eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
175 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
تماس‌های واتس‌ اپ در روزهای کرونایی، فیسبوک را به دردسر انداخت: مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک اعلام کرد که میزان تماس‌های صوتی و تصویری از طریق واتساپ در کشورهایی که شیوع کرونا در آن‌ها زیاد است، به‌طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است. وی گفت این رشد بی‌سابقه را در کشورهای ایتالیا و چند کشور دیگر شاهد بوده‌ایم به‌طوری‌که استفاده از این قابلیت مسنجر و واتس نسبت به گذشته تقریباً دو برابر شده است. فیس‌بوک ادامه داد معمولاً افزایش تماس‌ها از طریق این دو اپلیکیشن را در روزهای نخست سال نوی میلادی شاهدیم، برای مثال در سال نوی امسال بیش از یک میلیارد پیام میان کاربران واتساپ ردوبدل شد. زاکربرگ گفت در این روزها، بسیاری از پزشکان و روان‌شناسان از طریق تماس تصویری واتساپ با افراد ارتباط برقرار و تلاش می‌کنند تا مانع از بروز افسردگی در افرادی که مجبور به ماندن در خانه‌هایشان هستند، شوند. بااین‌حال، شیوع ویروس کرونا منجر به افزایش حجم ترافیک داده در واتساپ و مسنجر شده که اگرچه در نگاه اول، می‌تواند برای این شرکت خبر خوبی باشد اما نگرانی‌هایی را نیز برای مدیران آن به وجود آورده است. بدین معنی که افزایش برقراری تماس‌های صوتی و ویدیویی می‌تواند برای سرورهای این شرکت مضر باشد چراکه اگر نتوانند این حجم بار اضافی را به دوش بکشند، قطعاً آسیب خواهند دید. زاکربرگ در این رابطه گفت: در حال حاضر، کرونا در همه کشورهای جهان به‌طور گسترده شیوع پیدا نکرده، بنابراین می‌توانیم از پس مدیریت این بار اضافه برآییم اما اگر این رویه به‌گونه‌ای دیگر پیش برود و این حجم ترافیک اضافی را در همه کشورها شاهد باشیم، می‌تواند نگران‌کننده باشد و ما باید خود را برای چنین شرایطی آماده کنیم تا بتوانیم خدمات موردنیاز کاربران خود را به بهترین شکل ارائه دهیم. یکی از دلایلی که کاربران به استفاده از تماس‌های صوتی و ویدیویی واتساپ روی می‌آورند، مجانی بودن آن است و بسیاری از کاربران این اپلیکیشن را به سایر نمونه‌های مشابه ترجیح می‌دهند. به‌هرحال، کرونا فعلاً در چند کشور محدود به‌صورت فراگیر رؤیت شده و بسیاری از کشورها از طریق اقدامات پیشگیرانه در تلاش‌اند تا بتوانند مانع از گسترش آن در میان مردم خود شوند.
🔥 رده بندی پرمخاطب‌ترین کاربران توییتر ایرانی 🔸در کنار ظریف که پرفالووترین اکانت توییتر است، حسن روحانی جایگاه سوم و یکی از اکانت‌های سایت مقام معظم رهبری (khamenei_ir) نیز در جایگاه ششم قرار دارد. 🔸از آنجا که خبررسانی در توییتر به سرعت انجام می‌گیرد، میتوان حدس زد که سهم اکانتهای خبری در میان کاربران با تعداد زیاد دنبال‌کننده بیشتر باشد. 🔸سهم حساب های کاربری با رویکرد خبری در لیست پرمخاطب‌ترین‌های توییتر ۶ از ۱۰ است. در این بین پس از بی‌بی‌سی فارسی در جایگاه دوم، صدای امریکا چهارم، دوویچه وله پنجم، منوتو در دو جایگاه هفتم و دهم و رادیو فردا هشتم است. 🔸اکانت فارسی وزارت خارجه امریکا در جایگاه نهم است.
📺 پایتخت، کرونا و سبک زندگی کاربران! 🔸 مدیر پیام‌رسان گپ، از افت محسوس ارسال پیام شخصی در زمان پخش سریال پایتخت خبر داد. 🔸ساعت اوج ارسال پیام در این پیام‌رسان در دوران قرنطینه نیز از ساعت ۲۲:۳۰ به حدود ۰۰:۵۵ بامداد منتقل شده است.
اطلاعات معتبر درباره کرونا را از طریق بات WHO در واتس اپ دریافت کنید! با شیوع و گسترش بیماری کرونا، سازمان بهداشت جهانی یا همان WHO نیز در حال تلاش برای از بین بردن اطلاعات نادرست درباره این ویروس و بیماری است. یکی از روش های جالب و جدیدی که این سازمان برای رساندن اطلاعات معتبر درباره کرونا انتخاب کرده، ساخت یک بات در وانس اپ است. شما می توانید به بات WHO در واتس اپ پیام دهید و درباره بیماری کرونا اطلاعات مفید و به روز دریافت کنیدو همچنین می توانید سوالات خود را نیز از این بات بپرسید. برای دریافت اطلاعات از طریق این بات، شماره 41798931892+ را به کانتکت های خود اضافه کنید و در واتس اپ به آن پیام Join را بفرستید. پس از این شما به صورت خودکار به بات WHO متصل می شوید و منویی شامل گزینه های مختلف از جمله گزینه هایی برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کرونا از طریق این بات خواهید داشت. دریافت اطلاعات در این خصوص تنها محصور به این ربات نیست و می توانید به وبسایت رسمی WHO نیز مراجعه کرده و اطلاعاتی را که می خواهید از این طریق دریافت کنید.
هدایت شده از  دیش پلاس Dish Plus
7.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎥عصبانیت تحلیلگر سیاسی و کارشناس شبکه‌های ماهواره‌ای از سلبریتی‌های ایران! 🔸حبیب بابایی خبرنگار ساکن آلمان با اشاره به حضور فعال سلبریتی‌های اروپایی در بحران کرونا، به سلبریتی‌های ایرانی اعتراض کرده و از آنها پرسیده که چرا در انتخابات بصورت لحظه‌ای حضور دارند اما در این شرایط بحرانی که بسیاری از مردم نیاز به حمایت دارند، بجای راه‌اندازی کمپین و کمک، یا حضوری ندارند و یا نقش اپوزیسیون می‌گیرند؟! 🔸بابایی خود روزی در جنگ بوسنی برای مسلمانان این کشور، کمک‌های مردمی جمع‌آوری می‌کرده و سالهاست در آلمان خبرنگاری می کند و بعنوان تحلیلگر سیاسی در شبکه های ماهواره‌ای شناخته می شود. ◀️‌نگاهی ‌متفاوت ‌به‌ شبکه‌های ماهواره‌ای ‌و ‌اپوزیسیون! 🆔 @dishplus
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 خفقان حاکم در فضای مجازی ایران درباره حقایق غرب فضای مجازی ایران به جهت اینکه مدیریتش بصورت مستقیم دست جریان غربزده ضدانقلاب و اسرائیلی هاست نسبت به اشکالات بیرون از ایران شرطی شده و هر نوع خبر ناخوشایند از کشورهای غربی با تهمت و تخریب همراه می‌شود و بشدت بایکوت میشود در فضای مجازی ایران یک برنامه بیشتر وجود ندارد و آنهم ارائه تصویری روشن و مثبت از غرب و تصویری سیاه و تلخ از ایران 🔴 بیداری ملت @bidariymelat @bidariymelat
🔹ویروس شایعه، خطرناک تر از کرونا 👿😰 🔰 عوامل ابتلا : خواندن خبر های بی پایه و اساس، نزدیک شدن به کانال‌های آلوده، حضور در مکان‌های آلوده در فضای مجازی، عدم رعایت نکات سواد رسانه ای، رعایت نکردن بهداشت ذهنی. 🔰نشانه ها: بدبینی و عدم اطمینان به داخل، نا امیدی از وضعیت موجود، موفقیت و پیشرفته بودن دشمنان ایران، احساس عقب ماندگی، عدم توجه به اخبار داخلی، تایید تحلیل دشمن. 🔰راههای پیشگیری: عدم حضور در کانال های آلوده دشمن، بدبین بودن به اخبار ضد ایران، در فضای آلوده و فتنه ذهن خود را قرنطینه کنیم و فقط از منابع اصلی، خبر را دریافت کنیم. ذهن خود را درمکانهای آلوده فضای مجازی نبریم و سعی کنیم از مکانهای پاک مثل کتاب و منابع معتبر استفاده کنیم.
9.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 استراتژی رسانه‌ای «» در ایران چطور شکست خورد؟ 🔺 می‌کوشند با استفاده از شوک شیوع ، تحریم‌های آمریکا را بزرگنمایی کرده و نوعی قحطی را در ایران القا کنند تا راه برای امتیازگیری سیاسی باز شود./جهان نیوز
هدایت شده از آخرین خبر
4.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️چگونه شایعات کرونایی را از واقعیت‌ها تشخیص بدهیم؟ 🧐 @akharinkhabar
⭕️کرونا هراسی، پروپاگانداي سياه بر ضد ایران اسلامی ✍سید علیرضا آل داود؛ پژوهشگر فضای مجازی و رسانه 🔴مفهوم پروپاگاندا در حوزه نظريه هاي مرتبط به تبلیغات و اقناع رسانه ای از اهميت بسیاری برخوردار است. لارسول در سال 1937 تبليغات را اين گونه تعريف کرده است: تبليغات در كلي‌ترين معني، فن اثر گذاري بر عمل انساني از راه دستكاري نمودگرها است كه ممكن است گفتاري، نوشتاري، تصويري يا موسيقايي باشد. 🔴در چنین شرایطی و در این دنیای رسانه ای شده پس از سرقت BIGDATA (کلان داده ها) و سپس با تجزیه و تحلیل این داده ها، پروپاگانداهای رسانه ای خاکستری و سیاه توسط دشمنان توسط همان سکوها(شبکه های اجتماعی، پیام رسان ها، اعلان های ابزارهای هوشمند و ...) در سطح افکار عمومی مانند یک ویروس  شیوع خواهد یافت و نخستین ثمره اش نیز تولید اخبار جعلی و انتشار گسترده آن، ایجاد ناامنی روانی و برهم خوردن نظم اجتماعی و ایجاد خسارات فراوان به سرمایه اجتماعی در سطح یک کشور است. 🔴در پروپاگاندای سیاه پیام ها داراي منبعي كذب و دروغين و اطلاعات ارائه شده نادرست، ساختگي و نيرنگ آميز است. منابع پروپاگانداي سياه خود را خودي و دوست جلوه مي‌دهند در حالي كه از طرف دشمن اداره مي‌شوند. 🔴نمونه این نوع پروپاگاندا را در موضوع شیوع ویروس کرونا که از سمت آلبانی نشینان و مرکز اعتدال عربستان و برخی جریانات نفوذی داخل کشور در حال اجرا شدن است را به وضوح می بینیم. 🔴امروزه تعداد زیادی اکانت در توییتر، صفحه در اینستاگرام و کانال و گروه در تلگرام که توسط منافقین و دشمنان اداره می شوند در حال یک عملیات شناختی ادراکی ترکیبی بر روی افکار عمومی ما در فضای مجازی رها شده، بی ضابطه و بی قانون هستند که متاسفانه هزینه های کشور را در مقابله با این ویروس افزایش داده اند.
چالش سخت زیرساخت های اینترنت اروپا در زمان قرنطینه! با تبدیل قاره اروپا به مرکز اصلی شیوه ویروس کرونا، قرنطینه گسترده در مهمترین کشورهای این قاره به اجرا گذاشته شده و صدها میلیون‌ دانش آموز و کارمند در بسیاری از کشورهای اروپایی دور کاری را آغاز کرده‌اند که همگی به اینترنت وابسته است. پرسشی که اکنون ذهن کارشناسان حوزه فناوری را به خود مشغول کرده این است که آیا این زیرساخت‌ها، تحمل این همه فشار را خواهند داشت؟ برای کاهش فشار ترافیک اینترنتی مقامات اروپایی با شرکت‌های بزرگ ارائه دهنده خدمات فیلم و ویدئو مذاکره کرده اند تا با اتخاذ تدابیری، فشار بر شبکه اینترنت در اروپا کاهش یابد و از قطع احتمالی اینترنت جلوگیری شود. یوتیوب و نتفلیکس در خط مقدم استفاده از اینترنت یوتیوب و نتفلیکس اخیرا اعلام کرده‌اند که به منظور کاهش ترافیک اینترنتی، کیفیت ویدئوهای خود را برای اروپا کاهش می‌دهند. در روزهای قرنطینه که مردم وقت بیشتری را در خانه می‌گذرانند، مراجعه برای دیدن فیلم و سریال بواسطه این دو شرکت بزرگ افزایش یافته است. این شرکت‌ها پس از گفتگو با تیری بریتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا اعلام کردند که کیفیت ویدیوهای خود را کاهش می دهند. کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا با انتشار توئیتی از گفتگوی تلفنی خود با مدیر عامل نتفلیکس خبر داد. وی در این توییت می‌گوید که برای تامین دسترسی اینترنت برای همه، از نتفلیکس خواسته تا کیفیت فیلم‌هایش را از «HD» به وضعیت استاندارد کاهش دهد. یوتیوپ هم اعلام کرده است که بطور موقت تمام ویدیوهایش را برای حوزه اروپا از حالت «اچ دی» به حالت استاندارد تغییر می‌دهد. تدابیری که یوتیوب و نتفلیکس برای کاهش کیفیت ویدیوهایشان به اجرا گذاشته‌اند تا ۳۰ روز ادامه خواهد داشت. با این حال یوتیوب اعلام کرده است که کاربران در صورتی که مایل باشند می توانند کیفیت «اچ دی» را برای ویدیوهای خود فعال کنند.
🔴 چرا از و مناظره می ترسیم؟ 🔹موضوعات اخیری که در کشور به واسطه پدید آمده، مردم را دچار نگرانی کرده و به شدت به شفاف‌سازی و تبیین نیاز دارد. مسائلی چون حمله بیولوژیکی، طب سنتی، طب اسلامی، طب جدید، قرنطینه شهرها و استان ها، تعطیلی ادارات و بازار، تعطیلی حرم ها و مساجد، تعطیلی اقتصاد و تولید، مشکلات نظام بهداشت و درمان کشور، ضعف‌های مسوولین و نهادها، عدم یکپارچگی تصمیمات و اختلاف بین دولت با سایر نهادها و ... . 🔹هیچکدام از مسائل بالا به درستی برای عموم مردم تبیین نشده؛ لذا افکار عمومی به راحتی اسیر شایعات و رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی افسارگسیخته می شود. قرائت رسانه‌های بیگانه از کرونا یک چیز است، قرائت تلویزیون ایران یک چیز است، قرائت مجموعه‌های رسانه‌ای داخلی چند چیز است و هر صاحب تریبونی یک تحلیل و تعریف دارد. معلوم است مردم پریشان و مشوش می شوند. 🔹یک عده با قطعیت میگویند چین مقصر است، عده ای با قطعیت قم را مقصر میدانند، گروهی به قطع آمریکا را عامل می دانند، برخی معتقدند که با یک حمله بیولوژیکی روبرو هستیم، دانشمندانی بر این عقیده اند که چیزی نیست و با آب شلغم خوب می‌شود! و در مقابل عده ای مصرند که ۷۰ درصد جامعه مبتلا خواهد شد و ... ! این در حالی است که هیچکدام از این گزاره‌ها، تااین لحظه اثبات نشده اند و شاید بعداً اثبات شوند. تابه اینجا صرفا با احتمالات روبرو هستیم. در این فضای عدم قطعیت‌ها، اذهان مردم مشوش است. 🔹در جدال روایت های قطعی، چه باید کرد؟ راه رسیدن به واقعیت چیست؟ بهترین راه حل آزاداندیشی و مناظره است. ما باید از بن دندان به فضای آزاداندیشی و مناظره معتقد باشیم و به آن عمل کنیم. کاری که شهید مطهری و شهید بهشتی در اول انقلاب کردند و در تلویزیون با مارکسیست ها و مجاهدین و توده ای ها و لیبرال ها مناظره می کردند سالهاست وجود ندارد. 🔹امروز رسانه های حرفه ای دنیا که روزانه مشغول مدیریت افکار و جریان سازی اند همچون بی بی سی(به زبان های مختلف) از فضای آزاداندیشی و مناظره و برنامه های گفتگو محور چالشی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. بی بی سی با تمام خباثتش ابایی ندارد که گاهی از اوقات، طرفداران جمهوری اسلامی را هم دعوت کند. بارها شده شخصیتی مثل نجاح محمدعلی از حامیان انقلاب اسلامی را به برنامه های چالشی و مناظره دعوت کرده است.(همین نکته من را برخی طرفداری از بی بی سی هم تفسیر می کنند!) 🔹ترس از مناظره و گفتگوی چالشی در جان برخی مدیران جمهوری اسلامی در تلویزیون و رسانه های رسمی نهادینه شده است و راهی به جز شکستن این تابو نیست. شاید مثال مصطفی تاجزاده جالب باشد که خیلی از نیروهای انقلابی وی را یک ایدئولوگ و استراتژیست جریان برانداز می دانستند و مناظره با وی یک تابو بود اما با یکی دو مناظره مشخص شد چیزی در چنته ندارد. 🔹تریبون های مونولوگ و یک طرفه دردی را درمان نمی کند. تنها راه گفتگو و کرسی های آزاداندیشی و مناظره است. وقتی آزاداندیشی نباشد فضای برچسب‌زنی و تهمت همیشه جلوی تحلیل و تبیین را میگیرد. تحلیلگرانی را میشناسم که بخاطر ترس از برچسب‌زنی و تهمت و اهانت و حتی تهدید، شمشیر تحلیل را غلاف کردند. این برچسب ها هم معمولاً از ناحیه کسانی زده می شود که از کوچکترین انتقاد ترسیده و آن را به ضدیت یا مخالفت با نظام، نفهمی و بی بصیرتی و ... تفسیر می کنند. 🔹به تلویزیون و خبرگزاری های رسمی که امیدی نیست وقتی برنامه های چالشی چون ثریا و جهان آرا را تعطیل می کنند اما جریان انقلاب می تواند از همین فضای مجازی و ظرفیت هایی چون آپارات استفاده کند. تک تک مباحث اخیر و متن و حواشی کرونا به شفاف سازی و تبیین و تحلیل نیاز دارد. ✍داود مدرسی یان