eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
192 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹ما شوخی‌شوخی لایک می‌کنیم، اینها جدی‌جدی پولدار می‌شوند! 🔸واقعیاتی درباره و خدمتی که ناخواسته می‌کنیم 🔻«خیلی‌هاتون هرروز بهم پیام می‌دید و هی می‌پرسید که من ناخنامو کجا خوژمِل کردم. دیگه انقدر تعداد پیاماتون زیاد شده که تصمیم گرفتم، صفحه ناخن‌کارمو براتون تگ کنم. شما هم برید اینجا که ناخناتون مثل من خوژمِل بشه.» 🔻این جملات چیست؟ اوج خلاقیت برای تبلیغ یک محصول یا یک مؤسسه خدماتی که مرزهای تبلیغات تجاری در رسانه‌ها را جا به جا کرده‌اند و هرکس فقط یک گوشی هوشمند داشته باشد، می‌تواند با روشن کردن دوربین جلوی تلفن همراهش از این دست تبلیغات بسازد؛ تبلیغاتی که حالا بعضی خانم‌ها خیلی علاقه به ایفای نقش در آن را دارند؛ چون نه محدودیتی دارد و نه نیازی به تخصصی خاص است. 🔻اما چه کسانی در این رقابت اینستاگرامی موفق‌ترند و می‌توانند آگهی بیشتری بگیرند؟ قطعاً جوابش را می‌دانید؛ زنان جوانی که چهره عجیب‌تری برای خودشان درست کرده‌اند، با ادبیات نامتعارفی صحبت می‌کنند یا بلدند برقصند و دابسمش درست کنند؛ تبلیغاتی که شاید شما با دیدنش بگویید واقعاً چه کسی حاضر می‌شود به این اشخاص آگهی بدهد؟ 🔻 با توجه به تعداد دنبال‌کنندگان این صفحات از تومان تا #۵۰_میلیون تومان متفاوت است. مثلا یک آقا پسر که معمولا ویدئوهای طنز همراه با فحاشی منتشر می‌کند و در اغلب آنها هم روسری به سر دارد، برای هر تبلیغ به صورت پست، ۵۰ میلیون تومان و برای هر استوری مبلغی کمتر دریافت می‌کند. خانم دیگری هم که تبلیغ آرایشگاه زنانه می‌کند، حدود ۴۰ میلیون تومان بابت هر تبلیغ می‌گیرد. https://www.isna.ir/news/98042211217/ asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🎯وقتی از ضرورت داشتن حرف می‌زنیم ... 🌀ساعت 12:37 دقیقه خبری به نقل از رییس اورژانس منتشر شد مبنی بر مفقود شدن حدود 10 دانش‌آموز در سد لتیان و احتمال غرق شدگی دانش‌آموزان. 🌀ساعت 13:07 دقیقه خبری به نقل از رییس شورای شهرستان شمیرانات منتشر شد که حکیات از پیدا شدن دانش آموزان مفقود شده در سد لتیان داشت. 🌀ساعت 13:11 دقیقه خبری به نقل از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران منتشر شد مبنی بر اینکه این دانش آموزان در سد لتیان گم نشده بودند، بلکه دانش آموزان مستقر در اردوگاهی بوده و در جزیره‌ای محصور شده بودند. 💠در کمتر از 40 دقیقه سه مقام مسوول مرتبط برای این دانش آموزان از واژگانی همچون ، ، استفاده کردند و از این مهم غافل بودند که هر یک از این کلمات دارای بار معنای خاص خود هستند و می‌توانند آرامش روانی جامعه و خانواده‌های این دانش آموزان را برهم زده و موجب تشویق شوند. در حادثه سیل نوروز 98 نیز یکی از مسوولان امدادی در مصاحبه با شبکه خبر چنین خطایی را مرتکب شد و از واژگانی حین گزارش بحران استفاده کرد که نه به وقوع پیوست و نه ضرورتی برای وارد کردن آن استرس و تشویش به مردم بود. 🔻شفافیت در اطلاع رسانی هرگز دلیل مناسبی برای دستپاچگی در اطلاع رسانی نیست. از ویژگی‌های خبر ، و است. اساسا صحت یک خبر بر سرعت و سایر ویژگی‌هایش مقدم است. 🔻اساسا خوب است هر مسوول کنار خود مشاور سواد رسانه ای داشته باشد تا علاوه بر دریافت مشاوره درباره اینکه چه بگوید، مشاوره درباره اینکه چگونه بگوید، چه زمانی بگوید و از چه زاویه ای بگوید را نیز دریافت کند. 🔻سواد رسانه ای موضوعی مهم و ضروری برای همه آحاد و اقشار است و فراگیری آن یعنی مجهز شدن به یکی از سوادهای جدید دنیا. چگونگی مواجهه با رسانه‌ها، چگونگی رمزگذاری پیام‌ها، چگونگی رمزگشایی از آنها، ورود به هنگام، سکوت به موقع و داشتن مهارت زیست در دنیای رسانه‌ای شده از ویژگی‌های مدیران و مسوولان دارای درک رسانه ای است. 🔻همانگونه که ویژگی‌های عصر دیجیتال با قبل دارای تفاوت‌های قابل توجهی است، مدیران عصر دیجیتال نیز باید با گذشته تفاوت داشته باشند. داشتن سواد رسانه‌ای یعنی حرکت به سمت مدیر هوشمند شدن. آموزش و افزایش سواد رسانه ای در عصر رسانه ضرورتی انکارناشدنی است. 🔸 ـ MLiteracy https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
❓آیا قورباغه آب‌پز شده‌ایم؟! 🔽بی‌بی‌سی فارسی گزارشی را با عنوان «آیا زنان مجرد شادتر از زنان متاهل هستند؟» منتشر کرده و در آن با استناد به پژوهشی که نه عنوانش نه مرجعش و نه محققانش مشخص هستند، سعی کرده است تا تجرد زنان را عاملی برای خوشبختی بیان کند. در میانه‌های این گزارش طلاق را نیز عاملی برای ادامه زندگی بهتر قلمداد کرده و ... 🔽چندی پیش هم این رسانه کپشنی برای یکی از ویدئوهای خود منتشر کرده بود که چرا "ازدواج سفید" در ایران محبوبتر می‌شود و چرا از آن می‌ترسد؟ 🔽شاید اینها تنها یک گزارش و مطلب باشند اما در کنار سایر تولیدات رسانه‌ای که در دامنه جنگ رسانه‌ای علیه کشور قلمداد می‌شود، حکایت از برنامه مشخص جهت ایجاد تغییرات اساسی در فرهنگ جامعه ایران دارد. 🔽تغییرات فرهنگی و اساسا استراتژی‌های جنگ نرم خزنده، آرام و تدریجی رخ می‌دهند. یکی از سوالات مهم این است که از یک پیام چه ارزش‌ها، سبک زندگی و عقایدی را برای من ایجاد یا در من از بین می‌برد. 🔷شاید درباره قورباغه آبپز شنیده باشید. عصب‌های‌ پای قورباغه بسیار حساس هستند وقتی در آب با دمای صد درجه یک قورباغه را بیندازیم یک دفعه بیرون می‌پرد چون خیلی داغ است، اما وقتی یک قورباغه را در آب خنک بیندازی و کم کم آب جوش بیاید، قورباغه با اینکه گرمش است و می‌خواهد بیرون بپرد اما دیگه توانی برای بیرون پریدن ندارد چون همزمان بی‌رمق شده است و... 🔺کاری که اینگونه تولیدات رسانه‌ای با فرهنگ می‌کنند دقیقا همین‌گونه است. به قدری آرام رخ می‌دهد که اصلا متوجهش نمی‌شویم و این یعنی فاجعه. ، مدرس سواد رسانه‌ای resane_khanevade https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
📌 هنگامی که با دیگران بحث می‌کنید بسیاری از مردم از حقه‌هایی استفاده می‌کنند که در واقع استدلال نیستند و از اصول منطقی پیروی نمی‌کنند. اما چگونه این حقه‌های کثیف را بفهمیم و با آن مقابله کنیم؟ آرتور شوپنهاور به سوال ما پاسخ می‌دهد. تماشا کنید! نسخه با کیفیت: http://bashgah.net/go/bhs/ https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
آنتوان گایگر، مجموعه عکسی دارد که نشان می‌دهد چگونه آدمهای زمانۀ ما، به درون موبایلهایشان کشیده می‌شود. آدمهایی که شمایل انسانی‌شان تغییر کرده و صورتشان مسخ شده است. آنتوان کایگر به شیوه‌ای خلاقانه هشدار می‌دهد که ، در حال بلعیدن ما انسانهای عصر دیجیتال است!
سواد رسانه و روانشناسی
اعتقادگرایی (Belief Bias) تمایلی است ذهنی که در آن فرد هر استدلال را ‌با توجه به باورپذیری نتایجش قضاوت می‌کند به جای اینکه قدرت استدلال را بررسی کند. به بیان دیگر اعتقادگرایی باعث می‌شود فرد در ارزیابی استدلال‌های مختلف فقط به این نکته توجه کند که نتایج هر استدلال چقدر با باورها و اعتقادات شخصی‌ وی همخوانی دارد و فرد تمایل دارد استدلالی را حتی اگر منطقی و عقلانی باشد، در صورتی که خارج از نظام ارزشی‌ او باشد، رد کند. اثر اعتقادگرایی در جاهایی که فرد لازم است نتایج مشاهده‌اش را گزارش کند بیش از پیش نمایان می‌شود. مثلاً محققی را فرض کنید که مشغول بررسی تاثیر نماز در سلامتی است. محققی که باز فکر می‌کند ابتدا داده‌هایش را گرد‌آوری می‌کند و سپس نتایجش را مبتنی بر داده‌هایش گزارش می‌کند. اما محققی که خودش به شدت مذهبی است ممکن است تفسیری از داده‌ها به دست دهد که در طرفداری از نماز به عنوان عامل سلامتی باشد. محققی نیز که ضد مذهب است ممکن است از آن قسمت از داده‌ها که به نفع نماز باشد صرف‌نظر کند.
سواد رسانه و روانشناسی
💢حقیقت سلبریتی‌ها در اینگونه ما را فریب می‌دهند. ظاهر زندگی آنها را با باطن زندگی خودمان مقایسه نکنیم...
⭕️تکنیک وارونه سازی 💢رسانه ها می توانند حقایق را در زمنیه های مختلف فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی وارونه جلوه دهند #سواد_رسانه_ای آرما