هدایت شده از کتاب خوب📚
📚نام کتاب:"راهنمای فرزند پروری در عصر دیجیتال"
🖋نویسنده: علی محمد رجبی
📑انتشارات: مسیر رسانه
📖توضیحات:
🔸این کتاب براساس تجربیات علی محمد رجبی در مدیريت وبسايت «خانواده و اينترنت» و تعامل با والدین و نوجوانان در کارگاه های آموزشی تألیف و گردآوری شده است.
🔹رجبی در این کتاب سعی کرده است با زبانی ساده و کاربردی و با استفاده از محتوای چند رسانهای ، مهمترین خطرات پیش روی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را به والدین معرفی کند و متناسب با هر موضوع راهکارهای پیشگیری و کنترل دامنه آسیب را آموزش دهد.
🔸در کتاب حاضر با موضوعاتی مانند اعتیاد اينترنتی، بازیهای رايانهای، دوستیهای اينترنتی، رفتارهای بیمارگونه در شبکههای اجتماعی، رابطه فضای مجازی و اعتیاد به مواد مخدر، سواد رسانهای، شیوههای آشنایی کودکان با سواد رسانهای، مخاطرات فضای مجازی برای امنیت و حريم خصوصی کودکان و نوجوانان و راهکارهای پیشگیری و کنترل آنها آشنا خواهید شد.
برای تهیه کتاب به این آی دی پیام بدهید.
.
👇👇👇
@sefaresh_ketab
@sefaresh_ketab
📗📘📙
@ketabe_khoob
🔴 "ویکتوریا طهماسبی" استاد دانشگاه و تحلیلگر رسانه: جنگ رسانه ای یکی از شیوه های #جنگ_روانی است که امریکا آن را بوجود آورده و معمولا با جنگ اقتصادی و جنگ سیاسی همراه است.
از زمانی که امریکا فهمید با کودتا نمی تواند کشورها را تحت مدیریت خود درآورد، سعی کرد با جنگ روانی ذهن ها و قلب ها را در اختیار بگیرد.
اکنون شاهد چنان بمباران رسانه ای بر ذهن و قلب مردم ایران هستیم که به ترور رسانه ای رسیده و چیزی کمتر از تحریم های امریکا علیه ایران نیست.
📌وقتی وسیله، تبدیل به هدف می شود
برخی مصرف کنندگان رسانه فکر می کنند که کنترل رسانه را در اختیار دارند. مانند معتادانی که فکر می کنند هر وقت بخواهند ترک می کنند اما همین توهم است که بلای جان آنها می شود.
این عادت و انگاره ابتدا مانند تارهای عنکبوت است اما به تدریج به میله های ضخیم یک #قفس تبدیل می شود و این همان مفهوم تغییر شکل است که کارشناسان رسانه نسبت به آن هشدار می دهند که مبادا وسیله به هدف تبدیل شود.
#هربرت_مارکوزه جامعه شناس منتقد وضع موجود می نویسد؛
● تکنولوژی در جامعه نوین در خدمت تسلط همه جانبه حاکمیت سرمایه داری عمل می کند.
● تکنولوژی برخلاف ظاهرش، در جهان نوین بی طرف نیست و در واقع وسیله ای برای تسلط بر مردم به شمار می آید.
● تکنولوژی به حریم آزادی های درونی و فردی کنشگران تجاوز کرده و توان هر گونه تفکر انتقادی از روابط اجتماعی را از انسان ها گرفته است.
● اما تکنولوژی به طور ذاتی چنین خصلتی ندارد، بلکه جامعه سرمایه داری به آن چنین ماهیتی بخشیده است.
asrehooshmandi
🎯 هر صفحهای در اینستاگرام باز کنید، چشمتان میافتد به ژستهایی تصنعی، قهوههایی تزیینشده، یا لابد غذاهایی رنگوارنگ. اما حالا دیگر دوران این عکسها به سر رسیده. اواسط سال ۲۰۱۸ بود که کارشناسانِ اینستاگرام فهمیدند ذائقۀ بصری کاربران دارد تغییر میکند و آن عکسهایی ویروسی میشوند که ناگهانیتر، صمیمیتر و شلختهتر باشند. حتی بررسیها نشان میدهند بعضی اینفلوئنسرهای باهوش عمداً جلوی پسزمینهای کثیف میایستند و با نوری نامناسب عکس میاندازند تا موقعیتشان طبیعیتر جلوه کند. گویا نمیشود با سلیقۀ یک سال پیش همچنان در اینستاگرام پیشرفت کرد.
🔖 ۱۵۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۰ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9434/
🔻 اشتراک چهار شمارۀ فصلنامه
@tarjomaanweb
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦شرکت ادوبی (Adobe)با همکاری محققان حوزهی هوش مصنوعی دانشگاه برکلی، موفق به ساخت ابزاری جدید برای کشف عکسهای دستکاری شده و قابلیت بازگشت عکس به حالت خام آن، شدند. این ویژگی که به ابزار Liquify اضافه میشود باعث کاهش خبرها و #شایعه های بیاساس وب خواهد شد.
#نگاه_انتقادی_به_رسانهها
📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦 #خطای_دید
🔸وقتی حتی نمیتوانیم به چشمان خودمان اعتماد کنیم، چطور به اخبار، تصاویر و کلیپ های فضای مجازی اعتماد می کنیم؟!
📍#نگاه_انتقادی_به_رسانه_ها
▫️گویهای موجود در تصویر همگی یکرنگ هستند!
📲 @savaderesanei
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
🔹مهمترین رسالت #رسانه ها از منظر #امام_خمینی (ره):
🔸 «آنکه از همه خدمت ها بالاتر است، این است که نیروی انسانی ما را رشد بدهد و این به عهده #مطبوعات است، مجله هاست، #رادیو ـ #تلویزیون است، #سینما هاست، #تئاتر هاست. اینها می توانند نیروی انسانی ما را تقویت کنند و تربیت صحیح بکنند و خدمتشان ارزشمند باشد و میتوانند مثل رژیم سابق باشند که همه چیز به هم ریخته بود و همه چیز در خدمت #استعمار بود.
🔸 آنها خودشان هم نمی دانستند. خیلی ها خودشان نمیدانستند، نمیدانست که این عکسی که از این زن لخت میاندازد، چند تا جوان را آشفته میکند، از بین میبرد. در هر هفته ای که مثلاً یک مجله ای در میآید که در آن ده تا عکس کذاست، این چند نفر از جوان های ما را از دست ما می گیرد. یا خودشان هم متوجه نبودند یا خودشان هم از آنها بودند، ما چه میدانیم.
🔸 اگر خودتان را متحول کردید، کشورتان را هم می توانید نجات دهید. اگر به همان حال باشید و اسمتان را عوض کردید، با اسم نمی تواند یک کشوری اداره بشود. با لفظ، با لفظ جمهوری اسلام، با رأی به جمهوری اسلام، نمیتواند یک مملکتی اسلامی بشود. مملکت اسلامی محتوایش باید اسلامی باشد. شما هم که #مجله می نویسید، میتوانید خدمت کنید، جوانها را برومند کنید با مقالاتتان، #مقالات صحیحتان. دنبال این باشید که از #نویسنده های متعهد اسلامیِ انسانی نیرو بگیرید، مقالات صحیح بنویسید، درد و دوایش را بنویسید، همه چیز را انتقاد کنید»
صحیفه امام، جلد ج 8، ص498
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
پژوهشگران: استفاده از موبایل و تبلت باعث ایجاد برجستگی بالای گردن جوانها شده است
http://www.citna.ir/news/230131
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
گفتگو با جواد جاویدنیا در فیناپ؛ از تغییرات فیلترینگ تا ایجاد سیستم یکپارچه احراز هویت
https://dgto.ir/1ca6
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
با جنگ روانی و تکنیکهای آن آشنا شوید
https://www.yjc.ir/fa/news/6977398
@seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
بررسی های موسسه کاسپراسکای نشان می دهد نزدیک به یک چهارم کاربران شبکه های اجتماعی با هدف حفظ حریم شخصی خود قصد دارند شبکه های اجتماعی را ترک کنند.
https://www.mehrnews.com/news/4649748
@seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
تلفن همراه کثیفتر از سرویس بهداشتی +روش پاک کردن گوشی از میکروبها
https://www.yjc.ir/fa/news/6977093
@seda24
📝ما بی رسانهایم؛ حوصلهی شرح قصه نیست!
🔻ساعت یک ظهر روز پنجشنبهای است که مردم ایران طلوع آفتاب را با خبر انهدام پهپاد آمریکایی توسط نیروهای نظامی کشورشان آغاز کردهاند. ۹ ساعت از زمان شلیک و ۷ ساعت از انتشار خبر میگذرد. حالا ساعت ۱۳ و بخش خبری مشروح صداوسیمای ایران است در حالی که ایران و اقدامش علیه پهپاد جاسوسی آمریکا در صدر اخبار رسانههای مهم جهان هستند؛ فضای مجازی از حواشی خبر به انفجار رسیده و جلسات فوقالعادهی مقامات آمریکایی در حال برگزاری است. در ایران همه هیجان زدهاند؛ موافق یا مخالف. و حالا منتظر هستیم ببینیم برای مدیریت این هیجان و مدیریت افکار عمومی چه سیاستی اتخاذ شده است.
🔻در شبکه خبری رسانهی ملی به عنوان مهمترین رسانهی نظام، ۹ ساعت پس از اتفاقی در این سطح اهمیت، مجری خبر نام پهپاد سرنگون شده را نمیتواند درست بخواند و حتی توجیه نشده آن را به عنوان چندمین خبر باید بخواند. او در حالی که تصویر پشت سرش خبر افتتاح پروژهای دست چندم توسط فلان وزیر است که از نظر سیاستگذاران خبری صداوسیما مهمتر از خبر هدف قرار داده شدن پهپاد آمریکایی توسط ایران است، برگه را بلند میکند، نام پهپاد آمریکایی را غلط و با تامل میخواند، بعد متوجه میشود خبر دیگری را باید میخوانده، برگه را کنار میگذارد و میگوید در دقایق آتی این خبر را خواهم خواند! مصاحبه با کارشناسان سیاسی و نظامی؟ تبیین دلایل حمله به پهپاد و ناگزیری آن؟ پیش بینی و تبیین واکنشهای احتمالی دولت آمریکا؟ ارتباط با کارشناسان خارجیِ همسو با ایران؟ هیچ؛ در روخوانی خبری که دیگر بعد از ۹ ساعت فوری هم نیست، ماندهاند؛ حتی تشخیص نمیدهند دفاع نیروهای مسلح از امنیت مردم در این سطح، باید اولین خبر باشد، باقی موارد که بماند! یک فکر رسانهای بروز هم در نهادهای نظامی و شورای عالی امنیت ملی وجود ندارد که خود درخواست کند وقت بدهید بیاییم با مردم صحبت کنیم.
🔻خبرهای جدید در مورد واکنشها به سرنگونی آرکیو4ای آمریکا لحظهای میآید؛ سیاست رسانهای ایران اما گزارهای اضافه بر خواندن بیانیههای رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مواضع رسمی وزارت خارجه ندارد. پیوست رسانهای؟ مدیریت افکار عمومی؟ هیچ!
