هدایت شده از آخرین خبر
🔺«دانا» نوشت: گزارش نیویورک تایمز از گورهای دسته جمعی در آمریکا
🔹نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که در پی مرگ ومیر گسترده شهروندان آمريكا "گورهای دسته جمعی" موقتی برای آنها فراهم شده است
🔹اين روزها افشاگري رسانه هاي آمريكايي به چالشي فراتر از كرونا براي رژيم حاكم بر اين كشور تبديل شده است
@akharinkhabar
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩اندیشکده| احتمال مواجهه آمریکا با بحران سلامت روانی همزمان با پاندمی کرونا
یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی از وضعیت مقابله کادر درمانی آمریکا با بیماری همهگیر جهانی ناشی از ویروس کرونا، هشدار داد که این کشور همزمان با این بیماری ممکن است از نظر سلامت روانی کادر درمانی در وضعیت بحرانی قرار گیرد
https://tn.ai/2238052
@Tasnimnews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جعل_عمیق
قبلا می گفتیم تا خودمان با چشمانمان نبینیم باور نمی کنیم، اما امروزه حتی دیگر به آنچه با چشمانمان می بینم هم نمی توانیم اعتماد کنیم.
دیپ فیک (Deepfake) به معنی جعل عمیق یا یادگیری عمیق جعل کردن، تکنیکی بر پایه #هوش_مصنوعی است که برای تلفیق تصاویر انسانها به کار میرود.
در تکنیک #جعل_عمیق، تصاویر و ویدئوهای دروغینِ به شکلی کاملا واقعگرایانه ساخته میشود. فنآوری جعل عمیق میتواند تصاویری بسازد که از اساس حقیقت ندارند، تصاویری که در آنها به نظر میرسد فردی، حرف خاصی میزند یا کاری را انجام میدهد که اصلا در دنیای واقعی اتفاق نیفتاده است. کارشناسان از رواج استفاده از فنآوری #دیپفیک و پیامدهای آن به شدت ابراز نگرانی میکنند.
هدایت شده از عصر هوشمندی
#بهداشت_اطلاعات
🎯چند راهکار برای جلوگیری از بازنشر اخبار جعلی:
1️⃣فکر کنید؛ اولین کار برای جلوگیری از پخش اخبار جعلی این است که لحظهای دست نگاه دارید و فکر کنید.
2️⃣منبع خبر را بررسی کنید؛ اگر منبع خبر "دوست دوستتان" یا "همسایه فامیل همکارتان" است، نمیتواند خبر خیلی موثقی باشد.
3️⃣وبسایتها و حسابهای کاربری را بررسی کنید؛ فونتهای ناهمسان از نشانههایی است که یک پست یا نوشته میتواند جعلی باشد.
4️⃣اگر از صحت چیزی مطمئن نیستید، به اشتراک نگذارید؛ عکسها و مطالبی که به اشتراک می گذارید ممکن است #دستکاری شوند.
5️⃣هر نکته را جداگانه بررسی کنید؛ مراقب فایل هایی که شامل (ترکیبی از) اطلاعات درست و نادرست است، باشید.
6️⃣مواظب پستهای احساساتی باشید؛ یکی از بزرگترین عوامل زیاد شدن اخبار جعلی #ترس است.
7️⃣آیا سوگیری دارید؟ قبل از همرسانی هر چیز، به این فکر کنید که آیا از صحت آن اطمینان دارید یا فقط با آن موافقید. ما به احتمال زیاد پستهایی را به اشتراک میگذاریم که به باورهایمان نزدیک است.
@asrehooshmandi
🔹حکایت ـ #قدرت_شایعه
میگویند حدود ٧٠٠ سال پیش، در اصفهان مسجدی میساختند.
روز قبل از افتتاح مسجد، کارگرها و معماران جمع شده بودند و آخرین خرده کاری ها را انجام میدادند.
پیرزنی از آنجا رد میشد وقتی مسجد را دید به یکی از کارگران گفت: فکر کنم یکی از مناره ها کمی کجه!
کارگرها خندیدند. اما معمار که این حرف را شنید، سریع گفت : چوب بیاورید ! کارگر بیاورید ! چوب را به مناره تکیه بدهید. فشار بدهید. فشار...!
و مدام از پیرزن میپرسید: مادر، درست شد؟!
مدتی طول کشید تا پیرزن گفت : بله ! درست شد ! تشکر کرد و دعایی کرد و رفت...
کارگرها حکمت این کار بیهوده و فشار دادن مناره را پرسیدند ؟!
معمار گفت : اگر این پیرزن، راجع به کج بودن این مناره با دیگران صحبت میکرد و شایعه پا میگرفت، این مناره تا ابد کج میماند و دیگر نمیتوانستیم اثرات منفی این شایعه را پاک کنیم...
این است که من گفتم در همین ابتدا جلوی آن را بگیرم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اخبار_ویروسی
قسمت دهم: به منبع ارجاعات درون متنی رجوع کنیم.
♦️پایان داستان اخبار ویروسی.
#آنتی_کرونا
#سواد_رسانه_ای
#باشگاه_سواد_رسانه_ای
#المپیاد_سواد_رسانه_ای
#مخاطب_فعال
#کرونا
@asrehooshmandi
هدایت شده از پویش
در همه صنایع، ماشینهایی که با حداکثر توان اسمی کار میکنند احتمال آسیبپذیری بالاتری دارند
البته به همراه خطاهای انسانی ناخواسته به خاطر فشار کاری بالا بر روی همکاران ما
از اختلالها، وقفهها و کاستیها آگاهیم ولی تمام سعیمان را می کنیم تا مجدد به اوج برگردیم
با عنایت پروردگار
با لطف و همراهی شما
و با اطمینان به تعهد و دانش همکارانمان...
@pooyesh
سواد رسانه و روانشناسی
در همه صنایع، ماشینهایی که با حداکثر توان اسمی کار میکنند احتمال آسیبپذیری بالاتری دارند البته به
محسن غفاری
مدیر پیام رسان ایتا
هدایت شده از طنز سیاسی دکترسلام
🔻دوگانه های بی بی سی؛ از نحوه انعکاس ۴ کشته در ایران تا مواجه با رکوردهای وحشتناک انگلیس و آمریکا
🔹سمت چپ: تیتر " ایران دومین قربانگاه کرونا در جهان! " برای روزی که ۴ نفر در ایران فوت شدند
🔹سمت راست: گزارشی از اوضاع کرونا در روزی که آمار کشته ها در انگلیس به ۵ هزار نفر و مبتلایان در آمریکا از ۳۰۰ هزار نفر فراتر رفت.
🔸روز گذشته آمریکا با 1224 مورد فوتی، رکورد تعداد مرگ و میر در یک روز را هم شکست
کانال طنز «دکترسلام»:
@Drsalaam
✅ پزشکی تجاری و بیکفایتی بدنی
🖋 سیمین کاظمی
📍 امروز و در پایان دهه نود شمسی، یکی از مشخصههای حوزه عمومی در ایران، نوع حضور و تظاهر خیابانی زنان است که با دهههای پیشین تفاوت چشمگیری یافته؛ چنانکه آمد و شد زنها با چهرههای دستکاری شده و آثار انواع مداخلات آرایشی و پزشکی چشم بینندگان را به خود خیره میکند و منشأ رواج اظهار نظرها، بحثها و قضاوتهای گوناگون نیز شده است. در این سالها شاهد برساخت مسئله زیبایی زنان با رویکردی جدید و احساس نیاز به زیبایی در قالب یک الزام اجتماعی بودهایم که حیات فردی و اجتماعی زنان را تحت تاثیر قرار داده است.این شکل جدید مسئله…
🔸 ادامه نوشته را در انگاره بخوانید 🔻
📎 https://engare.net/?p=7892
🎯 معمای اخلاقی خشم: بد ولی بهجا
— آیا وقتی به کسی میگوییم خشمگین نباش، او را دعوت به اخلاق کردهایم؟
📍وقتی کسی در حق ما کار بدی میکند، مثلاً حرفی ناروا میزند یا کاری میکند که از آن میرنجیم، خشم در تار و پود تنمان شعله میکشد. ای بسا شب و روز به فکر انتقام باشیم و کینهاش تا سالهای سال در سینهمان بماند، حتی اگر معذرتخواهی کند. اما علمای اخلاق، مدام هشدارمان میدهند که باید خشممان را فرو بخوریم و انتقام و کینهتوزی را کنار بگذاریم. چرا؟ چطور خشمگین نشویم و حس خودمان را از درست و نادرست از دست ندهیم؟
🔖 ۶۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۳۱ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9693/
🎯 کالبدشکافی تمرین قصهگویی است
— هر جسدی داستانی دارد، داستانی که خودش نمیتواند تعریف کند
📍مردهها حرف نمیزنند، ولی کالبدشکافها بلدند چطور از آنها حرف بکشند. آنها اجساد را پروندههایی بایگانیشده میبینند و، وقتی دربارۀ مردهها خیالبافی میکنند، انگار دارند از روی پرونده میخوانند: «ساییدگی دندهها نشان میدهد زیاد زمین میخورده، پس تنها زندگی میکرده. زخم روی قلبش هم میگوید در بچگی خیلی مریض میشده و بهخاطر مشکلات مالی به پزشک مراجعه نکرده». واقعاً هم بیراه نمیگویند. آنها رویدادهای پنهانی را میبینند که در اعماق بدن انسانها حک شده است. جردن کسینر از تجربۀ حضور در سردخانه و همکاریِ چندروزهاش با کالبدشکافها میگوید.
🔖 ۱۸۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۱ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9697/
کاربران قطع کننده زنجیره شایعات در فضای مجازی باشند -
گفتگوی مفصل مهندس رجبی با خبرگزاری فارس را در لینک زیر بخوانید.
http://mliteracy.ir/?p=2008
مونولوگ های تاثیر گذار پایتخت ۶
محمد مهدی فتوره چی
سری جدید سریال پایتخت زودتر از موعد مقرر، بدلیل شیوع ویروس کرونا با پایان نامطلوب و نقدبرانگیزی به پایان رسید. در این سری عیدانه بخوبی جای خالی فیلم نامه نویس برجسته اش، خشایار الوند حس شد. بر خلاف سری های اول تا چهارم که تا اندازه ای امکان گمانه زنی خط داستانی سریال ممکن بود در این مجموعه و بویژه پس از بازگشت بهبود شاهد از هم گسیختگی سکانس ها (تا حدی بدلیل سانسور و ...) و شیفت های متعدد به صحنه های مختلف بودیم، تا جایی که بی مقدمه و روایتی به ناگهان از خانه نقی به آپارتمان مجردی رحمت هدایت می شدیم. در این مجموعه شاهد دو کنش و گفتار متفاوت مثبت و منفی و البته سوال برانگیز بودیم، کنش مطلوب، مثبت و تحسین برانگیزش پرداختن به مسایل و مشکلات روزمره مردم بویژه طبقات محروم و کنایه و طعنه به مدیران و مسوولان بی کفایت شهر و کشور بود که بخشی از آن در مونولوگ تقی خطاب به هما و ارسطو بخوبی تمام حواس مخاطب را به خود جلب می کرد و کنش گفتاری نامطلوب و منفی دیگر که بیش از سری های گذشته و بر خلاف مجموعه های اول تا چهارم(که مشحون از صحنه های حرمت گذاری به بزرگتر ها و بویژه سالمندان بود) آزار دهنده بود بی حرمتی های مکرر و گستاخانه بهتاش نسبت به دایی هیجانی و خالی بند و پر شر و شورش، نقی بود که بی شک ماهیت طنز سریال نمی تواند توجیه مناسبی برای این حجم جسارت خواهر زاده ای نسبت به دایی اش باشد، حتی با قبول این واقعیت که برخی از جوانان این نسل و عصر هیچ بویی از ادب و نزاکت و حرمت داری بزرگترها نبرده باشند! سناریو نویس و کارگردان این مجموعه نباید به بهانه خلق لحظاتی خنده دار هر کنش گفتاری و رفتاری را بدون هیچ پیامی در سکانس های متعدد به نمایش گذارند! متعاقبا به طور مبسوط به نقد این مجموعه تامل برانگیز خواهم پرداخت!
