هدایت شده از محمد فروهر | سواد رسانه🌱
⭕️ ویروسهای رسانهای، مخرب تر از ویروس #کرونا
🔹به شایعات کرونایی و خبرسازی های دروغین توجه نکنید.
🔰 بنیاد ملی مصونیت اجتماعی ردم 👇
http://eitaa.com/joinchat/600440835C70c35d8d3e
هدایت شده از جواد جاویدنیا
⭕⭕⭕این ویروس رسانهای به کمک کرونا میآید
محقق آمریکایی به بررسی این موضوع پرداخته است که رسانهها در شیوع گسترده وحشت نسبت به کرونا چه نقشی داشتهاند.
www.farsnews.ir/news/13981212000589
@Dr_javidnia
انتشار 2 میلیون توئیت دروغین در مورد کرونا برای گمراهی مردم: دولت آمریکا گزارشی منتشر نشده تهیه کرده که نشان می دهد در خارج از این کشور حدود 2 میلیون توئیت در شبکه اجتماعی توئیتر با محتوای دروغین در مورد ویروس کرونا منتشر شده است.
در بررسی های انجام شده که در آن آمار توئیت های دروغین در مورد ویروس کرونا در داخل خاک امریکا لحاظ نشده، ادعا شده برخی از فعالیت ها در این زمینه هماهنگ شده است.
این توئیت ها در یک بازه زمانی سه هفته ای – از 20 ژانویه تا 10 فوریه - بعد از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در چین منتشر شده است.
گزارش مذکور که توسط وزارت خارجه آمریکا تهیه شده، همچنین حاکی است شرکت های فناوری و به خصوص شبکه های اجتماعی نتوانسته اند با سواستفاده از امکانات خود برای مقابله با انتشار اخبار دروغین در مورد کرونا مقابله کنند.
از جمله اخبار دروغین منتشر شده در مورد ویروس کرونا در شبکه های اجتماعی می توان به دخالت بنیاد بیل و ملیندا گیتس برای تولید ویروس کرونا اشاره کرد. همچنین درموارد متعددی اشاره شده که ویروس کرونا یک سلاح زیستی است،هر چند در این زمینه هیچ شواهد آشکار وثابت شده ای وجود ندارد.
منتشرکنندگان توئیت های دروغین در مورد کرونا برای فریب کاربران، مطالب غلط خود را همراه با لینک هایی از سایت های خبری و وب سایت دانشگاه های معتبر منتشر می کنند. حال آنکه با مراجعه به سایت های یادشده مشخص می شود محتوای ادعا شده در آنها وجود ندارد.
گوگل، فیس بوک و توئیتر در هفته های اخیر از برنامه های خود برای ارائه اطلاعات صحیح در مورد ویروس کرونا به کاربران خبر داده بودند، اما محتوای این گزارش نشان می دهد تلاش های انجام شده چندان موفق نبوده است.
اقدامات پیامرسان ایرانی آی گپ برای تسهیل فرایند کلاسهای مجازی در روزهای مبارزه با بیماری کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی چه بوده است؟ علیرضا لُرَک، روابط عمومی آیگپ:
امکانات ما، همان امکانات پیامرسانی خواهد بود. با توجه به زیرساختهای ما امکان اضافه کردن قابلیت ویدئو کنفرانس در این مقطع کوتاه امکان پذیر نبود. برای همین قابلیتهایی مانند ساخت کانال، گروه، ارسال عکس و موارد این چنینی در اختیار کاربران هست و میتوانند از آنها استفاده کنند. حتی بعضی از موسسات، آیگپ را به عنوان پیامرسانی برای اطلاع رسانی به دانشآموزان، دانشجویان و به طور کلی محصلها استفاده کردهاند.
تماس صوتی و تصویری هم نیز در پیامرسان برقرار است. ما اکنون یک سرویس مختص کرونا راه اندازی کردهایم که یک بخش آن آموزش، پیشگیری، درمان، آمار و موارد این چنینی هست؛ بخش دیگر آن تست خود کرونا است که کاربران میتوانند با ورود به آن و انجام آزمایش مربوطه احتمال مبتلا شدن به ویروس کرونا را بررسی کنند.
یک بخش سوالهای متداول نیز در این سرویس قرار دارد که مردم میتوانند به آن مراجعه کرده و پاسخ هر سوالی که داشتند (که همه آنها دستهبندی خاص خود را دارند) بیابند. حالا امیدواریم که بتوانیم در روزهای آینده یک بخش پزشکی نیز فعال کنیم که مردم بتوانند با متخصصان مربوطه از طریق فایل، صوت، تصویر و موارد این چنینی ارتباط برقرار کنند تا اگر نگرانی دارند برطرف شود.
اپلیکیشنها؛ برادر یا رفیق نیمهراه؟
#سیدمهدی_موسویتبار خبرنگار فرهیختگان نوشت:
🔻یکی از کسب و کارهایی که استثنائا در یکی دو هفته اخیر رونق گرفته اپلیکیشنها هستند. برنامههایی که قرار است با جلوگیری از رفت و آمد مردم، نیازهای آنها را برطرف و به سلامتشان کمک کند. در حوزه فرهنگ و هنر برنامههای مرتبط با فیلم، موسیقی و کتاب مورد توجه بیشتری قرار گرفتهاند.
🔻این اقبال هرچند از سر ناچاری اما مهم و امیدبخش است. امیدبخش برای صاحبان کسب و کارهای مجازی و مهم برای هردو طرف.
🔻در این میان اما نوع مواجهه این برنامهها با افزایش مخاطبان در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد. همانطور که فروشندگان ماسک، دستکش و شویندهها اگر از این فضا سوء استفاده کنند فارغ از برخوردهای احتمالی قضایی مورد نفرت مردم قرار میگیرند اپلیکیشنها و بالاتر از آن اپراتورها و حتی وزارت ارتباطات هم اگر در این روزها با مراجعانشان همراهی نکنند به عنوان چهرههای منفی در اذهان و حتی تاریخ معاصر باقی میمانند.
👉 plink.ir/9G6KR
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
🔹کاسبان #کرونا؛ مسابقه عجیب رسانههای ضدایرانی برای کشته سازی از ویروس کرونا
💢بیبیسی فارسی: 210 نفر ❗️
💢شبکه سعودی ایراناینترنشنال: 367 نفر❗️
💢مریم رجوی، سرکرده منافقین: 500 نفر❗️
@medialogy1
🔻 منتشر کننده تصاویر غسالخانه آرامستان بهشت معصومه قم دستگیر شد
🗣زارع معاون دادستان قم:
🔸 فردی که تصاویر غسالخانه آرامستان بهشت معصومه قم را بدون مجوز منتشر کرده بود دستگیر و پرونده وی به قوه قضائیه ارجاع شد.
🔸هر کسی که درباره کرونا خبر یا تصویر جعلی یا بدون مجوز منتشر کند و امنیت روانی جامعه را به هم بزند جرم است و با آن برخورد قاطع می شود.
✅ خدا در جزئیات است»
#کرونا
🇮🇷در موزه صلح تهران آقای تقیپور روی صندلی چرخداری که یادگار گلوله تانکیست که در زمان جنگ، در سن ۱۶ سالگی، دوتا پایش را از کمر قطع کرده بود، به گروه بازدیدکنندگان تور میداد و از خاطراتش میگفت.
از روزهای دشوار جنگ، از حملات شیمیایی، فضای اضطراب در شهرها و روستاهای مرزی، از خون سرفه کردن سربازان، بوی گاز خردل و اعصاب، کمبود امکانات. حکایتهای شگفتآوری که شاید همگی نظیرشان را شنیدهایم.
اما در میان همه خاطرات جذاب و حیرتآورش، یکی از همه برایم تکاندهندهتر بود. نه به خاطر «ایثارگری» و «فداکاری» و «شجاعت» ابرانسانی که معمولاً در حکایتهای جنگ میشنویم. بلکه به خاطر «ظرافت»ش. ظرافتی که شاید بتواند در این روزهای سخت دوباره به دادمان برسد.
آقای تقیپور تعریف میکرد که زمانی که در یکی از جبهههای غربی کشور، روزهای بسیار تلخی را سپری میکردند، مردم شهرهای اطراف برایشان بستههای آجیل میفرستادند. اما در این بستههای آجیل هیچ کدام از بادامها «نوک» نداشتند که این امر باعث تعجب و کنجکاوی سربازان شده بود. و مدتها طول کشید تا به راز آن پی ببرند.
آقای تقیپور از جمع پرسید «به نظر شما چرا هیچ کدام از بادامها نوک نداشت؟» مدتی همه در فکر فرو رفتند و هر کسی حدسی زد که هیچ کدام درست نبود. سرانجام آقای تقیپور خودش جواب داد:
بادامها نوک نداشتند چون مردم نوک تک تک آنها را میچیدند و مزه میکردند تا بادامهای تلخ را شناسایی کنند و از بسته آجیل جدا سازند تا مبادا حتی یک بادام تلخ کام یک رزمنده را تلخ کند!
یعنی مردم نگران بودند که آن رزمندگانی که در گاز خردل و بوی خون و باروت نفس میکشیدند و میسوختند، تلخی بادامی را نچشند! ذهنشان تا کجا کار میکرد؟! یا بهتر بگوییم؛ «عشق» به همنوعانشان ذهنشان را به کجاها میبرد و متوجه چه جزئیات و ظرافتهایی میکرد؟
خدا در همین جزئیات است. در همینجاست که خودش را به انسان نمایان میکند، دستش را میگیرد و از عمق مشکلات نجاتش میدهد.
در همین جزئیات است که حساب «جنگ» از «دفاع مقدس» تفکیک میشود و «مدیریت بحران» به «حماسه ملی» تبدیل میگردد و یاس و ناامید جایش را به «خلاقیت» میبخشد و قوانین خشک «احتمالات» با «شگفتی» جایگزین میشود.
در این روزهای دشوار شیوع ویروس کرونا در ایران، دقت به مشکلات یکدیگر تا دقیقترین جزئیات و تلاش برای رفع مشکلات همدیگر حتی تا اندازه رفع تلخی یک بادام، میتواند قدرت ما را چندین برابر کند و پیروزیمان را قطعی سازد.
فرق است بین موفقیت ملتی که با شنیدن خبر شیوع یک ویروس، به فروشگاهها هجوم میآورد و قفسهها را خالی میکند و ملتی که که در اوج مشکلات حواسش به سبد خرید همسایهای که با آغاز بحران کسب و کارش را از دست داده، هست.
فرق است بین موفقیت مردمی که مدام دل همدیگر را با پخش شایعات و اخبار جعلی و جملات ناامیدکننده، آزرده و هراسان میکنند و مردمی که حواسشان هست که هر جمله و کلمهشان چه تاثیری بر روحیه یک هموطن ناشناس مضطرب و غمگین یا بیمار و داغدیده میتواند بگذارد.
بیایید به جزئیات دقت کنیم. به «بسته آجیل» فرستادن اکتفا نکنیم، نوک بادامها را هم بچینیم و مزه کنیم. و با ظرافت هر چه بیشتر در رفتارهای اجتماعیمان از این روزهای سخت عبور کنیم.
نویسنده: علی نصری
⭕️اومدم تو کانال، چت های سلبریتیها با #سالومه رو بذارم یادم اومد:
۱. افشای چت خصوصی دیگران جرمه
۲. قرآن میگه: «دشمنی با گروهی نباید باعث شود ناعادلانه عمل کنید»
۳. حضرت علی (ع) جلوی حد زدن شرابخواری رو که تو خونش شراب خورده بود و همسایه از پشت بوم دیده بود رو گرفتن.
🎯 بیشترِ کودکان امروزی میخواهند یوتیوبر شوند، نه فضانورد. چرا نخواهند؟
— پارسال پردرآمدترین یوتیوبر دنیا ۱۸۷ برابر موفقترین فضانورد جهان پول درآورد
📍در یک تحقیق جدید از بچهها پرسیدند در آینده میخواهند چه کاره شوند؟ محبوبترین شغل در میان بچههای آمریکایی و بریتانیایی، این بود که در یوتیوب ستاره شوند. این نتایج خیلیها را ناراحت کرد چون گویا بچهها دیگر حتی آرزو ندارند به کاشفانی بزرگ یا دانشمندانی دورانساز تبدیل شوند. مصرفگرایی افسارگسیخته و زندگی زیباپرستانۀ مجازی چشم و گوش آنها را هم پر کرده است. اما شاید بچههای امروز هم دقیقاً دارند همان کاری را میکنند که همۀ بچهها در طول تاریخ کردهاند.
🔖 ۱۱۵۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۷ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9508/
هرکس حق دارد نظر خودش را داشته باشد
در نگاه اول درست به نظر میرسد که هر کسی حق دارد نظر خودش را داشته باشد.
اما این عبارت نیازمند افزودن قیودی ست. هیچ قدرتی حق ندارد ما را مجبور کند که عقیده ی خاصی داشته باشیم.
اما این بدان معنی نیست که تمام این نظرات به یک اندازه هوشمندانه ، عملی و انسانی هستند.
برخی نظرات به قدری بد ، احمقانه و خطرناک هستند که واقعن براحتی نمیشود گفت که فرد حق دارد به آنها معتقد باشد .
آیا اگر کسی فکر کند که می شود به محض خنده چشم سگ را از حدقه درآورد؟
عبارت «هر کسی حق دارد از نظر خودش را داشته باشد» البته نوعی متوقف کننده مباحثه و راهی برای گفتن این است که من دیگر نمی خواهم در این باره بحث کنم.
و بسیاری اوقات بحث بیشتر واقعن بیفایده هم هست.
اما این بدان معنا نیست که هر نظری خوب است و به یک اندازه سزاوار پذیرش است.
قائل شدن ارزش یکسان برای افراد با یکسان بودن نظرات آنها نخواهد بود.
#تفکرنقاد
بروک نوئل مور
ریچاردپارکر