📮 سرمقالۀ پانزدهمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان
🎯 خبرها، تا پیش از این، محدود میشدند به چند بخش خبری تلویزیونی که در ساعتهای مشخصی از شبانهروز پخش میشد. اما امروز درگیری با اخبار به مشغولیتی ۲۴ساعته تبدیل شده است، از لحظهای بعد از بیدارشدن، تا لحظهای پیش از خواب، و در هر فرصت خالی دیگری. آیا مشغولیت دائم ما با خبر برایمان فایدهای داشته است؟ پاسخهایی که به این سؤال داده میشود تفاوتهای فراوانی با هم دارند، اما همه موافقاند که حرفۀ خبر وارد یکی از بحرانیترین دورانهای خود شده است.
🔖 ۳۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۸ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9786/
🔻خرید اشتراک چهار شمارۀ فصلنامۀ ترجمان
🔗 @tarjomaanweb
asrehooshmandi
4_6037401477486478893.doc
حجم:
241.2K
#مقاله #جامعه_اطلاعاتی
🔸جامعه اطلاعاتی، چند ديدگاه ريشهدار
▫️ يونس شکرخواه
تئوریهای ارتباطی تا کنون هفت مرحله را از سر گذراندهاند
asrehooshmandi
◾️پشتبامهای اجارهای و چند نکته
✍️معصومه نصیری ـ کارشناس و مدرس سواد رسانهای
🔸ما فقط چند عکس کلی با نمای دور دیدهایم؛ از جسد قاضی منصوری تا پشتبامهای اجارهای صحبت میکنم. عکسهایی که هیچ نشانهای مبنی بر صحتشان در دست نیست و هیچ مؤلفهای برای راستی آزمایی آنها وجود ندارد. حتی تنها آگهی منتشرشده روی سایت دیوار در زمینه اجاره پشتبام نیز همزمانی جالبی با اعلام خبر در رسانهها دارد! این نکات یعنی ابهام، بی سندی و البته جریان رسانهای که با کلیدواژه فقر و در سطح رسانههای خارجی با عنوان جنبش پابرهنگان و ...پیگیری میشود.
🔸 این مسائل تلنگری است که دقت کنیم علیرغم اینکه همه ما از وضعیت نامطلوب اقتصادی آگاه هستیم و این موضوع غیرقابل کتمان بوده و قطعاً نابسامانی اقتصادی فشارهای جدی را به اقشار کمدرآمد جامعه وارد کرده است، اما مصادیق مطروحه رسانهای به نظر دارای سوگیری هستند. یک عکس و آگهی دلایل کافی برای پذیرش یک موضوع نیستند.
🔸درعینحال باید حواسمان به کلان روایت و خرده روایتها باشد. رسانههای جناحهای مختلف از این خبر برای محکوم کردن گروههای رقیب بهره جستند اما همگی غافل بودیم که این خط رسانهای همان است که در راستای کلان روایت ناکارآمدی جمهوری اسلامی در حال فعالیت است. حواسمان باشد پرداخت رسانهای بدون توجه به زنجیره خبر و پیگیری چندوجهی موضوعات، یعنی ناخواسته وارد بازی رسانهای میشویم که هنوز برایش استراتژی تعیین نکردهایم.
🔸همه ما یادمان است چندی قبر «گورخوابی» مثل همین «پشتبامهای اجارهای» سعی در تعمیم امری غیرمبتلابه به عموم داشت. موضوعاتی که بهشدت احساسات مخاطب را درگیر میکند و هر جا مخاطب احساساتی شود احتمال ناامید شدن، باور موضوعات غیرمستند، واکنشهای دفعتی و... نیز در او بالا میرود.
🔹این موضوعات را از سه وجه میتوان موردتوجه قرار داد:
1️⃣مخاطبانی که نباید هیجانزده خبرها را باور کنند. دقیقه منظورم این است در عصر انبوه رسانه و محتوا، بیشتر شک کنید تا باور.
2️⃣رسانههایی که موظف به تهیه و اطلاعرسانی دقیق موضوعات اجتماعی اینچنینی که در نگاه نخست یک خبر به نظر میرسند اما در عمل ردی از ناامیدی را به جامعه القا میکند، هستند. رسانههایی که باید بهعنوان چشمان ناظر افکار عمومی موضوعات مهم اقتصادی، اجتماعی و... را بهموقع پیگیری کرده باشند؛ رسانههایی که باید مطالبه گر باشند نه راوی.
3️⃣مسئولانی که در بزنگاهها و البته با تأخیر و پس از غالب شدن روایتهای گوناگون در افکار عمومی تازه یادشان میافتد مسکن مهم است، ساماندهی حوزه اقتصاد مهم بوده و نباید در حد شعار رأی آور به آن اکتفا میکردند. مسئولانی که گویی از رخدادها هم دور هستند و هم دیر به موضوعات مطروحه در رسانهها و افکار عمومی برمیخوردند.
asrehooshmandi
توئیتر را ترک میکنم چون اینجا باتلاقی است برای گیر انداختن نیروهای فکری جامعه در گرداب #توهم_اثرگذاری، سطحی شدن تعاملات و کمک به شهوت شهرت طلبی عده ای خاص. به این چرخه سراسر ایراد نباید کمک کرد. بگذریم که اینجا #استبداد_اطلاعاتی و رسانهای بیداد میکند.
#معصومه_نصیری
#بدرود
asrehooshmandi
3.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#عملیات_روانی
🎥 نگاهی به شايعات افزايش قيمت گازوئيل
🔹وقتي خبرهاي کذب در فضاي مجازي، موجب تشويش اذهان عمومي ميشود یافتن پاسخ این سوالات کمک کننده است:
۱: خبر را #چه_کسی نوشته است؟
۲: خبر #چه_چیزی میخواهد بگوید؟
۳: خبر #چه_زمانی منتشر شده است؟
۴: خبر در #کجا منتشر شده است؟
۵: از خواندن خبر #چه_احساسی به شما دست میدهد؟
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سوادرسانهای و اطلاعاتی
asrehooshmandi
11.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📱شبکههای اجتماعی و ایدههای مخرب آن»
🔹جارن لانییر (Jaron Lanier)، پژوهشگر و نویسنده حوزه فلسفه #کامپیوتر است و از سال 2009 به عنوان محقق ارشد شرکت #مایکروسافت فعالیت میکند.
در دنیا لانییر را با لقب «پدر #واقعیت_مجازی» میشناسند.
📚دو کتاب پرفروش او ده دلیل برای اینکه همین حالا حساب کاربریتان را در رسانههای اجتماعی حذف کنید (Ten Arguments for Deleting Your Social Media Accounts Right Now) و آنکه آینده از آن اوست (Who Owns the Future) نام دارند.
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
وی در مصاحبه تلویزیونی خود، در مورد #شبکه_های_اجتماعی و ایدههای مخرب طراحی شده برای آنها سخن میگوید.
🎦برای مشاهده نسخه کامل این ویدیو بر روی لینک زیر کلیلک کنید:
https://www.aparat.com/v/h6nEK
منبع ویدیو: پژوهشگاه فضای مجازی
#اینترنت #فضای_مجازی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
savad_rasaneh
5.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎥عصبانیت بی بی سی از قدرت دریایی ایران!
🔸از زمانی که صدور دستور رهبر ایران برای ایجاد پایگاه نظامی در اقیانوس هند به گوش رسانه انگلیسی رسیده، دائم در حال تهیه گزارشهایی است که قدرت نیروی دریایی ایران را زیر سوال ببرد که این خود نشان دهنده اهمیت بالای این اقدام مقتدرانه ایران است! با این حال اعترافاتی که لابلای گزارشات خود دارد قابل توجه است!
◀️نگاهی متفاوت به شبکههای ماهوارهای و اپوزیسیون!
🆔 @dishplus
🔴بیبیسی صادق صادقی را خواننده اصفهانی جا زد و خبر داد او بر اثر کرونا مرده است!
🔸صادق صادقی درصفحه شخصی خود این خبر را دروغ خواند و گفت من محمدرضا اعرابی نیستم و خدا رو شکر زنده ام و در حال درمان!
🆔 @dishplus
11.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴🎥پاسخ جالب تحلیلگر اصلاح طلب به جوسازی بیبیسی بر سر نامه موسوی خوئینیها که به مذاق مجری و عوامل برنامه خوش نیامد!
🔸ازعلامتهای مجری و اتاق فرمان بیبیسی تا تلاش برای قطع صحبت کارشناس!
◀️نگاهی متفاوت به شبکههای ماهوارهای و اپوزیسیون!
🆔 @dishplus
🔰تکنیک ها و روش های اجرایی جنگ نرم در رسانه ها
🔹تکنیک شایعه
🔺«شایعه پدیده ای مخرب و خطرناک است که معمولاً از یک خبر ناشی شده و یا بی اساس بر پایه یک جنجال و #هیاهو ایجاد می شود و در افکار عمومی جا می گیرد؛ تا جایی که روحیه مردم را تضعیف و ناامید می کند و یا امنیت ملی را به خطر می اندازد و بلای بی اعتمادی در بین مردم یک کشور گسترش می یابد.»
🔹تکنیک مرغ(ایجاد ترس)
🔺باید اصل این تکنیک را بر ایجاد #ترس در طرف مقابل بنا کرد. رجزخوانی نمونه بارزی از به کارگیری این روش است که امروزه در علم جنگ نرم «تکنیک مرغ» شهرت یافته است.
🔹تکنیک قورباغه
🔺می گویند سیستم عصبی قورباغه به گونه ای است که اگر آب پیرامونی او را کم کم گرم کنیم، متوجه نشده و به سمت مرگ میرود
در این تکنیک به گونه ای بسیار نرم، آرام و #تدریجی بینش های اجتماعی کشور هدف را تغییر می دهند که افراد جامعه هدف متوجه تغییرات نشوند و در نتیجه به مقابله با آن برنخیزند. برای نمونه کافی است نگاهی به عرصه سینما و تلویزیون ایران بیندازیم و سیر پوشش زنان و کیفیت ارتباط با نامحرم را از اوایل دهه شصت تا امروز بررسی کنیم.
🔹تکنیک ابهام
🔺یکی از جملات معروف در جنگ نرم، این جمله است: «ابهام، #قدرت می آورد».تکنیک ابهام می تواند شامل «مبهم گویی» و «عملکرد و قدرت مبهم» باشد.
برای نمونه می توان به نمایش «قدرت مبهم» آمریکا در فیلم های هالیوودی اشاره کرد که در آن ها به گونه ای خود را قدرتمند جلوه می دهند که حتی از کوچک ترین حرکت افراد باخبرند و یا دارای افرادی با توانایی های فوق العاده جسمی ـ فکری هستند که بسیاری از داشته های آن ها نیز هنوز ناگشوده مانده است.
🔹تکنیک «دروغ بزرگ»
🔺وقتی دروغ پردازی آن چنان بزرگ باشد که مانند پتکی بر افکار جامعه هدف فرود آید، دیگر ـ برخلاف دروغ های کوچک ـ کم تر کسی در آن شک می کند و از جهتی به علت تعجب برانگیز بودن آن به سرعت در جامعه هدف رواج می یابد. برای نمونه می توان به خبر خروج 17 میلیارد دلار طلا توسط یک کامیون از مرز ترکیه اشاره کرد که توسط رسانه های غربی و فضا های مجازی به یک باره منتشر شد. در صورتی که با یک حساب ساده می توان دریافت که برای جابجایی 17 میلیارد دلار طلا به 34 کامیون نیاز است و نمی توان با یک کامیون 17 میلیارد دلار طلا را حمل کرد!
🔹تکنیک تحریف
🔺در تحریف به وضوح دروغ گفته نمی شود ولی واقعیت به صورت دیگری ـ اگرچه با تغییر یک کلمه یا تقطیع کلام و تغییر محتوای کلام ـ نشان داده می شود و در نهایت شکل مسخ شده ای از حقایق که با دروغ برابری می کند نمایان می گردد.
🔹تکنیک القاء یا تلقین
🔺از میان دویست روش جنگ نرم که در فضاهای سایبری مورد استفاده قرار می گیرد شاید بتوان مؤثرترین آن ها را «تکنیک القاء» دانست.
هر کلمه، شیئ، رنگ و هر آن چه پیرامون انسان رخ می دهد، علاوه بر تأثیرگذاری در ضمیر آگاه انسان ها، #ضمیر_ناخودآگاه آن ها را نیز درگیر خواهد کرد و مبنای بسیاری از کنش ها و رفتارهای انسان به ضمیر ناخودآگاه او برمی گردد.
براین اساس در جنگ نرم می توان در یک جمله یا عکس یا... چندین نکته روان شناسی را گنجانید و آن را به مخاطب القا کرد.
andishengelabi
8.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸وب سطحی(surface web) و وب پنهان(Deep web) و وب تاریک(DarK web) چیست؟
🔸موتور جستجوگر #گوگل به چند درصد از اطلاعات اینترنت دسترسی دارد؟
🔸مرورگر Tor چیست و چه کاربردهای جدی و مخفی اطلاعاتی و بین المللی را راهبری می کند؟
andishengelabi
چه اطلاعاتی از مرورگر شما در معرض دید است؟
این سایت، مرورگر شما را از حیث وضعیت حفظ حریم خصوصی مورد آنالیز قرار می دهد .اینکه هر وب سایت ،
تبلیغات و ویجت می تواند چه اطلاعاتی از مرورگر وب شما جمع آوری کند:
https://privacy.net/analyzer/
این اطلاعات به چه دردی می خورد؟
این اطلاعات می تواند برای شناسایی شما و یا ردیابی رفتار شما با استفاده از تاکتیکی مانند جستجوی IP و اثر انگشت دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد.