eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
195 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 تعدادي از علائم مربوط به بيش فعالي در کودک : 🔸كودك غالباً با دست هايش بازي مي كند و در جايش مي لولد. 🔸كودك معمولاً كلاس را ترك مي كند. 🔸غالباً مي دود يا مي پرد. 🔸اغلب بازي يا فعاليت هايش پر سروصداست. 🔸به نظر مي رسد كودك هميشه در حال حركت است. 🔸زياد صحبت مي كند. 🔸از توجه به جزئيات ناتوان است. 🔸اغلب قادر به پيگيري دستوران يا اتمام كارها نيست. 🔸اغلب وسايل خود را گم مي كند.
👨👦آزادی مفرط ، بیشتر مخرب است نه موثر. شما با آزاد گذاشتن فرزندتان در هر زمینه‌ای و برآورده کردن همه نیازهای او، فردی متکبر و خودخواه از او می‌سازید و موجب می‌شوید که او فکر کند در همه مکان‌ها و زمان‌ها، هر کاری که دلش بخواهد می‌تواند انجام دهد، اما وقتی طی زندگی با مسائلی غیر از آنچه باب میل اوست روبرو شود، یأس و ناامیدی سراسر وجودش را فرا می‌گیرد و عاقبت این نوجوانان چیزی نمی‌شود جز احساس پوچی و...
💎 عشق ترکیبی‌ست از چهار عنصر: توجه، مسئولیت، احترام، معرفت 🔹هر جوششِ علاقه و کشش و محبتی به طرفِ مقابل به معنای عشق ورزیدن نیست. بلکه این احساسات، بیشترِ مواقع ناشی از تنهایی و کمبودِ برآورده شدنِ تمایلاتِ جسمی است که منجر به ایجادِ چنین کششی خواهند شد. 🔹اما عاشقی از نگاهِ فروم، ابتدا به معنای توجه به فردِ مقابل است. اینکه به او بیشتر از دیگرانی که در کنارِ ما هستند توجه کنیم. و البته در کنارِ آن ، شامل احترام گذاشتن به فردِ مورد توجه است. 🔹ریشه لاتینِ احترام ، از دیدن گرفته شده و در واقع احترام به این معناست که معشوق را همانطور که هست ببینیم و بپذیریم. خواسته‌های او و تمایلاتش را در نظر بگیریم و سعی نکنیم او را به دلخواهِ خود محدود و مُنزوی کنیم. 🔹و اما مسئولیت به این معناست که در برابرِ او احساسِ مسئولیت کرده و کاری نکنیم که او و آیندهِ او را به خطر بیندازیم. همچنین در جهتِ مثبت کارهایی را انجام دهیم که منجر به شکل‌گیریِ بهترین آینده برای او شود.
💎 اگر روی صندلی قربانی نشسته اید و علت بدبختی های تان را همسر نادان، رئیس بداخلاق، عوامل بد ژنتیکی، سياسي و اجتماعي می دانید، و مسئولیتهای خود را به گردن دیگران می اندازید، شما در وضعیتی هستید که از آن رهایی نخواهید داشت و به بن بست رسیده اید. مگر اینکه صندلی خود را عوض کرده روی صندلی مسئول بنشینید.
هیچ رابطه‌ای ناگهانی تمام نمی‌شود. بیهوده ژست آدم‌های متحیر و مبهوت را نگیرید. بی‌اعتمادی ذره ذره شکل می‌گیرد، دروغ خُرده خُرده جان رابطه را می‌خورد. دل بریدن مثل بلای آسمانی ناگهان نازل نمی‌شود، هر روز اتفاق می‌افتد. مرگِ رابطه مثل مرگِ انسان است، از روزی که به دنیا می‌آییم مُردن را آغاز می‌کنیم، برای یکی سه ماه طول می‌کشد، برای یکی ده سال. مرگ را بپذیرید تا بتوانید خود را از قید روابط اشتباه و تحقیرآمیز آزاد کنید.
✍ «توهم همه‌چیز دانی» و «اضطراب اطلاعاتی» از پیامدهای فضای مجازی رها شده 🌐 http://tn.ai/1176768
خستگی و حوصله نداشتن که به معنای دوست نداشتن نیست ، آدمها حق دارند گاهی کلافه باشند و دلشان تنهایی بخواهد ، مگر مادرها وقتی از شیطنت و لجبازی بچه هایشان خسته میشوند و میگویند دیگر دوستت ندارم چیزی از دوست داشتنشان کم میشود؟ یا پدرها که گاهی یادشان میرود با بچه هایشان بازی کنند و آنهارا ببوسند دوست داشتنشان تمام شده است؟ من هم دوستت دارم ، حتی وقتی یادم میرود در طول روز با پیام های عاشقانه حالت را خوب کنم یا گاهی که چایَت را داغ میخوری فراموش میکنم چشم غٌره بروم و مجبورت کنم برای سرد شدنش صبر کنی یا وقتی لباس جدیدت را نشانم میدهی و نمیگویم چرا بی من برای خودت خرید کرده ای... تمام عصرهایی که آمدی و در آغوش نگرفتمت ، بد اخلاق بودم و دلم تنهایی میخواست ، تمام شب هایی که برایت شعر نخواندم و بیدار نماندم که بخوابی و نگاهت کنم ... تمام این وقت ها عشقت مثل باران بر سرم میبارید اما جانِ دلم ، آدم گاهی یادش میرود عاشقی کند ، نه اینکه عاشق نباشدها اتفاقا خیلی عاشق است اما حالِ حوصله أش ابریست و ترجیح میدهد عشق را پشت ابرِ اندوهش پنهان کند تا آفتاب سرزندگی و نشاط دوباره بتابد. اینجور روزها برای همه ی آدمها اتفاق می افتد چون هیچکس آنقدر قدرتمند نیست که حالَش همیشه خوب باشد و دوست داشتن را مدام زمزمه کند ، کاش حال بدِ هم را درک کنیم و خستگی و بی حوصلگی را پای بی علاقگی نگذاریم...
...تلوزیون روشن بود،داشت فوتبال نشون می داد، خیلی توجهی نداشتم، همینطور که گزارشکر داشت گزارش می کرد در مورد یکی از فوتبالیست ها جمله زیبایی گفت. گزارشگر گفت:"...این بازیکن تمام کننده خوبیه و موقعیت های مرده رو خوب تبدیل به گل می کنه...." چه جمله خوبی!!!! تو زندگی هم همینطوره، خیلی اتفاقها می افته، که میشه اونا رو تبدیل به فرصت ها کرد. این اتفاق ها گاهی بد شروع میشه. مثلا رعایت نکردن قوانین رانندگی اونم اول صبح شنبه توسط یه راننده ديگه، دیر سر قرار آمدن دوستی که منتظرش هستی، اختلاف نظر یک همکار در محیط کار ، غرغر همسر وقتی تازه از بیرون آمدی خونه و خیلی چیزای دیگه. تو این موقعیت چه باید کرد؟؟؟ ناراحت شدن، دعوا کردن، ترک اونجا یا تبدیل این موقعیت به یک فرصت و یک شروع بد رو خوب تمام کردن؟؟ خیلی وقتا ما شروع کننده نیستیم، اما اینکه هر شروعی چگونه تمام بشه می تونه دست ما باشه. لطفا وقایع رو به فرصت ها تبدیل کنیم و تمام کننده خوبی باشیم .
هوش سفید ✍ سید علیرضا آل داود 1⃣ رفتار کاربران ایرانی حتی با انگاره‌های لیبرالیسم هم در فضای مجازی منطبق نیست چه برسد به رفتار اسلامی ـ ایرانی، نشانه آن بستن آی پی ایرانیان در اینستاگرام در دسترسی به صفحات سلبریتی های بین المللی و مسئولان سیاسی دیگر کشور هاست. دلایل آنرا در این رشته توئیت مختصر مینویسم 2⃣افرادی که زیاد از فضای مجازی استفاده می‌کنند، احساس دوگانه‌ای از خوب بودن و احساس گناه داشتن دارند؛ آنها وقتی که در این فضا قرار می‌گیرند، وضعیت هویت نامشخص را به دست می‌آورند، ورود بی‌هویت در اینترنت از اصلی‌ترین جنبه‌های ارتکاب جرم، گناه و خیانت با استفاده از این ابزار است. 3⃣اکثر ما فکر مى‌کنیم اعتیاد تنها مربوط به مصرف ترکیبات شیمیایى و موادى چون الکل، و مواد مخدر... است، اما هرگاه یک عادت به یک اجبار تبدیل شود، مانند قمار، مصرف مواد مخدر، الکل یا حتى بازى کامپیوترى، چت کردن، پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی و ... مى‌تواند اعتیاد به حساب آید 4⃣سرّ اختلاف اینترنت با دیگررسانه‌ها و خصیصه اعتیادزاى آن دراین است که جوان هنگام کار بااینترنت به دنبال هویت‌یابى و تعامل اجتماعى است و این فرایند اجتماعى شدن است که آن را اعتیادآور کند؛ دشمن با همین نکته به دنبال نفوذ و تخریب هویت مستقل افکار عمومی بخصوص جوانان و نوجوانان است 5⃣به دلیل بمباران خرده اطلاعات نیز در این فضا افراد دچار «توهم همه‌چیز دانی» می‌شوند و این یعنی از دریافت محتوای عمیق و تفکر بر روی آن کم‌کم جدا شده و این موضوع منتج به کاهش رتبه علمی، فراموشی و حواس پرتی شدید می‌شود 6⃣معتادان اینترنتی کم کم دوپامینی می‌شوند یعنی مدار پاداش و لذت در مغزهای آنان آنچنان تقویت شده که به جای وقت صرف کردن و زحمت برای نوشته‌های شخصی با کپی‌پیست دهها مطلب بی‌ارزش و دریافت متقابل آنها، خود و دیگران را دچار مشکلات پنهان بسیاری می‌کنند و حتی انتشار شایعات هم سهیم می‌شوند 7⃣اضطراب اطلاعاتی نیز یکی از آثار انفجار یا سرریز اطلاعات محسوب می‌شود که امروزه در شبکه‌های مجازی این مورد به وفور به چشم می‌خورد؛ بر اساس نظرهای مختلف، اضطراب اطلاعاتی از افزایش مداوم فاصله بین آنچه که ما می‌فهمیم و می‌دانیم با آنچه که فکر میکنیم که باید بدانیم ناشی می‌شود. 8⃣«سرقت اطلاعات و ذائقه‌سنجی افراد» در جامعه توسط شبکه‌های اجتماعی مجازی و ابزارهای هوشمند، که این ذائقه‌سنجی منجر به ذائقه‌سازی می‌شود. در عصر ما این ذائقه‌سازی در مسائل غیر دینی، شیطان‌گرایی، مسائل جنسی، خشونت‌طلبی، قتل و غارت و ... انجام می‌شود 9⃣«فعال شدن مسیر لذت‌جویی در مغز انسان»، یعنی در دنیای همیشه متصل به اینترنت، مغز ما ناخودآگاه در دام لذت‌جویی می‌افتد که از اثرات بسیار منفی آن این است که اگر فردی در مسیر هرزه‌گردی و پورنوگرافی قرار گیرد، تصویر‌سازی ذهنی و زنای ذهنی است که کم‌کم به یک نوع اعتیاد تبدیل می‌شود. 🔟دربارة تأثیر استفاده از این ابزار، با توجه به تحقیقات، می‌توان گفت گرایش و اتکای شدید و افراطی به رایانه و آموزش مجازی و نیز به کارگیری فناوری ارتباطی ـ اطلاعاتی باعث بیگانگی انسان از خویشتن خویش که همان فطرت خدایی است می‌شود؛ این ازخود بیگانگی موجب جهان بیگانگی خواهد شد. 1⃣1⃣نیل پستمن معتقد است رایانه در شکل کنونی ممکن است به حل بعضی مسائل شخصی کمک کند اما ارزشهای اخلاقی و اجتماعی را سست می‌کند و به حاشیه می‌راند. مصاحبه کامل را در لینک زیر بخوانید http://tn.ai/1176768 @aledavood
عروسکی که در پنج سالگی خراب شد و کلی غصه اش را خوردیم، در ده سالگی دیگر اصلا مهم نیست ... نمره امتحانی که در دبیرستان کم شدیم و آنقدر به خاطرش اشک ریختیم و روزگارمان را تلخ کرد در دوران دانشگاه هیچ اهمیتی ندارد و کلا فراموش شده است... آدمی که در اولین سال دانشگاه آنقدر به خاطرش غصه خوردیم و اشک ریختیم و بعد فهمیدیم ارزشش را نداشته و دنیایمان ویران شد، در سی سالگی تبدیل به غباری از یک خاطره دور دور دور شده که حتی ناراحتمان هم نمیکند... و چکی که برای پاس کردنش در سی سالگی آنقدر استرس و بی خوابی کشیدیم، در چهل سالگی یک کاغذ پاره بی ارزش و فراموش شده است... پس یقین داشته باش که مشکل امروزت، اینقدرها هم که فکر میکنی بزرگ نیست... این یکی هم حل می شود ... میگذرد و تمام میشود... غصه خوردن برای این یکی هم همان قدر احمقانه است که در سی سالگی برای خراب شدن عروسک پنج سالگی ات غصه بخوری! همه مشکلات،همان عروسک پنج سالگی است... شک نکن!
زن و شوهری بیش از 60 سال با یکدیگر زندگی مشترک داشتند. آنها همه چیز را به طور مساوی بین خود تقسیم کرده بودند. در مورد همه چیز با هم صحبت می کردند و هیچ چیز را از یکدیگر پنهان نمی کردند مگر یک چیز؛ یک جعبه کفش در بالای کمد پیرزن بود که از شوهرش خواسته بود هرگز آن را باز نکند و در مورد آن هم چیزی نپرسد. در همه این سالها پیرمرد آن را نادیده گرفته بود اما بالاخره یک روز پیرزن به بستر بیماری افتاد و پزشکان از او قطع امید کردند. در حالی که با یکدیگر امور باقی را رفع و رجوع می کردند پیر مرد جعبه کفش را آورد و نزد همسرش برد. پیرزن تصدیق کرد که وقت آن رسیده است که همه چیز را در مورد جعبه به شوهرش بگوید. پس از او خواست تا در جعبه را باز کند. وقتی پیرمرد در جعبه را باز کرد دو عروسک بافتنی و مقداری زیادی پول پیدا کرد. پیرمرد دراین باره از همسرش سوال نمود. پیرزن گفت: «هنگامی که ما قول و قرار ازدواج گذاشتیم مادربزرگم به من گفت که راز خوشبختی زندگی مشترک در این است که هیچ وقت مشاجره نکنید. او به من گفت که هر وقت از دست تو عصبانی شدم ساکت بمانم و یک عروسک ببافم.» پیرمرد به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و سعی کرد اشک هایش سرازیر نشود. فقط دو عروسک در جعبه بود پس همسرش فقط دو بار در طول زندگی مشترکشان از دست او رنجیده بود. از این بابت در دلش شادمان شد. پس رو به همسرش کرد و گفت: «این همه پول چطور؟ پس اینها ازکجا آمده؟» در پاسخ گفت: «آه عزیزم این پولی است که از فروش عروسک ها به دست آورده ام.»
مارک زاکربرگ در جریان جلسه‌ی پرسش و پاسخ، با سوال بسیار جالب توجه یکی از حضار روبرو شد. یقینا تا کنون بارها دیده‌اید، زاکربرگ هر روز از یک نوع لباس استفاده می‌کند که شامل یک تی‌شرت خاکستری و شلوار جین آبی رنگ است. سوال مورد نظر نیز در همین مورد بود. یکی از حضار در این جلسه به این موضوع اشاره کرده که چرا زاکربرگ هر روز از یک نوع لباس تکراری استفاده می‌کند؟ زاکربرگ با شنیدن این سوال، روی خود را به سوی شریل سندبرگ، مدیراجرایی فیس بوک کرد و از وی خواست تا تایید کند که زاکربرگ فقط یک دست لباس نداشته و برای مثال از همین تی ‌شرت خاکستری، تعداد بسیار زیادی را در کمد خویش دارد که هر روز یکی از آن‌ها را بر تن می‌کند. اما باز هم این سوال مطرح می‌شود که چرا وی تنوع لباس نداشته و هر روز همان ترکیب رنگ از تی‌شرت و شلوار و کفش دیروزی را بر تن می‌کند. زاکربرگ به این موضوع اشاره کرده که علاقه‌ای برای صرف انرژی به منظور انتخاب لباس و وقت گذاشتن روی این موضوع ندارد. وی در این مورد چنین اظهار نظر کرده است: من سعی می‌کنم تا زندگی خود را از شر تصمیم‌گیری در موارد متعدد خلاص کنم تا اینکه بتوانم تمام انرژی و وقت خود را برای پیشبرد فیس‌بوک متمرکز کنم. مارک زاکربرگ تنها فردی نیست که چنین سیاستی را در زندگی خود در پیش گرفته است. شماری از افراد موفقی که می‌شناسیم، چنین روشی را برای لباس پوشیدن انتخاب کرده‌اند که از این جمله می‌توان به استیو جابز نیز اشاره کرد. استیو جایز لباس ثابت روزانه: یقه اسکی مشکی، شلوار جین آبی رنگ و کفش ورزشی سفید رنگ مدیرانی که دنیا را تغییر می دهند حتما و یقینا به درجه ای از اعتماد به نفس و عبور از خود می رسند که به چیزی فراتر از امور جزئی همچون انتخاب نوع پوشش و زرق و برق و.. می اندیشند. آنها به آینده شرکت خود و آینده جهان می اندیشند و برای آن برنامه ریزی می کنند. آلبرت اینیشتین نابغه فیزیک نیز که جهان را تغییر داد همواره یک نوع خاص و ساده از لباس برتن می کرد.
مردی خسیس تمام دارایی‌اش را فروخت و طلا خرید. او طلاها را در گودالی در حیاط خانه‌اش پنهان کرد. مدت زیادی گذشت و او هر روز به طلاها سر می‌زد و آنها را زیر و رو می‌کرد. تکرار هر روزه این کار یکی از همسایگانش را مشکوک کرد. همسایه، یک روز مخفیانه به گودال رفت و طلاها را برداشت. روز بعد مرد خسیس به گودال سر زد اما طلاهایش را نیافت. او شروع به شیون و زاری کرد و مدام به سر و صورتش می‌زد. رهگذری او را دید و پرسید: «چه اتفاقی افتاده است؟» مرد حکایت طلاها را بازگو کرد. رهگذر گفت: «این که ناراحتی ندارد. سنگی در گودال بگذار و فکر کن که شمش طلاست. تو که از آن استفاده نمی‌کنی، سنگ و طلا چه فرقی برایت دارد؟» ارزش هر چیزی در داشتن آن نیست بلکه در استفاده از آن است. چه بسیار افرادی هستند که پولدارند اما ثروتمند نیستند و چه بسیار افرادی که ثروتمندند ولی پولدار نیستند. فکر می‌کنید ثروت واقعی چیست؟ پول و دارایی، اعتماد به نفس، تندرستی، شجاعت، خلاقیت، داشتن هدف و برنامه، استفاده مؤثر از زمان، خوب بودن و مثبت بودن، عدم وابستگی به پول، بخشندگی، آرامش خاطر، خودشناسی و خداشناسی، ادب، قلب و زبان شاکر؟ اگر خداوند به زندگی شما برکتی داده است و شرایط مناسبی دارید پس به فکر دیگران نیز باشید. بخشش مال همچون هرس کردن درخت است. پول با بخشش زیادتر و زیادتر می‌شود. دارایی شما حساب بانکی‌تان نیست. دارایی شما آن مقدار از ثروت و داشته‌هایی است که برای یاری رساندن دیگران به گردش درمی‌آورید.
سواد رسانه و روانشناسی
مارک زاکربرگ در جریان جلسه‌ی پرسش و پاسخ، با سوال بسیار جالب توجه یکی از حضار روبرو شد. یقینا تا ک
بسیاری ازبزرگان و علمای دینی ما در طول تاریخ نیز همین رویه را مد نظر داشتند اما با این تفاوت که اهداف آنها فراتر از مادیات بود
هدایت شده از 💯 جنایات غرب
🔺 دستور #فیفا برای #سانسور تصویر #زنان نیمه برهنه در پخش تلویزیونی مسابقات #جام_جهانی 😳👌 اخباری که #bbc فارسی و #منوتو و #صدای_آمریکا و #رادیوفردا هرگز به شما نخواهند گفت👇 جالبه bbc انگلیسی این خبرو رفته ولیbbc فارسی نه! آخه مردم #ایران نباید بفهمن😕 yon.ir/OYweM @jenayaat
مردی که از زندان آشويتس در لهستان (قتلگاه آدم سوزی) توانست فرار کند، دكتر ويكتور فرانكل اتریشی بود و با توجه به خودكشيها و فجايع زیادی كه با چشم خودش ديده بود روانشناسی بسيار متبحر شده بود مدير مدرسه‌ای فعال بود. او در آغاز هرسال تحصیلی برای معلمان مدرسه این نامه را میفرستاد! کسی هستم که از یک اردوگاه اسیران جان سالم به در برده است. چشمانم چیزهایی دیده که چشم هیچ انسانی نباید میدیده، اتاق های گازی را ديدم كه توسط بهترين و ماهرترين مهندسين ساختمان ساخته شده بودند. بهـترين و متخصص‌ترين پزشكانی را ديدم كه كودكان را به شكل ماهرانه ای مسموم ميكردند. نوزادانی که توسط آمپول های پرستارهایی مـُردند که بهترين پرستاران بودند، انسانهایی که توسط فارغ‌التحصیلان دبیرستان ها و دانشگاه ها سوزانده شدند. به آموزش به این دلیل مَشکوکم. چیزی که از شما میخواهم این است که: برای انسان شدن دانش آموزان تلاش کنید و تلاش شما موجب تربیت «جانورانِ دانشمند» و «بیماران روانیِ ماهر» نشود.خواندن، نوشتن، ریاضیات و... زمانی اهمیت پیدا میکند که به انسان شدن کودکان کمک کنيد و اين كليد انسان بودن اين كودكان در آينده ميباشد. پزشك شدن ، مهندس شدن ، متخصص شدن ،كار سختی نيست و ميشه با چند سال درس خوندن بهشون رسيد و چه بسا امروز ما در جامعه هم پزشكان زیادی داريم و هم مهندسين زیادی داريم. اما بزرگترين ثروت ما و ما هست كه با هـيچ مدركی قابل مقايسه نيست...!
زندگی در خانه شیشه‌ای این روزها کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که گشت و گذاری در دنیای صفر و یک و یا دست کم حضوری گذارا در آن نداشته باشد. گرچه گاه این حضور بسیار بیش از آن است که بشود نام آن را گذر و گذاری در وب گذاشت و از آن با وب گردی تعبیر نمود. نوع، میزان و هدف ما از شرکت در فضایی خاص و نوع تعامل ما با آن تعیین کننده ایستایی و یا گذرایی حضور ما است. برای مثال گاهی ما برای گردش و تفریح و با هدف خرید و یا گذران وقت به بازار می‌رویم و نام آن را بازارگردی می‌گذاریم اما اگر به منظور کسب درآمد و تجارت به همان مکان مراجعه کنیم نوع رفتار ما در آن محیط و اقتضاءات آن برای ما در این دو حالت متفاوت است. دنیای الکترونیک سایبر نیز چنین حکمی دارد. با این تفاوت که بسیاری از حاضران در این فضا خود را کاربران سایبری می‌دانند و با این عنوان حضور چندین ساعته خود در روز را نادیده می‌انگارند. اما حقیقت این است که آمارها حکایت از آن دارد که برخلاف قوانین سفت و سخت جهانی برعلیه اینترنت و حضور بلندمدت در دنیای باصطلاح مجازی و به خصوص در شبکه‌های ارتباطی که گاه اپراتورها را در دنیا ملزم می‌کند در صورت حضور بیش از 50 دقیقه‌ای کاربران در روز در چنین فضاهایی آن‌ها را به مراکز ترک اعتیاد معرفی نمایند، در کشور عزیزمان وضع اینگونه نیست. بر اساس آماری که رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال از میزان استفاده کاربران ایرانی از شبکه‌های ارتباطی و بازی‌های رایانه‌ای می‌دهد ایرانی‌ها حدود ۵ تا ۹ ساعت وقت خود را در شبکه‌های ارتباطی می‌گذرانند. (همشهری آنلاین، شنبه 2 مرداد 1395، کد مطلب: 340878) این میزان از حضور را باید زندگی در دنیای صفر و یک نامید؛ زندگی حقیقی در فضایی مجازی. البته برای بیان بیشتر باید گفت فضایی که گاه از آن با نام مجازی یاد می‌کنیم آنچنان که باید هم مجازی نیست. یعنی اینگونه نیست که هرکاری دلمان خواست بکنیم و هنگامی که از آن فضا خارج شدیم دیگر تمام و نه زندگی حقیقی ما تاثیری از آن فضا گرفته و نه اثری از ما در آن فضا باقیمانده است. اما اینگونه نیست و اریک اشمیت در توصیه‌ای جوانان آمریکا درباره حقیقت بخش بسیار کوچکی از این دنیای به نام موتور جستجو می‌گوید: «اگر چیزی هست که شما نمی‌خواهید کسی بداند بهتر است آن را به طور کلی انجام ندهید! حقیقت یک موتور جستجو این است که ما اطلاعات را حفظ می‌کنیم و برابر قانون پتریوت (میهن پرستی) امکان قرار گرفتن این اطلاعات در دسترس مقامات آمریکا را فراهم می‌کنیم.» (خبرگزاری شبستان، شناسه خبر: 24890، به نقل از خبرگزاری CNBC، 10 دسامبر 2009) برای سالم زیستن در هر فضایی باید اقتضاءات و مسائل مربوط به آن را خوب یاد گرفت وگرنه آسیب و ضربه اولین رهاورد حضور در فضایی است که با آن آشنا نیستیم. اولین چیزی که در دانش سبک زندگی در دنیای مدرن خودنمایی می‌کند مفهوم مصرف است. زیرا آنچه نشانگر سبک زندگی ماست شیوه و نوع مصرف ما است. تا آنجا که تعداد قابل توجهی از نظریه پردازان حوزه سبک زندگی زندگی مدرن را مساوی با سبک مصرف می‌دانند. (رسول ربانی و یاسر رستگار، 1387: 23) پیر بوردیو جامعه‌شناس سرشناس فرانسوی معتقد است؛ افراد به واسطه برخورداری از انواع مختلف سرمایه (فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی) دست به مصرف (مادی و فرهنگی) می‌زنند. اغلب افراد تلاش می‌کنند با این مصرف تفاوت‌های طبقه مرتبط با خود را اعلام کرده و هویت طبقاتی و سبک زندگی جدیدی را به دست آورند. (غلامحسین عیوضی، زمستان 1389: 143) اساس مصرف ریشه در لذت دارد. میزان خوشامد و لذت ما از امری، ما را هرچه بیشتر به سوی آن می‌کشاند. به عبارت دیگر لذت گرایی ما معیار و ملاک مصرف و شیوه مصرف ماست. این لذت گرایی در دنیای تصویر در قالب زیبایی گرایی خودنمایی می‌کند. امروز رسانه‌ها بخش مهمی از زندگی روزمره ما اشغال کرده‌اند. میزان و نوع استفاده ما از رسانه، شکل مصرف فرهنگی – رسانه‌ای ما را و این مسئله میزان و نوع تأثیرپذیری ما از رسانه را مشخص می‌کند. به عبارت دیگر وقتی از یک پدیده فرهنگی استفاده می‌کنیم ناخواسته از آن تأثیر می‌پذیریم. این تأثیرپذیری در بسیاری از کالاهای فرهنگی بیشتر غیر مستقیم و گاه بسیار کم رنگ است اما وقتی به رسانه می‌رسیم قضیه متفاوت می‌شود و به بیان مارشال مک‌لوهان «رسانه خود پیام است». (ویکی پدیای فارسی، ذیل زندگینامه مک‌لوهان) رسانه‌ها در کنار واقعیتی که وجود دارد واقعیتی نمادین برای ما می‌سازند و با بازنمایی بسیاری از چیزهایی که مخاطب دوست دارد به شکلی که مدیران رسانه می‌پسندند، موجب تغییر ذائقه و سلیقه و در نهایت تغییر الگوی مصرف فرهنگی مخاطبان میشوند. از آنجا که «سبک زندگی، تابع تفسیر ما از زندگی است» (بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی‌) نوع مصرف رسانه‌ای ما، تفسیری ذهنی از وقایع به ما می‌نمایاند و شکل گیری الگوی ذهنی از طریق ارائه الگوهای رسانه‌ای، نقشی تع
یین کننده در زیبایی شناسی و سلیقه ما در مراجعه به مسائل مختلف مادی و فرهنگی از قبیل خوراک، پوشاک، نوع سرگرمی و ... و حتی تغییر در نوع نگرش به وقایع پیرامونی می‌شود. نتیجه مصرف رسانه‌ای فرایند الگوسازی و الگوگزینی است. الگوگزيني فرايند مستمری است كه از طریق مشاهده صورت میگیرد و در آن رفتار شخص یا گروه به عنوان محرکی بر روی افکار، نگرشها یا رفتار فرد یا گروهی دیگر که شاهد انجام عمل الگوست، اثر میگذارد. (مارلت،1381) طي این فرایند رفتارهاي تازه، تحت تأثیر تجارب مستقيم با ديگران و ساير الگوها فراگرفته می‌شود. (اتكينسون، 1369: 25) در الگوگزيني هر فرد، متناسب با خود از میان افراد یا چیزهایی که بیشتر او را تحت تأثیر قرار میدهند و برایش «مهم» میشوند آگاهانه یا ناآگاه الگو گرفته و سعی میکند خود را «شبیه» و «همانند» آن سازد. عنوان مثال کاربران اینستاگرام در فضایی قرار دارند که مدیران آن را برپایه اظهار خود و ظهور و بروز خویشتن طراحی کرده‌اند. در چنین فضایی که اساس زیبایی شناختی اظهار مسائلی است که فرد امکان بروز آن‌ها را در فضای واقعی نمی‌یابد زیبایی جسمی و اروتیک برجسته می‌شوند. کاربر از میان افراد حاضر به فردی نگاه دارد که احساس شباهت و علقه ای میان خود با او دارد و در مرتبه‌ای بالاتر قرار دارد. لذا تمام تلاش خود را برای رسیدن به چنین جایگاهی و شباهیت بیشتر با فرد مورد نظر خواهد داشت. این نوع الگوگزینی بیشتر در میان پسران به بروز هیجانات و قرار دادن عکس‌هایی با مضامین هیجانی می‌انجامد و در میان دختران به ظهور و بروز زیبایی‌های جسمانی و گرایش به رفتارهای منافی با عفت. روش الگویی نه تنها مورد نهی قرآن و روایات نیست بلکه قرآن علاوه بر تأیید این روش غیر صریح و مناسب تربیتی الگوها و اسوه‌های نیک و پسندیده‌ای را نیز برای الگوگزینی جهانیان معرفی می‌کند. اميرمؤمنان(ع) در نهج‌البلاغه با اشاره به آية شريفة قرآن كه ابعاد مختلف شخصیت پیامبر اکرم (ص) را الگو و اسوة حسنه معرفي مي‌كند، مي‌فرمايد: «رسول خدا(ص) براي شما در اسوه بودن كافي است.» (نهج البلاغه، خطبه 160، بند 14) امام صادق (ع) نیز با تذکر دادن اهمیت الگوهای عینی مى‌فرمايند: «مردم را با رفتار خويش به حق دعوت كنيد نه با زبان خويش.» (سفينه البحار، ج 2، ص 278.) جمع بندی: ابزارهای ارتباطی و پیام رسان که می‌تواند بهترین وسیله برای رابطه بخشیدن به افراد مختلف بشر باشد امروزه درست در موضعی مقابل این مسئله ایستاده است و خود دنیایی در عرض دنیای واقعی ایجاد کرده‌اند. دنیایی که ما آن را مجاز می دانیم و اعمال خویش را در آن خارج از چارچوب شرع و بدور از محاسبه پروردگار می‌انگاریم و این حس رهایی و کشش‌های لذت پسندانه ما را به استفاده هرچه بیشتر از این فضا در راستای لذت گرایی می‌کشد. حضور زندگی گونه ما در این فضا باعث محبوبیت این فضا و برخی افرادی می‌شود که برای ما در آن مهم هستند و این مسئله کششی عجیب درکاربران ایجاد می‌کند که آنها را به شباهت با مسائلی که برایشان دغدغه، مهم و ارزشمند شده‌اند می‌کشاند. این پدیده الگوگزینی اگر با شناخت دینی و به سمت الگوهای رفتاری درست هدایت نشود مخاطب را به سوی لذات مادی و شهوانی می‌کشاند. منابع: قرآن نهج البلاغه غلامحسین عیوضی، زمستان 1389، سبک زندگی تلویزیونی و مصرف، فصلنامه فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده، سال پنجم، شماره 16 رسول ربانی و یاسر رستگار، 1387، سبک زندگی و فرهنگ مصرفی، مجله مهندسی فرهنگی، شماره 23 و 24 اتكينسون، ريتا و همكاران (1983)، زمینه‌ی روانشناسي، ترجمه محمدتقي براهني، جلد اول، تهران، انتشارات رشد مارلت، جی.آلن و دیگران (1381)، روشهای الگوگزینی، ترجمهء پروین غیاثی، شیراز، نشرراهگشا. سایت مقام معظم رهبری (حفظه‌ا...) ویکی پدیا
هر فرد به طور میانگین 180 هزار کلمه در ماه در فضای مجازی مطلب می خواند، یعنی به اندازه دو کتاب 300 صفحه ای. این180 هزار کلمه پراکنده،غیرهدفمند و سرسری خوانده می شوند که به اطلاعات بند انگشتی شناخته میشود. اطلاعاتی که شبیه اقیانوسی است که عمق یک میلی متری دارد. 📕کتاب بخوانیم
animation.gif
184.3K
👤 : عاطفه یاریان 💭 برای مصرف فضای مجازیدر خانه، قانون بگذارید...
هوش سفید ✍ سید علیرضا آل داود 1⃣ رفتار کاربران ایرانی حتی با انگاره‌های لیبرالیسم هم در فضای مجازی منطبق نیست چه برسد به رفتار اسلامی ـ ایرانی، نشانه آن بستن آی پی ایرانیان در اینستاگرام در دسترسی به صفحات سلبریتی های بین المللی و مسئولان سیاسی دیگر کشور هاست. دلایل آنرا در این رشته توئیت مختصر مینویسم 2⃣افرادی که زیاد از فضای مجازی استفاده می‌کنند، احساس دوگانه‌ای از خوب بودن و احساس گناه داشتن دارند؛ آنها وقتی که در این فضا قرار می‌گیرند، وضعیت هویت نامشخص را به دست می‌آورند، ورود بی‌هویت در اینترنت از اصلی‌ترین جنبه‌های ارتکاب جرم، گناه و خیانت با استفاده از این ابزار است. 3⃣اکثر ما فکر مى‌کنیم اعتیاد تنها مربوط به مصرف ترکیبات شیمیایى و موادى چون الکل، و مواد مخدر... است، اما هرگاه یک عادت به یک اجبار تبدیل شود، مانند قمار، مصرف مواد مخدر، الکل یا حتى بازى کامپیوترى، چت کردن، پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی و ... مى‌تواند اعتیاد به حساب آید 4⃣سرّ اختلاف اینترنت با دیگررسانه‌ها و خصیصه اعتیادزاى آن دراین است که جوان هنگام کار بااینترنت به دنبال هویت‌یابى و تعامل اجتماعى است و این فرایند اجتماعى شدن است که آن را اعتیادآور کند؛ دشمن با همین نکته به دنبال نفوذ و تخریب هویت مستقل افکار عمومی بخصوص جوانان و نوجوانان است 5⃣به دلیل بمباران خرده اطلاعات نیز در این فضا افراد دچار «توهم همه‌چیز دانی» می‌شوند و این یعنی از دریافت محتوای عمیق و تفکر بر روی آن کم‌کم جدا شده و این موضوع منتج به کاهش رتبه علمی، فراموشی و حواس پرتی شدید می‌شود 6⃣معتادان اینترنتی کم کم دوپامینی می‌شوند یعنی مدار پاداش و لذت در مغزهای آنان آنچنان تقویت شده که به جای وقت صرف کردن و زحمت برای نوشته‌های شخصی با کپی‌پیست دهها مطلب بی‌ارزش و دریافت متقابل آنها، خود و دیگران را دچار مشکلات پنهان بسیاری می‌کنند و حتی انتشار شایعات هم سهیم می‌شوند 7⃣اضطراب اطلاعاتی نیز یکی از آثار انفجار یا سرریز اطلاعات محسوب می‌شود که امروزه در شبکه‌های مجازی این مورد به وفور به چشم می‌خورد؛ بر اساس نظرهای مختلف، اضطراب اطلاعاتی از افزایش مداوم فاصله بین آنچه که ما می‌فهمیم و می‌دانیم با آنچه که فکر میکنیم که باید بدانیم ناشی می‌شود. 8⃣«سرقت اطلاعات و ذائقه‌سنجی افراد» در جامعه توسط شبکه‌های اجتماعی مجازی و ابزارهای هوشمند، که این ذائقه‌سنجی منجر به ذائقه‌سازی می‌شود. در عصر ما این ذائقه‌سازی در مسائل غیر دینی، شیطان‌گرایی، مسائل جنسی، خشونت‌طلبی، قتل و غارت و ... انجام می‌شود 9⃣«فعال شدن مسیر لذت‌جویی در مغز انسان»، یعنی در دنیای همیشه متصل به اینترنت، مغز ما ناخودآگاه در دام لذت‌جویی می‌افتد که از اثرات بسیار منفی آن این است که اگر فردی در مسیر هرزه‌گردی و پورنوگرافی قرار گیرد، تصویر‌سازی ذهنی و زنای ذهنی است که کم‌کم به یک نوع اعتیاد تبدیل می‌شود. 🔟دربارة تأثیر استفاده از این ابزار، با توجه به تحقیقات، می‌توان گفت گرایش و اتکای شدید و افراطی به رایانه و آموزش مجازی و نیز به کارگیری فناوری ارتباطی ـ اطلاعاتی باعث بیگانگی انسان از خویشتن خویش که همان فطرت خدایی است می‌شود؛ این ازخود بیگانگی موجب جهان بیگانگی خواهد شد. 1⃣1⃣نیل پستمن معتقد است رایانه در شکل کنونی ممکن است به حل بعضی مسائل شخصی کمک کند اما ارزشهای اخلاقی و اجتماعی را سست می‌کند و به حاشیه می‌راند. مصاحبه کامل را در لینک زیر بخوانید http://tn.ai/1176768 @aledavood
بسم الله الرحمن الرحیم ✅ اگر چه اعطای اینترنت بدون فیلتر به هاتگرام و تگرام طلایی به منظور دور زدن فیلتر تلگرام ضربه سختی به پیام رسانهای داخلی وارد کرد. اما این واقعیت را نیز اثبات کرد که بیش از 30 میلیون کاربر ایرانی با علم به داخلی بودن نرم افزار " هاتگرام و تلگرام طلایی" به آنها مراجعه کرده اند و در واقع با یک رفتار معنادار فیلتر شکن ایرانی را بر فیلتر شکن خارجی ترجیح داده اند. ✅بررسی آمار ترافیک درگاه بین المللی اینترنت کشور بیانگر این واقعیت است که بعد از فیلتر تلگرام تنها ده درصد حجم بازدید از تلگرام از طریق فیلتر شکن های خارجی بوده است . این آمار نشان می دهد که مشکل کاربران ایرانی در مراجعه به پیام رسانهای خارجی مشکل امنیتی نیست. مردم علیرغم تبلیغات گسترده دشمن به نهاد های امنیتی جمهوری اسلامی ایران کاملا اعتماد دارند و نرم افزارهای داخلی را بر خارجی ترجیح می دهند. ✅ این رفتار مردم یک پیام برای مسئولین فضای مجازی کشور دارد و آن این است که به جای سرمایه گذاری برای دسترسی کاربران ایرانی به پیام رسانهای خارجی همه تلاش خود را برای بالا بردن کیفیت پیام رسانهای داخلی بکار گیرید . ✅اگر سرمایه گذاری که دولت بر روی فیلترشکن هاتگرام و تلگرام طلایی انجام داد, صرف پیام رسانهای داخلی می شد, امروز به جای اینکه شاهد مهاجرت 40 درصدی کاربران تلگرام به پیام رسانهای داخلی باشیم شاهد مهاجرت 90 درصدی آنها بودیم. در عین حال دشمن به داده های عظیم (big data) کشوردسترسی نداشت و از شر استثمار و استعمار نوین شبکه های اجتماعی خارجی در امان بودیم. عبدالصمد خرم آبادی
هوش سفید: 🔴افشاگری سید علیرضا آل داود در گفتگو با خبرگزاری تسنیم: 🔶فیلترشکن‌های "تلگرام" در کدام بخش وزارت ارتباطات مستقر هستند + سند 🔊 http://tn.ai/1779074
❎نفر دوم ناتو چگونه‌ چهره‌ لطیفی‌از‌خود‌به‌نمایش‌گذاشت!❎ کولیندا گرابار-کیتاروویچ، زنی که آغوش گشوده‌اش برای اعضای تیم ملی فرانسه و کرواسی باز شد، چه کسی است؟ او پیش از آنکه رئیس جمهور کرواسی شود، سال‌ها معاون دبیرکل ناتو بوده است؛ بزرگ‌ترین پیمان نظامی جهان. مادرانه‌های ایشان را برای کودکان و جوانان افغانستان و عراق و لیبی و سوریه می‌توان توضیح داد!🚨🚨🚨 پس از بازی فینال جام جهانی فوتبال، تصاویر رئیس جمهور کرواسی که کشورش پس از باخت در فینال، نایب قهرمان جام محسوب می‌شود، به شدت همه جا پر شد. این جذابیت زیاد به زن بودن او مرتبط می‌شد و غربگرایان ایرانی کوشیدند از این زن و آغوش گشوده‌اش برای همه اعضای تیم ملی کرواسی، اینجا در ایران چهره‌ای لطیف و مهربان بسازند. چهره‌ای که رئیس جمهور کرواسی هم علاقه داشت از او ساخته شود و غربگرایان ایرانی به کمکش شتافتند. روزنامه شهروند تیتر یک با عکس بزرگی از این زن زده که «تحسین جهانی برای بانوی شطرنجی» و آفتاب یزد با عکس بزرگی از او تیتر زده که «پدیده جام جهانی». زهرا احمدی پور، معاون سابق رئیس جمهور روحانی هم برای عقب نماندن از قافله تحسین و تمجید توئیت زده که «رئیس جمهور کرواسی مثل یک مادر با عشق، تمام بازیکنان خودش و تیم حریف را بغل کرد و آخرین رئیسی بود که برایش چتر آوردند. کاش دنیا رهبران زن بیشتری داشت.» حتی علی مطهری که قدیم‌ها بر مسائل فرهنگی اسلام حساسیت زیادی داشت، در یک نظر کارشناسی! گفت: این آغوش رئیس جمهور کرواسی جنسی نبوده و مادرانه است! ◀بر پایه گزارش جوان، اما کولیندا گرابار-کیتاروویچ، زنی که آغوش گشوده‌اش برای اعضای تیم ملی فرانسه و کرواسی باز شد، چه کسی است؟ او پیش از آنکه رئیس جمهور کرواسی شود، سال‌ها معاون دبیرکل ناتو بوده است؛ بزرگ‌ترین پیمان نظامی جهان. از همین رو این پیام زیر توئیت احمدی‌پور جالب توجه است: «اطلاع دارید که این خانم یک سرهنگ ارتشی و نفر دوم ناتو بوده؟ مادرانه‌های ایشان را برای کودکان و جوانان افغانستان و عراق و لیبی و سوریه می‌شود برای ما هم توضیح بدهید؟» این سرهنگ خانم تلاش کرد چهره‌ای مهربان از خود به نمایش بگذارد و به نظر می‌رسد حداقل در میان غربگرایان ایران شدیداً موفق بوده است و آن‌ها مقهور خنده و آغوش او شدند و روی خشن این سرهنگ ناتو را کلاً سانسور کردند.▶
مردم عجیبی هستیم؛ حتی هندوانه را به شرط چاقو می‌خریم که مبادا کال باشد و کلاه سرمان برود، اما در افکار و عقایدی که خانواده و جامعه از بدو تولد به ما تحمیل کرده‌اند، ذره‌ای تأمل و تحقیق نمی‌کنیم وآنها را همچون هندوانه‌ای دربسته، اما با ایمان به شیرین و سرخ بودنش می‌پذیریم. هندوانه کال و نارس آسیبی به ما نمی‌زند و در بدترین حالت چند هزار تومان زیان مالی می‌بینیم، ولی افکار و عقاید و باورهایی که از خانواده و محیط جغرافیایی که در آن زاده و رشد کرده‌ایم به ارث برده‌ایم، در صورت اشتباه بودن، زندگی و عمرمان را تباه خواهند کرد...!
سازي(REACTION FORMATION):  واكنش سازي و يا واكنش وارونه زماني است كه شما ونيت خود را  بطور آميزي آن چيزي كه بوده ابراز ميكنيد. 🔰 نوعي تظاهر و وانمود كردن. 🔹مثال: پسری كه گرايشش به همجنس خود است، نسبت به همجنس گرایان ابراز نفرت ميكند. 🔹مثال: شما از مهماني بدنتان مي آيد اما بيشتر از ميهمانان ديگر به وي احترام گذاشته و به اصطلاح تحويلش ميگيريد. 🔹مثال: زن متاهل از بيم آنكه همكارش به وي علاقه مند نگردد با همكار مرد خود بدرفتاري ميكند. 🔹 مثال: يك مرد خشن و پرخاشگر ممكن است با اين رفتار ميخواهد ترديدها و ناتوانيهاي جنسي خود را پنهان سازد 🔹مثال: استاد دانشگاهي كه تصور ميكند از دانش علمي كافي برخوردار نيست بيشتر از واژه ها و اصطلاحات پيچيده و علمي استفاده ميكند.