⭕️ تقریباً ۲۰ درصد کاربران اینستاگرام اخبار و صفحات سلبریتیها را پیگیری میکنند/ ۱۹.۶درصد کاربران گرایش شدیدی به سلبریتیها به لحاظ عاطفی و نگرشی دارند
▪️ایرنا:
🔹پرسشهای متعددی را درباره فرهنگ شهرت در اینستاگرام و وضعیت ستارهها و خرده ستارههای ایرانی و همچنین رابطه کاربران با آنها میتوان مطرح کرد. یکی از جدیدترین پژوهشها در این حوزه «فرهنگ شهرت و کنشگری سلبریتیها در اینستاگرام از نظر کاربران ایرانی» است/ جامعه آماری این پژوهش تمام کاربران اینستاگرام در ایران و نمونه آماری هزار کاربر اینستاگرام است.
🔹تقریباً ۲۰ درصد کاربران اینستاگرام اخبار و صفحات سلبریتیها را پیگیری میکنند، آنها صفحات بازیگران، خوانندگان و ورزشکاران سلبریتی داخلی را بیش از سایر گروههای سلبریتی دنبال میکنند به طوری که تقریبا یک سوم کاربران صفحات شخصی بازیگران و خوانندگان سلبریتی و تقریبا یک چهارم کاربران صفحات شخصی ورزشکاران را دنبال میکنند.
🔹۱۹.۳ درصد کاربران به سلبریتی گرایش عاطفی و نگرشی ندارند، ۳۴ درصد کاربران به سلبریتیها گرایش کمی دارند. ۲۷.۱ درصد کاربران تا حدودی به سلبریتیها وابسته هستند و ۱۹.۶درصد کاربران گرایش شدیدی به سلبریتیها به لحاظ عاطفی و نگرشی دارند.
🔹در این پژوهش نشان داده شده که کمسن و سالها بیش از افراد مسن، مجردان بیش از متاهلان و افراد با تحصیلات پایین بیش از افراد با تحصیلات بالا از اینستاگرام برای پیگیری صفحات سلبریتیها استفاده میکنند و نیز با افزایش طبقه اجتماعی از میزان استفاده از اینستاگرام برای پیگیری صفحات سلبریتیها کاسته میشود. همچنین مشخص شد که میزان گرایش به سلبریتیها بر گرایش دینی کاربران تاثیری ندارد و گرایش و کشش به سلبریتی و استفاده از سبک زندگی و ارزشها و نگرشهای سلبریتیها موجب افول دین و کاهش رفتارهای دینی نمیشود.
🔹عمدهی سلبریتیها در بیان ضعفها و مشکلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی سعی بر آن دارند که خود را در خط مقدم دفاع از مردم قرار دهند و در شرایطی که مردم حامی قدرتمندی برای دفاع از حقوق خود نمییابند سلبریتیها بتوانند با توجه به ویژگیهای جامعه، شرایط را به سمت محبوبیت بیشتر خود سوق دهند. مساله اینجا است که آنها مسائل اجتماعی را اموری تخصصی نمیدانند و به صرف اینکه این مسائل شامل حال مردم کشور میشود، خود را برای صحبت یا حتی کنشگری در مورد آن شایسته میدانند. حتی این حضور و محبوبیت در بین مردم، برخی از سیاستمداران و مسئولان کشور را نیز گمراه کرده و به جای استفاده از متخصصان برای حل مسائل اجتماعی، دست به دامن سلبریتیها میشوند.
🔹یکی دیگر از پیامدهایی که رواج پدیده سلبریتی میتواند برای جامعه ایجاد کند تضعیف کارکرد نهادهای رسمی، دولتی و بروز نافرمانیهای اجتماعی و مدنی است. روند بیاعتمادی به نهادهای خدمترسان که نتیجه هجمه رسانهای شدید علیه عملکرد آنها از سوی شبکههای ماهوارهای و شبکه اجتماعی مجازی و در مواقعی هم عملکرد ضعیف این نهادها است، یکی از بدترین اتفاقاتی است که در جامعه رخ میدهد که اثر خود را در زلزله کرمانشاه نشان داد.
