🔴رضا ویسی خبرنگار رادیو فردا این عکس رو متعلق به سیستان و بلوچستان اعلام کرده در حالیکه حتی یک مراجعه به منابع آگاهشون؛ یعنی "گوگل" هم نکرده!
#دکتر_موسوی
🆔 @dishplus
🔰 چرا شبکه چهار از شبکه یک پیشی گرفت؟!🔰
سنجش معنی دار مخاطب ویژه برنامه های افطاری شبکه های مختلف #تلویزیون، نتایج قابل تاملی را تلنگر میزند. #شبکه_چهار که روزی نماد «ندیدن تلویزیون» بوده، امروز در صدر «دیدن تلویزیون» قرار گرفته است.‼️
این که چه شد ویژه برنامه افطاری شبکه چهار سیما با عنوان #زندگی_پس_از_زندگی تا این حد مورد اقبال عمومی بین مخاطبین واقع شده، نیاز به موشکافی دقیقتری دارد.
تلویزیون همچنان بر مدیریت سنتی گذشته پافشاری میکند در حالیکه مخاطب آن سالهاست پوست اندازی کرده و از مرحلههای عقب مانده پیشین عبور کرده است. گویا رشد استدراکی مخاطب تلویزیون بر مدیران آن پیشی گرفته است.
شاید روزگاری یک برنامه تلویزیونی بدون تحقیق و نویسندگی تنها با لودهگری میتوانست مخاطب چند صد هزاری از آن خود کند ولی دوره گذاری اتفاق افتاده که مخاطب تلویزیون به آسانی تولیدات خلق الساعه و فی البداهه تلویزیونی را از نمونه های #پژوهشی تشخیص میدهد و با فشردن بیرحمانه دکمه کنترل تلویزیون، شبکه ای را که به شعورش توهین کرده عوض می کند.
🔰نسل مخاطبین تلویزیون عوض شده. مخاطب جدید مجبور نیست وقتش را با برنامه های بدون #نویسنده و #پژوهشگر تلف کند. او در #فضای_مجازی بازخوردها را میبیند و تولیدات تلویزیونی که بازخوردهای بالای پژوهشی در فضای مجازی دارند را برای تماشا در تلویزیون بر می گزیند.
به بیانی ساده تر، پروسه مخاطب گیری تولیدات تلویزیونی از روندی معکوس برخوردار شده. نخست بازخورد اینترنتی یک تولید تلویزیونی و سپس انتخاب برای تماشا!
🔰هنوز مدیران تلویزیون با توهم #سلبریتی محوری و تقدم طول زمانی یک تولید تلویزیونی بر عرض پژوهشی آن، برنامه سازی در تلویزیون را به اشتباه مدیریت میکنند. در حالیکه یکی از مهمترین فاکتورهای ریزش مخاطبین تلویزیون، لاغر شدن عرض پژوهشی برنامه های تلویزیونی است.
مدیران سیما گویا هنوز نمیدانند حذف نامحسوس نویسنده و پژوهشگر از پکیج تولیدات تلویزیونی فجایع رسانه ای و فرهنگی متعددی را باعث شده. وقتی فاصله زمانی تصمیم گیری برای تصویب و تولید یک برنامه تا زمان تولید و پخش آن گاهی به کمتر از چند ساعت و گاهی چند دقیقه تنزل کرده باید هم #مجری تلویزیونی برای پر کردن یک تایم طولانی به هزل و هجو و شوخی های سخیف لات های سر گذر رو بیاورد.
🔰 در حالیکه پروسه تحقیق و نویسندگی پروسه چند ساله است، در برآوردهای تولیدات تلویزیونی، ردیف بودجه نویسنده و پژوهشگر یا حذف میشود و یا صوری است و سرانجام عایدی مالی آن به جیب مجری یا #تهیه_کننده سرازیر میشود. چرا که اغلب برنامه ها به #شومن بازی تنزل یافته، و ژانر #سرگرمی دارد، نه #آگاهی بخشی هنرمندانه. شومن بازی در تلویزیون توسط سید محمد حسینی مد شد و این پدیده نامبارک گلوی برنامه سازی را در سیما به سختی میفشارد. سیل شومن ها و استیج کارهای مراسم ژانگولر و جوک و خوانندگی در کوچه و بازار به قاب شیشه ای تلویزیون، خطایی نابخشودنی است که شأن تلویزیون را از وسعت دانشگاه به تنگنای یک #دورهمی_قهوه_خانه_ای تنزل داده است.
پخش موفق برنامه افطاری شبکه چهار سیما (زندگی پس از زندگی) که پروسه پژوهشی ۵ ساله را طی کرده و اقبال مخاطب فضای مجازی و تلویزیونی به این برنامه موفق، داده ای ارزشمند را پیش روی مدیران سیما فراهم میکند. بدون شک صبر و حوصله قابل تامل سازندگان این مجموعه در شکار میدانی سوژه در سراسر کشور و تحلیل و پژوهش دقیق و میدانی از مهمترین عوامل موفقیت چنین تولیداتی است.
🔰 آیا معاون محترم سیما در خلوت از خود پرسیده که چه شد به ناگاه دستان شبکه های یک و دو سه سیما از تولیدات پژوهش محوری همچون #روایت_فتح و #سراب و چه و چه به ناگاه خالی شد؟ آیا دکتر #میرباقری از خود پرسیده است که مشارکت و آنتن فروشی چه ضربه هایی را بر پیکره شبکه های محوری سیما وارد کرده است؟ به راستی آخرین تولید پژوهش محور شبکه های یک و دو و سه سیما در حوزه توحید، معاد، اهلبیت شناسی، مقاومت و فلسطین به چند سال یا دهه پیش باز می گردد.
🔰 چند دهه است که انگل برنامه های #گفتگومحور چاله میدانی و مجری محور در حال خوردن پیکره سیماست؟ آیا نباید یک نقطه سر خط به این مسیر نامبارک برنامه های بی پژوهش و فکلی محور تلویزیونی گذاشت؟
آقایان! تلویزیون جمهوری اسلامی ایران کمیته امداد نیست که برای گذران زندگی عده ای مدیر و تهیه کننده هر آب زیپویی را به خورد ملت دهد. گویا #حق_الناس_رسانه_ای حلقه نامفقودی است که در دائره المعارف مدیران سیما جایگاهی ندارد و در این بازار مکاره، جایش را با حق رفقا معاوضه کرده است
تولیدات تلویزیونی بر پایه حق رفقا، هیچ خروجی مثبتی جز شوهای نخ نمای فکلی محور ندارد و آیا یک شوی فکلی محور چه دردی از دردهای جامعه را درمان خواهد کرد؟
✍️ متن کامل یادداشت #محمد_عبدالهی در خبرگزاری فارس: http://fna.ir/exmna3
☑️ @abdollahy_moh
ضربالاجل ۳روزه رگولاتوری برای جبران محاسبه اشتباه هزینه اینترنت اپراتورها: رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: اپراتورهای تلفن همراه مکلف هستند مبالغی را که به اشتباه بابت تماسهای تصویری پیامرسان سروش از مشترکان دریافت کردهاند ظرف سه روز آینده به مشترکان باز گردانند.
«حسین فلاح جوشقانی» افزود: بررسی رگولاتوری نشان میدهد به دلیل به روز رسانی نشدن تنظیمات آدرسدهی شبکه پیامرسان سروش در یکی از اپراتورهای تلفن همراه، اینترنت مصرفی کاربران به طور کامل محاسبه شده بود در حالی که این مبالغ باید به صورت یک سوم بها محاسبه میشد.
وی تاکید کرد: کاربران درصورت عدم بازگرداندن مبالغ دریافتی میتوانند شکایت خود را در سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ ثبت کنند و رگولاتوری نیز به طور ویژه این شکایات را بررسی و رسیدگی میکند.
مدتی قبل یکی از کاربران فضای مجازی در توییتر از تمام شدن حجم بسته اینترنت همراه اول خود پس از تماس تصویری در بستر پیامرسان بومی سروش خبر داد. وزیر ارتباطات قول داد این تخلف را پیگیری کند. پس از چند روز این مساله در هیات دولت مطرح شد و سخنگوی هیات دولت نیز به پیگیری آن تاکید کرد.
«مجید حقی» معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری نیز در گفت و گو با ایرنا درباره اتفاق رخ داده گفت: تخلفی که یکی از شهروندان درباره اپراتور همراه اول اعلام کرده بود، بررسی شد و همانطور که در توئیت پشتیبانی اعلام شد، این تخلف انجام گرفته است. ما نیز در این خصوص تذکرات لازم را دادیم. قدم بعدی بررسی فنی موضوع است تا رفع مشکلی که اعلام شده برایمان محرز شود.
او در خصوص جزییات این اتفاق افزود: مشکلات ناشی از این بود که پیامرسان سروش سرویس ویدیو کال را بر اساس پروتکل خاص خود ارائه میکند که این پروتکل در اپراتورها شناسایی و بر اساس تعرفه ترجیحی محاسبه نشده است. زمانی که از ترافیک داخلی پیامرسان بومی صحبت میکنیم تمام پروتکلهای مربوط به آن نیز باید شامل تعرفه یک سوم حجم اینترنت شوند. این اتفاق در خصوص پیام رسان سروش انجام نشده است.
حقی در پاسخ به این سوال که آیا سیستم ویدیو کال سروش بومی نیست که مشمول تعرفه ترجیحی نشده است، گفت: ویدیو کال و ویس کال یا هر سرویسی که از منشا IP هایی که معرفی شده ارائه شوند، تولید داخلی محاسبه و به محض شناسایی در اپراتور تعرفه ترجیحی برایش در نظر گرفته میشود.
سوال مهمی که اینجا مطرح میشود این است که آیا پیام رسان سروش نباید این مساله را به تمامی اپراتورها اطلاع میداد تا تعرفه را به درستی محاسبه کنند؟ حقی معتقد است این وظیفه اپراتور است تا هر ترافیکی که از سمت پیامرسان میآید مشمول تعرفه شود.
وی در ادامه میگوید: توصیه ما این است اگر پیام رسان بومی قصد دارد سرویس جدیدی ارائه دهد، هم سازمان تنظیم مقررات و هم اپراتورها را در جیران بگذارد تا کام مشترکین از اتفاقاتی این چنین تلخ نشود.
بهتر است پیش از این که سرویس جدید به فضای بهره برداری عمومی برسد، هماهنگیهای لازم و اطلاعرسانی در این خصوص در همان نقطه صفر به بقیه زنجیره ارائه سرویس ارائه شود. این باعث می شود که مشترکین مشکلاتی نداشته باشند. مشترکین هم بهتر است قبل از استفاده از هر سرویس، درباره محاسبه تعرفه و نوع عملکرد آن تحقیق کنند.
حقی در پایان افزود: اگر مشترکین مشکلاتی شبیه به این مشکل داشتند و حجم اینترنتشان به واسطه پیام تصویری به پایان رسیده است، میتوانند پس از بررسی این اتفاق آن را از طریق سامانه ۱۹۵ به ثبت برسانند تا در اسرع وقت به شکایتشان رسیدگی شود و حجم از دست رفتهشان به حساب آنها باز گردد. این مشکل را به صورت خاص و ویژه و در سریعترین زمان بررسی و حل خواهیم کرد.
💢 خبرسازی عجیب و مغرضانه خبرگزاری شفقنا!
⭕️ در حالی که بسیاری از مراجع عظام تقلید تا نیمه های شب گذشته نظر قطعی خودشان در خصوص زمان #عید_فطر را بیان نکرده بودند خبرگزاری شفقنا در خبرهای مختلف از زبان مراجع روز دوشنبه را عید فطر اعلام کرد.
⭕️ این خبرگزاری در حالی دست به این کار زد که پایگاه های اینترنتی این مراجع موضع آن ها را بیان نکرده بودند.
⭕️ به عنوان مثال این خبرگزاری در حالی اعلام کرده بود که نظر آیت الله وحید خراسانی بر سی روزه بودن ماه مبارک رمضان است که دفتر ایشان امروز را عید اعلام کرد.
⭕️ نکته جالب توجه دیگر این که سایر خبرگزاری هایی که به صورت تخصصی در زمینه حوزه های علمیه و مراجع فعالیت می کنند مانند خبرگزاری حوزه و رسا در این زمینه تنها به انعکاس اخبار رسمی و با منبع در این زمینه اکتفا کرده بودند که از لحاظ حرفه ای نیز صحیح و درست است.
⭕️ متاسفانه خبرسازی های این رسانه بازتاب های گسترده و منفی در فضای مجازی به همراه داشت که بار دیگر عدم رعایت موازین حرفه ای از سوی این خبرگزاری و ضعف نظارت در این حوزه را نمایان می سازد.
