eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
193 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
28.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیان یک حقیقت تلخ؛ آل‌سعود و افزایش قدرت نرم چگونه جنگ رسانه‌ای را به سعودی‌ها واگذار کردیم؟! BisimchiMedia @resane_ravanshenasi
من نمی‌دانم با عرض معذرت از حضور محترم همه شما، به چه کسی می‌گوید «حرامزاده» اما به این جماعت بی‌وطن فارسی‌نویس ضدایرانیِ پانترک می‌گویم «حرامزاده»! به نحوه نوشتن خبر نگاه کنید؛ اول با اطیمنان دروغی را منتشر کرده و اسمی را هم آورده که اصلا وجود خارجی ندارد، اصلا این عنوان در سپاه وجود هم ندارد و بعدش هم به «اسرائیل آلما!» اشاره کرده بدون آنکه بگوید این چه خراب شده‌ای است و در پایان، دقت کنید برای آنکه خودش هم می‌داند که چه دروغی دارد به مخاطب بیچاره می‌دهد نوشته که «خبر را تایید یا تکذیب نمی‌کند!» و آن دوستی که این خبر را برای من فرستاده دست و دلش می‌لرزد! من اگر دو بار خبر را اشتباه بزنم، مخاطب تا ابد در ذهنش می‌ماند اما این قوم لوط از بس دروغ گفته‌اند، دیگر مخاطب به دروغ‌هایشان هم عادت کرده است. این زباله‌دان‌های مجازی که نان در خون ملت ایران می‌زنند را رها کنید تا ذهن‌تان آسوده شود. syriankhabar @resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
🗒من سلفی می‌گیرم، پس هستم ✍️مریم اردویی 🔲مدتی قبل داستانی کوتاه در مورد فردی مسیحی خواندم که علاقه‌ی وافرش به شخصیت پاپ او را بر آن داشت تا به ملاقات پاپ برود. وقتی زمان انتظار برای ملاقات پاپ به درازا کشید، از کشیش پرسید: «چرا جناب پاپ تشریف نمی‌آورند؟» کشیش به آرامی پاسخ داد: «جناب پاپ به دستشویی رفته‌اند!» مرد که گویی انتظار شنیدن چنین پاسخی را نداشت با بهت از جا برخاست و گفت: «دستشویی؟! مگر پاپ هم دستشویی می‌رود؟!» بعد با حالتی افسرده آنجا را ترک کرد و گفت: «پاپی که دستشویی برود پاپ نیست!» این حکایت بسیاری از ما در زمان‌هایی است که معمولی بودن برایمان نامأنوس شده و تصور می‌کنیم برای مهم بودن باید خاص و غیرمعمولی بود. قطعا این‌روزها و با ظهور شبکه‌های اجتماعی افرادی را دیده‌اید که برای «دیده شدن» به هر کار غیرعادی و حتی هنجارشکن دست می‌زنند تا در کانون توجه اطرافیان قرار گیرند و ثابت کنند معمولی نیستند. این رنج زیستن در دنیای فردگرای مدرن است که همه‌چیز را به صحنه‌ی تظاهر کشانده است؛ تا جایی که دوربین‌ها را در قالب سلفی گرفتن به سمت فردی برگردانده که قبل‌تر تنها فاعل عکاسی بود و اینگونه «من» را از حاشیه به متن آورده است. مری ابرستات در کتاب «خودت را به خواب نزن» می‌نویسد: «در سال ۱۹۵۰ مطالعه‌ای به جهت شخصیت‌شناسی افراد انجام شد که طی آن ۱۲ درصد افراد به پرسش «من آدم مهمی هستم» پاسخ مثبت داده بودند؛ در حالی که این میزان در سال ۱۹۸۰ به ۸۰ درصد رسیده بود.» او افزایش این خودشیفتگی را موجب پدید آمدن نظام سرمایه‌داری، فرزندپروریِ خودخواهانه و تمایل به خوش‌ظاهر بودن در محیط‌های حقیقی و مجازی ‌می‌داند. در همین کتاب ابرستات به آزمون دیگری اشاره می‌کند که در سال ۲۰۰۹ توسط روان‌شناسی به نام جین توینگ و با مشارکت ۱۶ هزار دانشجو انجام شده است. نتیجه‌ی به دست آمده نشان داده شاخص خودشیفتگی در افراد به گونه‌ای شگفت‌آور بالا رفته است. انسان‌هایی که با درکی متفاوت از خودشناسی حیث وجودی خویش را برتر از تمام افراد و محیط پیرامون خود می‌بینند. با این بیان پروار شدن فردیت سبب تضعیف بنیان‌های فرهنگی جامعه می‌شود. در چنین فضایی خانواده‌ی ایرانی که جمع‌گرایی یکی از قوت‌های فرهنگی آن و کانونی برای تبدیل شدن «من»‌ها به «ما» است، با چالش‌های جدی روبرو شده است. چرا که فردگرایی موجب از بین رفتن کارکردهای خانواده می‌شود. در گذشته افراد تمام اعتبار خود را به پای خانواده خرج می‌کردند اما اکنون اعتبار خانواده در خدمت به افراد و غالبا فرزندان قرار گرفته است. از همین رو محیط خانواده تا زمانی برای آنها قابل تحمل است که در خدمت خواست‌های فردی باشد. هویت چهل تکه یا مختلط ویژگی دیگری است که توسط برخی جامعه‌شناسان در توصیف فرد و خانواده در مواجهه با عصر جهانی شدن به کار رفته است. عصری که «فردیت اصالت یافته» از مهمترین ویژگی‌های آن است. به عنوان مثال در شبکه‌های اجتماعی شاهد حضور افرادی هستیم که به ورزشکاران و سلبریتی‌ها فحاشی می‌کنند و وقتی با آنها روبرو می‌شوند اقدام به سلفی گرفتن می‌کنند. از آزادی بیان دم می‌زنند و نظراتشان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند اما تحمل نقد شنیدن و اصلاح ندارند. در برابر پذیرفتن ایدئولوژی و هنجارهای ارائه شده توسط نهادهای رسمی مقاومت می‌کنند تا هویتی دیگر برای متفاوت بودن دست و پا کنند. تمام اینها گواه رنج زیستن در دنیایی است که انگار معمولی بودن را برنمی‌تابد. vaavmag 🔗 https://vaavmag.ir @resane_ravanshenasi
◽️‏زنده‌ماندیم و روزی را دیدیم که bbc علیه کاشتن درخت در ایران هم گزارش پخش می‌کند. در حالیکه درباره طرح‌های مشابه در عربستان و ترکیه، لال است. "وقتی می‌توانیم با تبر به ریشه ایران بزنیم، چرا درخت بکاریم. سیاوش اردلان، بی‌بی سی فارسی" jebreil1 @resane_ravanshenasi
⭕️ وقتی گفته می‌شود دولت سیزدهم هدف کثیف‌ترین شگردهای تخریب‌های شبکه‌های امنیتی_رسانه‌ای داخل و خارج کشور قرار گرفته، مصداقش می‌شود همینکه دستاورد دولت روحانی در سال ۹۷ را به اسم دولت سیزدهم جا می‌زنند! jebreil1 @resane_ravanshenasi
🔴 جستجوهای پر طرفدار چند روز گذشته در دیجی کالا 😐 jebreil1 @resane_ravanshenasi
🚦اینترنت چگونه ما را به ماشین تولید محتوا بدل کرده است؟ 📍محتوا عبارت است از مواد دیجیتالی که «صرفاً با این قصد منتشر می‌شوند که منتشر شوند» 🔸در ژانویه ۲۰۱۹، یک حساب کاربری عکس تخم مرغی معمولی را در اینستاگرام بارگذاری کرد و پویشی راه انداخت تا آن را به پرلایک‌ترین تصویر تاریخ اینترنت تبدیل کند. ظرف ده روز شمار لایک‌های تخم‌مرغ از مرز سی میلیون گذشت و تا همین اواخر هم پرطرفدارترین تصویر اینترنت بود. اما یک سوال: آن تخم مرغ واقعاً چیست؟ کیت آیشهورن، مورخ رسانه و استاد دانشگاهِ نیو اسکول، معتقد است که این تخم‌مرغ اینستاگرامی نمایندۀ چیزی است که ما «محتوا» می‌نامیمش، واژه‌ای که همیشه همه‌جا هست اما تعریف چندان روشنی از آن نداریم. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/k98833 savaderesanei @resane_ravanshenasi
ضمن عذرخواهی از دوستان و همراهان عزیز، فعالیت کانال به زودی ادامه خواهد یافت. از همراهی شما عزیزان سپاسگزارم. 🌹 @resane_ravanshenasi