eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹حریت رسانه‌ای را از خبرنگاران و اهالی رسانه نگیریم ✅معصومه نصیری گفت: البته فراموش نکنیم که ایجاد فضایی امن برای پیگیری مطالبات مردمی از سوی خبرنگاران و اساساً آزادی عمل رسانه‌ها به سعه‌صدر و بلندنظری مسئولان نیز مرتبط است. گاهی اوقات شاهدیم مسئولان کوچک‌ترین نقدی را برنمی‌تابند و فشارهایی را بر خبرنگار و رسانه وارد می‌کنند که موجب از دست رفتن می‌شود. ✅این کارشناس رسانه ادامه داد: صیانت از این حریت وظیفه‌ای است که نباید از آن غافل شد چراکه موجبات بی‌اعتباری رسانه را در پی دارد و این وقتی خود را نشان می‌دهد که در بزنگاه‌های خاصی قرار گرفتیم اما دیگر رسانه ما اعتبار لازم را برای افکار عمومی ندارد و این یعنی مراجعه مخاطبان به رسانه‌هایی که دلسوز ما نیستند. ✅وی گفت: تحقق بیانیه گام دوم با تاکید بر روح «امید به آینده» و «ما می توانیم» می تواند ما را به «ایران قوی» تبدیل کند و این مهم بی شک بدون نقش آفرینی رسانه ای محقق نخواهد شد؛ رسانه هایی که خبرنگارانی دقیق، در پی حقیقت و البته همه جانبه نگر دارد. 👉 https://hawzahnews.com/news/912785
💢حواسمان باشد به اسم گوسفند نباشید، گوسفند فرض نشویم! 👈مراقب تکنیک‌های اقناعی قدرتمندی باشیم که بعضی کانال های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی به کار می گیرند تا ما را تحت تأثیر پیام هایی قرار دهند که برای انتقال بعضی مفاهیم برنامه ریزی شده اند و اگرچه به ظاهر موجه به نظر می رسند، اما هدف آن ها تغییر نگاه ارزشی ماست! 🔻کانال هایی که از اسامی خاص اقناعی استفاده می کنند. مانند: «آگاه باشید!»، «گوسفند نباشید!»، «آریایی بمانید!»، «ایرانی وطن پرست!» و… 🔻در این کانال ها سعی میشود مخاطب تصور کند که پیام ها عین "آگاهی بخشی" است! و اگر آن را قبول نداشته باشد و به آن عمل نکند، حتما فرد ناآگاهیست یا به گفته صاحبان کانال، "گوسفند" محسوب می شود!، یا دچار عذاب وجدان شود که حتما به اندازه کافی "وطن دوست" یا "وطن پرست" نیست! 🔻این مجموعه ها، با استفاده از تکنیک‌های‌ اقناعی همچون ترس، استفاده از افراد مشهور، استفاده از عناوین و القاب، استفاده از آمار و ارقام، ارابه و ... مردم را متقاعد می‌کنند که پیام‌های ارسال شده از سوی آنها، دلسوزانه است.
! 📍اخیرا، انجمن روانپزشکی آمریکا، تمایل گرفتن از خود یا همان عکس را به عنوان اختلال روانی تایید کرده است که آن را با اصطلاح «» ( selfitis#)، نامیده اند. ✳️۱- اگر روزی سه عکس سلفی از خود می‌گیرید، اما آنها را در به اشتراک نمی‌گذارید، در رده‌ سلفیتیس لب مرزی قرار می‌گیرید. ✳️۲- اگر روزی حداقل سه عکس از خودتان را به این شبکه‌ها ارسال می‌کنید، دچار اختلال سلفیتیس حاد هستید. ✳️۳- اگر اشتیاق غیرقابل کنترلی برای گرفتن روزانه شش عکس از خود و ارسال آنها را تجربه می‌کنید، شما دچار اختلال سلفیتیس مزمن هستید. asrehooshmandi
♨️فضای مجازی چگونه بر زندگی ما تاثیر می گذارد؟ ✍️معصومه نصیری ـ مدرس رسانه 🔻رسانه‌ها همان‌طور که همواره گفته شده بسان تیغی دو دم هستند که می‌توانند مقوم فرهنگ باشند یا مخرب آن، ذائقه سازی یکی از کارکردهایی است که رسانه در قالب آن را پیگیری می‌کند. در این زمینه لازمه جدی برای اینکه تسخیر عواطف و احساسات مخاطبان صورت گرفته و آن‌ها را به سمت تغییرات سبک زندگی ببرد، شناسایی و است. اینکه چه سبکی یا مدلی یا کسانی یا مصرفی را می‌پسندیم و لایک می‌کنیم، محور فهم و لو رفتن‌ ذائقه ما است که به دلیل نگاه مصرفی حاکم بر سبک زندگی مردم و عدم دقت در فعالیت مجازی به‌راحتی تعیین و تثبیت می‌شود. 🔻رسانه‌ها توانایی ساختن عادت و از بین بردن عادت‌های پیشین مخاطبان را دارند، البته که تأثیر بر ترک عادات اشتباه کارکرد مثبت رسانه محسوب می‌شود و حتی خلق عادت همسو با فرهنگ غالب جوامع نیز هم. اما آنچه باید مورد توجه باشد است؛ عاداتی که می‌تواند جامع را از فرهنگ و اصالت تهی کند. 🔹در مصاحبه با خبرگزاری فارس می خوانید: 👈امروز دیگر مردم نمی‌شوند بلکه می‌شوند. 👈جنگ فقط خوردن خمپاره روی خانه‌هایمان نیست. 👈برخی تولیدات رسانه‌ای، یکی از مهم‌ترین ابزار دشمن علیه خانواده‌هاست. 👈بیشترین تغییرات سبک زندگی انسان‌ها در بخش سرگرمی رخ می‌دهد. 👈«همه این‌طور هستند» ها را باور نکنید. 👈قورباغه آب پز نباشیم! ✅ http://fna.ir/eyx5er
راهکارهای برای : 1. خریدهای اینترنتی خود را از فروشگاه‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیکی انجام دهید. 2. هنگام لاگین به درگاه‌های پرداخت به آدرس صفحه توجه کنید. این صفحه حتماً باید با آدرس /shaparak.ir ختم شده باشد. 3. از صفحه‌کلید مجازی سایت‌ها استفاده نمایید. این صفحات بعد از هر بار refresh باید تغییر کنند. 4. رمز دوم یک‌بارمصرف را فعال نمایید. 5. از کارت‌های دارای موجودی کم برای انجام خریدهای روزانه خود استفاده کنید.
