✅13 #تکنیک_اقناع که در فضای انتخاباتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند، را بشناسید:
1️⃣محیط صمیمی و گرم: این روش که در واقع شکل دیگری از روش تداعی معانی است، سعی می کند با ارائه تصویری از محیطی صمیمی و گرم (خصوصاً از خانواده ، کودکان و ...)، راحتی، فراغت یا نشاط را برای تأثیر بیشتر بر مخاطب شبیه سازی کند.
2️⃣تملّق: قانع کنندگان چاپلوسی کردن را دوست دارند، چون آنها را به هدفشان نزدیک تر می کند. این طور پیام ها به طور پنهان جملات تملّق آمیزی هستند برای متقاعد ساختن شما. مثلاً افرادی را نشان می دهند که کارهای احمقانه انجام می دهند برای اینکه ما احساس کنیم که از آنها زرنگ تر و برتر هستیم.
3️⃣کلمات پر زرق و برق: برخی از کلمات و اصطلاحات هستند که تقریباً راجع به پذیرش آنها در جامعه اتفاق نظر وجود دارد. اینگونه کلمات به اصطلاح پر فضیلت مثل تمدن، مردم سالاری، حقوق بشر، آزادی، زیبایی، عشق و … معمولاً در بسیاری از پیام های رسانه ای مورد استفاده قرار می گیرند
4️⃣برچسب زدن: این فن برخلاف کلمات پر زرق و برق، یک شخص، یک موضوع یا یک ایده را به نام هایی با ویژگی های منفی (مثل دروغ گو، سخن چین، تروریست، خرابکار و … ) پیوند می زند.
5️⃣معادل سازی: این فن درواقع جایگزین کردن کلماتی مطلوب به جای اصطلاحات و موضوعات نا خوشاند است تا مخاطب نسبت به آن پذیرش بیشتری داشته باشد.
6️⃣تازگی: این روش با استفاده از سرتیتر ها «تازه ترین اخبار»، «خبر فوری» و پخش زنده در بسیاری از بخش های خبریِ مطبوعات، تلویزیون و وبگاه ها قادر است نگاه ما را به خود جلب کند.
7️⃣نوستالژی: در این روش سازندگان پیام های رسانه ای با همراه کردن یک پیام با تصاویر، پویانمایی ها، فیلم ها، موسقی های و … خاطره انگیز قدیمی، از این احساس درونی ما برای تأثیر گذاری بیشتر استفاده می کنند.
8️⃣پرسش های معلوم الجواب: در این فن سوالاتی مطرح می شود که مخاطب صحت گفته سوال کننده را تأیید می کند. ذهن مخاطب آماده می شود تا او پیشنهاد خود را مطرح کند.
9️⃣شواهد علمی: در این روش از خروجی ها و نتایج علمی کار پژوهشگران و دانشمندان مثل نمودارها، آمارها، نتایج آزمایشگاهی و … برای اثبات موضوعی استفاده می شود.
🔟راه حل های ساده: آگهی دهندگان تجاری در بسیاری از مواقع از این استراتژی استفاده می کنند و مدعی می شوند استفاده از محصول تولیدی آنها یا انجام اقدام مورد نظرشان می تواند شما را زیبا یا موفق کند.
1️⃣1️⃣کاریزما: استفاده از حرف ها و گفته های بزرگان مانند امام خمینی(ره) و گاندی که دارای صفات و ویژگی های منحصر به فردی برای هستن و مورد ستایش مردم قرار دارند در پیام های رسانه ای می تواند علتی برای اقناع مخاطب شود.
2️⃣1️⃣دروغ بزرگ: دروغ بزرگ درواقع چیزی بیشتر از اغراق، بزرگ نمایی و مبالغه است که با آنچنان اعتماد یا کاریزمایی گفته می شود که مخاطب، بدون تعقل آن را می پذیرد.
3️⃣1️⃣شیب لغزان: در این فن به جای پیش بینی یک آینده مثبت، یک برونداد منفی هشدار داده می شود.
#انتخابات_1400
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔺در تولید محتوا باید از ابزاری استفاده کنیم که غیرقانونی نباشد و استفاده از آن از نظر قانونگذارمجاز اعلام شده باشد
#قوانین_رسانه_ای
✅ @media_arma
🔻واکنش رئیس سازمان زندانها به خبر فوت ۴ زندانی در تهران
🔸️محمدمهدی حاج محمدی در توییتر نوشت:
"مردم و خانوادههای زندانیان از خبر دروغ رسانههای اپوزوسیون مبنی بر فوت ۴ زندانی در زندان تهران بزرگ در اثر کرونا نگران نشوند.
نگرانی شما هدف اینها است.
🔸️دیروز هم مثل روزهای دیگر، ۱۲۶۵ تست از زندانیان گرفته شد.
🔸️الحمدلله زندانها و سلامت زندانیان تحت کنترل است
@Fars_Plus
11.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 نمونه ای از پروپاگاندای رسانه سعودی علیه قدرت هسته ای ایران؛ بمب اتمی برای دنیا لازم و بازدارنده است اما ایران نباید داشته باشد!
🔺️شبکه اینترنشنال سعودی در حالی در برنامه های خود از نقش قدرت هسته ای در محافظت از کشورها و جلوگیری از بوجود آمدن جنگ ها سخن می گوید که بارها علیه دستیابی ایران به قدرت اتمی برنامه ساخته و ایران هراسی کرده است!
@Fars_Plus
برج۱۲طبقه فلوریدا فروریخته وتاکنون۴۶ کشته داشته وبرآوردشده هنوز ۱۵۱تن در زیر آوارمدفونند
پ ن
درحادثه پلاسکوسرجمع۲۲نفر فوت شدند ولی هیاهوی رسانه های استکبار رودیدید؟
"انحصارنمایی"حوادث رخ داده درایران،جزء سیاستهای رسانه ای استکباراست به گونه ای که انگاراین حوادث منحصربه ایران است.
💬حمیدرضا زندی
@Fars_Plus
▪️دروغ که مالیات ندارد!
نشستهاند دو سخنرانی را تکه تکه کرده و کنار هم گذاشتهاند تا بگویند امام مخالف انرژی خورشیدی بوده و یک لشگر ربات و یک مشت سادهلوح هم فیو بزنند!
امام میگوید: (شاه)نفت ما را به حلقوم آمریکا و دیگران میریزد، بعد میخواهد از انرژی خورشید استفاده کند...
💬 علیرضا گرائی
@Fars_Plus
📽داستان مربوط به میتیا پسردوازده ساله روس است که دوست دارد طراح کتابهای کمیک بشود اما پدر و مادر او دانشمند هستند و روی یک پروژه مهم رباتیک و هوش مصنوعی کار میکنند. آنها دوست دارند که فرزندشان نیز دانشمند شود و به همین دلیل روی خواندن درس ریاضی تاکید دارند، در حالیکه فرزندشان به هنر علاقمند است و شخصیت مورد علاقه اش داوینچی است. آشنایی میتیا با روبو که ساخته والدین اوست، ماجراهای این فیلم را به وجود میآورد.
.
👨👩👧👦فیلم بدک نیست، خشونت یا بد آموزی ندارد و اینکه فیلم درشهرهای روسیه تولید شده و قهرمانان چهره متفاوتی دارند، باعث تنوع است. داستان فیلم هم سرراست، کم چالش، تقریبا بدون استرس است و نگاه مثبتی نسبت به هوش مصنوعی دارد. در مجموع مفاهیمی که در فیلم مطرح میشود، جدید نیست و داستانی قوی ندارد اما دیدن آن در کنار بچهها برای سرگرمی و تنوع بد نیست.
.
👈این فیلم به چالشهای میتیا با خانوادهاش بر سر علاقهای که به هنر و نقاشی دارد، میپردازد، حق را میتیا میدهد و طبق معمول گفتگوی سازندهای بین آنها شکل نمیگیرد. این اتفاق ممکن است برای بچههای کوچکتر بدآموزی داشته باشد، به ویژه اینکه این چالشها مربوط به دوران نوجوانی است، در حالیکه میتیا و دوستان کم سن تر به نظر میرسند.
.
💡با فرزندان خود در مورد اینکه چگونه میتیا و والدینش توانستند در مورد چالش خورد به تفاهم برسند، صحبت کنید.
همچنین میتوانید از آنها بپرسید که آیا در مکانهایی که در فیلم نشان داده شد، نسبت به بقیه فیلمها متوجه تغییر یا چیز عجیبی شدند.
@toluenou_ir
⭕️بهترین زمان انتشار پستهای اینستاگرام فارسی
🔹انتشار پست در شبکههای اجتماعی برای دریافت بهترین بازخورد از مخاطبان در زمانی که تعداد کاربران آنلاین در بالاترین حد خود است، موضوع مهمی به لحاظ مدیریت شبکه اجتماعی به شمار میرود.
📊دیتاک در این گزارش با بررسی میلیونها پست، به تحلیل ساعت انتشار برترین پستهای اینستاگرام فارسی (به لحاظ تعداد بازدید، لایک، کامنت و ...) در سال ۹۹ پرداخته است.
🔹ساعتهای ۲۱، ۲۲ و ۱۳ بیشترین تعامل کاربران را به خود اختصاص داده است. در این ساعات کاربران بیشتری آنلاین بوده و میزان تعامل با پستهای منتشر شده بالاست.
🔹در مجموع، بازهی زمانی ظهر که عموما به ساعت استراحت و نهار اختصاص دارد و ساعات ۱۷ تا ۲۲ با روندی افزایشی بهترین ساعات انتشار پست در اینستاگرام فارسی تلقی میشود.
@toluenou_ir
3.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تکنیک برچسبزنی در رسانه و تخریب شخصیتها
🔰 برچسبزنی از روشهایی است که امروزه در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی کاربرد بسیار زیادی دارد.
🆔 @andisheengelabi
🔻برخی افراد و فعالان در فضای مجازی با ایجاد القاب مثبت یا منفی، برداشت اولیه مخاطب را نسبت به موضوعات موردنظرشان تحت تأثیر قرار میدهند و هدف خود را به مخاطب القا میکنند.
🔻شاید شما هم در زندگی روزمرهتان با افرادی مواجه شده باشید که از سوی دیگران با صفات مثبت یا منفی معرفی شدهاند و ممکن است دیدگاه شما را نیز درباره آن فرد تغییر دهند؛ ⛔
✅ تکنیک برچسبزنی که امروزه کاربرد آن را در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی میبینیم بهگونهای بر مخاطب خود تأثیر میگذارد که اغلب مردم برای تصمیمگیری بیشتر احساسی عمل میکنند تا منطقی.
🔻در روش برچسبزنی برخی افراد و فعالان فضای مجازی واژههای مختلف را به صفات مثبت یا منفی تبدیل میکنند و آنها را به افراد یا نهادهای مختلف نسبت میدهند.
🔻گاهی هدف از این عملکرد این است که ایده، فکر یا گروهی محکوم شوند، بدون اینکه استدلالی در محکومیت آنها گفته شود.
✔برخی رسانهها با بهکارگیری برخی عناوین مثبت مانند #دموکرات، #آزادیخواه، #نجاتبخش و یا بعضی عناوین منفی مانند #تروریست، #متحجر، سنتی درباره یک شخص، گروه یا یک کشور، برداشت مخاطب را نسبت به موضوع اصلی تحت تأثیر قرار میدهند.❗❗
🆔 @andisheengelabi
#تکنیک_برچسبزنی
#اندشکدهی_بشری
#سواد_رسانی
3.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ پیشرفت رسانه ...
⭕️ یک کمپانی با پردازش تصویر و هوش مصنوعی، فیلمها را دوبله میکند. لحن و صدای بازیگران عوض نمیشود ولی زبان آنها عوض میشود. دیالوگها با حرکات دهان بازیگرها در فیلمها و مدت دیالوگشان هماهنگ میشود
🔸 باید با زیرنویس و دوبلاژ بی کیفیت خداحافظی کنید.
🔻 نمونهها را ببینید انگار بازیگران به همان زبان دوبلاژ صحبت میکنند
✅ @media_arma
‼️ در حالیکه استاد #رائفی_پور در اقدامی هوشمندانه از اهداف احتمالی اتفاقات رخ داده در خصوص قطعی برق پردهبرداری کرده و با روشن کردن موضوع، مردم را از افتادن به دامهایی همچون اتفاقات آبان ۹۸ بر حذر داشته، روزنامه دنیای اقتصاد در اقدامی غیر منصفانه و عجیب از دعوت مردم به آشوب توسط ایشان تیتر زده و با تحلیلی نادرست مقصود ایشان را به کلی تحریف کرده است!
✅ @media_arma
🔹فرا متن🔹
🔶️پیش از این توضیحاتی در خصوص فرامتن خدمتتون ارائه گردید.
▪️ممکن است فرا متن یک شعر احساسی یا حماسی را، به نماد جنبش اعتراضی یا یک حرکت سازنده اجتماعی تبدیل کند .
▪️عناصر بیرونی متفاوتی مانند بافت تاریخی (زمانه تولید پیام) ، بافت جغرافیایی ( مکان تولید پیام) ، حوادث و موقعیت های اجتماعی هر دوره و حتی ویژگی های شخصی و شخصیتی مخاطب ( عقاید ، ارزش ها، تجربیات، دانش قبلی و...) در شکل گیری فرامتن اثر دارد و می تواند برای متون ثابت رسانه ای فرا متن های متعددی به نسبت اشخاص و موقعیت ها ، ایجاد کند .
▪️متن را تولید کننده پیام به شکلی صریح و بی واسطه می سازد . زیر متن توسط تولید کننده به کمک فنون رسانه ای رمز گذاری شده و توسط مخاطب ، بسته به دانایی و توانایی وی رمز گشایی می شود و حتی معنابخشی می شود.اما فرامتن فراتر از ساختار رسانه و خارج از خواست و اراده تولید کننده و مصرف کننده پیام بوده و به فرهنگ ، شرایط زمانی و مکانی و عناصر بیرونی پیام بر می گردد
▪️فرامتن در حوزه تولید رسانه ای ، فراتر از خواست و اراده و اختیار تولید کننده پیام است و به عوامل بیرونی به ویژه درک مخاطب و اوضاع فرهنگی_سیاسی مرتبط است ؛ به زبان دیگر گاهی یک محصول رسانه ای در محدوده زمانی ، مکانی و یا فرهنگی خاص ، مسئله آفرین می شود ؛ اما اگر همان محصول در زمان ، مکان و یا جامعه دیگری تولید و توزیع شده بود ، این همه پیامد نداشت . اینجاست که نان روی همبرگر رسانه ای ، گاهی اهمیتش از گوشتی بیشتر می شود که زیر آن است و حتی پیش از اینکه کار به گوشت برسد ، خودش به مسئله پیچیده ای ، تبدیل می شود.
🔺آب معدنی (اَلَموُت) در صورت صادرات به کشور های عرب زبان و یا فروش در مناطقی از کشورمان که به عربی صحبت می کنند (اَلمَوت) به معنای (مرگ) خوانده می شود . و همین امر باعث کاهش فروش چنین برندی در این مناطق می شود که از تاثیرات فرامتن در یک پیام به شمار می رود.
✅ @media_arma