May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹تشکل ربیون، حاصل دغدغه طلاب جوانی است که سعی بر ابلاغ و تحقق معارف اسلام ناب در محیط پیرامونی و علمی خود و متن زندگی مردم دارند.
🔸به امید آنکه مصداق این آیه کریمه باشیم:
«وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ»
«و چه بسیار از پیامبرانی که مردانی الهی فراوانی به همراه آنها جنگیدند، پس در مقابل آنچه به آنها در راه خدا رسید، سست و ناتوان نشدند و خضوع و تسلیم نشان ندادند و خداوند صابران را دوست دارد»
(سوره مبارکه آل عمران/آیه۱۴۶)
🌐 @rebbion
🔰آنچه گذشت
🔹مهم ترین عامل برای محقق کردن اهداف والا و ارزشمند؛ مجموعه های انسانی با همّی واحد و انگیزه های فراوان است که در کنارهم برای محقق کردن این اهداف پا در میدان عمل نهند.
🔸اولین نقطه برای حرکت، تهیه توشه برای مسیر است. تا افرادِ مجموعه فکر های متعالی و نفس های مهذب نداشته باشند دچار افراط ها وتفریط ها می شوند؛ لذا تصمیم گرفتیم در هرماه دوبار برای مجهز شدن خودمان در کنارهم جمع شویم.
🔘اما آن چه به جلسات، معنا و روح می داد، زیارت آل یاسین و روضه هایی بود که دوستان قرائت می کردند تا دلهایمان در مسیرِ حقیقی قرار گیرد. علاوه بر اینها برای هم فکر شدن و هم جهت شدن، هرجلسه درباره اهداف مان و آینده پیش رو نیز بحث می کردیم.
🔴لیست مهمان های دعوت شده به جلسات هفتگی از ۲۵ آبان ۹۷ تا اردیبهشت ۹۸ به همراه موضوع در تصویر قابل مشاهده است.
#گزارش
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔰نشریه تعهد سرخ
◀️اولین اثر مکتوب تشکل که در اسفندماه ۹۷ توزیع شد.
✅صاحب امتیاز: تشکل طلبگی ربیون
📌موضوع: آشنایی با فعالیت های طلاب انقلابی شهر مشهد
↙️لینک دانلود:
http://s8.picofile.com/file/8354218292/%D8%AA%D8%B9%D9%87%D8%AF_%D8%B3%D8%B1%D8%AE.pdf.html
📌 در متن جریان حق همیشه انسانهایی بوده اند که بار سنگین امانت ازلی الهی را در کشاکش ابتلائات دهر بر دوش تعهد سرخ خویش حمل نموده اند.
📍 کمتر از یکسال پیش، جمعی از طلاب دردمند و دغدغه مند نسبت به مسائل حوزه، مردم و انقلاب به صورت یک تشکل، گرد هم آمدند تا در حد توان علمی و عملی خویش در راستای تحقق آرمانهای بلند انقلاب گام برداشته و حلقه وصلی بین امام و امت باشند.
📌 هدف از انتشار این نشریه، معرفی برخی از مجموعه های طلبگی فعال در زمینه مسائل انقلاب اسلامی با نگاه تحولی در رویه حوزه علمیه در عرصه های گوناگون بوده است.در کنار معرفی این مجموعه ها به شماری از فعالیت های خودجوش طلاب در برخی مدارس علمیه در زمینه آشنایی با معارف انقلاب اسلامی نیز اشاره شده است.
🔘گزیده مطالب نشریه به مرور در کانال بارگذاری خواهد شد.
#گزارش
#ظرفیت_طلاب_انقلابی
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔰نشریه #تعهد_سرخ
📌برشی از سرمقاله
✅با حرکت پیامبر گونه امام خمینی (ره) برای مبارزه با کفر، شرک و ایجاد تمدنی اسلامی، سطح ارتقا یافته ای از این ارتباط و اثر گذاری در ساحت های مختلف پیش روی طلاب قرار گرفت و طلاب همچون عمار و سلمان وابوذر به این ندای ابراهیمی لبیک گفتند تا این بار در نقطه ثقل مبارزه حق و باطل؛ با تنظیم خود با ولی جامعه و امام امت نقش افرینی کنند. و بتوانند دین را در لایه لایه زندگی بشری، ذیل اقامه حکومت اسلامی پیاده کنند.
🖋محمد امامی
#ظرفیت_طلاب_انقلابی
↙️لینک دانلود فایل کامل نشریه
http://s8.picofile.com/file/8354218292/%D8%AA%D8%B9%D9%87%D8%AF_%D8%B3%D8%B1%D8%AE.pdf.html
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔰افق تمدنی بیانیه #گام_دوم
🔸بیانات استاد سلمان مرادخانی در #جلسه_هفتگی_ربیون
◀️بخش اول
📌بیانیه گام دوم #نقشه_راه 40 سال آینده است.
هر نقشه راهی دارای سه بخش عمده است:
۱.ارزیابی از وضعیت موجود
۲.نقطه مطلوب
۳.گام هایی که از وضعیت موجود برای رسیدن به نقطه مطلوب باید برداشت.
⭕️افقی که 40 سال آینده باید در آنجا ایستاده باشیم #تمدن_اسلامی در زیست بوم جمهوری اسلامی است.
این تمدن منحصر به داخل ایران نیست بلکه الگویی است که سایر جوامع خصوصا جوامع اسلامی با تمسک به آن الگو خودشان را به این افق نزدیک می کنند.
✅ما برای درک درست بیانیه باید بر اساس اندیشه خود رهبری اجزای این حرکت را تجزیه کنیم چون خود نقشه راه کلی است.
☑️رهبری نقشه جامع تری از این نقشه را قبلا به صورت مکرر ترسیم کرده اند،ایشان از سال 79 به صورت تفصیلی تقسیم نقشه راه را شروع می کنند و می فرمایند:
ما تا افق تمدنی 5 مرحله داریم
۱.انقلاب اسلامی
۲.نظام اسلامی
۳.دولت اسلامی
۴.جامعه اسلامی
۵.تمدن اسلامی
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔰نشریه #تعهد_سرخ
📌برشی از سخن سردبیر
✅نشریه تعهدسرخ که ذیل تشکل طلبگی ربیون منتشر می شود، حاصل نه شکم سیری و بلکه #درد_درون_سینه جمعی از طلاب دغدغه مند حوزه علمیه مشهد است. در این نشریه تلاش شده مجموعه های مردمی و سازمانی حوزه علمیه مشهد که توانسته بودند قدمی در جهت ارتقای این حوزه به سمت حوزه ایده آل انقلاب اسلامی بردارند، معرفی کنیم. این حرکت با هدف گسترش زحمات ایشان و ارائه الگویی نسبی برای دیگران انجام شده است.
🖋رضا صنمبری
#ظرفیت_طلاب_انقلابی
↙️لینک دانلود فایل کامل نشریه
http://s8.picofile.com/file/8354218292/%D8%AA%D8%B9%D9%87%D8%AF_%D8%B3%D8%B1%D8%AE.pdf.html
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔰افق تمدنی بیانیه #گام_دوم
🔸بیانات استاد سلمان مرادخانی در #جلسه_هفتگی تشکل
◀️بخش دوم
📌از زمان تثبیت نظام اسلامی و تدوین قانون اساسی و چارچوب های کلی نظام اسلامی(حدود۳۹سال) مشغول برداشتن گام مربوط به تشکیل دولت اسلامی هستیم.
رهبری سال ۸۴ می فرمایند تشکیل دولت اسلامی از سال بعد از انقلاب شروع شده اما افت و خیز هایی داشتیم و برخی در مسیر افول کردند اما فی الجمله پیش رفتیم اگرچه هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.
✅در بیانیه دوره طی کردن این گام تعبیر به دوره خودسازی انقلاب اسلامی شده است چه بسا به تداوم همین مرحله نیز اشاره دارد.
✅این مراحل حلقه های یک زنجیر هستند و تا یکی به مرحله نهایی نرسیده انتظار نهایی شدن مرحله بعدی بی جا است.اگر دولت سازی به فرجام نهایی نرسد نمی توان گفت جامعه، اسلامی شده است.
این دولت اسلامی است که جامعه اسلامی را می سازد و اگر چنین جامعه ای ساخته شد مرحله تشعشع انقلاب اسلامی فرا می رسد.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔰افق تمدنی بیانیه #گام_دوم
▪️بیانات استاد سلمان #مرادخانی در #جلسه_هفتگی_ربیون
◀️بخش سوم
📌یک سیر کلی درباره تمدن در کلام رهبری وجود دارد
🔸سال های 69 و 70 ابتدا به سیر تمدن غرب و تحلیل آن می پردازند خصوصا در22/2/1369.
