📍معمای مردم، هویت و تتلو
🔹سیدمحمدهادی موسوی، پژوهشگر علوم اجتماعی:
🔻عصر امروز، عصر اسطورهگرایی مجازی (سلبریتیها) است. اسطورهگرایی که ریشه در کهن الگوهای ذهنی بشر دارد. اسطوره، در طول تاریخ راه میانبر بشر در کشف هویت و هستیشناسی بوده است. در زمانه ما نیز، افراد همواره در قبال سلبریتیها، در حال بازی «دیگری تعمیم یافته» و برساخت یک هویت جدید پیرامون یک شخصیت دیگر هستند.
هر میزان ابزارهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی محاط بر جامعه (مانند تریبونها و رسانههای رسمی)، عمق نفوذ خود را از دست دهند، محیط زیست سلبریتیها آمادهتر میگردد. این محیط، در نهایت به جایی میرسد که رفتار رادیکال و غیر معمول سلبریتیها نه تنها مورد انتقاد جامعه قرار نمیگیرد بلکه سلبریتی به مثابه یک «علامت دهنده اجتماعی» تضادهای درونی افراد با سیستم بیرونی را نمایان میکنند. همین امر باعث میشود فرد، هویت خود را در وجود اسطوره متجلی دیده و همراه و در کنار او، ابراز وجود نماید.
📌 ادامه این مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید:
🔗 http://bashgah.net/go/rte34/
هدایت شده از 💕 خانومانه💕
2.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
صحبتهای قابل تامل شهروند چینی از تاثیر امپراطوری رسانهای آمریکا در جهان
هیچکس به آنفولانزای خوکی نگفت ویروس آمریکایی با اینکه میلیونها انسان رو کشت!
👉 💢 @shegeftiha1 💢 👈
⛔️ جدال شبکه های اجتماعی با اخبار جعلی «کرونا»
🔸شیوع ویروس «کرونا» در چین و انتشار آن در سایر نقاط جهان نگرانیهایی را ایجاد کرده و البته انتشار سریع اخبار در شبکههای اجتماعی مختلف، دامنه مشکلات را گسترش داده است.
🔹فیس بوک، توئیتر، تیک تاک و... تلاش میکنند تا برای کاربران به اطلاعات دقیق ارائه دهند.
🔹کمپانی فیس بوک در یک پست وبلاگی اعلام کرد دامنه انتشار اخبار غلط درباره ویروس کرونا را تا حد امکان کوچک خواهد کرد و برای این کار نیز حذف ادعاهای غلط یا سخنانی که از آنها بوی توطئه برای ترساندن مردم و ایجاد رعب و وحشت به مشام میرسد را در دستور کار خود قرار داده است.
🔹واتس اپ، دیگر شبکه پیام رسان زیرمجموعه فیسبوک نیز به این کمپین فیسبوک پیوسته است و اجازه انتشار اخبار جعلی و دیتای نادرست را نمیدهد.
🔹توئیتر نیز مکانی را فراهم کرده که کاربران به محض جستوجو درباره کرونا ویروس، به کانالهای رسمی مربوط به سازمان جهانی بهداشت یا مراکزی برای کنترل بیماری ارجاع داده شوند و اطلاعات درست و دقیق را به دست بیاورند.
🔹درواقع کاربران توئیتر به محض جست و جوی واژه کروناویروس با عبارت «واقعیتها را بدانید» مواجه میشوند و با کلیک روی آن، عملاً به اطلاعات سازمانهای رسمی و بهداشتی متصل میشوند.
🔹️تیک تاک، این شبکه اجتماعی اشتراکگذاری ویدئو هم یک لینک به وب سایت سازمان جهانی بهداشت را فعال کرده و همچنین امکانی را در اختیار کاربران قرار داده تا در صورت مواجهه با اطلاعات غلط درباره کرونا همچون راههای درمانی عجیب و غریب یا محتوایی که میتواند برای دیگر کاربران مضر باشد، بتوانند آن را گزارش دهند. اگر هم کاربران بهدنبال اطلاعات بیشتری از این ویروس باشند میتوانند با کلیک بر هشتگ کروناویروس(coronavirus) به اطلاعاتی گسترده دست پیدا کنند. این پلتفرم در مالکیت شرکت چینی ByteDance قرار دارد.
🔹️یوتیوب که در مالکیت گوگل قرار دارد ویدئوهائی با محتوای غلط یا دروغ درباره ویروس کرونا را به محض شناسایی، بسرعت حذف میکند.
🔹️اسنپ چت نیز یکی دیگر از شبکههای اجتماعی است که برای مقابله با اطلاعات غلط درباره کرونا، اعلام آمادگی کرده است. این پلتفرم اعلام کرده که ساختار این شبکه اجتماعی تا حد زیادی از انتشار اخبار جعلی و غلط ممانعت میکند چراکه پستهای اسنپ چت بعد از 24ساعت ناپدید میشوند. درعین حال کاربران اجازه ندارند پستها را به دفعات زیاد به اشتراک بگذارند.
🎯 چرا شبکههای اجتماعی تبدیل شدهاند به میدان نفرتپراکنی؟
— برای موفقیت و دیدهشدن، باید عصبانی باشید و بیادب
📍تابهحال شده، در گروهی تلگرامی یا کامنتهای اینستاگرام، بحث سیاسی کنید و آخرش پشیمان نشده باشید؟ اغلب ما حتی یکبار هم این تجربه را نداشتهايم. هر دفعه که اتفاقی سیاسی میافتد، بهمحض لبگشودن، با هجوم فحشها مواجه میشویم. شبکههای اجتماعی روزی قرار بود میز گفتوگوی جامعه باشد. اما حالا چه؟ تمسخر، متلک، آبروریزی و خشونت شدهاند سکه رایج این شبکهها. پستهای پرالتهاب توجه هزاران نفر را میدزدند و حرفهای عاقلانه و موجه در میان غوغا گم میشوند. راه نجات چیست؟
🔖 ۳۱۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۰ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9645/
⭕️عصر الگوریتم ها
🔻 امروزه صدها میلیون نفر از مردم دنیا به الگوریتمهای گوگل اعتماد داند تا به آنها بگوید چه چیزی درست است؛ به الگوریتمهای آمازون اعتماد دارند تا به آنها بگوید چه چیزی بخرند و به الگوریتمهای نتفلیکس اعتماد دارند تا به آنها بگوید چه چیزی ببینند.
🔻در آینده نهچنداندور، ما به الگوریتمهای مشابه اعتماد خواهیم کرد تا به ما بگویند کجا کار کنیم، کجا سفر برویم، به چه کسی رای بدهیم و با چه کسی ازدواج کنیم.”
🔻 دنیای الگوریتمها، هم «جذاب» و هم «ترسناک» است! توصیه ما یادگیری سواد رسانه و فضای مجازی است، تا بیشتر با ماهیتِ این «خوف و رجا» تکنولوژی عصر جدید، هوش مصنوعی ،الگوریتم و تکنولوژی های جدید بعد آشنا و در برابر آن واکسینه بشویم.
🔴نگرانِ مردم، کنار سواحل سانتا مونیکا
🔹حامد بهداد در مراسم جشن منتقدان خانه سینما، گفته که برچسب سلبریتی را از ما بردارید؛ ما خود خود خود مردمیم. او تاکید داشته که بعد از آبان ۹۸، هیچگاه خودش را به این میزان نزدیک مردم احساس نکرده است.
🔹اما این بازیگر در آبان ۹۸ کجا بوده، این بازیگر در صفحه اینستاگرامش خاطره آبان ۹۸ خود را اینگونه نوشته است:
«به اتفاق كوهيار كلارى و سپهر ميكائيليان رفتيم براى يكى از موزيكايي كه بتازگى ساختم ويديو كليپ بسازيم. همونو سوار ماشين شديم و رفتيم براى فيلمبردارى كنار ساحل سانتا مونيكا. كوهيار وسط راه پرسيد عموجان چى شد كه شما ياد كليپ ساختن افتادى؟جواب دادم حوصله مون سر رفته عزيز باس يه كارى كرد.سپهر ميكائيليان زد زير خنده سر تكون داد كه يعنى همين درسته بايد يه كارى كرد. كار كه تموم شد با يه توپ واليبال كه از قبل تو صندوق عقب ماشين بود شروع كرديم به بازى.يكى مون اضافه وزن داشت يكى چلاق بود يكى بازى ش گند بود. خنديديم....»
♦️ #سلبریتی به دنبال تخدیر توده در اهداف سرمایهداری است.
هدف سلبریتی این است که مخاطب خود را گوسفند ببیند و مخاطب، سلبریتی را به مثابه چوپان و رهبر پندارد.
«سلبریتی از مردم است»، دروغی بزرگ است که آنها با افتخار از آن یاد میکنند.
⭕️ حدود نیمی از کودکان بریتانیایی تلفن همراه دارند
📌 تلفن همراه بر زندگی کودکان "سیطره" یافته است
🖌 الیویا پتر
طبق یافتههای گروه پژوهشی چایلدوایز که در امور کودکان تخصص دارد ۴۷ درصد کودکان این گروه سنی هماکنون دارای تلفن هستند در حالی که این شاخص در سال گذشته ۳۸ درصد بود.
همچنین طبق این گزارش اکثر بچهها وقتی به سن هفت سالگی میرسند عملاً صاحب تلفن همراه هستند.
این کودکان به تلفن همراه وابسته هم هستند و به گفته بیش از نیمی از آنهایی که در این بررسی آماری حضور داشتند "هنگام خواب تلفن همراه باید همیشه کنار تختشان باشد."
♦️طبق بررسی چایلدوایز در مورد تارنماها و بسترهای ارتباطی مورد علاقه کودکان نیز یوتیوب در صدر تارنماها یا برنامکهای محبوب کودکان قرار دارد و اسنپچت، اینستاگرام، تیکتوک و فورتنایت در جایگاههای بعدی قرار دارند.
چایلدوایز گزارش خود را بر اساس آمارگیری سالانه از حدود ۲هزار کودک ۵ تا ۱۶ سال در بریتانیا تهیه کرده است.
سیمون لگت مدیر پژوهشی چایلدوایز میگوید اکنون تلفن همراه بر زندگی کودکان "سیطره" یافته است.
♦️این گزارش در حالی منتشر شده است که طبق گزارش مشابهی هم که آفکام پارسال منتشر کرد شمار فزایندهای از کودکان مرتباً از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند.
آفکام با تحلیل عادات رسانهای حدود ۲ هزار کودک ۳ تا ۱۵ ساله در سراسر بریتانیا اعلام کرد با آن که اکثر شبکههای اجتماعی اجازه نمیدهند کودکان زیر ۱۳ سال در آنها حساب بازکنند ۱۸ درصد کودکان ۸ تا ۱۱ سال دارای صفحهای در رسانههای اجتماعی هستند.
🎯 هزینۀ واقعی توییتهایی که دربارۀ بچههایمان میزنیم چقدر است؟
— با نوشتن از قیدوبند زمان رها میشویم، اما حصاری تنگتر دورمان کشیده میشود
📍از دست دوستان یا پدر و مادرمان عصبانی میشویم، اما نمیتوانیم عصبانیتمان را به خودشان بگوییم، به جایش در شبکههای اجتماعی چیزی مینویسیم. حوصلۀ حرفهای طولانی همکارمان را نداریم، به جای تلفنزدن، ایمیلی برایش میفرستیم. ارتباطاتِ مکتوب به ما آزادی میدهد. کمک میکند تا خودمان را از مصیبتهای کنش رودررو خلاص کنیم. ما را از دست آدمها خلاص میکند، اما گرفتارِ حرفهای خودمان میکند. فراموشیای در کار نیست، امکان اصلاحی وجود ندارد و ردپایی که به جا گذاشتهایم دیگر در اختیارمان نخواهد بود.
🔖 ۱۱۵۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۷ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9644/
هدایت شده از سواد رسانهای
799.6K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦اگر #اینستاگرام ۲۵ سال پیش خلق میشد احتمالا این شکلی بود!
🔸ماهیت پدیدههای ارتباطی تغییر نمیکنه بلکه خودشون رو با فناورهای نوین به روزرسانی میکنن
📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانهای
3.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا