10.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوء استفاده سیاسیBBC از یک جلسه
آیا جلسه سپاه که بی بی سی فارسی مستند خود را بر اساس آن ساخته، محرمانه است؟
«صمدی» پژوهشگر دفاع مقدس پاسخ میدهد
⭕️از پشت فیلتر زیباتر است: اینستاگرام چگونه زندگیمان را دگرگون کرد؟
✍️بخش سوم
🔺یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ اینستاگرام در سال ۲۰۱۲ روی داد، زمانی که فیسبوک آن را به قیمت یک میلیارد دلار خرید، گرانترین خرید فیسبوک تا آن زمان. مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک، به سیستروم قول استقلال کاری داده بود، ولی در واقعیت چنین نشد و سیستروم برای کسب استقلال کاری مجبور به رویارویی و مبارزه شد. تفاوت فرهنگی میان این دو غول شبکههای اجتماعی عمیق بود و در روایت فرییر از این رویارویی، زاکربرگ آدم خوب ماجرا نیست. فرییر فیسبوک را حاضر به فداکردن همهچیز در راه رشد و گسترش شرکت تصویر میکند. برخلاف تمام آن ادعاهای بزرگمنشانۀ فیسبوک دربارۀ وصلکردن آدمها به یکدیگر، تصمیمهای شرکت صرفاً در این راستا گرفته میشود که بیشترین میزان کاربر بیشترین زمان را در فیسبوک بگذرانند تا شرکت بتواند علایق آنها در دنیای دیجیتال را بستهبندی کرده و به آگهیدهندگان بفروشد. این تصمیمها، به انواع و اقسام روشهای مخرب، شکلی دیگر به سیاست در آمریکا بخشیده است، اطلاعاتی نادرست انتشار داده است و دوقطبیِ سیاسی در آمریکا را عمیقتر کرده است. ولی وقتی کتاب بدون فیلتر را میخواندم، چیزی که بیش از این افسردهترم کرد این بود که فیسبوک چقدر زندگی شخصی ما آدمها را تغییر داده است.
💢فرییر در کتابش از زمانی میگوید که مدیران فیسبوک در سال ۲۰۱۶ از این نگران بودند که گرچه کاربران بهطور میانگین هر روز ۴۵ دقیقه را در فیسبوک میگذرانند، ولی این ۴۵ دقیقه را در تکههای کمتر از ۹۰ ثانیه در فیسبوک صرف میکنند. لحظهای به این فکر کنید که اینقدر وقتگذرانی هر نفر در فیسبوک یعنی چه: ۴۵ دقیقه در هر روز میشود ۲۷۴ ساعت طی یک سال یا درواقع ۱۱ شبانهروزِ کامل بالاپایینکردن و کلیککردن در فیسبوک. لارن کالینز، از نویسندگان مجلۀ نیویورکر، در کتابش با نام وقتی فرانسوی حرف میزنیم: عشق به زبان دوم۱، از شوهر فرانسویاش نقلقول میکند: «وقتی با تو انگلیسی حرف میزنم انگار دستکش دستمه و لمست میکنم». اگر گفتوگو بهواسطۀ یک زبان خارجی چنین باشد، حال چگونه میتوان فاصلۀ موجود در گفتوگویی بهواسطۀ ساختار یک وبسایت را توصیف کرد؟ جایی که، در آن، معادل احساسمان را از فهرست ایموجیها انتخاب میکنیم، تمرکزمان با الگوریتمهایی جهتدهی میشود که نمیتوانیم از آنها سر در بیاوریم و دایرۀ واژگان دیجیتال ما -مواردی مانند لایک و یادآوری تولد و بهروزرسانی وضعیت- طوری طراحی شده که، به بهترین وجه ممکن، اطلاعات شخصی ما را تقدیمِ غولهای انگلصفت شبکههای اجتماعی بکند، نه اینکه ابزاری باشد تا ما همدیگر را بهتر دریابیم
ادامه دارد...