⭕️ علاوه بر این سرعت انتشار این خبرها از سوی این خبرگزاری به گونه ای بود که حتی در صورت صحت آن ها نیز در فضای عمومی جامعه ایجاد یک دوگانگی کذب و بی اساس می کرد در حالی که اختلاف مراجع در این زمینه یک موضوع فقهی و ساده است.
⭕️ این که چرا یک خبرگزاری یا رسانه به خود اجازه می دهد که این گونه و بدون اطلاع دقیق از منبع اصلی خبر اقدام به نشر آن بکند، سوالی است که باید مسئولان این خبرگزاری به آن پاسخ بدهند.
http://www.qomefarda.ir/19879
#سواد_رسانهای
⁉️فیلترینگ حبابی چیست؟
🔰یکی از تکنیکهای شبکههای اجتماعی مجازی، فیلترینگ حبابی است. یعنی آنکه شما و همفکرانتان در حبابی قرار میگیرید که پیامهای همدیگر را میبینید و مخالفان شما نیز در حبابی دیگر هستند. بنابراین حباب شما را بیاثر میکنند و حباب رقیب را پراثر میکنند.
♻️برای مثال، به پیادهروی عظیم اربعین حسینی توجه نمایید. طبق آمار حدود ۲۰ میلیون نفر در این مراسم باشکوه شرکت میکنند. اگر هر فرد فقط ۲ تصویر یا ویدئو را در شبکههای اجتماعی مجازی به اشتراک بگذارد، #کل_جهان باید با امام حسین (ع) و واقعهی عاشورا آشنا شوند. اما نمیشوند. چرا⁉️⁉️
⬅️و یا اینکه در اینستاگرام، هوش مصنوعی بواسطهی شناختی که از شما بوسیلهی راههای چهارگانه کسب کرده است، پیجها یا اشخاص همفکر یا همجهت با شما را پیشنهاد (suggestion) میکند.
#سواد_رسانهای
⁉️ بهنظر شما این تصویر چیست؟!
⚡ این گراف از افزونهٔ nodexl گرفته شده و شبکهٔ روابط یک کاربر یکی از شبکههای اجتماعی را نشان میدهد... این افزونه توسط تیمی از چهار دانشگاه معتبر جهان، بهصورت open source، طراحی شده و با دادهکاوی بر روی اطلاعات آشکار شما در شبکههای اجتماعی به شما میگوید مثلاً در یکسال گذشته:
1⃣ با چه کسانی ارتباط داشتهاید؟
2⃣ با کدامها روابطتان صمیمیتر بوده؟!
3⃣ کدام کاربران با شما تضاد فکری و دشمنی دارند!؟
4⃣ دوستانِ دشمنانتان چه کسانی هستند؟!
5⃣ و... و... و...
👊 تصور کنید همیناندازه از اطلاعات شما دست کسی باشد که قصد آسیبزدن به شما را دارد... چه خواهد شد؟
🔶 زودباوری و عواقب جبرانناپذیر آن
▫ میگنا- همین موضوع کرونا نشان داد که بخش بزرگی از مخاطبان، با باورکردن اخبار و شایعههایی که عمر آنها بیش از چند ساعت یا روز نبود، رفتارهای خود را تنظیم و مبتنی بر باوری که پیدا کردهاند با ویروس کرونا مقابله میکنند؛ باورهایی که گاه کاملا متضاد با واقعیتها بود و نهتنها کمکی به شکست کرونا نکرد بلکه به دامنزدن به آن در جامعه هم منجر شد. همشهری برای بررسی اینکه چرا باورپذیری ما از هر مسئلهای اینقدر بالاست؟ چطور میتوان مهارت برخورد با رویدادها را پیدا کرد؟ با دکتر مرجان ابراهیمی روانشناس گفتگو کرده است.
♦ حربه تکرار برای باورپذیری
ما معمولا به کسانی اعتماد میکنیم که آنها را میشناسیم؛ به این معنی که هر قدر تعداد افرادی که درباره موضوعی حرف میزنند اطراف ما بیشتر باشد، احتمال اینکه ما آن موضوع را باور کنیم، بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، ما نمیتوانیم تعداد کسانی را که آن گفته را باور دارند، بهخاطر داشته باشیم. وقتی یک مطلب مکررا در برنامههای خبری، دیدارهای دوستانه و مجامع مختلف تکرار میشود، این توهم را ایجاد میکند که آن مطلب احتمالا بیش از آنکه در واقعیت وجود دارد محبوبیت و فراگیری دارد. در این صورت نتیجه این خواهد شد که ما آن را بهعنوان حقیقت باور میکنیم.
♦ سریع قضاوت نکنید
از قدیم گفتهاند یککلاغ چهلکلاغکردن باعث بزرگنمایی موضوع و باورپذیرترشدنش برای دیگران میشود. برخی عادت دارند وقتی مطلبی را میشنوند، دیدگاهها و نظرات خود را هم به آن قلاب کنند و با انتقال مطالب شنیدهشده به افراد دیگر، سعی در مجابکردن مخاطبان تازه به پذیرش مطلب ساخته و پرداختهشده ذهن خود دارند. باید بدانید که با شنیدن چنین مطالبی دست به قضاوت درباره واقعیبودن آن نزنید و حرفهایی را که میشنوید باور نکنید. در چنین موقعیتهایی تنها نظرات کسانی را که به آنها اطمینان دارید و از درستی حرفشان مطمئن هستید باور کنید.
♦ میل به باورکردن
با وجود اینکه ممکن است بدانیم برخی اخبار و اطلاعاتی که دریافت کردهایم منطق درستی ندارد و با هیچ متر و معیاری پذیرش اش درست بهنظرنمیرسد، اما برخی میل به باورکردن اتفاقات و رویدادهایی را دارند که در اطراف آنها رخ میدهد. شاید دلیل این موضوع را باید تمایل مغز به صرفهجویی در وقت و انرژی دانست. مغز ما بیشتر مایل است به جای استفاده از تحلیلها و بررسی موضوعات، بر پایه شهود تصمیمگیری کند. دلیل دیگری که باعث میشود میل افراد به باورکردن مسائل، بیشتر از باورنکردن آن باشد این است که شایعهها گاهی آنچنان حرفهای طراحی و تبلیغ میشود که بتواند بهراحتی پذیرفته شود. تکرار چنین مواردی به باورپذیرشدن ما در مقابل هر رویدادی منجر میشود.
♦ احساسات خود را کنترل کنید
برخی افراد هستند که بهسادگی به دیگران اعتماد زیادی دارند. اعتماد بیش از حد، باعث زودباوری و بیاعتمادی، موجب دیرباوری میشود. در دریافت خبر، نه باید زیاد اعتماد کرد و نه باید بیاعتماد بود؛ چون در هر دو صورت، خود را از شنیدن واقعیتها محروم میکنیم. این را در نظر بگیرید که هیجانات فردی و احساسات، در دیرباوری یا زودباوری ما اثر منفی دارند. این هیجانات را کنترل کنید و نگذارید احساس خوشایند شما نسبت به یک فرد، سبب شود که هر حرفی را که میزند باور کنید. یا بر عکس، نظر منفی شما نباید سبب شود که نظرات او را نادیده بگیرید و حرفهایی را که میزند باور نکنید. اگر احساساتتان را کنترل نکنید ممکن است خسارتها و صدماتی به شما وارد شود که جبران آن، گاه غیرممکن است....👇👇👇
http://www.migna.ir/news/50316/preview/
#خودآزاری_خبری_تحلیلی
یادداشتی میخواندم که بر خودآزاری خبری و تحلیلی ما تاکید داشت.
در این یادداشت آمده بود: این واقعیت جامعه ماست؛ مردمی که غرق در دریای خبر شدهاند. خبر هر چه منفیتر و غیر منتظرهتر باشد برای مخاطب و مصرفکننده جذابتر مینماید. اکنون میباید پرسید که آیا به لحاظ روانی مردم عادی ظرفیت جذب و هضم این حجم از اخبار که به طور معمول منفی است را دارند؟ عوارض روحی مصرف و جذب این حد از اخبار که طبعا تحلیل هم باید بشوند، چیست؟ بماند که بخشی از این اخبار هم #ساختگی یا #شایعاتی با اندک چاشنی حقیقت هستند.
تا امروز فکر کردید این حجم از خبر در طول روز به چه درد ما می خورد؟ آیا اطلاع از همه چیز خوب است؟
دلیل ندارد هر خبری را بخوانیم و پیگیری کنیم یا هر تحلیل یا نظری را بخوانیم و بپذیریم. ظاهر قضیه این است که چه اشکالی دارد که خبر و نظری را بخوانیم و بهترین آن را انتخاب کنیم؟ مگر گفته نشده که اقوال گوناگون را بشنویم و بهترین آنها را بپذیریم؟ این اتفاق در عمل به این سادگی رخ نخواهد داد.
هر تحلیلی را که بخوانیم، یکی دیگر در نقد و رد آن وجود دارد. هم تنوع و تعداد اخبار و موضوعات بینهایت زیاد و هم تحلیلها برای هر یک از آنها فراوان است و ما نیز وقت محدودی در اختیار داریم و حتی افراد حرفهای نیز قادر به انجام چنین کاری نیستند؛ چه رسد به افراد عادی. بنابراین توصیهای که به افراد میتوان کرد، این است:
1️⃣ سعی کنیم محدوده نیازهای خبری خود را تعیین کنیم، فراتر از آن نرویم و پیگیری نکنیم.
2️⃣حتیالمقدور از منابع خبری محدودی که اعتبار آن را برای خودمان مشخص کردهایم، استفاده کنیم. اگر خبری مهم است، پس حتما در منبع خبری معتبر ما نیز منتشر خواهد شد.
3️⃣در امور تحلیلی نیز سعی کنیم از تحلیل افراد معدودی که از میان تحلیلگران انتخاب کردهایم، استفاده کنیم. تحلیلهای گوناگون بیش از آن که آگاهیبخش باشند، بعضا متضاد هستند و موجب سردرگمی میشوند.
4️⃣ از اظهارنظر قاطع درباره اخبار و تحلیل آنها حتیالمقدور پرهیز کنیم تا هنگامی که به اطمینان نسبی برسیم. اگر نظری دهیم عقبنشینی از آن و اصلاحش سخت است و خودمان را گروگان نظرمان کردهایم، پس ایرادی ندارد قدری تأمل کنیم، زمان برای نظر دادن از دست نمیرود.
5️⃣ و بالاخره هر متنی را که میخوانیم، به محض آن که دیدیم نویسنده اقدام به تحقیر دیگران (هر کسی که باشد) یا توهین به آنها کرده است، از خواندن ادامه متن انصراف دهیم. توهین به دیگران در حقیقت توهین به شعور خواننده است. اجازه ندهیم به شعورمان توهین شود.»
✅مراقب باشیم #اوور_دوز_اطلاعاتی_و_خبری نکنیم.
انزجار یا تهوع یکی از حسها یا عواطف مشترک انسانی (یکی از هفت حس) در سطح جهانی است. انزجار و تهوع از جمله جاهایی است که رابطه میان ذهن، بدن، تخیل از طرفی و رابطه میان امر فرهنگی و امر فردی از طرف دیگر را به خوبی نمایان میکند.
یکی از کارکردهای تهوع در واقع همین دور کردن سریع امرِ فاسد و تهوعآور قبل از آمیختهشدن با بدن، وارد شدن به معده و قرار گرفتن کامل در مدار دید یا بویایی و چشایی است.
با وجود این، انزجار و تهوع اموری فرهنگی و تاریخی هم هستند. مثلاً در مورد خوردن غذا، این ذائقه فرهنگی به خوبی آشکار است، برای ایرانیها سخت است که خرچنگ زنده بخورند، برای فرانسویها خوردن کلهپاچه و برای هندیها خوردن گوشت گاو یا جگر اردک آسان نیست.
مصادیق انزجار و تهوع از جامعهای به جامعه دیگر متفاوت است. با این وجود، «ریختهشدن خون» به شکل خشونتبار در همه جوامع، انزجار آور تلقی میشود.
باز هم باید توجه داشت که هر جامعهای ریختنِ خون را به گونهای خاص طبقهبندی و تعریف میکند. مثلاً قمهزنی -که در جامعه سنتی ایران امری رایج بود- به مرور زمان از منظر عمومی دور نگه داشته شد.
این روزها انسان مدرن، که بیشترین میزان مصرف گوشت و بنابراین ریختنِ خون را در میان تمام جانداران داراست چشمِ دیدنِ قربانیشدنِ حیوانات در مراسم مذهبی را ندارد و ممکن است دچار تهوع بشود.
اما انگار مسئله فقط جلوی چشم نبودن خون است و نه ریختهنشدن آن. بسیاری از فیلمها و سریالهای پر بینندهای که امروزه در دسترس جوانان و حتی نوجوانان و کودکان است ریختهشدن خون را عادی جلوه میدهند. بعضی کسانی که امروز در فضای مجازی پرچم مبارزه با خونپاشی برداشتهاند، همین سریالها را تبلیغ میکنند.
جامعه و رسانهها به ما یاد میدهند که نسبت به ریختهشدن کدام خون حساس، و نسبت به ریخته شدن کدام خون بیتفاوت و حتی خوشحال باشیم. ریختهشدن خونِ دشمن و گرفتن انتقامهای سخت ممکن است باعث مسرت برخی شود. یا ریختهشدن خون کسانی که از ما دور یا با ما همزبان نیستند، کسانی در عراق، سوریه، هند، افغانستان یا حتی سیستان و بلوچستان آنقدرها خون ما را به جوش نمیآورد. بنابرین ما عموماً جایی حساسیت بیشتری نشان میدهیم که احساس خطر کرده و خشونتِ خونبار را به خود نزدیک احساس کنیم.
تمرکز فضای مجازی و کابران بر فرد قاتل، این عجله برای محکوم کردن، استفاده از این کلمات تیز و برنده، پارهکردن و دریدنِ لباس کلمات با داسهایی که روی هوا چرخ میزنند، استفاده از کلمات سرخ، این خونپاشی و خونخواهی به جز احساس خطر شخصی، کارکرد دیگری هم دارد: ایجاد نهایت فاصله میان کاربر و قاتل.
در این شرایط تهوعآور هو کردن عمومی یک مجرم، به ما یک آن، یک لحظه هم که شده، احساس خوببودن، انسانبودن، روشنفکر بودن، مسئولیتپذیر بودن و اخلاقیبودن میدهد.
با اینکه قتل بد است، خوب است قبل از پرتاب سنگ، به دستانِ خود، به سنگِ خود، به سهمِ خود نگاه کنیم.
.
این روزها ماجرای قتل مرحومه رومینا اشرفی از بحث داغ شبکه های اجتماعی است که واکنش های بسیاری را به همراه داشته و اما روایت من شرح دیگری دارد.
.
با انتشار خبر قتل رومینا اشرفی تصویر مرحومه در شبکه و پیام رسان های اجتماعی دست به دست چرخید و میلیون ها بار دیده شد اما اتفاق جالب برایم بازنشر تصویر توسط رورنامه جام جم بود که عکس را با هنر فتوشاپ سانسور کرد آنهم بخاطر ممیزی های جاری ! آیا در عصر اطلاعات و ارتباطات و زندگی در جامعه شبکه ای این دست سانسور ها سودی دارد؟
Cyber_Literacy
16.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀اینترنت چگونه وارد ایران شد؟
🔴تعهدات داده شده هنگام ورود اینترنت به ایران!
🔶آیا فیلترینگ فقط در کشور ما وجود دارد؟
♻️کدام کشور جهان بیشترین فیلترینگ را اجرا می کند؟
🔵اسنودن گزارش می دهد : سازمان های جاسوسی به چه اطلاعات کاربران دسترسی دارند؟
⚠️خطر اندروید را از زبان اوباما بشنوید!
🔵مارک زاکربرگ (مدیر فیسبوک ، اینستاگرام و واتس اپ)کیست؟
♦️چه چیزی جای جاسوسان سیا را در ایران پر کرد؟
در مورد اهمیت و ارزش اطلاعات ، انواع داده ، نوع اطلاعات سرقت شده و راه های دسترسی جاسوسان به اطلاعات کاربران، فراداده و متادیتا ، داده کاوی و دیتاماینینگ و تحلیل افکار کاربران اینترنت بیشتر بخوانید :
http://morshedkhan.ir/post/اهمیت-و-ارزش-اطلاعات
🔰#سلطه_دشمن
📌به ما بپیوندید:
🇮🇷 @rafsha
فرهیختگان در گزارشی با تحلیل آمار بازدیدها در تلوبیون، برنامه #جهان_آرا را پربینندهترین برنامه سیاسی تلویزیون معرفی کرده.
دریغا که برخی مدیران تنگنظر رسانه ملی، قدر مخاطبان خود را نمیدانند و برنامههای پرمخاطب را بهجای اینکه سرمایه بدانند، تهدید و خطر میشناسند.
@yaminpour