عدم بهره گیری صحیح از امکانات و وسائل شناخت، مساوی با سقوط و از دست دادن انسانیت است. در سوره اعراف آیه ی ۱۷۹ میخوانیم: «لهم قلوب لاٰ یفقهون بهٰا و لهم أعین لاٰ یبصرون بهٰا و لهم آذٰان لاٰ یسمعون بهٰا أولٰئک کالأنعٰام بل هم أضل أولٰئک هم الغٰافلون» آنان دل دارند، ولی نمی فهمند، چشم دارند ولی نمی بینند، گوش دارند ولی حق را نمی شنوند، این گروه همچون چهارپایان بلکه از آنها پست تر و گمراه ترند، ایشان غافل هستند.
جزای کسی که در دنیا خود را به کوری و کری و لالی میزند، کوری و کری و لالی آخرت است. «و نحشرهم یوم القیٰامة علیٰ وجوههم عمیا و بکما و صما» [۳]
----------
[۳]: ۳). اسراء، ۹۷.
منافقان، تاب وتوان دیدن دلائل نورانی و فروغ آیات الهی را ندارند. همانند مسافر شبگرد در بیابان که در اثر برق آسمان، چشمانش خیره شده و جز چند قدم بر نمی دارد. آنان نیز در جامعه اسلامی هر چند گاهی چند قدمی پیش میروند، ولی در اثر حوادث یا اتفاقاتی از حرکت باز میایستند. آنان چراغ فطرت درونی خویش را خاموش کرده ومنتظر رسیدن نوری از قدرتهای بیرونی مانده اند.
هدف از خلقت جهان و انسان، تکامل انسان هاست. یعنی هدف از آفرینش هستی، بهره گیری انسان هاست [۱] وتکامل انسانها در گرو عبادت [۲] واثر عبادت، رسیدن به تقوا [۳] و نهایت تقوی، رستگاری است. [۴]
سؤال: چرا خدا را عبادت کنیم؟
پاسخ: در چند جای قرآن پاسخ این پرسش چنین آمده است:
*چون خداوند خالق و مربی شماست. «اعبدوا ربکم الذی خلقکم» [۵]
*چون تأمین کننده رزق و روزی و امنیت شماست. «فلیعبدوا رب هٰذا البیت الذی أطعمهم من جوع و آمنهم من خوف» [۱]
*چون معبودی جز او نیست. «لاٰ إلٰه إلاٰ أنا فاعبدنی» [۲]
----------
[۱]: ۱). «سَخَّرَ لَکُمْ» جاثیه، ۱۳. «خَلَقَ لَکُمْ» بقره، ۲۹.
[۲]: ۲). «وَ مٰا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاّٰ لِیَعْبُدُونِ» ذاریات، ۵۶.
[۳]: ۳). «... وَ اعْبُدُوا رَبَّکُمْ... لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» بقره، ۲۱.
[۴]: ۴). «وَ اتَّقُوا اللّٰهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» بقره، ۱۸۹.
[۵]: ۵). مشرکان خالقیّت را پذیرفته ولی ربوبیّت را انکار مینمودند، خداوند در این آیه دو کلمه «رَبَّکُمُ» و «خَلَقَکُمْ» را در کنار هم آورده تا دلالت بدین نکته کند که خالق شما، پروردگار شماست.
[۱]: ۱). قریش، ۳-۴.
[۲]: ۲). طه، ۱۴.
عبادت انسان، هدف آفرینش انسان است نه هدف آفریننده. او نیازی به عبادت ما ندارد، اگر همه مردم زمین کافر شوند او بی نیاز است: «إن تکفروا أنتم و من فی الأرض جمیعا فإن اللٰه لغنی... » [۳] چنانکه اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند یا پشت به خورشید، در خورشید اثری ندارد.
با این که عبادت خدا بر ما واجب است، چون خالق و رازق و مربی ماست، ولی بازهم در برابر این ادای تکلیف، پاداش میدهد و این نهایت لطف اوست.
----------
[۳]: ۳). ابراهیم، ۸.
آنچه انسان را وادار به عبادت میکند اموری است، از جمله:
۱🌹. توجه به نعمتهای او که خالق و رازق و مربی ماست.
۲. 🌹توجه به فقر و نیاز خویش.
۳.🌹 توجه به آثار و برکات عبادت.
۴. 🌹توجه به آثار سوء ترک عبادت.
۵. 🌹توجه به این که همه هستی، مطیع او ودر حال تسبیح او هستند، چرا ما عضو ناهماهنگ هستی باشیم.
۶. 🌹توجه به این که عشق وپرستش، در روح ماست وبه چه کسی برتر از او عشق بورزیم.
سؤال: در قرآن آمده است: «و اعبد ربک حتٰی یأتیک الیقین» [۴] یعنی عبادت کن تا به یقین برسی. پس آیا اگر کسی به یقین رسید، نمازش را ترک کند؟!
----------
[۴]: ۴). حجر، ۶۹.
«۲۳»و إن کنتم فی ریب ممٰا نزلنٰا علیٰ عبدنٰا فأتوا بسورة من مثله و ادعوا شهدٰاءکم من دون اللٰه إن کنتم صٰادقین
ضعیف نباش 😃💛
«۲۳»و إن کنتم فی ریب ممٰا نزلنٰا علیٰ عبدنٰا فأتوا بسورة من مثله و ادعوا شهدٰاءکم من دون اللٰه إن کن
این آیه، معجزه بودن قرآن را مطرح میکند. پیامبران، یک دعوت دارند که هدایت به سوی خداست و با استدلال و موعظه و جدال نیکو انجام میدهند و یک ادعا دارند که از سوی خدا برای هدایت مردم آمده اند وبرای آن معجزه میآورند. پس معجزه برای اثبات ادعای پیامبر است، نه دعوت او. [۱]
----------
[۱]: ۱). البته معجزه به معنای نادیده گرفتن نظام علّت و معلول نیست، بلکه معجزه نیز علّت دارد، ولی علّت آن یا اراده الهی است، یا عواملی که خداوند علّت بودن آن را برای مردم مخفی نموده است.
🔴 دلیل دلگیری عصرهای جمعه
🔵 از آیتالله بهاءالدینی پرسیدند: علت اینکه عصرهای جمعه دل انسان میگیرد و غمگین میشود چیست؟ فرمودند: چون در آن لحظه قلب مقدّس امام عصر (ارواحنا فداه) بهسبب عرضهی اعمال انسانها، ناراحت و گرفته است، آدم و عالم متأثر میشوند. حضرت، قلب و مدارِ وجود است.
📚 شرح چهل حدیث ص ۴۳۲
#امام_زمان
#جمعه
⭑┄┉┉┉♥️┉┉┉┄⭑