eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
193 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ✍️سواد انتقادی چیست و چرا باید از کودکی فرزندانمان به سواد انتقادی مجهز شوند؟ 🔸فرزندان ما در جهانی زندگی می کنند که مملو از القائات رسانه ای، توهمات فریبنده تبلیغات و ایدئولوژی هاست. آنقدر این فضا بر فرزندان ما فشار وارد می کند که قدرت انتخاب را از آنها و حتی بزرگسالان می رباید. ✅ اما بهترین چاره برای حفظ استقلال شخصیت و از کف نرفتن قدرت انتخاب در بچه ها چیست؟ 🔸 فرزندانی که از کودکی در محیط خانه و مدرسه، "منتقدانه" رشد می کنند، اجازه نمی دهند قدرت انتخاب و استقلال عمل آن ها ربوده شود. با تفکر انتقادی شهروندانی تربیت می شوند که با احساس زندگی می کنند، اما با عقل تصمیم می گیرند. در واقع اینها کسانی هستند که سطح انتظارشان از محیط و جامعه بالاتر از دیگران است و به راحتی سر تعظیم در برابر هیچ قدرتی اعم از امپراتوری تبلیغات، ایدئولوژی های فریبنده و حکومت های خودکامه فرو نمی آورند. 🔹 اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک مهارت نگاه کنیم، کسی که انتقادی می اندیشد باید دارای مهارت هایی همچون جسارت در طرح پرسش، اهل خوب شنیدن، کسب اطلاعات، پرهیز از برخورد تند با دیدگاه های مخالف، ادعای کمتر و دلیل بیشتر، صبر و حوصله و آمادگی روحی و روانی بالا برای پذیرش ایده های جدید باشد. 🔸اگر به تفکر انتقادی به عنوان یک سواد بنگریم، مواجهه ما با مسائل پیرامونی، منطقی تر خواهد شد. 🔹 سواد انتقادی برای دانش آموزان امروز که چسبندگی بسیار بالایی به رایانه و اینترنت و دنیای دیجیتال دارند، یک ضرورت است. 🔺منبع: - چیستی تفکر انتقادی و وضعیت آن در آموزش و پرورش ایران"، ارائه ای از مرتضی نظری در میز اندیشه انجمن اسلامی معلمان ایران، تیرماه ۱۳۹۳
چطور اینترنت رو ترک کنیم! 📱باید به مدت ۳۰ روز از تمامیِ فعالیت‌های اختیاریِ آنلاین اجتناب کنید. در طول این مدت همهٔ چرخه‌های اعتیادی رو که ابزارهای دیجیتال می‌تونن ایجاد کنند ترک می‌کنید و شروع می‌کنید به کشف دوبارهٔ فعالیت‌های غیردیجیتالی‌ای که در شما حس رضایت‌مندیِ عمیقی ایجاد می‌کنند. 🔸مثلاً می‌تونید پیاده‌روی کنید، حضوری با دوستاتون صحبت کنید، به انجمن‌ها و گروه‌ها بپیوندید، کتاب بخونید یا حتی به ابرها خیره بشید. 🔸از همه مهم‌تر، این پاکسازی به شما فضا میده تا بتونید چیزهایی رو که در زندگی بیشتر از هر چیزی واستون ارزش داره از نو کشف کنید. 📱در پایانِ این ۳۰ روز، تعداد کمی از فعالیت‌های آنلاینی رو که به‌ دقت انتخاب شدند و معتقدید منفعتِ زیادی برای چیزهای ارزشمند در زندگیِ شما به همراه دارند، به برنامه‌تون برمی‌گردونید./تبیان آنلاین/ @asrehooshmndi
⭕️چگونه واگیری هیجانی منجر به فرمان پذیری از رسانه‌ها می‌شود؟ ◀️همواره یکی از نگرانی‌ها و موضوعات مناقشه برانگیز در بین روانشناسان سوءاستفاده از اصول و فنون روانشناسی در کنترل احساسات و تغییر نگرش و رفتار دیگران و در نتیجه اطاعت بی‌چون و چرا از مرجع قدرت و منبع کنترل بوده است. شاید این موضوع در نگاه اول اغراق شده به نظر برسد و این سؤال پیش بیایید مگر می‌شود به این راحتی فردی را با تمام احساسات و نگرش‌هایش تغییر داد و به کنترل خود درآورد. ◀️یکی از نتایج کنترل ذهن انسان توسط رسانه و ماشین‌های تبلیغاتی هستند. یعنی دقیقا همان چیزی که در آلمان نازی اتفاق افتاد. هانا آرنت در کتاب خود چنین نتیجه‌گیری کرد که بیشتر مردان شرورهیتلر صرفا انسان‌های عادی بودند که از دستورات مافوق اطاعت می‌کردند. یعنی این نتیجه‌گیری به این معناست که هریک از ما ممکن است وقتی که دستخوش تغییرات در احساسات، نگرش و رفتارمان به‌وسیله رسانه‌ها شویم در معرض اطاعت از آنچه به ما ارائه شده، دست به رفتارهای خاصی بزنیم. ◀️قدرت رسانه‌های همگانی را می‌توان به بهترین وجه از طریق پدیده نشان داد. بدیهی است که ما در عصر ارتباط‌جمعی به سر می‌بریم و درواقع حتی می‌توان گفت در دورانی که وجه مشخص آن متقاعدسازی همگانی است. اینجاست که اهمیت اطلاعات ورودی به ما مشخص می‌شود که وقتی ما تحت شرایطی باشیم که افراد و رسانه‌ها اطلاعات مدنظر خود را به ما تحمیل کنند ممکن است ناخواسته نگرش‌ها، هیجانات، احساسات و در مرحله آخر رفتار ما نیز تغییر کند. ◀️حقیقت نشان می‌دهند سه ویژگیِ «پیش‌بینی‌ناپذیری و غیرمنتظره بودن» اخبار، «ارتباط خبر با غرایز» و «مرتبط بودن خبرها با بقا، حفظ حیات و صیانت نفس»، بیش از سایر اخباری که رسانه‌ای می‌شوند تأثیرگذارند و برانگیختگی عاطفی ایجاد می‌کنند. زمانی که یک خبر تهییج‌کننده که آسیب‌های جامعه را بازنمایی می‌کند رسانه‌ای می‌شود، پدیده‌ای به نام «واگیری هیجانی» یا «emotional contagion» رخ می‌دهد. ✅سرایت هیجانی یا واگیری هیجانی به میان افراد اشاره دارد. این بدان معناست که ما با مشاهده هیجانات اطرافیان خود می‌توانیم تحت تاثیر حالات هیجانی آن‌ها قرار بگیریم و اگر این موضوع توسط رسانه ها پیگیری شود، ضریب نفوذ بالاتری پیدا می کند. حال این سرایت هیجانی می‌تواند کارزارهای مهمی همچون را بشدت تحت تاثیر خود قرار دهد. این سرایت هیجانی بازارهای اقتصادی را هم متأثر میکند و افراد به یکباره و بدون بررسی وارد بورس می شوند و .... ❇️، مجموعه تخصصی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی
🔶تاثیر سواد رسانه ای بر خانواده ها 🔻سبک زندگی بر اساس نوع خصوصیات یک خانواده تنظیم می شود و قابل تغییر است. در واقع ممکن است که رسانه در سبک زندگی که مجموعه ای از ارزش ها و ضد ارزش ها است تاثیر داشته باشد. برای مثال ممکن است که با دنبال کردن برخی از ها، برخی از ارزش ها تبدیل به ضد ارزش شود و بر عکس. همین امر نشان دهنده تاثیر سواد ای بر خانواده ها و سبک زندگی است. کسانی که در زمینه سواد رسانه ای اطلاعات کافی و مهارت لازم را داشته باشند، می توانند از پیچیده ترین پیام هایی که در ها ارائه می شود، برداشت صحیح را داشته باشند و همچنین والدین در صورتی که از تاثیر سواد ای آگاه باشند می توانند مدیریت بهتری را برای اداره فرزندان خود داشته باشند. به طور کلی می توان گفت که سواد ای یکی از مهم ترین بخش های مهارتی در زندگی هر فرد مدرن و امروزی به شمار می رود. رسانه تاثیری صد در صد بر جامعه داشته و نمی توان گفت که کسانی تحت تاثیر جو ای قرار نگرفته اند.
▪️ یعنی الان تو آمریکا هم یک عده دارن میگن: "روزی چند هزار نفر بخاطر کرونا می‌میرند و زندگی مردم بخاطر سرما مختل شده و... اونوقت شما مریخ‌نورد می‌فرستید رو مریخ؟؟" یا این خزعبلات گویی‌ها فقط در ایران رایجه؟ 💬 حواس_پرت @Fars_Plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دیدم‌ دویچه وله فارسی وقت نمیکند در میان سیاه نمایی‌هایش از ایران، درباره کشتار مخفیانه سالمندان در آلمان توسط بگوید، این بود که این ویدئو را زیرنویس کردم دکتر/وکیل «رِینِر فولمیش» عضو کمیته مستقل تحقیق کرونا در آلمان توضیح میدهد 💬ایلخان @Fars_Plus
«تنهایتان می‌گذاریم با گوشی‌هایتان» ▫️آمازون را شاید بسیاری از کاربران اینترنت یکی از پیشتازان انقلاب دیجیتال بدانند، اما این کمپانی در کنار همۀ مؤسسات تجاری‌اش، صاحب یکی از مهم‌ترین روزنامه‌های کاغذی ایالات متحده به نام «پست اکسپرس» هم هست. ▫️دو سال پیش، «جف بزوس»، تصمیم گرفت این روزنامه را که برادر کوچک‌تر روزنامۀ مشهور «واشنگتن‌پست» محسوب می‌شود و به مدت 16 سال به رایگان برای مسافران متروی واشنگتن‌دی‌سی چاپ می‌شد، تعطیل کند. واشنگتن‌پست آن زمان توسعۀ شبکه‌ اینترنت و روی آوردن مخاطبان به مطالعه آنلاین را دلیل تعطیلی روزنامه اعلام کرده بود. ▫️واکنش تحریریۀ پست اکسپرس به این تعطیلی، تیتر اولی بود که بسیار جنجالی شد. آن‌ها در آخرین شماره خطاب به مخاطبان‌شان نوشتند: «امیدواریم با گوشی‌های بدبوی‌تان خوش بگذارنید.»
‍ ▪️امروز بی‌بی‌سی نگران مقلدان رهبر معظم انقلاب شده‌ و یکی از استفتائات دفتر ایشان را در خصوص حجاب شخصیتهای زن در پویانمایی‌ها، به شکل گسترده پوشش داده‌. 🔻شبکه رسانه‌ای مهاجم از این اقدام دو هدف را دنبال می‌کند: ۱ـ چهره رهبری را در بین هنرمندان داخلی و افکار عمومی خارجی مخدوش کند. ۲ـ جلوی پخش تولیدات موثر شبکه کودک مانند شهر موشکی، بچه‌های ساختمان گلها (حسنا کوچولو) و ... را بگیرد. 🔻این صحنه‌آرایی دشمن، بر اساس مبناهایی ساده و روشن است: الف ـ هنر/صنعت پویانمایی در حال آماده شدن برای ساختن آینده هنر انقلاب اسلامی است؛ ب ـ در رده سنی خردسال، پربیننده‌ترین کارتونها ایرانی شده‌اند و به‌زودی این موج به رده سنی کودک هم سرایت خواهد کرد؛ پ ـ پروژه بی‌بی‌سی‌فارسی برای پخش برنامه‌های کودک شکست خورده و مخاطب پیدا نکرده؛ ت ـ سد تحریمها درحال فرو ریختن است و خبرهای داغی از صادرات انیمیشن‌ها و خدمات هنری جوانان ایرانی به خارج کشور شنیده می‌شود. ث ـ در روندهای جهانی، انیمیشن در حال سبقت گرفتن از آثار رئال است و گردش مالی بالایی برای آن پیش‌بینی می‌شود. بنابرین طبیعی است که دشمنان جمهوری اسلامی نخواهند پیشرفت کشور را ببینند و با هر حربه‌ای، جلوی آن بایستند. حتی اگر این حربه، یک استفتای خاص از رهبر معظم انقلاب باشد. به خانواده‌های متدین و فعالان عرصه پویانمایی اطمینان می‌دهم که: 🔻اولا تولید پویانماییهای شبکه کودک بر اساس استفتائات مکتوب از دفتر رهبری بوده و چارچوب فقهی این اقدامات مشخص است. 🔻ثانیا پیشرفت در حوزه پویانمایی نیازمند نوآوریهای فقهی‌ای است که نیازمند هم‌اندیشی هنرمندان و دین‌شناسان است. باید مسایل مبتلابه هنرمندان به زبان فقهی پرسیده شود و پاسخهای فقهی به زبان هنرمندان بازگو شود. مقدمات این تعامل در شبکه کودک درحال پیگیری است و مجموعه‌ای از پرسشهای نوین هنری تدوین شده که از طریق بخش فقهی دفتر رهبر معظم انقلاب پاسخ خواهد گرفت. 🔻ثالثا نوآوریهای فقهی رهبری در حوزه سلولهای بنیادی عرصه‌های جدیدی را در جهاد علمی کشور گشود و مقدمه فقهی را برای رسیدن ایران به جایگاه یکی از کشورهای برتر در این عرصه آماده کرد. به امید خدا در عرصه جهاد فرهنگی نیز، این نوآوریهای فقهی به کمک خواهد آمد تا پویانماییهایی مطابق سبک زندگی اسلامی ایرانی و مناسب ذائقه جهانی در ایران تولید شود. 🔻به دایه‌های انگلیسی مهربانتر از مادر هم عرض می‌کنم که در حوزه خردسالان و کودکان خود را شکست‌خورده بدانید و بساط دیگ پلوی خود را در جایی پهن کنید که جوانان مومن و انقلابی حضور ندارند. 💬محمد سرشار @Fars_Plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دیدم‌ دویچه وله فارسی وقت نمیکند در میان سیاه نمایی‌هایش از ایران، درباره کشتار مخفیانه سالمندان در آلمان توسط بگوید، این بود که این ویدئو را زیرنویس کردم دکتر/وکیل «رِینِر فولمیش» عضو کمیته مستقل تحقیق کرونا در آلمان توضیح میدهد 💬ایلخان @Fars_Plus
✅خبرگزاری صدا و سیما/ سید علیرضا آل داود در برنامه زنده هشتگ گفتگو رادیو گفتگو: ✅ انتشار تصویر کودکان در فضای مجازی مصداق خشونت سایبری ⭕️کارشناس فضای مجازی: رفتار تاسف باری که والدین عکس و فیلم کودکان خود را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، نمونه خشونت علیه کودکان است ⭕️ سید علیرضا آل داود در برنامه زنده هشتگ گفتگو رادیو گفتگو افزود: اهمیت حمایت از کودکان آنلاین به حدی است که در اتحادیه اروپا قانون حمایت از این کودکان تصویب شده است و در ایالات متحده قانون COPPa وجود دارد که بر اساس آن سن انتشار اطلاعات کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بین ۱۳ تا ۱۶ است. ⭕️کشور‌های غربی فضای مجازی و پلت فرم‌ها را ایجاد کرده‌اند و از نظر سواد رسانه‌ای در جایگاه قابل قبولی قرار دارند، اما نقش زیرساخت‌ها به حدی اهمیت دارد که کشوری مانند امریکا را وادار به ساخت شبکه ملی اطلاعات در سال ۱۹۹۱ کرده است. ⭕️ در اروپا هم پس از افشا شدن جاسوسی‌های امریکا از راه اینترنت، ساخت شبکه اینترنت اروپایی کلید می‌خورد. ⭕️متاسفانه در فضای مجازی یک خشونت خاموش بر علیه کوکان و نوجوانان در حال شکل گیری است. این فرهنگ تاسف بار که از کودکان خود عکس و فیلم منتشر می‌کنند، عمدتا در خانواده‌های فاقد سواد رسانه‌ای شدت گرفته است. ادامه مطلب: https://www.iribnews.ir/00CgsL
📌تغییرات تعداد فلورهای اینفلوئنسرهای اینستاگرام در دو سال گذشته 🔸تعداد قابل توجهی از اینفلوئنسرها به دنبال‌کنندگان میلیونی رسیده‌اند. 🔸بیشترین میزان رشد و افزایش، به اینفلوئنسرهای اختصاص دارد که حرفه آنها بازیگری نیست.
پرکاربردترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در جهان
27.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت بیست و یکم مجموعه مرورگر: معرفی فیلم searching محصول سال 2018 که به موضوع "ردپای دیجیتالی" و "دزدی هویت" می پردازد. یکی از تکنیک هایی که در این فیلم شاهد آن هستیم، استفاده از روش "جستجوی معکوس تصویر" برای بررسی منبع اصلی ارائه یک عکس در اینترنت است که در تشخیص اخبار جعلی هم کاربرد دارد
بررسی علمی یک مشکل همه‌گیر: چرا نمی‌توانیم گوشی‌های خود را اندکی هم که شده، کنار بگذاریم؟! واقعا چه پیش آمده که اینقدر گرفتار شده‌ایم. چرا نمی‌توانیم مثل سابق کتاب و مجله بخوانیم، چرا گاهی از وقت ورزش، ملاقات با دوستان، حتی دیدن سریال‌های تلویزیونی هم می زنیم تا بتوانیم بیشتر با موبایل‌های خود باشیم؟ بیشتر اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی محبوب این روزها، در همان بدو تأسیس خود و در زمان طراحی، راهبرد خاصی را دنبال می‌کنند: اینکه تا هر میزان که ممکن باشد، شما را در خود نگه دارند. الان تقریبا هیچ شبکه اجتماعی را نمی‌توانید پیدا کنید که علاقه داشته باشد کاربرش با سهولت مثلا از طریق لینک، از آن خارج شود و وارد سایت‌های دیگر شود. چون چنین چیزی به معنی کم شدن استفاده از شبکه اجتماعی شده است. متن کامل را در این لینک بخوانید: b2n.ir/b44301
▪️‏هر روز اخباری از آمریکا می‌بینم که اگر در ایران اتفاق افتاده بودن ماشین رسانه‌ای ضدایرانی که با هدف عصبی نگه داشتن دائمی افکار عمومی ایران فعالیت می‌کنه تبدیل‌ش می‌کرد به تیتر یک و سوژه‌ی جک و دلیل لزوم براندازی رژیم و «چرا موشک می‌سازید» و «پولمون رو دادن فلسطین» و... 💬 artephus @Fars_Plus
▪️ژوله؛ طلبکاری که فراموش‌کار شد؛ ، اما اول به ما بزنید! 🔻برخی از هنرمندان و بسیاری از سلبریتی ها در بزنگاه های مختلف سیاسی و اجتماعی ثابت کرده اند که به جای اینکه شان و منزلت هنرمندی خود را حفظ کرده و نسبت به موضوعاتی که به آن علم و آگاهی کافی ندارند، ورود نکنند و اظهار فضل ننمایند؛ برعکس همیشه صف اول اظهار نظرهای بیجا، بی مورد و احساسی اند. 🔻نمونه بارز و آشکار این اتفاقات، انتخابات ریاست جمهوری بود که در هر دو دوره گذشته آن، بسیاری از همین آقایان وخانم های سلبریتی گریبان چاک داده و در صفحات مجازی خود همه مردم را به رای دادن برای کاندیدای محبوبشان ترغیب و تشویق می کردند و همین که اصطلاحا ورق برگشت و اوضاع اقتصادی، سیاسی و مهم تر از آن فرهنگی جامعه، به آن سمت و سویی نرفت که آن ها تصور می کردند، شروع به اظهار پشیمانی کردند که «ای مردم ما اشتباه کردیم که از فلانی حمایت کردیم.» 🔻همه این ها را می شود با نگاه «کم سوادی» و «ناآگاهی» همین سلبریتی ها توجیه کرد. اما داستان به همین جا ختم نشد و همان سلبریتی ها در حالتی طلبکارانه، در اظهار نظری شگفت انگیز از مرحله پشیمانی عبور کرده و مردم را مقصر می دانند. شاهد مثال آن متنی بود که «امیر مهدی ژوله» در اینستاگرامش منتشر کرده بود:«مردم گول ما را نخوردند، ما گول مردم را خوردیم که به روحانی رای دادیم.» ادامه مطلب در لینک زیر👇 http://dana.ir/1710174 @Fars_Plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥‏شبکه های بن سلمان و ملکه انگلیس پشت سرهم آدمهای خود را برای نفی زبان رسمی ایران (فارسی) بسیج کرده اند تا بگویند آموزش باید به زبان مادری باشد. چرا در انگلیس و فرانسه مردم «آموزش به زبان مادری» ندارند؟ 💬 Hamed @Fars_Plus
▪️‏آقای صادقی، شما به خاطر مثبت شدن تست کرونا تفهیم اتهام نشده‌اید. لطفا توییتی که پیشتر زده‌اید را سانسور نکنید قوه قضاییه ایران بیشترین مرخصی را در پاندمی کرونا به زندانیان داد، این خبر را هم مانند توییت خودتان سانسور نکنید 💬 مهدی کشت دار @Fars_Plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایت بنیامین بهادری از واکسن زدن یکی از سلبریتی‌ها در آمریکا مدارک را جعل کردند و خودشان را به جای کادر پزشکی جا زدند! 💬 علیرضا وهاب‌زاده @Fars_Plus
مجموعه «آشنایی با تکنیک‌ها و شگردهای جنگ رسانه‌ای» منتشر شد آشنایی با تکنیک‌ها و شگردهای جنگ رسانه‌ای از این رو دارای اهمیت است که «در جنگ رسانه ای جلب اعتماد مخاطبان از طریق ارائه گزارش‌هایی با بیان بخشی از واقعیت و استفاده از تصاویر غلط و ناکامل صورت میگیرد. در جنگ رسانه ای حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند و سعی می‌کنند با نشان دادن بخشی از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارش‌ها ارائه کنند. ازاین‌رو بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و پررنگ نشان دادن اخبار در راستای گفتمان مورد نظر در کنار استفاده از تکنیک‌های عملیات روانی همچون برجسته‌سازی حاشیه‌ها و چشم‌پوشی از حقیقت، یکی از اصلی‌ترین راهبردها در جنگ رسانه‌ ای است.» 🔻فصل اول این مجموعه به «آشنایی با چیستی، کارکردها و انواع رسانه»، «آشنایی با مختصات و میدان جنگ شناختی، رسانه‌ای و هیبریدي»، «آشنایی با عملیات روانی، اقناع و تبلیغ»، «آشنایی با جنگ روایت‌ها و نقش‌آفرینی جریان تحریف»، فصل دوم به «آشنایی با ۳۰ تکنیک و شگرد پرکاربرد در جنگ رسانه‌ای+ نمونه‌ها»، فصل سوم به «سواد رسانه‌ای واکسن مقابله با جنگ رسانه‌ای» و فصل چهارم به «آشنایی با برخی اندیشکده هاي فعال جنگ رسانه‌ای علیه ایران» می‌پردازد. 🔻این مجموعه که به روح ملکوتی سردار جاودانه اسلام و ایران، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی تقدیم شده است، به اهتمام محمودرضا کبیری یگانه و معصومه نصیری و حمایت رادیو گفت‌وگو منتشر شده است. 🔗برای دسترسی به این مجموعه به لینک http://seda.ir/sh/?2856169 مراجعه کنید. 💢کتاب راهبردهای مقابله با جنگ روایت ها(بازاندیشی در شناخت و عملکرد رسانه های معاند) با مقدمه دکتر حسن بشیر نیز به زودی منتشر خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻وقتی حقیقت در عمق دروغ غرق می‌شود (Deepfake) به معنی جعل عمیق یا یادگیری عمیق جعل کردن، تکنیکی بر پایه است که برای تلفیق تصاویر انسان‌ها به کار می‌رود. فناوری دیپ فیک Deepfake ، شکل و حالات نقاط مختلف چهره انسان را از طریق دوربین‌ها کشف کرده و به طرز کاملا باورپذیری چهره همان انسان را جعل کرده و می‌تواند او را در حال حرکت، سخنرانی و هر حالتی که فکر کنید قرار دهد. در فضای رخدادهای اجتماعی و رویدادهایی مثل ، حواستان به این دروغ پیچیده شده در زرورق واقعیت باشد. ، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
⭕️ به روایت دیتا 🔹ماجرای روز گذشته درگیری با سوخت‌بران و حمله به پاسگاه نیروی انتظامی که ۲ کشته و ۶ زخمی برجای گذاشته است، ضمن ایجاد موج در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی، از سوی برخی فعالان و جریانات رسانه‌ای به سمت‌وسوی دامن زدن به اختلافات قومیتی و پیوند زدن این موضوع با اتفاقات آبان حرکت کرده است. 📊 رصد دیتاک نشان می‌دهد از بعد وقوع این رخداد تا ساعت ۱۴:۳۰ امروز، کاربران توییتر با انتشار ۲۷۰۹ محتوا در ساعت، ۶۵ هزار توییت، ۵۴٫۷ هزار ریتوییت و ۲۶٫۷ هزار لایک نسبت به این رخداد کنشگری داشته‌اند. 🔹هشتگ‌های با ۳۳٫۵۴۷ بار تکرار، با ۵٫۳۵۳ مورد، با ۳۹۶۷ بار تکرار، با ۵۳۴۹ مورد و با ۲۳۸۴ بار استفاده، پرتکرارترین هشتگ‌های کاربران در بستر توییتر بوده‌اند. 🔹پرلایک‌ترین محتوا نیز توییتی است که به ارائه گزارشی به نقل از منابع محلی مبنی بر تیراندازی و جان باختن چند سوخت‌کش پرداخته است. 🔹آسیب‌های اجتماعی ضمن اینکه بستر ایجاد خشم اجتماعی هستند، همواره نقطه اتکایی برای تضادآفرینی، تردیدآفرینی و هدایت افکار عمومی به سمت‌وسوی روایت‌های مورد توجه رسانه‌ نیز به شمار می‌روند. نگاهی به روایت‌های متفاوت و گاها متناقض از سوی برخی جریانات رسانه‌ای، حکایت از شتاب‌زدگی برای برانگیختگی احساسات قومیتی و جریان‌سازی متاثر از آن دارد؛ این موضوع را در ماجرای کولبرها و... نیز شاهد بودیم. 🔹سوختبری، کولبری و ... به‌عنوان یکی از روش‌های تامین معاش بخشی از مردم در شرق و غرب کشور نه به‌عنوان یک موضوع قابل دفاع، که به‌عنوان ضعف جدی در حوزه تامین شغل در شان و مناسب محسوب می‌شود، موضوعی که قطعا ریشه در فقر و عدم تحقق دارد. مساله‌ای که متخصصان درباره چرایی، راهکارها و ضرورت‌های رفع موانع توسعه اشتغال سخنان فراوانی را مطرح کرده‌اند اما همواره مستعد است برای برهم زدن نظم عمومی و ایجاد تحرک اجتماعی و البته قومیتی. ✍🏻معصومه نصیری؛ تحلیلگر رسانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥احمدی نژاد در مصاحبه با یه نشریه فرانسوی گفته: «هیچوقت آن جمله (نابودی اسراییل) را نگفتم، ممکن است سخن فرد دیگری را نقل کرده باشم!» هیچی نمیتونه تحقیر آمیز تر از این باشه که یه انسان خودش حرف خودش رو نفی کنه! 💬 اخراجی @Fars_Plus
▪️ما با مرگ و میری دو رقمی روبه‌رو هستیم (که ان‌شاالله کمتر هم شود) و غرب گرفتار وضعیت سه یا چهار رقمی کشتار روزانه ؛ اما دستگاه پروپاگاندای سلطه‌گران درباره محیط پیرامونش لال و کور است و برای آینده ما نگران است. اف برای ادعای بی‌طرفی‌تان! 💬 فرشاد مهدی‌پور @Fars_Plus