🔻همه منتظر واکنش رئیس جمهور و دولت آمریکا هستند. ترامپ توییتی یک جملهای میزند که یکی از پر بینندهترین توییتهای او میشود: «ایران مرتکب اشتباه بزرگی شد.» آیا بوی تهدید میدهد یا صرفاً وصفی برای خالی نبودن عریضه است؟ چه کسی باید این را برای مردم ایران تبیین کند؟ چه کسی باید شرح دهد که همین جمله، نه تهدید که مقدمهی عقب نشینی اوست؟ مردم از کجا باید تحلیل این اخبار لحظه به لحظه را دریافت کنند؟ عقب نشینی ترامپ بیشتر هم میشود وقتی میگوید نمیتواند باور کند این اتفاق عمدی بوده و آن را اشتباه فردی یک ژنرال ایرانی میداند! جمله به جملهی سخنان او برای ایران یک پیروزی است. میخواست ایران را عقب براند و در اتهامِ دروغ حمله به نفتکشها بدمد؛ حالا پهپاد پیشرفته و گران قیمتش سرنگون شده و ایران رسماً اعلام کرده که ما زدهایم، به سازمان ملل هم شکایت تجاوزش را میکنیم، دوباره هم بیاید، میزنیم؛ اما ترامپ میگوید باور نمیکنم! آیا مقامات ایرانی برای شرح و بسط این پیروزی و تزریق امید و اعتماد به نفس ملی برنامهای تدارک دیدند؟ آیا از رسانهی ملی جز خواندن اخبار رسمی و تکراری، آن هم نه در صدر اخبار، استفادهی دیگری هم در این اتفاق مهم شده است؟ انگار که آخرین مدل گوشی هوشمند موجود در جهان را بخری و تنها برای تماس و ارسال پیامک از آن استفاده کنی!
🔻دولت آمریکا پس از عقب نشینی و سرخوردگی حاصل از آن، بازی رسانهای دیگری را شروع میکند. نیویورک تایمز میگوید ترامپ دستور حمله به برخی مراکز نظامی ایران را صادر و بعد آن را لغو کرده است. خود رییسجمهور آمریکا هم با توییتها و اعلام مواضعش رسماً وسط میدان است. دولت ایران برای خنثی کردن این بازی رسانهای چه میکند؟ هیچ! باور نکردهایم که هدفگیری پهپاد یک بخش ماجراست، بخش دیگر هدفگیری افکار عمومی است.
🔻دیروز ایرانیها هیجان زده بودند؛ اکثریتی از شادی شلیک به متجاوز و اقلیتی از ترس شروع یک جنگ. نظام برای مدیریت این هیجان و تبیین آنچه میان تجاوز آمریکا و دفاع ایران روی داد، چه استفادهای از رسانهی ملیاش کرد جز خواندن یک خبر معمولی آن هم در ردیف خبرهای دست چندم؟ با کلی هیجان تلویزیون را روشن میکنیم، هیچ حرفی برای تحلیل شرایط سیاسی و نظامی پس از زدن پهپاد آمریکا ندارد. در چنین اوضاعی رفتن سراغ الجزیره و بیبیسی و باقی رسانههای خارجی طبیعی نیست؟ روز پنجشنبه یکی از بهترین فرصتها برای تبیین گزارهی «جنگ نمیشود و مذاکره نمیکنیم» با بی اعتنایی همیشه به مدیریت افکار عمومی از دست رفت. سیاستگذاری رسانهایمان قرار نیست تغییر کند؟
۳۱ خرداد ۹۸
asoupar
سواد رسانه و روانشناسی
مدیر: Vavgh01@
برای پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید.
کانال حداقل "سه روز در هفته" به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
📱نوموفوبیا و استرسهای بدون گوشی بودن
💢#نوموفوبیا به معنی ترس جدایی از موبایل یا در دسترس نبودن تلفن همراه است.
💢دیکشنری کمبریج واژهی #نوموفوبیا بهمعنای «بیگوشیهراسی» یا «هراس ناشی از همراه نداشتن یا شارژ نبودن موبایل» را واژهی سال ۲۰۱۸ معرفی کرده که سرواژهی این عبارت است:
no mobile phone phobia
💢به گفته روانشناسان، یکی از دلایل این اختلال، ارضا نشدن احساساتی است که در زندگی واقعی فرصت بروز پیدا نمیکنند و افراد تنها از تخلیهی آنها در فضای مجازی راضی میشوند.
❇️نکته قابل تامل: پیشتر کارشناس طراحی گوگل، تریستان هریس، گفته بود که «گوشیهای هوشمند طوری ساخته شدهاند که اعتیادآور باشند».
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🎯 پس از مدتی سر وقت کتابخانه و کتابهایمان که میرویم اکثرشان دیگر با هم تفاوت زیادی نمیکنند، چون تقریباً چیز زیادی از آنها یادمان نمیآید؛ محتوای هر کتاب صرفاً بهصورتی مبهم و آشفته از ذهن ما عبور میکند. در چنین مواقعی ابتدا پریشان میشویم که مشکل از حافظۀ ضعیف خودمان است یا شاید کتابها تأثیر اندکی بر ما داشتهاند. اما وقتی میفهمیم بسیاری از دوستانمان هم همین تجربه را دارند کمی احساس آسودگی میکنیم. اگر محتوای کتابها تا بدین حد کم به خاطر میمانند، اساساً اهمیت مطالعه در چیست؟ رولف دوبلی، نویسندۀ کتاب «هنر شفاف اندیشیدن»، پیشنهادهایی دارد.
🔖 ۱۲۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۸ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9440/
Toluenou_ML
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️تاکتیک هوش مشارکتی در تبلیغات :
🔻وقتی شرکت ها و مخاطبان محتویات جدید و سایت های جدید می سازند ، سایر مخاطبان این محتویات را کشف می کنند و پیوند هایی به آن می دهند و از این طریق محتویلت جدید به بدنه وب متصل و اضافه می شود. وآن ها تبلیغات خود را گسترش میدهند.
🔺درست همان طور که سیناپس ها در مغز شکل می گیرند و ارتباطات آن ها با تکرار و تاکید قوی تر می شود . وب هم در نتیجه فعالیت همه کاربران وب، به نحوی نظام مند و زنده رشد می کند.
#تکنیک_های_انتخاباتی
✅آرما
media_arma
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️تاکتیک ها و تکنیک های خلاق در تبلیغات
👤آلاستیر کرومپتون گفته است :
مثل یک شخص خلاق بیندیش اما مانند یک حسابدار سخن بگو .
🔻در تبلیغات خلاق ، تکنیک های مختلفی ابداع و ارائه شده است از جمله :
۱- توفان فکری
۲- تصمیم گیری گروهی
۳- تکنیک اس آی ال
۴- دوئل تبلیغاتی
#تکنیک_های_انتخاباتی
✅آرما
media_arma
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️توفان فکری :
۱- گروهی مرکب از ۶تا ۱۲ نفربه علاوه یک رهبر و یک منشی انتخاب کنید.
۲-رهبر مسئله ای را که باید برای آن سیستم تبلیغاتی طراحی شود برای گروه شرح می دهد.
۳- گروه به صورت تعاملی راه حل های خود را پیشنهاد می کنند .
۴-بعد از کمی استراحت همه با هم ایده ها را نقد می کنند.
#تکنیک_های_انتخاباتی
✅آرما
media_arma
❌#اخبار_بد و چند نکته
این روزها از در و دیوار رسانه ها خبرهای بد می ریزد، برخی می گویند رسانه کارش انعکاس رویدادهاست و رویدادهای منفی زیادی رخ می دهد و رسانه ناچار به انتشار. اما من معتقدم رسانه در کنار وظیفه انعکاس مطالب، باید مسوولیت اجتماعی را نیز سرلوحه کارش قرار دهد. ابتدا به تاثیرات اجتماعی این حجم انبوه از خبرهای درست و نادرست منفی که به مدد فضای مجازی مشمول یک کلاغ و چهل کلاغ، می شوند می پردازیم و بعد نگاهی خواهیم داشت به تجربه دنیا در شرایط مشابه.
✳️تاثیر اجتماعی موج اخبار بد:
روانشناسان بر این باورند جامعه ما تابآوری خود را از دست داده و جامعهای که تابآوریاش کم شود، دچار افسردگی اجتماعی میشود و جامعه افسرده به شدت کرخت و بیتفاوت میشود و این با افسردگی فردی بسیار متفاوت است. در چنین جامعهای نوعدوستی کم میشود و هرج و مرج افزایش مییابد. جامعهای که اخبار دلهرهآمیز آن زیاد باشد، سلامت اجتماعیاش پایین میآید.
❇️دنیا اینطور مواقع چه می کند؟
حوادثی مثل ۱۱ سپتامبر یا بمبگذاری در ماراتن بوستون آمریکا
در حادثه بوستون آمریکا و یازده سپتامبر کلی آدم کشته شد و قدرت امنیتی آمریکا هم زیر سؤال رفت اما در همین حوادث سعی کردند خبرهای انساندوستانه را پررنگ کنند.
#قهرمان_سازی کنند و سویه منفی خبر را تا میتوانند کمرنگ کنند. مثلاً گفتند که مردم هنگام برخورد با برجها چه واکنشهای خوبی نشان دادند. یا از فردی نام بردند که در حادثه یازده سپتامبر کنار معلولها ماند.
ما چقدر و چطور به این اخبار میپردازیم؟ مثلاً چقدر به این اشاره کردهایم که بعد از زلزله، هنوز افرادی در کنار زلزلهزدهها ماندهاند. یا چقدر فکر کردیم افراط در پوشش یک رویداد معنای اطلاع رسانی نداردو اینها یعنی سواد و مدیریت رسانهای که کمتر در رسانههای ما دیده میشود.
یک جامعه شناس مطرح می کرد حالا که ناگزیر اخبار بد رخ می دهد ما باید با این اخبار کنار بیاییم و برای جبرانش به صورت سیستماتیک در شبکههای اجتماعی #شادی ایجاد کنیم. مشکل ما این است که نهادهای شادیسازی نداریم که بتوانند با ایجاد مناسبتهای شاد، غم و اندوه به وجود آمده از این اخبار را بازسازی کنند. باید به دو چیز فکر کنیم؛ یک: نحوه #مدیریت_خبر. دو: پالایش روانی جامعه با #تولید_شادی.
#معصومه_نصیری
#مدرس_سواد_رسانه
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
#اندکی_تامل
تنها با یک برش یا تغییر زاویه، دیدگاه شما تغییر خواهد کرد.
#تصاویر_معصوم_نیستند.
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
📌وقتی وسیله، تبدیل به هدف می شود
برخی مصرف کنندگان رسانه فکر می کنند که کنترل رسانه را در اختیار دارند. مانند معتادانی که فکر می کنند هر وقت بخواهند ترک می کنند اما همین توهم است که بلای جان آنها می شود.
این عادت و انگاره ابتدا مانند تارهای عنکبوت است اما به تدریج به میله های ضخیم یک #قفس تبدیل می شود و این همان مفهوم تغییر شکل است که کارشناسان رسانه نسبت به آن هشدار می دهند که مبادا وسیله به هدف تبدیل شود.
#هربرت_مارکوزه جامعه شناس منتقد وضع موجود می نویسد؛
● تکنولوژی در جامعه نوین در خدمت تسلط همه جانبه حاکمیت سرمایه داری عمل می کند.
● تکنولوژی برخلاف ظاهرش، در جهان نوین بی طرف نیست و در واقع وسیله ای برای تسلط بر مردم به شمار می آید.
● تکنولوژی به حریم آزادی های درونی و فردی کنشگران تجاوز کرده و توان هر گونه تفکر انتقادی از روابط اجتماعی را از انسان ها گرفته است.
● اما تکنولوژی به طور ذاتی چنین خصلتی ندارد، بلکه جامعه سرمایه داری به آن چنین ماهیتی بخشیده است.
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
وزیر محترم ارتباطات چندی پیش توئیت بدون متنی را منتشر کرد؛ اما همین توئیت بدون متن آذری جهرمی ۲۱۷۶ بار لایک خورد ۱۳۲ بار باز توئیت شد و ۳۴۷۱ کامنت (منشن)برای آن گذاشته شد.
هر چند واکنش کاربران توئیتر فارسی اغلب با درون مایه طنز همراه بود. اما واکنش به یک توئیت بدون متن در نوع خودش جالب بود. این واکنش مرا به یاد این جمله از مارشال مک لوهان انداخت «پیام را نمیتوان از پیامآور جدا کرد. خواه پیام آور یک انسان باشد و خواه یک تکنولوژی».
آری ما به یک پیام رسانه ای بدون متن واکنش نشان میدهیم چون به وجود آن باور داریم، اگر به آن باور نداشتم، آن را نمیدیدم.
سید علی موسوی
Cyber_Literacy
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
✴️عواقب انتشار #اسکرین_شات
✳️آیا اسکرینشات #سند محسوب میشود؟
اسکرینشات گرفتن بهخودیِخود خلاف نیست، بلکه انتشار آن با اهداف سوء خلاف است و مجازات دارد.
🌀مطابق قانون، افشای اطلاعاتِ خصوصی، جرم است. قانون مجازات اسلامی، صراحتاً در مادۀ ٧۴۵ (مادۀ ١۶ قانون جرائم رایانهای) افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را #جزای_نقدی و تا دو سال #حبس در نظر گرفته است. البته اسرار خصوصی در قانون ایران بهصورت مشخص تعریف نشدهاند و صرفاً در مادۀ ٨ قانون (احترام به آزادیهای مشروع و حفظ حقوق شهروندی) نامهها، عکسها، نوشتهها و فیلمهای خصوصی را از مصادیق بارز آن دانستهاند.
🌀 #تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی شود، خواه تهدیدکننده به این واسطه تقاضای مال به قصد اخاذی کرده یا نکرده باشد، جرم مستقلی است که براساس مادۀ ۶۶٩ قانون مجازات اسلامی تا هفتادوچهار ضربه #شلاق یا تا دو سال #حبس برای آن در نظر گرفته شده است.
🌀بنابراین همین که کسی شما را #تهدید به افشای #اطلاعات_خصوصی (شامل عکسها، متن چتها، صدای ضبطشده، فیلم و…) کرده باشد، حتی اگر هرگز آن عمل را انجام ندهد (که در اکثریت مواقع این تهدیدات هرگز عملی نمیشود)، ارتکاب جرم تهدید از سوی او قطعی و برای شما قابل شکایت و پیگیری است.
❓❓اما سوالی که پیش می آید این است که آیا اسکرینشات #سند محسوب میشود؟
برخلاف تصور عموم مردم که فکر میکنند مطالب در تلگرام، ایمیل یا دیگر شبکههای اجتماعی به عنوان دلیل در دادگاه یا دادسرا قبول نمیشود، قانون کاملا این ادله را قبول کرده و درصورتی که شخصی در تلگرام یا ایمیل یا دیگر شبکههای اجتماعی یا حتی با پیامک برای شما مزاحمت ایجاد کند تمام این محتواها از شما و علیه و به ضرر شخص مرتکب به عنوان دلیل قابل قبول است.
البته نه دلیل #مستقل بلکه به عنوان یک #نشانه که به علم قاضی کمک میکند زیرا اسکرین شات را میشود فتوشاب و تحریف کرد. منظور از تحریف یعنی اینکه قسمتی از حرفهایی که به ضرر شخصی و احتمالا باعث مجرم شناخته شدن و محکوم شدنش میشود را اسکرین بگیرید و قسمتی دیگر را حذف کنید حال که ممکن است اگر اسکرین کامل گرفته شده باشد شخص محکوم نشود یا حداقل به مجازات کمتر و آسان تری توسط دادگاه محکوم شود دراینجا کارشناسان حوزه فناوری مخصوص اینکار در دادگاهها یا دادسراها با بررسیهای مخصوص خود به صحت و درستی یا فتوشاپ یا تحریف شدن اسکرین میپردازند.
#حقوق_مخاطب
#حریم_خصوصی
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi