♦ ۸۲.۳ درصد مردم موافق انتشار اخبار و تصاویر زندگی شخصی هنرمندان و افراد مشهور در شبکه های اجتماعی مجازی و رسانه های عمومی نیستند.
💢براساس نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، ۸۲.۳ درصد مردم موافق انتشار اخبار و تصاویر زندگی شخصی هنرمندان و افراد مشهور در شبکه های اجتماعی مجازی و رسانه های عمومی نیستند. ۱۵.۸ درصد پاسخگویان موافق این امر هستند.
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
💢توقیف نفتکش و پروپاگاندا برای تشدید تنش
🔻در حالی که منابع رسمی خبری اعلام کرده اند کشتی مصدر با پرچم لیبریا توقیف نشده است و تنها کشتی توقیف شده از سوی جمهوری اسلامی ایران ،نفت کش انگلیسی "استینا ایمپرو" است برخی مقامات بریتانیا و رسانه های همسو با آن با واژه سازی هایی همچون #جنگ_نفتکش_ها، #ایران_جنگ_طلب و ... در حال جریان سازی خبری با توسل به انتشار اخبار جعلی و دستکاری شده هستند.
🔻منابع رسمی ایران اعلام کرده اند کشتی مصدر در چارچوب ماموریت جاری گشتی های نیروهای مسلح در منطقه خلیج فارس صرفا نسبت به ضرورت دریا نوردی بی ضرر و رعایت مقررارت زیست محیطی توجیه شده و ادامه مسیر داده است.
🔻 این درحالی است که برخی منابع رسانهای غیرایرانی از توقیف دومین کشتی بریتانیایی به نام مصدر توسط نیروهای مسلح ایران خبر دادند و وزیر خارجه انگلیس نیز اعلام کرده است از توقیف دو نفتکش در تنگه هرمز توسط ایران به شدت نگران هستیم و لندن تمام تلاش خود را برای آزادی این دو نفتکش به کار خواهد بست.
🔻این ابراز نگرانی مقامات انگلستان در حالی صورت گرفته که نفتکش «مصدر» که به سمت بندر لنگه در حال حرکت بود، مجددا تغییر مسیر داده و در حال خروج از آبهای ایران به مسیر اصلی خود است.
🔷معمولا رسانه برای ایجاد #پروپاگاندا بخشی از واقعیت را به صورت #جهت_دار پخش می کند تا ذهن مخاطب را به سویی که می خواهد ببرد و بعضی مواقع با #دستکاری_واقعیت به هدف خود می رسند.
✅برای دریافت اخبار به رسانه های رسمی و منابع معتبر خبری مراجعه کنید.
✅به واژه سازی های رسانه ای دقت کنید چراکه برخی واژه ها برای تهییج مخاطب ساخته می شوند.
✅قاعده #مکث، #تفکر و سپس #پذیرش را فراموش نکنید.
#معصومه_نصیری
#قائم_مقام_انجمن_سوادرسانه_ای_ایران
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
در شهر شلوغ ما تماشا دارد
تنهاییِ دسته جمعی آدمها ...!
#انبوه_تنها
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
♦۴۲.۳ درصد مردم به میزان کم و خیلی کم دنبال کننده اخبار زندگی افراد مشهور (سیاستمداران، هنرمندان و ورزشکاران) هستند.
براساس نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، از پاسخگویان پرسیده شد: «شما اخبار زندگی افراد مشهور (سیاستمداران، هنرمندان و ورزشکاران) تا چه اندازه دنبال می کنید؟ ۴۲.۳ درصد پاسخگویان اظهار کرده اند به میزان کم و خیلی کم این دست از اخبار را دنبال می کنند. ۸.۷ درصد پاسخگویان به میزان زیاد و خیلی زیاد، ۱۲.۱ درصد تا حدودی این اخبار را دنبال می کنند. گفتنی است ۳۶.۷ درصد مردم اظهار کرده اند اصلا اخبار مربوط به زندگی افراد مشهور را دنبال نمی کنند.
ispa95
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
♦واکنش مردم ایران به انتشار اخبار زندگی خصوصی افراد مشهور در شبکه های اجتماعی مجازی
💢براساس نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، از پاسخگویان پرسیده شد: «واکنش شما در خصوص انتشار اخباری از زندگی خصوصی افراد مشهور در شبکه های اجتماعی مجازی چیست؟»
۴۶ درصد پاسخگویان اظهار کرده اند صرفا این دست اخبار را می خوانند، ۱۱.۸ درصد می خوانند و فقط لایک می زنند، ۶.۳ درصد می خوانند و به صورت فوروارد، هشتگ، استوری نشر می دهند و ۳۵.۸ درصد اعلام کرده اند اصلا به این دست اخبار توجهی نمی کنند.
ispa95
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
♦️ مهاجرت مردم ایران از تلگرام به واتساپ
💢 براساس نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، از پاسخگویان پرسیده: «شما در حال حاضر از کدام یک از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید؟»
🔸۴۲.۸ درصد واتساپ
🔸۴۲.۴ درصد تلگرام
🔸 ۳۹.۵ درصد اینستاگرام
🔸۲.۸ درصد سروش
🔸۲.۳ درصد فیسبوک
🔸۱.۹ درصد توئیتر
🔸۰.۸ درصد لاین
🔸۰.۷ درصد بله
🔸۰.۶ درصد آی گپ
🔸 ۰.۵ درصد گپ
🔸 ۰.۲ درصد بیسفون
🔸 ۰.۱ درصد ساینا
🔸 ۳۰.۴ درصد هیچکدام
💢 شایان ذکر است پاسخگو می توانسته چند گزینه برای پاسخ انتخاب کند.
📌 گفتنی است درصد استفاده افراد از تلگرام و واتساپ طبق نظرسنجی اسفند ماه ایسپا ۱۳۹۷، با جامعه آماری شهروندان کل کشور به ترتیب ۵۵.۹ و ۲۵.۱ درصد بوده است.
ispa95
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩 توییتر باز هم برخی حسابهای ایرانی را مسدود کرد
🔹طی ساعات اخیر چندین حساب کاربری فارسی از افراد حقیقی و حقوقی، از جمله حساب سه خبرگزاری «ایرنا»، «باشگاه خبرنگاران» و «مهر» در توئیتر معلق شده و از دسترس خارج شدهاند.
🔹خبرها حکایت از آن دارد که این روند برای حسابهای فارسی زبان همچنان ادامه دارد.
https://tn.ai/2058232
📡 @TasnimNews
⭕️برخی شگرد های شبکه های بی بی سی و من و تو
💢بیبیسی فارسی معمولا از چند شیوه که در میان اهالی رسانه بسیاری شناخته شده است برای ارائه اطلاعات موردنظر خود استفاده میکند. اما از میان تمام این شیوهها «دروازهبانی خبر»، «برجستهسازی» و «مارپیچ سکوت» از همه نمایانتر است.
🔺دروازهبانی خبر به زبان ساده به این معناست که سردبیران و دبیرسرویسهایی که در یک مجموعه رسانهای فعالیت میکنند، به اخباری اجازه انتشار میدهند که با منافع آن رسانه همسو باشد. به همین دلیل اتفاقاتی که برای یک رسانه ارزش خبر شدن دارد برای یک رسانه دیگر ارزش ندارد زیرا منافع یک رسانه با منافع دیگری یکسان نیست.
💢 به همین دلیل میبینیم اجلاسی به مهمی اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در ایران بیشترین ارزش خبری را پیدا میکند اما در رسانهای مثل بیبیسی خبری از آن نیست چون اساسا منافع این رسانه که بیشک منافع کشور انگلیس است حکم میکند که برگزاری چنین اجلاسی در ایران نشان از سطح بالای امنیت و تاثیرگذاری است و با اخبار قبلی این شبکه درباره وجود ناامنی در ایران متناقض.
💢نظریهپردازان نظریه «برجستهسازی» هم نظری مشابه با نظریهپردازان «دروازهبانی» خبر دارند. آنها میگویند: «شاید شما نتوانید به مردم بگویید که چگونه فکر کنند اما میتوانید به آنها بگویید درباره چه فکر کنند!» بنابراین خبری که شما در راس اخبار خود قرار میدهید و بیشترین گزارشها، مصاحبهها و تحلیلها را به آن اختصاص میدهید در نظر مردم مهم جلوه میکند حتی اگر مهم نباشد و برعکس اگر خبری که مهم است در جایی درز پیدا نکند، اهمیتش را از دست میدهد.
💢درباره پوشش اخبار انتخابات سال ۱۳۸۸ بیبیسی فارسی از چنین شگردی استفاده کرد. در حالیکه تهران شرایط عادی داشت و مردم مثل روزهای قبل سر کار خود میرفتند بیبیسی اخبار تجمعات را به شکلی پوشش میداد که به نظر میرسید پایتخت ایران از کار افتاده است!
💢درباره مارپیچ سکوت هم وضع بر همین منوال است. براساس نظریه مارپیچ سکوت، وقتی همه افراد درباره یک موضوع اتفاقنظر دارند اگر کسی در این میان اگر کسی نظر مخالف داشته باشد، نمیتواند آن را بیان کند. برای مثال وقتی بیبیسی تمام کارشناسانش را از میان افرادی که با نظرش موافق هستند انتخاب میکند دیگر هیچ صدای مخالفی در این رسانه شنیده نمیشود.
💢شگردهای دیگری مثل انتخاب واژگان با بار معنایی خاص و استفاده از جلوههای بصری برای پوشش یک خبر دیگر آنقدر نخنما شده است که احتیاجی به توضیح دادن آنها نیست و هر بیننده فهیمی متوجه آنها میشود.
#رسانه_شناسی
media_arma
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🔷همزمان با انتشار اخبار توقیف کشتی انگلیسی:
توییتر بازهم برخی حسابهای ایرانی را بست!
🔹طی ساعات اخیر چندین حساب کاربری فارسی از افراد حقیقی و حقوقی، از جمله حساب سه خبرگزاری «ایرنا»، «باشگاه خبرنگاران» و «مهر» در توئیتر از دسترس خارج شدهاند.
🔹خبرها حکایت از آن دارد که این روند برای حساب های فارسی زبان همزمان با انتشار اخبار مرتبط با توقیف کشتی انگلیسی در تنگه هرمز همچنان ادامه دارد.
پیش از این نیز سیاست یک بام و دو هوای توئیتر علیه حساب های فارسی زبان در مقاطع مختلف مشاهده شده است و #حذف و #بستن دو رویکرد این شبکه اجتماعی در بزنگاه های رسانه ای است.
شبکههای اجتماعی همچون اینستاگرام، توئیتر و ... بارها با اعمال دوگانه سیاست هایشان نشان داده اند عملا مدعیان دروغین آزادی رسانه ای هستند. برای این رسانه ها همه در برابر قانون برابرند، اما برخی برابرتر.
محدودسازی رسانه ای از سوی مدعیان آزادی رسانه، طنزی مضحک است و در تناقض با شعارهای این مجموعه ها و در تضاد با جریان و دسترسی آزاد به اطلاعات.
#معصومه_نصیری
#قائممقام_انجمن_سوادرسانه_ای_ایران
MLiteracy
✅جهان رسانه ای شده الزاما جهان واقعی نیست.
🔷 نظریه وانمایی
(Simulation theory)
این مفهوم، عمدتا مورد استفاده پست مدرنیست ها به خصوص #ژان_بودریار فیلسوف معروف پست مدرن فرانسوی است.
وانمایی واقعیت را نفی نمی کند بلکه تفاوت میان واقعیت و تصویر را #مخدوش میکند.
رسانهها در ظاهر امر چیزهایی شبیه به واقعیت به جای واقعیت نشان میدهند، لذا نشانهها و رمزها، دیگر به واقعیت بیرونی مرتبط نیستند و به چیزی دلالت نمی کنند.
رسانه ها فقط چنین وانمود می کنند که واقعیتی در کار است و خود را شکل تقلیدی آن نمودار می سازند. به عبارتی، وانمایی به این معناست که نشانه ها فقط میان خود مبادله میشوند و عمل میکنند و دیگر ارتباط به واقعیت ندارند.
در بحث وانمایی که ژان بودریار مطرح میکند؛ مثلا نقشه یک شهر یا ساختمان بر خود شهر یا ساختمان برتری دارد و ما از طریق نقشه یا طرح شناخت پیدا میکنیم و میکوشیم جهان را بر اساس همان نقشه یا طرح درک کنیم، لذا مرز واقعیت و تصویر، مخدوش میشود.
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi