eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
175 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯لطفا چند لحظه به این سوالات فکر کنید 💠چند درصد از احساس یاس و ناامیدی که بر شما غلبه دارد ناشی از واقعیت و چند درصد را پیام‌های رسانه‌ای برایتان درونی کرده‌اند؟ چقدر مطالب فضای مجازی که ما ایرانی‌ها عصبانی هستیم، بدبخت هستیم، خوشحال نیستیم، به یکدیگر رحم نمی‌کنیم، بی‌نظم هستیم، صادق نیستیم و... در ذهن شما متاثر از پیام‌هایی با این محتواست؟ 💠 به عنوان یکی از روش‌های رسانه‌ای می‌تواند در شما باور عزت‌مندی ملی ایجاد کرده یا برعکس، آن را از بین ببرد. 💠برخی جریانات رسانه‌ای در خارج و داخل با برچسب زدن به خصلت‌های ایرانی می‌خواهند ما ایرانی‌ها باور کنیم بی‌خاصیتیم، دزدیم، بی‌رحمیم و... امروزه در برنامه‌های رسانه‌ای که درباره ایران ساخته می‌شود به بعضی از کلمات، طوری جهت‌دهی می‌کنند تا دارای بار شوند. به مرور کلماتی به عنوان کلمات جایگزین معرفی می‌شوند که در خود جامعه نیز مورد اقبال قرار گرفته و تکرار می‌شوند. 💠کلماتی مثل مردان سنتی به‌جای مردان غیرتمند، افراد افراطی به‌جای پایبند به اصول و از این‌دست عبارات. آنها تصویر ذهنی مخاطب را دستکاری می‌کنند. مردان باغیرت را افرادی گرفتار در تفکرات متحجرانه و سنتی نشان می‌دهند، پایبند بودن به آرمان‌ها را افراطی‌گری می‌پندارند؛ به‌طور خلاصه، آنها از هر چیز متضاد با مبانی فلسفی و اعتقادی غرب، با عنوان تحجر، سنت‌گرایی و ازکارافتادگی یاد می‌کنند. 💠شاید بد نباشد بررسی کنیم که چند درصد از تصاویر ذهنی ما مخصوصا آن بخش که مربوط به ملیت، مذهب، خانواده و سبک زندگیمان است را بر اساس همین تغییرات واژگان و تکرار آنها تغییر داده‌ایم. آیا ایرانی‌ها واقعا مردم بدی هستند؟ آیا مذهبی‌ها واقعا بی‌سواد یا متحجر هستند؟ آیا زندگی مدرن یعنی زندگی بدون قواعد و چارچوب؟ 💠همه این‌طور لباس می‌پوشند، همه این‌طور حرف می‌زنند، همه این‌طور رفتار می‌کنند، همه دزد هستند، همه خیانت می‌کنند و... "همه این‌طور هستند" ها را همیشه باور نکنید. گاهی همه این‌طور هستندها می‌شوند برای اینکه ما باور کنیم در اقلیت قرار گرفته‌ایم و مجبور به تبعیت شویم. برای اینکه ما باور کنیم مردمی ناتوان هستیم و پر از ناهنجاری.
زبان و ادبیات فارسی در قربانگاهی به نام فضای مجازی! - ایسنا 💢گفت و گوی ایسنا با معصومه نصیری _عضو‌‌ هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران درباره «اهمیت صیانت از زبان فارسی در فضای‌مجازی» https://www.isna.ir/news/98090905384/
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢صدای امریکا| هشدار پلیس فدرال امریکا به صاحبان تلویزیون‌های هوشمند: «میکروفون‌ها را ببندید و روی دوربین‌ها نوارچسب بزنید» 🔸 "اف بی آی" هشدار داده است که افراد و یا گروه‌های مخرب سایبری می‌توانند بدون آنکه شک برانگیز شوند، کنترل تلویزیون‌های هوشمند ناامن را در دست گیرند. 🔸 از جمله اقداماتی که می‌توان از طریق در دست گرفتن کنترل تلویزیون‌های هوشمند انجام داد، تغییر کانال و نشان دادن ویدئوهای نامناسب به کودکان و یا روشن کردن دوربین و میکروفون تلویزیون اتاق خواب است. @medialogy1