🔹 72 تا 78 به سابقه شکل گیری تمدن اسلامی بعد از نبی اکرم (ص) تا قرن 5 که دوره تشعشع تمدن اسلامی است می پردازند.
🔸سال 75 اولین کلامی است که در حد تک گزاره می فرمایند ما به دنبال تمدن سازی اسلامی هستیم.
🔹سال 76 ایشان در 3 مورد به این موضوع می پردازند و سال 77 یک مورد
🔸عمده ترین و صریح ترین بحث ایشان که به تبیین این قضیه می پردازند که آرمان نظام اسلامی تشکیل تمدن جهانی است، در 14/7/79 است در جمع طلاب حوزه علمیه قم در مدرسه فیضیه است.
خطاب در این سخن با طلاب و فضلای حوزه علمیه قم است و رهبری این جمع را برای بیان این مطلب انتخاب می کنند و این معنا دارد؛ حتی تصریح می کنند که
⭕️«نقش علما و روحانیت در مسیر تمدن سازی دارد یگانه است»
و این می تواند تبیینی برای بیانیه باشد که در افق تمدنی 40 ساله وظیفه اصلی بر دوش کیست.
🔹دو ماه بعد سال در 12/9/79 در 5 مرحله را بیان می کنند.
این دو سخنرانی پایه ایست و مبانی و الزامات تمدن سازی اسلامی را بیان می کنند.
🔸24/7/90 در دیدار دانشجویان کرمانشان با عنوان بازخوانی هویت و شاکله کلی انقلاب می فرمایند این شاکله کلی برنامه عمومی برای آینده خواهد بود و مراحل 5 گانه را بیان می کنند.
به هرکدام از اجزا در یک سخنرانی بیشتر پرداخته شده است:
14/7/79 تمدن اسلامی
8/6/84 دولت اسلامی
24/7/90 جامعه اسلامی
🔹23/7/91 دیدار با جوانان خراسان شمالی (پایه ای برای فهم بیانیه) می فرمایند تمدن اسلامی دو بخش ابزاری و متنی دارد،بخش علم وفناوری و صنعت به عنوان ابزاری و بخش سبک زندگی بخش متنی و اصلی تمدن سازی است. در این بیانیه هم آخرین بند بحث سبک زندگی است.
🔸سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هم برای فهم بیانیه مهم است.
💢فهم سیر کلی بیانیه باید در چارچوب این 7 متن تحلیل شود.
✅پیشنهاد بنده این است که این متون را متون مباحثاتی قرار دهید و در جمع بحث کنید و ببینید چه وظایفی از دل این ها استخراج می شود.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔰افق تمدنی بیانیه #گام_دوم
🔸بیانات استاد سلمان #مرادخانی در #جلسه_هفتگی_ربیون
◀️بخش چهارم
📌در سخنرانی 14/7/79 دو رکن تمدن سازی بر عهده حوزه علمیه گذاشته شده است.
✅ "پرورش انسان" و "تولید فکر"
پس ما باید دو کار اصلی انجام دهیم که یکی از آنها
💢«تمرکز بر اخلاق و معنویت»
است که در بیانیه هم ذکر شد.
اولا حوزه شخصی خود ماست دوما معنویت در فضای جامعه است.
ما برای معنویت خودمان به عنوان پایه گذاران تمدن اسلامی باید برنامه ویژه ای داشته باشیم.
تا این تحول معنوی درون حوزه ها اتفاق نیافتد و فراگیر نشود، انتظار اینکه حوزه وظیفه اش را ایفا کند و جامعه به افق تمدنی نزدیک شود بی جاست.
🔴برای فهم درست توصیه های 7 گانه باید همه این ها را با افق مطرح شده تفسیر کنیم. مثلا وقتی افق می گوید 40 سال آینده باید تمدن اسلامی تشکیل شده باشد، چه سطحی از معنویت موردنظر است؟
یک سطح عادی از معنویت گرایی نمی تواند معنویت تمدنی که بناست الگوی همه جوامع بشود را تامین کند.
❇️اگر معنویت به معنای ارتباط و اتصال با عالم معنا و عالم غیب و سامان دادن زندگی این دنیا در اتصال با عالم معنا و آمادگی برای حیات دائم باشد، مردم باید به چه سطحی از اتصال به عالم معنا رسیده باشند؟
این یک جامعه ای است که ارزش های معنوی را عَلَم کرده است نه آن که تعدادی افراد شاخص در سطحی از معنویت رشد هایی کرده باشند!
🔻این ارزیابی لازم دارد،گام ها را باید زمان مند کنیم ما حداقل بدانیم برای 30 سال آینده چه پیش نیاز هایی لازم داریم؟ چه تعداد اساتید اخلاق و قله های معنویت لازم داریم؟
روی همین بحث بیانیه باید مفصل مباحثه کرد، چند گام ده ساله که در هر کدام باید چه شده باشد لازم داریم.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔰افق تمدنی بیانیه #گام_دوم
🔸بیانات استاد سلمان #مرادخانی در #جلسه_هفتگی_ربیون
◀️بخش پنجم(آخرین بخش)
📌یک وظیفه دیگر در حوزه وظایف حوزه #تولید_فکر بود
وقتی وظیفه عمده حوزه تولید فکر است،
💢#علمداری_علم_خواهی در جامعه باید به دست حوزه باشد.
مثل فعالیت خود رهبری که یک تنه علمداری مطالبه رشد علم فناوری را دارند.
غیر ایشان چند نفر علمدار مطالبه رشد علم و فناوری در جامعه داریم؟
✅در همه هفت توصیه حوزه باید جلو بیفتد.
در عدالت خواهی حوزه کجای جامعه است؟علمای ما کجای قضیه اند؟کار چند طلبه نیست باید علمداری حوزه باشد.
☑️آخرین مطلب به عنوان وظیفه:
باید این بیانیه را از نظر مبنایی برای مردم تببین کنیم.
#جهاد_تبیینی که به عنوان وظیفه گفته اند یکی از مصادیقش تبیین مبانی این بیانیه در جامعه است. همه اش مبانی دینی دارد و رهبری اشاره ای رد شده اند.
خود ایشان در سال 79 مبانی اندیشه ای را مقداری بیان می کنند هرچند اجمالی اما کلیدی است.
▪️این تبیین یک پیش نیاز هم دارد که باید تمدن را بشناسیم. این تمدن چیست؟ لازمه شناخت تمدن، آشنایی با تاریخ تمدن و تمدن 300 ساله قبل است.
🔺پایان مطلب
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔰نقش طلاب در بیانیه #گام_دوم
🔸بیانات حجت الاسلام #سیفایی در #جلسه_هفتگی_ربیون
دبیر واحد بینالملل موسسه ورثه الانبیا
◀️بخش یک از دو
📌انواع تحلیل ها نسبت به گام دوم
1-بیانیه گام دوم حرف جدیدی ندارد.
2- در فضای رو به انحطاط فعلی (!) رهبری به مردمِ ناامید، امید می دهند. البته ایشان کاملا از فضا مطلع نیستند و اخبار غلطی به ایشان می رسد.
3-رهبری با #منطقِ_حاکم_بر_قرآن حرفشان را زده اند. اما آن حرف چیست؟
✅در جهان سنت هایی وجود دارد که ما به عنوان #وعده_های_الهی به آن ایمان داریم و بر اساس آنها حرکت می کنیم. مثلا اگر در راه خدا #استقامت کنید تبدیل به #قوم_قیام_کرده می شوید لذا قوم یهود به صورت جدی در قرآن مطرح شده است.
☑️اساسا چرا قوم رسول الله به همه بلاهای یهود مبتلا می شوند؟ چون یهود اولین قومی ست که با نبی قیام کرده و به #حکومت می رسد.
حالا وقتی این قوم معصیت می کند امر برایش پیچیده می شود و به سادگی رهایشان نمی کند. سنت خدا این است که قوم قیام کرده یا با وعده های الهی پیش می رود و به #عزت می رسد یا اینقدر برخلافش حرکت می کند که درست در نقطه مقابل قرار می گیرد. یهود یک قوم مخالف عادی نیست بلکه مهم ترین قوم مقابل قوم قیام کرده پیامبر است.
✔️دهه 70 فضای دشواری بر کشور حاکم است. آقا می فرمایند اگر فضا سخت شود، کربلای دیگری تکرار می شود نه صلح امام حسن! کربلا از نقاط تاریک تاریخ شیعه است؛ یعنی نیرویی نیست که رهبری روی آن ها حساب کند. مثلا چه کسانی نماد حزب اللهی دهه هفتاد هستند؟ افرادی که کارنامه عملی و سابقه خوبی ندارند.
❇️اما فضای گام دوم #پیروزی است.
چرا پیروزشدیم؟ چون سطح نیروهای انقلابی خیلی پیشرفت کرده. رهبری در بیانیه گذشته،حال و آینده انقلاب را به تصویر می کشد.
