eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
191 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
📌بازگشت مخفیانه داعش به شبکه های اجتماعی 🔹«مؤسسه گفت‌وگوی استراتژیک» (ISD) که مطالعاتی را در زمینه فعالیت‌های زیرزمینی داعش انجام داده است، اعلام کرد: 🔸 ۲۸۸ حساب کاربری فیس‌بوک را که به نوعی با شبکه داعش در ارتباط بودند، ظرف سه ماه گذشته شناسایی شده و همچنان برای شناسایی فعالیت دیگر صفحات وابسته به این شبکه تلاش میکنیم. 🔸یکی از تاکتیک‌هایی که اعضای این گروه هم‌اکنون به کار می‌گیرند ادغام کردن مطالب خود با محتوای خبری واقعی است تا اخبار مورد نظر آنها از طریق رسانه‌های جمعی به گوش مخاطبان برسد و به‌عنوان مثال تصاویر خبری برخی رسانه‌ها با موسیقی‌های اختصاصی داعش به انتشار می‌رسند. 🔸داعش بجز پیشبرد فعالیت‌های سیاسی، اقدامات دیگری را هم در حساب‌های کاربری آنلاین انجام می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به فروش برخی آثار باستانی گرانبها اشاره کرد که از سوریه و عراق غارت شده است. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🔴 فرهنگ بسته‌بندی شده رسانه ها از نگاه مارکوزه 🔘 مفهوم فرهنگ بسته‌بندی شده یکی دیگر از مفاهیمی است که هربرت مارکوزه، فیلسوف و جامعه‌شناس آلمانی و یکی از اعضای اصلی به تحلیل آن پرداخته و بر نقش تشدیدکننده رسانه‌های جمعی و غرق شدن سنت‌های فرهنگی طبقات پایین جامعه در فرهنگ بسته‌بندی شده تاکید می کند. 🔘 بر پایه این تفکر، در پاسخ به ضرورت‌های تبلیغات و افزایش مصرف شکل گرفته‌اند و نوعی آگاهی کاذب به وجود می‌آورند. در این وضعیت، مردم منافع واقعی خود را درک نکرده و به نظم اجتماعی یکپارچه و سرکوب‌گر عادت می کنند. 🔘 مارکوزه معتقد است رسانه‌ها با ایجاد "شعور کاذب"، خلاقیت و اندیشه را از بین برده و تقلید و یکپارچگی را جایگزین آن‌ها می‌نمایند. 🔘 درمجموع باید گفت مارکوزه برای وسایل ارتباط جمعی نقش مثبت قائل نیست. او این وسایل را در واژگون جلوه دادن نیازهای واقعی انسان‌ها مؤثرتر می‌داند. مارکوزه برخلاف و به جای تمرکز بر "مالکیت رسانه‌ها" به "سلطه تکنولوژیک" نهفته در آن‌ها اشاره دارد. با ما همراه باشید ژئوپلیتیک رسانه https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
‍ 📚 جرعه_ای_کتاب «هنر بی خبر زیستن: خط مشی برای زندگی شاد، آرام و عقلانی» 🔻رولف دوبلی از جمله مخالفان پیگیری افراطی اخبار است. او در کتابش تاکید می‌کند: 🔻خبرها گمراه‌کننده هستند، چون بر روی جنجالی‌ترین یا هیجان‌انگیزترین بخش رویدادها متمرکز می‌شوند و نه الزاماً مهم‌ترین‌ها. 🔻از هزاران خبری که طی یک سال «مصرف» می‌کنید، موارد معدودی ممکن است بر روی تصمیم‌های مهم شما تأثیر بگذارند. 🔻خبرها حباب روی دریای رویدادهای جهان هستند. آگاهی از اخبار توان تشریح آن‌چه را در اطراف‌‌تان می‌گذرد، چندان افزایش نمی‌دهد. 🔻خبر مدام قسمت احساسی مغز را تحریک می‌کند و استرس ایجاد می‌کند و از این نظر برای بدن می‌تواند مضر باشد. اخبار را می‌توان دانست. 🔻خبر، مانع فکر کردن و تحلیل می‌شود. پیگیری اخبار اعتیاد می‌آورد. پیگیری اخبار، وقت می‌گیرد. خبرها ما را می‌کنند و حس انفعال را القا می‌کنند [شبیه درماندگی آموخته شده] مانند بسیاری از جمله‌ها و عبارت‌های دیگری که برای دعوت به گفت‌وگو انتخاب می‌کنیم، این گزاره‌ها را هم نمی‌توان صرفاً به عنوان یک گزاره‌ی منطقی در نظر گرفت و کنارشان صرفاً یک علامت یا به نشانه‌ی تأیید یا رد گذاشت. اما بی‌تردید فرصتی ارزشمند برای فکر کردن و تبادل‌نظر با دیگران فراهم می‌کنند. 🔻علاوه بر همه‌ی نکته‌هایی که دوبلی مطرح می‌کند و درباره‌ی هر کدام می‌توان صحبت کرد، مسئله‌ی دیگری هم وجود دارد که ارزش دارد درباره‌اش با هم گفتگو کنیم. ✅آیا می‌توان رسانه‌ها و اخبار را به صورت مطلق ترک کرد و آن‌ها را پیگیری نکرد؟ ✅آیا می‌شود حد متعادلی از پیگیری اخبار تعیین کرد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، این حد را چگونه تعیین می‌کنید؟ ✅آیا مخالف حد تعادل هستید و فکر می‌کنید هر نوع پیگیری اخبار، دوباره شما را داخل یک باتلاق خبری فرو می‌برد؟ ✅آیا هزینه‌ی پیگیری نکردن اخبار از هزینه‌های پیگیری کردنش بیشتر نیست؟ نویسنده: رولف دوبلی مترجم: فاطمه قره باغی https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
💢 مغالطه خطای شناختی 🔻واژهُ fallacy (مغالطه) از واژه لاتین fallacia به معنی فریب، نیرنگ، و حیله گرفته شده است. مغالطه به گفتار، نوشتار، اندیشه، احساس، و زبانِ بدن گفته می‌شود که در ساختار استدلال جای گزاره‌های منطقی و درست را بگیرد و در آن به‌طور عمد یا غیر‌عمد فریب به خود یا به مخاطب باشد؛ مانند مغالطه‌های توسل به ترس، توهین، ترحم، تکرار، توطئه، خشم، نفرت، و حسادت. 🔻خطای شناختی یا سوگیری دو معنی و مفهوم متفاوت دارد: ۱. تمایل و گرایش به یک ایده و تفکر خاص. ۲. تعصب و جانب‌داری غیرمنطقی از یک ایده. در معنی و مفهوم اول، خطای شناختی خنثی، بی‌ضرر، و بدون خطر است؛ مانند طرفداری از یک تیم فوتبال، یک جناح سیاسی و... طبیعتاً، گرایش به یک تیم فوتبال، یک جناح سیاسی، یا یک عقیده خاص خطا یا اشتباه نیست؛ اما در معنی و مفهوم دوم، خطای شناختی می‌تواند مضر و خطرناک باشد. در این مفهوم، خطای شناختی به تمایلات و گرایشات غیر‌منطقی و متعصبانه به یک ایده و تقکر و طرفداری غیر‌منصفانه از آن می‌باشد که باعث می‌شود فرد قضاوت نادرست و ناعادلانه کند. مغالطه با خطای شناختی تفاوت دارد. مغالطه نیاز به استدلال دارد و در ساختار استدلال از آن استفاده می‌شود، در‌حالی‌که خطای شناختی به الگوی پیش‌فرض اندیشیدن و تفکر اشاره می‌کند‌. منظور از الگوی پیش‌فرض تفکر این است که فرد تنظیمات ذهن خود را بر‌اساس سوگیری انجام داده، سپس با‌توجه به آن تنظیمات جانب‌دارانه می‌اندیشد. مغالطه‌ها می‌توانند نتیجه خطاهای شناختی باشند، اما داشتن خطای شناختی الزاماً به معنی مرتکب شدن مغالطه نیست. با این مقدمه، به تعریف و توضیح مغالطه خطای شناختی می‌پردازیم. 🔻مغالطه خطای شناختی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد ادعا کند چون مخاطب سوگیری دارد، بنابراین ادعاهایش غلط و نادرست می‌باشد. ساختار مغالطه خطای شناختی بسیار ساده است: "الف" خطای شناختی است. بنابراین، "الف" اشتباه و خطا است. از این فرمول این نتیجه را می‌توان گرفت که هر نوع خطای شناختی اشتباه و نادرست است. در‌حالی‌که این دو مدعا کاملاً مستقل و مجزا هستند. نمی‌توان از سوگیری نتیجه نادرست و اشتباه گرفت. 🔻در مغالطه خطای شناختی، مغالطه‌کننده معنی و مفهوم منفی خطای شناختی را به‌جای معنی و مفهوم خنثی و بی‌خطر آن به کار می‌برد که در واقع مرتکب (definist fallacy) نیز می‌شود. مغالطه تحریف معنی زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی واژه یا عبارتی را طوری تعریف کند که برای دفاع از موضعش آسان‌تر باشد و به نفع خود مصادره به مطلوب کند. مغالطهُ خطای شناختی با خطای شناختی "نادیده گرفتن جنبه‌های مثبت" (discounting positives) ارتباط دارد. در این خطای شناختی فرد توانایی‌ها و جنبه‌های مثبت خود یا مخاطب را کوچک می‌شمرد و روی جنبه‌های منفی تاُکید می‌کند. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
10.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه های سید علیرضا آل داود برای خرید اینترنتی در دوران کرونا در بخش خبری ۲۱ شبکه یک @aledavood
راهکارهای حفاظت از حریم شخصی در فضای مجازی 💢در فضای سایبری هیج چیز به طور کامل حذف نمی‌شود. 🔺هر زمان که وارد فضای مجازی می‌شوید، دنباله‌ای از فعالیتتان را در اینترنت به جا می‌گذارید.داده‌های شما از جمله فیلم و عکس و غیره، در وب‌سایت‌هایی که برای اطلاعات جستجو می کنید، وب‌سایت‌های خرید آنلاین و شبکه‌های اجتماعی، ذخیره می‌شود. حتی زمانی که یک پست را در شبکه‌های اجتماعی حذف کنید، امکان دارد این اطلاعات در جایی در فضای اینترنت ذخیره شده باشد. به عنوان یک قاعده کلی،هرگز اطلاعات شخصی خود را که مایل نیستید که منتشر شود یا نمی‌خواهید کسی به آن دسترسی داشته باشند را در فضای مجازی نشر ندهید. 💢مراقب کلاهبرداری فیشینگ باشید. 🔺کلاهبرداری‌های فیشینگ از طریق آدرس ایمیل و یا شبکه های اجتماعی و...انجام می شود. این یک روش کلاهبرداریست تا شما اطلاعات شخصی خود را مثل شماره حساب‌های بانکیتان را با شخص ثالث ناشناخته به اشتراک بگذارید. این شخص ثالث می تواند این اطلاعات شما را سرقت کند و از آن برای خالی کردن حساب بانکی شما استفاده کند. برخی از لینک‌ها از شما درخواست اطلاعات ندارند اما بدافزارهایی را روی سیستم شما نصب می‌کنند و سپس می توانند به اطلاعات شخصی شما دسترسی پیدا کنند. هرگز ایمیل یا لینکی را که مشکوک به نظر می رسد باز نکنید.در صورت عدم اطمینان خاطر، هرگز اطلاعات خصوصی خود را به اشتراک نگذارید. 💢هنگام متصل شدن به WiFi عمومی آگاهانه عمل کنید. 🔺در هنگام اتصال به Wi-Fi عمومی، بسیار مراقب باشید. از آنجا که این اتصالات اغلب ناامن هستند ,با این کار اطلاعات محرمانه خود را به راحتی در معرض سرقت هکرها قرار می‌دهید. 💢گذرواژه‌های خود را هوشیارانه انتخاب کنید. 🔺 هرگز از یک رمز در و‌ب‌سایتهای مختلف استفاده نکنید.با این روش حتی اگر گذرنامه شما ناخواسته منتشر شود، فعالیت امنی در سایت‌های دیگر خواهید داشت. سطح دسترسی امنیتی را در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی مختلف خود تعیین کنید و آن را ذخیره کنید. هرگز حساب کاربری خود را عمومی نکنید.عمومی کردن حساب کاربری یعنی هر کسی در هر جایی به عکس‌ها، ویدئوها و پیام‌های شما دسترسی دارد و امکان دارد از آن‌ها برای اهداف خاصی استفاده کند. مجرمان فضای مجازی می‌توانند از اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در حساب کاربری شبکه اجتماعی شما سوء استفاده ‌کنند حتی داستان‌هایی از عکس های سرقت شده در فضای مجاوی وجود داردکه ناخواسته در کمپین‌های تبلیغاتی در آن سوی دنیا استفاده شده است و دردسترس عموم قرار گرفته است. 💢اطلاعات شخصی را کاملاً از بین ببرید. 🔺هنگامی که دیگر از رایانه قدیمی، گوشی هوشمند، تبلت و یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی استفاده نمی‌کنید، محتوای اطلاعاتی آن‌ها را به طور کامل حذف کنید.قبل از اینکه هر برنامه‌ای برای آن داشته باشید، اطمینان حاصل کنید که اطلاعات محرمانتان را به طور دائم از بین برده‌اید. 💢توصیه نهایی 🔺نسبت به فعالیت‌های آنلاین خود آگاه باشید و موارد امنیتی را رعایت کنید. با اینکه ممکن است بکارگیری امور امنیتی زمان‌‌بر باشد اما امنیت اطلاعات شخصی شما را تضمین می‌کند. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️ارتباط اقناعی در عرصه ی دفاعی 💢صحنه ی تعاملات دفاعی و بین المللی ، صحنه ی سیاست قدرت است در این صحنه کشوری برنده است که قدرت ملی برتری فراهم آورده باشد و آن را به گونه مؤثرتری به کار گیرد. 💢قدرت ملی حاصل مولفه های مختلفی است: جمعیتی،اقتصادی،تکنولوژیک،نظامی،دیپلماتیک،روانی و اطلاعاتی . از میان آن ها نقش جنبه ی روانی چشمگیرتر است . در روزهای عقب نشینی آمریکا از ویتنام ، داستان مشهوری در محافل سیاسی و نظامی آن کشور برسر زبان ها افتاده بود مبنی بر اینکه با روی کارآمدن دولت نیکسون،در سال 1969 کارشناسان پنتاگون همه ی اطلاعات مربوط به آمریکا و ویتنام شمالی شامل اطلاعات جمعیتی،تولید ناخالص ملی،ظرفیت های صنعتی،تعداد تانک ها،هواپیماها،کشتی های جنگی و اندازه ی ارتش های دو طرف را وارد کامپیوتر کردند و از آن پسیدند که چه موقع پیروز می شویم ؟ کامپیوتر پس از اندکی درنگ پاسخ داد که شما در سال 1964 پیروز شده اید. 🔺این داستان کنایه از آن دارد که عملیات روانی و ارتباط اقناعی حرف اول در میزان تقویت روحیه ی سربازان و مقاوت و فهم نسبت به چرایی جنگ را می زند. ✅آرما
📌تصویب شد؛ از پیام‌رسان به اپراتور، نیم ‌بها 👤حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
▪️‏یه مخاطب به نفیسه روشن اعتراض کرده که چرا تو کرونا رفتید مسافرت و پست گذاشتید، اینم جوابش! وقتی یه عده رو که هیچ درک و شناختی از جامعه، سیاست و حتی هنر ندارن رو مهم و بزرگ کنیم و خارج از حد ظرفیتشون الگو قرارشون بدیم نتیجه میشه همین! Fars_plus
▪️اینفوگرافیک| تروریسم ادامه دارد 🔻بعد از 4 دهه مردم ایران همچنان قربانی تروریسم هستند این‌بار در فضای مجازی Fars_Plus
🔴 آقایان مسئولِ فرهنگی، لایکی (Likee) را دریابید! لایکی یک شبکه اجتماعی ویدئو محور مشابه اسنپ‌چت و تیک‌تاک است، با این تفاوت که چند وقتی است در ایران با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده و در حال افزایش تعداد کاربران خود می‌باشد. این شبکه اجتماعی در سنگاپور واقع شده است و مجموعاً 500 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد. 🔴 یکی از نکات پر اهمیتی که خطر رواج این برنامه را گوش‌زد می‌کند حضور پر رنگ کودکان و نوجوانان (بین ۷ تا ۱۵ سال) در این شبکه اجتماعی است. ✅آرما