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢رادیو زمانه: عبارت «انقلاب توئیتری» ابداع وزارت امور خارجه آمریکا بود که با لابی‌گری در توئیتر قصد داشت خدمات آن درطول "جنبش سبز" را تداوم بخشد. 🔸رسانه‌های اجتماعی به درد سازمان‌دهی اجتماعی نمی‌‌خورند؛ نتیجه قیام‌های هشتگ‌دار حتی ممکن است یک سردرگمی سیاسی باشد. 🔸اسطوره‌ «انقلاب توئیتری» در حال مرگ است؛ از دلایل اینکه امروز کمتر عبارت «انقلاب توئیتری» شنیده می‌شود، رفتن شکوه و تازگی آن است. @medialogy1
12.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #موشن_گرافیک آیا کشور دیگری در جهان به فکر ایجاد #شبکه_ملی_اطلاعات بوده است؟ #رسانه #فضای_مجازی #شبکه_اجتماعی #تلفن_همراه #ایتا #سروش #بله منبع: 🆔 @jahanaraofoghtv #انجمن_سواد_رسانه_طلاب ✅ @savad_rasaneh
🎙 نسخۀ صوتی: رابرت گرین هفت گروهی را معرفی می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی آرامشمان را به‌هم‌می‌زنند — بدانید این افراد از یک قماش نیستند و نمی‌شود با آن‌ها یک‌جور رفتار کرد 🎯 معمولاً تلاش می‌کنیم در حضور دیگران مؤدب‌ باشیم و با آن‌ها همدلی کنیم. پشت سرشان می‌توانیم کاملاً رذل باشیم، اما جلوی رویشان سخت است؛ چون احتمالا بلافاصله مجازات می‌شویم. اما اگر حضور فیزیکی افراد و ارتباط رودررویی که مانع رفتار بی‌ادبانه می‌شود را حذف کنیم چه؟ رابرت گرین، نویسندۀ کتاب پرفروش «۴۸ قانون قدرت»، هفت گروهی را معرفی می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی، در نبود ارتباط رودرروی کاربران، آرامش بقیه را به‌هم‌می‌ریزند و راه‌هایی برای مهارکردن قدرت مخرب آن‌ها پیشنهاد می‌دهد. 🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید: http://tarjomaan.com/sound/9595/ 📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید: http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9458/ — فهرست برخی از صفحات ترجمان در نرم‌افزارهای پادکست را در لینک زیر ببینید: https://anchor.fm/tarjomaan
🎙 نسخۀ صوتی: رابرت گرین هفت گروهی را معرفی می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی آرامشمان را به‌هم‌می‌زنند — بدانید این افراد از یک قماش نیستند و نمی‌شود با آن‌ها یک‌جور رفتار کرد 🎯 معمولاً تلاش می‌کنیم در حضور دیگران مؤدب‌ باشیم و با آن‌ها همدلی کنیم. پشت سرشان می‌توانیم کاملاً رذل باشیم، اما جلوی رویشان سخت است؛ چون احتمالا بلافاصله مجازات می‌شویم. اما اگر حضور فیزیکی افراد و ارتباط رودررویی که مانع رفتار بی‌ادبانه می‌شود را حذف کنیم چه؟ رابرت گرین، نویسندۀ کتاب پرفروش «۴۸ قانون قدرت»، هفت گروهی را معرفی می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی، در نبود ارتباط رودرروی کاربران، آرامش بقیه را به‌هم‌می‌ریزند و راه‌هایی برای مهارکردن قدرت مخرب آن‌ها پیشنهاد می‌دهد. 🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید: http://tarjomaan.com/sound/9595/ 📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید: http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9458/ — فهرست برخی از صفحات ترجمان در نرم‌افزارهای پادکست را در لینک زیر ببینید: https://anchor.fm/tarjomaan
🎯 در عصر سرمایه‌داری نظارتی، انسان‌ نه مصرف‌کننده که مادۀ خام تولید است — آنچه در ابتدا تبلیغات بود، اکنون تهدیدی علیه آزادی و دموکراسی است 📍کتاب جدید شوشانا زوبوف، استاد برجستۀ هاروارد، تحسین فراوانی برانگیخته است. زیدی اسمیت به خوانندگانش گفته است خوشحال می‌شود اگر به‌جای خریدن کتاب جدید خودش، «عصر سرمایه‌داری نظارتی» را بخرند و نائومی کلاین و مارگارت آتوود بارها در صحبت‌هایشان این کتاب را ستوده‌اند. زوبوف در این کتاب می‌گوید سرمایه‌داری همواره با تبدیل چیزهای غیرقابل خرید و فروش به کالا، بازارهای جدید خلق کرده است و حالا به آخرین چیزی که باقی مانده روی آورده: تبدیل جزئی‌ترین رفتارها و احساسات روزمرۀ ما به کالا. 🔖 ۲۵۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۵ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9593/
🔺جوکر، راز قدرت همیشگی هالیوود و ورشکستگی تلویزیون ایران/ امیر ابیلی . 🔸«جوکر» سودده‌ترین فیلم کامیک‌بوکی تاریخ. پرفروشترین فیلم سینما با درجه سنی بزرگسال(R) و کم‌خرج‌ترین فیلم سینماست که توانسته بیش از یک میلیارد دلار فروش کند. مسئله اما این‌ها نیست. مسئله کیفیت فنی بالای فیلم هم نیست و به نظر چیزی که باعث موفقیت همه‌جانبه اثر شده نه کیفیت هنری آن، بلکه احساس همذات‌پنداری شدیدی است که مردم عادی با وضعیت بغرنج «آرتور فلک»(جوکر) و نسبت او با طبقه حاکم دارند. نکته مهم در این است که این فیلم رادیکال و وحشی در برابر سیستم، که صدای بسیاری از سیاستمداران را دراورده و گروه‌های مختلفی به آن انگ ترویج خشونت و هرج و مرج می‌زنند، محصولی از «جریان اصلی» (Mainstream) سینمای امریکاست و نه تولید یک جریان مستقل و آلترناتیو. . 🔹چرا هالیوود همواره قدرتمندترین جریان هنری/رسانه‌ای جهان و بزرگترین ضامن امینت ملی آمریکاست؟ دقت کنید که ضدسیستم‌ترین و منتقدانه‌ترین فیلم –حداقل- یک دهه اخیر علیه وضع موجود آمریکا و اشراف حاکم که رو به اضمحلال‌ترین بازنمایی از جامعه‌ی آمریکا را ارائه می‌دهد و مهمترین «شرور» تاریخ سینما را هم در جایگاه مظلوم و ستم‌دیده می‌نشاند از دل یکی از مهمترین کمپانی‌های همین سیستم درامده. «جوکر» واکنش جهانی‌ترین رسانه‌ی آمریکا؛ «هالیوود»، به وضعیت زیرپوست جامعه است. تحلیلی منتقدانه از چرایی به قدرت رسیدن «جوکر»ها(ترامپ؟) در جامعه‌ای بحران‌زده و به آنارشیسم رسیده، و همچنین نگاهی دلسوزانه به مردم طبقه فردوست و «مستضعف» که حالا «رویا»ی خود؛ انتقام از ثروتمندان و حاکمان و اعضای الیگارشی را روی پرده می‌بیند. این خروجی مهم نظام هنری/رسانه‌ایِ همواره زنده‌ایست که منتقد سیستم و سمت مردم است و نه ماله‌کش سیستم. چنین رسانه‌ایست که اتفاقا می‌تواند حافظ امنیت همان سیستم باشد. . 🔸ساخته شدن «جوکر» در دل جریان اصلی هالیوود را مقایسه کنید با اختگی، بی‌مسئله‌گی و ماله‌کشی رسانه‌های حامی سیستم در ایران از تلویزیون تا خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها که نه‌تنها کمترین میزان انتقاد را هم برنمی‌تابند، بلکه حتی از صحبت درباره همین «جوکر» امریکایی هم می‌ترسند. جالب نیست که امریکا نگران شورش اجتماعی پس از ساخت و اکران گسترده جوکر نیست و رسانه‌های ما در ایران از تماشای فیلم توسط مردم نگرانند؟ مسئله در فهم رسانه است. اینکه رسانه‌ی مردمی‌تر اتفاقا خدمت بیشتری به امنیت سیستم می‌کند و رسانه‌های حکومتی ضربه‌ی مهلکی به همان نظام خواهند زد. فهم قدرت و مکانیزم عملکرد هالیوود در فهم ساخته شدن «جوکر» است.
✅ داستان تخیلی تلفن پاناسونیک بر روی میز رئیس‌جمهور آمریکا را یادتان هست؟ 🔹 حالا تصاویر واقعی آبمیوه ایرانی برروی میز پذیرایی رئیس‌جمهور افغانستان از نظامیان آمریکایی را ببینید.
‍ 📲 از آن‌چه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است! ۱ از ۲ 🔹 (Phishing) به معنی تلاش برای بدست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و مانند آن‌ها از طریق جعل یک وبگاه، آدرس ایمیل و مانند آن‌ها است. 🔹 فیشینگ گاهی از طریق تماس تلفنی سارق و کشاندن شما به پای عابربانک به بهانه‌ی برنده شدن در قرعه‌کشی و یا خرید و انتقال پول توسط شما از درگاه‌های ناامن اینترنتی اتفاق می‌افتد. 🔹 در روش اول، سارق شما را به بهانه‌ی جایزه‌ی قرعه‌کشی به نزدیک‌ترین عابربانک می‌کشاند. در آنجا شما کارت را فعال می‌کنید و او می‌تواند از اطلاعاتی که از قبل هک کرده و یا شما به او می‌دهید حساب شما را خالی کند. 🔹 بنابراین براساس تماس هیچ فرد ناشناس کارت خود را در عابربانک فعال نکنید و یا هیچ اطلاعاتی حتی «شماره پیگیری» رسید مانده حساب خود را به او ندهید. 🔹 در روش دوم، کار بسیار راحت‌تر و اخیرا بسیار متداول‌تر است. سارق با اطلاعاتی که از شبکه‌ی بانکی یا پایگاه داده‌ای درگاه‌های پرداخت متفرقه هک کرده منتظر می‌ماند تا شما خرید اینترنتی انجام دهید و رمز دوم خود را برای او آشکار کنید؛ همچنین ممکن است یک درگاه پرداخت اینترنتی مشابه آنچه شما با آن عملیات بانکی را انجام می‌دهید طراحی کرده و اطلاعات کارت شما را در اختیار گیرد. 🔹 اگر روزانه سری به دادسرای رسانه و یا پلیس فتا بزنید تعداد زیادی از مالباختگان را مشاهده می‌کنید که با یک پیامک بانکی متوجه خالی شدن حساب خود شده‌اند؛ بدون اینکه هیچ خطا و بی‌احتیاطی در عملیات بانکی اینترنتی انجام داده باشند. 🔹 بسیاری از این مالباختگان فقط با نرم‌افزارهایی مثل «پیام‌رسان بله» برای فرد دیگری کارت به کارت کرده‌اند، یا از سایت «دیوار» و «دیجی‌کالا» خرید کرده‌اند. برخی هم به واسطه‌ی هک شدن حساب کاربریشان در شبکه‌های مجازی مانند «توییتر» و «اینستاگرام» و درخواست کمک مالی فوری سارق در صفحه‌ی شخصی مالباخته، مورد سوءظن و اتهام کلاهبرداری قرار گرفته‌اند. 🔹 ممکن است گفته شود که سواد اینترنتی ناکافی و عدم آشنایی با فضای مجازی به این اتفاق می‌انجامد. اما باید گفت که از بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ مالباخته‌ای که روزانه در تهران مورد فیشینگ واقع می‌شوند از همه‌ی اقشار و هر سطح اقتصادی و تحصیلاتی وجود دارد. ⚠️⁩ علت اصلی این سرقت‌های گسترده‌ی مجازی، امن نبودن شبکه‌ی اینترنتی بانکی در کشور و استفاده از روش‌های قدیمی و ناامن مانند رمز دوم ایستا در مبادلات بانکی اینترنتی است. 🔹 یک راهکار بسیار ساده برای کاهش یا جلوگیری از فیشینگ، استفاده از رمز دوم پویا یا یک بار مصرف یا همان رمز ۶۰ ثانیه‌ای (One Time Password) است. این رمزها فقط برای یک دقیقه معتبر است و با الگوریتم پیچیده‌ای تولید می‌شود که دسترسی به آن برای هکر بسیار مشکل یا حتی غیر ممکن می‌شود.
🔊جنگ اصلی؛ جنگ روایت‌ها 🔹امروزه جنگ، جنگ روایت‌هاست و آن کسی در میدان رسانه پیروز است که روایت خود را غالب کند. در ، اگر شما روایت نکنید قطعاً روایت خواهید شد و صد البته کار کسی در این جنگ راحت‌تر خواهد بود که ابتدا روایتش را غالب می کند. در جنگ روایت، دفاع هم نوعی شکست محسوب می‌شود. پیش از حمله باید حریف را شکست داد. 🔹برنده شدن بخاطر «روایت غالب» را پیروزی بدون جنگ تعبیر می کنند. جنگی که با قدرت تولید معنا و روایت و قدرت رسانه صورت می گیرد؛ در عصر رسانه و اینترنت، روایت غالب تعیین می کند پیروز نهایی یک میدان نبرد کند. روایت و روایت و روایت کاری است که در جنگ روایت‌ها باید انجام گیرد تا پیروزی حاصل شود.