اولا نیازمندی های جامعه را به رخ انقلابی ها می کشد.
ثانیا اشاره ای به تغییر نسل انقلابی می کند.
یک مورد تغییر پارادایم از مهاجرین و انصار به تابعین و #نسل_جوان است. این تغییر نسلی لوازمی نیز دارد که ایشان بیان می کنند.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔰نقش طلاب در بیانیه #گام_دوم
🔸بیانات حجت الاسلام #سیفایی در #جلسه_هفتگی_ربیون
دبیر واحد بینالملل موسسه ورثه الانبیا
◀️بخش دو از دو
💢ما شیعیان معتقدیم که امام، جامعه را طبق قرآن مدیریت می کند و شأن نهاد دین (نه فقط ولی فقیه) #امامت است.
⭕️شان طلاب نیز در گام دوم امامت به همین معناست؛ #مدیریت_جامعه طبق قرآن.
✅بیانیه گام دوم می گوید شما در مسیر قله هستید. تعبیر رهبری رسیدن به #ولایت_عظمی است. شما در مسیر قیام للهی هستید که از انقلاب شروع شد. تبیین این موضوع که در حال حاضر در مسیر #سنن_الهی حرکت می کنیم #وظیفه_طلاب است.
🔸مثل سنتی که قوم قیام کرده در طول تاریخ هرگاه #قیام کند، #عزت پیدا می کند اما وقتی عقب می کشد در فشار قرار می گیرد. اینکه رهبری فرمودند اگر از راه امام برگردیم سیلی می خوریم، این خاصیت قوم قیام کرده است که اگر برگردد سیلی می خورد اما این قوم عزیز است، لذا خدا به آن فرصت می دهد. مثل انسان مجاهدی که اگر استقامت کند، خداوند فرصت می دهد دوباره عزتش را در این مسیر پیدا کند.
🔹مثال دیگر از سنن الهی : در #جنگ_احزاب چه اتفاقی می افتد؟ کاملا محاصره شدی و حتی در جبهه خودی هم دشمن داری(بنی قریظه). زمستان است و غذایی هم ندارید. عده ای هم همه را ناامید می کنند. اما عده ای می ایستند. در جنگ احزاب جنگ نمی شود اما گرسنگی و حصار شدیدی دارد که اگر استقامت کنید مقدمه ی #فتح بدون جنگ مکه است. این سنت الهی است.
⛔️اگر در بیانیه گام دوم با ذره بین به دنبال شرح جمله جمله گام دوم باشیم خطاست و روح حاکم را رها می کنیم.
❇️#روح_بیانیه سنت های حاکم بر این قیام است که باید فقط توسط طلاب تبیین شود.
🔺پایان مطلب
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
#اطلاع_رسانی
#جلسه_هفتگی_ربیون
🔸سلسله جلسات تبیین بیانیه #گام_دوم انقلاب اسلامی
بررسی تحلیلی-تطبیقی تاریخ صدر اسلام و سیره نبوی با بستر صدور بیانیه گام دوم و زمانه کنونی انقلاب
سخنران
حجت الاسلام محمد الهی خراسانی
زمان
پنج شنبه ۱۶ خرداد، ساعت ۱۸:۱۵
مکان
چمران ۱۱, اولین کوچه سمت راست, پلاک۱۶
حضور عموم طلاب برادر در جلسه بلامانع است.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
📸#گزارش_تصویری
#جلسه_هفتگی_ربیون
پنجشنبه شانزدهم خردادماه
🔸سلسله جلسات تبیین بیانیه #گام_دوم
✅سخنرانی حجت الاسلام #محمد_الهی_خراسانی پیرامون بررسی تحلیلی -تطبیقی #تاریخ صدر اسلام و سیره نبوی با بستر صدور بیانیه گام دوم و زمانه کنونی انقلاب
🔹مشروح بیانات این جلسه و جلسه استاد #علیرضا_کمیلی بزودی در کانال قرار داده خواهد شد.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
May 11
May 11
🔰تحلیل ملزومات تحقق بیانیه #گام_دوم
🔸بیانات استاد #علیرضا_کمیلی در #جلسه_هفتگی_ربیون
◀️بخش یک از دو
بیانیه گام دوم از حیث محتوا جمع بندی همان حرف های گذشته رهبری است ولی در قامت #نقشه_راه گذشته، حال و آینده انقلاب اسلامی بیان شده است.
▪️بنظرم خود رهبری هم حسب شرایط کشور سیر تطوری داشته اند. ایشان یک دوره برای اصلاح بروکراسی ساختار موروثی اداری-اجرایی کشور از #درون تلاش جدی می کنند و به مسوولان تذکر می دهند. از دهه 80 است که ظاهرا تذکرات درونی را کافی نمی بینند و برای فعال کردن #مطالبه از مسوولان در بدنه مردمی تلاش می نمایند و از ابتدای دهه 90 هم که شاهدیم با ادبیات فعالسازی #بدنه_مردمی و جوانان و آتش به اختیار سعی می کنند تا خود #مردم را فعال کنند.
طی این مراحل شاید به این خاطر بود که در ابتدا توان بدنه مردمی در حدی نبود که بتوان برای اداره کشور به آن اتکا کرد والا مبنای "ما لیقوم الناس بالقسط" است و اتکای اصلی ما مردم بوده اند، اما بعد از جریان دوم خرداد که بدنه انقلابی نگران فعلیت انقلاب شد و از خواب خوش بینی بیدار و تازه وارد مباحث فکری و عمیق تر شد، رویش های جدی در بدنه انقلابی اتفاق افتاد و یک #سرمایه_اجتماعی جدی برای انقلاب رقم خورد.
✅وجه ممیزه گام دوم هدف گیری جدی #جوانان به عنوان مسئول مدیریت انقلاب است و رهبری تاکید می کنند که در جهاد بزرگ پیش رو جوانان باید شانه های خود را زیر بار مسئولیت قرار بدهند.
❇️ایشان می خواهند #مسئولیت انقلاب را به دوش جوانان بگذارند و خودباوری را در آن ها ایجاد کنند تا در این سطح جدی احساس مسئولیت کنند.
☑️گام دوم باید در باب فهم مسائل کشور بصیرتی در بدنه انقلابی ایجاد کند و مقدمه اش این است که خود را متولی حاکمیت بدانند.
...👇👇👇
...👆👆👆
⭕️متاسفانه ولی فاصله ای که بین باور نسل جوان به #توان خودش و حد توقع رهبری وجود دارد خیلی زیاد است!
🔴خیلی از ما می دانیم که کارمان حیاتی نیست و در صورت تعطیل شدن خلائی ایجاد نمی کند یعنی اگر بپرسی حالا شما نروی اردوی جهادی چه می شود؟ نخواهی شنید که مردم گرسنه می مانند یا فلان درصد اشتغال استان تغییر خواهد کرد! یعنی ما در دل مان #نقش_آفرینی جدی برای کارهای فعلی مان قائل نیستیم!
💢ساختار #بروکراتیک اداری-اجرایی کشور ما میراث گذشته است و #کارآمدی_انقلاب را با مخاطره روبرو کرده است.
❇️یک #رویکرد_اصلاحی نسبت به ساختار موجود داریم. ساختاری که قدرتش زیاد و تاثیرگذاری اش کم است. رویکرد کوچک کردن نهادهای بزرگ و فشل یا بعبارتی رویکرد اصل چهل و چهاری! البته اگر افرادی بتوانند داخل همین ساختار تغییراتی بدهند خیلی خوب است ولی ساختارها تا اطلاع ثانوی فشل اند!
✅اما لزوما #فرایند_حرکت این نیست که باید وارد ساختار و نهادهای حکومتی بشویم و اصلاح کنیم. گام دوم صرفا قرار نیست با نهادهای موجود اتفاق بیفتد. بخشی از آن به عهده #بدنه_مردمی است. شاید مطلوب این باشد که مثلا وزارت ارشاد یک نهاد نظارتی بشود و تمام کار فرهنگ و هنر کشور به موسساتی چون اوج و عمار و... و در اقتصاد به هزاران شرکت خصوصی و #مجموعه_های_سیاست_گذار_مردمی سپرده شود.
☑️البته باید برنامه ریزی برای ورود به ساختار موجود داشته باشیم تا بتوانیم رویکرد اصلاحی را حتی المقدور پیاده سازی کنیم ولی نباید به آن خیلی دل بست! چنانچه رهبری مخاطب شان را #جوانان گذاشتند نه ادارات!
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔹سلسله جلسات تبیین بیانیه #گام_دوم
🔰تحلیل ملزومات تحقق بیانیه گام دوم
🔸بیانات استاد #علیرضا_کمیلی در #جلسه_هفتگی_ربیون
◀️بخش دو از دو
💢ما امروز در دو جنبه نظری و ساختاری ضعف داریم. مساله #نظری ما مبانی حاکم بر برنامه های توسعه است که رویکردهای کشور را به سمت #غربی شدن می برد و ما مدل توسعه جایگزین ارائه نداده ایم و در جنبه تحقق هم می خواهیم با یک ابزار خراب به اسم ادارات موجود به اهداف برسیم که شدنی نیست!
❓راه حل چیست؟
✅در حد خودتان یک الگوی عملی ارائه بدهید.
ما به تشکل و جمع های #الگو در حوزه های مختلف نیاز داریم. اکثر حزب اللهی ها تجربه شان در کار ضعیف است و مجموعه نمونه ای ندارند که بتواند فراگیر شود و در ساختار نفوذ کند یا الگویی حتی برای نهادها بشود! گاها آدم هایی داریم که در یک شهرستان الگوی نسبتا موفقی ارائه دادند و آنها را بردند تهران و طرحی #ملی را به آنها سپردند. یعنی اگر کسی کار موفقی داشته باشد از آن استقبال می شود ولی الگوهای ما نوعا گفتمانی و رسانه ای است نه یک اقدام میدانی موفق!
♨️بدنه جوان حوزه باید در قامت این نقشی که در گام دوم می تواند داشته باشد قرار بگیرد و این نقش را درک نمی کند مگر اینکه واقعا در وسط میدان واقعی #حکمرانی قرار بگیرد چنانچه امام در انتهای منشور می فرمایند: "روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات، حضور فعال نداشته باشد نمی تواند درک کند که اجتهاد مصطلح، برای اداره جامعه کافی نیست"
⭕️اقل انتظار از حوزه، تدوین لایه فکری-نظری انقلاب است.
...👇👇👇
...👆👆👆
⛔️یکی از علل لنگ بودن این لایه در حوزه آن است که حوزه راه انتزاعی خود را رفته و آخوندهای حکومتی و مدیران هم راه خود را رفته اند! مثلا نمایندگان ولی فقیه در ادارات بنا بود نماینده نهاد #امامت در حاکمیت باشند. اقل فایده ای که می توانستند داشته باشند انتقال مسئله های میدانی و سوالات متعدد نهادهای خود با نهاد #علم_دینی است. این کار می توانست حوزه را تکان دهد. یکی از دلایلی که این اتفاق نیافتاده این است که مدیر آن نهاد می بیند #حوزه سطحش خیلی پایین تر از سوالات است و از مسائل نظام فاصله دارد ولی نباید از عرضه سوال استنکاف کنند چون مواجه شدن با سوالات برای حوزه می تواند منشا شروع #تحول باشد.
❓چطور می توان این دغدغه را ایجاد کرد؟
✅ما باید بدنه حوزه را درگیر مسائل مختلف #سطح_حاکمیتی بکنیم مثلا ده نفر می خواهیم که افق شان برنامه ریزی دهه آینده وزارت کشاورزی باشد.
❇️فرد باید در #موضوع وارد شود تا بتواند حکم را استخراج کند. تاملاتی که یک نفر گوشه اتاق بدون تشخیص موضوع انجام داده است نوعا #تولید_علم نیست و به درد ساختارهای واقعی نمی خورد. رفتن در میدان گاهی اوقات مقتضی این است که عالم دین در یک نهاد، مشاور یا مسئول بشود تا بعد از فهم موضوع بتواند برای مسئله حکم را استخراج کند.
مهم ترین دغدغه باید درگیر کردن بدنه طلاب با سطح حکمرانی و دغدغه های حاکمیت باشد و برای این درگیری باید راهکار پیدا کنید. وقتی سوال مطرح می شود فرد تازه شروع به فکر کردن می کند و دنبال حل مسئله می رود.
☑️یک پیشنهاد برگزاری تورهای بازدید از وزارت خانه ها و نهادهای نظام است.
☑️پیشنهاد دیگر مطالعه اسناد #بالادستی نظام مثل سند چشم انداز و برنامه ششم توسعه و سندهای سیاستی دیگر است، هرچند آنها را درست نفهمیم. مثلا بررسی کنید آیا نسبتی بین دین و این اسناد وجود دارد؟
🔘این کار کمک می کند به اینکه بفهمیم سطح حاکمیت را نمی فهمیم و مسئله ما با مسائل نظام خیلی فرق دارد و این اعتراف به وجود فاصله، نقطه #شروع تحول ماست.
🔺پایان مطلب
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔰بررسی تحلیلی-تطبیقی #تاریخ صدر اسلام و سیره نبوی با بستر صدور بیانیه گام دوم و زمانه کنونی انقلاب
🔹سلسله جلسات تبیین بیانیه #گام_دوم
🔸بیانات حجت الاسلام #محمد_الهی_خراسانی در #جلسه_هفتگی_ربیون
◀️بخش اول
📌در بیانیه گام دوم رهبری سخن از چند مرحله ای بودن انقلاب اسلامی می کنند و سه کلید واژه #خودسازی، #جامعه_سازی و #تمدن_سازی را مطرح می کنند.
📌هر #جنبش و #انقلابی که مدعی تاسیس یک تمدن است، باید این سه مرحله را برای خود تعریف کند.
📍در مرحله اول #رهبران جنبش باید شایستگی کامل برای به جریان انداختن جنبش را برخوردار باشند که همان خودسازی است.
📍اما جنبش ها با اتکا به رهبران به تنهایی نمی توانند پیش بروند بلکه باید تبدیل به #جریان گسترده اجتماعی شوند و این جریان گسترده اجتماعی اگر بخواهد از حالت مقطعی خارج شود نیاز به استقرار و ثبات دارد که همان #جامعه_پردازی است.
📍در مرحله بعد باید ساخت اجتماعی مردم را بر اساس دغدغه های رهبران نهضت شکل داد و جامعه باید تبدیل به الگویی برای توسعه و ترویج گفتمان حاکم شود که حرکت به سمت #تمدن_سازی است.
✅پیامبر اسلام دقیقا همین سه مرحله را دنبال کردند.
⭕️شعاع #خودسازی پیامبر قبل از بعثت آغاز شد.
پیامبر از بسیاری کارهایی که کودکان انجام می دادند پرهیز می کردند و مانوس با یاد خدا و مناجات های مکرر در غار حرا بودند. سوره ضحی به همین توفیقات قبل از بعثت پیامبر از جمله هدایت الهی و ازدواج با بانویی مخلص که دارایی اش را در راه دین خدا خرج می کند، اشاره می کند.
پس از بعثت هم اولین آیات قرآن بر اساس سیر نزول در سوره های علق، قلم و ... در جهت ساختن پیامبر برای آمادگی #پیشوایی_امت و ناظر به تقویت روحیه و آمادگی پیامبر است و تعبیر خود ایشان هم به این معنا اشاره دارد:«أَدَّبَنِي رَبِّي فَأَحْسَنَ تَأْدِيبِي»
⭕️پس از این مرحله #دیگر_سازی است که خودش چند مرحله دارد.
1⃣مرحله اول #فردسازی در آغاز بعثت است. در سالهای دعوت پنهانی که پیامبر باید شروع به نیروسازی برای انقلاب کند، اولین نیروی پیامبر طفلی است که در دامن ایشان پرورش یافته است. دومین نیرو همسر بزرگوار و سومین نفر زیدبن حارثه (بنابر قول مشهور) غلام حضرت خدیجه است. بر این اساس نخستین نیروهایی که به پیامبر ملحق می شوند نمایندگانی از سه قشرِ فرودستِ اجتماعیِ"کودک و نوجوان" و "زنان" و " غلامان و بردگان" هستند.
2⃣گام بعدی عبارت است از #گروه_سازی با آغاز دعوت علنی. یعنی پیامبر باید با اتکا به همین جمعِ منسجم دعوت را علنی کند و اگر اینکار را نکرده بود بی شک در اولین روزهای دعوت نهضت سرکوب یا بایکوت می شد. یک جمع همدلی که عادتشان این بود که هنگام جدا شدن دست در دست هم می گذاشتند و سوره عصر را می خواندند. در این سوره به دو نوع هم افزایی اشاره شده است. ما هم به این دو نوع هم افزایی در مسیر ایمان نیاز داریم. هم افزایی بینشی و هم افزایی انگیزشی که منجر بشود به هم افزایی کنشی. هم افزایی بینشی یعنی چه؟ تقویت و تکمیل یکدیگر تا کسی سنگر بندی را گم نکند. اما گاهی حق را تشخیص می دهیم اما پای آمدن نداریم؛ لذا هم افزایی انگیزشی هم لازم است.
اکنون پیامبر برای آغاز تقابل ها بر این جمع که مرتبا همدیگر را تکمیل می کنند، تکیه می کند.
3⃣و در مرحله بعد این گروه سازی منجر به #جریان_سازی می شود.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion