eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
بسیاری از ها در قالب نرم افزارهای گوشی تلفن همراه منتشر می شوند. مهمترین بستر انتشار این جاسوس افزارها شبکه های اجتماعی بویژه کانال های تلگرامی هستند. این کانال ها کاربران را به نصب این نرم افزارهای مخرب تشویق میکنند و پس از نصب آن توسط کاربر و با اجازه هایی که از کاربر میگیرند کنترل گوشی تلفن همراه را در اختیار گرفته و یا اینکه به داده های حساس دسترسی پیدا میکنند! لطفا به پیام هایی که عموما با مضامین نصب و تبلیغ نرم افزارها در کانال ها و بویژه کانال های بی هویت تلگرامی که هیچ قید و بند قانونی ندارند منتشر می شوند دقت نموده و تا حد امکان از نصب آنها خودداری کنید. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۱۷ تیر ۱۳۹۸
🔴تلگرام، ابزار اغتشاشات و آشوب‌ها در هنگ کنگ شبکه خبری بی بی سی در گزارشی نوشت که سازمان‌دهندگان اغتشاشات و اعتراضات در هنگ کنگ به صورت ناشناس از پیام‌رسان تلگرام برای دامن زدن به نافرمانی مدنی، هماهنگی‌ و تصمیم گیری استفاده می‌کنند. http://fna.ir/daqvjf https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۱۷ تیر ۱۳۹۸
⭕️ تعریف شبکه ملی اطلاعات از زبان عباس آسوشه، معاون مرکز ملی فضای مجازی: 🔹 شبکه ملی اطلاعات زیرساخت ارتباطی فضای مجازی است که شامل ارتباطات فیزیکی بین شبکه، تجهیزاتی که انتقال دهنده پیام‌ها هستند و یک سری خدماتی که ما در سند تبیین الزامات این شبکه آورده‌ایم، می‌شود. این خدمات به چهار دسته تقسیم می‌شود و با آن خدمات محتوایی متفاوت است. 🔻 یکی از آنها خدمات ارتباطی است؛ به این معنی که شبکه ملی اطلاعات، ارتباطی برای شبکه‌های مختلف از جمله اینترنت باشد. 🔻 خدمت دوم مربوط به خدمات پایه کاربردی می‌شود که شامل خدماتی مانند موتورهای جستجوگر، ایمیل ملی، پیام رسان های بومی، خدمات ابری و دیتا سنتر خواهد بود. اینها خدماتی هستند که جزئی از شبکه ملی اطلاعات محسوب می‌شوند و اگر وجود نداشته باشند در فضای مجازی نمی‌توان انتظار یک جریان مناسب از خدمات و محتوا را داشته باشید. 🔻 سومین خدمت مربوط به شبکه ملی اطلاعات به خدمات امنیت مربوط می‌شود. به این معنی که امنیت به عنوان یک سرویس باید در شبکه ملی اطلاعات ارائه شود. خیلی از دستگاه‌های ما امروز مشکلات امنیتی عدیده ای دارند و این تنها وقتی حل و فصل می‌شود که شبکه ملی اطلاعات، امنیت را به عنوان خدمت، ارائه دهد. 🔻 چهارمین دسته از خدمات شبکه ملی اطلاعات که در سند تبیین الزامات به تفصیل راجع به آن بحث شده است، خدمات پایش و رصد برای سرویس‌ها و خدماتی است که روی شبکه شکل می‌گیرند. به عبارت دیگر دسته چهارم، خدماتی برای بهبود کیفیت سرویس‌های بالادستی شبکه ملی اطلاعات مانند خدمات دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک محسوب می‌شوند که با پایش و رصد به خدمات بالادستی کمک می‌کنند تا این خدمات بر بستر شبکه ملی اطلاعات جریان ثابت تری داشته باشند و مشکلات را شناسایی می‌کنند. 🔻 بنابراین وقتی راجع به خدمات شبکه ملی اطلاعات صحبت می‌کنیم، منظورمان خدمات دولت الکترونیک نیست. این خدمات در بستر شبکه ملی اطلاعات شکل و نمو پیدا می‌کند. 🌐 http://mehrnews.com/news/4637554
۱۷ تیر ۱۳۹۸
⭕️ ما در عصری هستیم که اطلاعات در حال تجمیع است و این اطلاعات با سیستم‎های رایانه‎ای بسیار قوی قابلیت تحلیل دارد.خود غربی‎ها اذعان دارند که برخی سامانه‎ها وقتی یک کاربر 10 بازدید یا لایک یا فالو انجام می‎دهد، می‎تواند تحلیل شخصیت آن فرد را از دوستش بهتر انجام دهد؛ این روند به گونه‎ای است که با 150 لایک از پدر و مادر و با 300 لایک از همسر آن فرد بهتر او را شناسایی می‎کند. در این زمینه شرکت‎هایی مانند کمبریج آنالیتیکا شکل گرفته است که فقط تحلیل دیتا می‎کند. این مسائل کاملاً افشا شده است که این شرکت به کمک ترامپ برای انتخابات آمده و از تحلیل دیتای فیس‎بوک استفاده کرد. اطلاعات 87 میلیون کاربر امریکایی در این زمیه استخراج و تحلیل شد و در اختیار ترامپ قرار گرفت. ⭕️ ترامپ دو درصد آراء انتخاباتی خود را از توئیتر به‎دست آورد. همه این مسائل را که کنار هم می‎گذاریم به این می‎رسیم که به نوعی سوق دادن دموکراسی به سمت دیکتاتوری را شاهد هستیم. وقتی یک جریانی توانست با اطلاعات بسیار ریز همه افراد را به سمتی سوق دهد که خودش می‎خواهد و در شناخت او تغییر ایجاد کند، به این کار تغییر شناختی هیبریدی می گویند. این‎که چیزی را که ما نمی‎خواهیم طوری جلوه می‎دهد که می‎خواهیم و برای آن سر و دست هم می‎شکنیم. اگر با این اطلاعات ما و فکر ما را مدیریت کنند می‎شود همان دیکتاتوری. 