eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
191 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
یک روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی نسبت به استفاده از فناوری ۵ G هشدار داد. او خود نوشت: درحالی‌که کارشناسان پزشکی هشدار داده‌اند که فناوری ۵ G می‌تواند عوارض جانبی جدی بر روی انسان داشته باشد، نصب دکل‌های ۵ G در شهر‌های مختلف ایالات متحده در حال گسترش است. https://www.yjc.ir/fa/news/7228986 @seda24
🔴 فریب نخورید ‏شایعه‌ای با مضمون زیر و با ژست خیرخواهانه اما با هدف کاستن از جمعیت راهپیمایی کنندگان در حال انتشار است. فریب نخورید: «طبق کشف اطلاعات سپاه، دشمن قصد دارد در راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن در کشور ویروس کرونا را از طریق توزیع خوراکی در میان راهپیمایان منتشر کند. مراقب باشید. نشر حداکثری». twitter.com/GhadiriNetwork @GhadiriNetwork
🔰 امپراتوری رسانه ای آمریکا برای ایجاد پروپاگاندا 🔸 تبلیغات سیاسی، جوسازی یا پروپاگاند مهم ترین گونه ارتباط جمعی است که در آن، اطلاعات هماهنگ، جهت‌دار و مهندسی شده برای بسیج افکار عمومی از طریق تبلیغات سیاسی به نفع یک کشور پخش و در سطح جهان فرستاده می‌شود تا افکار عمومی ملت های مختلف جهان به نفع یک کشور بسیج شوند تا آن کشور بتواند اهداف کلان سیاسی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی خود را با کمترین هزینه در جهان اجرا نماید. آنچه که در تصویر می بینید امپراتوری رسانه ای آمریکا است که با هدف پروپاگاندا رسانه ای بوجود آمده است.
✅ برداشت شما از این تیتر چیست؟ 🔹 متن خبر دیجیاتو این است که همکاری صنایع دفاع باعث شده تا خودروهای ناقص، کامل شوند و راهی بازار شوند. اما این تیتر ذهنیت منفی در مخاطب ایجاد می‌کند و اکثر مخاطبان به خبر اصلی مراجعه نمی‌کنند. متن خبر: https://digiato.com/article/2020/01/29/%D9%86%D8%AA%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D8%A8%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86/
‏مقاله زیر ۲۸۳ وی‌پی‌ان اندروید رو به‌لحاظ موارد امنیتی و حریم شخصی بررسی کرده. نتایج هشداردهنده است: ‏۱- ۷۵٪ حاوی ابزارهای tracking هستند که می‌توانند برای اهداف تبلیغاتی یا تحلیل رفتار استفاده شوند ۲-۳۸٪حاوی نوعی بدافزار هستند ۳- ۸۲٪ درخواست اجازه دسترسی به اطلاعات حساس مثل حساب‌های کاربری و متن پیامک‌ها ‏ ۴- ۱۶٪ ممکن است به‌جای اتصال کاربر به سرور، او را به کاربر دیگری وصل کنند. ‏ ۵- ۱۸٪بدون رمزنگاری tunneling را اجرا می‌کنند. ‏۶- ۸۴٪ فاقد IPv6 و ۶۶٪ فاقد DNS tunneling که ریسک افشای ترافیک کاربران رو داره جمع‌بندی این‌که هیچ‌کس محض رضای خدا یا حقوق بشر vpn نساخته. مجانی و پولی‌شم خیلی فرقی نداره. کم یا زیاد اطلاعات کاربران رو جمع/دستکاری می‌کنن و می‌فروشن یا سواستفاده می‌کنن. قابل توجه سیاست‌گذاران و کاربران! میثم علی‌زاده https://www.icir.org/vern/papers/vpn-apps-imc16.pdf
✅ چرا در پیام‌های تلگرامی دلخوری به‌وجود می‌آید؟ 💠حتما برای شما هم پیش آمدہ که وقتی یک پیامی را از طرف دوستان‌تان می‌خوانید دل‌خور و عصبانی شوید. 🔸در این دنیای همه‌چیز مجازی امروزی، خیلی وقت‌ها پیش آمدہ که پیام مکتوب مهمی را چه از طریق sms و چه شبکه‌های اجتماعی برای فردی فرستادہ‌ایم اما دریافت‌کنندہ پیام، با لحنی که موردنظر ما نبودہ پیام را خواندہ و برداشت نادرستی از محتوا داشته و دل‌خور شدہ است. 🔸علت این دل‌خوری‌های پیامکی درواقع نبودن روح در این پیام‌هاست. چرا که پیام مکتوب لحن و زبان بدن ندارد و وقتی شما با هر نیتی پیامی را برای کسی می‌فرستید هر چیزی ممکن است برداشت شود به جز نیت شما و گاهی ممکن است سال‌ها حتی بین دو برادر دل‌خوری و کینه در اثر این سوبرداشت‌ها ایجاد شود. 💠 درک درست پیام‌های عاطفی شامل سه بخش می‌شود: 🔻۱- واژه‌ها %۷ 🔻۲- لحن %۳۸ 🔻۳- زبان بدن %۵۵ 🔸هنگامی که ما پیامکی، چه در تلگرام و چه سایر شبکه‌های اجتماعی می‌فرستیم، فقط %۷ کار را انجام دادہ‌ایم و فقط واژہ‌ها را منتقل کردہ‌ایم چرا که نه لحن داشته‌ایم و نه زبان بدن، به‌همین خاطر دریافت‌کنندہ پیام خیلی از اوقات عصبانی و دل‌خور می‌شود. 🔸پس این را همیشه به یاد داشته باشید اگر پیام مهمی برای کسی دارید حضوری یا تلفنی پیام را به وی برسانید تا از هرگونه برداشت نادرست جلوگیری شود.
این تصویر رو تو گوشیتون ذخیره کنید و هر وقت مدت طولانی سرتون تو گوشی بود و یا سرگرم تلگرام و اینستاگرام بودید، بعدش این حرکات رو انجام بدید تا در طولانی مدت دچار مشکلات بینایی نشید !
🎬نگاهی به فیلم علاءالدین 2019 ✅ لایو اکشن علاءالدین در مورد پسریه که امورات زندگیش رو با دزدی میگذرونه و در این بین، یک روز تو بازار با شاهدخت شهر رو به رو میشه. این برخورد زمینه علاقه اونها به رو فراهم میکنه... نکات فیلم: ⭕️ این فیلم تاکید میکنه که باطن آدمها و تصوری که از خودشون دارن، از امکانات مادی و ظاهرشون مهمتره (علاءالدین با اینکه شاهزاده شده، اما خودش رو باور نداره) ⭕ تو این فیلم یه شاهزاده خانم رو میبینیم که شایسته ترین فرد برای جانشینی پادشاهه ولی قانون و رسم جامعه این اجازه رو نمیده... ⭕ اگر چه جادو و برآورده شدن آرزو، موضوع اصلی داستانه، اما تغییرات مهم با اراده آدمها اتفاق میوفته نه با جادو ⭕ عشقی که ما تو این فیلم میبینیم عشق شرقیه یعنی علاقه ای که متعهدانه هست و هدفش ازدواجه (نه رابطه عاشقانه) و این نکنه مثبتیه ⭕ اگه یادتون باشه تو فیلم () همه دزد بودن، تو این فیلم هم تقریباً همینطوره با این تفاوت که کمتر روش تأکید میشه و چون فیلم فانتزیه، تلخی این موضوع جلب توجه نمیکنه. همینطور لوکیشن های فیلم، ساختمونا و بازار شبیه هستند، انگار کارگردانان هالیوود نمیخوان بین ایرانی ها و عرب ها تفاوتی قرار بدن! ⭕ طبق نظریه شرق شناسی، اگر شرق (غیر اروپا) باشکوه هم نشون داده بشه، طوری بازنمایی میشه که این موضوع مربوط به گذشته است و ربطی به زمان حال نداره. به همین دلیل معمولا تو رسانه ها به نقاط قوت شرقیا پرداخته نمیشه. مثلاً ممکنه خیلی به تاریخ ایران باستان یا اهرام سه گانه توجه بشه، اما زیبایی ها و پیشرفت امروز سانسور میشه. تو این فیلم هم این اتفاق کاملاً مشخصه.
فرض کنیم کرونا آمده ! نویسنده : حمید ضیایی پرور صبح دیروز (شنبه) وارد محل کار که شدم دیدم یکی از همکارانم ماسک زده و هنگام احوال پرسی به من دست هم نداد، پرسیدم امروز که هوا آلوده نیست، برای چه ماسک زده ای؟ با صدایی که می شد هراس را احساس کرد از پشت همان ماسک گفت: کرونا! وزارت بهداشت و دستگاه های دیگر کشور در هفته اخیر بارها درباره ویروس کرونا اظهار نظر کرده اند. نقطه مشترک تمام این اظهارنظرها هم اطمینان دادن به مردم بوده مبنی بر این که این ویروس وارد کشور نشده است.گویا ایران دژ آهنینی است که هیچ گاه قرار نیست این ویروس وارد کشور شود یا ظاهرا ایران تافته جدا بافته نسبت به دیگر کشورهای جهان است و این ویروس قبل از ورود به کشور در نطفه خفه خواهد شد.واقعیت این است که کرونا دیر یا زود وارد ایران خواهد شد. به رغم این که گفته شده مرزهای هوایی، زمینی، دریایی  و راه آهن کشور به طور کامل کنترل می شود، اما شواهد و قراین نشان می دهد که با توجه به عوامل مختلفی همچون مراودات گسترده ایران با کشور چین، مرزهای گسترده ایران به ویژه مناطقی که کنترل کاملی بر رفت و آمدها وجود ندارد، فقدان تجهیزات پیشرفته شناسایی مسافران ورودی به کشور، این ویروس وارد کشور خواهد شد. اما نکته مهم این است که به نظر می رسد  ما برای بعد از این مرحله برنامه مشخصی نداریم. به ویژه اطلاع رسانی درست و مناسبی به مردم درباره راه های پیشگیری و درمان این بیماری داده نشده است. فعلا مردم در این حد اطلاع دارند که کرونا بیماری مرگباری است که از همه راه های ممکن و غیر ممکن منتقل می شود و ویروسی است که فقط می کشد، درمان ندارد و جز مرگ، سرنوشت دیگری در انتظار مبتلایان نیست. اما این تصورات غلط و نادرست است. کرونا در مقایسه با ویروس های مشابهی نظیر مرس و سارس، از میزان مرگ و میر بسیار کمتری برخوردار است. مقایسه آمار مبتلایان به این بیماری در چین با آمار کشته شدگان بر اثر این بیماری نیز همین موضوع را اثبات می کند. ضمن این که براساس آخرین آمار تا زمان تنظیم این یادداشت، در مقابل 259 نفر فوتی تعداد 285 بیمار هم جزو بهبود یافتگان بوده اند. اما تفاوت چین به عنوان کشور اصلی و زادگاه این بیماری با کشور ما در این است که آن ها اطلاعات مربوط به شیوع و گسترش این بیماری را تکذیب نکردند و اتفاقا یکی از دلایل کنترل نسبتا موفق این بیماری در چین، اطلاع رسانی شفاف به مردم خودشان و جامعه جهانی بوده است. آیا دولت و دستگاه های مسئول درباره وضعیت بعد از ورود بیماری کرونا به ایران هم فکر کرده اند؟ آیا بسته های اطلاع رسانی و به عبارت دیگر سند پیوست رسانه ای بیماری کرونا در دولت و وزارت بهداشت تدوین و تصویب شده است؟ آیا برنامه های اطلاع رسانی مناسب برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی برای پیشگیری و مقابله با شیوع این بیماری درکشور طراحی و تدوین شده است؟ آیا برای رسانه های مختلف، اعم از صدا و سیما، رسانه های مکتوب و رسانه های اجتماعی و فضای مجازی، نقش و ماموریت محتوایی و شکلی دیده شده است؟ بررسی پیشینه بحران های مشابه در ایران نشان می دهد که برای مواقع بحرانی، طرح و برنامه و سند پیوست رسانه ای نداریم؛نه قبل از بحران، نه حین بحران و نه بعد از بحران. در بحران های مشابه مانند حادثه فروریزی پلاسکو، سیل فروردین، اغتشاشات سال های اخیر، سانحه سقوط هواپیما و چندین مورد مشابه دیگر به وضوح نبود برنامه و سند رسانه ای و اطلاع رسانی را شاهد بودیم. در چنین مواقعی مردم محتوا و اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع غیر رسمی یا منابع خارجی مانند شبکه های ماهواره ای و رسانه های فضای مجازی دریافت می کنند. این شبکه ها هم حتما در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی خود، نیاتی دارند که برای مخاطب به وضوح قابل درک نیست. یک راهبرد قدیمی در ایران همچنان حاکم است که معتقد است مردم را نباید نگران کرد. همین راهبرد در تاکتیک و مرحله اجرا تبدیل می شود به تکذیب دایم مسئله و بحران. در چنین گیر و داری مردم عادی مانند آن همکار من، تنها راه را در خرید و استفاده از ماسک آلودگی هوا می بینند. وقت آن نرسیده در این راهبرد تجدید نظر کنیم؟
⭕️جنگ شناختی (Cognitive warfare) ✍️بخش سوم ⭕️مولفه های قدرت در نبرد شناختی 🔺این نوع نبرد، در مرحله طرح ریزی و همچنین اجرا، دارای سطوحی سه گانه مشتمل بر سطح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی است. این سطوح نشانگر دامنه، عمق، هدف، اهمیت و تاثیرگذاری جنگ نرم در جامعه هدف است. 🔻شناخت این سطوح به روشن سازی برنامه ها و راهبردهای دشمن در این حوزه کمک می‌کند. شناخت دقیق این سطوح انطباق راهبردها و راهکارهای مقابله ای با سطوح طرح ریزی دشمن را ممکن می سازد. بر این اساس، برای مقابله با سطح راهبردی جنگ نرم، باید به اتخاذ راهکارهائی در سطح راهبردی اقدام کرد. میتوان با درک سطح کنشگری و برنامه ریزی دشمن به اولویت گذاری در اقدامات مقابل مبادرت نمود. چه بسا، در قبال سطوح پائین تر جنگ نرم، اتخاذ راهکارهائی در آن حدود بدون هزینه نمودن در سطح راهبرد، کافی باشد. در هر حال کسب توانمندی و قدرت در چهار حوزه زیر در جنگ شناختی میتواند در سطوحی سه گانه راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی موثر واقع شود. 💢قدرت در رصد شناختی دشمن 💢قدرت در تحلیل شناختی دشمن 💢قدرت در طرح زیری شناختی 💢قدرت در انجام عمیات شناختی ✍️بخش سوم 💢ادامه دارد ...
⭕️جنگ شناختی (Cognitive warfare) ✍️بخش چهارم ⭕️مولفه های قدرت در نبرد شناختی ❓جنگ شناختی چگونه است؟ 🔺این جنگ یک جنگ اعلام نشده است و شروع مشخصی برای آن نمی توان متصور بود. معمولا زمانی متوجه می شویم که دیگر کاری از دست ما ساخته نیست. حمله شناختی روس ها برای انتخاب ترامپ را به یاد بیاورید. روس ها تفکر مردم آمریکا را چنان مهندسی کردند که نهایتا در کمال ناباوری ترامپ رئیس جمهور شد. چه چیز برای دشمن بهتر از نشاندن یک رئیس جمهور بی کفایت بر سرکار است. قطعا تخریبی بیش ازبمب اتم برای کشور به بار می آورد. ❓تلفات حمله شناختی چگونه است؟ 🔺دلهره آورترین قسمت این جنگ اعلام نشده، تلفات انسانی آن است. در جنگ سخت وقتی یک نیروی خودی مورد اصابت دشمن قرار میگیرد یک نفر از نیروهای خودی کم میشود، ولی در جنگ شناختی وقتی یک نیروی خودی مورد اصابت دشمن قرار میگیرد، یک نفر از نیروهای خودی کم میشود و یک نفر به نیروهای دشمن اضافه می شود. حتی بدترین از این آنکه فرد مورد اصابت قرار گرفته شاید گروهی را از نیروهای خودی به جبهه دشمن بیفزاید. ❓زخمی های نبرد شناختی چگونه است؟ در جنگ نرم زخمی ها متوجه زخمی شدن خود نمی شوند چون نه خونی می بینند و نه دردی حس می کنند. زخمی های جنگ شناختی شادان و خندان و بدون نگرانی از زخم های کشنده ی خود به زندگش ادامه میدهند. ✍️بخش چهارم 💢ادامه دارد ...
⭕️جنگ شناختی (Cognitive warfare) ✍️بخش پنجم ⭕️تصرف زمین در جنگ شناختی چگونه است؟ 🔺در جنگ شناختی تصرف زمین به معنی جنگ سخت وجود ندارد. ولی عرصه کارزار در این جنگ تفکر مردم است. در نبرد شناختی جبهه ای موفق است که اذهان بیشتری را تصرف کند. باور پذیر بودن یکی از مهم موافه های مهم این کارزار است. 💢 به عنوان مثال در قبل از دوران انقلاب اسلامی ایران اگر ناوگان نیروی دریایی آمریکا به قصد حمله، به سمت کشوری حرکت می کرد. آن کشور قبل از رسیدن ناوگان آمریکا دچار فروپاشی می شد. ولی امروز آمریکایی ها در کشورمان این باورپذیری را از دست داده اند. با حرکت ناوگان آمریکا همچنان زندگی عادی مردم جاری است. این موضوع یکی از جنبه های شکست در باورپذیری برای آمریکا و موفقیت برای ایران است. پس اگر در جنگ شناختی باورهای عموم مردم تصور نشود پس زمین ها تصرف نخواهد شد. ❓ایثار و حماسه سازی جنگ اداراکی شناختی چگونه است؟ 💢یکی از مولفه هایی که هر کشوری در جنگ سخت از آن بهره می برد حماسه سازی می باشد. معرفی افراد فداکار و ایثارگر موجب تشویق مردم به ایثار و فداکاری برای کشور در جنگ سخت می شود. ولی در جنگ نرم ایثارگران و قهرمانان چه کسانی هستند. ✍️بخش پنجم 💢ادامه دارد ...