eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
175 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
1.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢«خبر جعلی» از احساسات مخاطبان سوءاستفاده می‌کند. 💢هدف از «تحریف واقعیت»، تحریک احساسات مخاطب و دادن اطلاعات جایگزین به مخاطب است. 💢اگر روایتی را خواندید و خیلی شاد، غمگین و یا شوکه شدید، سریع برای دیگران نفرستید؛ شاید فقط احساسات شما را تحریک کرده‌اند. 💢قبل از فوروارد کردن و به اشتراک گذاشتن روایت‌ها و اخباری که می‌خوانیم، کمی درباره درست بودن آن تحقیق کنیم. تا بە ابزار گسترش خبر جعلی تبدیل نشویم. ویدیو از حساب توییتر سازمان ملل
طلاق مخفیانه شاخ‌های اینستاگرام: ویترین رنگارنگ زندگی‌شان در قاب اینستاگرام هنوز هم پابرجاست. همان ویترینی که تبدیل‌شان کرد به شاخ مجازی. حکم طلاق زن و مرد جوان روز گذشته در دادگاه خانواده صادر شد اما هنوز هم بزرگ‌ترین نگرانی زن جوان این بود که این خبر را چطور به گوش مخاطبانش برساند که دنبال‌کننده‌هایش را از دست ندهد. در میان بحبوحه افراد حاضر در راهروی دادگاه خانواده تهران که با نگاهی نگران به نقطه‌ای نامعلوم خیره شده‌اند و کسانی که با کلافگی و بی‌حوصلگی در طول راهرو قدم می‌زنند، زن و مرد جوانی ایستاده‌اند که هرازگاهی نگاهی روی صورت آنها خیره می‌ماند. ملیکا و پویا که دقایقی دیگر قرار است با اعلام توافق در شعبه ۲۶۴ از هم جدا شوند، شهرت کم و بیش خودشان را از شبکه اجتماعی اینستاگرام پیدا کرده‌اند. زندگی نمایشی نوبت رسیدگی به پرونده ملیکا و پویا که می‌شود، در سکوت روبه‌روی قاضی می‌نشینند. تمام توافق‌ها برای جدایی انجام شده و پویا می‌گوید که قرار است ماهانه مبلغی به عنوان مهریه همسرش بپردازد و ملیکا می‌گوید که جهیزیه‌اش را از خانه شوهرش برده است. سردرددل مرد جوان باز شده و می‌گوید: «اینستاگرام زندگی ما را به اینجا کشاند. من دیگر نمی‌توانم برای این‌که پست‌های پیج همسرم زیاد لایک بخورد هزینه‌های گزاف عکاسی بپردازم.» ملیکا وسط حرف همسرش می‌پرد و می‌گوید: «پویا خودش هم از این‌که پیج ما پربازدید بود لذت می‌برد. مشکل او از وقتی شروع شد که من روی روابط مجازی‌اش حساس شدم. دلم نمی‌خواست هر دقیقه با افراد غریبه چت کند.» پویا بار دیگر رشته کلام را دست گرفته و می‌گوید:«من فروشگاه لوازم خانگی داشتم و مادر ملیکا یکی از مشتریان من بود.سال‌ها بود که این خانواده را می‌شناختم و همین باب آشنایی من و ملیکا شد و به او علاقه پیدا کردم و تصمیم به ازدواج با او گرفتم. همه چیز بین ما خیلی خوب بود تا این‌که دو سال بعد از ازدواجمان یعنی پنج سال قبل همسرم پیج اینستاگرام باز کرد. او هزینه زیادی صرف می‌کرد که عکس‌های جذاب بگیرد و ظرف و وسایل گران‌قیمت برای خانه می‌خرید. راستش اوایل من هم از این‌که می‌دیدم هر‌روز دنبال کننده‌های‌مان بالا می‌رود خوشحال بودم و برایم جذاب بود، اما کار به جایی رسید که زندگی ما تبدیل به یک نمایش شده بود. حتی گاهی با هم جر و بحث می‌کردیم و قهر بودیم اما ملیکا برای این‌که بتواند پست دلخواهش را در اینستاگرام بگذارد با من عکس‌هایی با ژست‌های عاشقانه می‌گرفت و منتشر می‌کرد. بعد از گرفتن عکس باز هم با من بدرفتاری کرده و قهر می‌کردیم؛ حتی کار به جایی رسیده بود که با لباس‌های متنوع در یک سفر عکس می‌گرفت و مدتی بعد آن را به عنوان عکس‌های سفری دیگر منتشر می‌کرد با این‌که همان زمان که همسرم داشت وانمود می‌کرد ما سفر هستیم، ما در خانه بودیم و اغلب با هم حرف نمی‌زدیم.» تصمیم به جدایی ملیکا می‌گوید: «به خاطر شهرت پیج من،کم‌کم پیج خود پویا هم دنبال‌کنندگان زیادی پیدا کرد و از این‌که ما می‌توانستیم از طریق تبلیغ در صفحه شخصی‌مان کسب درآمد کنیم راضی بود و خیلی وقت‌ها دل به کار دیگری نمی‌داد و در خانه می‌نشست و با افراد غریبه حرف می‌زد. ما هر روز از هم دورتر می‌شدیم و بالاخره اختلاف‌مان به حدی زیاد شد که به این نتیجه رسیدیم دیگر نمی‌توانیم با هم زندگی کنیم. حالا دنبال‌کننده‌های ما نمی‌دانند که در آستانه جدایی هستیم و در این مدت گاهی با هم در ماشین عکس گرفته و وانمود کردیم همه چیز بین ما عادی است. نمی دانم چطور باید این موضوع را برای دنبال‌کنندگان صفحه‌ام عنوان کنم.» در پایان زن و مرد جوان با رای طلاق توافقی صادر شده از سوی قاضی دادگاه یکراست به سمت محضر خانه می‌روند تا طلاق‌شان را ثبت کنند.
محدودیت‌های حذف اطلاعات شخصی در منابع اینترنتی: کارشناسان شرکت مشاوره امنیت اطلاعات دیجیتال سکیوریتی (Digital Security) روسیه، مطالعاتی در خصوص اکانت‌های کاربران در منابع اینترنتی انجام داده و به این نتیجه رسیده‌اند که 54 درصد از منابع موردبررسی حذف اکانت را برای کاربران پیچیده و دشوار می‌سازند. کارشناسان این شرکت با ساخت پروفایل شخصی در شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های دوست‌یابی، منابع گردشگری و سرویس‌های تحویل غذا، بسترهای آموزشی 54 منبع از محبوب‌ترین منابع روسی را موردبررسی قرار داده‌ و به این نتیجه رسیده‌اند که بیش از نیمی از منابع محبوب اینترنتی امکان حذف حساب کاربری را با یک کلیک ساده نمی‌دهند که از میان آن‌ها می‌توان به Asos ، Uber ، Avito اشاره کرد. طبق گزارش دیجیتال سکیوریتی، حذف اطلاعات اکانت با یک کلیک و تأیید و یا کد پیام کوتاه در 25 مورد از منابع (46%) امکان‌پذیر بوده است. در 6 مورد از منابع (11%) این قابلیت پنهان بوده، در 18 منبع (33%) امکان حذف اطلاعات فقط از طریق پشتیبانی فنی انجام می شده است، بدین‌صورت که برخی از آن‌ها کاربر را ملزم می‌کردند یک درخواست کتبی یا اسکنی ارسال کنند. در 5 منبع باقی نیز یعنی در 9% از منابع حذف اکانت امکان‌پذیر نبوده است. کاربران فقط در سرویس کاریابی «HeadHunter»، برنامه دوست‌یابی «Tinder»، پیام‌رسان واتساپ، فروشگاه‌های «Ozon» و «Wildberries» می‌توانند به‌راحتی صفحات و اکانت خود را حذف کنند. شبکه اجتماعی «OK» نیز امکان حذف اطلاعات شخصی را می‌دهد، اما اطلاعات مربوط به آن را به‌دقت مخفی می‌سازد، بدین‌صورت که می‌بایست توافق‌نامه اعطای مجوز را پیداکرده و آن را تا انتها مطالعه کرده و به لینک «امتناع از خدمات» رسید. در وب‌سایت تبلیغاتی آویتو و سرویس تحویل غذا به منزل «Igoods» اکانت را در صورتی می‌توان حذف کرد که درخواستی به پشتیبانی فنی سایت ارائه داد. در فروشگاه آنلاین «Lamoda» نیز به همین شکل می‌توان اکانت را حذف کرد، اما برای این کار می‌بایست تصویر درخواست کتبی به‌صورت دستی را به همراه اطلاعات شناسنامه ارسال کرد. کارشناسان در برخی برنامه‌ها نتوانستند اطلاعات را حذف کنند، به‌عنوان مثال در برنامه تاکسی «Uber Russia» پس از حذف ظاهری اکانت مجدداً با همان شماره امکان دسترس به سابقه ترددها و کلیه کارت‌های بانکی ثبت‌شده وجود داشته و مکاتبه با پشتیبانی فنی نیز به نتیجه مطلوبی ختم نشده است. در فروشگاه اینترنتی «ASOS» هنگام انجام تحقیقات قابلیت حذف اکانت وجود نداشته است.
هشدار کارشناسان امنیت سایبری درباره یادگیری مجازی: در حالیکه دانش‌آموزان مدارس مترو (Metro Schools) تبلت با لپ‌تاپ برای کمک به یادگیری مجازی دریافت خواهند کرد، اما کارشناسان امنیت سایبری نگران مسائل امنیتی هستند. بروس مک‌کالی (Bruce McCully)، رئیس امنیت شرکت «Galactic Advisors»، حدود 4 سال پیش روی ابتکار فناوری یادگیری ماین (Maine) مشغول به کار بود که در آن هر دانش‌آموز در هر ایالتی یک لپ‌تاپ دریافت می‌کرد. مک‌کالی گفت که این شرکت مسائل امنیتی را در نظر گرفته است. وی خاطرنشان کرد : «این مسئله به بدی آنچه شما فکر می‌کنید، تمیز نگه داشتن رایانه‌ها و حفظ هر چیز در موضع کاری، بد نیست؛ طبق تجربه ما، قفل کردن کامپیوتر برای کودک، درواقع نتیجه معکوس دارد. مشکل اینجاست که کودکان بسیار باهوش هستند. آنها در یافتن هر روزنه یا راهی کوچک برای تغییر پس زمینه و بارگیری تصاویری هستند که شما با آن مخالف هستید.» به همین دلیل مک‌کالی توضیح داد که صحبت با کودکان درباره بایدها و نبایدها در اشتراک آنلاین بسیار ضروری است؛ او اعتقاد دارد که باید به کودکان یاد داد که در مورد محل زندگی خود، تعطیلات یا زمان ملاقات با دوستانشان نباید چیزی به دیگران بگویند. سپس مسئله مهاجمان و شکارچیان مطرح می‌شود؛ به گفته مک‌کالی، والدین باید با کودکانشان صحبت کنند، زیرا صرف اینکه یک کودک 12 سال دارد به این معنا نیست که دیگر مشکلی پیش نمی‌آید. مترو گفت که دستگاه‌ها هم باید در شبکه «MNPS»، مدارس عمومی نشویل مترو، طبقه‌بندی شوند. بیشتر اطلاعات شخصی برای برنامه‌های کاربردی استفاده شده از نوع ابری است و این مدارس با کلیه شرکت‌هایی که حمایت از داده‌های شخصی دانش‌آموزان را مدنظر قرار می‌دهند، توافق‌نامه‌هایی امضا کرده‌اند. سخنگوی شرکت اظهار داشت که تمام برنامه‌های وب میزبانی شده از اتصالات ایمن برای اطمینان از رمزگذاری حرکت داده‌ها میان سیستم و کاربر برخوردار هستند. وی افزود که خانواده‌ها و دانش‌آموزان آمریکایی برای چگونگی استفاده از دستگاه‌ها و تماشای سوءاستفاده از دستگاه‌ها آموزش دیده‌اند. فیلترهایی در دستگاه‌‎ها برای جستجوی ایمن وب وجود دارند. دانش‌آموزان توانایی نصب نرم‌افزارهای اضافی روی دستگاه‌ها را ندارند. دانش‌آموزان آمریکایی همچنین از طریق معلمان و کتابداران خود، راهنمای شهروندی دیجیتال دریافت می‌كنند. درنتیجه آنها درخصوص نحوه امنیت آنلاین راهنمایی می‌شوند. سخنگوی شرکت گفت : «ما به دانش‌آموزان یادآوری می‌‎کنیم که نباید اطلاعات شخصی اعم از محل زندگی یا رمز عبور خود را در فضای مجازی با دیگران به اشتراک بگذارند. اما والدین نیز باید نقشی فعال در نظارت بر فعالیت‌های آنلاین کودکان ایفا کنند. درحالیکه مدارس عمومی نشویل مترو برای رعایت الزامات فدرال در «CIPA» فیلترینگ اینترنت را اعمال کرده‌اند، اما این به معنای تضمین 100 درصدی عدم دسترسی به برخی مواد ناشناس و نامناسب نیست. ما همیشه برای حل سریع مشکلات تلاش می‎ و دسترسی دانش‌آموزان به موارد نامناسب را مسدود می‌کنیم؛ اما این کار نیازمند تلاش مداوم دانش‌آموزان، كاركنان مدرسه و والدین است.»
▪️‏گوگل و اپل ‎فلسطين را از نقشه‌هایشان حذف کردند. سیستم‌های🇺🇸 🇮🇱می‌خواهند ما هیچگاه به اندازه کافی از حقیقت یا آنچه برای ‎فلسطين اتفاق افتاد، آگاهی نداشته باشیم. این قدم دیگری برای از میان بردن هویت و موجودیت ‎ است. در این مورد سکوت نکنید و بی‌تفاوت نباشید. 💬 Roja lotfi Fars_plus
5.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️در اظهار نظر ها خواندم که متهمین در جلسات دادگاه بدون حضور وکیل و پشت دذب های بسته برگزار شده و حق داشتن وکیل نیز از آنها سلب شده از این رو این ادعا را بررسی کردم! تصاویر جلسات دادگاه با حضور وکلا را قرار دادم که تصاویر متهمین نیز واضح است و حاضرین جلسه از طرفی صحبت های سخنگو قوه قضایه در این رابطه نیز قرار دادم و از تیتر های خبرگزاری مخالف برای بی طرفی ماجرا استفاده کردم. پ ن: بار ها گفته ام رویکرد این صفحه پرداختن به مباحث اخبار جعلی و مباحث سواد رسانه ‌ای است. 💬 سیدعلی موسوی Fars_plus
▪️‏منابع مالی این تلویزیون توسط کشوری تامین میشود که مخالفان سیاسی خود را گردن می‌زند و گاهی هم اره میکند. 💬 حمیدرضا صداقت Fars_plus
4.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میدونستید آمریکا ایران رو موشک باران کرده و کیش به چین فروخته شده!؟ اخباری که نمی‌خواهند شما بدانید! @Bisimchimedia
📜 1: : یعنی مهارت و توانمندی کار کردن با ابزارهای دیجیتال (مثل رایانه، گوشی هوشمند، تبلت، کنسول های بازی، تلویزیون و...) 2: : یعنی توانمندی تحلیل محتواهای دریافتی از رسانه های مختلف مانند بازی ها، انیمیشن ها، فیلم های سینمایی و... 3: : یعنی اون رفتارهایی که بعد از به دست آوردن سواد رسانه ای از ما سر می زنه. 4: : ما می تونیم به جای اینکه دائماً مصرف کننده محصولات رسانه ای باشیم، تولید کننده باشیم.فقط باید اراده کنیم! 5: : اکثر مخاطبین فضای مجازی، بخاطر عدم سواد رسانه، توی جریانات و موج های رسانه ای، بازی میخورن و اکثراً غرق میشن.در حالیکه با شناخت جریانات می تونیم بدون آسیب، اون ها رو تحلیل کنیم و حتی از هر جریانی به نفع خودمون استفاده کنیم.
🔴از هشتگ ترند کردن اونا تا هشتگ ترند کردن نا خودی ها.... از دیروز که شبکه های داخلی و خارجی دشمن با انواع و اقسام روشها اقدام به ترند کردن هشتگ # اعدام_نکنید کردند . یه عده ای در داخل که وابسته هستند به برخی قرارگاه ها و سازمانها هم راه افتادن که ببینید هشتگ ترند کردن چقدر اثر گذاره و..... خواستم جواب این جماعت رو بدم که با هشتگ ترند کردن های بیخودی چند سالی هست سر جبهه انقلاب رو در فضای مجازی کلاه میگذارند و بودجه های کلانی به جیب میزنند.. دشمن اگر هشتگی را ترند میکند و اثرگذاری میکند درسته که شاید بیشتر این ترندینگ به کمک اکانتهای فیک و ربات انجام میشه اما اثرگذاری آن هشتگ به پشتوانه هزاران کانال تلگرامی و صفحات اینستاگرامی ،انبوه سلبریتی های گوش به فرمان و صدها شبکه ماهواره ای و سایت و خبرگزاری و.... میباشد. اما هشتگ هایی را که شما ترند میکنید فقط خودتان و روسایتان میبینید چون مانند جبهه مقابل نتوانسته اید هزاران کانال و پیج و شبکه های گوناگون را بعنوان بستر نشر برای جریان سازی یک هشتگ به خط کنید . اگر یک هشتگی هم در جبهه انقلابی ترند میشود و اثرگذار میشود به خاطر کار عناصر خودجوش و آتش به اختیار انقلابی کف میدان است که هیچ ارتباطی به شما هم ندارند..... بیداری ملت
▪️منو باز برای سلبریتی ها @Fars_plus
▪️هدف این کارتون نقد سلبریتی های بی سواد است که یک روز راه می اندازند و روز دیگه و هیچ اطلاعی از اصل مطلب ندارند واصولا سواد لازم برای تفکیک این نوع مسائل را ندارند . پ ن : نه میگیم اعدام بکنید نه نمیگیم نکنید عدالت رعایت بشه به دور از احساس و جنگ روانی سلبریتی ها 💬 mohsen.cartoons @Fars_plus