eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
175 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
"کم عمق ها؛ اینترنت با مغز ما چه می کند؟" 🔴برشی از کتاب: 🎬 معتقد بود هر وقت رسانه ی جدیدی ظهور می کند، مردم طبیعتا اسیر اطلاعات و محتوایی می شوند که رسانه با خودش می آورد. برای آنها مهم خبرهایی است که در روزنامه می خوانند، موسیقی هایی است که از رادیو می شنوند، برنامه هایی است که در تلویزیون می بینند و کلماتی است که از دهان شخصی در آن سوی خط تلفن به گوش می رسد. اما شاید عجیب باشد که بدانیم اغلب پشت محتوایی که از طریق آن ارایه می شود (مثل مستندات، سرگرمی، آموزش و غیره) ناپدید می شود. 🎧 فهمیده بود که هر رسانه ی جدیدی ما را تغییر می دهد. او می نویسد: موضع همیشگی ما در مقابل تمامی رسانه ها، یعنی همین موضع که نحوه ی استفاده از آنهاست که اهمیت دارد، موضع خنثی و بی خاصیت کسی است که از فناوری هیچی سرش نمی شود. زیرا محتوای یک رسانه صرفا آن تکه گوشت لذیذی است که سارق جلوی سگ نگهبانِ ذهن ما می اندازد تا حواسش را پرت کند. صفحات 19 و 20 کتاب ✅ اطلاعات بیشتر در لینک زیر: http://www.andishkadeboshra.ir/1399/03/27/%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d8%b1%d9%86%d8%aa-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%d8%ba%d8%b2-%d9%85%d8%a7-%da%86%d9%87-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%da%a9%d9%86%d8%af/ ؟
رسانه ها چگونه شما را فریب می دهند؟ ✅ دونکته ی رسانه ای در عکس بالا قابل مشاهده است: 1️⃣ هر رسانه ای می تواند عکس را آنگونه که دلش می خواهد برش بزند و مقصود خودش را برساند. عکس وسط عکس اصلی و عکس سمت راست یک سرباز دشمن در حال آب دادن به اسیر و عکس سمت چپی یک سرباز دشمن در حال اذیت اسیر جنگی. 2️⃣ این عکس در حال انتقال این پیام است که: فارغ از برداشت های افراطی و تفریطی، آمریکا در طول جنگ رفتاری انسان دوستانه با اسرا و به طریق اولی با غیرنظامیان داشته است. ⏪ به نکته اول، عکس گفته می شود ⏪ و به نکته دوم اطلاق می شود. شما در طول روز با دهها نوع از این برخوردهای رسانه ای مواجه می شوید.
▪️دیروز تفرقه بین ایران و افغانستان و حالا تفرقه بین اقوام ایرانی
▪️افسانه قیمت خودکار بیک و 13 سال نخست‌وزیری هویدا امیر عباس هویدا در بهمن 1343 نخست وزیر ایران شد و 13 سال در این منصب فعالیت داشت. او کشور را با نرخ تورم 4/5 درصدی تحویل گرفت در سال 1356 با تورم 25/1 درصدی تحویل داد! 💬سيد علي موسوي
855.8K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥تفاوت گزارش‌ بی‌بی‌سی از وضعیت کرونا در ایران و انگلیس در ایران؛ بحران گرسنگی است و مردم در حال مردن هستند! در انگلیس؛ مردم برای کادر درمان دست می‌زنند!
▪️می‌گویند مریم سما حرف دل مردم را می‌زند حرف دل مردم امنیت است حرف دل مردم کار است حرف دل مردم کینه شما از ایران نیست بانو سما که با 544 رای و 700 رای تقلبی وارد مجلس شدی! واکنش سما به انفجار دیروز کابل چه بود؟ کافیست به صفحه اش نگاه کنید 💬 نگار ▪️‏خانم "مریم سما" سوار بر موج بی‌بی‌سی فارسی دارد خودش را تبدیل به یک چهره خوشگل سیاسی افغانستانی می‌کند و حرفهای درشت درشت می‌زند. مسیری که در نهایت می‌شود: افغانستان مستعمره زیبا و صلح‌دوستی است. انتهای پیشرفتش هم چندجایزه رنگی و شهرت است. اما هیچ ویرانی آباد نمیشود. 💬 عطیه همتی
▪️در روزهای گذشته بی‌بی‌سی تمام سعی خود را کرد تا با القای وجود نژادپرستی در ایران، مردم ایران را به خیابان‌ها بکشاند و باز هم ایران را تبدیل به صحنه آشوب کند. شاید برایتان جالب باشد که اعضای یک بنیاد به اصطلاح خیریه در ایران نیز موازی با بی‌بی‌سی در حال اجرای این عملیات بوده‌اند! 💬amirsalehi
▪️‏باورتون میشود ‎ برای مخاطبان فارسی زبان خود علت آتش زدن پرچم آمریکا توسط خود آمریکایی ها در روزهای اخیر را اینگونه توجیه کرده باشد؟ 👇 آتش زدن یکی از محترمانه‌ترین شیوه‌های پایان دادن به عمر پرچم‌های کهنه در ایالات‌متحده محسوب می‌شود! 💬 عبدالله گنجی
▪️‏القای دو حس متفاوت با تیتر و انتخاب تصویر جریانات سیاسی با نگاه خود نسبت به سلبریتی ها و هنرمندان، آن ها را توصیف می کنند به دو تصویر دو روزنامه از جناح های مختلف دقت کنید یکی حس نفرت را القا می کند و دیگری آرامش و قهرمان سازی 💬 محمدرضا شواخی
▪️‏عفو بین الملل گفته اپلیکیشن های ‎کرونایی بحرین، کویت و نروژ بیشترین نقض ‎حریم شخصی کاربران رو دارند؛ رسانه ی خیلی مستقل ‎ از توهین به ‎نروژ خوشش نمی‌اومد، حذفش کرد... همینقدر بی‌طرفانه. 💬 zahra tohidian
📲تأثیر شبکه‌های اجتماعی روی مغز افراد/ چرا عکس‌هایمان را به اشتراک می‌گذاریم؟ ◽️توجه مثبت به شبکه‌های اجتماعی روی بخش‌های مختلفی از مغزمان تاثیر می‌گذارد. طبق مقاله‌ای که در نشریه «علوم اعصاب شناختی اجتماعی و عاطفی» منتشر شده، همین «لایک‌های» ساده در فیس‌بوک، توییتر یا اینستاگرام موجب فعال شدن «مدار عصبی مرتبط با » در مغزمان می‌شود. ◽️زمانی که پست دوستان‌تان را لایک می‌کنید، دو منطقه از مغزتان به نام‌های تگمنتوم شکمی و جسم مخطط یا استریاتوم فعال می‌شود که اولی بخش است که مسئولیت آزادسازی دوپامین را دارد و دومی ورودی‌ها را از قشر مغز دریافت می‌کند و نقش مهمی در پیاده‌سازی حافظه کوتاه مدت دارد. ◽️محققان در یک تحقیق، مغز بزرگسالان را در حین اینستاگرام گردی تحلیل کردند و دریافتند که هر چقدر میزان لایک عکس‌ها بیشتر باشد، فعالیت گسترده‌تری در بخش عصبی مرتبط با ، و آنها مشاهده می‌شود. جالب است بدانید که و نیز به همین روش بخش‌های مربوط به پاداش‌دهی مغز را فعال می‌کنند. ◽️باید بدانید که به غیر از سیستم‌های پاداش‌دهی، رسانه‌های اجتماعی روی و عملکرد مغز نیز تاثیر می‌گذارد. ◽️در مطالعه دیگری که در آن فعالیت مغز نوجوانان مورد بررسی قرار گرفته، محققان دریافتند که قسمت‌هایی از مغز که با پردازش عاطفی و حسی سروکار دارند، به طرز چشمگیری زمانی که داوطلبان احساس محرومیت داشتند، فعال می‌شود. ◽️در این پژوهش، تاثیرات «» روی مغزهای در حال رشد نوجوانان بررسی شد. به این معنا که زمانی که کاربران شبکه‌‌های اجتماعی خود را از گروه‌های آنلاین، چت‌ها یا رویدادها محروم می‌شوند، این قسمت از مغزشان فعال می‌شود. ◽️ادامه مطلب درباره انگیزه‌های روان‌شناختی برای پست محتوا در شبکه‌های اجتماعی و تاثیرات شناختی شبکه های اجتماعی بر ذهن مخاطبان را در سایت زیر بخوانید: 👉http://asrehooshmandi.ir ، مجموعه تخصصی سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی
🔻نکته‌ای که همه مخاطبان باید بدانند 🔹دالاس اسمایت با توجه به عملکردهای اقتصادی وسایل ارتباط ‌جمعی در نظام سرمایه‌داری می‌گوید: «نقش مهم رسانه‌های جمعی، فروش بسته‌های ایدئولوژی به مصرف‌کنندگان نیست، بلکه هدف آن‌ها فروش مخاطبان به تبلیغات و صاحبان آگهی‌های تجاری است. 🔹او خاطرنشان می‌کند که مخاطبان عملاً برای صاحبان تبلیغات (یعنی استثمارگران اصلی خود) کار می‌کنند، چراکه وقت خود را به طور رایگان به رسانه ها اختصاص می دهند و رسانه ها نیز وقت آن ها را یک جا و به‌عنوان یک کالا به صاحبان تبلیغات می‌فروشند.» ، مجموعه تخصصی سوادرسانه‌ای و اطلاعاتی