نگاهی دوباره به دستور تأملبرانگیز دکتر پزشکیان
🔰 بازگشت غیرقانونی اخراجیهای قانونی جوابیه دفتر رئیسجمهور و پاسخ کیهان
🔸در پی انتشار گزارش کیهان در نقد دستور رئیسجمهور برای بازگشت دانشجویان و اساتید اخراجی، دفتر رئیسجمهور کشورمان جوابیهای ارسال کرده است.
د🔻ر جوابیه دفتر رئیسجمهور آمده است:
جناب آقای شریعتمداری
مدیرمسئول محترم روزنامه کیهان
سلام علیکم؛
احتراماً پیرو درج مطلبی با عنوان بازگشت غیرقانونی اخراجیهای قانونی آقای پزشکیان! با کدام توجیه؟» در تیتر اول آن روزنامه در تاریخ ۱۰ شهریور ۱4۰3 که حاوی برخی ادعاهای نادرست و تفسیر ناصواب از اظهارات ریاست محترم جمهوری در یکی از سخنرانیهای اخیر میباشد، نکات زیر بهعنوان جوابیه ایفاد میشود و لازم است برابر ماده ۲۳ قانون مطبوعات با رعایت دقیق ضوابط معین شده در قانون مورد نظر، در شماره روز شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ منتشر شود.
🔻یک/ دستور ریاست محترم جمهوری مبنی بر بازنگری وضعیت اساتید و دانشجویانی که به صورت سلیقهای یا با تفاسیر تنگ نظرانه از قوانین دچار محرومیت از تدریس یا تحصیل شدهاند کاملاً در چارچوب قانون و اختیارات قانونی رئیس جمهور اسلامی ایران صادر شده است. این دستور نه تنها به معنای نقض یا نادیده گرفتن قوانین نیست بلکه تاکیدی بر اجرای دقیقتر و عادلانهتر قوانین موجود به شمار میآید.
🔻دو/ این اقدام در راستای تحقق عدالت در نظام آموزش عالی کشور صورت میگیرد. دولت وفاق ملی در عین حال که متعهد به حفظ نظم و وزانت علمی محیطهای دانشگاهی است، اما رفتارهای فراقانونی و سلیقهای را که آزادی بیان و اندیشه در محیطهای دانشگاهی را محدود کند، تحمل نخواهد کرد. دولت مصمم به اجرای قانون است، این مسیر با اراده مردم آغاز شده و فضاسازیها و مخالفتها آن را متوقف نخواهد کرد.
🔻سه/ یادداشتنویس روزنامه کیهان در عین حال که از دستور رئیس جمهور محترم برای بازنگری در پرونده دانشجویان یا اساتید اخراجی برآشفته اما خود در موضوع دیگری خواهان بازنگری در پرونده دانشجویانی است که آنها را از نظر سیاسی هم طیف خود میداند صرف نظر از اینکه این نوع برخوردهای دوگانه و سیاستزده چقدر نکوهیده و خلاف شأن رسانهای در تراز جمهوری اسلامی است، طرح این مسئله خود به معنای پذیرش امکان اجحاف در گذشته و تأکید بر ضرورت بازنگری است.
🔻در پایان لازم به تاکید است که دولت وفاق ملی، با درک عمیق از اهمیت نقش دانشگاهها در پیشرفت و توسعه کشور متعهد به ایجاد فضایی پویا، عادلانه و قانونمند در محیطهای دانشگاهی است.
🔸پاسخ کیهان
درخصوص جوابیه دفتر رئیسجمهور ذکر چند نکته ضروری است.
نخست اینکه متن سخنان رئیسجمهور محترم در آیین تکریم و معارفه وزرای سابق و جدید علوم، که کیهان برای پرهیز از کوچکترین اشتباه احتمالی آن را عیناً از پایگاه خبری ریاست جمهوری منعکس کرده است و همچنین تصاویر سخنرانی مذکور موجود است؛ که بر اساس آن دکتر پزشکیان میگویند:
🔻«به وزرای بهداشت و آموزش و پرورش هم گفتهام و اینجا هم تاکید میکنم، وضعیت همه آن اساتیدی که به هر طریقی از دانشگاه لغو قرارداد یا اخراج شدند، مورد بازنگری قرار دهید و دانشجوها را برگردانید. طبیعی است که دانشجو حرف دارد و اعتراض میکند، من باید جوابش را بدهم، یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم، یا نه اشتباه میکند که باید هدایتش کنم.»
رئیسجمهور در ادامه سخنان خود در آن جلسه با بیان اینکه دانشجو نمیتواند آدم بدی باشد چرا که او امید و سازنده فردای مملکت ماست و باید سؤال کند، اظهارداشت:
🔻«کرسی آزاداندیشی که رهبر معظم انقلاب بر تشکیل آن تاکید دارند، یعنی اینکه دانشجو آزادانه حرفش را بزند و با منطق جواب بگیرد، هر کدام منطق نداشت باید منطق طرف مقابل را بپذیرد. اینها مسائل روشن علمی است و باید براساس شواهد تصمیم بگیریم. دانشجو را میشود هدایت و توجیه کرد، اگر حق با اوست، خودمان را باید اصلاح کنیم، نه اینکه با او برخورد کنیم. اگر این مسئله را دریافتیم و توانستیم بپذیریم، آن وقت مملکت را آباد میکنیم.»
🔸همانطور که از این سخنان بر میآید حداقل درخصوص دانشجویان اخراجی که بیشترین بخش از گزارش کیهان به آن اختصاص یافته بود، در کلام دکتر پزشکیان به صراحت سخن از بازگرداندن دانشجویان و نه دستور بازنگری پرونده آنها شده است و اتفاقاً یکی از انتقادات کیهان به این سخنان این بود که چرا جناب رئیسجمهور به جای دستور بازنگری پرونده دانشجویان اخراجی، با یک دستور کلی و غیر منطبق با قانون، صرفاً خواستار بازگشت دانشجویان شدهاند؟!
🔸نکته دیگر اینکه، در جوابیه ارسالی بیان شده است که «دستور رئیسجمهور در راستای عدالت در نظام آموزش عالی کشور صادر شده است و دولت وفاق ملی رفتارهای غیرقانونی و سلیقهای را که آزادی بیان و اندیشه در محیطهای دانشگاهی را محدود کند تحمل نخواهد کرد و دانشگاه محل تضارب آرا و اندیشههاست»؛ درخصوص این بخش هم باید گفت؛ ظاهرا دوستان تنظیمکننده این جوابیه نیز خیلی اعتقادی به بازنگری و بررسی پرونده دانشجویان اخراجی و کنکاش بر روی اینکه فلان دانشجو یا استاد اخراجی بر اساس کدام علت اخراج شدهاند ندارند و بدون اینکه توضیح بدهند دقیقاً کجا و چه وقت محدودیت در آزادی بیان و اندیشه در محیطهای دانشگاهی باعث اخراج شده است پیشاپیش رفتارهای غیرقانونی و سلیقهای را دلیل این اخراجها میدانند!
🔻حال آنکه در گزارش کیهان نیز آمده بود: « در سخنان رئیسجمهور محترم به درستی به این موضوع اشاره شده است که «دانشجو حرف دارد و اعتراض میکند»،حرفی نیست، اما بهتر است جناب پزشکیان بفرمایند، چه کسی با حرف زدن دانشجویان و حتی اعتراض و اعلام نظر آنها مخالف است و کجا و چه زمانی دانشجویی صرفا به خاطر حرف زدن یا حتی اعتراض اخراج شده است؟!
🔸نکته پایانی اینکه، تکرار یا اعتقاد به واژه وفاق ملی نباید باعث شود که دانشجو یا استادی که در حوادث و اغتشاشات سال ۱۴۰۱ به بدترین شکل همسو با تلاش دشمن برای نابودی ملت و کشور، مشغول آشوب و تحریک و میدانداری در اغتشاشات و توهین به ارزشها و ساحت دانشگاه بوده است به جای بازخواست و پاسخگویی یا عذرخواهی به محیط دانشگاه بازگردد. در روزهای اخیر شاهد برکناری دکتر انتظاری استادی انقلابی و با تجربه از ریاست دانشکده صرفا به دلیل یک سهو کلامی و با وجود عذرخواهی بودیم آیا این اقدام با ادعای دوستان در مورد احترام به اساتید و وفاق ملی سنخیت دارد؟ آیا بازگشت بدون عذرخواهی میدانداران اغتشاشات در دانشگاه در کنار برکناری پس از عذرخواهی به خاطر یک خطای کلامی گویای نگاه علمی دوستان است یا اعمال سیاستزدگیهای مخرب؟!
#تیتر_یک
#سرویس_اجتماعی
https://kayhan.ir/001EjG
@Kayhan_online
📌 یکشنبه
☀️ ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۴ ربیعالاول ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 8 سپتامبر 2024 میلادی
📎 #ربیع_الاول
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
💢 حدیث روز
🛑 امام على عليه السلام: تا سخن را به زبان نياورده اى، سخن در بند توست. همين كه آن را به زبان آوردى، تو در بند سخن در مى آيى.
نهجالبلاغه حکمت 381
📎 #حدیث
📎 #سخن
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
message-1725777244-21.mp3
1.5M
💽 #پادکست_اعتقادی
❓با توجه به این که نظریه ی داروین در رابطه با خلقت انسان که از نسل میمون باشد اسلام در این رابطه چه میگوید؟ آیا قبل از حضرت آدم انسان های دیگری بودند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #خداشناسی
📎 #نسل_انسان
📎 #نظریه_داروین
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
message-1725778822-21.mp3
1.02M
💽 #پادکست_اعتقادی
❓در روایتی آمده سجده بر تربت امام حسین علیه السلام حجاب های هفت گانه را بر طرف می کند، منظور چیست؟ و تربتی که این ویژگی ها را دارد کدام خاک است؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #راهنماشناسی
📎 #امام_حسین
📎 #تربت_امام_حسین
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
9.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
❓اگر امام علی علیه السلام علم غیب داشتند پس می دانستند که در لیله المبیت کشته نمی شوند پس چرا این یک فضیلت باشد.؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #علم_غیب
📎 #راهنماشناسی
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
📌 دوشنبه
☀️ ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۵ ربیعالاول ۱۴۴۶ هجری قمری
🎄 9 سپتامبر 2024 میلادی
📎 #تقویم
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
📖 #حدیث_روز | پرهیز از پنج خصلت در خرید و فروش
🔻رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله:
🔸 مَن باعَ وَاشتَرى فَليَحفَظ خَمسَ خِصالٍ ـ وإلاّ فَلا يَشتَرِيَنَّ ولا يَبيعَنَّ ـ : الرِّبا، وَالحَلفَ، وكِتمانَ العَيبِ، وَالحَمدَ إذا باعَ، وَالذَّمَّ إذَا اشتَرى .
🔹هر كس فروش و خريد مى كند، بايد از پنج خصلت دور باشد ـ وگرنه، هرگز نبايد بفروشد و بخرد ـ : رباخوارى، سوگند خورى، عيب پوشى، بازارگرمى به هنگام فروش، و بر سرِ مال زدن به هنگام خريد.
📚الكافی: ج۵، ص۱۵۰.
📲 lib.eshia.ir/11005/5/150/خَمْسَ
💠 پرسمان اعتقادی استاد محمدی
╭┅─────────┅╮
@ostadmohamadi 🌺
╰┅─────────┅╯
گزارش کیهان از پروژه «خالصسازی» با تابلوی «وفاق ملی»
🔰 حذف منتقدان و بهکارگیری افراطیها «وفاق ملی» نیست
🔸با گذشت روزها و هفتهها از آغاز دولت چهاردهم، هرچه پیش میرویم وجوه جدیدی از ادعای وفاق ملی برای اذهان عمومی آشکار میشود.
🔸فاز جدید وفاق ملی مورد ادعای مدعیان اصلاحات و سیاستمداران آنان در دولت جدید، علاوهبر میدان دادن به افرادی که علنا و آشکارا ضدیت خود را با نظام جمهوری اسلامی اعلام داشتهاند، با منزوی کردن نیروهای انقلابی همراه بوده است.
این روند درست در زمانی آغاز شده است که به فاصله کمتر از چند هفته از توصیه رهبر معظم انقلاب درباره بهکارگیری مدیران و افراد مؤمن، انقلابی، متعهد و همچنین جوان، انتصابات و بهکارگیریها در دولت درست در نقطه مقابل این توصیه پیگیری شده است.
🔸متاسفانه نگاهی کوتاه به انتصابات اخیر در دولت نشانگر این است که با تسلط طیفهای تندرو مدعی اصلاحات بر تصمیمگیریهای دولت، بیش از اینکه امیدی به تربیت صد مدیر جوان مؤمن در دولت چهاردهم باشد، ظن تربیت صد مدیر حامی فتنه و اغتشاش بیشتر احساس میشود.
🔸مدعیان اصلاحات پیشتر و در حالی که بعضی از دلسوزان از دولت شهید رئیسی به دلیل کندی چند ساله در روند عزل و نصب افراد انتقاد میکردند، ایشان و کلیت نظام را به خالصسازی متهم میکردند ولی عجیب اینکه اکنون با رایی کمتر از دولت سیزدهم، با دیکتاتوری تمام، حتی نهادهای غیردولتی را نیز هدف حملات خود برای خالصسازی از مسئولان انقلابی قرار میدهند.
🔸در روزهای اخیر همچنین یکی از افرادی که سابقه سیاهی در حمایت از آشوبگران سال ۱۴۰۱ را در کارنامه دارد در حکمی به سرپرستی دفتر ریاست و هماهنگی امور استانها سازمان محیط زیست منصوب شد.
به نظر میرسد با غفلت تصمیمگیران در دولت چهاردهم و با تسلط تندروهای مدعی اصلاحات بر ارکان تصمیمگیری دولت، افراد زاویهدار در حال دریافت جایزه عدم تعهد خود به نظام هستند.
#تیتر_یک
#سرویس_سیاسی
https://kayhan.ir/001En2
@Kayhan_online
سالگرد رحلت آیتالله سید محمود طالقانی
🔰 روز به روز ارادت و شیفتگیاش به امام بیشتر شد
🔸آیتالله سید محمود طالقانی از روحانیون مبارز و از انقلابیون موّحد و نستوه این سرزمین، اگرچه از زمان آزادی از زندان در آبان 1357، با قدرت و صلابت از حضرت امام و نهضت و انقلاب ایشان حمایت و پشتیبانی کرد اما واقعیت این است که مانند استاد مطهری و شهید بهشتی و آیتالله خامنهای و شهید باهنر و... و حتی آیتالله منتظری از شاگردان و یاران نهضت امام نبود.
🔻اما مبارزات آیتالله طالقانی، حکایت دیگری داشت. طالقانی در جریان نهضت ملی شدن صنعت نفت، تا به آخر با مصدق همراه بود و پس از کودتای 28 مرداد 1332 نیز همراه مهدی بازرگان و یدالله سحابی و... در جریانی به نام «نهضت مقاومت ملی» حضور داشت.
🔸در تمام دوران دهههای 40 و50 که حضرت امام، نهضت خویش علیه شاه و آمریکا را به پیش میبردند و یاران امام در هیئتهای موتلفه اسلامی و جمعیتی مخفی که بعدا به جامعه مدرسین معروف شد و بعد در مؤتلفه دوم و جامعه روحانیت مبارز و... متشکل شدند اما آیتالله طالقانی در زندان و تبعید و خارج از آن، در مسیر مورد نظر خود با شاه مبارزه میکرد. یاران امام در «مکتب قرآن» و «کانون توحید» و مساجدی همچون الجواد و جاوید و قبا و جلیلی و... جمع بودند و آیتالله طالقانی در مسجد هدایت سخنرانی میکرد، اگرچه شهید باهنر نیز در آن مسجد جلسات سخنرانی داشت.
🔸جدایی این دو مسیر بهگونهای بود که وقتی حضرت امام خمینی رحمة الله علیه در دیماه1357، شورای انقلاب را تشکیل دادند، آیتالله طالقانی در لیست اولیه آن قرار نداشت و حتی پس از آزادی از زندان در آبان 57، بنا به احساس تکلیف، خود یک شورای انقلاب از افراد مورد اعتمادش تشکیل داد، تا اینکه استاد شهید مطهری پس از مشورت با امام، با آیتالله طالقانی نیز مذاکره کرده و ایشان، شورای انقلاب خود را منحل نمود و به عضویت شورای انقلابی درآمد که امام تشکیل داده بودند.
🔸طالقانی روز به روز که از انقلاب میگذشت، گویی ارادت بیشتری نسبت به حضرت امام پیدا میکرد و هرچه وسوسهگران چپ و راست در گوشش زمزمه میکردند، انگار که بیشتر به حقانیّت امام خمینی و راهشان اطمینان مییافت. این را میتوان در موضعگیریهای بعدی و سخنرانیهای دیگر مرحوم طالقانی در روزهای بعد به وضوح مشاهده کرد. چنانکه در همان سخنرانی سی تیر 1358 در میدان بهارستان و در جمع مردم، بیشتر از همیشه خود را در برابر عظمت امام، خاضع و خاشع نشان داد.
#دفتر_پژوهش
https://kayhan.ir/001Emr
@Kayhan_online
📖 هر کتابی قصهای دارد...
💫 قصه کتاب راه سوم قرار بود دوگانهی مسئلهی خانه و اجتماع برای زنان را حل کرده و برای فعالیت اجتماعی فرهنگیشان مدل استخراج کند؛ اما اکنون این ادعا را دارد که با پژوهش عمیق و روشمند هفتساله در بیانات رهبر حکیم زمان، توانسته مسئلهی زن را با تمام ابعادش پردازش کند.
📚 کتاب راه سوم
✍ به قلم: هدی صادقزادگان، فاطمه ترکان، سمانه مقصودی
🔺اگر مایلید با الگوی مترقی زن در منظومهٔ فکری آیتالله خامنهای آشنا شوید، کتاب راه سوم را بخوانید.
📮خرید پستی و تهیه کتاب 📖
@rahesevvom