🔷 نظریه وانمایی
(Simulation theory)
این مفهوم، عمدتا مورد استعمال پست مدرنیست ها به خصوص #ژان_بودریار فیلسوف معروف پست مدرن فرانسوی است. #وانمایی واقعیت را نفی نمی کند بلکه تفاوت میان واقعیت و تصویر را #مخدوش میکند.
رسانهها در ظاهر امر چیزهایی شبیه به واقعیت به جای واقعیت نشان میدهند، لذا نشانهها و رمزها، دیگر به واقعیت بیرونی مرتبط نیستند و به چیزی دلالت نمی کنند. رسانه ها فقط چنین وانمود می کنند که واقعیتی در کار است و خود را شکل تقلیدی آن نمودار می سازند. به عبارتی، وانمایی به این معناست که نشانه ها فقط میان خود مبادله میشوند و عمل میکنند و دیگر ارتباط. به واقعیت ندارند.
در بحث وانمایی که #ژان_بودریار مطرح میکند؛ مثلا نقشه یک شهر یا ساختمان بر خود شهر یا ساختمان برتری دارد و ما از طریق نقشه یا طرح شناخت پیدا میکنیم و میکوشیم جهان را بر اساس همان نقشه یا طرح درک کنیم، لذا مرز واقعیت و تصویر، مخدوش میشود.
💢نکته:
جهان رسانهای شده الزاما جهان واقعی نیست.
#مهدیزاده
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
💥انسانها در سال 2100 چگونه میشوند؟
🌐تاثیرات استفاده مدیریت نشده از تکنولوژی بر شکل ظاهری انسانها در کمتر از یک قرن دیگر
💠شکل فرضی انسان در سال 2100 میلادی طراحی و منتشر شد. پیش بینی شده شکل بدن انسان در سال های آینده به دلیل استفاده بیش از اندازه از گوشی موبایل، تغییرات اساسی داشته باشد.
💠شماری از پژوهشگران دانشکده پزشکی در دانشگاه تولیدو ایالت اوهایو آمریکا نمونه سه بعدی از شکل انسان در حدود سال 2100 میلادی ارائه کرده اند. این الگوی سه بعدی نشان می دهد که بدن انسان به دلیل استفاده طولانی مدت از دستگاه های الکترونیک به ویژه گوشی موبایل، دچار تغییراتی خواهد شد.
💠این نمونه انسان فرضی مشخص می کند کمر انسان، خم خواهد شد، شکل انگشتان دست به صورت چنگکی تبدیل خواهد شد. عضلات گردن قوی تر و بزرگتر می شود تا گردن بتواند به سمت جلو انحنی پیدا کند. علاوه بر این، جمجمه، ضحیم تر و حجم محل مغز کوچکتر می شود تا در برابر پرتو افشانی امواج فرکانس رادیویی گوشی های موبایل از مغز حفاظت کند. همچنین پلک های داخلی چشم ضخیم تر خواهد شد تا از چشم ها در برابر اشعه مستمر نور حفاظت بیشتری انجام می شود.
💠کالیب باک کارشناس بهداشتی و پژوهشگر شرکت کننده در این بررسی گفت: سپری کردن ساعت های طولانی در نگاه کردن به گوشی موبایل باعث می شود وزن بیشتری بر ستون فقرات فشار بیاورد تا بتواند از سر، پشتیبانی کند.
💠وی افزود: همچنین نشستن ساعت های طولانی یعنی اینکه جثه بدن به سمت جلو می آید زیرا افراد، مستقیم، نمی نشینند. به همین دلیل به مرور، طول گردن برای تحمل وزن اضافه، بیشتر می شود.
منبع: سایت روزنامه مصری "الیوم السابع"
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🔻شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام به وجود آمدهاند که فقط به کاربران حس بد بدهند.
🔻شبکههای اجتماعی میتوانند جنبههای منفی را برجسته کنند، حس ناخشنودی از بدن را القا کنند.
🔻شما گرفتار مقایسه خودتان با دیگران میشوید. به اعتقاد من اینستاگرام موجب میشود که درباره خودتان حس ناخوشایندی داشته باشید.
🔻 من خوشبخت بودهام که در دنیایی بدون شبکههای اجتماعی بزرگ شدهام پون وقت داشتهام که بدون احساس فشار قضاوت دیگران یا مقایسه خودم با دیگران، رشد کنم.
🔻فرهنگ شبکههای اجتماعی زندگی مردم را تغییر شکل داده و به دنبال خود میکشاند.
پ.ن: اینها سخنان کارشناس صداوسیما، استاد دانشگاه امام صادق (ع) و یا یک روحانی نیست، اینها سخنان #مدونا خواننده آمریکایی پاپ در مصاحبه با نشریه Sun است.
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
✅جامعهشناسی ارتباطات؛ سواد رسانهای و سواد گفتمانی
🌐#دکتر_حسن_بشیر🔻
🔻جامعه شناسی ارتباطات با مطالعه روابط بین فرستنده و گیرنده پیام، به چگونگی اثرگذاری و تاثیرپذیری بین تولیدکنندگان پیام و مخاطبان می پردازد.
🔻آموزش سواد رسانهای شامل پس گرفتن حقوق ذاتی ما در زمینه آزادی- افکار است، آن هم از رسانهای که همواره تلاش میکند ذهن ما را رصد، ترغیب و شرطی کند.
🔻ما باید سواد رسانهای خود را بالا ببریم که در برابر احساس “انتخاب گری” که رسانهها به ما القا میکنند، آگاهانه ظاهرشده و بتوانیم واقعاً نقش فعالانهای در گزینش گری و تأثیرات رسانهای ایفا کنیم.
🔻رسانه، شما را چنان برنامهریزی کرده است که فکر کنید حق انتخاب دارید، حالآنکه درواقع دایره انتخاب شما به شدت محدود است. سواد رسانهای کمک میکند جای مخاطب و رسانه عوض شده و بتوانیم تصمیم بگیریم چه چیز را ببینیم؟ و چه چیز را بشنویم؟
🔻 ترویج سواد رسانهای ما را به خواندن نانوشتهها و دیدن آنچه در تصویر نیست، مسلط میکند.
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
🎬 #هالیوود از #ارتش_آمریکا قوی تر است.
📚 "رسانه ها به عنوان راهبران نظریه جهانی سازی هیچ قدرتی را نیرومندتر از خود نمی دانند. آنها هیچ ارزش و اعتباری برای مرزهای جغرافیایی کشورها و قاره ها قائل نیستند و به راحتی می توانند میکی ماوس را به فرانسه ببرند و سرمایه داری غربی را به کشور چین تحمیل کنند و شبکه سی ان ان را به حیاط خلوت حکام دیکتاتور جهان گسیل دارند." (هوستون کرونیکل، ۲۷ دسامبر ۲۰۰۲)
💢از #جنگ_رسانه_ای غافل هستیم.
اظهارات جالب وحید رهبانی بازیگر گاندو
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🔹ما شوخیشوخی لایک میکنیم، اینها جدیجدی پولدار میشوند!
🔸واقعیاتی درباره #تبلیغات_مجازی و خدمتی که ناخواسته میکنیم
🔻«خیلیهاتون هرروز بهم پیام میدید و هی میپرسید که من ناخنامو کجا خوژمِل کردم. دیگه انقدر تعداد پیاماتون زیاد شده که تصمیم گرفتم، صفحه ناخنکارمو براتون تگ کنم. شما هم برید اینجا که ناخناتون مثل من خوژمِل بشه.»
🔻این جملات چیست؟ اوج خلاقیت #شاخهای_اینستاگرامی برای تبلیغ یک محصول یا یک مؤسسه خدماتی که مرزهای تبلیغات تجاری در رسانهها را جا به جا کردهاند و هرکس فقط یک گوشی هوشمند داشته باشد، میتواند با روشن کردن دوربین جلوی تلفن همراهش از این دست تبلیغات بسازد؛ تبلیغاتی که حالا بعضی خانمها خیلی علاقه به ایفای نقش در آن را دارند؛ چون نه محدودیتی دارد و نه نیازی به تخصصی خاص است.
🔻اما چه کسانی در این رقابت اینستاگرامی موفقترند و میتوانند آگهی بیشتری بگیرند؟ قطعاً جوابش را میدانید؛ زنان جوانی که چهره عجیبتری برای خودشان درست کردهاند، با ادبیات نامتعارفی صحبت میکنند یا بلدند برقصند و دابسمش درست کنند؛ تبلیغاتی که شاید شما با دیدنش بگویید واقعاً چه کسی حاضر میشود به این اشخاص آگهی بدهد؟
🔻#قیمت_تبلیغات_اینستاگرامی با توجه به تعداد دنبالکنندگان این صفحات از #دو_میلیون تومان تا #۵۰_میلیون تومان متفاوت است. مثلا یک آقا پسر که معمولا ویدئوهای طنز همراه با فحاشی منتشر میکند و در اغلب آنها هم روسری به سر دارد، برای هر تبلیغ به صورت پست، ۵۰ میلیون تومان و برای هر استوری مبلغی کمتر دریافت میکند. خانم دیگری هم که تبلیغ آرایشگاه زنانه میکند، حدود ۴۰ میلیون تومان بابت هر تبلیغ میگیرد.
https://www.isna.ir/news/98042211217/
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🎯وقتی از ضرورت داشتن #سوادرسانهای_مدیران حرف میزنیم ...
🌀ساعت 12:37 دقیقه خبری به نقل از رییس اورژانس منتشر شد مبنی بر مفقود شدن حدود 10 دانشآموز در سد لتیان و احتمال غرق شدگی دانشآموزان.
🌀ساعت 13:07 دقیقه خبری به نقل از رییس شورای شهرستان شمیرانات منتشر شد که حکیات از پیدا شدن دانش آموزان مفقود شده در سد لتیان داشت.
🌀ساعت 13:11 دقیقه خبری به نقل از مدیرعامل شرکت آب منطقهای تهران منتشر شد مبنی بر اینکه این دانش آموزان در سد لتیان گم نشده بودند، بلکه دانش آموزان مستقر در اردوگاهی بوده و در جزیرهای محصور شده بودند.
💠در کمتر از 40 دقیقه سه مقام مسوول مرتبط برای این دانش آموزان از واژگانی همچون #غرق_شده، #مفقود_شده، #محصور_شده استفاده کردند و از این مهم غافل بودند که هر یک از این کلمات دارای بار معنای خاص خود هستند و میتوانند آرامش روانی جامعه و خانوادههای این دانش آموزان را برهم زده و موجب تشویق شوند.
در حادثه سیل نوروز 98 نیز یکی از مسوولان امدادی در مصاحبه با شبکه خبر چنین خطایی را مرتکب شد و از واژگانی حین گزارش بحران استفاده کرد که نه به وقوع پیوست و نه ضرورتی برای وارد کردن آن استرس و تشویش به مردم بود.
🔻شفافیت در اطلاع رسانی هرگز دلیل مناسبی برای دستپاچگی در اطلاع رسانی نیست. از ویژگیهای خبر #صحت، #جامعیت و #شفافیت است. اساسا صحت یک خبر بر سرعت و سایر ویژگیهایش مقدم است.
🔻اساسا خوب است هر مسوول کنار خود مشاور سواد رسانه ای داشته باشد تا علاوه بر دریافت مشاوره درباره اینکه چه بگوید، مشاوره درباره اینکه چگونه بگوید، چه زمانی بگوید و از چه زاویه ای بگوید را نیز دریافت کند.
🔻سواد رسانه ای موضوعی مهم و ضروری برای همه آحاد و اقشار است و فراگیری آن یعنی مجهز شدن به یکی از سوادهای جدید دنیا. چگونگی مواجهه با رسانهها، چگونگی رمزگذاری پیامها، چگونگی رمزگشایی از آنها، ورود به هنگام، سکوت به موقع و داشتن مهارت زیست در دنیای رسانهای شده از ویژگیهای مدیران و مسوولان دارای درک رسانه ای است.
🔻همانگونه که ویژگیهای عصر دیجیتال با قبل دارای تفاوتهای قابل توجهی است، مدیران عصر دیجیتال نیز باید با گذشته تفاوت داشته باشند. داشتن سواد رسانهای یعنی حرکت به سمت مدیر هوشمند شدن. آموزش و افزایش سواد رسانه ای در عصر رسانه ضرورتی انکارناشدنی است.
🔸 #معصومه_نصیری ـ #قائم_مقام_انجمن_سوادرسانهای_ایران
MLiteracy
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
❓آیا قورباغه آبپز شدهایم؟!
🔽بیبیسی فارسی گزارشی را با عنوان «آیا زنان مجرد شادتر از زنان متاهل هستند؟» منتشر کرده و در آن با استناد به پژوهشی که نه عنوانش نه مرجعش و نه محققانش مشخص هستند، سعی کرده است تا تجرد زنان را عاملی برای خوشبختی بیان کند. در میانههای این گزارش طلاق را نیز عاملی برای ادامه زندگی بهتر قلمداد کرده و ...
🔽چندی پیش هم این رسانه کپشنی برای یکی از ویدئوهای خود منتشر کرده بود که چرا "ازدواج سفید" در ایران محبوبتر میشود و چرا #جمهوری_اسلامی از آن میترسد؟
🔽شاید اینها تنها یک گزارش و مطلب باشند اما در کنار سایر تولیدات رسانهای که در دامنه جنگ رسانهای علیه کشور قلمداد میشود، حکایت از برنامه مشخص جهت ایجاد تغییرات اساسی در فرهنگ جامعه ایران دارد.
🔽تغییرات فرهنگی و اساسا استراتژیهای جنگ نرم خزنده، آرام و تدریجی رخ میدهند. یکی از سوالات مهم #سواد_رسانه_ای این است که از یک پیام چه ارزشها، سبک زندگی و عقایدی را برای من ایجاد یا در من از بین میبرد.
🔷شاید درباره قورباغه آبپز شنیده باشید. عصبهای پای قورباغه بسیار حساس هستند وقتی در آب با دمای صد درجه یک قورباغه را بیندازیم یک دفعه بیرون میپرد چون خیلی داغ است، اما وقتی یک قورباغه را در آب خنک بیندازی و کم کم آب جوش بیاید، قورباغه با اینکه گرمش است و میخواهد بیرون بپرد اما دیگه توانی برای بیرون پریدن ندارد چون همزمان بیرمق شده است و...
🔺کاری که اینگونه تولیدات رسانهای با فرهنگ میکنند دقیقا همینگونه است. به قدری آرام رخ میدهد که اصلا متوجهش نمیشویم و این یعنی فاجعه.
#معصومه_نصیری ، مدرس سواد رسانهای
#اندکی_تامل
#صیانت_فرهنگی
#مخاطب_دقیق
resane_khanevade
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
📌 هنگامی که با دیگران بحث میکنید بسیاری از مردم از حقههایی استفاده میکنند که در واقع استدلال نیستند و از اصول منطقی پیروی نمیکنند.
اما چگونه این حقههای کثیف را بفهمیم و با آن مقابله کنیم؟ آرتور شوپنهاور به سوال ما پاسخ میدهد. تماشا کنید!
نسخه با کیفیت:
http://bashgah.net/go/bhs/
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
سواد رسانه و روانشناسی
#سوگیری_شناختی
اعتقادگرایی (Belief Bias) تمایلی است ذهنی که در آن فرد هر استدلال را با توجه به باورپذیری نتایجش قضاوت میکند به جای اینکه قدرت استدلال را بررسی کند. به بیان دیگر اعتقادگرایی باعث میشود فرد در ارزیابی استدلالهای مختلف فقط به این نکته توجه کند که نتایج هر استدلال چقدر با باورها و اعتقادات شخصی وی همخوانی دارد و فرد تمایل دارد استدلالی را حتی اگر منطقی و عقلانی باشد، در صورتی که خارج از نظام ارزشی او باشد، رد کند.
اثر اعتقادگرایی در جاهایی که فرد لازم است نتایج مشاهدهاش را گزارش کند بیش از پیش نمایان میشود. مثلاً محققی را فرض کنید که مشغول بررسی تاثیر نماز در سلامتی است. محققی که باز فکر میکند ابتدا دادههایش را گردآوری میکند و سپس نتایجش را مبتنی بر دادههایش گزارش میکند. اما محققی که خودش به شدت مذهبی است ممکن است تفسیری از دادهها به دست دهد که در طرفداری از نماز به عنوان عامل سلامتی باشد. محققی نیز که ضد مذهب است ممکن است از آن قسمت از دادهها که به نفع نماز باشد صرفنظر کند.
سواد رسانه و روانشناسی
💢حقیقت #سلبریتیها
سلبریتیها در #شبکههای_اجتماعی اینگونه ما را فریب میدهند.
ظاهر زندگی آنها را با باطن زندگی خودمان مقایسه نکنیم...
سواد رسانه و روانشناسی
مدیر: Vavgh01@
برای پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید.
کانال حداقل "سه روز در هفته" به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️تروریستهای هشتگساز
💢منافقین تروریست از زمانی كه با پیگیریهای دولت آمریكا در دوره اوباما به كمپ تیرانا در آلبانی منتقل شدند، اقدامات جدیدی علیه امنیت ایران طراحی كردند كه مهمترین این اقدامات، هشتگسازیهای تروریستی و جعلی درباره شرایط ایران بود.
سال گذشته چندین هشتگ در فضای مجازی بهخصوص توییتر درباره ایران مشهور شد و توییتهای متعدد و فراوانی ذیل این هشتگها در شبكههای اجتماعی منتشر شد.
این هشتگها شامل #تظاهرات_سراسری، IranRegimeChange# و #براندازم بودند و البته هشتگ IraniansSupportTrump# كه در ذیل آن تعداد زیادی اكانت فارسی زبان، از ترامپ برای تحریم و یا حمله نظامی به ایران حمایت میكنند.
این هشتگها بیشتر در اغتشاشات دی ماه 96 دیده شد. این هشتگها در واقع این طور وانمود میكرد كه اكثریت مردم ایران خواهان براندازی نظام یا تغییر حكومت در ایران هستند و به این وسیله به مردم جهان و رسانههای بزرگ و كوچك القا میشد كه این خواسته مردم ایران است.
💢اما چندی قبل شبكه خبری الجزیره انگلیسی گزارشی مستند منتشر كرد كه از عملكرد منافقین در فضای مجازی علیه ایران پرده برداشت. الجزیره در این گزارش مستنداتی را منتشر كرد كه نشان میدهد پس از واگذاری كمپ جدید به منافقین در كشور آلبانی، این محل به یك كارخانه اكانتسازی برای فعالیت در فضای مجازی علیه ایران تبدیل شده است.
الجزیره در این مستند، با دو نفر از اعضای سابق منافقین كه موفق به فرار از كمپ آلبانی شدهاند، مصاحبه كرده و آنها اطلاعات زیادی از پشت صحنه فعالیت در توییتر و فضای مجازی را برای اولین بار بازگو كردهاند.
💢این اعضای سابق منافقین، صراحتا اعلام میكنند هشتگهای #تظاهرات_سراسری، IranRegimeChange # و #براندازم برای تاثیرگذاری روی رسانههای اصلی و مردم ایران توسط منافقین ساخته شده و آنها موظف بودهاند كه روزانه طبق دستورالعملی كه به آنها داده میشود، روی موضوعات مختلف پیرامون این هشتگها و سایر هشتگها و پویشهای مجازی، علیه ایران فعالیت كنند.
💢طبق آنچه این دو عضو فراری منافقین از كمپ آلبانی گفتهاند، وظیفه این افراد كامنتگذاری، ریتوییت، لایك و... بوده تا به این وسیله هشتگها در توییتر بالا آمده و برتر شوند، تا از این طریق اولا روی ذهن مردم ایران تاثیر بگذارند و اغتشاشات را مدیریت كنند و سپس در رسانههای دنیا و اذهان مردم جهان، مردم ایران را مخالف حكومت مستقر در كشورشان جلوه دهند.
👤حسن حیرانی، عضو سابق منافقین در گفتوگو با لیسنینگ پست میگوید: «در كل میتوانم بگویم كه چند هزار حساب(توییتری) از سوی هزار تا 1500 عضو سازمان مدیریت میشوند. همه چیز به خوبی سازماندهی شده و دستورالعملهای روشن برای كاری كه باید انجام شود، وجود داشت.»
💢واحد آنلاین گروهك منافقین بهطور خاص در زمان اعتراضات در دی ماه 1396 فعال بود.
حسن شهباز، از دیگر اعضای سابق منافقین میگوید: «كار ما این بود این اعتراضات را با پیدا كردن ویدئوها، نشر و بازنشر آنها را همراه با اظهارنظرهایی از جانب خود، پوشش دهیم.»
به گزارش شبكه الجزیره، لشكر توییتری منافقین همچنین روزنامهنگاران، دانشگاهیان و فعالانی كه رایزنی را به درگیری ترجیح میدادند، هدف حمله قرار میدهند.
آرما
media_arma
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
#قرائت یا مطالعه متن، از ابزارهای روانشناختی برای ایجاد قدرت تحلیل ذهنی است. #ذهن فردی که متون مختلف را مطالعه می کند، قدرت #تحلیل و استنباط پیدا می کند؛ ضمن آنکه خزانه لغات وی نیز گسترده تر می شود.
متاسفانه در دنیای امروز ، مطالعه افراد در حد خواندن قطعات کوتاه در فضای مجازی تنزل پیدا کرده است.
تداوم این رویه، تفکر سطحی و تحلیل ذهنی ضعیف و نیز تنبلی فکری را در پی خواهد داشت.
خود و کودکان را از #مطالعه_کتاب محروم نکنیم.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
فیک نیوزی که باور شد!
بررسیهای حاصل از دادهکاوی نشون میده که توئیتهایی که متضمّنِ واقعیت دانستن خبر ممنوعیت مصرف بستنی برای خانمها بوده، بیش از ۱۲هزار لایک در توییتر گرفته و پستهای تلگرامی دارای این ویژگی، بیش از ۳۰۰هزار بار دیده شدند
https://www.irna.ir/news/83395654
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
💫تولید ۱۵۰۰ فیلم میهنپرستانه در ۱۵ سال
🔺دولت چین در راستای سیاست تبدیل شدن به قدرت اول #سینما در دنیا و کنار زدن #هالیوود تا ۲۰۳۵، از سینماگران خود خواست هر سال ۱۰۰ فیلم #میهن_پرستانه بسازند که هر کدام دستکم ۱۵ میلیون دلار بفروشد.
🔺سینماگرانی چون چن کایگه، ژانگ ییمو، نینگ هائو، گوان هو و هوانگ جیانزین همراه با بازیگران سرشناس از جمله ژانگ زییی، وو جینگ و چن دائومینگ از دعوتشدگان به همایش ملی اداره مرکزی پروپاگاندا و دفتر ملی فیلم بودند که چهارشنبه گذشته در پکن برگزار و در آن برنامه آینده صنعت سینمای چین تا ۱۵ سال دیگر با حضور کارشناسان، نمایندگان شرکتهای فیلمسازی و فعالان سینما مرور شد.
🔺بخش دیگر برنامه اصلاحی و آیندهنگرانه سینمای چین به راهاندازی یک کمیته اخلاقی مربوط میشود. در تازهترین پرونده اخلاقی، اکران یک فیلم در تعطیلیهای سال نوی چینی به دلیل رسوایی دو بازیگر اصلی به تعویق افتاد و پیشتر هم یک ستاره سینمای چین برای فرار از پرونده مالیاتی مدتی گم و گور شده بود. صنعت بازیهای رایانهای چین پیش از این کمیته اخلاقی تشکیل داده است.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 صدای امریکا: "آری فلایشر" سخنگوی پیشین کاخ سفید، پذیرش شروط ایران از جانب #بی_بی_سی برای کسب اجازه فعالیت مجدد در این کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت: سیانان نیز همین معامله را با صدام حسین کرد که آنها خبر خوشی و شادی بدهند و در مقابل دفترشان در عراق باز بماند!
@medialogy1
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦اضافه بارِ اطلاعاتی
📍امروزه با حجم وسیعی از اطلاعات گوناگون در رسانهها مواجه هستیم که بدون دستهبندی خاصی و درهم به ذهن مخاطبان وارد میشود.
به ویژه از طریق شبکههای اجتماعی که سرشار است از محتواهای غیرضروری و سطحی که هیچ کمکی در تحلیل و درک درست مسائل به مخاطب نمیدهد.
📍تحلیل درست و جامع، مستلزم مطالعهی دقیق و عمیق، صرف زمان و دوری از سوگیریهای احتمالی است. اما کسانی که غرق در استفاده از شبکههای اجتماعی هستند و رژیم رسانهای درستی در انتخاب منابع مطالعاتی خود ندارند، به تدریج قدرت تفکر عمیق و انتقادی را از دست میدهند و تبدیل به مخاطبانی میشوند که به راحتی و با شواهد و استدلالهای سطحی چیزی را میپذیرند و فرآیند copy -paste هرگونه محتوایی را به طور مداوم در فضای مجازی تکرار میکنند.
#اضافه_بار_اطلاعاتی
📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦ماری شجاع، یک ماهی را از غرق شدن نجات داد!
🔸امروزه رسانهها به گونهای وقایع پیرامون ما را #بازنمایی میکنند که در بسیاری از موارد با حقیقت ماجرا متفاوت است!
📍 #نگاه_انتقادی_به_رسانه_ها
📲 @savaderesanei
🎯 معمولاً تلاش میکنیم در حضور دیگران مؤدب باشیم و با آنها همدلی کنیم. پشت سرشان میتوانیم کاملاً رذل باشیم، اما جلوی رویشان سخت است؛ چون احتمالا بلافاصله مجازات میشویم. اما اگر حضور فیزیکی افراد و ارتباط رودررویی که مانع رفتار بیادبانه میشود را حذف کنیم چه؟ رابرت گرین، نویسندۀ کتاب پرفروش «۴۸ قانون قدرت»، هفت گروهی را معرفی میکند که در شبکههای اجتماعی، در نبود ارتباط رودرروی کاربران، آرامش بقیه را بههممیریزند و راههایی برای مهارکردن قدرت مخرب آنها پیشنهاد میدهد.
🔖 ۳۵۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۲ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9458/
🔻 اشتراک چهار شمارۀ فصلنامه
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
📍واکنش کاربران توئیتر به خبرساختگی ممنوعیت خوردن بستنی توسط زنان
اخیرا درتوئیتر#خبر_جعلی درمورد ممنوعیت مصرف بستنی توسط بانوان دراماکن عمومی منتشر شد.
۱۱ هزار و۹۵۴ نفر این خبرجعلی را #باور و لایک کردند و تنها۴ هزار و۲۵ نفر آن را #ساختگی دانسته و باورنکردند.
شاید بیراه نباشد اگر گفته شود در خیابانهای توییتر حقیقت مثل یک ماشین قراضه است و اخبارجعلی شبیه ماشینی آخرین مدل. طبیعی است که ماشینهای آخرین مدل سریعتر از«ماشین قراضه»خیابانهای توییتر را بالاوپایین کرده وتوجه بیشتری جلب میکنند. طبق یافتههای علمی دروغ ۶برابر سریعتر از حقیقت درتوییتر بازنشر میشود.
رسانههای حرفهای در دنیا برای اینکه متهم به دروغپراکنی و گزارش غیردقیق نشوند، تیمهای تخصصی Fact Check یا به زبان خودمان «سنجش اعتبار»دارند که هر چیزی را از بیرون تحریریه،منابع خبری یا شهروندان عادی به دستشان رسید،براساس اصول سنجش اعتبار محک میزنند.
اخبارجعلی این روزها معضل جدی برای دنیا محسوب میشود و ارتقای سواد رسانهای میتواند یاری گر مخاطبان درمواجهه با این اخبار باشد.
#معصومه_نصیری
#قائم_مقام_انجمن_سوادرسانهای_ایران
asrehooshmandi
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi