eitaa logo
درس رجال استاد حاج سید محمد جواد سید شبیری
2.1هزار دنبال‌کننده
366 عکس
28 ویدیو
95 فایل
درس رجال استاد حاج آقای سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ الحسن بن علی الکوفی 📝علی اکبر رضوی 〽️ در روایات کتاب الکافی سه راوی با نام حسن بن علی در سند احادیث قرار گرفته‌اند که عبارتند از: 🔸 ۱. حسن بن علی بن فضال 🔸 ۲. حسن بن علی الوشاء 🔸 ۳. حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی 📍اگر در طرق و اسناد به شکل مطلق تعبیر حسن بن علی الکوفی باشد، منظور حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی است نه حسن بن علی بن فضال یا حسن بن علی الوشاء 🔆 دو شخصیت اول، یک طبقه مقدم بر حسن بن علی بن عبدالله بن مغیره بجلی هستند به تعبیری در طبقه مشایخ ایشان هستند. 📔 در اسناد کافی الحسن بن علی بن عبدالله بن مغیره ۷۵ مرتبه وارد شده که ۵۶ مورد از آن با تعبیر الحسن بن علی الکوفی بیان شده است. 👤 ترجمه: الحسن بن علی بن عبدالله بن مغیره 🔺۱۴۷ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد من أصحابنا الکوفیین ثقه ثقه له کتاب نوادر أخبرنا محمد بن محمد و غیره عن الحسن بن حمزه عن ابن بطه عن البرقی عنه به. (رجال‏ النجاشی ص : ۶۲) 🔺۱۷۷ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره. له کتاب. أخبرنا به الحسین بن عبید الله عن أحمد بن محمد بن یحیى عن أبیه عن محمد بن علی بن محبوب عن الحسن بن علی بن عبد الله‏ (فهرست‏ الطوسی ص : ۱۲۸) 🔺۴۳۶ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد لم [جش‏] من أصحابنا الکوفیین ثقه. (رجال‏ ابن‏ داود ص : ۱۱۳) الخلاصهللحلی ص : ۴۴ 🔺۴۳ – الحسن بن علی بن عبد الله بن المغیره البجلی مولى جندب بن عبد الله أبو محمد من أصحابنا الکوفیین ثقه ثقه. #⃣ @taraef_ir @rejal_shobeiri
✳️ آیت الله سید احمد حفظه الله : 🔸 در قم ، از مذاهب فاسده نظیر و و نداشتیم. فقط از داشتیم. لذا اگر آثاری از واقفیه به قم آمده توسط است و بعدها هم در آثار مکتب بغداد آمده است . 🔹 در کتاب واقفی‌ها زیاد اسم را با عنوان می‌برند سرش روشن نیست . 12/8/89 @rejal_shobeiri
الکافی و گفتمان حدیثی قم.pdf
574.5K
📕 الکافی و گفتمان حدیثی قم 🖌عبدالرضا حمادی 🖌سید محمد کاظم طباطبائی 🔖 چکیده مقاله: کتاب الکافی در دوره های مختلف و قرون متمادی به عنوان برجسته ترین اثر حدیثی شیعه شمرده شده است. این کتاب، حاصل تلاش علمی کلینی و استفاده از مهم ترین حوزه های حدیثی عصر اوست. ری، قم، بغداد و کوفه مهم ترین حوزه های علمی شیعه در دوران کلینی بودند که وی از آثار حدیثی آنها بهره برده است. برخی از مستشرقان کتاب الکافی را متأثر از عقل گرایی معتزله بغداد دانسته و معتقدند کلینی دیدگاه نص گرایی حوزه قم را در کنار عقل گرایی حوزه بغداد کمرنگ ارائه کرده است. پیش فرض این نظریه، تأليف الكافی در حوزه حدیثی بغداد است. این پژوهش نشان می دهد که الكافی در بغداد نگارش نیافته و برخلاف دیدگاه مستشرقان، الكافي نماد علمی حوزه قم به شمار می رود و قم، نص گرای بدون عقل نبوده است؛ بلکه نگاه حوزه حدیثی قم در آن زمان نقل همراه با عقل است. 📚 علوم حدیث، سال هفدهم، شماره چهارم، صص 98-112 #️⃣ #مشایخ_کلینی #حوزه_حدیثی_قم #حوزه_ها_و_مکاتب_حدیثی #نص_گرایی_قم #عقل_گرایی_بغداد 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
✅ حضرت آیت الله حفظه الله : 🔸 ظاهرا دائما « » در کافی ، ابن فضال پدر (الحسن بن علی بن فضال) است. ایشان سه پسر دارد که از همه مهم تر «علی» است. از نقل می کند که همه کتابهای از ائمه (علیهم السلام) نزد ایشان بوده است و می گوید در هیچ جا مثل ایشان در و فضل ندیدم. ابن فضال پدر (حسن)، أجلّ شأناً است و ابن فضال پسر (علی) اوسع دائرةً است. 🔹 بنده بعید می دانم ایشان باشد. شاید مثلا به هنگام ذکر نامش احترام می گذاشته است. علاوه بر اینکه نقل شده که ایشان در مرض موت از فطحی بودن برگشته است. ولی به نظرم ایشان اصلا فطحی نبوده است. @rejal_shobeiri
☑️ آیت الله حفظه الله : 🔹 دروغگو به معنای مصطلح نیست، بلکه دروغگو به معنای است. باید بین دروغ خبری و مخبری تمییز قائل شد. بله ایشان از خط است و خط غلو دقت‌های کافی حدیثی را به کار نمی‌برده‌اند. میراث خط غلو مردود نیست، بلکه می‌خواهد. احمد اشعری و شیخ به شدت مخالف خط غلو هستند ولی با این حال روایت محمد بن سنان را نقل کرده‌اند. @rejal_shobeiri
بررسی_ابهاماتی_پیرامون_اصالت_کتاب.pdf
950.5K
📕 بررسی ابهاماتی پیرامون اصالت کتاب عبیدالله بن علی حلبی 🖌عباس مفید 🔖 چکیده مقاله: پس از نهضت عمومی نگارش و کتابت احادیث در میان اصحاب، کتابهای فراوانی در دوران امامت صادقين علیهم السلام و پس از آن تولید شد. کتاب عبيد الله بن على حلبی یکی از نخستین نگاشته های حدیثی است که از شهرت و اهمیت ویژه ای برخوردار است و نخستین تصنیف شیعه نام گرفته است. برخی از پژوهشگران با طرح ابهاماتی، انتساب این کتاب به عبيد الله بن على حلبی را مورد تردید قرار داده اند. ابهامات مطرح شده پیرامون کتاب حلبی را می توان در دو قسم کلی جای داد؛ ابهاماتی که از چگونگی گزارش های فهرستی برخاسته و ابهاماتی که به محتوای روایات کتاب باز می گردد. در این نوشتار سعی شده که به روش توصیفی تحلیلی ابهامات نوع اول مورد بررسی قرار گیرد و پرسش های ایجاد شده پاسخ داده شود اصالت کتاب؛ کتاب حلبی؛ عبيد الله بن على حلبی؛ اعتبارسنجی طلبه سطح جعلي ژوهشگر حوزه علمد مشتاد 📚 فصلنامه تخصصی مطالعات قرآن و حدیث سفینه، سال شانزدهم، شماره 62، بهار 1398، صص 134-164 #️⃣ #اصالت_کتاب #کتاب_حلبی #اعتبار_سنجی 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
⚫️انالله و انا الیه راجعون⚫️ 🔴 شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی سرباز ولایت فرمانده رشید اسلام را محضر امام زمان(عج) ، مقام معظم رهبری و عموم ارادتمندان تسلیت عرض میکنیم. @rejal_shobeiri
‌◼️ إنّا لله و إنّا إلیه راجعون! درپی شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، آیت الله وحید خراسانی طی تماس تلفنی با همسر آن مرحوم، ضمن تسلیت و تعزیت به خانواده‌ی ایشان، حشر آن بزرگوار با حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام و صبر و شکیبایی برای خانواده‌ی ایشان را از خداوند متعال خواستار شدند. 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
-حدیث-پژوهی پانزدهمین نشست حدیث پژوهی به همت گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان پنجشنبه 26 دی ماه 1398 خیابان امام خمینی(ره)میدان10دی ساختمان هیئت های اندیشه ورز حوزه علمیه خراسان، سالن کنفرانس برگزار می شود. 09339039220 http://hozehkh.com/OneEntry?entryID=36762 @rejalkh
واکاوی آراء رجالی استاد محمد باقر بهبودی.pdf
3.57M
📕 واکاوی آراء رجالی استاد محمد باقر بهبودی 🖌مرتضی نادری 🔖 چکیده مقاله: ضعف راوی حدیث، راه های کشف این ضعف و ارتباط آن با درستی یا نادرستی انتساب حدیث به معصوم از مسائل اصلی دو علم «حدیث» و رجال » هستند. در این مقاله، آراء رجالی استاد بهبودی پیرامون راه های کشف ضعف راویان حدیث بررسی شده است. این بررسی در خلال تبیین آراء وی درباره‌ی علل و اسباب پیدایش علم رجال، اصول رجالی شیعه و روش مؤلفان آنها، الفاظ جرح و ضعفاء، سامان یافته است. واکاوی آراء رجالی و «تاریخ حدیثی» استاد بهبودی نشان می دهد که نزد ایشان، تلاش بزرگان شیعه برای جلوگیری از راه یافتن موضوعات غلات و زنادقه به میراث حدیثی شیعه ناکام ماند و برساخته های آنان به کتب حدیث شیعه راه یافت و راویان ضعيف بسیاری در استاد احادیث شیعه جای گرفتند. 📚 فصلنامه‌ی سراج منیر، شماره 6، سال دوم، بهار 1391 #️⃣ #محمدباقر_بهبودی #رجال_حدیث #الفاظ_جرح #نجاشی #شیخ_طوسی #ابن_غضائری 🆔 https://eitaa.com/rejal_shobeiri
نمونه سوالات رجال2.pdf
210.5K
نمونه سوالات امتحانی میان ترم (کلیات فی علم الرجال للسبحانی) شماره1 @rejal_shobeiri
رجال2.pdf
235.3K
نمونه سوالات امتحانی (کلیات فی علم الرجال للسبحانی) شماره2 📌محدوده ازصفحه 204 تا آخر کتاب است. @rejal_shobeiri