هدایت شده از محمد عبدالهی
🔴چرا کسی ازفیلم های ساخته نشده نمی گوید؟
دردنامه ای برای سینمای ایران
✍🏻محمد عبدالهی
🔰جشنواره فیلم فجر درحال برگزاری است. طبق معمول منتقدان مشغول شکوه و شکایت از فیلم های سیاه روی پرده و سنجش میزان سیاهنمایی و سوژه و تم و فرم و کلیشه های هر فیلم. بی آنکه بگویند تعجبی ندارد از جماعتی که خود را «اسیر، میلیون ها اسیر» می دانند، چنین فیلم هایی تولید شود. ژانر سیاه (ایران سیاه و ناامید) و ژانر زرد (عشقهای منفی) کل فضای سینما، حتی تلویزیون و تلویزیون خانگی را اشغال کرده است.
🔰در این باب، نقد بسیار شده است. همه می دانند مافیای طرح ریزی و ساخت فیلم سینمایی در ایران، تمام هدف و همتش را در ارائه چهره ای سیاه، فقیر، عقب مانده، بی آینده، از ایران و جمهوری اسلامی گذاشته است. برخلاف هالیوود که «آمریکای قوی» هویت اصلی آن است و در عمل سربازانش به هنگام دستگیری خود را خیس می کنند و دارای بیشترین آمار افسردگی در جهان است. برخلاف بالیوود که «هند عاشق پیشه» هسته اصلی آن است و در عمل، کشورشان دارای بیشترین آمار تجاوز به عنف و ناامنی برای زنان است. برخلاف ترکیه که حتی در سینمای معروف به "خیانت" شان، محور هر فیلم «کار و تلاش» است و حتی خیانت آمیزترین فیلم هایش نیز تم کار و کارآفرینی دارد،زیباترین کشور جهان تصویر می شود و سینما نردبان گردشگری آن است. برخلاف کره که «خودکفایی و استقلال» در کانون سینما قرار دارد و مانیفست خوداتکایی مردمانش می شود.
🔰سینمای ایران مخلوطی شده از قتل، خیانت، اعتیاد، دزدی، فاحشه گری و.. با ژانر وحشت، ترس، یاس و.. به یک بهانه تکراری که بله! اینها واقعیات کشور ماست. بی آنکه کسی بگوید: چند درصد مردم این کشور اسلحه دارند که قتل بشود واقعیت و مسئله آنها؟!...
🔰بدتر از سوژه، پاسخ سینما به سوژه است. سینما به جای مکتب آموزش و انسان سازی، مکتب ضدانسان و ضدآموزش شده. پاسخ سینما به معضل بیکاری، رفتن به سمت اعتیاد و تباهی و شوگر ددی و شوگر مامی است. نه کارآفرینی، نه اشتغال خودبنیاد، نه خلاقیت و هنر. پاسخ سینما به معضل روزمرگی، خیانت است، نه عشق پاک و وفاداری! این آن سینمایی نیست که قرار است تراز انقلاب اسلامی باشد و برایش جشنواره فجر گرفته شود.
🔰اما نکته مهمتر از آن، فیلم های ساخته شده نیست. فیلم های ساخته نشده است. هیچکس این وسط نمی گوید فیلم های ساخته نشده ، فیلم های ممنوعه، فیلم های اجازه ساخت و حتی اجازه طرح داده نشده کدام هستند؟
🔰 می خواهم از خط قرمزهای سینمای ایران بگویم. برخلاف شارلاتانیسم مافیای سینما که برای ملت ما چنین القا کرده اند که خط قرمزهای این سینمای بی مایه، لباس تنگ و رنگ ماکسی بازیگران زن و صحنه بوسه و لمس سلبریتی هایی است که پشت صحنه پچ پچ می کنند و به خاطر "روابط" به روی صحنه آمده اند و... این یک دروغ و ظلم بزرگ درباره حقیقت سانسورهای سینماست. سانسور اصلی سینما اینجاست:
🔰سال هاست مافیای سینما و حتی تلویزیون، مافیای نفوذ کرده در وزارت ارشاد، خانه سینما و صداوسیما اجازه ساخت فیلمهای ژانر سفید و ژانر سبز را نمی دهد. سانسور اصلی در سینمای ایران، سانسور هر فیلمی است که در جهت سیاست کلان نظام جمهوری اسلامی در دفاع از «مقاومت» و «ایران قوی» است. چه مقاومت ضداسرائیلی و چه مقاومت ضدآمریکایی. هر فیلمی که چهره ای زیبا، باشکوه، پیشرفته، پرتلاش، پرروحیه، از ایران و ایرانی نشان دهد، هرگز اجازه ساخت نمی یابد وگرنه همان بلایی سر سازندگانش می آید که بر سر «به وقت شام»، «گاندو» و «فصل 5 پایتخت» آمد. هجمه شدید رسانه ای و سیاسی و حتی تهدید شخصی بازیگران و عوامل.
🔰 هر فیلمی بخواهد درباره #اسرائیل و بازوهای #مقاومت در منطقه ساخته شود، با دستهای اختاپوسی این مافیا مواجه می شود و در همان نقطه اول بایکوت می شود.
🔰 حتی این مافیای گاهی ظاهرالصلاح چنان از همبستگی ملت های منطقه می هراسد که ترجیح می دهد باکس تعطیلات آخر هفته ایرانیان و سریال شب شان با فیلم آمریکایی و فرانسوی و کره ای پر شود، اما فیلم ترکی را فقط باید «جم تی وی» پخش کند. مبادا جامعه ایران از خلال بعضی روزنه ها در فیلم های ترکی بفهمد که دیگر جوامع مسلمان هم علقه های دینی و اخلاقی دارند. (حتی در ترکیه لائیک)
🔰این وضع سینما و تلویزیون ماست. اگر قرار است کارخانه انسان سازی شود، اگر قرار است با میلیاردها بودجه بیت المال، پشتوانه ای برای «ایران قوی» و منافع ملی سیاست های منطقه ای ما باشد، پس ژانر سیاه و ژانر زرد را تعطیل کنید، حداقل از بیت المال در حلقوم شان نریزید. و جنبش ساخت ژانر سفید و ژانر سبز به راه بیندازید. آنگاه خواهید دید یکی یکی نفوذی ها علنا روی آب خواهند آمد.
☑️ @abdollahy_moh
🔹 تحریمی دیگر علیه مردم ایران در فضای مجازی 🔹
👈 فروشگاه گلکسی سامسونگ امکان خرید برنامه یا محتوا را برای ایرانیان تحریم می کند.
البته بهتر که پول ملت بدون مالیات به جیب بیگانه نمی ریزد اما:
- تا کی باید شاهد سلطه ابزارهای خارجی بر فضای مجازی کشور باشیم؟
- هر وقت اراده کنند ابزارهای خارجی از دسترس خارج میشوند.
- هروقت اراده کنند ابزارهای ایرانی خودمان هم از دسترس خارج میشوند.
- هر کاربری را بخواهند حذف می کنند.(مانند حذف صفحه بسیاری از مسئولین عالی رتبه کشور)
- هر مطلبی را بخواهند حذف می کنند.(مانند حذف تمامی پست های سردار سلیمانی)
سوال: در داخل کشور چه کسانی می خواهند فضای مجازی ایران تحت سلطه آمریکا باشد؟ چه کسانی مانع راه اندازی شبکه ملی اطلاعات هستند؟ چه کسانی بدنبال ترویج و گسترش ابزارهای خارجی در کشور هستند؟
⚠️ شورش سناتورها علیه اکانتهای ایرانی
سناتورهای جمهوریخواه آمریکا در نامه ای خطاب به مدیرعامل شرکت توییتر خواستار بسته شدن حساب کاربری مقامات و مسئولان ایرانی در این شبکه اجتماعی شدند.
جمهوریخواهان با ادعای اینکه توییتر تحریم های آمریکا علیه ایران را زیرپا گذاشته، در تلاشند برای اجرای این درخواست خود اهرم فشاری بیابند.
💢به خاطر انحصار طلبی گوگل
⭕️پاریس چگونه گوگل را نقرهداغ شد؟
🔹گوگل به دلیل داشتن سرویسهای متنوع مورد استقبال اکثر کاربران جهان است اما برخی کشورها این شرکت را متهم به فعالیتهای انحصار طلبانه میکنند. در همین راستا، به تازگی فعالیتهای ضد رقابتی این شرکت از نظر شورای رقابت فرانسه مدیران گوگل را به دادگاه در این کشور کشانده است.
🔹به گزارش پیوست از نظر شورای رقابت فرانسه، گوگل با استفاده از اعمال قواعد تبلیغی پلتفرم خود به نام Google Ads که مبهم و دشوار هستند در یک روش غیرمنصفانه و بیقاعده و بدون عمومیت برای همه بازیگران [تبلیغدهندگان] از جایگاه برتر خود در بازار تبلیغات مبتنی بر جستوجو سوءاستفاده میکند.
🔹 این موضوع به گوگل اجازه میدهد تا آنها را به صورت تبعیضآمیز یا متناقض اجرایی کند و این هم به ضرر کاربران این موتور جستوجو و هم آگهیدهندگان این موضوع میانجامد. شورای رقابت به همین دلیل برای گوگل یک جریمه ۱۵۰ میلیون یورویی در نظر گرفته است و گوگل را ملزم کرده تا قواعد اجرایی مربوط به Google Ad و نیز رویههای مربوط به تعلیق حسابهای کاربری را شفاف کند.
🔹گوگل همچنین ملزم شده است تا ابزارهایی برای بازداشتن، شناخت و برخورد با نقض قواعد Google Ads اعمال کند. خلاصه این رأی هم باید به مدت یک هفته در صفحه نخست گوگل داتکام (صفحه جهانی) برای کاربران فرانسوی و گوگل دات اف آر (گوگل فرانسه) در دسترس باشد.
💢ساخت امن ترین #پیام_رسان دنیا
⭕️ امن ترین پیام رسان دنیا بر روی #بلاکچین SIMBA در آمریکا ساخته شد.
گزارشات حاکی از آن است که وزارت دفاع آمریکا با پرداخت 9.5 میلیون دلار به استارتاپ بلاکچینی SIMBA سفارش ساخت اپلیکیشنی بسیار امن برای ارسال پیام و تراکنش ها داده است تا در عملیاتهای زمینی و دریایی مورد استفاده قرار گیرد.
پلتفرم مذکور طبق این قرارداد می بایست طی سال جاری آماده بهره برداری شود و تا 4 سال به روزآمدی و خدمات آن بر عهده سیمبا است و همچنین شرکت #مایکروسافت نیز تامین زیرساختهای خدمات #اَبری این پروژه را متقبل شده است.
گفتنی است نرم افزار Tor# نیز که امروزه پر کاربرد ترین اپلیکیشن ارتباطات ناشناس در دنیا محسوب می شود در ابتدای امر به عنوان پلتفرمی برای ارتباطات محرمانه نیروی دریایی آمریکا ساخته شده بود و مدتی پس از راه اندازی آن رفته رفته توسط خبرنگاران، مخالفین حکومت ها، سازمان های اطلاعاتی و پلیس مورد استفاده قرار گرفت.
https://www.ledgerinsights.com/us-navy-blockchain-simbachain-secure-messaging/
📍مرگ دیجیتال
🔻در دنیای دیجیتال، وقتی فردی میمیرد حسابهای او در شبکههای اجتماعی، بانکها و … همچنان زنده هستند و حتی ممکن است مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.
چه راه حلی وجود دارد؟ تماشا کنید.
📌نسخه باکیفیت:
🔗 http://bashgah.net/go/gi4d/
📍عصر جدید؛ سقوط یا صعود؟
عصر جدید با ترکیب متنوع هیئت داوران، خطر زرد بودن افراطی را تا حدودی از خود دور کرده بود.
🔹سینا حمیدیان؛ پژوهشگر رسانه و ارتباطات:
🔻جولان سلبریتیها در تلویزیون یا یک برنامه عموما از این دغدغه برمیخیزد که سلبریتی، انبوهی از مخاطبان را با آنتن همراه خواهد کرد. حتما همینطور است اما این همهی ماجرا نیست. حتی در منتقدانهترین پژوهشها نظیر پژوهش الیس کشمور در کتاب «فرهنگ شهرت»، به این نکته تأکید شده که شهرت سلبریتی ما را با خود همراه خواهد ساخت.
اما در همین پژوهشها تأکید میشود که عمدهی متأثرین از سلبریتیها، نوجوانان، افراد با شخصیتهای کمترقوامیافته و عوام جامعه هستند. حداقل میتوان گفت اهل دانش، کمتر علاقه به مصرف کالای سلبریتی دارند. عصر جدید با ترکیب متنوع هیئت داوران، خطر زرد بودن افراطی را تا حدودی از خود دور کرده بود.
📌ادامه این مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید:
🔗 http://bashgah.net/go/poa34/
📍معمای مردم، هویت و تتلو
🔹سیدمحمدهادی موسوی، پژوهشگر علوم اجتماعی:
🔻عصر امروز، عصر اسطورهگرایی مجازی (سلبریتیها) است. اسطورهگرایی که ریشه در کهن الگوهای ذهنی بشر دارد. اسطوره، در طول تاریخ راه میانبر بشر در کشف هویت و هستیشناسی بوده است. در زمانه ما نیز، افراد همواره در قبال سلبریتیها، در حال بازی «دیگری تعمیم یافته» و برساخت یک هویت جدید پیرامون یک شخصیت دیگر هستند.
هر میزان ابزارهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی محاط بر جامعه (مانند تریبونها و رسانههای رسمی)، عمق نفوذ خود را از دست دهند، محیط زیست سلبریتیها آمادهتر میگردد. این محیط، در نهایت به جایی میرسد که رفتار رادیکال و غیر معمول سلبریتیها نه تنها مورد انتقاد جامعه قرار نمیگیرد بلکه سلبریتی به مثابه یک «علامت دهنده اجتماعی» تضادهای درونی افراد با سیستم بیرونی را نمایان میکنند. همین امر باعث میشود فرد، هویت خود را در وجود اسطوره متجلی دیده و همراه و در کنار او، ابراز وجود نماید.
📌 ادامه این مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید:
🔗 http://bashgah.net/go/rte34/
📍معدن یا اینستاگرام؛ ورود کودک آزاد
🔹محمدمهدی ابراهیمی نصر؛ پژوهشگر حقوق بشر:
🔻دختر ۱۸ساله اتریشی به محض رسیدن به سن قانونی از پدر و مادر خود به علت انتشار عکسهایش در فیسبوک شکایت کرد. او انتشار این عکسها را شرمآور و نقض حریم شخصی خود خواند. این خبر را دیلی میل منتشر کرد و وکیل این دختر گفت، شانس موکلش برای پیروزی در دادگاه، زیاد است.
نکته قابل توجه در این گزارش این است که هدف والدین دختر اتریشی، از انتشار تصاویر دخترشان کسب درآمد نبود. حال سؤال مهم اینجاست که وضعیت حقوقی استفاده تجاری از کودکان چه به وسیله والدین و چه افراد دیگر، چیست؟
📌 ادامه این مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید:
🔗 http://bashgah.net/go/po8h7/
هدایت شده از آرما مدیا
4.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️صحبت های جالب شهاب حسینی درباره ادعای آزادی بیان دموکراسی و واکنش های پیرامون بیان اعتقاد
✅آرما(آرمان ناتمام)
@media_arma
⭕️جنگ شناختی (Cognitive warfare)
✍️بخش هفتم
⭕️یک مثال مهم از جنگ اداراکی یا شناختی
💢هدف جنگ شناختی، ایجاد تحول در نحوه نگرش شما به محیط پیرامون و زمینهسازی برای انجام کاری خاص از جانب شماست. یکی از مثالهای جدید این نوع جنگ را میتوان در اثرگذاری روسیه بر انتخابات امریکا در سال 2016 جستجو کرد.
💢روسیه با انتشار اخبار جعلی در فضای سایبر و با بهرهگیری از تکنیکهای روانی، سعی کرد مردم امریکا را به سمت رای دادن به کاندیدای مطلوبه خود هدایت کند. گفته میشود روسیه با تکیه برجنگ شناختی موجب انتخاب ترامپ شده است.
💢برخی دیگر عقیده دارند که روسیه به طور مشخص قصد نداشته از کاندیدای خاصی حمایت کند. این گروه اعتقاد دارند هدف اصلی روسیه را آشکار ساختن ناتوانی امریکا در حراست از آرا اعلام میکنند.
💢در جنگ شناختی، جنگ روانی به شکل چندلایه اجرا میشود. مثلا ممکن است تبلیغات برای جلب رای مردم به گونهای انجام شود که بخشی از جامعه هدف از بین برود. فرض کنید یکی از نامزدها خود را طوری مدافع حقوق جوانان معرفی کند که موجب دلسرد شدن میانسالان و سالخوردگان گردد. خوب است به این نکته نیز اشاره کنیم که جنگ شناختی به روشهای متعدد دیگری هم انجام میشود. آنچه اهمیت دارد این است که بعضی از این روشها، افراد فعال حاضر در ستادهای انتخاباتی را هدف میگیرد، در حالی که در برخی دیگر از این روشها، طیف خاکستری هدف گرفته میشوند.
#جنگ_شناختی
✍️بخش هفتم
💢ادامه دارد ...