🗒 در جهانی فراتر از جهان فیزیکی، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
✍️مریم فولادزاده
▫️مارک زاکربرگ، زمانیکه میخواست از پروژهی جدید شرکتش با نام متاورس رونمایی کند، معتقد بود که فیسبوک نهتنها بازگوکنندهی فعالیتهای آیندهی این شرکت نیست، بلکه فعالیتهای کنونی را هم پوشش نمیدهد. او مدعی شد که متاورس دنیای دیجیتال را متحول و بستری برای ارتباط بیشتر مخاطبانش فراهم میکند.
▪️در حالیکه غولهای بزرگ فناوری و صنایع دنیا، برای کسب سود و توسعه در دنیای متاورس بهعنوان یکی از اهداف کلان شرکتهای خود، تلاش زیادی میکنند، بسیاری از صاحبنظران معتقدند که این پدیدهی نوظهور، چالشهای زیادی را بههمراه خود دارد که بهزودی گریبان کاربران را خواهد گرفت. اگرچه هر تکنولوژی جدید، علاوه بر داشتن ظرفیت آرمانشهری، ظرفیت «ویرانشهری» را هم به همراه دارد، اما به نظر ظرفیت ویرانشهری متاورس قابل تأملتر است.
▫️متاورس، بهعنوان فضای مجازی موازی با واقعیت که در آن کاربران در قالب آواتار با هم تعامل دارند، صرفاً فضایی برای انتقال دادهها نیست؛ افزودن ویژگی استفاده از حواس پنجگانه در این فضا با پیشرفت چشمگیری که در آینده خواهد داشت، کاربران را بهجای استفاده «از آن»، به زندگی «در آن» میکشاند. در این فضای مصنوعی، با ایمپلنت مغزی، کاربر از دنیای واقعی خود که توأم با درد و رنج و ناملایمتی است، فرار میکند و زندگی موازی را در متاورس آغاز میکند؛ هرچند که زندگی در این فراجهان، برای انسان ارزان تمام نمیشود و الزام به پرداخت هزینههایی است که به قیمت تغییر ساختار جامعه، سیاست و فرهنگ تمام میشود. کاربر در این فضا با پذیرش قانونهای برگرفته از تمدن لیبرال غرب، از فضای دموکراتیک جامعهی خویش به جهانی جبرآلود زینتشده پرتاب میشود. با چنین رویکردی در متاورس، سلب اراده و آزادی از کاربر، او را از مقام «فرا بشر» به مقام «فرو بشر» تنزل میدهد.
▪️در این میان کاربران کودک و نوجوان در معرض آسیب بیشتری هستند. دیوید چالمرز در کتاب واقعیت میگوید: «اینجا یک مسئلهی نسلی داریم. هردوی ما داریم پیر میشویم، ولی در نظر بگیرید که افراد کمسنی هستند که تازه دارند وارد نوجوانیشان میشوند. برای آنها کاملاً طبیعی است که با جهانی دیجیتال در تعامل باشند و آن را واقعی در نظر بگیرند و گمان کنم، برای افرادی در این موقعیت، این ایده که واقعیت یک شبیهسازی است بههیچوجه آنقدری که برای شما و من غریب است، غریب نخواهد بود». این یعنی متاورس، دنیای غیرفیزیکی را به اندازهی دنیای فیزیکی واقعی جلوه میدهد، و مسئله تنها واقعیتپنداری متاورس نیست. آموزش مسائل جنسی نامتناسب با سن کودکان، ترویج خشونت و همجنسگرایی، آموزش فحاشی و تکرار الفاظ رکیک و توهین نژادی، فضای متاورس را برای این گروه سنی ناایمن میکند.
▫️البته چالشهای متاورس تنها به این موارد ختم نمیشود. نگرانیهای جدی دربارهی حفظ حریم خصوصی کاربران در این فضا وجود دارد که ممکن است منجر به سواستفادههایی شود. در این فضا تمام عملکردهای کاربر تبدیل به اطلاعات میشود و هدستها دادههایی از زندگی شخصی افراد را ضبط میکنند، اما مشخص نیست که اطلاعات کاربران توسط چه کسانی کنترل میشود و برای چه اهدافی به کار میروند.
▪️در نهایت باید گفت که متاورس ظاهرا سیاستی را در پیش گرفته که در این فضا هیچکس مالک هیچ چیز واقعی نباشد، اما همچنان راضی باشد که در فضایی پررنگ و لعاب و امکاناتی که به ظاهر تعاملهای اجتماعی و امورات او را رونق میبخشد، حضور داشته باشد. مثلاً در این فضا کاربر میتواند صاحب نوزادان مجازی شود، نوزادانی که هزینهی نگهداری و تغذیه و تربیت ندارند و با دستکشهای لمسی، امکان تعامل با آنها وجود دارد، البته تا زمانی که هزینهی اشتراک ماهیانهشان پرداخته شود، مالک آن کودک هستند.
▫️با وجود اینکه زاکربرگ، مدعی ساختن آرمانشهری مجازی است، اما کارشناسان از پایان غیرانسانی واقعیت مجازی متاورس واهمه دارند.
🔗 https://vaavmag.ir
@resane_ravanshenasi
▫️ماجرای یک #غم_سفارشی!
🔎چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند...
▫️از فوتبالیست جماعت ناراحت نشوید که چرا مقابل دوربین، #فیگور_غم میگیرند و شادی پس از گل خود را به احترام مردم!؟ سانسور میکنند. همین جماعت را باید در شب های پارتی و مختلط ببینی که چگونه از خجالت قیافه غمزده خود در میآیند و دستبند به دست، راهی زندان و آب خنک میشوند.
▫️شب یلدا را چون نماد شادی ایرانی است تحریم و بایکوت میکنند(در فضای مجازی البته) و شب کریسمس را تا صبح پاس میدارند(در فضای واقعی البته). چهره ها غم و شادی شان هم #کالایی_مصرفی است و بستگی به مشتری اش دارد. حال این آدم ها هم برحسب دلار محاسبه می شود و محل و قرار معامله نیز فجازی است.
▫️تصویر و تصوری از واقعیت هم برایشان وجود ندارد و تحت تاثیر آشوب ذهنی و فیلترینگ حبابی، مردم و مخاطب را هم دچار #فریب_ذهنی میکنند. مردم ناراحت نیستند ولی این جماعت پارتیچی، یک ناراحتی تحمیلی و #غم_سفارشی را هرهفته مقابل دوربین برای مردم القا میکنند.
▫️#فرهنگ_شهرت را هر روز درحال مصرف و درونی سازی هستیم و یک #دیکتاتوری_پنهان تحت پوشش صنعت فرهنگ، حتی نسخه شادی و غم برای ما میپیچد. اکنون دیگر از فاز "چگونه و به چه چیزی فکر بکنیم" عبور کردهایم و به مرحله " چرا و چگونه شاد یا ناراحت باشیم" رسیده ایم. یعنی هژمونی و سلطه سرمایهداری بر #افکار، به سوی #ذائقه ها هم سرایت کرده است.
#سلبریتی
✍عین.میم
asre_tabyi
@resane_ravanshenasi
⭕️براندازا از ایرانی ها درخواست دارو میکنند !
🔹این خانم امریکا (سیاتل) زندگی میکنه و تمام مطالبش در راستای براندازی است. و حالا استوری گذاشته دنبال مسافر از ایران میگرده تا براش داروی ایرانی بیاره به امریکا یا کانادا چون "یکی از آشناهاش" در امریکا پول نداره دارو بخره.
@resane_ravanshenasi
💢وقتی از آلبانی توییت میزنی یادت میره، با اون یکی اکانتت توییتت بزنی...
media_arma
@resane_ravanshenasi
9.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتوگو با بیوک خانزاده؛ مؤسس بنیاد رِفرِشگرد و عضو ارشد انجمن پادشاهیخواهان از سوئد در رابطه با بیادبی نظاممند حکومت با بیاعتنایی به بزرگان در ماجرای اخیر سفیر انگلیس در ایران
«۴۰سال پیش سفرا برای ما مشخص میکردن اسم کدوم نماینده مجلس از صندوقچه بیرون بیاد و رنگبهرنگ برامون سیاست میچیدن، حالا فرچه رنگ میدن دستشون»
#بیوک_خانزاده
🔸تماشا در تلوبیون:
https://telewebion.com/episode/0x53f139a
@resane_ravanshenasi
10.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ضایع کردن سناریوی بیبیسی توسط فعال سیاسی اپوزیسیون: شکاف در نیروهای نظامی ایران خوشخیالی بیش نیست!!
💢 «ایرج مصداقی» فعال سیاسی اپوزیسیون در واکنش به تلاش مجری بیبیسی برای القای وجود شکاف در نهادهای نظامی ایران:
🔺 "اساسا شکافی در نیروی نظامی وجود ندارد!! شکاف در هیچکدام از سیستمها به راحتی روی نمیدهد؛ امکان ناپذیر است که در ارتش و سلسله مراتب ارتش و سپاه پاسداران در برابر چینش همیشگی بایستند."
Fars_plus
@resane_ravanshenasi
⏺بازاریابی ایران اینترنشنال برای «مغازه خودکشی»
👉با فرونشستن اعتراضات، فردی به نام «محمد مرادی» در شهر لیون فرانسه ویدئوی را منتشر کرد که در آن اظهار داشته هیچگونه مشکل شخصی و روانی ندارد و به خاطر «جلب توجه جهانیان به مسائل ایران» خود را به رودخانه میاندازد.
👉در راستای این اتفاق، «ایران اینترنشنال» در هشت پست تلگرامی که در کمتر از ۴۸ ساعت انتشار داده به صورت تلویحی یا مستقیم اقدام به ترغیب خودکشی کرده است.
👉ایندرحالی است که انتشار خبر خودکشی در رسانه پروتکلهای مخصوص خود را دارد و بسیاری از رسانهها شماری از اخبار در این زمینه را نادیده میگیرند زیرا بر اساس تحقیقات روانشناسی تکثر خبرهای مربوط به این پدیده میتواند موجب عادی جلوه یافتن آن از نگاه مخاطب شود.
👉ایران اینترنشنال در زیر پا گذاشتن یکی دیگر از بدیهیترین اصول اخلاقی و حرفهای باز هم گوی سبقت را از رقبایش ربوده تا همه چیز را پیش پای خصومتی بیحد و حصر قربانی کرده و در جایگاه بازاریاب مغازه خودکشی قرار گیرد.
👤پژوهش ایرنا
farsitweets
@resane_ravanshenasi
2.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کنار زمین ادای زندگی در جهنم، در واقعیت مهمانی در «بهشت» دماوند؟ جلوی دوربین غمگین و ناراحت، پشت دوربین خندان و مهمانیبگیر؟ کاش کمی صادق بودید و هوادار فوتبال را سرکار نمیگذاشتید، کاش مرام و معرفت را از سکوها یاد میگرفتید که وقت خراب کردن تیمش واقعا آشفته میشود، نه اینکه مثل آن روز قهرمانی در سوپرجام جلوی دوربین با اخم و دستانی به سینه باشید و در رختکن برای پول پاداش نعره آسمانی سر بدهید.
میخواهید شاد باشید؟ کار خوبی است. ولی چرا جلوی دوربین فیلم بازی میکنید؟
Fars_plus
@resane_ravanshenasi
تو ایام اغتشاشات صد نفر بازداشت شدند، زمین و زمانو به هم دوختن که چرا اراذل و اوباش رو دستگیر کردید، اما حالا که قریب به ۳ هزار زندانی واجد شرایط امروز با دستور رئیس قوه قضاییه آزاد شدند، اپوزیسیون و سلبریتیا لال شدن!
"عبدالمجید خرقانی 🇮🇷"
twiita
@resane_ravanshenasi
اقبال مردم به ایتا چه پیامی برای مسوولین دارد
✍🏾طبق آمارها، ایتا با قریب به ۱۷ میلیون کاربر فعال، صدرنشین پیام رسان های داخلی است. (روبیکا پیش از آنکه پیام رسان باشد، VOD است و قابلیت پیام رسانی آن کاملا در حاشیه است).
🔹 این در حالی است که ایتا نسبت به سایر پیام رسان ها بیشترین مراقبت و حساسیت را در پایش محتوایی دارد و همین موضوع نیز همواره دستاویزی برای تخریب گسترده این پیام رسان بوده است.
🔸استقبال گسترده مردم از ایتا ابطال این گزاره است که «ذائقه مردم تغییر کرده و در مدیریت فضای مجازی باید مسامحه به خرج داد.»
🔹استقبال گسترده از ایتا نشان داد مردم همچنان بستر زیست سالم و عاری از ابتذال را ترجیح می دهند.
@resane_ravanshenasi
🎯 روانشناسی بهمثابۀ ایدئولوژی انقلابی
— حالا هرجا که نگاه کنید، از کسبوکارها تا مدرسه و اداره و خانواده، حضور روانشناسی محسوس است...
آنچه باعث میشود چیزی که من «ایدئولوژی مراقبت» مینامم ایدئولوژی باشد در ذاتِ رواندرمانی نیست، بلکه در این واقعیت است که اندیشههای درمانی به مردمِ امروز آمریکا نوعی جهانبینی داده و ازاینرو فحوای اخلاقی به خود گرفته است. اینکه متخصصان مراقبت از رواندرمانی در معالجۀ فوبیا و حملۀ پانیک بهره میگیرند یک چیز است؛ و اینکه از نظریههای درمانی برای ایجاد نوعی جامعهشناسی روزمرۀ عملی استفاده میکنند تا مردم با آن تصویری از طرز کار دنیای اطراف به دست آورند بحث دیگری است...
📍تا چند دهۀ قبل، وقتی کسی تاب و توان روحیاش را از دست میداد، به دامان دوستان یا خانوادهاش پناه میبرد و با آنها درددل میکرد. هیچکس فکرش را هم نمیکرد روزی برسد که آدمها پول بدهند تا دربارۀ مشکلات روحیشان با غریبههایی که تاحالا یکبار هم آنها را ندیدهاند صحبت کنند. اما امروز، با ضعیفشدنِ شبکههای سنتی حمایت اجتماعی، صنعت رواندرمانی نقش مهمی در زندگی ما بر عهده گرفته است. رونالد دورکین معتقد است این صنعت انقلاب بزرگی را در جامعۀ ما رهبری میکند.
🔖 ۶۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۳۵ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید👇
https://tarjomaan.com/neveshtar/10347/
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
@resane_ravanshenasi
خبر ۲۰:۳۰، مرزهای حماقت رو جابجا کرد!
یک برنامه چند دقیقهای برای سالگرد شهید سلیمانی پخش کرد و حدس بزنید بلافاصله بعد از آن چه موضوعی را پوشش داد؟! رزمایش ارتش؟؟؟ پوشش اتفاقات منطقه؟؟؟
نه! خبر این بود؛ قیمت تخممرغ، دو هزار تومان پایین آمد!!!این مدل خبر رسانی، دست کمی از ترورهای رسانهای دشمنان ایران ندارد... دریغ از یه کم عقل یه کم شعور
#تروریسم_رسانهای
namiramag
@resane_ravanshenasi