eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
192 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
❌از این بهتر قانع نمی شوید⁉️ آیا می دانید ارزشمندترین سرمایه در فضای مجازی چیست❓
در تکنیک های عملیات روانی، تکنیکی داریم به اسم تکنیک زن اغواگر ؛ دانش اغواگری، از تکنیک ها و متدهایی است که از آن برای جذب و مقهورسازی جنس مخالف استفاده می شود. یعنی از جنبه جذابیت های شهوانی زن، برای تاثیرگذاری و تسخیر مخاطب استفاده می کنند. در رسانه ها، خصوصا رسانه های بصری مثل سینما، برای جذب و اثرگذاری روی قوای عاطفی و شهوانی، از این تکنیک استفاده می شود...
یکی از راه های مقابله با عملیات روانی دشمنان افشاگری است. وقتی دشمن زیر و رو می کشند و با ظاهرسازی مردم را فریب می دهند، افشا کردن فسادها و باطن پلید آنها از بهترین راه های شکستن فریبشان است. افشاگری، یعنی آگاه کردن افکار عمومی یا مقامات صلاحیت دار از وجود افراد نادرست کار یا فعالیت های نادرست کارانه در حاکمیت یا اجتماع است...
⭕️ حسین علیه‌السلام؛ ذبیح اعظم تبلیغات رسانه‌ای 🔻فاصله وفات حضرت رسول تا واقعه کربلا تنها 50 سال است! چه اتفاقی در این نیم قرن افتاده که مسلمانان فرزند رسول الله را ذبح می‌کنند به نیت رضایت خدا؟! 🔻 دستگاه تبلیغاتی و رسانه‌ای معاویه در طول این 50 سال سخت‌ترین و هوشمندانه‌ترین «عملیات روانی-رسانه‌ای» را علیه خاندان حضرت سامان داده بودند. 🔻 مهم‌ترین رسانه جهان اسلام در آن زمان، منبرها در نماز جمعه و جماعات بود. معاویه واجب کرده بود در هر نماز و در هر خطبه علی و خاندان او را «لعن» کنند و خاندان اموی را «بستایند». 🔻 بدترین دشنام‌ها و زشت‌تریت صفتها در طول این نیم قرن به پشتوانه «جعل حدیث» علیه خاندان نبوت در نمازهای یومیه اجتماعات مسلمانان تکرار می‌شد. ▪️ نتیجه عملیات کاملاً روشن است: مردمی که «سواد رسانه‌ای» و «تفکر انتقادی» برای تحلیل و بررسی پیام‌های تبلیغاتی دستگاه حکومت اموی ندارند، به نیت قربه الی الله فرزند رسول الله و امام حی امت را ذبح می‌کنند. ➖➖➖➖➖➖➖
▪️بیاید براتون فعال مدنی آوردم نوید افکاری، کشتی‌گیری که توی پرونده‌ش فقط یه قتل عمد ناچیز داره و یه حمله به پلیس با کاتر و یه ترور ناکام و یه حضور در اغتشاشات و یه خورده هم ضرب وجرح عمدی و محاربه و سرقت ؛ که فیلم قتلش هم هست متاسفانه نظام حکم به اعدام این ورزشکار بیگناه داده :( 💬 آدم ▪️یکی رو میگن مادره،یکی رو میگن فعال مدنیه، یکی رو میگن کارگره، یکی رو میگن کولبره، این آخریه رو هم که میگن طرف کشتی گیره و قاتل نیست! در بیشرفی و بی ذاتی ضد انقلاب همین بس، که برای تطهیر نوید افکاری که باچاقو پدر سه تابچه روبه قتل رسونده میگن"کشتی گیر" وچشمشون رو روی جنایتش میبندن 💬 فامیل دور ▪️میگن «نوید افکار» مادر داره، کشتی گیر بوده، پس اعدام نکنید! خفاش شب هم مادر داشت، راننده تاکسی هم بود! شمر و حرمله هم مادر داشتن زیر بوته در نیومدن که چقدر بی همه چیزند این رسانه‌های بن‌سلمان و ملکه 💬حاج فیدل Fars_Plus
✅یک نظرسنجی و نتایج تامل برانگیز آن ✍معصوم نصیری 💢بر اساس نظرسنجی اخیر رویترز/ ایپسوس، ۴۰ درصد آمریکایی‌ها از ترامپ درخصوص ممنوعیت تیک تاک (در صورت عدم فروش آن به یک شرکت امریکایی) حمایت کردند. 💢حالا اینکه طرح صیانت از حقوق مخاطب در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان ها می‌گوید پیام رسان های خارجی باید در قالب نمایندگی داخل کشور فعالیت کنند، توسط عده ای مورد حمله قرار میگیرد. 💢حتی هم میداند نباید افکار عمومی اش را دو دستی تقدیم دشمنش کند آنوقت عده ای در داخل...‌ 💢 تیک تاک حدود ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه در امریکا دارد. bidariymelat
نوید افکاری؛ از تحریف تا دیس اینفورمیشن تحریف واقعیت گزارش یا روایتی است که در آن واقعیت و دروغ با هم آمیخته شده‌اند. هدف از تحریف واقعیت درست‌کردن روایتی دیگر از وقایع برای گمراه‌کردن ذهن مخاطب است. مهم‌ترین تکنیک برای «تحریف واقعیت»، «تکرار» و «اغراق» است. برخی رسانه های فارسی زبان خارج از ایران باز با حذف بخش مهمی از واقعیت و ارائه روایتی که درگیر کننده احساسات مخاطبان است، بدون پرداخت به چرایی یک موضوع، با به فریب افکار عمومی درباره یک حکم اعدام پرداخته اند. https://www.mizanonline.com/fa/news/651757/ معصومه نصیری
🔴جریان تحریف چگونه مقابل ساماندهی پیام‌رسان‌ها ایستاده است؟ ⏪یادداشت دکتر معصومه نصیری در روزنامه کیهان جریان تحریف با طرح گزاره‌های از اساس پر اشکال، پاره حقیقت‌گویی، برجسته‌سازی برخی واژگان و عدم پرداخت به نکات مهم طرح سعی در مهندسی افکار عمومی برای مقابله با طرح و به نتیجه نرسیدن آن و اساساً ساماندهی فضای افسارگسیخته مجازی دارند. این موضوع از همان ابتدای کار و با سانسور نام صحیح طرح و تنها اشاره به ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی پیگیری شده است. عنوان این طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» است. دو واژه و نیز در روانشناسی زبان دارای بار معنای مثبت هستند و اینکه عده‌ای حتی ساماندهی را با عنوان انسداد پیگیری می‌کنند خود نشان می‌دهد می‌توان در هزاره سوم و عصر انبوه رسانه زیست و این‌چنین در گرداب دروغ و سانسور گیر افتاد و مقهور پروپاگاندای رسانه‌ای شد. اما جریان تحریف چگونه مقابل ساماندهی پیام‌رسان‌ها ایستاده است؟ اگر از آدرس غلط دادن موضوع « » به « » که پیش از این اشاره شد عبور کنیم، با قلب واقعیت درباره بندها و تبصره‌های گوناگون طرح مواجه هستیم. در این یادداشت به شبهاتی درباره فعالیت پیام رسان های خارجی در ایران، اجازه تفتیش محتوا و صفحات کاربران داخلی، وضعیت کسب و کارها براساس این طرح، بحث فیلترشکن ها و ... پاسخ داده شده است. متن بخش نخست این یادداشت را در لینک زیر بخوانید: http://kayhan.ir/fa/issue/1939/11
🔶بیش از 300 تشکل دانشجوی از تخلفات جهرمی وزیر ارتباطات و فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی به رؤسای قوای مقننه و قضائیه شکایت کردند.🔶 در این نامه آمده است: 🔰 درحالی‌که محکومیت ایران به پرداخت جریمه 160 میلیارد تومانی به ویلموتس، بازتاب‌های قابل توجهی در قوای قضائیه و مقننه داشت، تعجب برانگیز است چرا کسی پیگیر 200 میلیارد تومان بودجه‌ی پروژه شکست خورده فیلترینگ هوشمند- که اهل فن پیشاپیش غیرممکن بودن آن را از نظر علمی ثابت کرده بودند - نیست؟! چرا کسی پیگیر اعطای تجهیزات 400 میلیارد تومانی به هاتگرام و تلگرام‌طلایی– با هدف شکست فیلترینگ تلگرام- نیست؟! چرا درباره اتلاف 19 هزار میلیارد تومانی که به بهانه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات هزینه شده، صدایی به گوش نمی‌رسد؟! 🔰 هزاران میلیارد تومان درآمد وزارت ارتباطات از مابه‌التفاوت استقرار CDN های تلگرام در کشور و ارائه صدها سرور به هاتگرام و تلگرام طلایی که یک‌شبه توسط گوگل‌پلی نابود شد، تنها گوشه‌ای از تخلفات آقای آذری جهرمی وزیر ارتباطات است که پرداختن به همه آن‌ها، مثنوی هفتاد من کاغذ است. 🔰 آنچه موجب نگرانی جدی جامعه علمی کشور شده، کیسه‌ای است که وزارت ارتباطات در سال پایانی مسئولیت، به بهانه توسعه اینترنت نسل پنج، برای تاراج اموال مردم و بیت‌المال دوخته‌اند. آنان باید نخست پاسخگوی میلیاردها تومان تجهیزات اینترنت نسل سه که در بیابان‌های کرج دفن کرده‌اند، باشند! 🔰 تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت ارتباطات، استیضاح وزیر و محاکمه او و آقای فیروزآبادی در دادگاه علنی، کمترین انتظار ما دانشجویان از قوای مقننه و قضائیه است.
⭕️موضوعات اصلی یک سال گذشته شبکه های اجتماعی 🔺در میان موضوعات شش موضوعی که به نظر می رسد اهمیت بررسی دارد و سبب شکل گیری حداقل یک موج جدی در یک سال گذشته شده است عبارت است از :کرونا، بورس و واگذاری های آن، شهادت شهیدسلیمانی، سقوط هواپیما اوکراینی، افزایش قیمت بنزین، انتخابات و کنکور های و حواشی آن. 🔸از کنار هم قرار گرفتن این نمودار ها و مقایسه آن مشخص می شود اولین موضوع که اصلی ترین حجم داده ها را به خود اختصاص داده است کرونا و حواشی این بیماری بوده است که در تمام بستر ها بیشترین حجم تولید محتوا را دارا می باشد. 🔺اما بعد از کرونا موضوعاتی مانند شهید سلیمانی، کنکور و بورس حدودا در یک سطح قرار گرفته اند و در رده اخر پست های مربوط به انتخابات و هواپیمای اوکراینی قرار دارد. آرما
⭕️ مسی رکورد کرونا را شکست! 💢با قوت گرفتن جدایی لیونل مسی از بارسلونا، در طی ۴۸ ساعت گذشته رکورد سرچ گوگل که در طی ماه‌های گذشته در اختیار بیماری کویید۱۹ بود شکسته شد! 💢در دو شب گذشته واژه "Messi" بیشتر از کلمه "COVID" سرچ شده که طی چند ماه گذشته این بیشترین جست‌وجو برای یک واژه در گوگل بوده است. 🔺بیماری خطرناک‌تر از کویید۱۹ نیز وجود دارد و آن زکام فرهنگی جوامع انسانی است تا جایی که چیز‌هایی بیش از جان شان برایشان مهم می‌شود آرما
📊 💢چرا خبرهای دروغ فضای مجازی را باور می‌کنیم؟ 🔻یافته‌های یک پژوهش داخلی نشان داد که تنها یک‌بار رویارویی پیشین با خبرهای دروغین باعث می‌شود که این خبرها در نظر افراد حقیقت () به نظر برسند و ، بیشتر از خبرهای تازه باور می‌شوند. هر اندازه رویارویی پیشین با خبرهای دروغ بیشتر شود، آن خبرها بیشتر باور می‌شوند. 🔻پژوهشگران در خصوص دلیل بروز چنین رفتاری می‌گویند که انسان‌ها برای داوری درباره درستی یا نادرستی گزاره‌ها، به دنبال آسان‌ترین راه هستند و چیزی را که راحت می‌فهمند، راحت باور می‌کنند و آشنایی قبلی به راحت فهمیدن آن‌ها کمک می‌کند. 🔻همچنین مشخص شد که رویارویی پیشین یا آشنایی با خبر حتی می‌تواند راست‌پنداری خبرهای دروغ عجیب و غریب را نیز افزایش دهد. دروغ بودن خبرهای عجیب و غریب را با اندکی اندیشیدن و بهره گرفتن از دانش و منطق می‌توان مشخص کرد. این مطالعه نشان داد که دانش و منطق به سختی می‌توانند جلوی اثر حقیقت خیالی را بگیرد. asrehooshmandi