eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
175 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
پست پرویز پرستویی درباره تیم ملی رو ببینید. از زبون مردم چیا میگه؟ پرستویی هیچوقت از خودش حرفی نداره همیشه جو اینستاگرام رو میبینه و طبق اون حرف میزنه. یه‌جورایی مقلده و دنبال تشویق دیگران. کاری به حق و باطل نداره hosein_darabi
10.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بازیکنان تیم ملی فوتبال انگلیس در اعتراض به نژاد پرستی در بازیهای مختلف پیش از آغاز بازی زانو می‌زنند. رسانه های ضدانقلاب با سوء استفاده از این اقدام سعی دارند آنرا به ایران نسبت دهند درحالی که این زانو زدن در 35 بازی گذشته این تیم انجام شده و به قتل جورج فلوید توسط پلیس آمریکا برمی‌گردد.
3.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جان‌ها فدای بی‌بی‌سی! 🔸‌بخاطر ترس و یه احتمــــــال، کارمنداشونو نفرستادن قطر اما روزانه جوانان ایران رو برای آشوب تحریک میکنند. جان جوانان این کشور براشون ذره‌ای ارزش نداره timoora
14.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کارشناسان ضد ایرانی: همه مناطق تهران دچار التهاب است و نظام ایران نمی‌تواند این وضعیت را کنترل کند/دولت بایدن سرزنش می‌شود که چرا بیشتر از تظاهرات حمایت نمی‌کند/مردم ایران می‌توانند به اعتراضات خود ادامه دهند اما به حمایت بین‌المللی بیشتری نیاز دارند.... 📍کارشناس عرب: قبلا نتیجه حمایت کبوترِ صلح غرب و آمریکا در عراق و لیبی را دیده‌ایم/نه تنها ثروت این کشورها غارت شد بلکه صدها هزار نفر کشته شدند/حتما این‌ها هم کار آمریکا نبود و کشوری از فضا آمد و مرتکب این اعمال شد؟!/غرب از فرق سر تا نوک پا غرق در خون ساکنان خاورمیانه است/مردم اصیل ایران خودشان مسئول هر اصلاحی خواهند بود.... Fars_plus
طرحواره ها چطور کار می کنند؟ تصویر بالا را ببینید. پس از مشاهده آن، چه حسّی به شما دست داد؟ فضای اینترنت از چنین داده های ساختگی پر شده است. این تصویر چگونه به طرحواره ها مرتبط می شود؟ رسانه های دشمن در تلاشند تا مدام ایران را با کره شمالی تداعی کنند. تداعی واژه های بمب اتم و نیروهای نظامی و جنگ و ... با نام ایران هم که بر کسی پوشیده نیست. همچنین تداعی آموزش و پرورش تاسف بار و ایران! نتیجه چه می شود؟ مخاطب، بدون آنکه خود متوجّه باشد، درگیر ذهنی درباره کشورش می شود. بله، چقدر این اطلاعات آشناست! ما بدبخت بیچاره های عقب مانده! عین کره شمالی هستیم؛ ای کاش مثل کره جنوبی بودیم! تداعی های دیگری هم در ذهن فعال می شوند. کره جنوبی میانه خوبی با غرب و امریکا دارد و ما و کره شمالی با غرب بدیم. نتیجه: راه نجات ما این است که دیگر با غرب چالش نکنیم و به جای آن سازش کنیم... 👈 و این درست همان چیزی است که غرب دنبال می کند. طرحواره ها اینگونه بر ذهن افراد مسلّط می شوند و آنگاه نتیجه مدّ نظر طرحواره سازان را در ذهن و فکر مخاطب جامعه هدف تزریق می کنند. ادامه دارد... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
طرحواره ها چگونه تداوم پیدا می کنند؟ به لحاظ ذهنی، خود افراد گرایش دارند که اطلاعات مغایر با طرحواره هایشان را نپذیرند. رسانه ها هم به این مطلب دامن می زنند. چگونه؟ رسانه های دشمن، با بزرگنمایی موفقیت های جریان رقیب، و با کوچک نمایی، تحریف، یا سانسور موفقیت های شما، به تثبیت طرحواره ها دامن می زنند. رسانه هایی چون اینستاگرام، علاوه بر این، با شناساندن صفحات مرتبط با آنچه با طرحواره های شما سازگار است، باز هم بیش از این به دوام طرحواره در مخاط کمک می کنند. مثلا این بسیار محتمل است که کسی که بی بی سی فارسی را دنبال می کند، به صورت همزمان، سعودی اینترنشنال، رادیوفردا، منوتو، صدای آمریکا و ... را هم دنبال کند. این رسانه ها، با قالب های متفاوت، ماموریت های مشترکی دارند. مثلا ایجاد ناامیدی نسبت به آینده ایران با نظام فعلی؛ ایجاد خشم و خصومت نسبت به جمهوری اسلامی ایران؛ زیبا جلوه دادن گذشته بدون جمهوری اسلامی؛ زیبا نشان دادن تمدّن غربی و مظاهر آن طبیعی است که وقتی صداهای مشابه، از صفحات به ظاهر نامتشابه، به گوش مخاطب می رسد، اثرگذاری بیشتری خواهد داشت. مخاطبی که این شبکه ها را دنبال می کند، احتمالا پیگیر اخبار صدا و سیما و رسانه های داخلی (که او آنها را رسانه های حکومتی می شناسد) نخواهد بود. بنابراین، بیشتر و بیشتر با صداهای آشنا با طرحواره های ذهنی اش درگیر می شود و اگر مراقبت نکند به جایی می رسد که دیگر صدای متفاوت با طرحواره اش را اصلا نمی شنود. بدترین وضعیت زمانی اتفاق می افتد که اطرافیان فرد او را با این هویت شناسایی کرده و مورد حمایت و تشویق هم قرار بدهند. اینجا دیگر راه بازگشت واقعا آسان نیست. او، در پاره ای مواقع، در عین حال برای حفظ شخصیت خود، محتمل است بگوید که من کاری به بی بی سی و ... ندارم. من خودم مستقلانه فکر می کنم. اما وقتی منبع اطلاعات او را بررسی می کنیم، به همان مراجع خبری می رسیم. ادامه دارد... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
آیا دادن اطلاعات، به تنهایی، راهگشاست؟ خب، حال، به این پرسش می پردازیم که آیا دادن اطلاعات، به تنهایی، می تواند چنین ذهنی را تغییر دهد؟ اطلاعاتی مثل این: جایگاه سه کشور یاد شده در زمینه علمی در دنیا اینگونه است: کره جنوبی سیزدهم (۱۳)، جمهوری اسلامی ایران بیست و یکم (۲۱)، و کره شمالی یکصد و شصت و دوم (۱۶۲) https://www.scimagojr.com/countryrank.php در بحث ، جایگاه سه کشور در تولید ناخالص داخلی (GDP)، در سال ۲۰۲۲، به این شکل است: کره جنوبی، دهم (۱۰)؛ جمهوری اسلامی ایران، هفدهم (۱۷)؛ کره شمالی دویست و یکم (۲۰۱) https://worldpopulationreview.com/countries/by-gdp در بحث توان هم رتبه بندی اینگونه است: کره جنوبی ششم (۶)؛ جمهوری اسلامی ایران، چهاردهم (۱۴)؛ کره شمالی سی ام (۳۰) https://www.globalfirepower.com/countries-listing.php حال، سوال می کنیم: جمهوری اسلامی ایران، در رتبه بندی های جهانی (در سه عرصه علمی، اقتصادی، و نظامی)، به کشور پیشرفته ای همچون کره جنوبی نزدیکتر است یا به کره شمالی؟ 👈🏻 آیا در ذهن کاربران شبکه اجتماعی هم ایران شبیه به کره جنوبی است یا مشابه با کره شمالی است؟! 🚨 اجازه بدهید با ارائه یک رتبه دیگر، وضعیت سه کشور را در آمار هم مقایسه کنیم (طبیعتا خودکشی پدیده ای است و با ادراکات افراد از مرتبط است): کره جنوبی، چهارم (۴)؛ کره شمالی، شصت و چهارم (۶۴)، و جمهوری اسلامی ایران یکصد و بیست و هفتم (۱۲۷) https://worldpopulationreview.com/country-rankings/suicide-rate-by-country ✅ جالب شد نه؟! آمار خودکشی کره جنوبی بسیار بد است. چیزی در حدود ۶ برابر ایران! این داده ها، بسیار راهگشا هستند، اما به سادگی بر اذهان مخاطبان تاثیرگذار نیستند. در ابتدا تلنگری ایجاد می کنند، امّا، آنها احتمالا با درگیری ذهنی مجدد با داده های قبلی خود، و طرد این اطلاعات (چون با طرحواره هایشان سازگار نیست)، مجددا تمایل خواهند داشت که در جهت تثبیت طرحواره قبلی (ما شبیه کره شمالی هستیم و بدبختیم) اصرار ورزند. گاه، دشمن، گزاره های دیگری را هم برای خنثی سازی اطلاعات جدید برای آنها تولید می کند: برای نمونه، خب که چی؟ چه فایده داره؟ نفعش که به من نرسیده! بنابراین، برای اینکه طرحواره ها تغییر کنند، علاوه بر دادن اطلاعات درست، نیاز به مدیریت داده های ورودی بعدی، تکرار اطلاعات درست از زبان افراد مختلف (به ویژه افرادی که از ظاهرشان بر نمی آید چنین داده هایی ارائه بدهند)، و همچنین کار با هیجانات هم لازم است. بله، می توان هم در زمینه نظامی قوی بود و هم در زمینه علمی. می توان هم معنوی بود و سبک زندگی غربی را نپذیرفت، و هم پیشرفت مادی کرد. ما هنوز جای کار داریم، ولی جایگاه فعلی مان بسیار قابل افتخار است. این جایگاه مرهون انقلاب اسلامی ایران است. کسانی که طرحواره 《ما مثل کره شمالی بدبخت هستیم》را دارند، به همین صحبتهای بند قبل هم ممکن است اینگونه پاسخ بدهند: «اگر شاه بود ما الان ژاپن بودیم!». و این معنای و با رسانه است و این یعنی دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
سرود ملّی در برابر سرود حکومتی بی بی سی انگلیسی، به سرود ما میگه حکومتی و به این (سرود انگلیسی ها)👇 God save great George our king, Long live our noble king, God save the king. Send him victorious, Happy and glorious, Long to reign over us, God save the king ... میگه سرود ملّی! این سرود ذلیلانه رو نه تنها انگلیسی ها که حتی کشورهای مستعمره شان هم باید بخوانند