زنگ ساعت، دشمن سلامتی شما!
نویسنده : فرنگیس یاقوتی | مترجم
تحقیقات نشان می دهد بیدار شدن با صدای زنگ ساعت باعث به صدا در آمدن زنگ خطر سلامت می شود!شما جزو کدام دسته هستید؟ کسانی که با زنگ ساعت بیدار می شوند یا کسانی که خودشان به صورت ناخودآگاه سر یک ساعت مشخص هر روز بیدار می شوند؟ در قدیم بیشتر مردم بدون زنگ ساعت قبل از طلوع آفتاب بیدار
می شدند. این موضوع به ساعت بیولوژیکی بدن و سیکل خواب فرد بستگی دارد که باعث می شود او در ساعت مشخصی آرام آرام هوشیار و در نهایت کاملا بیدار شود. بیدار شدن به این شکل و به این آرامی به طور قطع با بیدار شدن ناگهانی با صدای زنگ ساعت بسیار متفاوت است.نتایج تحقیقات علمی در موسسه سلامت ژاپن نشان می دهد؛ احتمال تپش قلب و فشار خون در کسانی که با صدای ساعت زنگ دار و به صورت ناگهانی از خواب بیدار می شوند بیشتر از افرادی است که به آرامی خودشان بیدار می شوند.به طور طبیعی احتمال سکته مغزی و قلبی در صبح ها به دلیل بالا بودن فشار خون بیشتر از زمان های دیگر است و وقتی یک شوک غیر طبیعی و ناگهانی مثل صدای زنگ ساعت به فرد وارد می شود این احتمال بیشتر از قبل می شود. وقتی در خواب عمیق هستید، شنیدن صدای زنگ ساعت به طور ناگهانی باعث ترشح آدرنالین و دیگر هورمون های استرس در بدن شما می شود و همچنین به دلیل بالا بودن فشار خون در صبح، ترکیب این عوامل در نهایت باعث سکته قلبی می شود.
چگونه بدون زنگ ساعت بیدار شوم؟
1- داشتن یک برنامه روتین برای بیدار شدن بهترین راه حل است. همچنین می توانید در اتاقی بخوابید که صبح ها نور طبیعی به داخل اتاق می تابد و این افزایش آهسته نور و داشتن یک برنامه منظم باعث می شود شما به آرامی و بدون زنگ ساعت بیدار شوید.
2- اگر اتاق تان امکان دریافت نور خورشید را ندارد از ساعت هایی استفاده کنید که ابتدا نور طبیعی تولید می کند بعد زنگ می زند.
3-از ساعت هایی استفاده کنید که زنگ افزایش شونده دارد .این ساعت ها باعث می شود دست کم، شما به آرامی بیدار شوید و آن شوک اولیه را ایجاد نمی کند.
توصیه پژوهشگران به والدین برای کاهش دسترسی فرزندان به اینترنت
طبیعی است که هر فردی در مقطعی از زندگی خود دچار احساس یاس، ناامیدی و افسردگی شود و آرامش خود را از دست بدهد اما افرادی وجود دارند که همواره جنبههای منفی زندگی را مینگرند که این موضوع تاثیر منفی بر روحیات آنان میگذارد. به جز افراد بدبین که همواره افکار منفی دارند و به بدترین چیزها در زندگی فکر میکنند و در واقع منتظر وقوع اتفاقات ناخوشایند هستند، عدهای هم وجود دارند که به خود ملامتگری معروف اند. در این افراد نوعی لذت بردن از رنج دادن و ملامت کردن خویش وجود دارد. آنها دایم با تکرار جملاتی نظیر «من خوب نیستم»، «بازهم کارها را خراب کردم» و «هیچ کاری را درست انجام نمیدهم» بر رنج درونی خود صحه میگذارند. به گزارش فارس به نقل از دیلیمیل، نتایج بررسیهای اخیر حاکی از آن است که دختران دست کم سه برابر بیش از پسران، خود را سرزنش میکنند. در بررسی بیش از ۱۹ هزار کودک ۱۴ ساله مشخص شده بیش از ۱۵ درصد آنها از فرط خودسرزنشی، حتی به عمد به خود آسیب رساندهاند و تقریباً سه چهارم این آمار را دختران تشکیل میدهند. کارشناسان این تحقیق مدعی شدهاند نرخ افسردگی به میزان قابل توجهی در دختران افزایش یافته است و همین موضوع آنها را در معرض آسیب به خود قرار میدهد. آنها تأکید کردهاند که رسانههای اجتماعی نظیر اینستاگرام به میزان قابل توجهی در شیوع بالای خودسرزنشگری در دختران مقصر هستند.
توصیه دانشمندان به والدین
دانشمندان دانشگاه وارویک که انجام دهندگان این پژوهش بودند از والدین تقاضا کردهاند دسترسی به اینترنت فرزندان خود را حداقل به میزان دو ساعت در روز کاهش دهند. این محققان ادعا میکنند، نوجوانانی که بیش از پنج ساعت در روز از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند، بیشتر دچار افسردگی میشوند و خودسرزنشگری به مانعی در مسیر موفقیت آنها تبدیل خواهد شد. در این مطالعه همچنین مشخص شد که نوجوانان خانوادههای کم درآمد به طور قابل توجهی( بیش از 48 درصد) کمتر از ثروتمندان از زندگی خود رضایت دارند.
سودجویی با تبدیل هوا به کالای مصرفی!
رسانهها به نحو شایستهای آلودگی هوا را به عنوان مسئله ای اجتماعی طرح نمی کنند واین موضوع اغلب به مسئلهای زیست محیطی تقلیل داده میشود
درست در لحظهای که شهر از آلودگی نفس کم میآورد، مردم بیشتر از خودروهای شخصی خود استفاده میکنند. در همان لحظهای که کودکانشان از آلودگی هوا در خطر بیمارشدن قرار دارند صرفا به خرید کردن بیشتر برای فرزندانشان میاندیشند. در حالی که مسائلی تکراری، مستمر توسط مردم طرح میشود؛ مسائلی مانند آلودگی هوا به کل به محاق رفته است. چه می شود که مردم یک سری چیزها را به عنوان مسئله در اولویت و یک سری مسائل حیاتی را مورد غفلت قرار میدهند؟ نقش رسانهها در تعریف مسئله برای مردم را نباید دست کم گرفت. رسانهها به نحو شایستهای آلودگی هوا را به عنوان مسئله اجتماعی طرح نکردهاند. اگر جست وجوی سادهای در گوگل کنید متوجه میشوید که آلودگی هوا اغلب به عنوان مسئلهای زیست محیطی تقلیل داده میشود. در فقدان جنبشهای شهری که به حق به شهر از ابعاد متفاوت توجه کند، آلودگی هوا نه به مثابه مسئله بنیادی بلکه به عنوان فرصتی برای سودجویان در تبدیل هوا به کالاهای قابل مصرف در نظر گرفته می شود (فروش دستگاه های تصفیه هوا، داغ کردن بازار معاملات ویلاها و آپارتمان ها در مناطق خوش آب و هوا و نظایر آن و به زودی فروش کپسول های هوا) متاسفانه در جامعهای زندگی میکنیم که به غایت غیر سیاسی اما سیاست زده است. جامعهای که در آن فرصتطلبی، فرد گرایی انحصارطلبانه، ارزش محــســوب
می شود. در چنین جامعهای راهحلهای فردی حل مسئله ضرورتا به دام شکلی از مصرفگرایی فرو میافتد. چیزی که از آن غفلت می شود به تعبیر دیوید هاروی حق ساختن شهر است. دیر زمانی است که شهر توسط نیروهایی خارج از اراده مردم ساخته می شود اما مردم چگونه می توانند در ساختن شهر سهیم باشند بدون آن که در زندگی اجتماعی خود به سرنوشت شهر حساس باشند و... اکنون ، رسانهها باید به جد به این موضوع به مثابه مسئلهای اجتماعی بپردازد، افکار عمومی آن را به مسئله روز تبدیل کند، سازمانهای مردم نهاد در باب آن فکر کند. نباید راه حل ها صرفا در دولت جست وجو شود. مادامی که راه نجات در دولت خلاصه شود، مادامی که جامعه هنوز به دولت به مثابه منجی امید داشته باشد، نمیتوان به نجات جامعه خوش بین بود.دولت بخشی از مشکل است نه راه حل. چون دوست ، دشمن است شکایت کجا برم...
🔸️اثر حقیقت واهی
🔸️جواد دلیری
✍امروز در عصر جدید رسانهای، اطلاعات در شبكههای اجتماعی با پدیده جدید دیگری مواجه شده است ؛گاهی در انتشار محتوا و مطالب در شبكههای مجازی و حتی رسانههای سنتی برای آنكه موضوعی رنگ واقعیت و حقیقت به خود بگیرد از تكرار استفاده میشود. محتوای دروغ و فریبنده بارها منتشر شده و باز نشر مییابد و چون کاربران و مخاطبان آنرا به دفعات خواندهاند، به مجموعه دانشهای آنان تبدیل میشود و آنرا باور میكند.
✍بدین ترتیب در شبكههای اجتماعی مطالب بیارزش و مورد علاقه عموم كاربران که نیاز به فکر و تفکر ندارد، به صورت انبوه منتشر و توزیع میشود و در اثر تكرار مطالب غیر واقعی و حقیقی به مطالب عینی و واقعی و درست تبدیل میشوند كه به آن « #اثر_حقیقت_واهی» گفته میشود.
✍در روانشناسی نیز این مساله وجود دارد؛ تمایل به باور درستی مطلبی در اثر تکرار. یکی ازعوارض شبکههای اجتماعی شیوع این پدیده به سادگی و سرعت بالاست. وقتی مطالب غیر واقعی و حقیقی در اثر تکرار واقعی و حقیقی میشوند،تمایل به باور درستی مطلب افزایش مییابد تا جایی که شبکههای اجتماعی منبع اطلاعات(در حقیقت فریبکارانه) عنوان شده و عموماً به آن استناد میشود و از سوی تعداد زیادی باور و پذیرفته میشود، بیآنکه به سادگی درک شود.
✍اثر حقیقت واهی Illusory Truth Effect
(همچنین به عنوان شناخته شده اثر اعتبار یا اثر حقیقت)، تمایل به باور و درستانگاری اطلاعات پس از تکرار اطلاعات است .این پدیده اولین بار در سال ۱۹۷۷ طی مطالعاتی در دانشگاه ویلانوا و دانشگاه تمپل مورد بحث و مطالعه قرار گرفت. وقتی حقیقتی مورد ارزیابی قرار میگیرد، مردم بر این مساله که آیا اطلاعات با دانستههای آنها در ارتباط است یا آشنا به نظر میرسد تکیه میکنند. شرایط اولیه مبنی بر مقایسه اطلاعات جدید و دانستههای قبلی در راستای اعتبارسنجی منطقی به نظر میرسد. تکرار اطلاعات و اظهارات منجر به باورپذیر شدن آنها در مقایسه با اطلاعاتی که تکرار نمیشوند در ذهن افراد میشود.
✍اثر حقیقت واهی همچنین با خطای ادراک در ارتباط است.محققان طی مطالعاتی در سال ۲۰۱۵ کشف کردند که آشنا شدن با موضوعات از طریق تکرار آن میتواند بر عقلانیت غلبه کند. و شنیدن مکرر اینکه حقیقی اشتباه است میتواند باور شنونده را تحت تاثیر قرار دهد.اثر حقیقت واهی در زمینههای مبارزات انتخاباتی، تبلیغات، رسانههای خبری و تبلیغات سیاسی نقش بسیار مهمی دارد.
✍اکنون در دنیایی زندگی میکنیم که تشخیص «اخبار حقیقی» از«اخبارغیرواقعی» اگر نگوییم غیر ممکن است اما قطعاً بسیار دشوار است. از این رو است که بسیاری از تحلیلگران اجتماعی بر این باورند که امروزه ما در «جهان پساحقیقت» به سر میبریم؛ جهانی که اگر چه به سمت شفافیت میرود اما اطلاعات جعلی هم به همانمیزان باورپذیر شدهاند و اظهارنظرهای دروغ هم قدرت انتشار یافتهاند و تصمیمگیری و قضاوت بر اساس اطلاعات دریافتی بیش از پیش برای بشر امروز دشوار شده است
#پسا_حقیقت
#اخبار_جعلی
#اثر_حقیقت_واهی
🔸️ پژوهش دانشگاهی
🔸️خبرهای بی اعتبار، ببینده بیشتری در تلگرام دارد
🔹️یک پژوهش دانشگاهی نشان داد کانالهای خبری فارسی زبان که در پیام رسان تلگرام فعالیت میکنند و اعتبار منبع ضعیفی دارند و اخبار جعلی و کم اعتبار منتشر میکنند، نسبت به کانال های معتبر، بیینده بیشتری به خود جذب کردهاند.خبرهای بی اعتبار، ببینده بیشتری در تلگرام دارد
🔹️در پژوهش «اعتبار منبع در رسانههای اجتماعی؛ مطالعه موردی کانالهای خبری تلگرام»، تعداد ۳۱۶۰ پُست خبری تلگرامی، با روش تحلیل محتوای کمی، مورد بررسی قرار گرفت و پژوهشگر، نتایج قابل تاملی از جمله درباره پیشی گرفتن سیلبریتیها از سیاستمداران در خبرسازی و حضور جدی در عرصه اطلاع رسانی و یا نقش تاثیرگذار ابرکاربران در تولید اخبار ملی و بین المللی ارائه داد.
🔹️شیوع اخبار ساختگی یا فیک در کانالهای خبری تلگرامی، مترادف شده است با افول رسانههای جریان اصلی و برآمدن رسانههایی که به شکل انبوه، متکثر شدهاند، و چندان رغبتی به رعایت اصول حرفهای و آرمانهای روزنامه نگاری ندارند. به همین سبب، تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ایران، تحت تأثیر مستقیم اخبار انتشار یافته در رسانههای اجتماعی قرار گرفته و اخبار بی اعتبار و ساختگی، حکمرانی و نظم اجتماعی را با چالشهای متعدد روبرو ساخته است. همچنین گرایش رسانههای جدید به سودآوری و تسلیم شدن در برابر خواستههای صاحبان قدرت و سرمایه، بافتار خبری را به سمت تبلیغات در لباس خبر پیش برده است.
🔹️ با رشد رسانههای اجتماعی مبتنی بر موبایل و اثرگذاری آن بر افکارعمومی، و همزمان با آن، گسترش اخبار جعلی در فضای مجازی و اثرات روزافزون آن بر جوامع بشری، مطالعات اعتبار منبع از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. در این پژوهش تلاش بر این بود که تصویری شفاف از چگونگی اعتبار منبع در کانالهای خبری تلگرام در ایران به مخاطبان ارائه شود. همچنین روشی برای نظام رتبه بندی کانالهای خبری، با تاکید بر اعتبار منبع آن طراحی و عرضه شد.
🔹️ طبق یافتههای تحقیق، اثرگذاری خارج از قاعده سیلبرتیها و اَبَرکاربران بر فضای خبری، به طور مشخص و ملموس در تحلیل محتوا دیده شد. تغییری که در ارزش های خبری به وجود آمده و ارزش شهرت را بالاکشیده و در عنصر «که»،وجود درصد بالایی افراد معروف هنرمند و ورزشکار، نشان دهنده تحولی است که در رسانههای جدید به وقوع پیوسته و سمت و سوی اخبار را تغییر داده است. تحلیل محتوا نشان داد، بخش اعظم اخبار به سمت فشردگی پیش رفته که این امر، زوال متن و اهمیت تیتر را هویدا می سازد.
🔹️طبق یافته های تحلیل محتوا، بیشترین حجم اخبار کانالهای تلگرامی را خبرهای ورزشی، فرهنگی و سرگرمی تشکیل می دهداز جمله یافته های مهم پژوهش این است که ۳۶.۲ درصد اخبار، فاقد منبع هستند، ۳۰.۳ درصد اخبار بررسی شده، لحن انتقادی دارد. فقط ۱۹.۹ درصد اخبار، بار معنایی مثبت دارد؛ ۳۵.۵ درصد منفی و ۴۴.۷ درصد خنثی است. در ۲۰.۸ درصد اخبار، از استراتژی بزرگنمایی استفاده شده، ۲۳.۷ درصد اخبار، سیاهنمایی دارد و در کل ۲۶.۵ درصد اخبار، ساختار ایدئولوژیک داشته و صرفاً ۵۰ درصد اخبار، ساختار حرفه ای دارند.
🔹️در این پژوهش مشخص شد، رسانههای معتبر، رسانههایی هستند که برای انتشار یک مطلب، پروتکل مشخصی دارند، یعنی قبل از انتشار مطلب، برای اطمینان از صحت محتوا، چند منبع باید آن مطلب را تأیید کنند. اغلب مؤسسات رسانهای بینالمللی، چنین پروتکلهایی را با حساسیت اجرا میکنند و اغلب، صحت خبر را فدای سرعت انتشار نمیکنند و رسانههای تلگرامی باید چنین چارچوب درستی برای فعالیت خبری خود تهیه کنند.
🔹️ طبق یافتههای این پژوهش، برخی رسانههای نامعتبر، علیرغم آمار بالای انتشار اخبار ناصحیح، دارای دنبال کننده و مخاطبان زیاد و نرخ بازنشر بالایی هستند. برای انتشار یک محتوای ساختگی، نیاز به آمادهبودن فضای اجتماعی در جامعه، برای دریافت اینگونه اخبار وجود دارد. سیاست رسانه ای در کشور، بهویژه نحوه فعالیت خبری سازمان صداوسیما و محدودیتهای رسانههای بزرگ و رسمی، به نحوی است که مردم برای شنیدن اخبار ساختگی، آمادگی خوبی دارند؛ این مشکل با توسعه رسانههای موبایلی دو چندان شده است. متولیان امر لازم است، جوانب جامعه شناختی، روانشناختی و ارتباطی این معضل را بهدرستی کاوش و برنامه ریزی کنند. هرگونه تعلل و سهلانگاری در این امر، آسیبهای جدی به فرهنگ عمومی، رسانهها و البته عامه مردم وارد خواهد کرد.
✍قادر باستانی، دانشجوی دکتری علوم ارتباطات
دفاع از رساله اعتبار منبع در رسانههای اجتماعی
📡 📣 🗞 روش های پروپاگاندا
💢 برچسب زدن 💢
این روش به منظور برانگیختن وحشت یا #تعصب افراد جامعه علیه یک گروه مخالف استفاده میشود. این روش باعث میشود که نیازی به ایجاد بحث استدلالی با گروههای مخالف نباشد یکی از این روشها استهزای مخالفان با کاریکاتور میباشد.
💢 شعارهای فریبنده 💢
دراین روش سعی میشود که بادادن شعارهایی با مفهوم مبهم و کلّی توجه افکار عمومی به پیام مبلغ جلب شود. این پیامها اغلب بر حول محور ارزشهایی همچون شرافت، دین، افتخار به میهن و میهنپرستی یا ارزشهای خانوادگی میباشد.
💢 حمله شخصی 💢
حمله کردن به #شخصیت فرد (مثلاً اتهام روابط نامشروع یا خیانت به کشور)، به جای رد کردن منطقی افکار و سخنان او.
💢 تکرار 💢
تکرار بی وقفه ی یک حرف، مخصوصاً اگر یک شعار ساده باشد، باعث می شود که کم کم به عنوان یک حقیقت بدیهی پذیرفته شود. این حربه اگر همراه با کنترل و سانسور رسانه ها باشد، تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.
💢 توسل به مرجع 💢
برای اثبات درستی یک سخن، به جای #استدلال منطقی، به مرجعیت و اقتدار و محبوبیت گوینده ی آن استناد می شود.
💢 توسل به ترس 💢
القای #ترس و نگرانی همگانی برای آن که مردم با حکومت همراه شوند، همچون تأکید بر خشونت و وحشی گری دشمنان یا احتمال قریبالوقوع حمله ی آن ها.
💢 توسل به اکثریت 💢
القای این حس که #اکثریت_مردم پیرو این فرد یا حزب هستند و پیروزی آن قطعی است، تا افراد برای همرنگ جماعت شدن، یا برای رسیدن به پیروزی حتمی، به پیروان آن فرد یا حزب بپیوندند.
💢 دروغ بزرگ 💢
بیان دروغی چنان بزرگ که هیچ کس فکرش را هم نمیکند که کسی آن قدر بی شرم باشد که چنین گستاخانه حقیقت را تحریف کند، در نتیجه همگان آن #دروغ را باور خواهند کرد.
💢 سیاه و سفید نمایی 💢
جلوه دادن اوضاع به گونه ای که افراد تنها دو گزینه در برابر خود ببینند: یا دوست کامل بودن یا دشمن کامل بودن.
💢 حقیقت گزینشی 💢
گفتن پیام تبلیغاتی در ضمن حقایق گزینش شده، به شکلی که مخاطب متوجه نشود که مورد #هجوم_تبلیغاتی قرار گرفته است.
💢 شرطی سازی 💢
اگر مخاطب نسبت به الف واکنش خاصی داشته باشد (مثلاً از آن بیزار باشد، یا به آن علاقهمند باشد)، در چنین صورتی اگر #شرطی_ساز همواره الف و ب را همراه هم به مخاطب عرضه کند، مخاطب کم کم خصوصیت الف را به ب هم سرایت می دهد، به طوری که حتی اگر الف نبود، مخاطب همان واکنش را نسبت به ب نشان می دهد
(و از آن بیزار یا به آن علاقهمند می گردد)
#تربیت_در_فضای_مجازی
10 سال پیش اگر ساعت 9 شب از یک پدر می پرسیدید که می دانی دختر یا پسرت کجاست؟ نگاهی به اتاق خواب فرزندش می کرد و با اطمینان می گفت در اتاقش.
اما الان با وجود موبایل های هوشمند و اینترنت آیا بازهم می توانید با اطمینان بگویید که می دانید فرزندتان کجاست؟ چه می کنید؟ چی می بیند؟ چه گوش می کند؟ با که حرف می زند؟
طبق بررسی های انجام شده توسط یک موسسه استرالیایی یک کاربر اینستاگرام تنها به 25 ثانیه برای دستیابی به محتوای مستهجن (عکس یا فیلم) زمان لازم دارد.
**آنقدر عکس برهنه از خودم منتشر می کنم تا بمیرم
این جمله ای است که «کیم کارداشیان» مدل 36 ساله آمریکایی در سال 2016 هنگام دریافت جایزه «پرمخاطب ترین مطلب اینترنتی» گفت.
کیم کارداشیان به همراه 4 خواهر خود جزو 25 چهره تاثیرگذار اینترنت به ویژه اینستاگرام به شمار می آیند.
🎯شمشیر دولبه؛ هویت نسل آینده در گرو تکنولوژی
📍یکی از مباحث مهم و بعضا مبهم جوامع امروزی، مربوط به شکلگیری شخصیتها یا حتی پنهان سازی آن در نوجوانان است. اما چرا باید این مبحث، در دنیا امروز تا این حد مبهم باشد؟ مگر تا پیش از این نوجوانان چه کار میکردند؟ چه چیزی باعث میشود در حالی که وارد دهه سوم قرن ۲۱ می شویم، به فکر درک نوجوانان بیفتیم؟ پاسخ این سوال تکنولوژی دنیای اطراف ماست.
📍چه بر سر کودکانی میآید که نمیتوانند ترسهای تکنولوژیک را کنار بگذارند تا تعاملات انسانی را فرا بگیرند یا تصویر تحت فشار خود در رسانههای اجتماعی را بازیابی کنند؟ این سوالات به همراه مشکلات دیگر، یک لبه این شمشیر دیجیتالی است، اما لبه دیگر آن چگونه است؟
❌پاسخ سوالات را در لینک زیر بخوانید:
👇
https://dgto.ir/1jo6
#مهندسی_محتوا
چه محتواهایی بیشتر در فضای مجازی دیده می شوند:
1- محتوایی که بر گذراندن حال تاکید دارد و به کوتاه بودن زندگی. مثل اشعار خیام
2- محتوایی که امکان محقق شدن رویاهای ما را یادآوری میکند. مثل جملات کوتاه و مثبتاندیشانه
3- محتوایی که باور به چیزهایی بزرگتر و ارزشمندتر از خودمان را نشان میدهد. مثل حفظ محیط زیست و کمک به فقرا
4- محتوایی که نکات ساده و مهم فراموش شده را یادآوری میکند. مثل عادات کوچک زندگی.
5- محتوای خندهدار
6- محتوای عجیب مثل کلیپ حوادث
7- محتوای نوستالژیک مثل عکسهای قدیم تهران
8- محتوای داستانی
9- محتواهایی که مفروضات مخاطب را تایید میکند.
10- محتوایی که شامل اخبار فیک، دروغ و شایعه است.
11- محتوایی که احساس انسان را درگیر می کنند مانند اخبار کودکان کار.
12- محتوای چالشی.
13- محتوای سرگرم کننده.
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
معرفی تعدادی از بهترین پیامرسانهای ایرانی
https://www.yjc.ir/fa/news/7143809
@seda24
هدایت شده از اندیشه و قلم | احمد قدیری
🔴 ترور روانی و اقتصادی
کسانی که قرصها را داخل بستهبندیهای محصولات کارخانهای قرار دادند، نمیتوانستند از پودر استفاده کنند؟
هدف لطمه به جسم نیست، امنیت روانی جامعه و ورشکستگی صنایع غذایی است که با #هیاهو محقق میشود؛ چنانکه رئیس انجمن کیک و شیرینی تا امروز کاهش تا ۳۰٪ مصرف کیک در کشور را اعلام کرده.
twitter.com/GhadiriNetwork
@GhadiriNetwork
هدایت شده از اندیشه و قلم | احمد قدیری
شایعه واردات محصولات آلوده به ایدز به عراق از مبدأ ایران با هدف نابودی بزرگترین بازار صادراتی کشور
@GhadiriNetwork