🔺حضور هنرمندان در زلزله کرمانشاه نمونه دیگری از ورود به مسائل اجتماعی و مداخله و اثر بر آن است. قرائن نشان میدهد این امر در بلندمدت اثری منفی داشته بدون اینکه خود هنرمندان تبعات این اثر منفی را بدانند، بپذیرند و یا جبران کنند./ ایرنا
jebreil1
@resane_ravanshenasi
سرشب یه زنه زنگ زده به منوتو میگه رفتم تجریش کلی مردم اومده بودند خرید میکردند و میخندیدند انگار شب عیده ...
بعد ادامه داد انگار اصلا مردم نمیدونند انقلابه و همه جا اعتصاباته و رژیم داره عوض میشه مردم خجالت نمیکشند ... .
👈 جالبه خودش میگه همه مردم خرید میکردند و فقط این خرید نمیکرده بعد میگه همه جا اعتصابه
#اعتصاب_خیالی
hosein_darabi
@resane_ravanshenasi
🔴 متوجه اصل قضیه شدید؟؟؟
✍🏻 علت حمله به کامیون دارها و نا امنی ها، فرستادن پالس منفی به کشورهاست که ایران امن نیست پس از ایران ترانزیت کالا انجام ندهید!
🔹 و الا این همه کار برای دشمنی کردن با ایران و اعتصاب کردن هست، چرا کامیون داران رو اذیت میکنند؟ چرا تاکسی یا نیسان یا ... رو اذیت نمیکنند
#التماس_تفکر
antarnational
@resane_ravanshenasi
🔴 اینجا ایران نیست‼️؛ اینجا قطر نیست‼️
🔻 موج دستگیری کاربران فضای مجازی منتقد دولت توسط پلیس آلمان
🔸 حمله پلیس آلمان به بیش از ۹۰ خانه در ۱۴ ایالت این کشور برای دستگیری برخی از کاربران فضای مجازی به اتهام توهین (به سیاستمداران)، شایعه پراکنی و تحریک به خشونت در پیامرسانها و فضای مجازی
jebreil1
@resane_ravanshenasi
🔴ادامه استوریهای یکی از لیدرهای اغتشاشات اخیر که از حجم دیکتاتوری و خشونت آشوبگران به نام آزادی صداش در اومده
مشت نمونه خروار
ببینید و منتشر کنید...
پ.ن: اینها صرفا نظرات یک لیدر هست که تازه فهمیده چقدر سرکار بوده و دادش در اومده، خدا میدونه چقدر جوان تو این مدت متوجه این دروغها شده و کسی صداشون رو نمیشنوه
@resane_ravanshenasi
🔴خاک بر اون سر دروغگوتون کنن، که عرضه ندارید یه خبر دروغ رو هم درست کار کنید
الان این فیلم کرمانشاه هست یا تبریز؟!
دروغی به نام اعتصاب
اون مخاطبی که اینها رو دنبال میکنه باید از خودش خجالت بکشه
@resane_ravanshenasi
این وحوش زامبی حتی به حکیم ابوالقاسم فردوسی هم رحم نکردن
ارسالی مخاطبان:آقا من این مطلب رو اخیراً در فضای مجازی دیدم که سه بیت شعر رو به فردوسی نسبت دادن. اولش شک کردم (چون آخر بیت دوم از عبارت "کورد" استفاده شده و عقلاً همچین چیزی نیست، چون اگر هم منظور فردوسی قوم مردم کردستان بوده باشه، باید از "کُرد" استفاده میشده، نه "کورد"). خلاصه سرتون رو درد نیارم. تهش معلوم شد که این برعندازهای حقیر برای اینکه یه ...شعری تفت داده باشن، اومدن اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی رو جعل کردن. 😂🤦♂ اما به چه صورت؟
۱. در بیت دوم: همونطور که در شعر اصلی میبینید، فردوسی از واژه "گُرد" استفاده کرده به معنی "دلیر و پهلوان" اما این بیشرفها اومدن نوشتن "کورد". تازه تعدادشون هم چهاردهتا بوده، اما چون میخواستن عدد پانزدهشون جور بشه، تغییرش دادن به پانزده. 😂🤦♂
۲. اصلاً بیت سوم وجود خارجی نداره که نسبتش دادن به اشعار فردوسی. از چند منبع جستجو کردم و چنین بیتی در شاهنامه فردوسی اصلاً وجود نداره و زایده تخیل مریض خودشونه.
BisimchiMedia
@resane_ravanshenasi
❌ وقتی کم کم همه دارن میفهمند که سرکار بودند!
😏ببینید کار به کجا رسیده که اومده به صورت عمومی و در استوری جار میزنه اين دیکتاتوری همفکران خودش رو!!!
#اعتصاب_اجباری
timoora
@resane_ravanshenasi
«سارا اورارد» اهل لندن،که تقریبا دو سال پیش،پلیس لندن بهش تجاوز میکنه،به قتلش میرسونه وجنازشو آتش میزنه
عجیبش اینه که عبارت انگلیسی مهسا امینی در وبسایت"بی بی سی" 170000 نتیجه در برداشته.
🔻قتل و تجاوز سارا اورارد تا امروز فقط 1700 نتیجه در برداشته.
🔶اگه کسی گفت کی گفته ما در جنگ رسانه ای و جنگ سایبری هستیم بکنین تو چشمش😕
jebreil1
@resane_ravanshenasi
برای این تعطیلی اجباری!
پشت همه فراخوانها برای اعتصابات نیمه آذر میشود چشمان نگران زیادی را دید که به دنبال تهدید برای برهم زدن کسب و کارشان دست به تعطیلی دستوری زدهاند. آن هم با اجبار کسانی که پشت شعارهایشان درباره "آزادی" غول زورگویی به نام آشوب نشسته.
تبیان
@resane_ravanshenasi
🔴 شکست کمپینهای دروغین/خریدهای ایرانیان در آبام 66هزار میلیارد تومان افزایش یافت
🔸رصد تراکنشهای انجامشده در شبکه شاپرک ابزار خوبی برای فهم تغییر و تحولات بازار است.این تراکنشها که شامل تراکنشهای موبایلی،کارتخوانهاو خریدهای اینترنتی است،رفتار خرید مردم و فعالان اقتصادی در بازار را به خوبی ترسیم میکند.
🔸طبق گزارش بانک مرکزی ایران،در مهرماه تراکنشهای شاپرک کاهش۱۵/۵هزارمیلیاردتومانی نسبت به شهریور داشت که برخی از تحلیگران این موضوع را به اغتشاشات ربط داده وبرخی دیگر معتقد بودند در شهریور بهدلیل شروع سال تحصیلی خریدها افزایش یافته و کاهش آن در مهرماه تاحدودی طبیعی است.
🔸اما در آبانماه رقم تراکنشهای شبکه شاپرک به حدود۷۷۱هزارمیلیاردتومان رسیده که نسبت به تراکنشهای مهرماه رشد نزدیک به۶۶هزارمیلیاردتومانی را نشان میدهد.همچنین تراکنشهای شاپرک در آبان، رکورددار سال جاری است.
🔸در ماههای اخیر،رسانههای خارجی با راهاندازی اخبار دروغ،قصد داشتند با ایجاد کمپینهای تحریمی علیه برندهای ملی،اقتصاد ایران را زمینگیر کنند که این آمارها نشان میدهد کمپینها با شکست روبرو شد.
@resane_ravanshenasi
💢افشاگری ریحانه پارسا از کسب درآمد سلبریتی ها از اغتشاشات!
🔹🔸ریحانه پارسا در اینستاگرام اعلام کرد احسان کرمی و برزو ارجمند که طی هفته های اخیر تلاش کردند نقش لیدر اغتشاشات را بازی کنند در واقع از این مسیر برای کسب درآمد استفاده کرده اند.
♦طبق گفتههای وی (که خود در اغتشاشات اخیر نقش یک لیدر را بازی میکرد) درست وقتی این جماعت (برزو ارجمند، احسان کرمی و..)، بلاگرها و سلبریتی های داخلی را مجبور به همراهی با اغتشاشگران و تعطیلی کارهایشان می کردند خود مشغول راه اندازی کاسبی جدیدشان بوده اند!
jebreil1
@resane_ravanshenasi
سازندگان پیامرسان ایرانی گپ در حال توسعه یک شبکه اجتماعی مشابه توییتر هستند
🔺 تیم توسعه پیامرسان بومی «گپ»، یک شبکه اجتماعی به نام «ویراستی» راهاندازی کرده که در نگاه اول شباهتهای بسیاری در طراحی و تجربه کاربری به توییتر دارد؛ تا جایی که حتی لوگوی آن هم بیشباهت به پرنده آبی توییتر نیست.
🔹 مهدی انجیدنی مدیر پیامرسان گپ میگوید ویراستی یک «توییتر بومی» نیست و اهداف متفاوتی دارد.
🔹 انجیدنی در پاسخ به این سوال که اگر ویراستی یک توییتر ایرانی نیست چرا تا این حد از نظر ظاهری به توییتر شبیه است، گفت که آنها قصد داشتند رابط کاربری که برای کاربران آشنا است را عرضه کنند و روی یک فرمولی که جواب خود را پس داده، تمرکز کنند.
@resane_ravanshenasi
🟣ماساژ پیام
🔸انواع بیشماری از فریب در انبوه اطلاعات و دانشی که هر روز از کارخانه کار فکری رسانه به بیرون جریان مییابد، دیده شده است که به «ماساژ پیام» معروف است.
🔻 چند نمونه از تاکتیکهای ماساژ پیام:
🔸 تاکتیک زمانبندی: در این نوع تاکتیک معمولترین رهیافت، به تأخیر انداختن ارسال پیام است تا حدی که دیگر پیامگیر نتواند کاری بکند.
🔹 تاکتیک قطره چکانی: در اینجا اطلاعات و دانش به جای آنکه در سندی واحد منتشر شود، در زمانهای گوناگون به مقدار کم منتقل میشود. در این شیوه الگوی رخدادها تجزیه میشود و از دید گیرنده مخفی میماند.
🔸 تاکتیک موجی: وقتی مردم شکایت میکنند که چرا از موضوعی بیاطلاع ماندهاند، رسانهها آنقدر مطلب را به صورت گسترده و افزایشی ارائه میدهند تا مردم در انبوه اطلاعات غرق شوند و دیگر نتوانند واقعیتهای اساسی را دریابند.
🔹 تاکتیک دروغ بزرگ: این تاکتیک توسط وزیر تبلیغات هیتلر، «یوزف گوبلز» شهرت یافت و بر این ایده مبتنی است که اگر دروغی به اندازه کافی بزرگ باشد، راحتتر از دروغهای کوچک باور میشود.
pelaak1
@resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 انتقاد رئیس فیفا از نژاد پرستی در فوتبال
✅ #ذره_بین دریچهای به حقیقت...
🌐 www.ofoghtv.ir
@resane_ravanshenasi
ظاهراً...!! این ظاهراً در حوزه خبر یعنی دروغ، کلاهبرداری و شیره سر مخاطب مالیدن. این خبر آن اندازه فیک و زرد است که خبرگزاری لیبرال ایسنا هم بر «ظاهری» بودن و درست نبودن خبر تاکید داشته اما یحتمل دستور بوده که کار شود. در طول ماههای گذشته یک دستور کار مشخص در رسانههای فارسی زبان، به ویژه رسانههای وابسته به دولت و نهادهای حکومتی در جریان بوده تا در کنار روسیه و چین کره شمالی را هم تخریب کنند. در روزهای آینده از این خط تخریب که محتوایش در جای دیگری تهیه و به رسانههای همسو با لیبرالها در سراسر جهان ارسال میشودبیشتر خواهیم نوشت.
شما فکر نکنید که مترجم ایسنا همینجوری رفته و روزنامه چوسون ایلبو را پیدا کرده و بین این همه خبر، این خبر را انتخاب کرده و بعد هم خبرآنلاین وابسته به آقایان به آن ضریب داده است. در دنیای پر از کثافتکاری خبری زندگی میکنیم که احترام به شعور مخاطب هیچ ارزشی ندارد. انتظار میرفت که مدیرعامل جدید ایسنا رویه را درست کند، اما از قرار معلوم او هم با موج همراه شده است!
syriankhabar
@resane_ravanshenasi
🅾 پیش از باور هرخبر به۵ پرسش کلیدی پاسخ دهید؟
💢 چگونه اخبار جعلی در اینترنت را تشخیص دهیم؟
🔸 در نوامبر ۲۰۱۶ پژوهشگران دانشگاه استنفورد هشدار دادند که :
👈 بسیاری از دانشجویان آمریکا توانایی تشخیص "گزارشخبری"، "مقاله فنی" و "آگهی خبری" را از هم ندارند.
🔹 این کمبود #سوادرسانهای میتواند پیامدهای ناگواری داشته باشد.
🔸 اگر میخواهید توانایی خود را در تشخیص خبر درست از شایعه و خبرهای ساختگی تقویت کنید باید این ۵ پرسش را در هنگام خواندن خبر از خود بپرسید.
1️⃣ خبر را چه کسی نوشته است؟
👈 در خبر درست همیشه نامی واقعی از یک خبرنگار یا روزنامهنگار واقعی، که قابل پیگیری باشد به عنوان مرجع و منبع خبر گفته میشود ولی در خبرهای ساختگی، شایعه یا تبلیغاتی، چنین چیزی وجود ندارد.
🔹 وقتی نام نویسنده یا گوینده را در خبر میبینید حتما بیوگرافی او را نیز دنبال کنید.
🔸 اینگونه در مییابید که آیا این "گزارش خبری" است و یک خبرنگار به قصد اطلاع رسانی آن را نوشته است یا یک "مقالهی فنی" است که یک کارشناس مطلع از موضوع خبر، آنرا نوشته است و یا اینکه چیز دیگری از قبیل تبلیغات، شایعه و یا خبر ساختگی است!
2️⃣ خبر چه چیزی میخواهد بگوید؟
🔹 خبر واقعی وقتی درباره موضوعی جنجالی باشد معمولا آنرا به نقل از منابع واقعیِ معتبر که قابل پیگیری باشند، میگوید.
🔸 در حالیکه خبر ساختگی منبع دروغین، آدرس اینترنتی ساختگی، عنوان کلی غیر قابل پیگیری، و یا با استناد به مطالب مشابه غلط انداز دیگر میگوید که با اندکی کندوکاو و ژرفنگری، نادرستی آن قابل تشخیص است.
3️⃣ خبر چه زمانی منتشر شده است؟
🔹 حتما به تاریخ انتشار خبر دقت کنید اگر به کلمههای "خبر فوری" در خبر بر میخورید بیشتر دقت کنید زیرا احتمال ساختگی بودن یا تبلیغاتی بودن آن بیشتر است.
4️⃣ خبر در کجا منتشر شده؟
🔸 خبر درست و مهم، حتما در خبرگزاریها و سایتهای مشهورِ دارای اعتبار نیز منتشر میشود.
🔹 اگر خبر را برای نخستین باردر شبکههای اجتماعی میبینید باید پیش از بازنشر و فرستادن آن برای دیگران، تلاش کنید تا درستی آن را بیازمایید.
5️⃣ از خواندن خبر چه احساسی به شما دست میدهد؟
🔸 خبر ساختگی مثل همهی تبلیغات دیگر برای برانگیختن احساس شما طراحی شده است.
🔹 پس اگر با خواندن خبری بسیار ناراحت شدید، دِرَنگ کنید و نفس عمیقی بکشید.
🔸 ادعایی که در خبر وجوددارد را دست کم درسه خبرگزاری ویارسانهی معتبر تحقیق کنید و سپس تصمیم بگیرید که خبر را ساختگی یا واقعی به حساب آورید.
🔹 نباید همه چیزرازود باور کرد.هیچ چیزی بهتراز تفکرانتقادی در روبرو شدن با خبر نیست.
🔸 اگر ۵ پرسش بالا را در خواندن خبرها رعایت کنید به تدریج سواد رسانهای خود را افزایش میدهید.
🔹 در هر صورت اینها تکنیکهای اولیهی تشخیص خبر درست از نادرست هستند برای افزایش بیشتر تواناییهای خود در این زمینه، باید منابع مرتبط را مطالعه نمایید
#سوادرسانه
@resane_ravanshenasi
فاکسنیوز:
🔺تیکتاک خنجری است که قلب ایالات متحده را نشانه رفته است و طبق هشدار کارشناسان و سیاستمداران، «جوانان آمریکایی را فاسد» میکند…
➡️ هشدار به مفسد بودن تیکتاک برای جوانان آمریکایی نشان میدهد، محتوای فحشاخانۀ اینستاگرام در آمریکا کنترل میشود؛ وگرنه طبیعتاً نباید برای آنها فسادانگیز بودن یک نرمافزار، شگفتانگیز باشد!
🔻کانال سواد رسانه ای
CyberSp
@resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسوایی دیگر برای ضدانقلاب در پروژه کشتهسازی/ماجرای فوت «روحالله عابدینی» چه بود؟
🔹رسانهها و کانالهای تلگرامی ضدانقلاب زبان چند روزی است با انتشار خبری کذب با موضوع ماجرای مرگ «روحالله عابدینی» در حال ایجاد جو روانی و تشویش اذهان عمومی هستند، اما گفته برادران متوفی بار دیگر ضدانقلاب را رسوا میکند.
jebreil1
@resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زاکانی: اینترنشنال الان بلندگوی همه آشوبھا در داخل ایران است؛ چه کسی مسئول آن است؟ کسی که یک خبرنگار را به جرم انتقاد، با اره تکه تکه کرد
jebreil1
@resane_ravanshenasi
💢 توییتر بومی در راه است
🔺 سازندگان پیامرسان ایرانی گپ، در حال توسعه یک شبکه اجتماعی جدید بهنام «ویراستی» هستند که از آن بهعنوان توییتر بومی یاد میشود!
🔺 با گستردگی فیلترینگ در ایران و مسدودسازی شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای بزرگی مانند اینستاگرام و واتساپ، دولت تصمیم گرفت تا بهصورت جدی از پلتفرمهای داخلی حمایت کند و مسیر را برای رشد و پیشرفت آنها هموار سازد. حالا بهتازگی یک شبکه اجتماعی ایرانی با نام «ویراستی» آغاز به کار کرده که در ظاهر، بسیار به توییتر شباهت دارد؛ به همین دلیل بسیاری معتقدند که یک توییتر بومی پا به عرصه گذاشته است! اما بهراستی مگر میشود چرخ را از ابتدا اختراع کرد و توییتری که ایلان ماسک با ۴۴ میلیارد دلار تصاحباش کرد را بومیسازی کرد؟ آن هم با زیرساختهای داخلی ما!
🔺مهدی انجیدنی، مدیرعامل ویراستی که پیش از این بهعنوان مدیر پیامرسان «گپ» هم شناخته شده بود، معتقد است که این شبکه اجتماعی، در واقع یک توییتر بومی نیست و اهداف گستردهتر و متفاوتی را دنبال میکند!
حاتم رسانه|مرتضی حاتمی
@resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصمیمگیری بر اساس خبرها
🔺در طول روز چقدر اخبار مطالعه می کنیم؟ چه تعداد از این اخبار را باور می کنیم؟ و چه تعداد تصمیم را متناسب با این اخبار میگیریم؟
jebreil1
@resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا پای این کلیپ چی بنویسم که مردم ببیند و کمی به خود بیاند.🤔
فقط بگم این بابا نه آخوند نه پاسدار.ِ نه بسیجیه بلکه از مخالفان جمهوری اسلامیه
jebreil1
@resane_ravanshenasi