید حسین یعقوبی قائنی رضوان الله علیه: کارهای خدا آدمیزادی نیست. ✳️ یکی از مؤیدات بیان فوق این دعای حیرت‌انگیز که اگر از لسان امام معصوم نبود انسان جرئت نمی‌کرد چنین دعا کند. خدا را شکر بابت نعمت چنین امامانی... 💠 بخوانید فقره‌ی پنجاه از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام در صحیفه‌ی سجادیه را و التماس دعا... ✅ اللّهمّ و من رعی هذا الشّهر حقّ رعایته، و حفظ حرمته حقّ حفظها، و قام بحدوده حقّ قیامها، و اتّقی ذنوبه حق تقاتها، او تقرّب الیک بقربة اوجبت رضاک له، و عطفت رحمتک علیه، 👈👈 فهب لنا مثله من وجدک، و اعطنا اضعافه من فضلک، فاّن فضلک لا یغیض، و ان خزائنک لا تنقص بل تفیض، و انّ معادن احسانک لا تفنی، و انّ عطاک للعطاء المهنّا. ⬅️ بار الها هر کس که این ماه را آن‌طور که بایسته است رعایت کرده، و احترامش را آن‌چنان که باید حفظ نموده، و حدودش را به بهترین صورت بپاداشته، و از گناهانش به نحو صحیح پرهیز کرده، یا به وسیله کار خیر به تو تقرب جسته که موجب خشنودیت از وی گشته، و رحمتت را متوجه او نموده‌ای، 👈 پس مانند آنچه به او بخشیدی از فضل و بی‌استحقاق بخشی‌ات به ما ببخش و تفضّل فرما، 👈👈 و چندین برابر آن را از فضل خود به ما عطا فرما، چرا که فضل و بی‌استحقاق بخشی‌ات کاستی نگیرد، و خزائنت نقصان نپذیرد بلکه افزون می‌شود، و معادن احسانت از بین نمی‌رود، و همانا عطای تو گوارا عطایی است. 📚 صحیفه سجادیه: دعای ۴۵ (دعای وداع با ماه مبارک رمضان)، فقره‌ی ۵۰ ✳️ تقریر زیبا و دلنشین استاد میرباقری از این فراز در فایل صوتی پیوست... @justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
4_5884510258180656802.mp3
3.85M
‍ ✳️ اگر امام معصوم چنین دعا نمی‌کردند، هرگز جرأت نمی‌کردم که این‌چنین دعا کنم، خدا را شکر که امامانی داریم که به ما می‌آموزند چگونه از خدایی که دریغ در ساحتش راه ندارد باید درخواست نمود و چه باید درخواست کرد. 💠 بخوانید فقره چهل و پنج از دعای وداع با ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام را و التماس دعا... ✅ اللَّهُمَّ فَلَکَ الْحَمْدُ إِقْرَاراً بِالْإِسَاءَةِ، وَ اعْتِرَافاً بِالْإِضَاعَةِ، وَ لَکَ مِنَ قُلُوبِنَا عَقْدُ النَّدَمِ، وَ مِنْ أَلْسِنَتِنَا صِدْقُ الِاعْتِذَارِ، فَأْجُرْنَا عَلَى مَا أَصَابَنَا فِیهِ مِنْ التَّفْرِیطِ أَجْراً نَسْتَدْرِکُ بِهِ الْفَضْلَ الْمَرْغُوبَ فِیهِ، وَ نَعْتَاضُ بِهِ مِنْ أَنْوَاعِ الذُّخْرِ الْمَحْرُوصِ عَلَیْهِ. ⬅️ خداوندا! تو را سپاس می‌گوییم؛ در حالی که به بدی‌هایمان اقرار و به ضایع کردن ماه مبارک و هم چنین به تباه کردن اعمالمان، اعتراف داریم؛ و برای تو در دل‌هایمان، پشیمانی پا برجا و ثابت است؛ و در زبانمان، عذر صادقانه قرار دارد؛ 👈👈 بر این اساس (از درگاه فضل و بی‌استحقاق‌بخشی‌ات مسئلت داریم که) در برابر تقصیر و تفریطی که در این ماه گریبان‌گیر ما شده، پاداشی عنایت کنی که در پرتو آن پاداش که از سر فضل و بی‌استحقاق بخشی‌ات است، فضیلت دلخواهمان را در این ماه به دست آوردیم و اندوخته‌های گوناگون مورد علاقه را، عوض بستانیم. 📚 صحیفه سجادیه: ص۱۹۲ - بند ۴۵ از دعای ۴۵ (دعای وداع ماه مبارک رمضان) ✳️ توضیحات تأمل‌برانگیز استاد عالی درباره‌ی این فقره از دعای وداع صحیفه سجادیه @justhadis110
هدایت شده از ثقلین و دیگر هیچ...
✳️ یا به رسیدن به ماه رمضان آینده یا به آمرزش خدا و رحمت بی انتها. 💠 دعای بسیار مهمی که رسول خدا صلی الله علیه و آله برای جمعه‌ی آخر ماه مبارک رمضان به جابر بن عبدالله انصاری آموزش دادند: ✅ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا أَبْصَرَنِي [بَصُرَ بِي‌] قَالَ لِي يَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلْ: اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً. فَإِنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِكَ ظَفِرَ بِإِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ إِمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ وَ إِمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحْمَتِهِ. ⬅ شیخ صدوق از جابر بن عبد الله انصاری روایت کرده‌اند که گفت: رفتم به خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله در جمعه آخر ماه رمضان چون نظر آن حضرت بر من افتاد فرمود که ای جابر این آخر جمعه‌ای است از ماه رمضان پس آن را وداع کن و بگو: اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً. بارخدایا! این ماه را آخرین دوران روزه‌داری ما قرار مده و اگر قرار دهی، پس مرا بخشیده شده بگردان و محرومم قرار مده. پس به‌راستی که هر که این دعا را در این روز بخواند از دو خصلت نیکو ظفر می‌یابد. یا به رسیدن به ماه رمضان آینده یا به آمرزش خدا و رحمت بی انتها. 📚 مفاتیح الجنان (شیخ عباس قمی): بخش وداع با ماه مبارک رمضان - اقبال الاعمال (سید بن طاووس): ج۱، ص۲۴۳ @justhadis110
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸مدیریت از بیرون🔸 پهلوانی، بزغاله‎ای را بغل می‎کند و صد متر راه می‎برد. پس از طی راه، هم خودش و هم بزغاله خسته می‌شوند و کار نیز تعطیل می‎گردد. اما گاهی به جای پهلوان، یک بچۀ 8 ساله، دو هزار گوسفند را از شهری به شهر دیگر راه می‎برد بدون اینکه خودش و آنها خسته شوند! بغل کردن یعنی که دستاورد غرب است و بهترین مثال آن «حضور و غیاب» است که امروزه در حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش صورت می‎گیرد. اگر به آنها بگویند فردا درس تعطیل است، ‌همه خوشحال می‎شوند. چون حس زندانی بودن می‎کنند، چون از بیرون مدیریت می‎شوند. اسلام به معتقد است، به همپا راه رفتن نه . @haerishirazi
🔹آیت‌الله حائری شیرازی🔹 🔸عالیجاه محمد🔸 آقای عالیجاه محمد* در آمریکا زندگی میکرد. او به صورت خاصی مسلمان شده. کتابی است به نام Black Nationalism که دربارۀ او مطالبی دارد. نویسنده‌اش «اسین آدام» است. من بخشی از آن را ترجمه کردم؛ اما ساواک آن را بُرد. عالیجاه محمد می‌گوید: ما دینِ درستی نداشتیم. زیر دست سفیدپوستها حالت بردگی داشتیم. یک تاجر عربی آمد بین ما. از او پارچه میخریدیم. گاهی به ما میگفت شما بیایید به دین اسلام. شما مسلمان بودید، مسیحیها شما را اینجا آوردند. دین اجدادیتان اسلام است. خلاصه با ما صحبت کرد و ما گروه اولی بودیم که به وسیله او مسلمان شدیم. از او پرسیدیم اسمت چیست؟ گفت: من اسمم «فرد محمد» است. گفتیم از کجا هستی؟ گفت من از طایفه قریش عرب هستم. آمریکا در آینده ویران میشود، من میروم و بعد از ویران شدن آمریکا برمیگردم. من این مطلب را حدود سال 1975 میلادی خواندم و نَقلیات اسین آدام از او، شاید مربوط به 60-70 سال پیش است. اینها به هیچ وجه رنگ ولایت طاغوت را نمیپذیرفتند. روش تربیتی او، فوق العاده است: مردم را جوری عاشق مسجد بار آورده که هرکسی گناهان خاصی کرده باشد، مجازاتش این است که مدتی حق ورود به مسجد ندارد. «کفر به طاغوت» و «رحماء بینهم» به شدت در بین اینها پررنگ است. انسان وقتی این کتاب را میخواند، تعجب می کند که این اسرار را از کجا به دست آورده‌اند؟ به قول حافظ: سر خدا که عارف زاهد به کس نگفت در حیرتم که باده فروش از کجا شنید ——- * رهبر مذهبی اهل آمریکا (م۱۹۷۵) و مرشد و معلمِ «مالکوم ایکس»، «لوئیس فراخان» و «محمد علی کلی» @haerishirazi