🔰کشور یا مسافرخانه؟
🔸طبق جدیدترین آمار موسسه پو بیش از نیمی از ساکنان کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) مهاجر هستند! خیلی آمار عجیبی است. صحبت از میلیونها نفر و چندین کشور و میلیاردها دلار است.
🔸آیا کم سوادانی که دبی را با ایران قیاس میکنند میدانند ٩۴٪جمعیت امارات وارداتیاند؟! یک کشورک سفارشی با مردم سفارشی. کشوری با فقط ۶ درصد بومی اصلا کشور است؟!
🔸مسافرخانهای در ابعاد بزرگ. کاروانسرای منطقهای. قطر فقط ١٩٪ کویت ٢٩٪ بحرین ٣٧٪ عمان به زور ۴٨٪ بومی دارند. و بقیه همه مهاجر. سعودستان با آن پهناوریاش ٣٧٪ جمعیتش وارداتی است.
🔸شاید این راز سکوت مرگبار جامعه عرب در قبال غزه است. اینها تقریبا چیزی به اسم مردم ندارند! مشترکهایی دارند در گذار.
🔸و شما ببین چه جواهری است ایران در این منطقه دستساز.
سلمان معمار
@Kayhan_online
10.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢و ذکر فان الذکری تنفع المومنین🌴🌴🌴
🎥 به نظرم خیلی بجاست که این کلیپ را ذخیره و گهگاهی نگاه کنیم و متذکر بشیم.🌷
یاعلی امیرالمومنین
التماس دعا 🤲
📌 شنبه
☀️ ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۳ ربیعالاول ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 7 سپتامبر 2024 میلادی
📎 #تقویم
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
💢 یاد اهلبیت (ع)
امام علی علیهالسلام:
🍃 ذِكرُنا أهلَالبَيتِ شِفاءٌ مِنَ العِلَلِ وَ الأَسقامِ و وَسواسِ الرَّيبِ
🍃 ياد ما اهلبيت، شفابخش بيماریها و ناخوشیها و درمانگر وسوسه شک است.
📚 خصال، ج۲، ص۶۲۵.
🔶 https://btid.org/fa/photogallery
📎 #حدیث_نگاشت
📎 #حدیثی
📎 #اهل_بیت
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
🔰 گفتمان «وفاق»؛ ساده لوحی، کم سوادی یا شیطنت؟
🖋عبدالله محمدی
عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
🔸از جمله آسیبهای جامعه ما کم اطلاعی از بار معنایی اصطلاحات و مفاهیم است. همین امر سبب سوء استفاده فراوان سیاستمداران میشود. روزگاری اصطلاح «جامعه مدنی» گفتمان حاکم سیاستمداران گردید. بدون آنکه اشاره شود در ادبیات سیاسی جان لاک، جامعه مدنی بار معنایی خاصی دارد و نوعا در تقابل با جامعه دینی به کار میرود.
🔸جذابیت اصطلاح «حریم خصوصی» نیز سبب شد کسی دنبال خاستگاه و مدلول التزامی آن نگردد. لاک وظیفه دولتها را محدود به نیازهای عمومی جامعه معرفی کرد و امور خصوصی از شرح وظایف دولتها خارج گردید. از مصادیق حریم خصوصی که دولت حق ورود به آن ندارد، «دین» بود. این تفسیر از حریم خصوصی آشکارا به تئوریزه کردن سکولاریسم منتهی میشود.
🔸خلط بین معنای لغوی و اصطلاحی «تساهل و تسامح» نیز عده زیادی را فریفت؛ دامنه این فریب تا جلسه رأی اعتماد وزیر ارشاد دولت اصلاحات نیز ادامه یافت و وی با زیرکی تساهل و تسامح را با تفسیر لغوی و فقهی از شریعت سمحه و سهله یکسان تعریف کرد و موفق به کسب رای اعتماد شد. مفهوم «اعتدال» نیز هشت سال تعمداً مبهم رها شد تا بتوانند از چماق «افراطی گری» برای هر مخالفی استفاده کنند.
🔸مفهوم «وفاق» نیز از همین ابهام رنج میبرد. تکرار فراوان این اصطلاح به انضمام زیبایی آن سبب شده بسیاری جرأت نکنند بپرسند وفاق با چه کسانی و در چه شرایطی مطلوب است؟ وفاق نمیتواند ابزاری برای تطهیر کسانی باشد که منشأ اصلی اختلاف و فتنه در جامعه بوده اند.
کسی که نخستین کتابهای درسی فلسفه اخلاق را خوانده باشد میداند «وفاق» حسن ذاتی ندارد و به همین دلیل همیشه مطلوب نیست، بلکه ارزش آن مقید به قیودی است که انسان را به سعادت میرسانند.
🔸بعید است مدعیان این شعار سواد یا حوصله توضیح این چارچوبها را داشته باشند. حتی شاید برایشان بهتر است که این مفهوم مانند مفهوم «اعتدال» مبهم بماند تا هر مخالفی را به نام تفرقه افکن از میدان خارج کنند.
🔸اما وظیفه دلسوزان جامعه آن است که ایضاح این مفهوم و شرایط آن را مطالبه کنند؛ به جای برخورد احساسی و کورکورانه با این واژه، حدود و ثغور آن را تبیین کنند تا دوباره شعار وفاق، همچون شعارهای پیشین ابزاری برای سوء استفاده نباشد. طبیعتاً نباید از ترفند برچسب مخالفت با وفاق ترسید که این روش تکراری است و باید پیش دستانه آن را خنثی کرد.
@Kayhan_online
نگاهی دوباره به دستور تأملبرانگیز دکتر پزشکیان
🔰 بازگشت غیرقانونی اخراجیهای قانونی جوابیه دفتر رئیسجمهور و پاسخ کیهان
🔸در پی انتشار گزارش کیهان در نقد دستور رئیسجمهور برای بازگشت دانشجویان و اساتید اخراجی، دفتر رئیسجمهور کشورمان جوابیهای ارسال کرده است.
د🔻ر جوابیه دفتر رئیسجمهور آمده است:
جناب آقای شریعتمداری
مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان
سلام علیکم؛
احتراماً پیرو درج مطلبی با عنوان بازگشت غیرقانونی اخراجیهای قانونی آقای پزشکیان! با کدام توجیه؟» در تیتر اول آن روزنامه در تاریخ ۱۰ شهریور ۱4۰3 که حاوی برخی ادعاهای نادرست و تفسیر ناصواب از اظهارات ریاست محترم جمهوری در یکی از سخنرانیهای اخیر میباشد، نکات زیر بهعنوان جوابیه ایفاد میشود و لازم است برابر ماده ۲۳ قانون مطبوعات با رعایت دقیق ضوابط معین شده در قانون مورد نظر، در شماره روز شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ منتشر شود.
🔻یک/ دستور ریاست محترم جمهوری مبنی بر بازنگری وضعیت اساتید و دانشجویانی که به صورت سلیقهای یا با تفاسیر تنگ نظرانه از قوانین دچار محرومیت از تدریس یا تحصیل شدهاند کاملاً در چارچوب قانون و اختیارات قانونی رئیس جمهور اسلامی ایران صادر شده است. این دستور نه تنها به معنای نقض یا نادیده گرفتن قوانین نیست بلکه تاکیدی بر اجرای دقیقتر و عادلانهتر قوانین موجود به شمار میآید.
🔻دو/ این اقدام در راستای تحقق عدالت در نظام آموزش عالی کشور صورت میگیرد. دولت وفاق ملی در عین حال که متعهد به حفظ نظم و وزانت علمی محیطهای دانشگاهی است، اما رفتارهای فراقانونی و سلیقهای را که آزادی بیان و اندیشه در محیطهای دانشگاهی را محدود کند، تحمل نخواهد کرد. دولت مصمم به اجرای قانون است، این مسیر با اراده مردم آغاز شده و فضاسازیها و مخالفتها آن را متوقف نخواهد کرد.
🔻سه/ یادداشتنویس روزنامه کیهان در عین حال که از دستور رئیس جمهور محترم برای بازنگری در پرونده دانشجویان یا اساتید اخراجی برآشفته اما خود در موضوع دیگری خواهان بازنگری در پرونده دانشجویانی است که آنها را از نظر سیاسی هم طیف خود میداند صرف نظر از اینکه این نوع برخوردهای دوگانه و سیاستزده چقدر نکوهیده و خلاف شأن رسانهای در تراز جمهوری اسلامی است، طرح این مسئله خود به معنای پذیرش امکان اجحاف در گذشته و تأکید بر ضرورت بازنگری است.
🔻در پایان لازم به تاکید است که دولت وفاق ملی، با درک عمیق از اهمیت نقش دانشگاهها در پیشرفت و توسعه کشور متعهد به ایجاد فضایی پویا، عادلانه و قانونمند در محیطهای دانشگاهی است.
🔸پاسخ کیهان
درخصوص جوابیه دفتر رئیسجمهور ذکر چند نکته ضروری است.
نخست اینکه متن سخنان رئیسجمهور محترم در آیین تکریم و معارفه وزرای سابق و جدید علوم، که کیهان برای پرهیز از کوچکترین اشتباه احتمالی آن را عیناً از پایگاه خبری ریاست جمهوری منعکس کرده است و همچنین تصاویر سخنرانی مذکور موجود است؛ که بر اساس آن دکتر پزشکیان میگویند:
🔻«به وزرای بهداشت و آموزش و پرورش هم گفتهام و اینجا هم تاکید میکنم، وضعیت همه آن اساتیدی که به هر طریقی از دانشگاه لغو قرارداد یا اخراج شدند، مورد بازنگری قرار دهید و دانشجوها را برگردانید. طبیعی است که دانشجو حرف دارد و اعتراض میکند، من باید جوابش را بدهم، یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم، یا نه اشتباه میکند که باید هدایتش کنم.»
رئیسجمهور در ادامه سخنان خود در آن جلسه با بیان اینکه دانشجو نمیتواند آدم بدی باشد چرا که او امید و سازنده فردای مملکت ماست و باید سؤال کند، اظهارداشت:
🔻«کرسی آزاداندیشی که رهبر معظم انقلاب بر تشکیل آن تاکید دارند، یعنی اینکه دانشجو آزادانه حرفش را بزند و با منطق جواب بگیرد، هر کدام منطق نداشت باید منطق طرف مقابل را بپذیرد. اینها مسائل روشن علمی است و باید براساس شواهد تصمیم بگیریم. دانشجو را میشود هدایت و توجیه کرد، اگر حق با اوست، خودمان را باید اصلاح کنیم، نه اینکه با او برخورد کنیم. اگر این مسئله را دریافتیم و توانستیم بپذیریم، آن وقت مملکت را آباد میکنیم.»
🔸همانطور که از این سخنان بر میآید حداقل درخصوص دانشجویان اخراجی که بیشترین بخش از گزارش کیهان به آن اختصاص یافته بود، در کلام دکتر پزشکیان به صراحت سخن از بازگرداندن دانشجویان و نه دستور بازنگری پرونده آنها شده است و اتفاقاً یکی از انتقادات کیهان به این سخنان این بود که چرا جناب رئیسجمهور به جای دستور بازنگری پرونده دانشجویان اخراجی، با یک دستور کلی و غیر منطبق با قانون، صرفاً خواستار بازگشت دانشجویان شدهاند؟!
🔸نکته دیگر اینکه، در جوابیه ارسالی بیان شده است که «دستور رئیسجمهور در راستای عدالت در نظام آموزش عالی کشور صادر شده است و دولت وفاق ملی رفتارهای غیرقانونی و سلیقهای را که آزادی بیان و اندیشه در محیطهای دانشگاهی را محدود کند تحمل نخواهد کرد و دانشگاه محل تضارب آرا و اندیشههاست»؛ درخصوص این بخش هم باید گفت؛ ظاهرا دوستان تنظیمکننده این جوابیه نیز خیلی اعتقادی به بازنگری و بررسی پرونده دانشجویان اخراجی و کنکاش بر روی اینکه فلان دانشجو یا استاد اخراجی بر اساس کدام علت اخراج شدهاند ندارند و بدون اینکه توضیح بدهند دقیقاً کجا و چه وقت محدودیت در آزادی بیان و اندیشه در محیطهای دانشگاهی باعث اخراج شده است پیشاپیش رفتارهای غیرقانونی و سلیقهای را دلیل این اخراجها میدانند!
🔻حال آنکه در گزارش کیهان نیز آمده بود: « در سخنان رئیسجمهور محترم به درستی به این موضوع اشاره شده است که «دانشجو حرف دارد و اعتراض میکند»،حرفی نیست، اما بهتر است جناب پزشکیان بفرمایند، چه کسی با حرف زدن دانشجویان و حتی اعتراض و اعلام نظر آنها مخالف است و کجا و چه زمانی دانشجویی صرفا به خاطر حرف زدن یا حتی اعتراض اخراج شده است؟!
🔸نکته پایانی اینکه، تکرار یا اعتقاد به واژه وفاق ملی نباید باعث شود که دانشجو یا استادی که در حوادث و اغتشاشات سال ۱۴۰۱ به بدترین شکل همسو با تلاش دشمن برای نابودی ملت و کشور، مشغول آشوب و تحریک و میدانداری در اغتشاشات و توهین به ارزشها و ساحت دانشگاه بوده است به جای بازخواست و پاسخگویی یا عذرخواهی به محیط دانشگاه بازگردد. در روزهای اخیر شاهد برکناری دکتر انتظاری استادی انقلابی و با تجربه از ریاست دانشکده صرفا به دلیل یک سهو کلامی و با وجود عذرخواهی بودیم آیا این اقدام با ادعای دوستان در مورد احترام به اساتید و وفاق ملی سنخیت دارد؟ آیا بازگشت بدون عذرخواهی میدانداران اغتشاشات در دانشگاه در کنار برکناری پس از عذرخواهی به خاطر یک خطای کلامی گویای نگاه علمی دوستان است یا اعمال سیاستزدگیهای مخرب؟!
#تیتر_یک
#سرویس_اجتماعی
https://kayhan.ir/001EjG
@Kayhan_online
📌 یکشنبه
☀️ ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۴ ربیعالاول ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 8 سپتامبر 2024 میلادی
📎 #ربیع_الاول
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
💢 حدیث روز
🛑 امام على عليه السلام: تا سخن را به زبان نياورده اى، سخن در بند توست. همين كه آن را به زبان آوردى، تو در بند سخن در مى آيى.
نهجالبلاغه حکمت 381
📎 #حدیث
📎 #سخن
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
message-1725777244-21.mp3
1.5M
💽 #پادکست_اعتقادی
❓با توجه به این که نظریه ی داروین در رابطه با خلقت انسان که از نسل میمون باشد اسلام در این رابطه چه میگوید؟ آیا قبل از حضرت آدم انسان های دیگری بودند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #خداشناسی
📎 #نسل_انسان
📎 #نظریه_داروین
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
message-1725778822-21.mp3
1.02M
💽 #پادکست_اعتقادی
❓در روایتی آمده سجده بر تربت امام حسین علیه السلام حجاب های هفت گانه را بر طرف می کند، منظور چیست؟ و تربتی که این ویژگی ها را دارد کدام خاک است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #راهنماشناسی
📎 #امام_حسین
📎 #تربت_امام_حسین
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
9.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
❓اگر امام علی علیه السلام علم غیب داشتند پس می دانستند که در لیله المبیت کشته نمی شوند پس چرا این یک فضیلت باشد.؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #علم_غیب
📎 #راهنماشناسی
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