eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯 🎯تصاویر؛ میدان‌های جدید جنگ ❇️کشورهایی که سودای جنگ در سر دارند، به جای آن که به دنبال جنگ در میدان‌هایی واقعی باشند، به دنبال آنند تا از طریق انتشار تصاویر ملموس یا تصاویر ذهنی، فاتحان میدان جنگ باشند. ❇️در جریان جنگ ویتنام، سیاست‌مداران به این نکته پی بردند که باید حضور رسانه‌ها را در جریان جنگ کمتر کرد؛ زیرا گزارش‌ها از جنگِ درجریان موجب شد تا حمایت‌های ملی و بین‌المللی از آمریکا در طول جنگ کاهش پیدا کند. بی‌تردید، جنگ ویتنام شکستی مفتضحانه و باتلاقی برای آمریکا بود و تبعات آن، حتی تا امروز، دامن‌گیر این کشور بوده است. با این حال، تصویری که از این جنگ در رسانه‌ها به نمایش درآمد، تصویری پیروزمندانه بود که حضور نیروهای آمریکا، هزاران کیلومتر آن طرف‌تر از مرزهایش، برای مقابله با گسترش کمونیسم در ویتنام جنوبی را توجیه می‌کرد. هرچند، بعدها فیلم‌هایی سینمایی، مانند غلاف تمام فلزی (1987)، آشکارا، به نقد جنگ ویتنام پرداختند، تصاویری که در آن زمان از این جنگ به نمایش درآمد، آن‌قدر قانع‌کننده بود که نیروهای داوطلب را برای حضور در جبهه جنگ مجاب کند. ❇️همچنین، از جنگ فالکلند که بعدها، به‌عنوان نماد ناسیونالیسم حکومت مارگارت تاچر مطرح شد، کمترین گزارش تصویری موجود است. علت آن این است که دولت بریتانیا حضور رسانه‌های آزاد و مستقل را در میدان جنگ محدود کرد تا از این طریق، تصویر دل‌به‌خواه خود را از جنگ به نمایش درآورد. این شواهد، گزارش‌هایی است که میرزوئف در کتاب «مقدمه‌ای بر فرهنگ بصری»، برای بیان این نکته که امروز تصاویر، تبدیل به میدان‌های جنگ شده‌اند، بیان می‌کند. ❇️، همواره قربانی گزارش‌های سوگیرانه بوده است؛ تاآنجایی‌که این پرسش به وجود آمده است که آیا واقعیت، جدای از روایت‌های افراد، وجود دارد؟ تعریفی ساده از واقعیت آن است که بگوییم هر آنچه در زمانی مشخص و در مکانی معین در جهان واقعی رخ می‌دهد، واقعیت است. اما، این داستان‌ها و هستند که واقعیت‌ها را برای ما بیان می‌کنند و تجربه‌ها و آگاهی‌های ما را شکل می‌دهند؛ چیزی که از آن، تعبیر به «ساختارهای دانش» می‌شود. ❇️امروزه، این تصاویر هستند که عهده‌دار بیان واقعیت‌ها و حتی آن، برای مردم هستند و در چنین شرایطی، بدیهی است که قدرت، جریان انتشار تصاویر را، شخصاً، به دست گیرد. بد نیست، برای فهم بهتر این موضوع، مثالی ملموس بزنیم. شعاری که جریان تکفیری داعش از آن استفاده می‌کرد تا به‌واسطه آن شهرها را فتح کند، این بود: النَّصرُ بِالرُّعبِ؛ . هرچند، استفاده از این تکنیک ریشه‌ای تاریخی دارد، موید آن است که تصویر ذهنی و ملموسی که از داعشِ ترسناک و وحشی در رسانه‌ها وجود داشت، نقش به‌سزایی در فتوحات این گروه تکفیری داشت. ❇️به این ترتیب، دیگر، کشورهایی که سودای جنگ در سر دارند، به جای آن که به دنبال جنگ در میدان‌هایی واقعی باشند، به دنبال آنند تا از طریق انتشار تصاویر ملموس یا تصاویر ذهنی، فاتحان میدان جنگ باشند؛ زیرا، . به این ترتیب، تصاویر ارزش مبادله پیدا می‌کنند و به کالاهایی تبدیل می‌شوند که خشونت و ترس را برای مردم به همراه دارد. به عبارتی، آنچه خونین‌تر است، جریان را به دست می‌گیرد و به لید خبری تبدیل می‌شود ❇️مثالی که بودریار به آن اشاره می‌کند، جنگ اول خلیج است. او معتقد است این جنگ پیش از آن که در واقعیت رخ داده باشد، در رسانه‌ها رخ داده است؛ یعنی، درواقع، جنگی رخ نداده است. برای مثال، «فيلم‌هاي گرفته‌شده توسط دوربين هواپيماهاي ارتش آمريكا در جنگ براي بيرون‌راندن نيروهاي عراقي از كويت ايماژهايي فوق‌واقعي هستند؛ زيرا اين تصاوير چنين القا مي‌كنند كه استفاده از بمب‌هاي هوشمند يا موشك‌هايي كه با پرتو ليزر هدايت مي‌شوند و با دقت بسيار زياد به هدفِ ازپيش‌تعيين‌شده اصابت مي‌كنند، مانع از تلفات غيرنظاميان مي‌شود. حال آنكه در واقعيت، بسياري از كساني كه در جريان اين جنگ جان باختند، غيرنظامياني بودند كه قرباني اشتباه‌هاي مكررِ نظاميان آمريكايي و هم‌پيمانان‌شان شدند. حتي تعداد درخور توجهي از خود اين نظاميان به‌سبب آتش خودي كشته شدند و اين نشان مي‌دهد كه واقعيت جنگ غرب عليه عراق چيزي جز آن بوده است كه رسانه‌ها با انتشار فيلم و تصاوير القا مي‌كردند.» 🌀متن کامل یادداشت خواندنی مهدی کاشفی‌فرد ـ دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه تهران را در لینک زیر بخوانید:👇 http://bashgah.net/%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d9%88%db%8c%d8%b1%d8%9b-%d9%85%db%8c%d8%af%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%ac%d9%86%da%af/
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
30.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦چند وقتی می‌شود که سریال به پایان رسیده اما هنوز حواشی آن تمام نشده است. ‌ 🔺 از فعالان فرهنگی این را به دلیل پخش صحنه‌های خشن و قتل‌های خشونت آمیز، نماد فعالیت جریان نفوذ در صدا وسیما دانست. او اگرچه نقد خود را به طور کلی به ساختار صداوسیما وارد کرده اما جلیلی مشخصا در خصوص «بوی باران» یک عامل را علت مخالفت خود با این سریال می‌داند؛ نمایش خشونت و افزایش فشار روانی بر مردم آن هم در شرایط نامناسب اقتصادی. ‌ 🔺آیا واقعا سریال‌هایی مثل بوی باران بر روان ما موثر هستند؟‌ روان‌شناسان و اساتید ارتباطات پاسخ می‌دهند. ‌ 📲 @savaderesanei
سواد رسانه و روانشناسی
‌⭕️گراف ارتباطی کاربران شرکت‌کننده در موج دختر آبی: 🔻این گراف دارای ‌‏۳۰ هزار ‏نود و ‌‏۱۲۰ ‏هزار یال است. نودها (هر گره) نشان دهنده کاربران بوده و براساس میزان انتشار محتوای آنها ‏وزن‌دهی ‏شده‌اند. یال‌ها هم ارتباط ‏میان ‏کاربران (ریتوییت، منشن و ریپلای) را نشان می‌دهند.‏ 💢کاربرانی که نقش پررنگی در جریان‌سازی موضوع دختر آبی داشته‎‌‎اند در گراف ارتباطات‌ این موج به چهار ‏دسته تقسیم ‏می‌‌‎شوند. این دسته‌بندی از یال‌های موجود کاربران، تأثیر گرفته و بر اساس کاربران قرار ‏گرفته در مجاورت هم ایجاد شده ‏است.‏ 1️⃣ دسته اول: کاربران سلطنت‌طلب و مخالف نظام، منابع و فعالان رسانه‌ای خارج از کشور 👥 کاربران شاخص: نایت واچ، ‏RezaPahlavi، حشاشین، محمدمظفری، تناسلی، مسیح علی‌نژاد، امیراعتمادی، ‏سینا ولی اله و ...‏ 🔻 کاربران این دسته که به رنگ قرمز مشخص شده‌اند، بیشترین فعالیت را در این موج داشته و محتوای ‏بیشتری ‏در مقایسه با ‌‏سایر دسته‌ها منتشر کرده‌اند. برخی از کاربران واقع در لبه سمت چپ گراف، که یال یکسویه‌ی ‌‏زیادی را دارند، جزو کاربرانی ‌‏محسوب می‌شوند که فعالیت ربات‌گونه داشته و به بازنشر محتوای دیگر کاربران ‏پرداخته‌اند.‏ 🔻 فعالان رسانه‌ای خارج از کشور غالباً در سمت راست خوشه‌ی کاربران معارض و نزدیک به کاربران رسانه‌ای داخل ‏کشور قرار ‌‏دارند. ‎این کاربران که عمدتاً رسانه‌ها یا فعالان این حوزه و جزو مخالفین جمهوری اسلامی محسوب ‏می‌شوند، در ‏بخش میانی ‌‏گراف قرار دارند.‏ 2️⃣ دسته دوم: فعالان رسانه‌ای داخلی و سلبریتی‌ها 👥 کاربران شاخص: محمد مساعد، صبا آذرپیک، محمدرضا زائری، سهند ایران‌مهر، مهناز افشار، باران کوثری و ... 🔻 این دسته در مرکز گراف و نزدیک به فعالان رسانه‌ای خارج از کشور قرار است.‏ 3️⃣ دسته سوم: مسئولان و فعالان سیاسی کشور 👥 کاربران شاخص: پروانه سلحشوری، علی مطهری، مصطفی تاجزاده، معصومه ابتکار، شهین‌دخت مولاوردی و ... 🔻 گراف به خوبی نشان می‌دهد که فعالان رسانه‌ای نزدیک به مسئولان و ‏فعالان سیاسی ‌‏قرار گرفته‌اند و مجاورت این دو گروه با هم، مشخص است. 4️⃣ دسته چهارم: کاربران ارزشی و انقلابی 👥 کاربران شاخص: علی‌اکبر رائفی‌پور، علی قلهکی، علی سیستانی، امیرحسین ثابتی، فرشته عسکری، شوق ‏پرواز، ‏سیدعلیرضا ‌‏عابدی و ‎ ...‎ 🔻 در بین اعضای این دسته نیز شاهد کاربرانی هستیم که فعالیت ربات‌گونه‌ی آنها، تعداد یال‌های یکسویه‌شان را ‌‏افزایش داده و در ‏لبه ‏سمت راست گراف، دورتر از اعضای اصلی دسته قرار گرفته‌اند.‏ 💢در بخش دیگری از تصویر، هشتگ‌‌ مربوط به هر دسته بررسی شده اند. هشتگ‌های سمت چپ تصویر غالبا جزو ‏هشتگ‌های ‌‏بکاربرده شده توسط مخالفین جمهوری اسلامی بوده و هشتگ‌های سمت راست نیز بیشتر در محتوای مربوط به ‏کاربران ارزشی و انقلابی ‌‏دیده می‌شود‎. 📚رسانه ویدیوچک-پایشگر
*رسانه ها بیطرف نیستند. *ما آنچه را رسانه می خواهد، می بینیم. *واقعیت بیان شده از سوی رسانه، لزوما همان حقیقت نیست. 💢نکته: حتی در دوران اشباع رسانه‌ای هم می توان فاجعه انسانی عظیمی را ندید و موضوعاتی برایمان اهمیت پیدا کنند که توسط رسانه ها و شده اند. ما همان چیزی را می بینیم که رسانه‌ها می خواهند. سانسور رسانه ای در عصر رسانه با رخ می دهد و نه با محدودیت. در بزرگراه اطلاعاتی برخی حقایق قربانی می شوند. مخاطبان با اتکاء به سواد رسانه ای ضمن مواجهه نقادانه با محتوای رسانه‌ای، سرخط خبرها را لزوما مهمترین خبرها نمی دانند.
🚦در دنیای مطبوعات، خبر فوری ارزشمندترین چیز است. خبرگزاری‌ها به هم فخر می‌فروشند که قبل از بقیه اخبار را انعکاس داده‌اند و هیچکس سرعتش به پای آن‌ها نمی‌رسد. اما این میل به گزارش سریع اخبار، این روزها وضعیت عجیبی به بار آورده است. به محض آنکه اتفاقی می‌افتد، صدها سایت خبری پر می‌شود از مطالبی مشابه. همگی نصفه‌نیمه، عجولانه و سرهم‌بندی‌شده. آیا واقعاً سرعت اینقدر ارزش دارد که به پای آن، همۀ استانداردها و اهداف دیگر خبررسانی را فدا کنیم؟ بعضی معتقدند که «نه». ▫️ترجمان علوم انسانی
🔻تشبیه جالبی درباره وجود دارد. جان کودک مثل " " است. هرچه پیرامونش باشد، جذب می کند. مراقب چیزهایی که کودکتان و باشید. 🔺فیلم، کتاب، موسیقی، اسباب بازی و هر رسانه دیگری که در اختیار کودک است را با دقت زیر نظر داشته باشید. 🔔 هرگز فراموش نكنيد پدر، مادر شدن راحت است، ولی پدر و مادر خوب ماندن، سخت است.
✳ رِسانه یا رَسانه، واژه ای که هنوز اشتباه می گویند و می نویسند 📝 منصور ساعی،استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ✅ حدود 14 ماه پیش(24 تیرماه 97)، استاد سید فرید قاسمی، استاد خوشنام و پرتلاش تاریخ روزنامه نگاری ایران در یک یادداشتی در روزنامه هفت صبح به اشتباه عجیب تلفظ مفهوم«رِسانه» به صورت«رَسانه» با فتح «ر» در «رِسانه ملی» پرداخت. معنای رسانه با فتح«ر» به معنای حسرت و اندوه است و در حالی که «رِسانه» با کسر«ر» به معنای وسیله انتقال و تبادل پیام است. استاد اشاره کرده بودند که رسانه ملی با فتح «ر» به معنای «حسرت ملی» است. ✅ شاید بسیاری از جمله نهادها متولی امر نظیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی و حتی وزارتخانه فرهنگ و ارشاداسلامی نیز این یادداشت کوتاه جذاب و انتقادی استاد فرید قاسمی درمورد غلط رایج و استفاده نادرست واژه«رَسانه» با فتح«ر» در بیان شفاهی و عناوین درج شده در نشریه ها و وب سایت ها را ندیدند. ✅ اما مسئله من تکرار سخنان استاد و انتقادهای درست ایشان نیست، بلکه این است که نه برنامه سازان، مجریان و گویندگان صداوسیما، گامی در راه تلفظ درست آن برداشتند و نه حتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و زیر مجموعه های آن نسبت به اصلاح آن کلمه در متون و نام وب سایت ها و نشریات خود اقدام کردند. ✅ جالب است که وقتی وارد سایت «سامانه جامع رسانه های کشور می شوید» می بینید که در آدرس سایت(URL) آن چنین آمده است: http://www.e-rasaneh.ir/. یعنی رسانه یا فتح«ر» نوشته شده است که معنای واژه e-rasaneh همان «حسرت و اندوه الکترونیک» است. ✅ همچنین در نشانی اینترنتی دفترمطالعات و برنامه ریزی رسانه ها و همچنین نام انگلیسی فصلنامه رِسانه به صورت https://rasaneh.farhang.gov.ir/ با فتح «ر» آمده است. ✅ ضروری است که حداقل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود را متولی اموررِسانه ای در کشور می داند، از تلفظ و نوشتن صحیح آن در متون، پورتال ها و وب سایت ها ونشریات چاپی و الکترونیکی خود استفاده کند و حتی با همکاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان یک دستور العمل برای همه رسانه ها و سازمان های مرتبط ابلاغ کند.
💢کدام من؟! 🔸یکی از کارکردهای امکان داشتن هویت چندگانه است. افراد می‌توانند با نقاب‌های مختلف و شخصیت‌های حتی گاه متضاد با دیگران در ارتباط باشند. 🔸فقدان اعتماد به نفس، میل به پنهان‌کاری، لذت کنجکاوی و سرک کشیدن به دنیای دیگران با حفظ محرمانگی، برخی از دلایل این رفتار هستند.
🔰۱۰ مورد از اصول اخلاقی و آدابی که مناسب است در محیط مجازی و شبکه‌های اجتماعی رعایت کنید: ۱- هر چیزی را فوری share نکنید . ۲-هر چیزی را هر جایی پست نکنید! ۳-لطفا از شدت آزادی بیانی که در گروه‌های مجازی وجود دارد، ذوق‌زده نشوید . ۴-اول از همه ، اهداف گروهتان را مشخص کنید. ۵- هر کسی را به هر گروهی اضافه نکنید. ۶- حجم خبرهای بدی را که به اشتراک می‌گذارید خودآگاهانه و با وسواس کنترل کنید ! ۷- گاهی تماشاگر باشید. ۸- واکنش سریع نشان ندهید. ۹- همیشه حواس‌تان باشد که چه پست می‌کنید. ۱۰- مطالب متناسب با مخاطب؛ پست کنید.
📍همواره بر این باور بودم که اگر بتوانیم آموزش سواد رسانه‌ای را به جای پایه دهم، از دبستان آغاز کنیم جهشی قابل توجه در فرزندان این مرز و بوم رخ‌ خواهد داد و در عین حال جامعه‌ای واکسینه‌ شده در برابر هجوم رسانه‌ای خواهیم داشت. امسال این خوشبختی نصیبم شده است در یکی از مدارس ابتدایی تهران، آموزش سواد رسانه‌ای را نه به عنوان یک کارگاه چند ساعته بلکه به عنوان یکی از دروس فوق‌برنامه و ثابت هفتگی برای یک سال تحصیلی در مقطع ابتدایی آغاز کنیم. 📍دانش آموزانی که در گام نخست مسحور رسانه‌ بودن در آنها به چشم می‌خورد و البته بسیار تشنه آموختن هستند. اولین سوالشان سر کلاس درس درباره بازی‌های کامپیوتری، فیلم و ... نیست. آنها درباره «بیت‌کوین» سوال کردند و می‌گفتند می‌دانند هوش مصنوعی چیست. البته که بازی‌های کامپیوتری تمام دغدغه‌شان بود و نسبت به بازی که انجام می‌دانند، تعصب هم داشتند. آنها هویت‌های مبتنی بر بازی برای خود ساخته بودند؛ ما فیفایی‌ها، ما کال آف دیوتی‌ها و... 📍برای آنها از اینکه در پایه دهم کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای دارند گفتم و البته از و اینکه دانش آموزان ما مدال‌آور هستند و خیلی علاقه نشان دادند که المپیادی شوند. 📍این سخن‌گفتن با هیجان درباره فعالیت‌های رسانه‌ایشان و تشنگی برای فراگیری و اینکه درباره کنش‌های رسانه‌ایشان حرف بزنند و کسی بشنود یعنی نیاز است سواد رسانه‌ای از دبستان به طور جدی وارد سیستم آموزشی شود. کاش مدیران آموزش و پرورش این نکته را جدی بگیرند که دانش آموزان هم شبکه‌های اجتماعی دارند هم به غیر از دو نفر، مابقی موبایل و تبلت و کنسول های بازی داشتند، اکثرا جدیدترین انیمیشن‌ها را تماشا می‌کنند و ...و این یعنی باید همانطور که سواد خواندن و نوشتن را فرامی‌گیرند سواد استفاده و مدیریت رسانه را نیز فرا بگیرند. 📍این دانش آموزان کل هفته را با رویای رسیدن پایان هفته و انداختن خودشان به آغوش رسانه‌هایی که انتخاب کرده‌اند، سپری می‌کنند. نیاز به آموزش سواد رسانه‌ای از دبستان را به‌طور جدی در دستور کار قرار دهید که هر روز دیر اقدام کردن، ظلم در حق فرزندان این مرز و بوم است.
👍تجربه زندگی بدون 💢فیس بوک پروژه آزمایشی حذف لایک از پلتفرم این شبکه اجتماعی را در استرالیا نیز اجرایی کرد. 💢بدین ترتیب کاربران استرالیایی در فیس‌بوک از این پس می‌توانند پست های دوستان خود را لایک کنند اما قادر نخواهند بود که تعداد لایک‌های پست موردنظر و همچنین کسانی که آن را لایک کرده یا واکنش نشان داده‌اند، را مشاهده کنند و این اطلاعات تنها برای کسی که پست مذکور را به اشتراک گذاشته و صاحب پروفایل است، قابل مشاهده خواهد بود. 💢سخنگوی فیس‌بوک در این باره خاطرنشان کرده است که پروژه آزمایشی حذف قابلیت لایک بدین منظور است تا طراحان این شرکت دریابند آیا حذف چنین امکانی به بهبود و ارتقای تجربه کاربران در شبکه های اجتماعی منجر می‌شود یا خیر. در صورتی که این پروژه موفقیت آمیز باشد، بدون شک برای سایر کشورها نیز اعمال خواهد شد. 💢مدتی پیش از این، شایعهٔ سربسته‌ای پراکنده شد که می‌گفت توییتر می‌خواهد لایک را کنار بگذارد. کاربران اعتراض کردند. "شان پارکر" نخستین مدیر فیسبوک، این شبکهٔ اجتماعی را «» نامیده است که برای «بهره‌برداری از ضعفی در روان انسان» طراحی شده است و این است واقعیت شبکه های اجتماعی و طراحی‌شان؛ بهره‌برداری از ضعف‌های درونی کاربران برای کسب درآمد. ✅نکته: تلاش‌ و رقابتی دیوانه‌وار برای دیده شدن، لایک شدن، متفاوت به نظر رسیدن و نمایش آنچه دوست داریم باشیم و فاصله با آنچه هستیم در اینستاگرام در جریان است. این تلاش را به آب و آتش زدن خود برای ارضای حس کنجکاوی دیگران و کمک به آنها برای سرک کشیدن در زندگی خود باید دانست. 💠پیشنهاد: کتاب «لایک ممنوع» نوشته دکتر سیدبشیر حسینی را مطالعه کنید.
📍چرا تکنولوژی به استبداد می‌انجامد؟ 🔹یوول نوآ هراری، آتلانتیک: 🔻در اکتبر سال 2017، یک کارگر فلسطینی، عکسی را از خود، کنار یک بولدوزر در محل کار، در صفحۀ شخصیِ فیس‌بوکش منتشر کرد. او در کپشن عکسش نوشت: «صبح‌به‌خیر!». الگوریتم ترجمۀ فیس‌بوک، زمانی که حروف عربی را ترجمه می‌کرد، یک خطای کوچک را مرتکب شد و لغت Ysabechhum را که به معنی صبح‌به‌خیر است، Ydbachhum که به معنی به آن‌ها آسیب بزن است، تشخیص داد. سیستم نظارتی، فکر کرده بود که او قصد دارد با بولدوزر از روی [اشغالگران]، رد شود. نیروی امنیتی اسراییل، سریعاً او را دستگیر کرد و زمانی که متوجه شدند در الگوریتم، یک خطا رخ داده است، او را آزاد کردند. حتی پست او از روی فیس‌بوک، پاک شد. آنچه فلسطینی‌ها اکنون در کرانۀ باختری رود اردن تجربه می‌کنند ممکن است فقط پیش‌نمایشی اولیه از آن چیزی باشد که میلیاردها انسان درنهایت، در سرتاسر سیاره، تجربه خواهند کرد. 📌ادامه این مطلب را در سایت باشگاه اندیشه بخوانید: 🔗 http://bashgah.net/go/hou12/
🎯 سلبریتی‌ها چه فرقی با آدم‌های مشهور دارند؟ — سلبریتی‌ها گرچه در شیپور آشنایی می‌دمند، اما فاصله‌ای کهکشانی با مخاطبشان دارند 📍بعضی‌ها را همه می‌شناسند، اما نمی‌شود به آن‌ها گفت «سلبریتی». سلبریتی‌شدن چیزی بیشتر از شهرت لازم دارد. برخلاف آن‌ آدم‌های سرشناسی که شاید از زندگی‌شان چندان سر درنیاوریم، سلبریتی‌ها به‌طرز عجیبی به ما شباهت دارند. مثل ما شوخی می‌کنند، بچه‌دار می‌شوند، و غذا می‌خورند. اما این شباهت ذره‌ای از فاصلۀ کهکشانی آن‌ها با ما کم نمی‌کند. مهم‌ترین اتفاقات زندگی ما به گوش کسی نمی‌رسد، درحالی‌که خبرهای پیش‌پاافتادۀ آن‌ها دنیا را پر می‌کند. این نزدیکانِ بسیار دور واقعاً چه فرقی با دیگران دارند؟ 🔖 ۳۱۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۹ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9537/
✍️/پرونده موضوعی/ ✍️سوادرسانه‌ای، حلقه مفقوده فضای مجازی 💢همه‌چیزدانی رسانه‌ای مولود شبکه‌های اجتماعی و مطالعات سطحی و اطلاعات با عمق یک بند انگشت است. 🔆بخش‌هایی از گفت‌وگوی خبرگزاری آنا با معصومه نصیری ـ قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای، مدرس و پژوهشگر سواد رسانه‌ای 🌀این مدرس سواد رسانه‌ای درباره اینکه آیا سلبریتی ها می‌توانند از فضای رسانه‌ای استفاده کرده و نظر خودشان را به مردم تحمیل کنند و آیا به صرف سلبریتی بودن می‌توان در این حیطه ورود پیدا کرد، گفت: متاسفانه از آفت‌های این روزهای همه ما رسانه‌ای است که مولود شبکه‌های اجتماعی و و اطلاعات با است. این روزها همه درباره همه چیز متخصص هستند و این آفتی است که گریبان‌گیرمان شده است. این مساله ای است که گریبان سلبریتی‌ها را نیز گرفته و متاسفانه شاهد اظهارنظرهای گاها غیرکارشناسی از سوی این افراد هستیم که تبعات خاص خود را نیز به همراه دارد. 🌀قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای گفت: خود اینکه بدانیم کجا باید سکوت کنیم و کجا سخن بگوییم در عصر رسانه شاخص باسوادی محسوب می‌شود. در دنیا البته سلبریتی‌ها در حوزه‌های خاصی که فرهنگ سازی عمومی است و یا حوزه‌های اخلاق اجتماعی به کمک سایر نهادها آمده و یاری گر هستند اما اینکه در فعل سیاسی، بین‌المللی، پزشکی و... هم توسط سلبریتی‌ها شاهد اظهار نظر باشیم مساله‌ای است که نیاز به دقت دارد. 🌀نصیری افزود: کنشگری‌های گروه‌های مرجع به جهت اینکه بر روی مخاطبان تأثیر دارند، باید با دقت صورت گیرد از لباس پوشیدن تا صحبت کردن و اشاعه نظر. شاید وقت آن رسیده باشد افراد در تخصص خود ورود کرده و اظهارنظر کنند و مخاطب نیز یاد بگیرد نظر تخصصی را از متخصص بشنود و قبول کند. 🌀وی با بیان اینکه در روزگار درگیر بودن با تمام عیار علیه کشور، بی سوادی یا کم سوادی رسانه‌ای مردم اثرات و تبعات گاها غیرقابل جبرانی می‌تواند به همراه داشته باشد، گری از سوی مردم و از سوی مسوولان را موجب فراگیری آموزش‌های سواد رسانه‌ای دانست. ✅متن کامل این گفت‌وگو را در لینک زیر بخوانید: https://ana.ir/fa/news/45/418279
📍ادوارد سعید، دروغ‌ها را فاش می‌کند! 🔻ادوارد سعید، متفکر مهم فلسطینی، درباره شرق‌شناسی هشدار می‌دهد. او می‌گوید تصویری که غرب از ما ساخته است تا چه حد دروغین و ظالمانه است. ادوارد سعید این کار را چگونه و با چه استدلالی انجام داد؟ 📌 نسخه با کیفیت: 🔗 http://bashgah.net/go/sa9e/
◾️موجودی عجیب به نام سلبریتی ▫️ 🖌نگاهی به فضای سلبریتی کشور به قلم رضا شهلا روانشناس و رواندرمانگر تحلیلی ◾️در همه جای دنیا عطش عجیبی برای پیگیری سلبریتیها وجود دارد. مهم این است که مردم با دیدن آن بتوانند رویایی از آن چه را ندارند، در سر بپرورانند. به همین خاطر است که با بررسی سلبریتی های هر جامعه می توان به فرهنگ توده ای و شکاف های اصلی آن جامعه در یک دوره مشخص پی برد. ◾️بررسی اتفاقات اخیر سلبریتی های وطنی حاکی از نهایت آشفتگی، تضاد و ناشناخته بودن جو حاکم سلبریتی های ایرانیست. فرد مورد نظر با حضور در دو فیلم، یا ارايه نمایشی از خود، یا با زدن دو گل در لیگ دسته اول به سلبریتی و تیتر فضای رسانه تبدیل می شود بدون آنکه بداند کجا ایستاده و از اینجا به بعد باید چگونه رفتار کند... 🔗متن کامل این مقاله در لینک : http://bit.ly/CelebritiesSatya
🔹مهدی رستم پور همان خبرنگاری است که چند روز پیش نامه ای به فیفا نوشت تا مقدمات تعلیق فوتبال ایران در خصوص ورود زنان به ورزشگاهها فراهم شود، همان خبرنگاری است که نقش کار چاق کن برای پناهندگی سعید ملایی و مربی اش و خروج مزدک میرزایی را فراهم کرد، از دسته همان خبرنگارانی است که در صداوسیما رشد کرد و بلیط هواپیمای سفرش نیز با پول بیت المال تامین شد و بازنگشت و پناهنده شد. 🔹مصاحبه با شبکه های بیگانه خود به خود جرم نیست، اما تف انداختن روی صورت‌ نامردها و بی غیرت ها از قبل از آقا تختی تا کنون مرام پهلوانان کشتی است. کشتی‌گیرها برای خودشان حرمت قائلند. با هر رذل و خودفروخته‌ای روی تشک نمی‌روند. با خبرنگارانی که هیکل‌شان آغشته به جوهرخیانت است، دست نمی‌دهند و حتی به گفت و گو نمی‌نشینند. 🔸رستم پور خبرنگار است، مترصد فرصت است تا علیه ورزش این کشور دسیسه کند و پاداشش را از ملک سلمان بگیرد. حمید سوریان عزیز، نایب رئیس پر افتخار کشتی ماست. شاید او از سوابق این خبرنگار وطن فروش آگاه نباشد و اینچنین است که از واجب بودن سوادرسانه‌ای برای مسئولان صحبت می‌کنیم.
📌یکه‌تازی ژنرال‌های مجازی ♨️وقتی با سرعت نور به سوی حرکت می‌کنیم 🔻وقتی گوش به فرمانیم... ▪️شبکه‌های مجازی تبدیل به مقر فرماندهی‌ شده‌اند؛ آنها حرف می‌زنند، خط می‌دهند، تبلیغ می‌کنند، پیشنهاد می‌دهند، محروم می‌کنند، تنبیه می‌کنند و دستور می‌دهند! لشکری دارند که گوش به فرمان‌شان است، آدم‌هایی که منتظر دستورات ‌اند. از کجا چه بخرند، چه فعالیتی کنند، به کجا کمک مالی کنند، چه لوازم آرایشی و از کدام برند بخرند، بچه‌های‌شان را چطور تربیت کنند؟ رستوران و کافه کجا بروند؟ چه کنند؟ چطور زندگی کنند؟ چطور ازدواج کنند و... 🔻شرط و شروط تتلو برای هواداران ▪️«تتلو» یا همان «امیرحسین مقصودلو»، خواننده پرحاشیه ایرانی، نمونه دیگری است. صفحه او که چندی پیش با چهار‌میلیون دنبال‌کننده، به دلیل فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک علیه زنان، از سوی اینستاگرام از دسترس خارج شد و حالا در صفحه جدیدی با یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار دنبال‌کننده، فعالیت می‌کند، دو روز پیش، انتشار آهنگ جدید‌ش را مشروط به جمع‌شدن هفت‌میلیون کامنت کرد. هواداران تا روز بعد، ۹میلیون کامنت برایش گذاشتند (اتفاقی که به‌نظر می‌رسد رکورد تعداد کامنت در اینستاگرام را شکسته است) اما چون در مدت تعیین‌شده این اتفاق نیفتاده بود، تتلو آنها را جریمه کرد و گفت که باید تعداد کامنت‌ها را به ۱۳‌میلیون برسانند و آنها هم پیروی کردند! مرد جوانی که برای دنبال‌کننده‌هایش شرط گذاشت که اگر به تعداد خاصی در «لایو» اینستاگرامی او شرکت کنند، با همسرش آشتی می‌کند، یکی دیگر از نمونه‌هاست. 🔻تهدیدهای مسترتیستر با اتکا به فالوورها ▪️...آنها حالا به این معترض‌اند که چرا مستر در برخورد با زن کاریکاتوریست از توهین‌های جنسیتی استفاده کرده و شنیده‌های مجازی نشان می‌دهد، عده‌ای در حال تنظیم شکایت از او هستند. مستر تیستر حالا معترضان را با ۷۰۰‌هزار دنبال‌کننده‌اش تهدید می‌کند، کسانی که او به آنها اگر دستور دهد، سراغ‌شان می‌آیند و صفحه‌شان را به‌اصطلاح «ریپورت» می‌کنند. تعدادی از دنبال‌کننده‌های او هم در چند روز گذشته، به دستورش سر تعظیم فرود آورده‌اند... ❌نکته: شاید اینکه تتلو شرط انتشار آهنگ جدیدش را زدن رکورد کامنت می‌گذارد و عده‌ای پیروی می‌کنند، در نگاه اول خنده‌دار باشد اما چند میلیون نفر این کار را کرده‌اند. یا عده‌ای لایوهای یک فرد را تماشا کردند تا او با همسرش آشتی کند و ... و این نوع کنشگری در شبکه‌های اجتماعی نشانگر بروز و ظهور گونه‌ای از رفتار است که نیازمند نگاهی موشکافانه‌تر به موضوع است. ✅متن کامل را در لینک زیر بخوانید: https://www.isna.ir/news/98063115526/
💢 🔹پیام‌رسان‌ها در ساده‌ترین شکل خود ابزارهای تبادل اطلاعات میان دو یا چند کاربر هستند. این پیام‌رسان‌ها می‌توانند به شکل مستقل باشند مثل تلگرام و یا بخشی از یک رسانه یا شبکه اجتماعی بزرگتر باشند مثل مسنجر فیسبوک و یا دایرکت‌های توییتر. 🔹 همانطور که از تفاوت میان این پیام‌رسان‌ها می‌توان دید، آن‌ها گستره متنوعی از تبادل پیام را فراهم می‌کنند. مثلاً در تلگرام می‌توان اطلاعات متنوع‌تری را نسبت به مسنجر فیسبوک مبادله کرد. ویژگی این پیام‌رسان‌ها امکان ارسال پیام توسط هر یک از اعضای گروه یا مکالمه‌ای است که ایجاد می‌شود، یعنی همه کاربران عضو یک گفتگو در یک پیام‌رسان می‌توانند پیام بفرستند و در گفتگو مشارکت کنند. 🔹بزرگترین انتقاد به این پیام‌رسان‌ها عدم پیوستگی آنها به است. 🔹به عبارتی می‌توان گفت پیام‌رسان‌ها سیاه چاله‌های وب هستند. آنچه در تلگرام نوشته شده است فقط در تلگرام مانده است و قابل استحصال توسط سایر کاربران وب و گوگل نیست. ✏️منبع: "مدیریت شبکه‌های اجتماعی و کسب و کارهای پلتفرمی"، داتیس خواجه ئیان
تیپ شناسی کاربران اینستاگرام (به بهانه ی فراخوان های جنجال برانگیز تتلو) اینستاگرام آن بخش خودشیفته ی شخصیت ما را دوست دارد! اینستاگرام دومین شبکه ی اجتماعی محبوب جهان و شبکه­ ی پرطرفدار آمریکایی ها و ایرانی هاست. این شبکه پس از خریداری شدن از سوی فیس بوک به بازاری مکاره برای خرید و فروش لایک های بیهوده و رقابت برای اشتراک گذاری و جمع آوری لایک کاربران بویژه ستارگان عرصه­ ی تلویزیون و سینما، ورزش و شاخ های اینستاگرامی تبدیل شد. در اهمیت این شبکه همین بس که به استناد نتایج تحقیقی حدود 76درصد اعضای آن را که اغلب نوجوانان و جوانان هویت جو تشکیل داده و هر روز به این شبکه سری می زنند. شواهد و قرائن نشان می دهد که بر ذهن و کنش کاربران این شبکه­ ی عکس محور، وجود نگاه زیباشناختی(پاتری) و رویکرد پست مدرنیستی( مبتنی بر فردگرایی، استقلال طلبی و انزوا جویی) بیش از رویکرد اخلاقی و فرهنگی سایه انداخته است؛ و شاید از همین روست که کارمن فیشن بک معتقد است" اینستاگرام آن بخش خود شیفته ی شخصیت ما را بیشتر دوست دارد"! و بی تردید هر جا خودشیفتگان بیشتر حضور و بروزی داشته باشند و پیوسته به تبرج و خودنمایی بپردازند موجبات دوری و نفرت کاربرانی را فراهم خواهند کرد و همانطور که نیکلاس کار بدرستی خاطرنشان کرده است " در اینترنت و شبکه های اجتماعی هر چه بیشتر به هم نزدیک شویم از یکدیگر متنفرتر می شویم"! بواسطه ­ی ویژگی عکس محوری این شبکه، امروزه تیپ های شخصیتی خودشیفته ای را از هر سنخ و صنفی را به خود جلب کرده است؛ از خودشیفتگان غیر اخلاقی و هنجار شکن چون تتلو گرفته تا خود شیفتگان عاشق پیشه و رومانتیک، خودشیفتگان جبرانی(که در نبود عرصه ای برای کنشگری اجتماعی به این شبکه پناه آورده اند) تا حتی خود شیفتگان نخبه گرا با تحصیلات عالی حوزوی و دانشگاهی. بر اساس نتایج یک تحقیق دانشگاهی(به راهنمایی اعظم راورد راد) تیپ های اینستاگرامی را می توان به سه گونه ی نمایشی، زیبا شناختی و بدنی- اجتماعی طبقه بندی کرد. لذا جای تعجب ندارد که امروزه 20 درصد از فعالیت های شبکه ای در این شبکه ی پر طرفدار در وهله ی نخست به مدلینگ و فشن اختصاص یابد که مبتنی بر بُعد نمایشی و زیباشناختی است و در وهله ­ی بعد به خدمتِ امور تبلیغات و بازاریابی، کسب و کار و البته عرضه­ ی محصولات و کالاهای لاکچری همچون خودروهای لوکس خارجی در آید تا زمینه ی شکل گیری فضای عمومی بورژوایی( به تعبیر هابرماسی) در جامعه­ ی در حال گذار بیش از پیش فراهم گردد. نکته ی قابل تامل و نگران کننده این است که بر خلاف دو شبکه­ ی محبوب دیگر جهانی، ماهیت شبکه ی اینستاگرام به سبب ذات فناورانه و جبر تکنولوژیک این رسانه در فضای رقابتی و تعیین نیافته (به تعبیر ویگوتسکی) حتی از شخصیت نسبتا سالم و خودآگاه، کنشگری با شخصیتی نوروتیک و ناخودآگاه و اغلب سلطه پذیر ساخته و بیم آن می رود که در نبود کدنامه و یا نظام نامه های اخلاقی و قانونی و عدم اهتمام نهادهای آموزشی و پرورشی در نهادینه کردن فرهنگ سواد رسانه ای در سطوح مختلف، در آینده­ ی نزدیک شاهد کنشگری و رفتارهای هنجارشکنانه ­ی بیشتری از سوی کاربران خودشیفته­ ی بورژوا و اخلاق گریز چون تتلو باشیم؛ و حتی هنرمندان متوهم تازه از راه رسیده؛ خودشیفتگانی که جامعه شناسی از آنها با عنوان آشوبگران فرهنگی طبقه ­ی متوسط یاد کرده(دکتر آزاد ارمکی، 1398) و این قابلیت بالقوه را همچون تتلو دارند که در مواقع لازم به آشوب گران اجتماعی تهدید کننده­ ی امنیت جامعه تبدیل شوند. برچسب‌ها: , , , , دکتر محمد مهدی فتوره چی نشر این یادداشت در مطبوعات و مجلات تخصصی، و شبکه های اجتماعی با ذکر منبع بلامانع است.