⭕️جنگ روایت ها و جریان تحریف ✍️ بخشی از یادداشت محمد عبداللهی اندیشکده رند ۲۰ سال پیش کتابی درباره «جنگ‌های شبکه‌ای» منتشر کرد که یک جمله کلیدی داشت: «در جنگ‌های فردا برنده کسی نیست که بزرگترین بمب‌ها را دارد، کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد.» 💢برنده شدن بخاطر روایت غالب را پیروزی بدون جنگ تعبیر می‌کنند. جنگی که با قدرت تولید معنا و روایت و قدرت رسانه صورت می‌گیرد و طبیعی است که در عصر رسانه و اینترنت، روایت غالب تعیین می‌کند پیروز نهایی یک میدان نبرد کیست. در سند استراتژی پنتاگون که در سال ۲۰۱۲ نیز تنظیم شده، به جنگ «ایده‌ها» و «روایت‌ها» در عصر بی‌نظمی حاصل از اینترنت، اشاره شده است. جریانی در عرصه فکری و ذهنی پیروز است که بتواند «روایت بسازد»، «کنترل روایت» را به دست بگیرد و روایت خود را تثبیت کند. کسی که روایت اول را ارائه می‌دهد و تثبیت می‌کند، چه از ایدئولوژی چه از اتفاقات جاری، افکار را تصاحب می‌کند و می‌تواند سیاست‌های خود را بر آنها تحمیل کند. در بازار رسانه‌های جهان، رسانه‌های بزرگ صهیونیستی مثل بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان، تعیین کنندگان اصلی روایت‌ها و دستور کارهای خبری و تحلیلی هستند. با تاسف باید گفت، در حوزه رسانه‌ای ایران، بی‌بی‌سی فارسی و نوچه‌های رسانه‌ای‌اش چه شبکه‌های ماهواره‌ای چه روزنامه‌ها و صفحات اجتماعی که محتوا و مدل‌های تولید آن را اقتباس و تقلید می‌کنند، فرماندهی جنگ روایت‌ها را در دست دارند و نقش استراتژیک در کنترل افکار عمومی داخلی خصوصا در شهرهای بزرگ دارند. شاهد هم تغییر سبک زندگی بخشی از جامعه ایران طی دو دهه اخیر است و.. و اگر با این «غول روایت ساز» مقابله فکری و رسانه‌ای نشود، ضربات سهمگین‌تری از آن خواهیم خورد. ❓آنها چگونه روایت می سازند؟ اخبار مهمترند یا روایت‌ها؟ روایت‌ها چگونه غالب می‌شوند؟! آنها چه روایت‌هایی برای ما ساخته‌اند که در پس ذهنمان جا گرفته‌اند؟ 💢برخلاف تصور برخی، رسانه حرفه‌ای، هیچ خبر یا تصویر و فریمی را بی‌هدف تولید نمی‌کند. آنها ابتدا یک روایت را می‌سازند. که شاید اصلا در هیچ خبر و تحلیلی، مستقیما آن روایت را به شما نگویند. مثلا اتاق فکر بی‌بی‌سی تصمیم می‌گیرد یکی از مهمترین پاشنه‌های راهبردی ایران را هدف بگیرد: مقاومت. روایت می‌سازد: «مقاومت بی فایده است، همه باید در نظام جهانی مدنظر امریکا هضم شوید.» و بعد بر اساس این روایت هزاران خبر و تحلیل می‌سازد یا می‌گوید، مستندهای تاریخی می‌سازد، کمپین‌های اجتماعی و رسانه‌ای به راه می‌اندازد، حتی در سطوح خرد در فلان کانال پرطرفدار طنز شعر و انیمیشن منتشر می‌شود. 🔺یا روایت می‌سازد «جمهوری اسلامی ناکارآمد و رو به شکست و نابودی‌ست» مرتبا در بخش‌های خبری اخبار سیاه و ناامید کننده و تحقیر آمیز نمایش می‌دهند و این باور را به مخاطب قالب می‌کنند که «ایران دیگر جای زندگی نیست»، «هیچ امیدی به حل مشکلات نیست»، «علت مشکلات سیاست‌های تنش‌زای نظام و ارتباط نداشتن با آمریکاست»؛ اینکه ایران در انزوا قرار دارد و با وجود تحریم‌ها سرنوشت محتوم ملت ایران بیچارگی روزافزون است... 💢اینکه کشورهای کمتر توسعه یافته دیگر دنیا به خاطر برقراری مناسبات با آمریکا روز به روز در حال پیشرفتند؛ اینکه ما با تسلیم نشدن در برابر غرب به سمت ونزوئلا و کره شمالی شدن پیش می‌رویم؛ اینکه نفوذ منطقه‌ای هزینه‌ساز بوده و عامل رنج مردم ایران است؛ موشکی و هسته‌ای بدون صرفه اقتصادی و سبب توسعه نامتوازن است...انکار و تحقیر نقاط قوت و بزرگنمایی و تکرار گوبلزی نقاط ضعف واقعی یا موهوم. 💢اینگونه غول‌های روایت‌ساز با بمباران دیتا با هدف شعله‌ور کردن نارضایتی و یأس و بی‌اعتمادی مشغول مهندسی‌ذهنی جامعه می‌شوند. همه خبرها و تحلیل‌ها حول محور قرار گرفتن در پازل این روایت‌ها منتشر می‌شود و به مخاطبینی می‌رسد که ورای تحصیلات مختلف، مجهز به سلاح سواد رسانه‌ای نیستند؛ و برایشان حس ظلم و ناکارآمدی و ناامیدی نسبت به نظام را تثبیت می‌کند. 💢اما در برابر این روایت سازی‌های شیطانی، ما چه کرده ایم؟ چگونه روایت ساخته‌ایم؟ چقدر برای اقداماتمان استراتژی و پیوست رسانه‌ای تعریف کردیم؟ واقعیت این است که ما در عرصه جنگ شناختی و اطلاعاتی نتوانسته‌ایم قوی عمل بکنیم و بارها اجازه داده‌ایم مثلا بی‌بی‌سی روایت اول را راجع به یک واقعه بسازد و در افکار عمومی تثبیت کند. آرما
♦️فیسبوک نرم‌افزار جدیدی شبیه تیک‌تاک را در اینستاگرام راه‌اندازی کرد 🔹️شرکت فیسبوک روز چهارشنبه ۱۵ مرداد يک نرم‌افزار ارسال و اشتراک ویدئو شبیه به تیک‌تاک را در آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر راه‌اندازی کرد. این نرم افزار به نام «ریلز» داخل شبکه اجتماعی اینستاگرام کار می‌کند آرما
💢همه واکنش‎های توئیتری به : از هم‌دردی با مردم بیروت تا انتقاد از سیاست‌های نظام 🔹پس از انفجار مرگ‌بار سه‌شنبه در بندر بیروت، حدود ۳۲هزار کاربر توئیتری نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند و هشتگ را به یکی از هشتگ‌های پرتکرار توئیتر فارسی تبدیل کردند. 🔸مطابق با بررسی توئیت‌های پرلایک منتشر شده تا پایان روز چهارشنبه، هم‌دردی با مردم بیروت، بیشترین استقبال را در میان مضامین منتشر شده راجع به این حادثه داشته است. از سوی دیگر، منتقدان و براندازان نیز از این فرصت استفاده کرده و انتقاداتشان از سیاست‌های نظام نسبت به لبنان را بیان کرده‌اند. 🔸به نظر می‌رسد که تا ابتدای روز گذشته، اصولگرایان فعالیت منسجمی در پاسخ به انتقادات مذکور نداشته‌اند و به همین دلیل فضای غالب توئیتر همسو با مواضع آن‌ها نبوده است. آرما
⁠ ◽️عصر قدرت نرم رسانه ▫️فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در عصر کنونی به درجه‌ای از رشد و پیشرفت رسیده‌اند که گاه خبرهایی که از کاربردشان می‌شنویم، باورپذیر نیستند. ▫️نمونه‌اش بیانیه دیروز مرکز ملی امنیت و ضد جاسوسی آمریکا درباره دخالت احتمالی دولت‌های خارجی در انتخابات این کشور داده ‌است. ▫️در این بیانیه منظور از دخالت، اثرگذاری بر رویکردها و ترجیحات شهروندان آمریکایی، تاثیرگذاری در سیاست‌های آمریکا، افزایش اختلاف و ایجاد حس بی‌اعتمادی در میان شهروندان به سازوکارهای دمکراتیک کشور است. ▫️بحث دخالت‌های خارجی در انتخابات آمریکا از 4 سال پیش مطرح بوده اما با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری این کشور، در کانون توجه قرار گرفته است. ▫️بی‌آنکه بخواهیم صحت و سقم این ادعا را بررسی کنیم، موضوع محوری و اصلی، استفاده از قدرت اطلاعاتی برای مقاصد و اهداف گوناگون است. ▫️رسانه‌ها به ویژه در قالب نوین خود به‌عنوان گزینه اصلی توزیع هدفمند اطلاعات هستند. ▫️فراگیری، مقرون‌ به صرفه بودن و کارآمدی رسانه‌ها، باعث شده که اشخاص و گروه‌ها و حتی دولت‌ها با مجموعه‌ای از اهداف و اغراض سیاسی، هزاران کیلومتر دورتر، از ظرفیت‌های ارتباطی و رسانه‌ای استفاده کرده و با تولید محتوای جعلی در سطح رسانه‌های نوین، لایه‌های اجتماعی کشوری دیگر را تحریک و زمینه بهره‌برداری‌های سیاسی و غیرسیاسی از آن به نفع هدف خود را ایجاد کنند. ▫️به طور طبیعی تمیز دادن اطلاعات واقعی از مجعول برای شهروندان جامعه هدف سخت است و در اغلب موارد نیز مصون ماندن از گرفتاری در تور اخبار و اطاعات کذب دشوار است. ▫️شهروندان روزانه با انبوهی خبرها و گزارش و اطلاعات دیگر در رسانه‌ها روبرو می‌شوند که ارزیابی اعتبار، پایایی، ثبات و اصالت آن‌ها به آسانی ممکن نیست. ▫️بر همین اساسا بسیاری از کشورها با تمام توان در حال جذب افکار عمومی کشورهای هدف به سوی ترجیحات خود هستند. ▫️این جذب کردن برای بهبود وجهه عمومی و در سطحی بالاتر، پیشبرد اهداف سیاست خارجی و امنیتی است. ▫️سرویس‌های اطلاعاتی مختلف با تاکتیک‌های خاص تلاش می‌کنند در برداشت‌ها و ارزیابی‌های شهروندان جوامع دیگر به نفع منافع کشور خود تغییر ایجاد کنند و این اتفاق بر بسترهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی رخ می‌دهد. ▫️در نهایت باید گفت شاید هیچ‌گاه نتوان میزان واقعی دست‌کاری و تأثیرگذاری اطلاعات بر افکار عمومی را ثابت کرد، بدون شک این اتفاق در عصر قدرت نرم رسانه رخ می‌دهد. مدیریت ارتباطات
🔸تفاوت‌های رسانه اجتماعی و شبکه اجتماعی و یك مفهوم نیستند؛ دو مفهوم هستند. 1⃣رسانه اجتماعی (Social Media) سیستم است و شبكه اجتماعی (Social Network) مكان. 2⃣رسانه اجتماعی؛ رسانه پرسیدن است. و شبكه اجتماعی؛ رسانه گفتن. 3⃣رسانه اجتماعی درون سازمان است و مناسبات برون سازمانی هم دارد. 4⃣شبكه اجتماعی بیرون سازمان است؛ سازمان هم به آن راه دارد. 5⃣بازاریاب‌ها زودتر از همه این تفاوت‌ها را تشخیص دادند.
📚 ▫️ معتقد بود هر وقت رسانه ی جدیدی ظهور می کند، مردم طبیعتا اسیر اطلاعات و محتوایی می شوند که رسانه با خودش می آورد. برای آنها مهم خبرهایی است که در روزنامه می خوانند، موسیقی هایی است که از رادیو می شنوند، برنامه هایی است که در تلویزیون می بینند و کلماتی است که از دهان شخصی در آن سوی خط تلفن به گوش می رسد. ▫️اما شاید عجیب باشد که بدانیم اغلب پشت محتوایی که از طریق آن ارایه می شود (مثل مستندات، سرگرمی، آموزش و غیره) ناپدید می شود. مک لوهان فهمیده بود که هر رسانه ی جدیدی ما را تغییر می دهد. او می نویسد: موضع همیشگی ما در مقابل تمامی رسانه ها، یعنی همین موضع که نحوه ی استفاده از آنهاست که اهمیت دارد، موضع خنثی و بی خاصیت کسی است که از فناوری هیچی سرش نمی شود. زیرا محتوای یک رسانه صرفا آن تکه گوشت لذیذی است که سارق جلوی سگ نگهبانِ ذهن ما می اندازد تا حواسش را پرت کند. صفحات ۱۹ و ۲۰کتابِ «اینترنت با مغز ما چه میکند؟
🎯 استارتاپ‌ها چگونه در سه مرحله اعتماد شما را به دست می‌آورند؟ — شاید فقط تکنولوژی می‌توانست کاری کند که به غریبه‌ها اعتماد کنیم 📍شما معمولاً چقدر به دیگران اعتماد می‌کنید؟ شده تابه‌حال بسته‌ای گران‌قیمت را بدهید دست یک رانندۀ غریبه؟ یا مثلاً بدون اینکه همان زمان چیزی تحویل بگیرید، چند میلیون به حساب فروشنده واریز کنید؟ تا چند سال پیش، این‌جور اعتمادکردن‌ها اوجِ ساده‌لوحی بود. اما امروزه استارتاپ‌ها کاری کرده‌اند که ندیده و نشناخته به غریبه‌ها اعتماد می‌کنیم. ریچل باتسمن، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، می‌گوید این جلب اعتماد اتفاقی نیست. او در کتاب جدیدش از سه مرحله‌ای می‌گوید که برای جلب اعتماد ضروری است. 🔖 ۲۱۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۳ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9861/ @asrehooshmandi
💢رسانه و مدگرایی 💢یکی از سوالات مهم این است که از یک پیام چه ارزش ها، سبک زندگی و عقایدی حذف یا به آن اضافه می شود. رواج مانیکور و فال‌گیری در آرایشگاه‌های مردانه یا استفاده از شابلون برای حکاکی نام فوتبالیست موردعلاقه بر روی سر مردان، یا سسونامی عمل های جراحی زیبایی بانوان و....بر ضرورت توجه بیشتر ما به تاثیرات خزنده و آرام تاثیرات پیام های رسانه ای تاکید دارد. پوشش، مدل مو، نمادهایی که روی وسایلمان وجود دارند، تغییرات رفتاری و تغییرات سبک زندگی ما، جا به جایی ارزش ها و تبدیل ضد ارزش ها به ارزش و برعکس تا حد زیادی متاثر از ، و رسانه ای است. روزی پوشیدن شلوار پاره نماد فقر و بدبختی بود امروز به عنوان مد، تبدیل به سبک پوشش برخی شده است که البته از این دست مثال ها فراوان است. چاقو می تواند هم برای پوست کندن میوه استفاده می شود و هم برای قتل دیگری. این ما هستیم که انتخاب می کنیم از ابزارها چگونه و در چه راستایی بهره گیریم. رسانه و اساسا گسترش وسایل ارتباط جمعی و فناوری‌های جدید دقیقا مصداق بازر همان چاقو هستند. یا شما در نهایت خود و دیگری و اساسا فرهنگتان را نابود می کنید یا از آن در راستای اهداف متعالی تری استفاده خواهید کرد. تولیدات رسانه ای نباید باعث تقلید كوركورانه، آن هم در حد افراطی ‌شود. تبدیل ارزش به ضد ارزش و اساسا عادی سازی این مساله از خطرناك‌ترین نوع تاثیرپذیری ما از محتوای رسانه ای است و در میان مدت جامعه را از درون تهی می‌كند.
▪️خیلی جالب است! هروقت یک دروغ شاخدار سر هم می‌کند همیشه یک نفر در ایران پیدا می‌شود که گفته بی‌بی‌سی را تایید کند. عضو ستاد مبارزه با کرونا!!!!! بدون ارائه هیچ سندی در مصاحبه با مدعی شده است که آمارهای واقعی کرونا ۲۰ برابر آمار اعلام وقتی عضو ستاد مقابله با کرونا بدون ارائه هیچ سندی اعتبار دولت و آمارهای دولتی را زیر سوال می‌برد چه انتظاری باید از دستگاه پروپاگاندای ملکه داشته باشیم 💬 amirsalehi
▪️کرونا در ایران؛ آمار بنا به ملاحظات بنا به ملاحظات سیاسی و امنیتی مهندسی می‌شوند. آمار واقعی "بیست برابر" است! این نوشته، تیتر صفحه اول سایت است! گذشته از مضحک بودن این ادعا و فارغ از اینکه دستکاری آمار در این سطح در هیچ کجای دنیا و حتی در بسته‌ترین جوامع هم امکان‌پذیر نیست ابتدا بد نیست با جناب آشنا شویم که بی‌بی‌سی برای اثبات ادعای خود به مصاحبه ایشان تحت عنوان "عضو ستاد مقابله با کرونا" با روزنامه استناد کرده است. امیرصالحی از فعالان رسانه ای در رشته توییتی سوابق محبوب فر را بررسی کرده اطلاعات عجیبی درباره او به ما می‌دهد. نخست اینکه پیگیری‌های اولیه نشان می‌دهد اساسا نه تنها ایشان عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیست، بلکه حتی مدرک تحصیلی ایشان هم کوچکترین ارتباطی با پزشکی و حتی پیراپزشکی هم ندارد و ایشان در حوزه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تحصیل کرده‌اند! اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود و شخصیت منبع موثق بی‌بی‌سی زوایای مختلفی پیدا می‌کند که به یک وجه و دو وجه خلاصه نمی‌شود!
هدایت شده از تحلیل روز مسجدیون
63.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 مستند منتشر شد! مستندی در مورد جنایات و از صنعت خودروسازی کشور! 🔻این مستند علی رغم مشکلات زیاد، در دسترس عموم قرار گرفت. 🔹 کیفیت: 240p ✅ استاد نادر طالب زاده و سید یاسر جبرائیلی تماشای این مستند را توصیه کرده اند.
🎯 استارتاپ‌ها چگونه در سه مرحله اعتماد شما را به دست می‌آورند؟ — شاید فقط تکنولوژی می‌توانست کاری کند که به غریبه‌ها اعتماد کنیم 📍شما معمولاً چقدر به دیگران اعتماد می‌کنید؟ شده تابه‌حال بسته‌ای گران‌قیمت را بدهید دست یک رانندۀ غریبه؟ یا مثلاً بدون اینکه همان زمان چیزی تحویل بگیرید، چند میلیون به حساب فروشنده واریز کنید؟ تا چند سال پیش، این‌جور اعتمادکردن‌ها اوجِ ساده‌لوحی بود. اما امروزه استارتاپ‌ها کاری کرده‌اند که ندیده و نشناخته به غریبه‌ها اعتماد می‌کنیم. ریچل باتسمن، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، می‌گوید این جلب اعتماد اتفاقی نیست. او در کتاب جدیدش از سه مرحله‌ای می‌گوید که برای جلب اعتماد ضروری است. 📌 متن کامل را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9861/
▪️درخواست 50 هزار نفری را بجای موضع یک ملت جا میزنید و از مداخله خارجی در لبنان حمایت میکنید؟ کجای دنیا رسانه‌هایش اجاره دارند از یک اقلیت شورشی و خرابکار در کشوری دوست و همراه، حمایت کنند؟ امروز اگر برای حامیان خودفروشان لبنانی فکری نشود، دور نیست فردا این بلا را سرخودمان بیاورند. 💬 فرشاد مهدی پور Fars_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اعلام رسمی اتحاد مسیح علینژاد با تروریست‌ها 🔻 مسیح علینژاد، پیمانکار وزارت خارجه آمریکا، در راستای حمایت از جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر، در یک تماس ویدئویی به سراغ فرزندان وی رفت! فرزندان شارمهد در این ویدئو مدعی شدند «پدرشان هیچ جرمی مرتکب نشده و همچون علینژاد یک خبرنگار بوده است!» 🔻 این در حالی است که شارمهد در تلویزیون خود در آمریکا، بارها از طرح‌ریزی اقدامات تروریستی در ایران خبر داده و به اقدامات تروریستی خود افتخار کرده بود. همچنین شارمهد اعلام کرده بود «از اقدامات مسیح علینژاد حمایت می‌کند!» Fars_plus
🔶 چند نشانه که ثابت می‌کند، روان شما مشکل دارد ميگنا- این تحقیق روی حدود هزار نفر و در چندین کشور اروپایی انجام شده است. زندگی مدرن این روز‌ها انسان را به سمت کار زیاد، کم خوابی، خستگی، فشار و استرس‌های فراوان می‌برد و همه این موارد روی روان انسان تاثیر می‌گذارد و باعث صدمه به فرد می‌شود. در این مطلب سعی می‌کنیم که نشانه‌های یک روان خسته را با هم مرور کنیم تا در صورت نیاز، شما برای پاک سازی روان‌تان دست به کار شوید. ✅ احساس خستگی بعد از استراحت کامل شبانه اولین نشانه از یک روان خسته این است که بیدار شدن و از تختخواب بیرون آمدن برای شما سخت است حتی اگر شب به اندازه کافی خوابیده باشید. ✅ رویاپردازی بیش از حد و فرار از واقعیت دومین نشانه خستگی روان، فرار از واقعیت و علاقه مندی به رویاپردازی است. در این صورت فرد اغلب به گذشته فکر می‌کند و از آینده می‌ترسد. موضوع مهم در این شرایط این است که شما به زمان حال توجه ندارید و هر کاری را انجام می‌دهید تا از زمان حال دور شوید. ✅ بی‌تفاوتی و نداشتن هیچ میل و آرزویی تصور کنید که شما در زندگی دایم احساس خستگی می‌کنید و با وجود این خستگی کم‌کم علاقه‌ای به انجام هیچ کاری نخواهید داشت، حتی کار‌هایی که قبلا آن‌ها را دوست داشتید. ✅ تغییرات ناگهانی در احساسات خستگی و بی‌علاقگی احساسات شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که بر سر موضوعات بسیار کوچک عصبانی شوید و این عصبانیت شما را به سمت انجام کار‌هایی ببرد که در حالت معمول انجام نمی‌دهید؟ ✅ تظاهر کردن به حال خوب پنهان کردن درد، مشکلات و تظاهر به حال خوب راه‌حل مناسب برای حل مشکلات نیست. اگر شما این کار را انجام می‌دهید در واقع به خودتان و دیگران دروغ می‌گویید در حالی که از داخل به هم ریخته هستید. ✅ احساس تنهایی مداوم اگر شما خشم و اندوه خود را بر سر دیگران خالی کنید، ارتباط شما با دیگران به تدریج با مشکل مواجه می‌شود. وقتی شما دایم وانمود می‌کنید که همه چیز خوب است، دیگران احساس واقعی شما را نمی‌فهمند. ✅ تمایل به پنهان شدن اگر شما تمایل به پنهان شدن دارید، نشانه خستگی روان است. مثلا در مهمانی تمایل دارید که یک گوشه بنشینید و از دیگران خودتان را پنهان کنید. ✅ مرور افکار منفی آیا شما به اتفاق‌های خوب فکر می‌کنید و همیشه سعی می‌کنید آن‌ها را به یاد بیاورید؟ اگر جواب شما به این سوال منفی است و همیشه افکار منفی در ذهن دارید، یعنی روان شما خسته است....👇👇👇 https://www.migna.ir/news/51091
⭕️ اینستاگرام گزینه جدیدی را به نام ‌اینستاگرام‌ریلز به قابلیت‌هایش برای سرگرم شدن کاربرانش اضافه کرده است. ⬅️ با ابزارهای اینستاگرام ریلز می‌توانید ویدیوهای خلاقانه کوتاهی بسازید، در چالش‌های مختلف شرکت کنید و‌ آن ‌را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. ↙️ اما آیا این مدل تولید محتوا جدید است؟ نه، تیک‌تاک ‌‌در سال‌های اخیر به همین شکل مخاطبان زیادی را جلب کرده بود و مخصوصا در دوران قرنطینه کرونا بسیار مورد استقبال کاربران در خانه مانده قرار گرفت. ↙️ این اولین بار نیست که فیس‌بوک‌ گزینه‌ای به اینستاگرام اضافه می‌کند که قبلا در شبکه‌های اجتماعی دیگر مورد استفاده قرار گرفته. به نقل از گاردین، مارک زاکربرگ این‌ها را کپی برداری نمی‌داند. ↙️ کارشناسان عقیده ‌دارند اینستاگرام ریلز که کپی نزدیکی از تیک‌تاک است در حقیقت زمانی معرفی شده که بحث درباره نگرانی از حفاظت اطلاعات کاربران اپلیکیشن چینی تیک‌تاک بالا گرفته است و ترامپ مدتی است مخالفتش را با تیک‌تاک اعلام کرده و حتی بحث مسدود شدن آن در آمریکا نیز مطرح شده است. آرما
⭕️ده نکته پیرامون تیک تاک و فیلتر شدندش در آمریکا ۱- تیک تاک، یک اپلیکیشن انتشار و اشتراک گذاری موزیک ویدئو، رقص، دابسمش و سرگرمی است. و اتفاقاً این مباحث با فرهنگ آمریکایی ها منافاتی هم ندارد. اما نکته جالب ماجرا آن جاست که باز هم آمریکا از ناحیه تیک تاک احساس خطر می کند. این در حالی است که نرم افزارهای مخرب آمریکایی – صهیونیستی به راحتی در فضای مجازی کشورمان رژه می روند، و از اقتصاد و فرهنگ و مقدسات دینی گرفته تا سیاست و امنیت و اخلاق، همه چیز را تحت تأثیر قرار داده اند، اما برخی از مسئولین کشور، به این موضوع افتخار هم می کنند. ۲- پایگاه هیل می نویسد که یک سخنگوی اپلیکیشن تیک تاک در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «داده‌های کاربران آمریکایی تیک تاک در داخل آمریکا ذخیره می‌شوند و کنترل‌های سفت و سختی بر دسترسی کارمندان اعمال می‌شود. بزرگترین سرمایه گذاران تیک تاک از آمریکا هستند. ما متعهد به حفظ امنیت و حریم شخصی کاربران بوده و به کارمان در راستای شادی بخشیدن به خانواده‌ها و ارائه مشاغل معنادار به کسانی که در پلتفورم ما خلاقیت داشته باشند، ادامه می‌دهیم.» (1) بر این اساس با وجود ذخیره سازی داده در آمریکا باز هم آمریکایی ها احساس نگرانی کرده اند. همه اینها را با ماجرای تلگرام و اینستاگرام و واتس آپ در ایران مقایسه کنید تا عمق فاجعه ای که در کشور در حال وقوع است، را دریابید. ۳- از آنجایی که آمریکایی ها خود ازمعماران اینترنت و شبکه های اجتماعی هستند، به خوبی می دانند که بالقوه، وجود یک اپلیکیشن بیگانه در کشورشان چقدر می تواند به ضرر آنها تمام شود. از همین رو در بالاترین سطح ممکن، یعنی وزیر امور خارجه و رئیس جمهور آنها در مورد یک اپلیکیشن اظهار نظر می کنند! جالب اینجاست که این موضوع به یکی از بحث های روز رسانه های دنیا تبدیل شده است. در مقابل مسئولین کشور ما با کلی گویی هایی نظیر ضرورت افزایش سواد رسانه ای و بالا بردن فرهنگ مردم و ... گویا مسائل را به باد و هوا سپرده و گویی هنوز در الفبای این موضوعات گیر کرده اند. ۴- به تازگی آمار نصب تیک تاک در گوگل پلی از مرز یک میلیارد نفر گذشت. این یعنی اینکه یک رقیب بسیار جدی برای اینستاگرام و فیسبوک محسوب می شود. فروخته شدن اجباری تیک تاک به مایکروسافت یعنی اینکه، دنیا حق ندارد در برابر غول های فناوری آمریکا صف آرایی کند. ۵- اخیراً بلومبرگ در گزارش خود آورده بود که ترامپ اعلام کرده برای مسدودسازی تیک‌تاک به فرمانی اجرایی یا قدرت‌هایی متکی خواهد شد که برای مواقع اورژانسی اقتصادی، دراختیار او گذاشته شده است.(2) 🔺 این یعنی اینکه یک اپلیکیشن آن قدر برای کشوری مانند آمریکا مهم است که رئیس جمهور این کشور – نه یک مسئول زیر دست و یا اپراتور - متوسل به یک فرمان اجرایی اورژانسی شده است! ۶- از آنجایی که به انتخابات آمریکا نزدیک می شویم، آمریکایی ها نگران مداخله چینی ها در انتخابات، به وسیله «تیک تاک» هستند. لذا سعی براین دارند که تا می توانند قبل از انتخابات تکلیف «تیک تاک» را مشخص کنند. اما در کشور ما در طی سال های گذشته چندین انتخابات برگزار شده و تلگرام و اینستاگرام، از بسترهای اصلی مداخله در انتخابات و دادن آدرس غلط به مردم بودند و متأسفانه نتایج آن را هم در سال های اخیر با پوست و گوشت خود لمس کردیم. متأسفانه مسئولان ما نه تنها اقدام عملی برای جلوگیری از این فاجعه انجام ندادند بلکه در مورد برخی از آنها به جرأت می توان گفت که حتی به ذهن آنها نیزعواقب این سهل انگاری خطور نکرده است! ۷- اینکه در راستای تنش بین آمریکا و چین، رئیس جمهور آمریکا برای حفظ منافع ملی خود، به هر دلیلی در پی صدور دستور «فیلترینگ» یک اپلیکیشن چینی باشد، خیلی چیز عجیبی نیست. اما نحوه برخورد بی بی سی و سایر بنگاه های سخن پراکنی، با این موضوع بسیار جالب توجه است. این رسانه ها بسیار می ترسند که واژه «فیلترینگ» را به کار ببرند و از این واهمه دارند که همه رشته های ریسیده شده آزادی بیان، گردش آزاد اطلاعات و حقوق بشر و .... را که برای تحمیق مخاطبان خود به کار می برند و غربی ها از آنها به عنوان ابزاری برای استعمار و استثمار ملت ها، به ویژه کشورهای جهان سوم بهره می گیرند، یک بار دیگر پنبه شود. لذا از واژه هایی نظیر «ممنوعیت» و «جلوگیری از فعالیت ها» و ... استفاده می کنند. 💢مثلاً بی بی سی گفته است : «ترامپ ممکن است تیک تاک را در آمریکا ممنوع کند.»و یا صدای آمریکا رسانه کاخ سفید، اینگونه می گوید: «پرزیدنت ترامپ، تهدید کرد که از ادامه فعالیت‌ شبکه اجتماعی چینی «تیک‌تاک» در آمریکا جلوگیری خواهد کرد.» گویا اصلاً اتفاقی نیفتاده و قرار است با یک شرکت معمولی به دلیل تخطی از قانون، برخورد معمولی صورت گیرد!
⭕️ده نکته پیرامون تیک تاک بخش دوم ۸- برخی از غرب پرستان داخلی به جای پاسخگویی و توضیح دادن به مخاطبان در مورد حاکم بودن اصل «فیلترینگ» در تمام دنیا، سعی بر این دارند که تمام کاسه و کوزه ها را بر سر ترامپ بشکنند. غافل از اینکه برخورد با تیک تاک فقط از جانب ترامپ نبوده است. گروهی از سناتورهای ارشد جمهوری خواه آمریکا نیز روز چهارشنبه موضوع تلاش چین برای تاثیرگذاری در انتخابات آتی این کشور با استفاده از شبکه تیک تاک را مطرح کرده و از دولت خواستند تا این مسئله را مورد بررسی دقیق قرار دهد. (3) 💢همچنین اخیراً بلومبرگ در گزارشی اعلام کرده که کمپین انتخاباتی «جو بایدن» نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آینده امریکا، راه سایر مقامات دولتی را در پیش گرفته و مانند ارتش ایالات متحده استفاده از این اپ را ممنوع کرده است. البته چنین موضوعی از سوی این کمپین نیز تایید شده است. (4) 💢از سوی دیگر گزارش های منتشر شده حکایت از این دارد که فشار قانونگذاران آمریکایی سبب شد برای نخستین بار در نوامبر ۲۰۱۹ میلادی تحقیقات درباره اپلیکیشن آغاز شود. (5) 💢کمیته سرمایه گذاری خارجی در آمریکا که خرید خارجی کسب و کارهای آمریکایی را مورد بررسی قرار می دهد، نیز بازبینی این خرید را در پاییز سال ۲۰۱۹ آغاز کرد. (6) ۹- آمریکایی ها همان کسانی هستند که برخی از مسئولین کشور را به دلیل اعمال محدودیت ها در دسترسی سرویس های مخرب خارجی و یا فیلترینگ، حتی تحریم هم کرده اند. اما خودشان از انواع و اقسام حیل استفاده می کنند تا اپلیکیشن های سایر کشورها را نیز به نفع خود ضبط کنند. ۱۰- کارشناسان فضای مجازی همواره به مسئولان مجازی کشور گوشزد کرده اند که بازی طراحی شده در زمین آمریکایی ها، تا زمانی که به نفع آنها است، به ظاهر عادی جلوه می کند؛ اما اگر آنها ذره ای احساس کنند که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، از دیگران عقب افتاده اند، با انواع و اقسام ترفندها سعی می کنند تا همیشه برگ برنده را در دست داشته باشند، در صورتیکه به هر دلیلی موفق نشدند، زمین بازی را منهدم می کنند و قاعده جدیدی پایه گذاری می کنند. همچنانکه اکنون به تیک تاک گفته اند که باید در چند روز آینده به آمریکایی ها فروخته شود! این موضوع می بایست مورد توجه افرادی در داخل کشور باشد که گمان می کنند در فضای مجازی همواره همه چیز برابر است و رقابت حرف اول را می زند. ✍️رضا صفری آرما
سواد رسانه و روانشناسی مدیر: Vavgh01@ برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. کانال حداقل "سه روز در هفته" به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi