💢آپارات و 36 میلیون نفر نمایش ماهانه
⭕️طبق گزارش پایان سال آپارات نمایش ویدئو به صورت ماهانه به ۳۶ میلیون نفر رسیده؛ در حدود جمعیت کشور مراکش
👈طبق این گزارش آپارات در پایان امسال موفق شده جایگاه ۸۰ الکسا را بدست آورد و لقب تنها سایت ایرانی که دارای رتبه زیر ۱۰۰ الکسا است را از آن خود کند.
👈همچنین در سال ۹۸ کاربران آپارات ۵ میلیون و ۴۱۱ هزار و ۱۰۶ ویدئو آپلود کردهاند، که به باور تحلیلگران آپارات این رقم نشانگر روند رشد و ارتباط کاربرها در آپلود و تماشای ویدئو را نشان میدهد.
👈طبق این آمار میزان آپلود ویدئو در آپارات نسبت به سال ۱۳۹۷رشد بالای ۱۲۰ درصد داشته است.
👈عمده ترافیک آپارات در اختیار کاربران ایرانسل است و بعد از این اپراتور نیز کاربران همراه اول و مخابرات بیشترین میزان پهنای باند استفاده شده در آپارات را دارند. همچنین ۸۰ درصد کاربران با گوشی هوشمند از آپارات استفاده کردهاند.
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
🔴 نامه هشدارآمیز وزیر بهداشت خطاب به رئیس سازمان صداوسیما در واکنش به اظهارات امیرحسین رستمی سلبریتی دون پایه که وزارت بهداشت را متهم به دروغگویی کرده بود
🔹 نمکی: تردید نفرمایید در صورت عدم کنترل جو موجود، رسما و مستقیما این گلهمندی را به مقام معظم رهبری تقدیم خواهم کرد.
✅با بدون سانسور متفاوت بیاندیشید 👇
http://eitaa.com/joinchat/404946944Ceab6f2b794
⛔️دویچهوله مصاحبه رویترز را به ضرر ایران تحریف کرد
🔸نماینده سازمان جهانی بهداشت در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته بود: در ایران هم «مثل» بسیاری از کشورهای ثروتمند اروپایی، تست کرونا محدود به موارد بحرانی است.
🔸اما رسانه دولتی آلمان در بازنشر خبر، واژه "مثل" را به "برخلاف" تغییر داده است؛ اقدامی که معنای سخن را دقیقا برعکس میکند!
هدایت شده از کاوش مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅چرا ویروس کرونا باید بیشترین ضربه را به ایران و چین بزند؟ این ویروس میتواند ساخته دست بشر باشد....!
📍به روایت دکتر ولفگانگ گدئون پزشک خانواده و نماینده مجلس ایالتی بادن وورتنبرگ آلمان
📆 04.03.2020
🆔 @Kavoshmedia
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
🔹چرا کارمند و تحلیلگر بیبیسی عذرخواهی نمیکند؟!
💢توئیتر | علی علیزاده، کارشناس مسایل سیاسی: همسر نخست وزیر اسپانیا هم #کرونا گرفت. پیشتر همسر جاستین ترودو نخست وزیر کانادا، معاون وزیر بهداشت انگلیس، معاون ارتباطات رییس جمهور برزیل و نیکولا زینگارتی رهبر حزب ائتلاف حاکم ایتالیا مبتلا شده بودند. آیا جناب آقای حسین باستانی (تحلیلگر ارشد بیبیسی) نباید برای این مقاله جانبدارانه عذرخواهی کند؟
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کارشناس ایراناینترنشنال: دولت دروغگوی امریکا از رسیدن #دارو به ایران جلوگیری میکند
🔸 «هادی کحالزاده» کارشناس سیاسی: ایران یکی از بهترین شاخصها را در حوزه بهداشت عمومی دارد و بر خلاف ادعای دولت امریکا، واشنگتن با #تحریمهای خود اجازه نمیدهد ایرانیها دارو بخرند.
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از سومین همایش سواد رسانهای و اطلاعاتی
🔹نگاهی به عواقب بی توجهی به سواد رسانه ای در ارتباط با اخبار و اطلاعات کرونایی
✍️دکتر معصومه نصیری ـ عضو شورای راهبری سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
🔸بی اعتمادی عمومی، #انحراف_افکارعمومی از حقیقت و واقعیت به سمت دروغ و پاره حقیقت ها و سردرگمی رسانه ای مخاطبان از لطمات بی توجهی به آموزه های سواد رسانه ای مخصوصا در بزنگاه هاست.
🔹این بی توجهی و اهمال کاری دو سو دارد؛ از یک سو میتواند منجر به #اووردوز و #سرریزاطلاعاتی در مخاطب شود و در بدبینانه ترین شرایط موجب سر و بی حسی افکار عمومی نسبت به موضوع مدنظر شود.
🔹بدون تردید خوانش مستمر اخبار موجب تاثیرات بر حوزه شناختی افراد و #رفتاری_منفعلانه در برابر سیل اطلاعات خواهد شد، اطلاعاتی که دانستن و ندانستن آنها نیز تاثیر قابل تاملی بر روی وضعیت مخاطب ندارد.
✅متن کامل را در بخش ویژه «کرونا و سواد رسانه ای» در سایت سومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی به آدرس milconf.ir بخوانید.
#سواد_رسانه_ای_علیه_کرونا
@milconf3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منطقه_خطر☠
قسمت اول: منبع اخبار رو چک کن🗂
‼️ابهام در منبع خبر، یک قدم نزدیک تر شدن به شایعه‼️
#سواد_رسانه_ای
#باشگاه_سواد_رسانه_ای
#المپیاد_سواد_رسانه_ای
#مخاطب_فعال
#کرونا
هدایت شده از عصر هوشمندی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایت پلیس فتا از شخصی که فقط برای سرگرمی یک ویدیو جعلی در بیمارستان تولید کرد.
پلیس طبق قانون جرائم رایانهای با شایعه پراکنان برخورد خواهد کرد.
قانون درباره شایعه پراکنی در فضای مجازی #حبس از 91 روز تا دو سال یا #جزای_نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات را برای محکومان در نظر گرفته است، پس شایعه پراکنی قابل تعقیب کیفری است.
سرهنگ علی محمد رجبی_ رییس اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا
@asrehooshmandi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢در دنیای دیپ فیک ها، ساختن بارش بادمجان به راحتی آب خوردن است.
💢«دیدن» دیگر شرط کافی برای صحت یک محتوا نیست.
💢یادمان باشد «دیدم»، «شنیدم» و «میگویند» شرط کافی برای پذیرش محتواها نیست. مکث، تفکر و راستی آزمایی کنید.
#زودباور_نباشیم
#سواد_رسانه_ای
هدایت شده از عصر هوشمندی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#منطقه_خطر
قسمت دوم: اولین قدم برای نیفتادن در دام شایعه، زود باور نبودن است‼️
#آنتی_کرونا
#سواد_رسانه_ای
#باشگاه_سواد_رسانه_ای
#المپیاد_سواد_رسانه_ای
#مخاطب_فعال
#کرونا
@asrehooshmandi
💢بازهم شایعه ...
🔻این کلیپ در فضای مجازی در حال بازنشر است با این نوشته: «ورود عراقی های کرونایی به ایران جهت درمان!
خدا به فریاد ما برسد!
اولین جاهایی که هم میان خوزستان است...»
✅واقعیت: این ویدئو متعلق به کشور یمن و مربوط به ماه ها قبل است و اساسا ربطی به دوران شیوع کرونا هم ندارد.
🔻از کجا بفهمیم شایعه است؟
1⃣به پرچم روی لباس نظامی ها در این ویدئو دقت کنید. پرچم کدام کشور را میبینید؟
2⃣به ظاهر مصدومان دقت کنید. مصدومیت هایی که در دست و پا و سر افراد وجود دارد، قاعدتا نشانه های کرونا نیست.
3⃣به جمله هایی که احساسات شما را تحریک میکند دقت کنید: «خدا به داد ما برسد... ایجاد حس همراهی عمومی با توسل به تزریق وحشت»
4⃣این کلیپ علاوه بر هراس آفرینی، دارای هدف ثانویه ایجاد تقابل و از بین بردن وحدت میان مردم ایران و عراق نیز هست.
معصومه نصیری
مدرس سواد رسانهای
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦بررسی رازهای پشت پرده فیلم منتخب #اسکار و گلدن گلوب ۲۰۲۰
📍درآمدی بر مدرنیته و علل جنگ جهانی همراه با نقد استراتژیک فیلم «1917»🎞
این مقاله را در لینک زیر مطالعه کنید:
🌐 https://b2n.ir/791149
#تفکر_انتقادی
📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦۱۵ نکته کاربردی ارتباطی_رسانهای برای ایام خانهنشینی #کرونایی
📍 #بخش_اول
🔸 #یک: قبول دارم که الان توصیههای پزشکی مهمترین هستند. ولی همین پزشکان عزیز و زحمتکش گفتهاند آرامش روحی و روانی به حفظ و ارتقای ایمنی بدن کمک شایانی میکند و برعکس، اضطراب و افسردگی و تنش، مقاومتش را شدیداً در مقابل ویروس و بیماری ضعیف میکند. پس همه ما به توصیههای دیگری غیر از پزشکی هم نیاز داریم. بهویژه الان که بیشتر در خانهایم، بیشتر رسانه مصرف میکنیم، بیشتر در معرض بیحوصلگی هستیم، بیشتر در معرض اخبار بد هستیم و... .
🔸 #دو: یادمان باشد که ما در منزل انواع رسانهها را در اختیار داریم. وقتتان را بین همه آنها توزیع کنید و به یکی-دو تا بسنده نکنید. مثلاً همهاش سرتان در تلفن همراه نباشد. تلویزیون، رادیو، کتاب، لوحهای فشرده فیلم سینمایی، تلویزیونهای تعاملی، موسیقی، ویدئوهای درخواستی اینترنتی، بازیهای ویدئویی، ….البته نمیگویم مساوی، ولی میگویم #متنوع مصرف کنید. راستی! به کتابهای دستنخورده اما مورد علاقهتان هم سری بزنید در این روزها.
🔸 #سه: دقت کنید هریک از اعضای خانواده، در طول شبانهروز به اوقاتی برای خلوت فردی نیاز دارند. در چنین اوقاتی اجازه دهید سر در کار خود داشته باشند و مزاحم نشوید! بسته به سن و سال و یا جنسیت و یا سطح تحصیلی، مدت نیاز به این خلوتها متفاوت است. البته نسل دیجیتال، خلوت و تنهایی را مثل نسل قبل بهدرستی نیاموختهاند یا با آنها متفاوتاند. ولی بههرحال تا زمانی که این اوقات تنهایی به صورت غیرمتعارف زیاد نشده، امری طبیعی و حتی مثبتاند.
🔸 #چهار: یک وقتهایی هم فقط و فقط برای هم باشیم. بدون هیچ رسانهای و هیچ تلفن همراه روشنی! مثلاً ما خودمان دیشب در منزل دور هم نشستیم و حافظ خواندیم. برای هر یک از افراد خانه هم جداگانه تفألی زدیم و خواندیم. ما ایرانیها هم که اهل حالیم با حافظ و دلدادگیهایش!
🔸 #پنج: این روزها برخی مؤسسات توزیع اینترنتی فیلم و سریال و انیمیشن و… تخفیفهای بسیار خوبی ارائه کردهاند تا خانوادههای خانهنشین، با خیال آسوده از آنها استفاده کنند. خوب است. دستشان درد نکند. فقط مراقب باشید در مصرف آنها افراط نکنید تا ذائقه رسانهای اعضای خانواده بهخصوص فرزندان به آنها عادت نکند. بالاخره فضای محتواهای این قبیل رسانهها متفاوت و بازتر است و قدرت انتخاب هم بالا. در ضمن قرار نیست همیشه رایگان باشند.
#ادامه_دارد
✍ #دکتر_عبدالکریم_خیامی
📲 @savaderesanei
سوگیری شماره(۲۴)
💠بردباخت انگاری💠
#بردباخت_انگاری (Zero-sum bias) نوعی سوگیری شناختی است که ذهن یک موقعیت را یک بازی میپندارد که گویی در آن بردِ یکی یعنی باخت دیگری.
محققان لهستانی دو دانشگاه گدانسک و دانشگاه علوم اجتماعی و انسانی ورشو در سال ۲۰۱۵ این سوگیری شناختی را معرفی کردند.
بر اساس تعریف این پژوهشگران، بردباختانگاری بر پیشفرضی پنهان استوار است که گویی در روابط اجتماعی خوشی و موفقیت مقدارش محدود است، موفقیت یکی یعنی شکست دیگری و برعکس.
این باور باعث میشود انسان به غلط فکر کند که حتی موفقیت اقتصادی یک نفر به قیمت فقیر شدن فردی دیگر به دست آمده است.
بردباختانگاری در شرایط متفاوتی خودش را نشان میدهد.
مثال:
تهمینه فعال سیاسی است. وی باور دارد هر کشوری که مرفهتر میشود کشور دیگری فقیرتر میشود.
مثال دو:
آندرانیک در یک حزب سیاسی فعال است. وی مسئول مذاکرات مهمی با حزب دیگری است تا طرحی را اجرا کنند. وی عقیده دارد برد حزبش یعنی باخت حزب رقیب و در نتیجه امکان منافع مشترک برای دو طرف غیر ممکن است.
مثال سه:
موریس تصور میکند آدمهایی که مهارتهای عملی دارند استعداد کمتری دارند و برعکس افراد هر چه استعدادشان بیشتر است مهارتهای عملیشان کمتر است.
مثال چهار:
عسل عقیده دارد اختصاص امکانات بیشتر به مهاجرانی که در کشورش هستند به معنی از دست رفتن امکانات برای هموطنان اوست.(بسیاری از موفقیتهای کشورهای پیشرفته باکمک و بدست مهاجران صورت پذیرفته)
مثال پنج:
رضا گمان میکند دخترش هر چه بیشتر به شوهرش عشق بورزد یعنی خانوادهاش را کمتر دوست دارد.
مثال شش:
جمشید پنج مستاجر دارد. هر سال حتی اگر احتیاج مالی نداشته باشد اجاره را افزایش میدهد. او دوست ندارد به مستاجرانش ببازد.
همه این آدمهای خیالی گرفتار بردباختانگاریاند.
بدون شک موقعیتهای زیادی در زندگی از الگوی برد یا باخت پیروی میکنند. اما واقعیت این است که در بیشتر مواقع چنین چیزی حاکم نیست.
#سوگیری_شناختی
سواد رسانه و روانشناسی
مدیر: Vavgh01@
برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید.
کانال حداقل "سه روز در هفته" به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
✅ گافهای ایسپا درباره شبکههای اجتماعی بیشتر شد!
♦️ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، نتایج آخرین نظرسنجی خود درباره استفاده مردم از شبکههای اجتماعی را منتشر کرده است اما نتایج درج شده در وبسایت بهکلی با نتایج منتشر شده در صفحه #اینستاگرام و کانال #تلگرام آن تفاوت دارد. همچنین در تنظیم نتایج این نظرسنجیها، درج نام پیامرسانهای « #گپ » و « #روبیکا » نیز فراموش شده است!
🔹 نتایج منتشر شده نیز عادی بهنظر نمیرسد. بهعنوان مثال #پیامرسان_ایتا بیش از 2 میلیون نصب فعال فقط در بازار دارد و احتمالا بیش از 2.5 درصد از مردم از آن استفاده میکنند اما در نظرسنجی فوق، میزان استفاده از #ایتا فقط 1.5 درصد اعلام شده است.
#ایسپا، تیرماه گذشته نیز در نتایج نظرسنجی خود نام ایتا را حذف کرده بود و نام پیامرسان ناموجودی به نام « #ساینا » را درج کرده بود.
♦️ آیا همزمان با موج حضور مدارس و دانشآموزان در پیامرسانهای ایرانی و همزمان با کمپین سؤال مردم از #وزیر_ارتباطات در خصوص چرایی عدم حمایت سختافزاری از ایتا، یک #سناریوی_افکارسازی دیگر در پشت پرده در حال اجراست؟
#ایتا_پیامرسان_مردمي
#حمایت_از_ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
می پرسم:
فوتبالیست های پر ادعای ما که کلمه ی "مردم" از زبانشان نمی افتد چه کردند؟
آنها که تمام ثروتشان را از باشگاه دولتی (بخوانید بیت المال) دارند...
بازیگر هایی که در هر اتفاق سیاسی و اجتماعی صاحب نظرند چه کردند؟
آنهایی که اتفاقا تمام محبوبیتشان را یا از صدا و سیمای دولتی دارند و از سرمایه و توجه مردم عادی!
هدایت شده از عصر هوشمندی
🖌من فوروارد میکنم، پس هستم
◀️عصر جدید را عصر اطلاعات و بطور پیشرفته تر و بهینه شده، عصر دیجیتال نیز نامیده اند.از شاخصه های اصلی دنیای مدرن و #عصردیجیتال، #سبک_زندگی خاصی است که باخود به ارمغان آورده است.
✅در دوره ای هستیم که فقط #اطلاعات_را_مصرف_می_کنیم ولی نه برای حل مسائل بلکه بدلیل #کالاشدگی_اطلاعات آنها را میخریم و بدون اینکه به دنیای عمل ما ارتباط داشته باشد و صرفا از باب عقب نماندن از چرخه مصرف کنندگان، مصرف می کنیم.
✅گئورگ زیمل در رابطه با #کلانشهرها و ویژگی هایش در مقاله ای که نوشته چنین می گوید: انسان ها در شهرهای کلان دچار #گمنامی و بی نامی و غربت هستند و برای خلاصی از این وضعیت، سراغ مصرف می روند تا #خود_از_دسترفته_شان را بازیابی کنند.
✅تورستن وبلن جامعه شناس، #مصرف_متظاهرانه را بعنوان شاخصه اصلی عصرمدرن مطرح می کند و می گوید: بعد از دکارت که دغدغه عقلانیت داشت و می گفت: #من_فکر_میکنم_پس_هستم، به دوره ای رسیدیم که بشر می گوید: #من_میخرم_پس_هستم.
✅اساسا این طرز تفکر که برای جبران گمنامی بشر و بازگشت هویت او مطرح شده، چالش های جدیدی را رقم زده و پدیده ای بنام #انسان_های_پرسه_زن را تحویل عصرجدید داده است که کاری جز فروشگاه گردی های بدون هدف و خریدهای غیرهوشمند و بدون حساب و کتاب ندارند.
در ادامه جریان مصرف زدگی بشر، غول های رسانه ای وارد گود شده و شیب تندی را برای #مصرف_مهارنشده بشر، تحمیل نموده اند.
✅رسانه از زمان ورود به چرخه مصرف جامعه، با افزایش گزینه های انتخابی برای مصرف بشر نه تنها باعث آزادی عمل بیشتری نشده که با خود #سردرگمی و #تحیر را بهمراه آورده است.
✅بقول هربرت سیمون، برنده جایزه نوبل: "#غنای_اطلاعات، #فقرتوجه می آورد".
این تحیر و سردگمی که ناشی از سرریز اطلاعاتی بشر می باشد، باعث شده نسخه درمانی جدیدی از طریق جریان های رسانه ای تدوین و تبلیغ شود بنام " #در_لحظه_زندگی_کن."
✅این اندیشه که بدلیل حذف عقلانیت از #چرخه دریافت(احساسات)_ #تحلیل( اندیشه وعقلانیت)_کنش(اقدام و عمل) شیوع پیدا کرد، راه جبران خسارت سردرگمی و #افسردگی و #سرطان_مصرف_زدگی و تنوع طلبی بشر را در ترویج و تبلیغ اندیشهء در لحظه زندگی کن می داند که فقط و فقط بدلیل ابتنای بر #اصالت_لذت و بریدن از عقلانیت، جامعه بشری را در خدمت سودآوری کمپانی های اقتصادی و دولت های استعماری تعریف می کند.
✅در این میان آنچه که در شبکه های اجتماعی امروزه مشاهده می شود، ادامه همین طرز نگاه بوده که بدون توجه به #پروسه_چرایی_چیستی_نتایج یک خبر و حادثه، فقط لحظه را دیده و حوصله ای برای واکاوی و تحقیق بیشتر ندارند و برای جانماندن از قافله مصرف اطلاعات و لذت بردن از حضور در فضای مجازی، صرفا لحظه را گزارش و فوروارد می کنند.
✅فقدان سواد رسانه ای در سیستم اجتماعی و #اوردوز_اطلاعاتی افراد جامعه، باعث شکل گیری هویت جدیدی در فضای اجتماعی شده که می توان چنین تعبیر نمود: #من_فوروارد_می_کنم_پس_هستم...
✅زبانحال جامعه امروز ما در فضای مجازی این است که چون شناسایی منبع و توجه به نتایج نفع و ضرر یک خبر، کاری زمان بر #باچاشنی_عقلانیت و #مهارت_رسانه ای است، پس فوروارد میکنم تا از گمنامی به در آیم.
✅نتیجه چنین کنش های فاقدعقلانیت، چیزی جز تشدید #ازخودبیگانگی و #بازتولید و تقویت نظام سرمایه داری بعنوان عقبه رسانه های جریان اصلی جهانی نخواهد بود و نتیجه ای جز ظلم و بی عدالتی مهارنشده نخواهد داشت.
علیرضامحمدلو
@asrehooshmandi
هدایت شده از گردباد نیوز
#مجرمان_سایبری با انتشار اپلیکیشنهایی در قالب #تست_کرونا به دنبال #سرقت_اطلاعات شهروندان میباشد. این اپلیکیشنها که ماهیت بدافزاری دارند به هکرها این امکان را میدهند که به اطلاعات حساب کاربری و حریم خصوصی افراد دسترسی پیدا کنند.
salamat.gov.ir تنها مرجع رسمی #غربالگری_کرونا
#پلیس_فتا
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
🔹 تحریف و جعل خبر بهسبک خبرگزاری امریکایی
💢 یورونیوز: دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با انتشار گزارشی پیشبینی کرد اگر مردم سطح ارتباطات روزانه خود را تا ۸۰ درصد کاهش دهند و اصول بهداشتی را رعایت کنند، شمار افراد مبتلا به بیماری ویروس #کرونا در فاصله یکماه تا ۴۰ روز پس از آغاز شیوع آن به حداکثر ۱۶۰ هزار نفر خواهد رسید که حدود ۱۲ هزار تن از آنها دارای علائم مشهود بیماری کووید-۱۹ خواهند بود.
✍️ این در حالی است که خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس با دستکاری و ترجمه نادرست همین گزارش مدعی شده بود دستکم ۱۲ هزار ایرانی جان خود را از دست میدهند!
@medialogy1
هدایت شده از سواد رسانهای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦چطور با اضطراب بیماری #کرونا کنار بیاییم؟
📍 راهنمای یک دقیقهای سلامت و آرامش
▫️کانال #دکتر_علیرضا_سفیدچیان
📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانهای
🚦۱۵ نکته کاربردی ارتباطی_رسانهای برای ایام خانهنشینی #کرونایی
📍 #بخش_دوم
🔸 #شش: ارتباط تلفنی با بستگان و دوستان و آشنایان و احوالپرسی از آنها فراموش نشود. روزی به یک یا دو تا از آنها تماس بگیرید. حتی با برخی که نزدیکتراند و بزرگتر مکالمه تصویری هم داشته باشید. توجه: آنانکه آشناها و اقوام کمتری دارند را بیشتر دریابید.
🔸 #هفت: اکثر ما عضو چندین گروه یا کانال در پیامرسانهای اجتماعی هستیم. ولی برخی از اینها به شکل رگباری خبر منفی میفرستند و اساساً علاقهای به دیدن خبرهای خوب و مثبت ندارند. شاید هم فکر میکنند که مشغول آگاهیبخشی اند. اما واقعیت این است که این نوع کانالها و گروهها در شبکههای اجتماعی که فقط بر اخبار بد و منفی متمرکز میشوند – خصوصاً وقتی که راست و دروغ را قاطی هم میکنند- بمب اضطراب و آشفتگی روحیاند. پیشنهاد میدهم از عضویت در آنها خارج شوید. ما باید هم خبرهای منفی و هم خبرهای مثبت را با هم دریافت کنیم.
🔸 #هشت: حتماً برگهای روی یخچال یا جایی در آشپزخانه بگذارید و به محض آنکه به کالایی نیاز پیدا شد یا رو به اتمام بود اسم آن را بنویسید. این کار ساده باعث میشود دفعات مراجعه شما به بیرونِ خانه برای خرید کمتر شود. ضمن آنکه از برخی بگو مگوها هم پیشگیری میکند. خصوصاً مردان خانه را کمتر ولی با بهرهوری بیشتر برای خرید به بیرون بفرستید!
🔸 #نه: هنگام استفاده از تلویزیون یا پخش موسیقی یا رادیو یا … مراقب همسایهها باشید. یعنی صدا را کنترل کنید. حتماً دقت کردهاید که ساعات خواب و بیداری اکثر خانوادهها به هم ریخته. معلوم نیست اوقاتی که شما بیدارید دیگران هم بیدار باشند یا برعکس!
🔸 #ده: میدانم برخی از ما و شما ممکن است گلههایی به صداوسیمای خودمان داشته باشید. مثلاً گاهی حس میکنید یکطرفه است یا حرفهای عمل نمیکند یا هرچه؛ قبول! بالاخره رسانه رسمی خودمان است و حق داریم انتظارمان هم از آن بالا باشد. او هم باید خودش را مدام اصلاح کند و ارتقا دهد. اینها را میفهمم. ولی به یک نکته دیگر هم دقت کنیم. من بعید میدانم شما قبول داشته باشید که مثلاً رسانههای انگلیس و عربستان دلسوز ما هستند و خیلی خیرخواه ما باشند. نه الان، که هرچه تاریخ چند صدساله اخیر را میبینیم، میفهمیم چنین نبوده. دست کم «مدیریت شناخت و ادراک» خودتان را به اینها واگذار نکنید. تجربه بیستساله رسانهای من که اینطور میگوید. شما را نمیدانم.
#ادامه_دارد
✍ #دکتر_عبدالکریم_خیامی
📲 @savaderesanei