🌐 http://snai.ir/956646 🔻 مستند واقعیت مجاز1 🔻 https://www.aparat.com/v/F4978 🔻 مستند واقعیت مجاز2 🔻 https://www.aparat.com/v/c1MTm https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۱۷ تیر ۱۳۹۸
در فضای مجازی؛تغییر در شکی نیست این فناوری در عصر حاضر مزایا و فواید زیادی برای زندگی بشر به همراه داشته اما نباید فراموش کنیم استفاده ناآگاهانه و بخصوص شیفتگی زائد نسبت به مزایای ظاهری این در می تواند آسیب‌های متعددی را با خود به دنبال داشته باشد که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها تغییر سبک زندگی و شکستن مرز باورها و ارزش‌ها است. امروزه شاهد بروز عصری هستیم که به مدد تکنولوژی، و اینترنت در سطحی گسترده با فضای واقعی به رقابت برخواسته و با توجه به استقبال شدید نسل جوان در ورود به این دنیای مبهم و جذاب... را در لینک زیر مشاهده نمایید http://yon.ir/hRKm5 manoresane https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۲۰ تیر ۱۳۹۸
راهکارهای افزایش ایمنی رمز عبور 1-استفاده بیش از 8 کاراکتر در هنگام ساخت رمز ها 2- پرهیز از اسامی و اعداد قابل حدس 3- پرهز از بکارگیری حروف و اعداد تکراری 4-استفاده از حروف کوچک و بزرگ و نشانه‌ها 5-پرهیز از ذخیره سازی و نگهداری رمزهای عبور در رایانه و تلفن همراه 6-استفاده از رمزهای عبور مجزا برای حساب های کاربری manoresane https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۲۰ تیر ۱۳۹۸
اگر علاقمند به کسب اطلاعات بیشتر درباره ارزهای دیجیتال(بخصوص بیت کوین) هستید,این یادداشت را مطالعه کنید: b2n.ir/43722 manoresane https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۲۰ تیر ۱۳۹۸
🔹دبیر در واکنش به گزارش وزارت ارتباطات: آمارهایی عجیب از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات‌می‌دهند ➖«در پیاده‌سازی ، دوستان در به صورت شکلی زحمات بسیار خوبی کشیده‌اند از جمله ضریب نفوذ، قیمت و کیفیت مناسب را در چارچوب سرزمینی ایران پیاده کرده‌اند و به همین دلیل آمارهای عجیب و غریبی از پیشرفت‌های خودشان می‌دهند ولی وقتی آنچه روی کاغذ است را پیاده می‌کنیم، می‌بینیم که مردم در عمل به چه چیزی نیاز دارند؟ مردم باید نامه بدهند یا جست‌وجو کنند این در کدام شبکه انجام می‌شود؟ در چه مسیری بسته می‌شود؟ آیا الزامات ما از جمله ، ، و صیانت در آن رعایت شده است؟ ما که می‌بینیم تا رعایت این الزامات خیلی راه مانده است. 20 درصد نمانده و خیلی بیشتر از این مانده است. اختلاف ما با دوستان وزارت ارتباطات روی «استقلال» شبکه ملی اطلاعات است. با این شرایط کشور در حوزه استقلال ندارد، ما قدرت اعمال حاکمیت در این فضا را نداریم. روی کاغذ ناظر شبکه ملی اطلاعات هستیم اما در عمل نه بودجه داریم و نه ساختار. دوستان برداشت خودشان را از این شبکه دارند، آن‌ها بیشتر تمایل دارند شبکه را به صورت کلاسیک توسعه دهند.»این اظهاراتی است که ابوالحسن ، رییس مرکز ملی فضای مجازی به تازگی با یکی از رسانه‌ها مطرح کرده است؛ حرف‌هایی که در واکنش به گزارش دولت درباره پیشرفت 80درصدی این شبکه زده شده است. ➖چندی قبل وزیر ارتباطات با انتشار گزارشی که قبلاً هم به نمایندگان مجلس ارائه داده بود، اعلام کرده که ۸۰ درصد اهداف این سند را محقق و این گزارش را برای ارزیابی نهایی به به‌عنوان ناظر اجرای سند مصوب شورای عالی فضای مجازی، ارسال کرده است و هر چند عباس آسوشه معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در 23 خرداد درباره این گزارش گفته بود: «گزارشی که از وزارت ارتباطات به دست ما رسیده یک پاورپوینت و فایل ارائه است و یک گزارش رسمی فنی و دارای ابعاد پروژه‌ای نیست، ما این موضوع را به وزیر اعلام کردیم و وی عنوان کرد که تشخیص ما این بود که گزارش مربوط به پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در همین حد کافی است؛ اما پس از این جلسه، وزیر ارتباطات موضوع را پذیرفت و مقرر شد گزارش تکمیلی مربوط به شبکه ملی اطلاعات را ارائه دهند. ➖بررسی این ادعا که ۸۰ درصد سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات انجام شده، کار ساده‌ای نبوده و زمان‌بر است اما ما امیدواریم که واقعاً انجام شده باشد. متأسفانه در گزارش اولیه‌ای که وزارت ارتباطات ارائه کرده است، گاهی دیده می‌شود که اقدامات مربوط به بحث دولت الکترونیک نیز در این گزارش وجود دارد و راجع به آن نیز بحث شده است. احتمال می‌دهیم اشتباهاتی در این زمینه صورت گرفته که باید اصلاح شود. این باید روشن شود که شبکه ملی اطلاعات شامل خدمات محتوایی، خدمات ، خدمات سلامت الکترونیک، خدمات تجارت الکترونیک و امثالهم نیست بلکه این خدمات بر بستر شبکه ملی اطلاعات ارائه می‌شوند. ➖نصرالله ، رییس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی پیش از این در 10 اردیبهشت امسال به تسنیم گفته بود: وزیر ارتباطات اصلی‌ترین مخالف شبکه ملی اطلاعات است. منبع: صبح نو @savad_rasaneh
۲۲ تیر ۱۳۹۸
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
✍️ حاشیه‌های سریال تلویزیونی از نگاه رسانه‌های اپوزیسیون 💢رادیو فردا: هدف از تولید و پخش سریال تلویزیونی "گاندو" اثبات قدرت سازمان به‌عنوان دستگاه امنیتی اول ایران، همچنین نشان‌دادن این سازمان به‌عنوان ناجی نظام در برهه‌های حساس است. گاندو می‌خواهد تبلیغ کند که سرمایه‌گذاری آیت‌الله خامنه‌ای و سپاه پاسداران روی این سازمان اطلاعاتی در طول یک دهه گذشته، بر باد نرفته و میوه داده است. 🔸 رادیو زمانه: مجموعه تلویزیونی "گاندو" به اختلافات دولت با سپاه دامن زده است. بحث بر سر تصویری است که در این سریال از وزارت خارجه ایران به‌عنوان یک مجموعه نفوذپذیر و غرب‌زده ارائه می‌شود. 🔸 صدای امریکا: این روزها در ایران سریال "گاندو" داد مقام‌های را درآورده است. در این سریال، دولت به‌طور ضمنی به جاسوسی و ارتباط با بیگانگان متهم شده است. سخنگوی دولت هم تهدید به شکایت از کرده است. 🔸 دویچه وله: در سریال "گاندو" ادعای اسرائیل درمورد انفجار 8 سال قبل در انبار موشکی سپاه تأیید و گفته شد که کار بوده است. مقامات ایرانی پیش‌تر چنین ادعایی را رد می‌کردند. 🔸 کانال تلگرامی آمدنیوز: در سریال "گاندو" سعی شده نمایش داده شود که رابطه سازمان اطلاعات سپاه با نیروی انتظامی بسیار نزدیک است و برعکس، رابطه این سازمان با و وزارت امور خارجه بسیار متشنج است. @medialogy1
۲۲ تیر ۱۳۹۸
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔴🔴🔴تلگرام، ابزار اغتشاشات و آشوب‌ها در هنگ کنگ شبکه خبری بی بی سی در گزارشی نوشت که سازمان‌دهندگان اغتشاشات و اعتراضات در هنگ کنگ به صورت ناشناس از پیام‌رسان تلگرام برای دامن زدن به نافرمانی مدنی، هماهنگی‌ و تصمیم گیری استفاده می‌کنند. http://fna.ir/daqvjf @Dr_Javidnia
۲۲ تیر ۱۳۹۸
اگر سری به پیج‌های میلیونی اینستاگرامی بزنید و بخواهید یک تبلیغ ساده را تنها برای 24 ساعت در پیج‌شان منتشر کنند، دلیل دست و پا زدن عجیب و غریب ادمین این صفحات برای افزایش فالوئر را متوجه خواهید شد. پیج‌هایی که برای یک تبلیغ 24 ساعته البته اگر نزدیک به 2 میلیون عضو داشته باشند، 5 میلیون تومان را عددی منصفانه می‌دانند! بنابراین اگر یک پیج 2 میلیونی در ماه فقط 10 پست و 25 استوری برای تبلیغ منتشر کند، درآمد ماهانه‌اش نزدیک به 100 میلیون تومان خواهد شد.  این پیج‌ها که معمولا تبلیغات زیادی می‌گیرند باید خلاقیت‌هایی به خرج بدهند تا فالوئرهایشان، انگشت‌شان را روی گزینه آنفالو فشار ندهند! مدتی است پخش زنده در اینستاگرام بین اکانت‌های ایرانی وارد مرحله جدیدی شده است و ظاهرا عده‌ای با انداختن دامی احساسی، به دنبال کسب درآمد هستند. به طور مثال، فرید عطارزاده خبرنگار هفت‌صبح نوشته: «یک شاخ اینستاگرامی به اسم ... با همسرش قهر کردن. بعد از چند روز دیشب  گفت اگه تو ۴۰ دقیقه ۴۰کا [۴0 هزارتا] کامنت بذارید زنگ می‌زنم به ... . در مدت ۱۰ دقیقه کامنت‌ها به ۵۰کا رسید. اومدن لایو، آشتی کردن و ۴۰ هزار نفر هم آشتی‌شون رو زنده دیدن!» شاید با شنیدن چنین مواردی با خود فکر کنید آخر چطور ممکن  است افراد حاضر شوند چنین پخش زنده‌ای را دنبال کنند؟ در این مطلب ما به دنبال پاسخ دادن به همین سوال هستیم؛ این‌که آیا این لایوها از فرمول خاصی استفاده می‌کنند که در جذب تماشاگر موفق هستند و به هدف‌شان که درآمدزایی و دیده شدن است، دست می‌یابند یا این که ایراد از بیننده‌هاست؟      چرایی زیاد بودن فالوئرهای این صفحه ‌ها قابلیت پخش زنده یا لایو اینستاگرام، در آبان 95 آغاز شد. قابلیت‌های پخش زنده با افزایش محبوبیت آن البته بیشتر و بیشتر شد و حالا افراد می‌توانند برای مدت طولانی‌تر و به صورت مشترک با دیگر افراد پخش زنده داشته باشند، از نظرات افراد در زمان پخش زنده استفاده کنند و البته به واسطه این که در پخش زنده بر خلاف پست گذاشتن، آسان‌تر می‌توان خطوط قرمز را زیر پا گذاشت، محتواهایی زردتر  تولید کنند. اما آیا واقعا راز جذابیت این پخش زنده‌ها را می‌توان به شکستن خطوط قرمز در آن‌ها نسبت داد؟ شاید برای نتیجه‌گیری در این باره بهتر باشد به سراغ پدیده‌ای مشابه برویم، پدیده‌ای که با توجه به سابقه بسیار طولانی‌تر، بیشتر مورد بررسی بوده و اطلاعات دقیق‌تری از آن داریم.    برنامه‌های واقع‌نما، شبیه‌ترین نمونه به لایوهای اینستاگرام گروهی از برنامه‌های تلویزیونی که از نظر محتوا شباهت‌های قابل تاملی با محتوای پخش زنده اینستاگرام دارند، برنامه‌های واقع‌نما (reality show) هستند. این برنامه‌ها که سابقه آن‌ها به دهه 40 میلادی بر می‌گردد، برنامه‌هایی هستند که با مشارکت افراد معمولی ساخته شده و انواع متفاوتی دارند؛ از مسابقات استعدادیابی بگیرید (شبیه عصر جدید) تا نمایش دادگاه و ... و البته مواجه کردن افراد با چالش‌هایی که ناچارند بدون اطلاع قبلی آن‌ها را حل و فصل کنند. در ایران، برنامه‌های تلویزیونی از این دست چندان نداریم اما به نظر می‌رسد با توجه به برخی شاخص‌ها، پخش زنده اینستاگرام بستری برای تولید محتواهایی شده که بسیار شبیه این گروه از برنامه‌هاست. اما این برنامه‌های تلویزیونی برای جذب مخاطب چه کارهایی انجام می‌دهند و آیا شاهد استفاده از همان روش‌ها در پخش زنده اینستاگرام نیز هستیم؟ برخی روش‌های ایجاد جذابیت در این برنامه‌ها عبارت اند از: استفاده از جذابیت‌های بصری شامل مکان‌های جذاب، چهره زیبا و البته لباس‌های مارک دار و ...، جذابیت‌های جنسی، نمایش همراه با برهنگی، رفتارهای تحریک‌کننده، رفتارهای هنجارشکن، بی‌ادبی و زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی، نمایش خشونت و ضرب و شتم، فراهم کردن داستانی درام‌گونه که هیجان‌انگیز باشد و ... . با کمی تامل مشاهده می‌کنیم دلایل جذابیت اغلب صفحه‌های پربازدید در اینستاگرام و البته چندین پخش زنده‌ پر سر و صدای این روزها، همین موارد مطرح شده است. نمایش رفتارهای ناهنجار، بددهنی، خشونت و البته گاهی اوقات ایجاد درام از مواردی است که اگر اهل دیدن چنین ویدئوهایی باشید، در بین آن چه دیده‌اید می‌توانید به آسانی آن‌ها را پیدا کنید. اما واقعیت این است که با وجود تلاش زیاد برای ارائه محتوایی جذاب، همه افراد به یک میزان چنین محتواهایی را دنبال نمی‌کنند؛ اما چرا؟ https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۲۳ تیر ۱۳۹۸
   چه کسانی بیشتر جذب می‌شوند؟ در خصوص طرفداران برنامه ‌های تلویزیونی واقع‌نما تاکنون مطالعات به دو شکل انجام شده است. یکی، این که از افراد دلیل علاقه مندی‌شان به این برنامه‌ها را پرسیده‌اند و دوم، بین افرادی که طرفدار این برنامه‌ها هستند و دیگران مقایسه‌هایی انجام داده‌اند. در بخش اول، افراد یکی از دلایل مهم پیگیری این برنامه‌ها را داشتن حرف مشترک با اطرافیان بیان کرده‌اند. در واقع بسیاری به گمان خودشان به دلیل این که از بقیه عقب نمانند، این برنامه‌ها را تماشا می‌کنند. اما در بخش دوم مطالعات، فارغ از ادعاهایی که افراد در خصوص دلایل تماشای این برنامه‌ها دارند، متخصصان دست به بررسی ویژگی‌های آن‌ها زدند و متوجه چند نکته قابل تامل شدند. اول آن که بررسی‌ها نشان می‌دهد هر چند تماشای این برنامه‌ها، این فرصت را به افراد می‌دهد تا بتوانند با اطرافیان خود درباره این برنامه‌ها صحبت کنند اما از نظر میزان تعامل‌های اجتماعی، بین دنبال‌کننده‌های این برنامه‌ها با دیگران تفاوتی وجود ندارد. اما نکته دوم در خصوص دایره ارزش‌های فرد با فرمول جذابیت این برنامه‌هاست. اگر یادتان باشد پیشتر اشاره شد که بخشی از جذابیت این برنامه ها وابسته به جذابیت ظاهری موجود در آن هاست. تماشای این جذابیت شاید برای همه به نوعی خوشایند باشد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد زمانی که باکلاس بودن برای افراد اهمیت زیادی دارد، بیشتر به تماشای این برنامه‌ها می‌نشینند.     اعتیادبه دنبال کردن چنین صفحه هایی  روان‌شناسان دلایل دیگری نیز برای جذب شدن افراد به این سبک محتواها گفته‌اند. از جمله این که افراد وقتی احساس می‌کنند فردی معمولی مانند آن‌ها توانسته در مرکز توجه باشد، به واسطه همانندسازی بیشتری که با او دارند، بیشتر دوست دارند زندگی او را دنبال کنند. برای برخی، تماشای زیرپا گذاشتن خطوط قرمز و خشونت، هیجان‌انگیز است. آن‌ها در واقع از دیدن این برنامه‌ها لذت می‌برند و حتی نوعی اعتیاد روانی به آن پیدا می‌کنند.    افسوس لایک های زیاد را می خورید؟ در خصوص ارتباط دلایل جذابیت این برنامه‌ها با ارزش‌های فردی، هرچند باتوجه به این که در این زمینه مطالعات مجزایی صورت نگرفته اما می‌توانیم بگوییم اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که صفحات پرزرق و برق زیادی را دنبال می‌کنید، بیشتر احتمال  دارد به تماشای چنین پخش‌زنده‌ای بنشینید. از طرفی واکنش شما به میزان لایک پست‌های دیگران می‌تواند نشانه‌ای از تصور شما در خصوص ارتباط احساس ارزشمندی و دریافت توجه باشد. اگر بیش از حد افسوس لایک‌های زیاد دیگران را می‌خورید، شاید بهتر باشد درباره تصور خود از احساس ارزشمندی تجدیدنظر کنید. نرگس عزیزی کارشناس ارشد روانشناسی https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۲۳ تیر ۱۳۹۸
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
4_5861939552205145564.pdf
1.29M
🔹با پدیده بیت‌کوین چه کنیم؟ ✨اقتصاد سیاسی رمزهای بهادار 🖌سرمقاله روزنامه فرهیختگان، ۲۳ تیرماه ۱۳۹۸ @syjebraily
۲۳ تیر ۱۳۹۸
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تیزر- بهانه جدید خاموشی‌ها| گفت و گویی با خبرگزاری نسیم درباره انجام داده‌ام که به زودی منتشر خواهد شد. آیا استخراج بیت‌کوین عامل خاموشی‌های تابستانی است؟ آیا استخراج باید به عنوان یک صنعت پذیرفته شود؟ @syjebraily
۲۳ تیر ۱۳۹۸
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
رئیس سازمان صداوسیما: ۸۰ درصد محتوای فضای مجازی مستهجن است http://www.citna.ir/news/230748 @seda24
۲۳ تیر ۱۳۹۸
📈نگاهی به نتایج یک نظرسنجی 🌐لشکر ۲.۷ میلیاردی کاربران شبکه‌های اجتماعی... 💠امسال برای نهمین سال متوالی روز شبکه‌های اجتماعی (۳۰ ژوئن) به‌طور همزمان در سراسر جهان جشن گرفته شد و بار دیگر به کاربران یادآوری شد که تاکنون شبکه‌های اجتماعی مختلف همچون فیس بوک، توئیتر و… چگونه نحوه ارتباط دوستان، اعضای خانواده و… را داده است. 💠امسال شبکه‌های اجتماعی از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفتند که یکی از این موارد، میزان به این پلتفرم‌هاست و در نهایت مشخص شد نسبت به سایر کشورهای دیگر اعتماد کمتری به شبکه‌های اجتماعی دارند و بیشتر از کاربران سایر کشورها خواستار قانونگذاری‌های قوی‌تر کمپانی‌های فناوری هستند. 💠در واقع بیش از ۴ نفر از هر ۵ بریتانیایی به پلتفرم‌هایی همچون فیس‌بوک و توئیتر اعتماد ندارند. 💢اما بجز بریتانیا میزان اعتماد به محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در سایر نقاط جهان چگونه است؟ 💠طبق این تحقیق، کشورهای پیشرفته همچون آمریکا، فرانسه و آلمان هم تقریباً وضعیت مشابهی با بریتانیا دارند هرچند میزان اعتماد آنها تا حدی بیشتر است. اما میزان اعتماد به اطلاعات و اخبار شبکه‌های اجتماعی در کشورهایی با همچون هندوستان، برزیل و مکزیک کاملاً معکوس است و در این کشورها کاربران اعتماد بالاتری به شبکه‌های اجتماعی دارند. 💠بسیاری ریشه این بی‌اعتمادی را در اتهامات گسترده این کمپانی‌ها و غول‌های فناوری و شبکه‌های اجتماعی در دموکراسی، نقض حریم خصوصی، نشت اطلاعات و داده‌ها می‌دانند. 💢اما کمپانی‌های فناوری برای از بین بردن این بی‌اعتمادی چه باید بکنند؟ 💠بیش از ۶۷ درصد بریتانیایی‌ها معتقدند شبکه‌های اجتماعی باید قانونمندتر شوند. در آمریکا ۴۷ درصد معتقدند باید بر شبکه‌های اجتماعی نظارت بیشتری باشد و در فرانسه ۵۶ درصد کاربران خواستار قانونمندتر شدن شبکه‌های اجتماعی هستند. این رقم برای اسپانیا به ۶۱ درصد و در ترکیه به ۶۵ درصد می‌رسد در حالی که این رقم برای آلمان ۴۶ درصد، سوئد ۳۲ درصد و ژاپن ۲۷ درصد عنوان شده است. ✅متن کامل نتایج این نظرسنجی را در لینک زیر بخوانید:👇 https://www.isna.ir/news/98041105914 asrehooshamndi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۲۳ تیر ۱۳۹۸
🔷 نظریه وانمایی (Simulation theory) این مفهوم، عمدتا مورد استعمال پست مدرنیست ها به خصوص فیلسوف معروف پست مدرن فرانسوی است. واقعیت را نفی نمی کند بلکه تفاوت میان واقعیت و تصویر را می‌کند. رسانه‌ها در ظاهر امر چیزهایی شبیه به واقعیت به جای واقعیت نشان می‌دهند، لذا نشانه‌ها و رمزها، دیگر به واقعیت بیرونی مرتبط نیستند و به چیزی دلالت نمی کنند. رسانه ها فقط چنین وانمود می کنند که واقعیتی در کار است و خود را شکل تقلیدی آن نمودار می سازند. به عبارتی، وانمایی به این معناست که نشانه ها فقط میان خود مبادله می‌شوند و عمل می‌کنند و دیگر ارتباط. به واقعیت ندارند. در بحث وانمایی که مطرح می‌کند؛ مثلا نقشه یک شهر یا ساختمان بر خود شهر یا ساختمان برتری دارد و ما از طریق نقشه یا طرح شناخت پیدا می‌کنیم و می‌کوشیم جهان را بر اساس همان نقشه یا طرح درک کنیم، لذا مرز واقعیت و تصویر، مخدوش می‌شود. 💢نکته: جهان رسانه‌ای شده الزاما جهان واقعی نیست. asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۲۳ تیر ۱۳۹۸
💥انسان‌ها در سال 2100 چگونه می‌شوند؟ 🌐تاثیرات استفاده مدیریت نشده از تکنولوژی بر شکل ظاهری انسان‌ها در کمتر از یک قرن دیگر 💠شکل فرضی انسان در سال 2100 میلادی طراحی و منتشر شد. پیش بینی شده شکل بدن انسان در سال های آینده به دلیل استفاده بیش از اندازه از گوشی موبایل، تغییرات اساسی داشته باشد. 💠شماری از پژوهشگران دانشکده پزشکی در دانشگاه تولیدو ایالت اوهایو آمریکا نمونه سه بعدی از شکل انسان در حدود سال 2100 میلادی ارائه کرده اند. این الگوی سه بعدی نشان می دهد که بدن انسان به دلیل استفاده طولانی مدت از دستگاه های الکترونیک به ویژه گوشی موبایل، دچار تغییراتی خواهد شد. 💠این نمونه انسان فرضی مشخص می کند کمر انسان، خم خواهد شد، شکل انگشتان دست به صورت چنگکی تبدیل خواهد شد. عضلات گردن قوی تر و بزرگتر می شود تا گردن بتواند به سمت جلو انحنی پیدا کند. علاوه بر این، جمجمه، ضحیم تر و حجم محل مغز کوچکتر می شود تا در برابر پرتو افشانی امواج فرکانس رادیویی گوشی های موبایل از مغز حفاظت کند. همچنین پلک های داخلی چشم ضخیم تر خواهد شد تا از چشم ها در برابر اشعه مستمر نور حفاظت بیشتری انجام می شود. 💠کالیب باک کارشناس بهداشتی و پژوهشگر شرکت کننده در این بررسی گفت: سپری کردن ساعت های طولانی در نگاه کردن به گوشی موبایل باعث می شود وزن بیشتری بر ستون فقرات فشار بیاورد تا بتواند از سر، پشتیبانی کند. 💠وی افزود: همچنین نشستن ساعت های طولانی یعنی اینکه جثه بدن به سمت جلو می آید زیرا افراد، مستقیم، نمی نشینند. به همین دلیل به مرور، طول گردن برای تحمل وزن اضافه، بیشتر می شود. منبع: سایت روزنامه مصری "الیوم السابع" asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۲۳ تیر ۱۳۹۸
🔻شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام به وجود آمده‌اند که فقط به کاربران حس بد بدهند. 🔻شبکه‌های اجتماعی می‌توانند جنبه‌های منفی را برجسته کنند، حس ناخشنودی از بدن را القا کنند. 🔻شما گرفتار مقایسه خودتان با دیگران می‌شوید. به اعتقاد من اینستاگرام موجب می‌شود که درباره خودتان حس ناخوشایندی داشته باشید. 🔻 من خوش‌بخت بوده‌ام که در دنیایی بدون شبکه‌های اجتماعی بزرگ شده‌ام پون وقت داشته‌ام که بدون احساس فشار قضاوت دیگران یا مقایسه خودم با دیگران، رشد کنم. 🔻فرهنگ شبکه‌های اجتماعی زندگی مردم را تغییر شکل داده و به دنبال خود می‌کشاند. پ.ن: اینها سخنان کارشناس صداوسیما، استاد دانشگاه امام صادق (ع) و یا یک روحانی نیست، اینها سخنان خواننده آمریکایی پاپ در مصاحبه با نشریه Sun است. asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۲۳ تیر ۱۳۹۸
✅جامعه‌شناسی ارتباطات؛ سواد رسانه‌ای و سواد گفتمانی 🌐🔻 🔻جامعه شناسی ارتباطات با مطالعه روابط بین فرستنده و گیرنده پیام، به چگونگی اثرگذاری و تاثیرپذیری بین تولیدکنندگان پیام و مخاطبان می پردازد. 🔻آموزش سواد رسانه‌ای شامل پس گرفتن حقوق ذاتی ما در زمینه آزادی- افکار است، آن ‌هم از رسانه‌ای که همواره تلاش می‌کند ذهن ما را رصد، ترغیب و شرطی کند. 🔻ما باید سواد رسانه‌ای خود را بالا ببریم که در برابر احساس “انتخاب گری” که رسانه‌ها به ما القا می‌کنند، آگاهانه ظاهرشده و بتوانیم واقعاً نقش فعالانه‌ای در گزینش گری و تأثیرات رسانه‌ای ایفا کنیم. 🔻رسانه، شما را چنان برنامه‌ریزی کرده است که فکر کنید حق انتخاب دارید، حال‌آنکه درواقع دایره انتخاب شما به ‌شدت محدود است. سواد رسانه‌ای کمک می‌کند جای مخاطب و رسانه عوض شده و بتوانیم تصمیم بگیریم چه چیز را ببینیم؟ و چه چیز را بشنویم؟ 🔻 ترویج سواد رسانه‌ای ما را به خواندن نانوشته‌ها و دیدن آنچه در تصویر نیست، مسلط می‌کند. asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۲۳ تیر ۱۳۹۸
سواد رسانه و روانشناسی
🎬 از قوی تر است. 📚 "رسانه ها به عنوان راهبران نظریه جهانی سازی هیچ قدرتی را نیرومندتر از خود نمی دانند. آنها هیچ ارزش و اعتباری برای مرزهای جغرافیایی کشورها و قاره ها قائل نیستند و به راحتی می توانند میکی ماوس را به فرانسه ببرند و سرمایه داری غربی را به کشور چین تحمیل کنند و شبکه سی ان ان را به حیاط خلوت حکام دیکتاتور جهان گسیل دارند." (هوستون کرونیکل، ۲۷ دسامبر ۲۰۰۲) 💢از غافل هستیم. اظهارات جالب وحید رهبانی بازیگر گاندو asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۲۳ تیر ۱۳۹۸
🔹ما شوخی‌شوخی لایک می‌کنیم، اینها جدی‌جدی پولدار می‌شوند! 🔸واقعیاتی درباره و خدمتی که ناخواسته می‌کنیم 🔻«خیلی‌هاتون هرروز بهم پیام می‌دید و هی می‌پرسید که من ناخنامو کجا خوژمِل کردم. دیگه انقدر تعداد پیاماتون زیاد شده که تصمیم گرفتم، صفحه ناخن‌کارمو براتون تگ کنم. شما هم برید اینجا که ناخناتون مثل من خوژمِل بشه.» 🔻این جملات چیست؟ اوج خلاقیت برای تبلیغ یک محصول یا یک مؤسسه خدماتی که مرزهای تبلیغات تجاری در رسانه‌ها را جا به جا کرده‌اند و هرکس فقط یک گوشی هوشمند داشته باشد، می‌تواند با روشن کردن دوربین جلوی تلفن همراهش از این دست تبلیغات بسازد؛ تبلیغاتی که حالا بعضی خانم‌ها خیلی علاقه به ایفای نقش در آن را دارند؛ چون نه محدودیتی دارد و نه نیازی به تخصصی خاص است. 🔻اما چه کسانی در این رقابت اینستاگرامی موفق‌ترند و می‌توانند آگهی بیشتری بگیرند؟ قطعاً جوابش را می‌دانید؛ زنان جوانی که چهره عجیب‌تری برای خودشان درست کرده‌اند، با ادبیات نامتعارفی صحبت می‌کنند یا بلدند برقصند و دابسمش درست کنند؛ تبلیغاتی که شاید شما با دیدنش بگویید واقعاً چه کسی حاضر می‌شود به این اشخاص آگهی بدهد؟ 🔻 با توجه به تعداد دنبال‌کنندگان این صفحات از تومان تا #۵۰_میلیون تومان متفاوت است. مثلا یک آقا پسر که معمولا ویدئوهای طنز همراه با فحاشی منتشر می‌کند و در اغلب آنها هم روسری به سر دارد، برای هر تبلیغ به صورت پست، ۵۰ میلیون تومان و برای هر استوری مبلغی کمتر دریافت می‌کند. خانم دیگری هم که تبلیغ آرایشگاه زنانه می‌کند، حدود ۴۰ میلیون تومان بابت هر تبلیغ می‌گیرد. https://www.isna.ir/news/98042211217/ asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۲۳ تیر ۱۳۹۸
🎯وقتی از ضرورت داشتن حرف می‌زنیم ... 🌀ساعت 12:37 دقیقه خبری به نقل از رییس اورژانس منتشر شد مبنی بر مفقود شدن حدود 10 دانش‌آموز در سد لتیان و احتمال غرق شدگی دانش‌آموزان. 🌀ساعت 13:07 دقیقه خبری به نقل از رییس شورای شهرستان شمیرانات منتشر شد که حکیات از پیدا شدن دانش آموزان مفقود شده در سد لتیان داشت. 🌀ساعت 13:11 دقیقه خبری به نقل از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران منتشر شد مبنی بر اینکه این دانش آموزان در سد لتیان گم نشده بودند، بلکه دانش آموزان مستقر در اردوگاهی بوده و در جزیره‌ای محصور شده بودند. 💠در کمتر از 40 دقیقه سه مقام مسوول مرتبط برای این دانش آموزان از واژگانی همچون ، ، استفاده کردند و از این مهم غافل بودند که هر یک از این کلمات دارای بار معنای خاص خود هستند و می‌توانند آرامش روانی جامعه و خانواده‌های این دانش آموزان را برهم زده و موجب تشویق شوند. در حادثه سیل نوروز 98 نیز یکی از مسوولان امدادی در مصاحبه با شبکه خبر چنین خطایی را مرتکب شد و از واژگانی حین گزارش بحران استفاده کرد که نه به وقوع پیوست و نه ضرورتی برای وارد کردن آن استرس و تشویش به مردم بود. 🔻شفافیت در اطلاع رسانی هرگز دلیل مناسبی برای دستپاچگی در اطلاع رسانی نیست. از ویژگی‌های خبر ، و است. اساسا صحت یک خبر بر سرعت و سایر ویژگی‌هایش مقدم است. 🔻اساسا خوب است هر مسوول کنار خود مشاور سواد رسانه ای داشته باشد تا علاوه بر دریافت مشاوره درباره اینکه چه بگوید، مشاوره درباره اینکه چگونه بگوید، چه زمانی بگوید و از چه زاویه ای بگوید را نیز دریافت کند. 🔻سواد رسانه ای موضوعی مهم و ضروری برای همه آحاد و اقشار است و فراگیری آن یعنی مجهز شدن به یکی از سوادهای جدید دنیا. چگونگی مواجهه با رسانه‌ها، چگونگی رمزگذاری پیام‌ها، چگونگی رمزگشایی از آنها، ورود به هنگام، سکوت به موقع و داشتن مهارت زیست در دنیای رسانه‌ای شده از ویژگی‌های مدیران و مسوولان دارای درک رسانه ای است. 🔻همانگونه که ویژگی‌های عصر دیجیتال با قبل دارای تفاوت‌های قابل توجهی است، مدیران عصر دیجیتال نیز باید با گذشته تفاوت داشته باشند. داشتن سواد رسانه‌ای یعنی حرکت به سمت مدیر هوشمند شدن. آموزش و افزایش سواد رسانه ای در عصر رسانه ضرورتی انکارناشدنی است. 🔸 ـ MLiteracy https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۲۳ تیر ۱۳۹۸
❓آیا قورباغه آب‌پز شده‌ایم؟! 🔽بی‌بی‌سی فارسی گزارشی را با عنوان «آیا زنان مجرد شادتر از زنان متاهل هستند؟» منتشر کرده و در آن با استناد به پژوهشی که نه عنوانش نه مرجعش و نه محققانش مشخص هستند، سعی کرده است تا تجرد زنان را عاملی برای خوشبختی بیان کند. در میانه‌های این گزارش طلاق را نیز عاملی برای ادامه زندگی بهتر قلمداد کرده و ... 🔽چندی پیش هم این رسانه کپشنی برای یکی از ویدئوهای خود منتشر کرده بود که چرا "ازدواج سفید" در ایران محبوبتر می‌شود و چرا از آن می‌ترسد؟ 🔽شاید اینها تنها یک گزارش و مطلب باشند اما در کنار سایر تولیدات رسانه‌ای که در دامنه جنگ رسانه‌ای علیه کشور قلمداد می‌شود، حکایت از برنامه مشخص جهت ایجاد تغییرات اساسی در فرهنگ جامعه ایران دارد. 🔽تغییرات فرهنگی و اساسا استراتژی‌های جنگ نرم خزنده، آرام و تدریجی رخ می‌دهند. یکی از سوالات مهم این است که از یک پیام چه ارزش‌ها، سبک زندگی و عقایدی را برای من ایجاد یا در من از بین می‌برد. 🔷شاید درباره قورباغه آبپز شنیده باشید. عصب‌های‌ پای قورباغه بسیار حساس هستند وقتی در آب با دمای صد درجه یک قورباغه را بیندازیم یک دفعه بیرون می‌پرد چون خیلی داغ است، اما وقتی یک قورباغه را در آب خنک بیندازی و کم کم آب جوش بیاید، قورباغه با اینکه گرمش است و می‌خواهد بیرون بپرد اما دیگه توانی برای بیرون پریدن ندارد چون همزمان بی‌رمق شده است و... 🔺کاری که اینگونه تولیدات رسانه‌ای با فرهنگ می‌کنند دقیقا همین‌گونه است. به قدری آرام رخ می‌دهد که اصلا متوجهش نمی‌شویم و این یعنی فاجعه. ، مدرس سواد رسانه‌ای resane_khanevade https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
۲۳ تیر ۱۳۹۸