مردی که از زندان آشويتس در لهستان (قتلگاه آدم سوزی) توانست فرار کند، دكتر ويكتور فرانكل اتریشی بود و با توجه به خودكشيها و فجايع زیادی كه با چشم خودش ديده بود روانشناسی بسيار متبحر شده بود مدير مدرسهای فعال بود. او در آغاز هرسال تحصیلی برای معلمان مدرسه این نامه را میفرستاد!
کسی هستم که از یک اردوگاه اسیران جان سالم به در برده است. چشمانم چیزهایی دیده که چشم هیچ انسانی نباید میدیده، اتاق های گازی را ديدم كه توسط بهترين و ماهرترين مهندسين ساختمان ساخته شده بودند. بهـترين و متخصصترين پزشكانی را ديدم كه كودكان را به شكل ماهرانه ای مسموم ميكردند. نوزادانی که توسط آمپول های پرستارهایی مـُردند که بهترين پرستاران بودند، انسانهایی که توسط فارغالتحصیلان دبیرستان ها و دانشگاه ها سوزانده شدند.
به آموزش به این دلیل مَشکوکم. چیزی که از شما میخواهم این است که:
برای انسان شدن دانش آموزان تلاش کنید و تلاش شما موجب تربیت «جانورانِ دانشمند» و «بیماران روانیِ ماهر» نشود.خواندن، نوشتن، ریاضیات و... زمانی اهمیت پیدا میکند که به انسان شدن کودکان کمک کنيد و اين كليد انسان بودن اين كودكان در آينده ميباشد.
پزشك شدن ، مهندس شدن ، متخصص شدن ،كار سختی نيست و ميشه با چند سال درس خوندن بهشون رسيد و چه بسا امروز ما در جامعه هم پزشكان زیادی داريم و هم مهندسين زیادی داريم. اما بزرگترين ثروت ما #انسانيت و #اخلاق ما هست كه با هـيچ مدركی قابل مقايسه نيست...!
زندگی در خانه شیشهای
این روزها کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که گشت و گذاری در دنیای صفر و یک و یا دست کم حضوری گذارا در آن نداشته باشد. گرچه گاه این حضور بسیار بیش از آن است که بشود نام آن را گذر و گذاری در وب گذاشت و از آن با وب گردی تعبیر نمود. نوع، میزان و هدف ما از شرکت در فضایی خاص و نوع تعامل ما با آن تعیین کننده ایستایی و یا گذرایی حضور ما است. برای مثال گاهی ما برای گردش و تفریح و با هدف خرید و یا گذران وقت به بازار میرویم و نام آن را بازارگردی میگذاریم اما اگر به منظور کسب درآمد و تجارت به همان مکان مراجعه کنیم نوع رفتار ما در آن محیط و اقتضاءات آن برای ما در این دو حالت متفاوت است.
دنیای الکترونیک سایبر نیز چنین حکمی دارد. با این تفاوت که بسیاری از حاضران در این فضا خود را کاربران سایبری میدانند و با این عنوان حضور چندین ساعته خود در روز را نادیده میانگارند. اما حقیقت این است که آمارها حکایت از آن دارد که برخلاف قوانین سفت و سخت جهانی برعلیه اینترنت و حضور بلندمدت در دنیای باصطلاح مجازی و به خصوص در شبکههای ارتباطی که گاه اپراتورها را در دنیا ملزم میکند در صورت حضور بیش از 50 دقیقهای کاربران در روز در چنین فضاهایی آنها را به مراکز ترک اعتیاد معرفی نمایند، در کشور عزیزمان وضع اینگونه نیست.
بر اساس آماری که رئیس مرکز رسانههای دیجیتال از میزان استفاده کاربران ایرانی از شبکههای ارتباطی و بازیهای رایانهای میدهد ایرانیها حدود ۵ تا ۹ ساعت وقت خود را در شبکههای ارتباطی میگذرانند. (همشهری آنلاین، شنبه 2 مرداد 1395، کد مطلب: 340878) این میزان از حضور را باید زندگی در دنیای صفر و یک نامید؛ زندگی حقیقی در فضایی مجازی.
البته برای بیان بیشتر باید گفت فضایی که گاه از آن با نام مجازی یاد میکنیم آنچنان که باید هم مجازی نیست. یعنی اینگونه نیست که هرکاری دلمان خواست بکنیم و هنگامی که از آن فضا خارج شدیم دیگر تمام و نه زندگی حقیقی ما تاثیری از آن فضا گرفته و نه اثری از ما در آن فضا باقیمانده است. اما اینگونه نیست و اریک اشمیت در توصیهای جوانان آمریکا درباره حقیقت بخش بسیار کوچکی از این دنیای به نام موتور جستجو میگوید: «اگر چیزی هست که شما نمیخواهید کسی بداند بهتر است آن را به طور کلی انجام ندهید! حقیقت یک موتور جستجو این است که ما اطلاعات را حفظ میکنیم و برابر قانون پتریوت (میهن پرستی) امکان قرار گرفتن این اطلاعات در دسترس مقامات آمریکا را فراهم میکنیم.» (خبرگزاری شبستان، شناسه خبر: 24890، به نقل از خبرگزاری CNBC، 10 دسامبر 2009)
برای سالم زیستن در هر فضایی باید اقتضاءات و مسائل مربوط به آن را خوب یاد گرفت وگرنه آسیب و ضربه اولین رهاورد حضور در فضایی است که با آن آشنا نیستیم. اولین چیزی که در دانش سبک زندگی در دنیای مدرن خودنمایی میکند مفهوم مصرف است. زیرا آنچه نشانگر سبک زندگی ماست شیوه و نوع مصرف ما است. تا آنجا که تعداد قابل توجهی از نظریه پردازان حوزه سبک زندگی زندگی مدرن را مساوی با سبک مصرف میدانند. (رسول ربانی و یاسر رستگار، 1387: 23)
پیر بوردیو جامعهشناس سرشناس فرانسوی معتقد است؛ افراد به واسطه برخورداری از انواع مختلف سرمایه (فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی) دست به مصرف (مادی و فرهنگی) میزنند. اغلب افراد تلاش میکنند با این مصرف تفاوتهای طبقه مرتبط با خود را اعلام کرده و هویت طبقاتی و سبک زندگی جدیدی را به دست آورند. (غلامحسین عیوضی، زمستان 1389: 143)
اساس مصرف ریشه در لذت دارد. میزان خوشامد و لذت ما از امری، ما را هرچه بیشتر به سوی آن میکشاند. به عبارت
دیگر لذت گرایی ما معیار و ملاک مصرف و شیوه مصرف ماست. این لذت گرایی در دنیای تصویر در قالب زیبایی گرایی خودنمایی میکند.
امروز رسانهها بخش مهمی از زندگی روزمره ما اشغال کردهاند. میزان و نوع استفاده ما از رسانه، شکل مصرف فرهنگی – رسانهای ما را و این مسئله میزان و نوع تأثیرپذیری ما از رسانه را مشخص میکند. به عبارت دیگر وقتی از یک پدیده فرهنگی استفاده میکنیم ناخواسته از آن تأثیر میپذیریم. این تأثیرپذیری در بسیاری از کالاهای فرهنگی بیشتر غیر مستقیم و گاه بسیار کم رنگ است اما وقتی به رسانه میرسیم قضیه متفاوت میشود و به بیان مارشال مکلوهان «رسانه خود پیام است». (ویکی پدیای فارسی، ذیل زندگینامه مکلوهان) رسانهها در کنار واقعیتی که وجود دارد واقعیتی نمادین برای ما میسازند و با بازنمایی بسیاری از چیزهایی که مخاطب دوست دارد به شکلی که مدیران رسانه میپسندند، موجب تغییر ذائقه و سلیقه و در نهایت تغییر الگوی مصرف فرهنگی مخاطبان میشوند.
از آنجا که «سبک زندگی، تابع تفسیر ما از زندگی است» (بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی) نوع مصرف رسانهای ما، تفسیری ذهنی از وقایع به ما مینمایاند و شکل گیری الگوی ذهنی از طریق ارائه الگوهای رسانهای، نقشی تع
یین کننده در زیبایی شناسی و سلیقه ما در مراجعه به مسائل مختلف مادی و فرهنگی از قبیل خوراک، پوشاک، نوع سرگرمی و ... و حتی تغییر در نوع نگرش به وقایع پیرامونی میشود.
نتیجه مصرف رسانهای فرایند الگوسازی و الگوگزینی است. الگوگزيني فرايند مستمری است كه از طریق مشاهده صورت میگیرد و در آن رفتار شخص یا گروه به عنوان محرکی بر روی افکار، نگرشها یا رفتار فرد یا گروهی دیگر که شاهد انجام عمل الگوست، اثر میگذارد. (مارلت،1381) طي این فرایند رفتارهاي تازه، تحت تأثیر تجارب مستقيم با ديگران و ساير الگوها فراگرفته میشود. (اتكينسون، 1369: 25)
در الگوگزيني هر فرد، متناسب با خود از میان افراد یا چیزهایی که بیشتر او را تحت تأثیر قرار میدهند و برایش «مهم» میشوند آگاهانه یا ناآگاه الگو گرفته و سعی میکند خود را «شبیه» و «همانند» آن سازد.
عنوان مثال کاربران اینستاگرام در فضایی قرار دارند که مدیران آن را برپایه اظهار خود و ظهور و بروز خویشتن طراحی کردهاند. در چنین فضایی که اساس زیبایی شناختی اظهار مسائلی است که فرد امکان بروز آنها را در فضای واقعی نمییابد زیبایی جسمی و اروتیک برجسته میشوند. کاربر از میان افراد حاضر به فردی نگاه دارد که احساس شباهت و علقه ای میان خود با او دارد و در مرتبهای بالاتر قرار دارد. لذا تمام تلاش خود را برای رسیدن به چنین جایگاهی و شباهیت بیشتر با فرد مورد نظر خواهد داشت.
این نوع الگوگزینی بیشتر در میان پسران به بروز هیجانات و قرار دادن عکسهایی با مضامین هیجانی میانجامد و در میان دختران به ظهور و بروز زیباییهای جسمانی و گرایش به رفتارهای منافی با عفت.
روش الگویی نه تنها مورد نهی قرآن و روایات نیست بلکه قرآن علاوه بر تأیید این روش غیر صریح و مناسب تربیتی الگوها و اسوههای نیک و پسندیدهای را نیز برای الگوگزینی جهانیان معرفی میکند. اميرمؤمنان(ع) در نهجالبلاغه با اشاره به آية شريفة قرآن كه ابعاد مختلف شخصیت پیامبر اکرم (ص) را الگو و اسوة حسنه معرفي ميكند، ميفرمايد: «رسول خدا(ص) براي شما در اسوه بودن كافي است.» (نهج البلاغه، خطبه 160، بند 14)
امام صادق (ع) نیز با تذکر دادن اهمیت الگوهای عینی مىفرمايند: «مردم را با رفتار خويش به حق دعوت كنيد نه با زبان خويش.» (سفينه البحار، ج 2، ص 278.)
جمع بندی:
ابزارهای ارتباطی
و پیام رسان که میتواند بهترین وسیله برای رابطه بخشیدن به افراد مختلف بشر باشد امروزه درست در موضعی مقابل این مسئله ایستاده است و خود دنیایی در عرض دنیای واقعی ایجاد کردهاند. دنیایی که ما آن را مجاز می دانیم و اعمال خویش را در آن خارج از چارچوب شرع و بدور از محاسبه پروردگار میانگاریم و این حس رهایی و کششهای لذت پسندانه ما را به استفاده هرچه بیشتر از این فضا در راستای لذت گرایی میکشد.
حضور زندگی گونه ما در این فضا باعث محبوبیت این فضا و برخی افرادی میشود که برای ما در آن مهم هستند و این مسئله کششی عجیب درکاربران ایجاد میکند که آنها را به شباهت با مسائلی که برایشان دغدغه، مهم و ارزشمند شدهاند میکشاند. این پدیده الگوگزینی اگر با شناخت دینی و به سمت الگوهای رفتاری درست هدایت نشود مخاطب را به سوی لذات مادی و شهوانی میکشاند.
منابع:
قرآن
نهج البلاغه
غلامحسین عیوضی، زمستان 1389، سبک زندگی تلویزیونی و مصرف، فصلنامه فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده، سال پنجم، شماره 16
رسول ربانی و یاسر رستگار، 1387، سبک زندگی و فرهنگ مصرفی، مجله مهندسی فرهنگی، شماره 23 و 24
اتكينسون، ريتا و همكاران (1983)، زمینهی روانشناسي، ترجمه محمدتقي براهني، جلد اول، تهران، انتشارات رشد
مارلت، جی.آلن و دیگران (1381)، روشهای الگوگزینی، ترجمهء پروین غیاثی، شیراز، نشرراهگشا.
سایت مقام معظم رهبری (حفظها...)
ویکی پدیا
هر فرد به طور میانگین 180 هزار کلمه در ماه در فضای مجازی مطلب می خواند، یعنی به اندازه دو کتاب 300 صفحه ای.
این180 هزار کلمه پراکنده،غیرهدفمند و سرسری خوانده می شوند که به اطلاعات بند انگشتی شناخته میشود. اطلاعاتی که شبیه اقیانوسی است که عمق یک میلی متری دارد.
📕کتاب بخوانیم
animation.gif
184.3K
👤 : عاطفه یاریان
💭 برای مصرف فضای مجازیدر خانه، قانون بگذارید...
هوش سفید
✍ سید علیرضا آل داود
1⃣#رشته_توئیت
رفتار کاربران ایرانی حتی با انگارههای لیبرالیسم هم در فضای مجازی منطبق نیست چه برسد به رفتار اسلامی ـ ایرانی، نشانه آن بستن آی پی ایرانیان در اینستاگرام در دسترسی به صفحات سلبریتی های بین المللی و مسئولان سیاسی دیگر کشور هاست.
دلایل آنرا در این رشته توئیت مختصر مینویسم
2⃣افرادی که زیاد از فضای مجازی استفاده میکنند، احساس دوگانهای از خوب بودن و احساس گناه داشتن دارند؛ آنها وقتی که در این فضا قرار میگیرند، وضعیت هویت نامشخص را به دست میآورند، ورود بیهویت در اینترنت از اصلیترین جنبههای ارتکاب جرم، گناه و خیانت با استفاده از این ابزار است.
3⃣اکثر ما فکر مىکنیم اعتیاد تنها مربوط به مصرف ترکیبات شیمیایى و موادى چون الکل، و مواد مخدر... است، اما هرگاه یک عادت به یک اجبار تبدیل شود، مانند قمار، مصرف مواد مخدر، الکل یا حتى بازى کامپیوترى، چت کردن، پرسه زدن در شبکههای اجتماعی و ... مىتواند اعتیاد به حساب آید
4⃣سرّ اختلاف اینترنت با دیگررسانهها و خصیصه اعتیادزاى آن دراین است که جوان هنگام کار بااینترنت به دنبال هویتیابى و تعامل اجتماعى است و این فرایند اجتماعى شدن است که آن را اعتیادآور کند؛ دشمن با همین نکته به دنبال نفوذ و تخریب هویت مستقل افکار عمومی بخصوص جوانان و نوجوانان است
5⃣به دلیل بمباران خرده اطلاعات نیز در این فضا افراد دچار «توهم همهچیز دانی» میشوند و این یعنی از دریافت محتوای عمیق و تفکر بر روی آن کمکم جدا شده و این موضوع منتج به کاهش رتبه علمی، فراموشی و حواس پرتی شدید میشود
6⃣معتادان اینترنتی کم کم دوپامینی میشوند یعنی مدار پاداش و لذت در مغزهای آنان آنچنان تقویت شده که به جای وقت صرف کردن و زحمت برای نوشتههای شخصی با کپیپیست دهها مطلب بیارزش و دریافت متقابل آنها، خود و دیگران را دچار مشکلات پنهان بسیاری میکنند و حتی انتشار شایعات هم سهیم میشوند
7⃣اضطراب اطلاعاتی نیز یکی از آثار انفجار یا سرریز اطلاعات محسوب میشود که امروزه در شبکههای مجازی این مورد به وفور به چشم میخورد؛ بر اساس نظرهای مختلف، اضطراب اطلاعاتی از افزایش مداوم فاصله بین آنچه که ما میفهمیم و میدانیم با آنچه که فکر میکنیم که باید بدانیم ناشی میشود.
8⃣«سرقت اطلاعات و ذائقهسنجی افراد» در جامعه توسط شبکههای اجتماعی مجازی و ابزارهای هوشمند، که این ذائقهسنجی منجر به ذائقهسازی میشود.
در عصر ما این ذائقهسازی در مسائل غیر دینی، شیطانگرایی، مسائل جنسی، خشونتطلبی، قتل و غارت و ... انجام میشود
9⃣«فعال شدن مسیر لذتجویی در مغز انسان»، یعنی در دنیای همیشه متصل به اینترنت، مغز ما ناخودآگاه در دام لذتجویی میافتد که از اثرات بسیار منفی آن این است که اگر فردی در مسیر هرزهگردی و پورنوگرافی قرار گیرد، تصویرسازی ذهنی و زنای ذهنی است که کمکم به یک نوع اعتیاد تبدیل میشود.
🔟دربارة تأثیر استفاده از این ابزار، با توجه به تحقیقات، میتوان گفت گرایش و اتکای شدید و افراطی به رایانه و آموزش مجازی و نیز به کارگیری فناوری ارتباطی ـ اطلاعاتی باعث بیگانگی انسان از خویشتن خویش که همان فطرت خدایی است میشود؛ این ازخود بیگانگی موجب جهان بیگانگی خواهد شد.
1⃣1⃣نیل پستمن معتقد است رایانه در شکل کنونی ممکن است به حل بعضی مسائل شخصی کمک کند اما ارزشهای اخلاقی و اجتماعی را سست میکند و به حاشیه میراند.
مصاحبه کامل را در لینک زیر بخوانید
http://tn.ai/1176768
@aledavood
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ اگر چه اعطای اینترنت بدون فیلتر به هاتگرام و تگرام طلایی به منظور دور زدن فیلتر تلگرام ضربه سختی به پیام رسانهای داخلی وارد کرد. اما این واقعیت را نیز اثبات کرد که بیش از 30 میلیون کاربر ایرانی با علم به داخلی بودن نرم افزار " هاتگرام و تلگرام طلایی" به آنها مراجعه کرده اند و در واقع با یک رفتار معنادار فیلتر شکن ایرانی را بر فیلتر شکن خارجی ترجیح داده اند.
✅بررسی آمار ترافیک درگاه بین المللی اینترنت کشور بیانگر این واقعیت است که بعد از فیلتر تلگرام تنها ده درصد حجم بازدید از تلگرام از طریق فیلتر شکن های خارجی بوده است . این آمار نشان می دهد که مشکل کاربران ایرانی در مراجعه به پیام رسانهای خارجی مشکل امنیتی نیست. مردم علیرغم تبلیغات گسترده دشمن به نهاد های امنیتی جمهوری اسلامی ایران کاملا اعتماد دارند و نرم افزارهای داخلی را بر خارجی ترجیح می دهند.
✅ این رفتار مردم یک پیام برای مسئولین فضای مجازی کشور دارد و آن این است که به جای سرمایه گذاری برای دسترسی کاربران ایرانی به پیام رسانهای خارجی همه تلاش خود را برای بالا بردن کیفیت پیام رسانهای داخلی بکار گیرید .
✅اگر سرمایه گذاری که دولت بر روی فیلترشکن هاتگرام و تلگرام طلایی انجام داد, صرف پیام رسانهای داخلی می شد, امروز به جای اینکه شاهد مهاجرت 40 درصدی کاربران تلگرام به پیام رسانهای داخلی باشیم شاهد مهاجرت 90 درصدی آنها بودیم. در عین حال دشمن به داده های عظیم (big data) کشوردسترسی نداشت و از شر استثمار و استعمار نوین شبکه های اجتماعی خارجی در امان بودیم.
عبدالصمد خرم آبادی
هوش سفید:
🔴افشاگری سید علیرضا آل داود در گفتگو با خبرگزاری تسنیم:
🔶فیلترشکنهای "تلگرام" در کدام بخش وزارت ارتباطات مستقر هستند + سند
🔊 http://tn.ai/1779074
❎نفر دوم ناتو چگونه چهره لطیفیازخودبهنمایشگذاشت!❎
کولیندا گرابار-کیتاروویچ، زنی که آغوش گشودهاش برای اعضای تیم ملی فرانسه و کرواسی باز شد، چه کسی است؟ او پیش از آنکه رئیس جمهور کرواسی شود، سالها معاون دبیرکل ناتو بوده است؛ بزرگترین پیمان نظامی جهان. مادرانههای ایشان را برای کودکان و جوانان افغانستان و عراق و لیبی و سوریه میتوان توضیح داد!🚨🚨🚨
پس از بازی فینال جام جهانی فوتبال، تصاویر رئیس جمهور کرواسی که کشورش پس از باخت در فینال، نایب قهرمان جام محسوب میشود، به شدت همه جا پر شد. این جذابیت زیاد به زن بودن او مرتبط میشد و غربگرایان ایرانی کوشیدند از این زن و آغوش گشودهاش برای همه اعضای تیم ملی کرواسی، اینجا در ایران چهرهای لطیف و مهربان بسازند. چهرهای که رئیس جمهور کرواسی هم علاقه داشت از او ساخته شود و غربگرایان ایرانی به کمکش شتافتند. روزنامه شهروند تیتر یک با عکس بزرگی از این زن زده که «تحسین جهانی برای بانوی شطرنجی» و آفتاب یزد با عکس بزرگی از او تیتر زده که «پدیده جام جهانی».
زهرا احمدی پور، معاون سابق رئیس جمهور روحانی هم برای عقب نماندن از قافله تحسین و تمجید توئیت زده که «رئیس جمهور کرواسی مثل یک مادر با عشق، تمام بازیکنان خودش و تیم حریف را بغل کرد و آخرین رئیسی بود که برایش چتر آوردند. کاش دنیا رهبران زن بیشتری داشت.» حتی علی مطهری که قدیمها بر مسائل فرهنگی اسلام حساسیت زیادی داشت، در یک نظر کارشناسی! گفت: این آغوش رئیس جمهور کرواسی جنسی نبوده و مادرانه است!
◀بر پایه گزارش جوان، اما کولیندا گرابار-کیتاروویچ، زنی که آغوش گشودهاش برای اعضای تیم ملی فرانسه و کرواسی باز شد، چه کسی است؟ او پیش از آنکه رئیس جمهور کرواسی شود، سالها معاون دبیرکل ناتو بوده است؛ بزرگترین پیمان نظامی جهان. از همین رو این پیام زیر توئیت احمدیپور جالب توجه است: «اطلاع دارید که این خانم یک سرهنگ ارتشی و نفر دوم ناتو بوده؟ مادرانههای ایشان را برای کودکان و جوانان افغانستان و عراق و لیبی و سوریه میشود برای ما هم توضیح بدهید؟» این سرهنگ خانم تلاش کرد چهرهای مهربان از خود به نمایش بگذارد و به نظر میرسد حداقل در میان غربگرایان ایران شدیداً موفق بوده است و آنها مقهور خنده و آغوش او شدند و روی خشن این سرهنگ ناتو را کلاً سانسور کردند.▶
مردم عجیبی هستیم؛
حتی هندوانه را به شرط چاقو میخریم که مبادا کال باشد و کلاه سرمان برود،
اما در افکار و عقایدی که خانواده و جامعه از بدو تولد به ما تحمیل کردهاند، ذرهای تأمل و تحقیق نمیکنیم وآنها را همچون هندوانهای دربسته، اما با ایمان به شیرین و سرخ بودنش میپذیریم.
هندوانه کال و نارس آسیبی به ما نمیزند و در بدترین حالت چند هزار تومان زیان مالی میبینیم،
ولی افکار و عقاید و باورهایی که از خانواده و محیط جغرافیایی که در آن زاده و رشد کردهایم به ارث بردهایم، در صورت اشتباه بودن، زندگی و عمرمان را تباه خواهند کرد...!
#واكنش سازي(REACTION FORMATION):
واكنش سازي و يا واكنش وارونه زماني است كه شما #احساس ونيت خود را بطور #اغراق آميزي #عكس آن چيزي كه بوده ابراز ميكنيد.
🔰 نوعي تظاهر و وانمود كردن.
🔹مثال: پسری كه گرايشش به همجنس خود است، نسبت به همجنس گرایان ابراز نفرت ميكند.
🔹مثال: شما از مهماني بدنتان مي آيد اما بيشتر از ميهمانان ديگر به وي احترام گذاشته و به اصطلاح تحويلش ميگيريد. 🔹مثال: زن متاهل از بيم آنكه همكارش به وي علاقه مند نگردد با همكار مرد خود بدرفتاري ميكند.
🔹 مثال: يك مرد خشن و پرخاشگر ممكن است با اين رفتار ميخواهد ترديدها و ناتوانيهاي جنسي خود را پنهان سازد
🔹مثال: استاد دانشگاهي كه تصور ميكند از دانش علمي كافي برخوردار نيست بيشتر از واژه ها و اصطلاحات پيچيده و علمي استفاده ميكند.
جابجايي(DISPLACEMENT): #انتقال #احساسات، #هيجانات و #تكانه هاي اضطراب زا از يك #شخص و يا #شيء (تهديد كننده و يا غير قابل دسترس) به فرد و يا شيء #امن تر و #قابل پذيرش تر.
👈 #تخليه احساسات فروخورده بر سر اهداف بي خطر تر (افراد زير دست ، تحت فرمان، وابسته و يا ضعيف تر از شما)
👈👈. مثال: كارمند عصباني از دست رئيس خود، از آنجايي كه قادر نيست بر سر رئيس خود فرياد بكشيد، هنگامي كه به خانه باز ميگردد عصبانيت خود را سر همسر خود خالي كرده و سر وي فرياد ميكشد.
👈مثال: فرزندان عصبانيت خود را با كوبيدن درها به هم ابراز ميكنند.
👈مثال: يك مرد ناكام در ارضاي نيازهاي جنسي خود، به پرخوري روي مي آورد.
🌿🌳🌿
ویکتور فرانکل روانشناس معنا گرا برای معنا بخشیدن به زندگی سه راه پیشنهاد می کند:
1- اگر انسان چیزی خلق کند،زندگی اش می تواند با معنا باشد، (در اینجا انسان از خود سئوال می کند :
من برای چه زنده هستم؟)
2- انسان معنا را در شیوه تجربه کردن زندگی ، یا کسی را دوست داشتن،می بیند. در اینجا انسان از خود می پرسد:
من برای چه کسی زنده هستم؟
3- انسان معنا را در بحبوحهٔ مشکلات سنگین در می یابد. طرز برخوردی که ما نسبت به رنج انتخاب میکنیم.
در جایی که ما با یک سرنوشت غیر قابل تغییر روبرو می شویم. مثلاً(یک بیماری غیر قابل علاج،مرگ یک عزیز، یک موقعیت ناامید کننده،...)در این جاست که زندگی را معنا میکنیم.(در اینجا انسان از خود می پرسد:
چرا نگرش مثبت در برابر سرنوشت غیر قابل تغییر و اجتناب ناپذیر نداشته باشم؟)
ویکتور فرانکل معتقد است که درست در جایی که ما با یک موقعیت روبه رومی شویم که به هیچ روی نمی توانیم آن را تغییر دهیم از ما انتظار می رود که خود را تغییر دهیم،رشد کنیم ،بالغ شویم واز خود فراتر رویم...
گوردون آلپورت در مقدمه ی کتاب « انسان در جستجوی معنی » فرانکل می نویسد :
اگر زندگی کردن رنج بردن است ، پس برای زنده ماندن باید ناگزیر معنایی در رنج بردن یافت . اگر اصلا زندگی خود هدفی داشته باشد ، رنج و مرگ نیز معنا خواهد یافت .
اما هیچ کس نمی تواند این معنا را برای دیگری بیابد . هرکس باید معنای زندگی خود را ، خود جستجو کند و مسئولیت آن را پذیرا باشد . اگر موفق شود ، با وجود همه تحقیرها به زندگی ادامه می دهد .
📚" انسان در جستجوی معنی"
👤"فرانکل"
سه مورد از قوی ترین چیزهایی که انسان را شاد میکند :
اولین مورد : ارتباطهای انسانی است دوست داشتن و دوست داشته شدن !
دوم مورد : طبیعت است ( کوه , کویر . دریا و شاید گلها و گیاهان کمی بیشتر! )
سومین مورد : خندیدن است ... خندیدن از ته دل !
─═इई 🍃🌸🍃ईइ═─
🌹🔍روانشناس خود باش👤📚
🍃🍂
#تعهد است که خلاقیت میآورد آدم اگر تعهد به انجام کاری داشته باشد، استعدادهایش تهییج میشوند حتی در خواب هم دنبال راهحلی برای مشکلات پیشرویش میگردد.
مثل یک بالن میماند که هنوز روی زمین است. تعهد به پرواز که داشته باشی بلند میشود رشتهها و طنابهایی که نگهاش داشتهاند را پاره میکند تا به هدفاش برسد. آنقدر بالا میرود تا محدودیتها برایش کوچک و عملاً پوچ میشوند و در آخر در جایی جدید فرود میآید. مختصات فرود آمدن هم بستگی به کیفیت انجام تعهد آدم دارد.
تعهد که داشته باشی، یاد میگیری که هر آنچه که داری را در کاری که در حال انجامش هستی بریزی و کم نگذاری.
بحث تعهد که میشود، گویی بهانهها رنگ میبازند. با خودت حرف میزنی و میگویی باید این مجسمهای که به من سپردهاند را به بهترین نحو بتراشم و تصویری که لایق آن هستم که من را خالقاش بنامند را بیافرینم.
فکر میکنم کمترین تعهدی که آدم برای تمام طول عمرش باید به آن پایند باشد، تعهد به تعادل است.
تعادل است که حال خوب را تضمین میکند.
تعادل یعنی بدانم مرزهایم کجا است، تا کجا پا بگذارم رضایت دارم، تعهد یعنی بتوانم مرز درستی تعریف کنم مرز را اگر کوچک تعریف کنم دنیایم را کوچک میکنم، دنیایم محدود میشود به اطرافم، به شنیدهها و دیدههایم. نمیتوانم فراتر ببینم و درک کنم. خارج این دنیا را تخیل میشمارم.
و اگر مرزم بیشازحد بزرگ باشد افسار گسیختهای خواهد بود که اجزایش دنیای معناداری را نمیسازند. دنیایی میشود که هیچ در آن نیست.
#استیون_پرسفیلد در کتاب نبرد هنرمند میگوید: « خلاقیت، قدرت ذاتی کشف ارتباط بین دو چیز، دو تصویر، دو اندیشه، یا دو کلمه یا ارتباطی است که پیش از آن کسی متوجهاش نشده، هنرمند آنها را به هم ربط میدهد و برای جهانیان ماهیت سوم خلق میکند.»
امیدوارم با داشتن تعهد، این خلاقیت را به جوش آورید و ماهیت سوم را خلق کنید.
🍃🍂
درحالی که روزمان را سپری میکنیم باید به تناوب درنگ کنیم و دربارهی این حقیقت تامل کنیم که ما همیشه زنده نخواهیم بود و از این رو ممکن است امروز آخرین روز زندگیمان باشد. چنین تاملی به جای آنکه ما را به لذتگرایی سوق دهد، برآن میدارد که قدردان فرصت زندگی باشیم و از این که زندهایم و میتوانیم امروزمان را با فعالیت پر کنیم به وجد آییم. این امر ما را برآن میدارد که از هدر دادن روزهایمان اجتناب کنیم.
بهعبارت دیگر وقتی که رواقیان اندرزمان میدهند که هر روز را چنان زندگی کنیم که گویی آخرین روز است، هدفشان تغییر فعالیتهای روزانهی ما نیست بلکه تغییر حالت ذهنمان در هنگام انجام دادن آن فعالیتهایتهاست. خصوصاً به این معنی نیست که میخواهند ما را از تفکر و برنامهریزی برای فردا باز دارند، بلکه از ما میخواهند همچنان که دربارهی فردا فکر میکنیم و برای آن برنامهریزی میکنیم، قدر امروز را نیز بدانیم.
🍃🍂
📝 #موانعی که موجب عدم موفقیت مان می شوند:
✅ نداشتن چشمانداز:
ممکن است برای مدت کوتاهی هدفهای کوتاهمدتمان را باانگیزهی زیاد دنبال کنیم، اما کمکم انگیزهمان کاهش مییابد. این احساس که برای هدفی بزرگتر تلاش میکنید، انگیزه و مقاومت شما را افزایش میدهد. انگیزه به شما کمک میکند تا از پس همهی مشکلات بربیایید. این همان پی و بنیانی است که میتوانید با خیال راحت قصر موفقیتتان را بر آن بنا کنید.
✅ تلاش برای راضی نگهداشتن همه:
گاهی برای آنکه دیگران را به هر شیوهی ممکن خوشحال کنیم، بیش از حد کار قبول میکنیم. ما نمیخواهیم خودخواهانه رفتار کنیم، به همین دلیل در «نه» گفتن به تعهدات و تکالیف مختلف مردد میشویم. ازاینرو «تلاش برای راضی نگهداشتن همه» یکی از موانع اصلی موفقیت است.
✅ کمالگرایی:
این وسواس که هر کاری را «عالی» انجام دهیم، حواسمان را از چیزی که واقعا مهم است پرت میکند و باعث کاهش انعطافپذیری و توانایی ما برای پیشرفت کردن میشود. لازم نیست هر کاری را عالی انجام دهید. گاهی اوقات بهتر است زمانتان را صرف تمرکز بر یافتن راهحل مسائل مهمتر بکنید.
هـزاران سال گذشـت تا انسان
توانست بفهمد كه ساخته دست
خود را نپرستد. چند هـزار سال
ديگر باید بگذرد تا انسان بفهمد
ساخته ذهن خود را نپرسـتد !
نظرات ما از پرسهزدن در شبکههای اجتماعی سرچشمه میگیرند، نه مطالعهی کتابها !
این تقلید از دانایی، در واقع الگوی جدید نادانی است...!
هوش سفید
پژوهشگر فضای مجازی:
🔸اینستاگرام به محلی برای مردم ازاری و کلاهبرداری تبدیل شده است
🔶پژوهشگر فضای مجازی با اشاره به اینکه انجمن سلطنتی در بریتانیا اینستاگرام را خطرناکترین و مضرترین شبکه اجتماعی در زمینه اختلالات روانی برای جوانان دانسته است، افزود: شبکه اجتماعی تصویر محور اینستاگرام در بسیاری از کشورها با شرایط سخت و قوانین محکم به فعالیت می پردازد و متاسفانه در کشور ما رها شده و آسیب های جدی به جوانان وارد کرده است.
🔶سید علیرضا آل داود در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر اینکه طبق پژوهش های متعدد در سطح دنیا اینستاگرام تاثیرات بسیار منفی بر روی زندگی افراد گذاشته است، افزود: سازمان بهداشت انگلیس باور دارد، شبکههای اجتماعی به بحران سلامت روان در میان کاربران جوان دامن میزنند.
🔶وی ادامه داد: طبق این تحقیق اینستاگرام اثر مخربی بر میزان رشد، خواب، سلامت روحی-روانی و جسمی کاربران جوان نیز دارد.
مثالی ساده برای پاسخ به اینکه «چرا لازم است در فضای مجازی قوانین کنترل کننده داشته باشیم؟»:
➕ یکی از محصولات فناوری حملونقل، «ماشین» است.
• در تولید ماشین و با توجه به نیازهای گوناگون، با انواع و اقسام ماشین مواجه هستیم. ماشینهای مخصوص حمل بار، حمل مسافر، کشاورزی، شخصی و... ماشینهای گوناگونی هستند که برای کاربریهای گوناگون ساخته شدهاند. ضمن اینکه رعایت کیفیت تولید از آنجا که با جان و اموال افراد ارتباط مستقیم دارد، بسیار مهم است.
• در نظام توزیع نیز اولاً ماشین در اختیار هرکسی قرار نمیگیرد؛ افراد زیر ۱۸ سال نمیتوانند رانندگی کنند و افراد بالای ۱۸ سال نیز پس از اخذ گواهینامه میتوانند رانندگی کنند. ثانیاً هر فردی ماشین مخصوص کاربری و نیاز خود را تهیه و استفاده میکند. هیچکس با ماشین حمل بار، زمین شخم نمیزند و با ماشین کشاورزی اقدام به جابهجایی مسافر نمیکند! (مسافرکشی)
• در نظام مصرف نیز محدودیتهای ترافیکی مانند طرح ترافیک، محدودیتهای ناشی از قوانین مانند عبور ممنوع، ورود ممنوع، سرعت و سبقت غیرمجاز و... مانع از استفاده نامناسب است.
🔔 نتیجه:
هر فنآوری از سه حیطهٔ تولید، توزیع و مصرف تشکیل شده است که باید مورد توجه قرار بگیرد. یعنی محصولات فنآوری با چه شاخصه و معیاری تولید میشود، مطابق کدام معیار توزیع میگردد و بر اساس کدام ضوابط و مقررات مصرف میشود. اگر این سه حیطه با هم نگریسته نشد، و برنامهریزی متناسب با آن صورت نپذیرفت، آنگاه با معضلات جدی مواجه خواهیم شد که با فرهنگسازی در حیطهٔ مصرف نیز حل نخواهد شد.
⁉ محصولات فناوری اطلاعات و فضای مجازی برچه اساسی تولید، توزیع و مصرف می شوند؟
📖 شبکهٔ عنکبوتی
هوش سفید
سواد رسانه ای به افراد جامعه کمک می کند تا ساختار دانشی قویتر درباره رسانه ها به دست آورند، ما را در تشخیص لایه های متعدد پیام های رسانه ای یاری داده و در تمیز مرز بین جهان واقعی و جهان رسانه ای توانا می سازد. وقتی از سطح بالایی از سواد رسانه ای برخوردار باشیم، در واقع نقشه روشنی در دست داریم که کمک می کند در جهان رسانه ای راه را بهتر پیدا کرده، تجارت و اطلاعات مفیدی کسب کنیم و بتوانیم با تسلط بر این پیام ها، هوشیارانه کنترل زندگی خود را به دست گیریم.
هوش سفید
✏ سید علیرضا آل داود
نظریه ی مارپیچ سکوت، نظریه ای تاثیرگذار در مورد نقش ارتباطات جمعی در شکل گیری افکار عمومی است. افکار عمومی از تعامل بین افراد و محیط اجتماعی شان نشات می گیرد.در خصوص یک موضوع مناقشه انگیز، افراد درباره ی توزیع افکار عمومی حدس هایی می زنند. آن ها سعی می کنند دریابند که آیا در اکثریت قرار دارند یا در اقلیت؛ و سپس می کوشند تعیین کنند که آیا تغییر افکار عمومی در جهت موافقت با آن هاست یا خیر. اگر آن ها احساس کنند در اقلیت قرار دارند یا تغییر افکار عمومی در جهت فاصله گرفتن از آن هاست، ترجیح می دهند سکوت اختیار کنند. هرچه اقلیت بیشتر سکوت کنند، مردم احساس می کنند که دیدگاه خاص و متفاوتی ارائه نشده ست و لذا « مارپیچ سکوت » تشدید می شود.
#سواد_رسانه
هوش سفید
🚦"اعتیاد" به بازیهای دیجیتال بهعنوان بیماری به رسمیت شناخته میشود
🔸سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که "اختلال بازیهای دیجیتال" را به عنوان بیماری به رسمیت خواهد شناخت چرا که متخصصان در زمینه خطر اعتیاد به این بازیها اتفاق نظر دارند.
🔸گزارش شده که سازمان بهداشت جهانی "زیر فشار بسیار شدید" کشورهای آسیایی قرار داشته تا این نوع اعتیاد را به رسمیت بشناسد.
🔸چین از سال ۲۰۰۸ اعتیاد به اینترنت را به عنوان بیماری به رسمیت شناخت و از آن زمان به بعد اردوگاههای بازپروی برای نوجوانان معتاد به اینترنت راهاندازی کرد. در این اردوگاهها سعی میشود با سختگیری زیاد و فعالیت بدنی شدید، اعتیاد نوجوانان را ترک دهند.
🔸در کره جنوبی که داشتن موبایل برای شاگردان ابتدایی پدیدهای عادی است، از سال ۲۰۱۵ اردوگاه ترک اعتیاد برای نوجوانان راهاندازی شده و از سال ۲۰۱۱ قانونی موسوم به قانون سیندرلا وجود دارد که بازی آنلاین را از ساعت ۱۲ شب تا شش صبح برای افراد زیر ۱۶ سال ممنوع میکند اما به نظر میرسد آنها که خیلی مشتاق بازی هستند راهی برای دور زدن آن مییابند / سایبر وان
🚦مهارت مقابله با شایعه
📍شایعه در اصطلاح:
شایعه، خبر یا اطلاعات تأیید نشدهای است که مورد توجه گروه یا جمعیت خاصی بوده و برای ایجاد باور نزد دیگران معمولاً از فردی به فرد دیگری به طور شفاهی بدون هیچگونه اطمینان و دلیل و مدرک کافی انتقال مییابد.
▪️ در ارتباطات اجتماعی خواسته یا ناخواسته بخشی از محاورههای روزانهی ما را شایعات یا چیزهای ساختگی تشکیل میدهد.
▪️ در جوامعی که فقر اطلاعرسانی حاکم باشد شایعات رواج دارد.
▪️ همچنین در بین جمعیتهایی که به لحاظ سادگی و زودباوری و تأثیرپذیری آمادگی روانی بیشتری برای دریافت و انتقال شایعه دارند، شایعه رونق بیشتری دارد.
▪️ می گویند:
شایعه چون آب دریاست یعنی هرچه نوشیده شود، بیشتر ایجاد عطش می کند.
چرا که معمولا شایعه ایجاد ترس و نگرانی در جامعه می نماید و مردم به علت عدم دسترسی به اطلاعات دقیق به آن پناه می برند و آن را دهان به دهان نقل می کنند و گاه بر آن می افزایند.
🔹 ویژگیهای انسانهای شایعه گو:
▫️ ساده لوح هستند
▫️ ناامنی و زودبرانگیختگی خاصی دارند.
▫️ گزافه گویی می کنند.
▫️ ایستایی شخصیت دارند(دچار نوعی اختلال شخصیت هستند)
▫️ کژاندیشی انها بالا می باشد.
▫️ دروغ گویی در انها زیاد است.
▫️ دارای رشد اجتماعی بالایی نیستند.
▫️ انسان های فرصت طلبی هستند.
▫️ دنبال مقاصد و منافع شخصی و گاه غیرانسانی هستند.
▫️ دارای رشد اخلاقی بالایی نیستند.
🔹 در شرایط زیر شایعات انتشار مییابد:
1. اهمیت خبر
2.ابهام در جامعه
3.نگرانی و اضطراب شخصی و اجتماعی
4. استعداد شایعه پذیری:
(افرادی که سلامت روان و اندیشهی متعادل و خلاق داشته و هنگام مواجه شدن با سخن لغو، بدون تعییر وضعیت روانی و نشان دادن حالات احساسی و هیجانی و تأیید یا تکذیب آنی، با تأمل و تأنی بهصورت مستقیم و غیر مستقیم در پی وارسی شواهد علمی و دلایل منطقی و مدارک بر میآیند کمتر دچار پذیرش شایعات میشود.)
🔹 عواملی که در شایعه موثرند عبارتند از:
الف) عوامل فردی🔻
1- بی خبر از خبرهای درست و مطمئن
2- پرکردن اوقات و انواع سرگرمی ها
3- جلب توجه دیگران که می توانند از اختلالات شخصیت هم نشات بگیرد.
4- ایجاد قدرت یا تسلط بر شنونده و غلبه بر آنها
5- وصول به منافع شخصی و مطامع شخصی و نفسی خود
ب) عوامل اجتماعی🔻
1- خلاء خبری و تشنگی در شنیدن خبر و رویدادهای مهم
2- انواع ابهامات در خبر و رویدادها در موقعیت های مورد نظر
3- نیازمندی انسان ها به انواع تنوع ها
4- انواع ترس های اجتماعی
5- ارضای نیازهای کاذب
6- وجود انواع رخداد مهم اجتماعی در موقعیت های خاص
7- نوعی پرخاشگری نسبت به فرد، گروه یا قشری از جامعه (به معنای اعتراض اجتماعی)
8- ترور شخصیت و زیر سوال بردن برخی شخصیت های اجتماعی
9- ایجاد نوعی وجهه برای خود و گروه خود
✅ راهکارهای پیشگیری و مقابله ای
1) در مقابل شخص شایعه گو، این چند سوال لزوماً پرسیده شود:
- آیا میتوانید شخصاً صحت آن را ثابت کنید؟
- مستندات شما در ارتباط با این خبر چیست؟
- از کدام منبع شنیدهاید؟
2) آگاه نگه داشتن مردم نسبت به رویدادهای اجتماعی، اطلاعرسانی سریع و صحیح
3) تلاش در جهت زدودن اضطراب و نگرانی عمومی مانند رفع بعضی از نگرانیهای عمومی، نظیر دسترسی به مراکز بهداشتی و خدمات درمانی، برخورداری از تصویری مثبت و روشن به آیندهی خود و..
4) دانشافزایی عمومی و تعمیق بینش مردم در مورد شایعه
5) هماهنگی و استمرار در ارائهی اطلاعات صحیح
6) بی توجهی به شایعهها و عدم تکرار آن
7) شناسایی منابع و افراد شایعه ساز و بی اعتبار کردن منبع آن
8) پرورش تفکر و اندیشه منطقی در مقابله با انواع افکار سطحی مانند شایعه و دروغ و ..
9) تقویت روح اخلاق محوری در امور فردی و اجتماعی
دکترعلیرضاسفیدچیان/ روانپزشک