#سواد_رسانه_ای
#رسانه_شناسی
بخش اول
بخش دوم
✅آرما
پاسخ به ۶ #شبهه_جنگ_تحمیلی در «کلاشینکف های آمریکایی»
«با نمایش این مستند سروصدای سلطنتطلبان بلند می شود»
مجموعه مستند ۶ قسمتی «کلاشینکفهای آمریکایی» تلاش میکند به شبهات مطرح شده درباره جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پاسخ دهد. این مستند از شنبه، ۲۹ شهریور ماه ساعت ۲۰ و روز آینده ساعت ۱۲ به مناسبت هفته دفاع مقدس روی آنتن شبکه مستند میرود.
https://www.isna.ir/news/99062921995/
asrehooshmandi
💢#مهندسی_اجتماعی و هک شبکه های اجتماعی
⬅️مهندسی اجتماعی یا social engineering، سوءاستفاده زیرکانه از تمایل طبیعی انسان به اعتماد کردن است که به کمک مجموعهای از تکنیکها، فرد را به فاش کردن اطلاعات یا انجام کارهایی خاص متقاعد میکند. بسیاری از حملات مهندسی اجتماعی نیازی به اطلاعات فنی تخصصی ندارند و لازم نیست که یک متخصص رایانه و یک هکر حرفهای به شما حمله کند، بلکه هر یک از افراد جامعه میتواند نقش یک مهاجم را ایفا کند، بنابراین باید همیشه نسبت به محیط اطراف آگاه بود.
⬅️در سیستم مهندسی اجتماعی، مهاجم به جای استفاده از روشهای معمول و مستقیم نفوذ جمعآوری اطلاعات و عبور از دیواره آتش برای دسترسی به سیستمهای سازمان و پایگاه دادههای آن، از مسیر انسانهایی که به این اطلاعات دسترسی دارند و با استفاده از تکنیکهای فریفتن، به جمعآوری اطلاعات در راستای دستیابی به خواستههای خود اقدام میکند.
⬅️در این راستا پلیس فتا نیز نسبت به هک کاربران به شیوه مهندسی اجتماعی هشدار داد. یکی از روشهای کلاهبرداری، دسترسی غیرمجاز به شبکه اجتماعی کاربران و کلاهبرداری از مخاطبان وی است. بدین ترتیب که کلاهبردار گوشی فرد را هک کرده و با دسترسی به شبکه اجتماعی وی، اقدام به ارسال پیام و درخواست پول به عنوان قرض به مخاطبان وی کرده است.
⬅️کلاهبرداران سایبری با روشهای مختلفی از قبیل ارسال لینکهای آلوده و نصب بدافزارها و برنامههای آلوده اقدام به دسترسی و نفوذ به گوشیهای هوشمند شهروندان میکنند. همچنین در روشی دیگر که رایجتر است، کلاهبرداران با شماره تلفن شهروندان در شبکههای اجتماعی ثبتنام کرده و کد پیامکشده جهت تایید هویت را نیز با ترفندهای گوناگون از قربانی دریافت میکنند و پس از فعالسازی شماره قربانی در شبکههای اجتماعی، با آن اقدام به کلاهبرداری میکنند.
⬅️پلیس فتا هشدار میدهد که به هیچ عنوان کدی که برای احراز هویت دریافت میکنید، برای کسی ارسال نکنید، گوشی همراه خود را حتی برای چند لحظه در اختیار افراد غیرقابل اعتماد قرار ندهید؛ زیرا کلاهبرداران در صورت دسترسی به گوشی همراه شما، برای هک حساب شبکه اجتماعیتان فقط به چند ثانیه زمان نیاز دارند، این زمان فقط به اندازهای نیاز است که کلاهبردار کد ارسال شده از شبکه اجتماعی برای شما را خوانده و سپس آن را حذف کند.
⬅️همچنین لازم است شهروندان در صورت دریافت هرگونه پیامک از مخاطبان و آشنایان خود مبنیبر درخواست کمک نقدی به عنوان قرض، ابتدا موضوع را بررسی کرده و با تماس با وی و پرسوجو از اطرافیان، از صحت موضوع مطمئن شوند و هیچگاه با عجله و شتاب و بدون تحقیق در مورد موضوع اقدام به واریز وجه نکنند.
asrehooshmandi
🔹اقتصادِ توجه؛ حواست هست که حواست نیست؟!
✅تنها تولید وسیع و توزیع درست اطلاعات کافی نیست؛ بلکه #جلب توجه_انسانها مهم است. اگر مخاطب توجه نکند یا توجهی سطحی نشان دهد تمام تلاشها بر باد رفته است. در اقتصاد توجه سخن از شیوهها و فنونی است که میتوان از طریق آن، دو دنیای متناهی ذهن آدمیان و نامتناهی اطلاعات را مورد تحلیل قرار داد. هربرت سایمون میگوید: در جهان غنی از اطلاعات، کثرت اطلاعات، به معنای کمبود منبعی دیگر است: کمبود آنچه اطلاعات به مصرف میرساند. به وضوح آنچه اطلاعات مصرف میکند، توجه دریافتکنندگان اطلاعات است؛ بنابراین، غنای اطلاعات موجب فقر توجه میشود و نیاز به تخصیص کارآمد توجه میان دنیایی از منابع اطلاعاتی که آن را به مصرف میرسانند، ضروری است.
✅پوریست اقتصاددان #توجه را یک نوع «پول رایج» دانسته است؛ که بسیاری از مشخصات پول را دارد. کسانی که آن را ندارند، آن را میخواهند. حتی کسانی که دارند بیشتر میخواهند. در جوامع فراصنعتی، توجه ارزش خیلی بیشتری از آنچه در حسابهای بانکی ذخیره میکنید دارد. اینکه چگونه توجهها را #جلب و #نگهداری کنید، و چگونه توجه جلب شده را در مواجهه با گزینههای مستغرق سازی #توزیع کنید، مهم است.
#عصر_هوشمندی، مجموعه تخصصی سواد رسانهای و اطلاعاتی
asrehooshmandi
🔹به نام پلتفرم داخلی، به کام پلتفرم خارجی؟!
⬅️کارشناسان در نشستی تخصصی تعارضات، تناقضات، نقدها و مزیتهای طرح «حمایت از توسعه و رقابت پذیری پلتفرمهای ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» را بررسی کردند؟
❌این طرح چگونه تهیه و ارائه شد؟ این طرح واقعا بناست از چه چیز حمایت کند؟ علت نهادسازیهای مجدد ذیل این طرح چیست؟ تفاوت این طرح با طرح «صیانت از حقوق مخاطبان و ساماندهی فضای مجازی» چیست؟ آیا این طرحها اقتدار کشور در فضای مجازی را تامین میکنند؟
پاسخ این سوالات را در لینک زیر بخوانید:
mehrnews.com/xSLgK
asrehooshmandi
🚨 گوگل حساب کاربری پرستیوی را برای همیشه غیرفعال کرد
🔹#یوتیوب برای ششمین بار #پرس_تی_وی را مسدود کرد.
🔹در پی این اتفاق #گوگل نیز حساب کاربری پرس تیوی را برای همیشه غیرفعال کرد.
🔺طی سالهای گذشته ، گوگل به طور مکرر چنین اقداماتی را علیه رسانههای ایرانی از جمله پرستیوی و هیسپانتیوی رقم زده است.
asrehooshmandi
💢پاسخ به یک شبهه رسانه ای درباره آغازگر جنگ
⬅️یکی از روشهای دشمنی رسانههای فارسی انگلیسی همچون بیبیسی، منوتو و ایران اینترنشنال با نظام جمهوری اسلامی، تحریف واقعیت و روایت جعلی تاریخ معاصر است و از آنجا که یکی از نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی ایران، مقاومت ۸ ساله در مقابل تجاوز ارتش بعث صدام به خاک وطن است؛ پس این رسانهها سعی وافری برای خدشه وارد کردن به تاریخ این مقطع غرورآفرین دارند. از جمله اینکه تلاش میکنند امام خمینی(ره) و رزمندگان اسلام را جنگطلب، قدرتطلب و شروعکننده جنگ نشان بدهند.
⬅️اما آیا ایران شروعکننده جنگ بود؟ استناد رسانههای ملکه انگلیس برای جنگ طلب بودن نظام جمهوری اسلامی چیست؟ و چه پاسخی برای شبهاتی که در این زمینه مطرح میکنند، وجود دارد؟ شبهه از کجا آغاز شد؟ ماجرای اسارت شهید لشگری ۴ روز قبل از شروع جنگ چه بود؟ پاسخ این سوالات را به شکل مختصر در مطلب زیر بخوانید:
https://www.isna.ir/news/99063123826/
asrehooshmandi
⭕️گذری بر #مانی_هاشمی و روایتی که غالب شد از نگاه #بیگ_دیتا
🔻کولبری به عنوان یکی از روشهای تامین معاش بخشی از مردم غرب کشور نه به عنوان یک موضوع قابل دفاع، که به عنوان ضعف جدی در حوزه تامین شغل درشان و مناسب محسوب میشود، موضوعی که متخصصان درباره چرایی، راهکارها و ضرورتهای رفع موانع توسعه اشتغال سخنان فراوانی را مطرح کردهاند اما در ذیل همین نابسامانی، همواره «کولبران» سوژههای مناسبی برای برخی رسانهها آن هم نه جهت پیگیری حل مشکلاتشان بلکه تنها در سطح اطلاعرسانی وقوع یک رویداد بوده است. کولبری جان میدهد برای اینکه سوژه شود و مخاطب منطقهای و ملی را با خود همراه کند.
🗓اواسط شهریورماه خبر مصدومیت مانی هاشمی در سطح داخلی و خارجی با روایتهای مختلفی رسانهای شد. از اینکه او برای خرید گوشی هوشمند برای دریافت آموزش مجازی تن به کولبری داده است تا اینکه ماموران او را تعقیب و تهدید کردند و ...، اما روایت اینکه این خانواده مجوز رسمی و قانونی برای کولبری داشته است و اساسا اگر با مجوز قانونی کولبری انجام شود، نیاز به ترس و تلاش برای گریختن فاقد معناست آن هم برای چندکیلو لوبیا! و اینکه آیا در منطقهای که کولبری صورت گرفته امکان عبور و مرور ماشین برای تعقیب و گریز وجود داشته است یا خیر؟ و اینکه این کودک به گفته مادر ۳۹ سالهاش دو سالی بوده که همراه او برای کولبری میرفته و اینگونه نبوده که فقط برای تامین پول گوشی موبایل تن به این کار داده باشد و اینکه او در این مدت با مادرش همراهی می کرده و در روز حادثه تنها نبوده و ... سوالاتی است که ذیل روایت رسانهای جذاب و احساسات برانگیز « کولبری مانی برای خرید موبایل جهت حاضر شدن سر کلاس درس» ناپدید شد. هیچکس این جمله مادر مانی با همشهری آنلاین را نشنید که نشان میدهد ماموران برای آنها ایجاد دردسر نکرده اند: «خوشبختانه شکر خدا منطقه ما، منطقهی پاکی است. چه از مامورها گرفته چه اهالی و باقی مردها.»
⬅️ اساس کولبری محل اشکال است چه رسد به اینکه یک خانم انجام دهد و اصل اینکه عدالت آموزشی اگر برقرار بود و زیرساختها و امکانات به شکل برابر در کشور در اختیار همه اقشار و دانش آموزان بود بدیهی و مبرهن است، بحث حال حاضر بررسی دادهها و اطلاعات و زنجیره خبر و جریانات رسانهای پیرامون این درد اجتماعی است.
📈با ذکر این نکته که هشتگهای توئیتری حول محور کولبرها در بازههای زمانی مختلف مورد توجه قرار گرفته، طبق #رصد_دیتاک، مساله مانی هاشمی که از روز ۱۶ شهریور ماه آغاز شد، ۹٫۹ هزار پست توئیتری با روند ارسال ۳۹ پست در ساعت داشته که در بازه ۲۵ و ۲۶ شهریور همزمان با انتشار خبر انتقال و عمل جراحی مانی، به اوج خود رسیده است.
🔹هشتگهای #مانی_هاشمی، #کولبری، #کولبر، # کولبر_نکشید و #مانی پنج هشتگ مورد توجه کاربران در توئیتر بود که البته در میان هشتگهای پرکابرد دیگر دو هشتگ # اعدام و #آبان_خونین سعی در ایجاد پیوند بین دو موضوع مورد اشاره با حادثه رخ داده برای مانی هاشمی را داشتند که از سوی مخاطبان مورد توجه و اقبال قرار نگرفتند.
📊این موج در تلگرام با انتشار ۲۹۰۰ پست پیگیری شد که در این بستر، بازه زمانی ۲۴ الی ۲۶ شهریور اوج به کارگیری هشتگهایی با موضوع مانی هاشمی و کولبری بوده و هشتگ #کولبر بالاترین فراوانی را به خود اختصاص داده است.
البته در کنار فضای مجازی پیوست رسانههای جریان اصلی داخلی و خارجی نیز به روند افزایشی استفاده از برخی هشتگها کمک کرده است.
🔹روایتهای رسانهای ذکر شده در سطرهای فوق با محوریت درگیر کردن احساسات و بردن ذهن مخاطب به سوی دیگر ماجرا با توسل به برجسته سازی برخی واژگان و خفیفسازی برخی دیگر پیگیری شده است. به عنوان مثال #رادیو_فردا با انتخاب تیتر: «خانواده کولبر ۱۴ ساله مجروح توان مالی درمان او را ندارد»، #ایران_اینترنشنال با تیتر: «یک دانشآموز کرمانشاهی هنگام کولبری برای تامین مخارج سامانه «شاد» از کوه سقوط کرد» و #بی_بی_سی با تیتر: «سقوط نوجوان کولبر ایرانی به هنگام فرار از دست ماموران» با اطلاع رسانی درباره این موضوع پرداختند. موضوعاتی که هرکدام از سوی مسوولان استانی، مادر مانی و پلیس پاسخهای روشنی داشتهاند اما در متن این اخبار مورد بیتوجهی قرار گرفتهاند.
✅نکته پایانی اینکه گفته میشود هر عکس معادل یک خبر هزار کاراکتری محسوب میشود و البته گاهی بسیار فراتر از این؛ اما در موج هشتگی مانی هاشمی استفاده از تصاویر بسیار مورد توجه قرار گرفته است چراکه موجب قوت و موفقیت روایت رسانهای مدنظر میشده است.
✔️ آسیبهای اجتماعی همواره نقطه اتکا برای تضادآفرینی، تردیدآفرینی و هدایت افکار عمومی به سمت و سوی روایتهای مورد توجه رسانه است.
✍🏻به قلم #معصومه_نصیری، کارشناس و مدرس سواد رسانهای
asrehooshmandi
🔴هدف از سر کار گذاشتن جریان انقلاب در توییتر چیست؟
✍سیده حلما موسوی
امشب داشتم آمار های statcounter را با موضوع کشورمان ایران بررسی میکردم.
طبق شکل بالا در آگست 2020 اینستاگرام 26 درصد و توییتر تنها 2 درصد در ایران فعال بوده است.
در یکسال گذشته تنها در یک مقطع آمار توییتر به 11 درصد رسیده و جولای 2020 بوده است.
با توجه به آمار های بالا آیا نباید کمی تامل کنیم در شرایط فعلی چرا اینقدر جریان انقلاب به سمت توییتر و توییتر بازی منحرف شدهاست؟
نکته خنده دار آنجاست که نمایندگان مجلس فوج فوج وارد توییتر فیلتر شده وارد شده اند و میخواهند با مردمی که به آنها رای داده اند ارتباط برقرار کنند.
البته اگر بهانه موضع گیری و حضور بین المللی است خوب است به زبان های عربی و انگلیسی توییت کنند البته اگر وقتی برایشان بماند.