eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
انتشار 2 میلیون توئیت دروغین در مورد کرونا برای گمراهی مردم: دولت آمریکا گزارشی منتشر نشده تهیه کرده که نشان می دهد در خارج از این کشور حدود 2 میلیون توئیت در شبکه اجتماعی توئیتر با محتوای دروغین در مورد ویروس کرونا منتشر شده است. در بررسی های انجام شده که در آن آمار توئیت های دروغین در مورد ویروس کرونا در داخل خاک امریکا لحاظ نشده، ادعا شده برخی از فعالیت ها در این زمینه هماهنگ شده است. این توئیت ها در یک بازه زمانی سه هفته ای – از 20 ژانویه تا 10 فوریه - بعد از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در چین منتشر شده است. گزارش مذکور که توسط وزارت خارجه آمریکا تهیه شده، همچنین حاکی است شرکت های فناوری و به خصوص شبکه های اجتماعی نتوانسته اند با سواستفاده از امکانات خود برای مقابله با انتشار اخبار دروغین در مورد کرونا مقابله کنند. از جمله اخبار دروغین منتشر شده در مورد ویروس کرونا در شبکه های اجتماعی می توان به دخالت بنیاد بیل و ملیندا گیتس برای تولید ویروس کرونا اشاره کرد. همچنین درموارد متعددی اشاره شده که ویروس کرونا یک سلاح زیستی است،هر چند در این زمینه هیچ شواهد آشکار وثابت شده ای وجود ندارد. منتشرکنندگان توئیت های دروغین در مورد کرونا برای فریب کاربران، مطالب غلط خود را همراه با لینک هایی از سایت های خبری و وب سایت دانشگاه های معتبر منتشر می کنند. حال آنکه با مراجعه به سایت های یادشده مشخص می شود محتوای ادعا شده در آنها وجود ندارد. گوگل، فیس بوک و توئیتر در هفته های اخیر از برنامه های خود برای ارائه اطلاعات صحیح در مورد ویروس کرونا به کاربران خبر داده بودند، اما محتوای این گزارش نشان می دهد تلاش های انجام شده چندان موفق نبوده است.
اقدامات پیام‌رسان ایرانی آی گپ برای تسهیل فرایند کلاس‌های مجازی در روزهای مبارزه با بیماری کرونا و تعطیلی مراکز آموزشی چه بوده است؟ علیرضا لُرَک، روابط عمومی آیگپ: امکانات ما، همان امکانات پیام‌رسانی خواهد بود. با توجه به زیرساخت‌های ما امکان اضافه کردن قابلیت ویدئو کنفرانس در این مقطع کوتاه امکان پذیر نبود. برای همین قابلیت‌هایی مانند ساخت کانال، گروه، ارسال عکس و موارد این چنینی در اختیار کاربران هست و می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. حتی بعضی از موسسات، آی‌گپ را به عنوان پیام‌رسانی برای اطلاع رسانی به دانش‌آموزان، دانشجویان و به طور کلی محصل‌ها استفاده کرده‌اند. تماس صوتی و تصویری هم نیز در پیام‌رسان برقرار است. ما اکنون یک سرویس مختص کرونا راه اندازی کرده‌ایم که یک بخش آن آموزش، پیشگیری، درمان، آمار و موارد این چنینی هست؛ بخش دیگر آن تست خود کرونا است که کاربران می‌توانند با ورود به آن و انجام آزمایش مربوطه احتمال مبتلا شدن به ویروس کرونا را بررسی کنند. یک بخش سوال‌های متداول نیز در این سرویس قرار دارد که مردم می‌توانند به آن مراجعه کرده و پاسخ هر سوالی که داشتند (که همه آن‌ها دسته‌بندی خاص خود را دارند) بیابند. حالا امیدواریم که بتوانیم در روز‌های آینده یک بخش پزشکی نیز فعال کنیم که مردم بتوانند با متخصصان مربوطه از طریق فایل، صوت، تصویر و موارد این چنینی ارتباط برقرار کنند تا اگر نگرانی دارند برطرف شود.
اپلیکیشن‌ها؛ برادر یا رفیق نیمه‌راه؟ خبرنگار فرهیختگان نوشت: 🔻یکی از کسب و کارهایی که استثنائا در یکی دو هفته اخیر رونق گرفته اپلیکیشن‌ها هستند. برنامه‌هایی که قرار است با جلوگیری از رفت و آمد مردم، نیازهای آنها را برطرف و به سلامتشان کمک کند. در حوزه فرهنگ و هنر برنامه‌های مرتبط با فیلم، موسیقی و کتاب مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند. 🔻این اقبال هرچند از سر ناچاری اما مهم و امیدبخش است. امیدبخش برای صاحبان کسب و کارهای مجازی و مهم برای هردو طرف. 🔻در این میان اما نوع مواجهه این برنامه‌ها با افزایش مخاطبان در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد. همانطور که فروشندگان ماسک، دستکش و شوینده‌ها اگر از این فضا سوء استفاده کنند فارغ از برخوردهای احتمالی قضایی مورد نفرت مردم قرار می‌گیرند اپلیکیشن‌ها و بالاتر از آن اپراتورها و حتی وزارت ارتباطات هم اگر در این روزها با مراجعانشان همراهی نکنند به عنوان چهره‌های منفی در اذهان و حتی تاریخ معاصر باقی می‌مانند. 👉 plink.ir/9G6KR
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
🔹کاسبان ؛ مسابقه عجیب رسانه‌های ضدایرانی برای کشته سازی از ویروس کرونا 💢بی‌بی‌سی فارسی: 210 نفر ❗️ 💢شبکه سعودی ایران‌اینترنشنال: 367 نفر❗️ 💢مریم رجوی، سرکرده منافقین: 500 نفر❗️ @medialogy1
🔻 منتشر کننده تصاویر غسالخانه آرامستان بهشت معصومه قم دستگیر شد 🗣زارع معاون دادستان قم: 🔸 فردی که تصاویر غسالخانه آرامستان بهشت معصومه قم را بدون مجوز منتشر کرده بود دستگیر و پرونده وی به قوه قضائیه ارجاع شد. 🔸هر کسی که درباره کرونا خبر یا تصویر جعلی یا بدون مجوز منتشر کند و امنیت روانی جامعه را به هم بزند جرم است و با آن برخورد قاطع می شود.
✅ خدا در جزئیات است» 🇮🇷در موزه صلح تهران آقای تقی‌پور روی صندلی چرخداری که یادگار گلوله تانکی‌ست که در زمان جنگ، در سن ۱۶ سالگی، دوتا پایش را از کمر قطع کرده بود، به گروه بازدیدکنندگان تور میداد و از خاطراتش می‌گفت. از روزهای دشوار جنگ، از حملات شیمیایی، فضای اضطراب در شهرها و روستاهای مرزی، از خون سرفه کردن سربازان، بوی گاز خردل و اعصاب، کمبود امکانات. حکایت‌های شگفت‌آوری که شاید همگی نظیرشان را شنیده‌ایم. اما در میان همه خاطرات جذاب و حیرت‌آورش، یکی از همه برایم تکان‌دهنده‌تر بود. نه به خاطر «ایثارگری» و «فداکاری» و «شجاعت» ابرانسانی که معمولاً در حکایت‌های جنگ میشنویم. بلکه به خاطر «ظرافت»ش. ظرافتی که شاید بتواند در این روزهای سخت دوباره به دادمان برسد. آقای تقی‌پور تعریف میکرد که زمانی که در یکی از جبهه‌های غربی کشور، روزهای بسیار تلخی را سپری میکردند، مردم شهرهای اطراف برایشان بسته‌های آجیل می‌فرستادند. اما در این بسته‌های آجیل هیچ کدام از بادام‌ها «نوک» نداشتند که این امر باعث تعجب و کنجکاوی سربازان شده بود. و مدت‌ها طول کشید تا به راز آن پی ببرند. آقای تقی‌پور از جمع پرسید «به نظر شما چرا هیچ کدام از بادام‌ها نوک نداشت؟» مدتی همه در فکر فرو رفتند و هر کسی حدسی زد که هیچ کدام درست نبود. سرانجام آقای تقی‌پور خودش جواب داد: بادام‌ها نوک نداشتند چون مردم نوک تک تک آنها را می‌چیدند و مزه میکردند تا بادام‌های تلخ را شناسایی کنند و از بسته آجیل جدا سازند تا مبادا حتی یک بادام تلخ کام یک رزمنده را تلخ کند! یعنی مردم نگران بودند که آن رزمندگانی که در گاز خردل و بوی خون و باروت نفس می‌کشیدند و می‌سوختند، تلخی بادامی را نچشند! ذهن‌شان تا کجا کار میکرد؟! یا بهتر بگوییم؛ «عشق» به هم‌نوعان‌شان ذهن‌شان را به کجاها میبرد و متوجه چه جزئیات و ظرافت‌هایی میکرد؟ خدا در همین جزئیات است. در همینجاست که خودش را به انسان نمایان میکند، دستش را میگیرد و از عمق مشکلات نجاتش میدهد. در همین جزئیات است که حساب «جنگ» از «دفاع مقدس» تفکیک میشود و «مدیریت بحران» به «حماسه ملی» تبدیل می‌گردد و یاس و ناامید جایش را به «خلاقیت» میبخشد و قوانین خشک «احتمالات» با «شگفتی» جایگزین می‌شود. در این روزهای دشوار شیوع ویروس کرونا در ایران، دقت به مشکلات یکدیگر تا دقیق‌ترین جزئیات و تلاش برای رفع مشکلات همدیگر حتی تا اندازه رفع تلخی یک بادام، می‌تواند قدرت ما را چندین برابر کند و پیروزی‌مان را قطعی سازد. فرق است بین موفقیت ملتی که با شنیدن خبر شیوع یک ویروس، به فروشگاهها هجوم می‌آورد و قفسه‌ها را خالی می‌کند و ملتی که که در اوج مشکلات حواسش به سبد خرید همسایه‌ای که با آغاز بحران کسب و کارش را از دست داده، هست. فرق است بین موفقیت مردمی که مدام دل همدیگر را با پخش شایعات و اخبار جعلی و جملات ناامیدکننده، آزرده و هراسان می‌کنند و مردمی که حواسشان هست که هر جمله و کلمه‌شان چه تاثیری بر روحیه یک هموطن ناشناس مضطرب و غمگین یا بیمار و داغ‌دیده می‌تواند بگذارد. بیایید به جزئیات دقت کنیم. به «بسته آجیل» فرستادن اکتفا نکنیم، نوک بادام‌ها را هم بچینیم و مزه کنیم. و با ظرافت هر چه بیشتر در رفتارهای اجتماعی‌مان از این روزهای سخت عبور کنیم. نویسنده: علی نصری
⭕️‏اومدم تو کانال، چت های سلبریتی‌ها با ‎ رو بذارم یادم اومد: ۱. افشای چت خصوصی دیگران جرمه ۲. قرآن میگه: «دشمنی با گروهی نباید باعث شود ناعادلانه عمل کنید» ۳. حضرت علی (ع) جلوی حد زدن شرابخواری رو که تو خونش شراب خورده بود و همسایه از پشت بوم دیده بود رو گرفتن.
🎯 بیشترِ کودکان امروزی می‌خواهند یوتیوبر شوند، نه فضانورد. چرا نخواهند؟ — پارسال پردرآمد‌ترین یوتیوبر دنیا ۱۸۷ برابر موفق‌ترین فضانورد جهان پول درآورد 📍در یک تحقیق جدید از بچه‌ها پرسیدند در آینده می‌خواهند چه کاره شوند؟ محبوب‌ترین شغل در میان بچه‌های آمریکایی و بریتانیایی، این بود که در یوتیوب ستاره شوند. این نتایج خیلی‌ها را ناراحت کرد چون گویا بچه‌ها دیگر حتی آرزو ندارند به کاشفانی بزرگ یا دانشمندانی دوران‌ساز تبدیل شوند. مصرف‌گرایی افسارگسیخته و زندگی زیباپرستانۀ مجازی چشم و گوش آن‌ها را هم پر کرده است. اما شاید بچه‌های امروز هم دقیقاً دارند همان کاری را می‌کنند که همۀ بچه‌ها در طول تاریخ کرده‌اند. 🔖 ۱۱۵۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۷ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9508/
🔹چرا باید ایموجی بزنیم؟🤔 🔸 متن‌هایی که ایموجی دارن کل مغز رو درگیر می‌کنن. نوشته‌ قسمت منطقی مغز رو فعال می‌کنه و ایموجی‌ها به‌خاطر تصویری بودنشون قسمت ادراکات احساسی مغزو. به‌همین خاطر استفاده کردن
هرکس حق دارد نظر خودش را داشته باشد در نگاه اول درست به نظر می‌رسد که هر کسی حق دارد نظر خودش را داشته باشد. اما این عبارت نیازمند افزودن قیودی ست. هیچ قدرتی حق ندارد ما را مجبور کند که عقیده ی خاصی داشته باشیم. اما این بدان معنی نیست که تمام این نظرات به یک اندازه هوشمندانه ، عملی و انسانی هستند. برخی نظرات به قدری بد ، احمقانه و خطرناک هستند که واقعن براحتی نمیشود گفت که فرد حق دارد به آنها معتقد باشد . آیا اگر کسی فکر کند که می شود به محض خنده چشم سگ را از حدقه درآورد؟ عبارت «هر کسی حق دارد از نظر خودش را داشته باشد» البته نوعی متوقف کننده مباحثه و راهی برای گفتن این است که من دیگر نمی خواهم در این باره بحث کنم. و بسیاری اوقات بحث بیشتر واقعن بی‌فایده هم هست. اما این بدان معنا نیست که هر نظری خوب است و به یک اندازه سزاوار پذیرش است. قائل شدن ارزش یکسان برای افراد با یکسان بودن نظرات آنها نخواهد بود. بروک نوئل مور ریچاردپارکر
سوگیری‌ شناختی شماره ۱۵ 💠اثر شترمرغ💠 افسانه‌ای قدیمی حاکی از آن است که هرگاه شترمرغ از چیزی بترسد، سر خویش را زیر شن فرو می‌برد بدین گونه به گمان خود از شر دشمن در امان است. (Ostrich Effect) نوعی سوگیری شناختی است که ذهن مایل است از برخی مسائل دائماً چشم‌پوشی کند و اصطلاحا خودش را قایم کند. در این گونه مواقع فرد ترجیح می‌دهد سرش را مثل کبک زیر برف پنهان کند. در پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی این سوگیری شناختی به شکل "صلح کل بودن" خود را نشان می‌دهد. افراد برای این که مبادا رابطه‌شان با کسی شکرآب شود از بسیاری از مسائل چشم می‌پوشند و آنجا که از آنان انتظار می‌رود واکنش نشان دهند، به عمد حواسشان را پرت می‌کنند. برای افرادی که در سلسله مراتب سازمانی نیازمند پشتیبانی یا حمایت هستند، اثر شترمرغ در چنین موقعیت‌هایی نتایج زیانباری دارد. اثر شترمرغ همچنین باعث می‌شود برخی مسائل مهم در روابط انسانی حل نشده باقی بمانند و محیط کار غیرقابل تحمل شود. دان گالای و اورلی سِید، استادان دانشکده علوم مالی دانشگاه عبری اورشلیم، این اصطلاح را نخستین بار در سال ۲۰۰۶ به کار بردند. آنها در مطالعه رفتار سرمایه‌گذاران بازار بورس به این نتیحه رسیدند که وقتی بازار در موقعیت بدی قرار دارد، بسیاری از سهام‌داران از بررسی مداوم اخبار بازار و وضعیت سرمایه‌شان خودداری می‌کنند. اثر شتر مرغ باعث می‌شود افراد از حضور در هر موقعیتی که ممکن است در نظرشان منفی جلوه کند اجتناب کنند. فردی که تحت تاثیر اثر شترمرغ رفتار می‌کند ترجیح می‌دهد از هر شرایطی که ممکن است کمی ناراحتی پیش بیاید دوری گزیند. این خطای شناختی سبب می‌شود فرد اطلاعات ضروری فراوانی را از دست بدهد زیرا ترجیح می‌دهد با آن اطلاعات کاری نداشته باشد. در نتیجه هم خود فرد دچار خطای بنیادی در قضاوت‌هایش می‌شود هم اعتماد دیگران را به تدریج از دست می‌دهد زیرا در جاهایی که لازم است یا حضور ندارد یا واکنشی نشان نمی‌دهد. اثر شترمرغ خود را در روابط ناسالم و موقعیت‌های سخت به خوبی نشان می‌دهد. افراد تحت تاثیر این خطای شناختی آنچه را باید ببینند نمی‌بینند و کاری را که باید انجام نمی‌دهند. در ظاهر ، مسئله ، گم می‌شود اما هیچ‌گاه حل نمی‌شود. با قایم شدن هم کاری سر و سامان نمی‌گیرد. اثر شترمرغ خیلی اوقات در میان افرادی که انسان‌های واقعا خوبی هستند بیشتر نمود پیدا می‌کند زیرا آنان دوست دارند هیچ کس از دستشان ناراحت نشود. چنینی رفتاری اما جنبه تاریک ادب بیش از حد است. آنان همواره به غلط گمان می‌کنند چون کاری نکردیم و حرفی نزدیم پس هیچ‌کس از ما چیزی به دل نگرفته در حالی که با سکوت، پنهان شدن و واکنش نشان ندادن ممکن است حتی بیشتر به دیگران آسیب بزنند به ویژه به آنهایی که بهشان نزدیک‌ترند و انتظار حمایت بیشتری دارند. مدیریت رفتار سازمانی امری است پیچیده. تحقیقات نشان می‌دهد تا همه آزادانه درباره مشکلات سخن نگویند، مواردی مانند از زیر کار در رفتن رشد می‌کند و فرسودگی شغلی در میان نیروهای ارزشمند سازمان افزایش می‌یابد. در نتیجه محیط کار عملا برای بسیاری غیرقابل تحمل می‌شود. افراد بهتر است هیچ‌گاه خود را از دریافت اطلاعات محروم نکنند زیرا صرف داشتن اطلاعات نمی‌تواند آسیبی به تصمیم نهایی بزند. در زمان تصمیم‌گیری با پرسیدن چند سؤال ساده می‌توان اثر شترمرغ را تشخیص داد. آیا علاوه بر آنچه می‌دانم اطلاعات بیشتری هم هست که می‌توانم به دست آورم؟ آیا آن اطلاعات را دنبال می‌کنم یا از آنها چشم‌ می‌پوشم؟ در صورت چشم‌پوشی چرا آن اطلاعات اضافی را نادیده می‌گیرم؟ اگر در پاسخ به هر کدام از این سؤالات فرد به این نتیجه برسد که دلیل اصلی این است که حوصله سر و کله زدن با اطلاعات جدید را ندارد، به احتمال قریب به یقین گرفتار اثر شترمرغ شده‌ است. این به آن معنا نیست که هیچ‌گاه نباید از هیچ اطلاعاتی چشم‌پوشی کرد. ❇️گاهی اوقات باید آگاهانه برخی اطلاعات را نادیده گرفت بویژه زمانی که مسئله‌ هیچ ربطی به ما ندارد و مسئولیت تصمیم‌گیری متوجه فرد نیست. وقتی کاری از دستمان ساخته نیست، لازم نیست اطلاعات بیشتری دریافت کنیم چون احتمالا دریافت اطلاعات بیشتر فقط حالمان را بدتر می‌کند.
سوگیری‌ شماره (۱۴) 💠منفی‌نگری💠 منفی‌نگری (Negativity bias or effect) نوعی است که ذهن وزن بیشتری برای اخبار و اطلاعات منفی قائل می‌شود ، حتی اگر نسبت اطلاعات منفی و مثبت یکسان باشد. منفی‌نگری ریشه تکاملی دارد ، زیرا وظیفه مغز شناسایی هر تهدید در کمین است تا بتواند راه‌حلی برایش پیدا کند و احتمال بقا را افزایش دهد در نتیجه به سرعت به هر گونه اطلاعات منفی واکنش نشان می‌دهد. در زندگی مدرن این سوگیری در بسیاری از موارد مفید نیست. در یک پژوهش عکس گروهی چند نفر را به شرکت‌کنندگان نشان دادند. در این عکس‌ همه خندان بودند جز یک نفر که اخمو و ناراحت بود. از شرکت‌کنندگان خواسته شد واکنش خود را به این عکس در قالب چند جمله بیان کنند. اکثریت قریب به اتفاق به فرد اخموی در عکس واکنش نشان دادند. نتایج چنین پژوهش‌هایی نشان می‌دهد که چیزهای مثبت تاثیر کمتری بر افراد دارند در قیاس با چیزهای منفی حتی اگر تاثیرشان به لحاظ عاطفی برای فرد کم و بیش یکسان باشد. منفی‌نگری در فرایندهای تصمیم‌گیری، نتیجه‌گیری، ارزیابی، برآورد هزینه و یادگیری مؤثر است. نمونه دیگر منفی‌نگری در ارتباطات زبانی قابل مشاهده است. تحقیقات زبان‌شناسی شناختی نشان می‌دهد افراد ممکن است یک عبارت توهین‌آمیز را از زبان یک فرد سال‌ها در خاطر داشته باشند. در حالی که تعداد بیشماری از واژگان و جملاتی را که وی بر زبان آورده به راحتی فراموش کنند. حساسیت بیش‌ از اندازه مغز به اخبار منفی در مراحل اولیه پردازش اطلاعات رخ می‌دهد. جان تی. کِیسیوپو، استاد فقید علوم شناختی دانشگاه میشیگان، در یک پژوهش به تعدادی شرکت‌کننده سه مدل تصویر نشان داد: 🔸تصاویری که احساسات مثبت را برمی‌انگیختند (مانند یک منظره زیبا یا یک غذای خوشمزه) 🔸تصاویری که احساسات منفی را برمی‌انگیختند (مثل جنازه یک گربه یا صورتی آسیب‌دیده) و 🔸تصاویری عاری از احساسات (مانند تصویر اشیا). وی همزمان تحریک الکتریکی قشر مغز را ثبت می‌کرد. مطالعات کِیسیوپو به روشنی نشان داد که مغز به تصاویر منفی واکنش قوی‌تری نشان می‌دهد در نتیجه دیدگاه ما به شدت تحت تاثیر اخبار منفی است تا اخبار مثبت. 🔴نحوه تعامل زوج‌ها یکی از مواردی است که منفی‌نگری در صورت غفلت می‌تواند تبعات سنگینی داشته باشد. تحقیقات زیادی حاکی است که در زوج‌های راضی بین احساسات منفی و احساسات مثبت‌ تعادل وجود دارد و در نتیجه در رفتارشان با یکدیگر جانب انصاف را بیشتر رعایت می‌کنند. در حالیکه مطالعات درباره زوج‌های به شدت ناراضی نشان می‌دهد که منفی‌نگری باعث می‌شود آنان فقط بر رفتار منفی طرف مقابل و در نتیجه احساسات منفی تمرکز کنند. این قضیه در روابط دوستانه نیز صادق است. دوستانی که درباره احساسات منفی که به هم دارند همدلانه گفتگو می‌کنند در رفاقت‌شان تعادل به وجود می‌آورند. در حالی که وقتی منفی‌گری در میان باشد، ذهن قهر و بی‌اعتنایی را واکنش مناسب تلقی می‌کند تا از احساسات منفی خودداری کند. در این حالت رفاقت کم‌کم از بین می‌رود. توصیه روان‌شناسان شناختی این است که در هر گونه رابطه عاطفی در کنار واکنش به رفتارهای منفی، به رفتارهای مثبت دیگری حتی بیشتر واکنش نشان دهیم تا اثر منفی‌نگری ناخودآگاه به حداقل برسد. همین فرمول ساده می‌تواند از طلاق و بهم‌خوردن دوستی‌ها و خراب‌شدن روابط با دیگران بکاهد. ♻️برای غلبه بر منفی‌نگری راه‌های گوناگونی وجود دارد. ✅هر بار تجربه‌ای را پشت سر می‌گذاریم، تلاش کنیم فهرستی از جنبه‌های مثبت آن تجربه را در ذهن مرور کنیم وحتی یادداشت کنیم. این اندازه‌گیری کمک می‌کند ذهن دریافتی نزدیک به واقعیت را از آن تجربه پیدا کند. هر چه بیشتر فهرست کردن ذهنی را تجربه کنیم، راحت‌تر می‌توانیم آن را تبدیل به یک عادت کنیم. در این صورت زمانی که تجربه‌ای در کل مثبت است از آن لذت می‌بریم و اجازه نمی‌دهیم یک یا دو جنبه منفی کل تجربه را ناخوشایند کند. هنگامی که احساس خوبی داریم، تلاش کنیم مدتی آن حس را نگه داریم. به بیان دیگر به خودمان فرصت لذت بردن از احساسات مثبت را بدهیم. بسیاری اوقات وقتی چیزی خوب است انسان دوست دارد سریع تجربه‌اش به اتمام برسد. در حالی که وقتی حسی منفی است، تمایل دارد در آن حس مدتی باقی بماند. بر همین منوال فرد می‌تواند کاملا خودآگاه در زمانی که حس مثبتی دارد به خودش زمان بیشتری بدهد و اصطلاحاً حس آن تجربه را زنده نگه دارد. رویاپردازی و مثبت‌انگاری هم در به حداقل رساندن اثر قدرتمند منفی‌نگری نقشی مهم ایفا می‌کنند. حواس انسان در مناسبت‌های مختلف باید به منفی‌نگری و اثرات مخربش جمع باشد. به قول وینستون : طرز نگرش ممکن است مسئله‌ای کوچک به نظر بیاید اما موجب تغییرات بزرگی می‌شود.