eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
191 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸️تفاوت بین اخبار جعلی و اخبار دارای اطلاعات نادرست ■بوریس جانسون استعفا کرد برخی از رسانه ها و افراد رسانه ای این خبر را جعلی خوانده اند. اما این خبر ، جعلی نیست و دارای است. □خبر دقیق این است: بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس با حضور در کاخ باکینگهام استعفای خود را تسلیم ملکه کرد.این استعفا به معنای کناره گیری از قدرت و سمت نخست وزیری نیست و یک روند عادی است .او تا زمان روشن شدن نتیجه انتخابات در سمت خود می‌ماند. دلیل استعقای جانسون، رد شدن توافق برگزیت در پارلمان انگلیس است. 🔸️باید بین اخبار جعلی، خبر دارای اطلاعات نادرست (ناقص)، خبر دارای اطلاعات و فریبکارانه و خبر دارای اطلاعات تفاوت قائل شد.
💢 یک تبلیغ خلاقانه برای سمعک...
💢نقش طراحی بازی‌ها و برنامک‌ها در انتخاب آن‌ها توسط کاربران 🔺آیکون‌ها طرح‌های گرافیکی‌ای هستند که بازنمایی و سریعی از یک برنامک را فراهم می‌آورند. در واقع آیکون‌ها در بسیاری از موارد اولین چیزی هستند که چشم کاربر به هنگام جستجو برنامک‌ها با آن مواجه می‌شود. بنابراین شرکت‌های سازنده برنامک، همواره باید به لزوم طراحی آیکون‌هایی با ویژگی‌های جذاب توجه خاصی داشته تا بتوانند کاربر را به انتخاب بازی یا برنامک خود در میان میلیون‌ها بازی و برنامک دیگر ترغیب سازند. 🔻وجود احساس مثبت میان مشتری و یک محصول که از طریق طراحی صحیح آن شکل گرفته است، ارزش افزوده‌‌ای را برای آن محصول به ارمغان می‌آورد. ویژگی‌هایی چون روان و هیجان‌انگیز بودن خصوصیاتی احساسی هستند که می‌توانند باعث ایجاد احساس مثبت شوند. بر همین اساس، طراحی آیکون، بخشی مهم و برجسته در برندسازی و نمایش است چراکه برقراری ارتباط عاطفی با کاربران از طریق طراحی درست آیکون، احتمال موفقیت آن را افزایش می‌دهد. 1⃣بخش اول 🔸منبع : مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک)
🎯 مردان و زنان از چه محتوایی در شبکه‌های اجتماعی خوششان می‌آید؟! 🖍 بنابر پژوهشی که توسط سایت ebay صورت گرفته، مشخص شده است مردان از محتوایی که به آنها احساس شادی و خنده القا کند، در شبکه های اجتماعی بیشتر استقبال میکنند. 🖍 زنان هم شادی را دوست دارند اما برایشان القای حس اعتماد به نفس و تحریک عواطف (گریه و شوق) جذاب تر است. 🖍نکته قابل توجه، نوجوانان بوده اند که برای آنها هیچ چیز در شبکه‌های اجتماعی آنچنان که برای سنین بالاتر جذاب است، جذاب نبوده است. منبع: مفتا علمی تخصصی
بردگان قدیم _ بردگان جدید ▫️فرق بردگان اربا‌بان قدیم با بردگان جدید موبایل‌ها تنها در یک چیز است: 🌀 بردگان قدیم می‌دانستند آزاد نیستند.
🔰گیلتی پلژر شما چیست؟ تصور کنید در حال رانندگی به یک آهنگ شش و هشت فاقد ارزش هنری، با صدای بلند گوش می دهید. با توقف پشت چراغ قرمز، ناگهان متوجه می شوید در ماشین کناری، دوست و یا همکار شما نشسته است. بلافاصله صدای آهنگ را کم می کنید چون اگر همکارتان بفهمد طرفدار آن سبک موسیقی هستید، بسیار ضایع خواهید شد. این آهنگ، اصطلاحا "گیلتی پلژر" شماست. گیلتی پلژر (guilty pleasure) هر چیزی است نظیر یک فیلم، برنامه تلویزیونی، یک آهنگ و هر رفتار دیگر که در شان شما نیست و از بیان آن خجالت می کشید، با اینحال از انجام آن لذت می برید. آن رفتار بر قضاوت سایرین نسبت به شما تاثیرگذار است و به همین دلیل پنهانی آن را انجام می دهید. به عبارت دیگر، گیلتی پلژر چیزی است که شما قاعدتا نباید دوست داشته باشید ولی به هر حال دوستش دارید. گیلتی پلژر را می توان "لذت گناه آلود" یا "دلچسب ناپسند" ترجمه نمود. بگذارید با یک مثال دیگر مفهوم گیلتی پلژر را روشن تر کنم. وقتی در جمع دوستان در مورد علائق سینمایی خودتان در حال بحث هستید، وانمود می کنید که طرفدار کارگردان هایی همچون آندره تارکوفسکی، اینگمار برگمن و دیوید لینچ می باشید، با اینحال در خلوت خودتان فیلم های هندی از نوع کاملا تخیلی می بینید و بسیار هم لذت می برید؛ با این توضیح، فیلم های هندی گیلتی پلژر شما هستند. جمع‌بندی 1) مطابق با جستجویی که انجام دادم آهنگ "گنگم استایل" و رای دادن به دونالد ترامپ گیلتی پلژر خیلی ها بوده است. 2) آقای گلزار از چهره های مشهور و محبوب ایرانی‌ست. تعداد فالوورهایی که در اینستاگرام دارد (5.1 میلیون در حال حاضر) و فروش فیلم‌هایش گواه این امر می باشد. با اینحال وقتی در جمع های مختلف (جمع های دوستانه، یا کلاس درس و ...) در مورد ایشان صحبت می شود تقریبا تمام افراد نه تنها خود را طرفدار ایشان نشان نمی دهند بلکه ابراز بی‌علاقگی نیز می نمایند. به تجربه دریافته‌ام که گلزار گیلتی پلژر خیلی ها می باشد؛ یعنی در کنار علاقمندانی که خود را همواره طرفدار ایشان نشان می دهند برخی نیز در ظاهر این موضوع را انکار می کنند ولی با اینحال مرتب عکس های ایشان را می بییند، اخبارشان را دنبال می کنند و ... . این موضوع در مورد برخی سلبریتی های دیگر و افرادی که در اینستاگرام فالوورهای زیادی دارند نیز صادق است. 3) با توجه به مطالبی که بیان کردم می توان نتیجه گیری نمود که همه آدم‌ها گیلتی پلژر دارند. اگر بخواهم به تعدادی از گیلتی پلژرهای خودم اعتراف کنم می توانم به این موارد اشاره کنم: برخی از فیلم های طنزی که به فیلم های اتوبوسی هم معروف هستند را دوست دارم؛ گاهی اوقات آتاری (از بازی های دوران کودکی) و یا مار (بازی قدیمی گوشی نوکیا) بازی می کنم؛ بعضی از آهنگ های خواننده پرحاشیه داخل ایران ... را دوست دارم؛ و ... 4) گیلتی پلژرهای شما چیست؟ دکتر رضا صالح زاده
🎯آیا همان‌چیزی که می‌گوییم، شنیده می‌شود؟! 🎯چطور افراد مختلف از یک پیام درک‌های متفاوتی دارند؟ 🎯در این شرایط چگونه پیام رسانه‌ای تاثیرگذار تولید کنیم؟ ✍️در علم ارتباطات می گویند پیام آنچیزی نیست که ارسال می شود، آنچیزی است که دریافت می شود و ارسال کنندگان پیام باید به این نکته توجه کنند که چگونگی دریافت یک پیام، بسیار متاثر از فرامتن و تجربه زیسته‌های افرادی است که برای آنها پیام تولید و ارسال می‌کنیم. 🔻دیوید برلو به عنوان یکی از اندیشمندان حوزه ارتباطات در مدل فراگرد ارتباطات انسانی، مفهوم "قصد" ارتباطی، برای برقرار شدن ارتباط مؤثر و آشکار را دارای نقش مهمی می‌داند و معتقد است که «قصد و هدف تمامی رفتارهای ارتباطی آن است که پاسخی خاص از جانب فرد یا گروهی خاص را برانگیزد و ارتباط، هنگامی مؤثر خواهد بود، که گیرنده با تلاش کم‌تری پاسخ مطلوب را ارائه دهد. 🔻او می‌گوید که معنی‌ها در پیام‌ها و چیزهای قابل کشف نیستند. در واقع کلمات در نهایت هیچ معنایی نمی‌دهند؛ بلکه معنی‌ها فقط در آدم‌ها هستند، که مسبّب پاسخ‌ها می‌شوند. آن‌ها چیزهایی شخصی و درون ارگانیسم انسانند. معناها آموخته می‌شوند؛ آن‌ها دارایی‌های ما محسوب می‌شوند؛ ما معنی‌ها را یاد می‌گیریم، بر آن می‌افزاییم، آن‌ها را نابود می‌کنیم؛ اما قادر به یافتنشان نیستیم. آن‌ها در ما هستند نه در پیام. معنی در درون انسان‌هاست نه در کلمات. 🔻برلو همچنین سیستم‌های اجتماعی– فرهنگی به‌طور نسبی عوامل تعیین‌کننده موارد زیر هستند: انتخاب کلماتی که افراد به‌کار می‌برند، هدفهایی که برای ارتباط دارند، معنی‌هایی که برای یک کلمه در نظر می‌گیرند، گیرندگانی که انتخاب می‌کنند و کانال‌هایی که برای انواع پیام‌ها برمی‌گزینند همه به سیستم‌های اجتماعی- فرهنگی وابسته‌اند.» 🔻با این وصف پیام‌های رسانه‌ای که قابلیت رمزگشایی و فهم دقیق‌تری از سوی مخاطبان دارند و مبتنی بر بافت معنایی درون افراد بیشتری هستند، بهتر می‌توانند مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده و با خود همراه کنند. تمام قصد و هدف تولید پیام‌ها و به عبارت دقیق‌تر رفتارهای ارتباطی آن است که پاسخی خاص از جانب فرد یا گروهی خاص برانگیخته شود پس یک پیام زمانی مؤثر خواهد بود که گیرنده با تلاش کم‌تری به آن پاسخ دهد. 🔻اساسا تفاوت جدی رسانه‌ها و یکی از دلایل توفیق یا عدم موفقیتشان چگونگی به‌کارگیری کلمات و قالب‌های رسانه‌ای است و آنهایی موفق‌ترند که پیام‌هایشان نزدیکی بیشتری به معنی ذهنی اکثریت مخاطبان داشته باشد. این معانی نیز تحت تاثیر تجربه‌زیسته‌ها، فرامتن‌ها، نظام و ساختار فرهنگی و اجتماعی جوامع و... قرار دارند. 🔻رسانه‌ای موفق خواهد بود که بتواند پیام‌هایش را در قالب کلمات دارای معانی مشترک دقیق‌تری به مخاطبان عرضه کنند(رمزگذاری) و مخاطب نیز با کمترین اتلاف وقت، رمزگشایی کرده و پیام را بپذیرد/ معصومه نصیری
🔸 fact checking# 🔹همه کسانی که تلاش می کنند به هر نحوی دیگران را متقاعد به پذیرش نظرات شان بکنند - از سیاستمداران گرفته تا بازاریابان و از گروه¬های منفعتی و صاحب نفوذ گرفته تا صاحبان برندها ـ از انگیزه‌های لازم برای تحریف، بزرگ نمایی یا سوءاستفاده از حقیقت برخوردارند. 🔸واژه کنترل حقیقت در روزنامه‌نگاری می تواند دو معنای متفاوت داشته باشد. از لحاظ سنتی، کنترل‌کنندگان حقیقت افرادی هستند که در اتاق¬های خبر به کار گرفته می شوند تا مطالبی را که در مقالات و گزارش های خبرنگاران به عنوان حقیقت و واقعیت بیان شده بازبینی و راستی آزمایی کنند. این نوع کنترل حقیقت، استحکام و انسجام گزارش‌ها و کنترل مجدد آمار و ارقام ارائه شده در مطالب را ارزیابی می کند و در واقع مرحله نهایی کنترل کیفی محتوای رسانه قبل از انتشار محسوب می شود. اولین بار این شیوه در روزنامه‌نگاری مدرن ـ حداقل در غرب ـ توسط هفته نامه های مهم آمریکا مثل مجله تایم در دهه 1920 به کار گرفته شد. 🔹نوعی دیگر از کنترل حقیقت قبل از اینکه چیزی منتشر شود انجام نمی‌شود، بلکه زمانی اتفاق می‌افتد که ادعایی در فضای عمومی فراگیر و دارای اهمیت می شود. این شکل از کنترل حقیقت که «کنترل حقیقت عینی و مبتنی بر نتایح واقعی» خوانده می شود، به دنبال آن است که سیاستمداران و دیگر افراد مشهور و شناخته شده مسئولیت صحت و سقم سخنان و بیانیه های خود را بپذیرند. «کنترل کنندگان حقیقت » که در این بخش فعالیت می کنند، معمولاً به دنبال منابع دست اول و موجه هستند تا بتوانند اعاهایی را که خطاب به عموم مردم مطرح شده است، تأیید یا تکذیب کنند. 🔎منبع :کتاب روزنامه نگاری، اخبار جعلی و اطلاعات فریبکارانه (بزودی منتشر می شود )
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 فراخوان تحریم کالاهای ایرانی 🔹 نمونه‌ای از تبلیغات ضدایرانی که توسط فعالان غربگرا و هواداران حزب بعث در عراق توزیع می‌شود. @medialogy1
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 سوء استفاده رسانه های اپوزیسیون از کارگاه آموزشی یک موسسه ناشناخته 🔸ایران اینترنشنال: یکی از موسسات #اصولگرا به نام حیات حسنی با انتشار پوستری از برگزاری «کارگاه‌های آموزش مهارت‌های ارتباطی در خانواده‌های #چند_همسری» از سوی این موسسه خبر داده است. 🔹 آموزشکده توانا، وابسته به وزارت خارجه آمریکا نیز با انتشار پوستر این کارگاه آموزشی نوشت: ترویج چند همسری در جمهوری اسلامی ایران. @medialogy1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦اصولاً رسانه‌ها مبنای #القایی و باورسازی دارند و همین نکته باعث می‌شود به راحتی #مخاطب_منفعل را با واقعیت‌های ساختگی خود فریب دهند! 🔸یادگیری #سواد_رسانه_ای و به ویژه مجهز شدن به دانش #تفکر_انتقادی کمک می کند تا برابر رسانه‌ها زودباور نباشیم!
6.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 مرزهای مجازی 💢 🔻حرف های صریح و شفاف کارشناس ارشد فضای مجازی درباره مرزبانی مجازی دولت. 🔻چرا ساختار فضای مجازی در کشور ما اصلاح نمی شود؟ #کهوند #روشنگری #جنبش_ردم ✅ با #بنیاد_ردم مربی سوادرسانه شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/600440835C70c35d8d3e