eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
45.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸نمونه هایی از پدیده «بی وطنی» در ایران و نمونه هایـی از «Mass Hysteria» در مدارس دخترانه در دنیا این برنامه را در کانال یوتیوب جدال ببینید. 📺 youtube.com/watch?v=v7NcTCDm22s @resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سید علیرضا آل‌داود در برنامه گفتگوی ویژۀ خبری: ⭕️ بررسی‌ها نشان می‌دهد یک هیستری جمعی در حال رخ دادن بر بستر آن، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در میان مردم است. ⭕️ بسیاری از پیام‌های مرتبط با بدحالی دختران در مدارس، فیک‌نیوز و از جنس دیس‌اینفورمیشن است. ⭕️ روانشناس معروفی در سطح دنیا در مطلبی که مرتبط با موضوع مسمومیت دختران در ایران است نوشته که این موضوع با توجه به تجارب قبلی در کشورهای دیگر بیشتر جنبۀ روانی و هیستری جمعی دارد.
jebheh
@resane_ravanshenasi
▪️بر اساس آنچه تا اینجا می دانیم حداقل با ۵ نوع رویداد متفاوت مواجهیم که همه آنها به طور فله ای مسمومیت دانش آموزان نامیده شده: ۱-درصد بسیار کمی کشف مواد تحریک کننده دستگاه تنفس ۲-مشاهده عوارض تنفسی بدون کشف هر نوع محرک، عمدتا ناشی از استشمام بوهایی با منشا نامشخص یا نامربوط ۳-مشاهده عوارض تنفسی بدون استشمام هرگونه بو و صرفا در اثر استرس ۴-به هم ریختگی در مدرسه بدون وجود هیچ عارضه تنفسی و صرفا در اثر شایعه ۵-مواردی هم وجود دارد که اساسا در مدرسه هیچ اتفاقی نیفتاده و خبر نادرست منتشر شده است. برخلاف اظهارات کم دقت برخی مسئولین، با پدیده ای کاملا واقعی مواجهیم که کلیت آن یک طراحی پیچیده امنیتی است و مجری یا مجریانی دارد که باید آنها را یافت. عدم مشاهده مواد مسموم کننده در درصد بسیار بالایی از کیس ها، به هیچ وجه از شدت 'واقعی' یا 'تروریستی'بودن مسئله نمی کاهد. پیچیدگی مسئله در همین است که دشمن با کمترین مقدار عملیات فیزیکی، و با ابزارهای روانی ‌و شناختی، آسیب و عوارض فیزیکی تولید کرده است. این یعنی ژنتیک عملیات امنیتی علیه ایران در حال تغییر است و فناوری های شناختی در آن به اندازه فناوری های دیگر و کاملا واقعی به کار گرفته می شود. اینکه شما نمی توانید به سادگی تروریست را کف خیابان یا در دوربین ها ببینید، به هیچ وجه به معنای این نیست که عملیات تروریستی نیست. از قضا این یعنی ماهیت عملیات بسیار پیچیده شده و تر‌وریست جایی ایستاده و به نحوی عمل می کند که با 'عادت های امنیتی' ما همخوان نیست. بدون ورود به جزئیات، این مقدار قطعی است که در مواجهه با این نسل جدید از عملیات های امنیتی، باید یک راهبرد مردم پایه داشت و ابزارهای انتظامی و امنیتی را به عنوان مکمل به کار گرفت. چنین عملیات هایی وقتی خنثی می شود که توان آرام سازی و متقاعد سازی جامعه وجود داشته باشد. اینکه چطور می توان یک جامعه تحت حمله را آرام نگهداشت یا متقاعد کرد واقعا ساده نیست. داستان با تولید روایت همدلانه، ارائه شواهد معتبر و خلق تکیه گاه برای مردم شروع می شود اما در اینجا متوقف نمی ماند. یک فرد می تواند روایت شما از مثلا ماهیت یا منشا مسمومیت ها را نپذیرد نه به این دلیل که واقعا شواهدی برخلاف آن دارد بلکه به این دلیل که مثلا از قیمت ارز آسیب دیده و‌ در تنگنای اقتصادی کلافه شده است. اقناع اجتماعی بسیار پیچیده تر و چند وجهی تر از آن است که به رسانه محدود شود. از حیث روان شناسی فردی نیز یک دانش آموز در مدرسه اگر مجموعا شرایط را قابل اعتماد بداند شاید کمتر تحت تاثیر شایعه انتشار یک بوی غریب قرار بگیرد تا وقتی که در خانه یا در جمع دوستان به این نتیجه رسیده باشد که اوضاع آشفته است. شایعه پذیری بیش از هر چیز به نبود اعتماد مرتبط است. با اینکه شبکه های اجتماعی نقشی مهم در خلق و انتشار روایت ها بازی می کنند اما تقلیل بحران به پروژه رسانه ای، کمال ساده اندیشی است. اکنون اینترنت به دلایل امنیتی محدودیت های مهمی دارد اما باز می بینیم که دشمن قادر ایجاد یک 'بحران روانی' است و در اینجا بسی درس های مهم هست. این مشخصا بدین معناست که زیرساخت شبکه های اجتماعی بخشی از داستان بسیار بزرگ و پیچیده جنگ شناختی است نه تمام آن؛ و احتمالا ابزارهای مخرب تعبیه شده در این شبکه ها 'عمدتا' در یک بستر اجتماعی ملتهب است که بدل به 'پدیده امنیتی' می شود. و از این مهم تر، این پروژه نشان می دهد در یک جامعه ملتهب می توان حتی با شبکه های اجتماعی محدود شده، بحران امنیتی با منشا روانی خلق کرد و آن را توسعه داد. من بسیار امیدوارم درس های امنیتی این وقایع به درستی آموخته شود. ما به همان اندازه که به تولید امنیت از طریق تولید قدرت نیاز داریم، به تولید امنیت از طریق تولید اعتماد و محبوبیت نیز نیازمندیم و از قضا در این نبرد امنیتی جدید، نیاز دوم ضروری تر و فوری تر است. پس از آشوب های پاییز این سخنان گفته شد اما چنانکه شایسته بود نه فقط به آن توجه نشد بکه برخی به تصور اینکه کار تمام است، به روش های نادرست پیشین در تحریک جامعه و تشدید تضادهای اجتماعی بازگشتند. واقعا امیدوارم بالاخره برخی دوستان خوب ما چیزی را که باید بیاموزند، بالاخره بیاموزند. 💬 مهدی محمدی Fars_plus @resane_ravanshenasi
آری... اینجا تلگرام و اینستاگرام است!!! 📛مهد لجن پراکنی و ادعاهای بی سند و بازی کردن با روح و روان مردم!!! timoora @resane_ravanshenasi
رئیس جمهور به احترام طبیعت و روز درختکاری به همراه جمعی از فرزندان شهدا طرح کاشت یک میلیارد نهال رو افتتاح کرده؛ ولی این باعث نمیشه یه عده با یک عکس قدیمی از حاشیه‌سازی و دمیدن در خاکستر سوءظن دست بردارند. خود سوءظن چه عمل ناشایست و قبیحی است حالا قباحت کار کسانیکه به سوءظن در وسعت ملّی دامن می‌زنند، چقدره؟ تو چشم مردم خاکستر نریزید. یا ایها الذین آمنو اجتنبوا کثیراً مِن الظّن انّ بعض الظن إثم. 🖋 وحید یامین‌پور yaminpour @resane_ravanshenasi
🔺 ترکیه توئیتر را جریمه کرد 🔹 شورای رقابت ترکیه اعلام کرد که «ایلان ماسک» باید میزان یک هزارم از درآمد ناخالص توئیتر برای سال ۲۰۲۲ در ترکیه را به عنوان جریمه پرداخت کند. media_arma @resane_ravanshenasi
آیا چیزی خطرناک تر از مسمومیت جسمی هم داریم؟ اینکه هر موضوعی (کوچک یا بزرگ) در فضای رسانه و بعضا در جامعه به دوقطبی سازی منتهی شود، بسیار خطرناک است، و اینکه اتهام زنی به کشور و اعتماد عمومی مردم عادی سازی شود، بسیار خطرناک‌تر... مطمئنا برخی اِسنادها (مانند اِسناد امثال زشت کلام ها) برای عده زیادی از مردم عجیب می‌نماید، امّا باید بدانیم که برخی این موارد را باور می‌کنند. باور کنیم که برخی واقعا این‌گونه حرف‌ها را باور می‌کنند. انتشار سمّی که برای جسم مضر است جُرمی بسیار سنگین است و انتشار سُمومی که افکار و امنیت روانی جامعه را مختل می‌کند البتّه خسارتش اگر بیشتر نباشد کمتر نیست. عده‌ای که در کشور مصونیت انتشار بیان مسموم را تضمین شده دیده‌اند، سم می پاشند و عده زیادی را درگیر پاسخ دهی می‌کنند و یک بازی برد_برد دارند. جواب دادن یا جواب ندادن به این صحبت‌ها، هر دو به طریقی، برایشان سودآور است‌. هر ضربه (کوچک یا بزرگ) به اعتماد عمومی، مانند ضربات چکشی که به تدریج جسمی سخت را متلاشی می‌کند، کار می‌کند. تدبیر بزرگتر را برای سم پاشی ها در افکار عمومی باید کرد... و متأسفانه مشکلات معیشتی که باورپذیری نسبت به گزاره های بدبینانه را تقويت می‌کند... برای اینکه ریشه های مسائل اینچنینی را ردیابی کنیم، بررسی کنیم و ببینیم تعطیل شدن مدارس خواسته و منفعت چه کسانی را تأمین کرده بود؟ قریب دو سال آموزش مجازی (یا به تعبیری تعطیلی آموزش) با افکار عمومی چه ها که نکرد... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس @resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢در گروه‌های به دانش‌آموزان خط می‌دهند مصاحبه با دانش‌آموزان: 🔹یکی از بچه‌ها امروز اسپری فلفل و الکل آورده بود تا در مدرسه بزند و ادعا کند که قراره ما را بکشند. در یکی از گروه‌های تلگرامی آموزش دیده بود و ۲۰۰ هزار تومن پول‌گرفته بود. 🔹این دانش‌آموز را گرفتنش و تحویل آموزش پرورش دادند. 🔹بنیاد راهبری فضای مجازی 👇 jebreil1 @resane_ravanshenasi
💢 دولت روسیه تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های پیامرسان را به لیست ابزارهای ممنوع اضافه کرده است. 🔺در این بین نام اپلیکیشن‌هایی محبوبی همچون واتساپ، دیسکورد، اسکایپ بیزنس، تیمز مایکروسافت و تلگرام به چشم می‌خورد. 🔺 دولت روسیه در سال ۲۰۱۸ نیز رسما تلگرام، ۵۰ وی‌پی‌ان و ابزارهای پنهان‌ سازی هویت آنلاین را ممنوع کرد و پیش از این هم دسترسی مردم این کشور به پلتفرم‌های زیادی از جمله اینستاگرام و فیسبوک را قطع کرده است. دولت روسیه همچنین برای جلوگیری از ابزارهای دور زدن محدودیت‌های از جمله مرورگر تور و وی‌پی‌ان هم اقدامات گسترده را در دستور کار قرار داده است. 🔺 لیست کامل اپلیکیشن‌های ممنوع عبارت است از: • وایبر • دیسکورد • وی‌چت • اسنپ‌چت • تلگرام • تریما • واتساپ • تیمز مایکروسافت • اسکایپ بیزنس jebreil1 @resane_ravanshenasi
⚠️ تکنیک‌های فریب در رسانه‌ها و فضای مجازی را حداقل یک‌بار مرور کنید… jebreil1 @resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️اول‌ اینکه‌ معادل‌ فارسی‌ آسانسور بالابر نیست همچنین؛ نه تبلت معادلش میشه «رایانک مالشی» نه کراوات معادلش میشه «درازآویز زینتی» نه اتوبوس معادلش میشه «خودروی بزرگ دسته‌جمعی»بلکه ایشون باید پول در بیاره ولو به قیمت تمسخر فرهنگ و زبان مادریش ▫️دوم اینکه ۹۵ سال پیش، فارسی‌دوست‌ها اومدن و بجای واژه‌ی فرانسوی «أیرودروم» واژه‌ی فارسی «فرودگاه» رو معرفی کردن. حالا بیاید هِرهِرهِر، کِرکِرکِر کنید به واژه‌ی فرودگاه اقای طنز پرداز😀 ✍ عماد داوری دولت آبادی timoora @resane_ravanshenasi
⚠️آن چیزی که بیشتر باید نگرانش باشیم مسمومیتی است که خیلی وقت است توسط رسانه‌ها در حال آلوده کردن ذهن کودکان ، نوجوانان و جوانان ماست و به آن توجه نمیکنیم!!! timoora @resane_ravanshenasi
28.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیان یک حقیقت تلخ؛ آل‌سعود و افزایش قدرت نرم چگونه جنگ رسانه‌ای را به سعودی‌ها واگذار کردیم؟! BisimchiMedia @resane_ravanshenasi
من نمی‌دانم با عرض معذرت از حضور محترم همه شما، به چه کسی می‌گوید «حرامزاده» اما به این جماعت بی‌وطن فارسی‌نویس ضدایرانیِ پانترک می‌گویم «حرامزاده»! به نحوه نوشتن خبر نگاه کنید؛ اول با اطیمنان دروغی را منتشر کرده و اسمی را هم آورده که اصلا وجود خارجی ندارد، اصلا این عنوان در سپاه وجود هم ندارد و بعدش هم به «اسرائیل آلما!» اشاره کرده بدون آنکه بگوید این چه خراب شده‌ای است و در پایان، دقت کنید برای آنکه خودش هم می‌داند که چه دروغی دارد به مخاطب بیچاره می‌دهد نوشته که «خبر را تایید یا تکذیب نمی‌کند!» و آن دوستی که این خبر را برای من فرستاده دست و دلش می‌لرزد! من اگر دو بار خبر را اشتباه بزنم، مخاطب تا ابد در ذهنش می‌ماند اما این قوم لوط از بس دروغ گفته‌اند، دیگر مخاطب به دروغ‌هایشان هم عادت کرده است. این زباله‌دان‌های مجازی که نان در خون ملت ایران می‌زنند را رها کنید تا ذهن‌تان آسوده شود. syriankhabar @resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
🗒من سلفی می‌گیرم، پس هستم ✍️مریم اردویی 🔲مدتی قبل داستانی کوتاه در مورد فردی مسیحی خواندم که علاقه‌ی وافرش به شخصیت پاپ او را بر آن داشت تا به ملاقات پاپ برود. وقتی زمان انتظار برای ملاقات پاپ به درازا کشید، از کشیش پرسید: «چرا جناب پاپ تشریف نمی‌آورند؟» کشیش به آرامی پاسخ داد: «جناب پاپ به دستشویی رفته‌اند!» مرد که گویی انتظار شنیدن چنین پاسخی را نداشت با بهت از جا برخاست و گفت: «دستشویی؟! مگر پاپ هم دستشویی می‌رود؟!» بعد با حالتی افسرده آنجا را ترک کرد و گفت: «پاپی که دستشویی برود پاپ نیست!» این حکایت بسیاری از ما در زمان‌هایی است که معمولی بودن برایمان نامأنوس شده و تصور می‌کنیم برای مهم بودن باید خاص و غیرمعمولی بود. قطعا این‌روزها و با ظهور شبکه‌های اجتماعی افرادی را دیده‌اید که برای «دیده شدن» به هر کار غیرعادی و حتی هنجارشکن دست می‌زنند تا در کانون توجه اطرافیان قرار گیرند و ثابت کنند معمولی نیستند. این رنج زیستن در دنیای فردگرای مدرن است که همه‌چیز را به صحنه‌ی تظاهر کشانده است؛ تا جایی که دوربین‌ها را در قالب سلفی گرفتن به سمت فردی برگردانده که قبل‌تر تنها فاعل عکاسی بود و اینگونه «من» را از حاشیه به متن آورده است. مری ابرستات در کتاب «خودت را به خواب نزن» می‌نویسد: «در سال ۱۹۵۰ مطالعه‌ای به جهت شخصیت‌شناسی افراد انجام شد که طی آن ۱۲ درصد افراد به پرسش «من آدم مهمی هستم» پاسخ مثبت داده بودند؛ در حالی که این میزان در سال ۱۹۸۰ به ۸۰ درصد رسیده بود.» او افزایش این خودشیفتگی را موجب پدید آمدن نظام سرمایه‌داری، فرزندپروریِ خودخواهانه و تمایل به خوش‌ظاهر بودن در محیط‌های حقیقی و مجازی ‌می‌داند. در همین کتاب ابرستات به آزمون دیگری اشاره می‌کند که در سال ۲۰۰۹ توسط روان‌شناسی به نام جین توینگ و با مشارکت ۱۶ هزار دانشجو انجام شده است. نتیجه‌ی به دست آمده نشان داده شاخص خودشیفتگی در افراد به گونه‌ای شگفت‌آور بالا رفته است. انسان‌هایی که با درکی متفاوت از خودشناسی حیث وجودی خویش را برتر از تمام افراد و محیط پیرامون خود می‌بینند. با این بیان پروار شدن فردیت سبب تضعیف بنیان‌های فرهنگی جامعه می‌شود. در چنین فضایی خانواده‌ی ایرانی که جمع‌گرایی یکی از قوت‌های فرهنگی آن و کانونی برای تبدیل شدن «من»‌ها به «ما» است، با چالش‌های جدی روبرو شده است. چرا که فردگرایی موجب از بین رفتن کارکردهای خانواده می‌شود. در گذشته افراد تمام اعتبار خود را به پای خانواده خرج می‌کردند اما اکنون اعتبار خانواده در خدمت به افراد و غالبا فرزندان قرار گرفته است. از همین رو محیط خانواده تا زمانی برای آنها قابل تحمل است که در خدمت خواست‌های فردی باشد. هویت چهل تکه یا مختلط ویژگی دیگری است که توسط برخی جامعه‌شناسان در توصیف فرد و خانواده در مواجهه با عصر جهانی شدن به کار رفته است. عصری که «فردیت اصالت یافته» از مهمترین ویژگی‌های آن است. به عنوان مثال در شبکه‌های اجتماعی شاهد حضور افرادی هستیم که به ورزشکاران و سلبریتی‌ها فحاشی می‌کنند و وقتی با آنها روبرو می‌شوند اقدام به سلفی گرفتن می‌کنند. از آزادی بیان دم می‌زنند و نظراتشان را با دیگران به اشتراک می‌گذارند اما تحمل نقد شنیدن و اصلاح ندارند. در برابر پذیرفتن ایدئولوژی و هنجارهای ارائه شده توسط نهادهای رسمی مقاومت می‌کنند تا هویتی دیگر برای متفاوت بودن دست و پا کنند. تمام اینها گواه رنج زیستن در دنیایی است که انگار معمولی بودن را برنمی‌تابد. vaavmag 🔗 https://vaavmag.ir @resane_ravanshenasi
◽️‏زنده‌ماندیم و روزی را دیدیم که bbc علیه کاشتن درخت در ایران هم گزارش پخش می‌کند. در حالیکه درباره طرح‌های مشابه در عربستان و ترکیه، لال است. "وقتی می‌توانیم با تبر به ریشه ایران بزنیم، چرا درخت بکاریم. سیاوش اردلان، بی‌بی سی فارسی" jebreil1 @resane_ravanshenasi
⭕️ وقتی گفته می‌شود دولت سیزدهم هدف کثیف‌ترین شگردهای تخریب‌های شبکه‌های امنیتی_رسانه‌ای داخل و خارج کشور قرار گرفته، مصداقش می‌شود همینکه دستاورد دولت روحانی در سال ۹۷ را به اسم دولت سیزدهم جا می‌زنند! jebreil1 @resane_ravanshenasi
🔴 جستجوهای پر طرفدار چند روز گذشته در دیجی کالا 😐 jebreil1 @resane_ravanshenasi
🚦اینترنت چگونه ما را به ماشین تولید محتوا بدل کرده است؟ 📍محتوا عبارت است از مواد دیجیتالی که «صرفاً با این قصد منتشر می‌شوند که منتشر شوند» 🔸در ژانویه ۲۰۱۹، یک حساب کاربری عکس تخم مرغی معمولی را در اینستاگرام بارگذاری کرد و پویشی راه انداخت تا آن را به پرلایک‌ترین تصویر تاریخ اینترنت تبدیل کند. ظرف ده روز شمار لایک‌های تخم‌مرغ از مرز سی میلیون گذشت و تا همین اواخر هم پرطرفدارترین تصویر اینترنت بود. اما یک سوال: آن تخم مرغ واقعاً چیست؟ کیت آیشهورن، مورخ رسانه و استاد دانشگاهِ نیو اسکول، معتقد است که این تخم‌مرغ اینستاگرامی نمایندۀ چیزی است که ما «محتوا» می‌نامیمش، واژه‌ای که همیشه همه‌جا هست اما تعریف چندان روشنی از آن نداریم. 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://b2n.ir/k98833 savaderesanei @resane_ravanshenasi
ضمن عذرخواهی از دوستان و همراهان عزیز، فعالیت کانال به زودی ادامه خواهد یافت. از همراهی شما عزیزان سپاسگزارم. 🌹 @resane_ravanshenasi