#پایتخت#مونولوگ#ویروس_کرونا #سریال#تقی_معمولی #ارسطو_عامل #هما#طنز# حرمت#در_خانه_بمانیم #کرونا_را_شکست_میدهیم #خشایار_الوند# سانسور
💠 گزارش روزانه مرکز مقابله با شایعات سایبری
🗓 ۱۹ فروردین ۹۹
1⃣ در روز ۱۸ فروردین ۹۹، کانال های تلگرامی وابسته به منافقین و برخی اکانت های توییتری وابسته به سلطنت طلبان، با انتشار تصاویری از یکی از پزشکان و تصاویر مربوط به سی تی اسکن ریه یک بیمار، مدعی شیوع کرونا در ایران در ۱۳ آذرماه ۹۸ شدند که با بررسی های مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص گردید اولا در تاریخ مذکور، ویروس کرونا به تازگی در چین شیوع پیدا کرده و هنوز احتمال سرایت به ایران را نداشته است و دوما تصاویر مربوط به سی تی اسکن بیماران دارای مشکلات حاد تنفسی و کرونا، شباهات زیادی وجود دارد و بدون انجام تست کرونا و مشاهده شرایط بالینی بیمار، امکان تشخیص قطعی کرونا وجود ندارد که در متن و تصاویر شایعه فوق نیز، هیچگونه اشاره ای به شرایط بالینی بیمار نشده است.
2⃣ روز گذشته، کانال های تلگرامی وابسته به سلطنت طلبان، اقدام به انتشار شایعه تخصیص سبد حمایتی یک میلیون تومانی برای طلاب کردند که در کانال های تلگرامی وابسته به منافقین نیز بازنشر شد. با بررسی های مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص گردید که این شایعه کذب بوده و براساس جعل یک تصویر خبری با درج لوگوی خبرگزاری حوزه منتنشر شده است. پیش از این نیز، در ۲۲ اسفندماه ۹۸ نیز، شایعه پرداخت یارانه ۵ میلیون تومانی به طلاب، توسط سلطنت طلبان و به همین شیوه منتشر شده بود.
3⃣ دیروز، کانال های تلگرامی وابسته به منافقین، با انتشار تصاویری از یکی از بیمارستان های کرمانشاه، شایعه جان باختن روزانه ۱۰ نفر براثر ابتلا به کرونا در کرمانشاه را منتشر کردند که با بررسی های مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص گردید این شایعه کذب بوده و در تصاویر مذکور نیز هیچگونه نشانه ای دال بر وجود جنازه های جانباختگان کرونا وجود ندارد. همچنین مشخص گردید در طول ۵۰ روز گذشته، در کل استان کرمانشاه مجموعا ۳۶ نفر به خاطر ابتلا به کرونا درگذشته اند.
4⃣ در ۱۸ فروردین ۹۹، کانال های تلگرامی وابسته به منافقین، با انتشار ویدئویی از دکتر علیزاده رئیس بیمارستان آتیه، شایعه تعدیل نیروهای این بیمارستان به خاطر فشار مالی ناشی از شیوع کرونا را منتشر کردند که با بررسی های مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص گردید موضوع تعدیل کارکنان بیمارستان های خصوصی، ارتباطی با شیوع کرونا در کشور نداشته و این مسئله از سال ۹۷ و تنظیم تعرفه های ابلاغی وزارت بهداشت و عدم تأمین مخارج بیمارستانی آغاز شده است.
5⃣ روز گذشته، کانال های تلگرامی و اکانت های توییتری وابسته به سلطنت طلبان، با انتشار تصاویری، شایعه برگزاری جشن شکست کرونا در بیمارستان رازی رشت را منتشر کردند که با بررسی های مرکز مقابله با شایعات سایبری مشخص گردید این شایعه کذب بوده و تصاویر مذکور، مربوط به برگزاری مراسمی برای تقدیر و روحیه بخشی به کادر درمانی بیمارستان های استان بوده است.
بهداشت اطلاعات در مصاحبه با ایرنا
🔹#بهداشتروانی، اطلاع مخاطبان از محیط پیرامون در عین احساس امنیت درون و امید به آینده است.
🔸بیتوجهی به بهداشت اطلاعات، بحران زاست؛این موضوع میتواند بحرانهای موجود را تشدید و حتی بحرانهای روحی در مردم ایجاد کند.
🔹رسانهها در کنار تامین نیازهای خبری مردم نباید از آسیبهای اطلاعرسانی نادرست بر سلامت روحی آنان غفلت کنند.
🔸#بهداشتاطلاعات با دادن اطلاعات واقعی، به موقع، صادقانه، جامع و دوطرفه به مخاطبان متناسب با ویژگیهای آنان تامین می شود.
🔹نیاز مردم به اطلاعات صحیح و جامع در زمان بحران از جمله کرونا در بالاترین حد است و هرگونه تعلل در این زمینه از جمله تاخیر در خبررسانی، تمرکز بر اخبار منفی، طرح مشکلات بدون ارائه راهکارها، اطلاعات منفی و یک طرفه و نادرست، نقض حقوق بشر و از مصادیق #آلودگیاطلاعات است.
🔸️اگر چه زمینه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و عملکرد مسئولان در بهداشت اطلاعات بسیار مهم است اما رسانهها منبع تولید، توزیع و انتشار اطلاعات هستند و اگر در تولید و انتشار اخبار؛ اطلاعات درست، جامع و متناسب با ظرفیت و مطالبات و نیازهای مخاطبان و همچنین اصل تعادل در تولید و انتشار سوژه ها نباشد، ممکن است حق مردم به دانستن تامین شود اما حق دیگر آنان یعنی امنیت روح و روان و بهداشت روانی آنها نقض شود.
🔹در بهداشت اطلاعات هم نوع سوژه ها و محتوا و هم زمان و چگونگی انتشار مهم است، به همین دلیل رسانه های مسئول و حرفه ای سعی می کنند خبرهای منفی را حتی الامکان در زمان و اندازه مناسب و با رعایت ملاحظات از جمله با هشدار قبلی به مخاطبان و با مات کردن تصاویر یا از نمای دور و به میزان کم منتشر کنند.
🔸کرونا در کنار تهدیدهای بسیار زیاد فرصت هایاستثنایی در اختیار مراکز آموزشی، آموزش و پرورش، دانشگاه ها، آموزشگاه ها و مشاغل مختلف قرار داد که روش سنتی کار خود را تغییر دهند.
🔹متاسفانه بستر آموزشهای الکترونیک در آموزش و پرورش فراهم نیست و اگر از بحرانهای پیشین چون برف، آلودگی هوا، سیل، زلزله و ... که موجب تعطیلی مدارس می شد برای تقویت آموزش مجازی برنامه ریزی و بهره گرفته میشد اکنون در بحران کرونا این شیوه آموزش با مشکلات کمتری رو برو بود.
🔸کرونا ضربه های جبران ناپذیری وارد کرده اما میتواند هشداری باشد برای اینکه اولا متوجه وضعیت موجود باشیم ،ثانیا پیش بینی کنیم شرایط در آینده به چه شکلی خواهد بود و ثالثا قبل از غافلگیر شدن مداخله و خسارت را به حداقل کاهش دهیم.
✅بیشتر بخوانید👇
http://www.irna.ir/news/83742116/
💢کرونا و افزایش کاربران پیام رسان تصویری
⭕️شرکت مایکروسافت از افزایش ۷۰ درصدی کاربران پیامرسان تصویری اسکایپ در زمان بحران کرونا خبر داد
👈بنابر گزارش Reuters، شرکت مایکروسافت اعلام کرده تعداد کاربران استفادهکننده از پلتفرم پیامرسان تصویری Microsoft Skype طی ماه گذشته تحتتأثیر شیوع ویروس کرونا و دورکاری در بسیاری از کشورهای جهان، افزایش قابلتوجه ۷۰ درصدی را تجربه کرده است و روزانه ۴۰ میلیون نفر از آن استفاده میکنند. بنابر اعلام این شرکت، تعداد دقایق مکالمات کاربران اسکایپ با یکدیگر نیز در ماه گذشته ۲۲۰% افزایش داشته است.
👈مایکروسافت همچنین اعلام کرده که در حال حاضر بالغبر ۴۴ میلیون نفر بهصورت روزانه از پلتفرم Microsoft Teams که برای فعالیتهای شغلی میان افراد در محیط کاری مورد استفاده قرار میگیرد، بهره میبرند.
💢اهمیت #کلان_داده_ها و #داده_کاوی
⭕️کرونا باعث کاهش ۸۱ درصدی تردد به سمت مراکز درمانی شد
🔸دادهکاویهای نقشه و مسیریاب بلد نشان میدهد که گسترش بیماری کرونا سبب کاهش تردد ۹۶ درصدی به سمت مراکز خرید و سینماها شده است. همچنین، تردد به سمت مراکز درمانی نیز در یک ماه اخیر ۸۱ درصد کاهش داشته است. براساس این آمار، مراجعه به سوپرمارکتها نیز ۶۳ درصد کاهش داشته است.
🔸نتیجه دادهکاویهای اپلیکیشن نقشه و مسیریاب بلد نشان میدهد که مراجعه به مساجد با کاهش ۹۳ درصدی روبرو بوده و در جایگاه دوم پس از مراکز خرید و سینما از نظر کاهش تعداد مراجعه قرار گرفته است. بر همین اساس، ایستگاههای مترو نیز با کاهش ۹۲ درصدی تعداد مراجعه مردم روبرو بوده است.
🔸مراجعه به رستورانها و کافهها نیز در دوران شیوع بیماری کرونا ۹۱ درصد کاهش داشته است. این موضوع در حالی است که در این مدت براساس اظهارات مدیران شرکتهای استارتآپی فعال در این زمینه، ثبت سفارش آنلاین غذا نیز با کاهش تقاضای ۷۰ درصدی روبهرو شده است. این کاهش تقاضا در بازار سفارش آنلاین غذا حتی باعث تعطیلی یکی از دو سرویس اصلی این حوزه یعنی چیلیوری هم شد.
🔸همچنین از زمان شیوع این ویروس در کشور مراجعه به جایگاههای سوخت نیز براساس بررسیهای آماری بلد با ۸۶ درصد کاهش مواجه شده است. پارکها نیز در این دوران کاهش مراجعه ۸۶ درصدی را تجربه کردند. پیش از این، کمیته اطلاعرسانی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده بود ورود به پارکها و مراکز تفریحی تا ۲۰ فروردین ماه ممنوع است.
🔸مراکز درمانی نیز با کاهش مراجعه ۸۱ درصدی روبرو بودند و مراجعه به سوپرمارکتها نیز در یک ماه اخیر ۶۳ درصد کاهش داشته است. پیشتر نیز آمارهای نقشه و مسیریاب بلد نشان داده بود که از میان ۱۰۰ نقطه پرتردد کاربران در روزهای ۲۰ تا ۲۲ اسفند ماه سال ۹۸، بیش از ۵۰ نقطه به مراکز درمانی و بیمارستانها اختصاص دارد.
🔸مراجعه به شعب بانکها نیز در یک ماه اخیر براساس دادهکاویهای اپلیکیشن بلد بیش از ۸۰ درصد کاهش داشته است. پیشتر شاپرک اعلام کرده بود که تعداد تراکنشهای شاپرکی در اسفند ماه گذشته برخلاف سالهای پیش نه تنها افزایش نیافت که نسبت به بهمن ماه ۹۸ با کاهش ۱.۳ درصدی نیز مواجه شده است.
🔺پاسخ به حملات سایبری دشمنان توسط تیم سایبری ویروس ♻️
🔹اطلاعات بخشی از کارکنان شرکت فضایی Space-X و یکی از ساب دامین های ناسا و همچنین سایت خبری spa عربستان سعودی توسط یک تیم سایبری ایرانی با نام ویروس به سرقت رفت ‼️
همچنین این تیم اعلام کرده حملات بیشتری در پاسخ به هک شدن دیتابیس های بخش های مختلف کشور مانند بانک صادرات و تلگرام های غیر رسمی صورت خواهد گرفت
🔺هدف آذری جهرمی از طرح ادعای فرکانسی که مجلس رَد و دولت هم آن را از لایحه بودجه حذف کرد، چیست؟!
🔹با اینکه اکثر توان صداوسیما در اختیار دولت برای شکست کروناست ولی وزیر ارتباطات با درخواست غیرقانونی برای تبلیغ استارتآپ ها باب جدیدی برای هجمه به صداوسیما گشود تاجایی که علت کمکاری وزارت در تخصیص درست منابع و تجهیزات و در تامین سرعت اینترنت را به دوش فرکانسهای صداوسیما انداخت!
🔹اولویت استفاده فرکانسهای ۷۰۰ و ۸۰۰ بخاطر پوشش بالا در خدمات عمومی رایگان است.(نظامی، امداد و خبررسانی)
لذا بهصرفه نیست که این فرکانسهای حیاتی و رایگان، محل کاسبی و فروش باشد؛
صداوسیما که از این رِنج برای شبکه آنالوگ استفاده میکرد، باید در آینده نزدیک برای توسعه شبکه HD استفاده کند.
🔹دولت طرح جهرمی برای فروش فرکانس ۷۰۰ و ۸۰۰ را رد کرد و در کمیسیون تلفیق نیز رای نیاورد.
اصرارِ رسانهای جهرمی اما این شائبه را جدی میکند که آیا بازهم وزیر بدنبال فرافکنی و عدم تمکین به بازسازی زیرساختهای حیاتیست؟! یا این جنجالها برای پوشاندن فاجعه لورفتن اطلاعات خصوصی ایرانیان است؟
🔹برآوردها نشان میدهد بر فرض اگر این فرکانسها در اختیار وزارت ارتباطات هم قرار گیرد، از باب خرید تجهیزات، استقرار آن و راهاندازی نزدیک به ۱ یا ۲ سال زمان میبرد و استفاده ویژه از اضطرار شرایط کرونا در این مساله، تعجب برانگیز است.
🔹به گواه کارشناسان کمبودن سرعت شبکه موبایلی و خانگی عللی درون وزارتی دارد که میتوان به عواملی چون عدم بهروزرسانی تجهیزات میان لایهای شبکه، ضعف ساختار شبکه ملی و ازهمه مهمتر رهاشدگی اینترنت خانگی اشاره کرد؛ بطوریکه سرعت آپلود و دانلود شبکه ثابت ایران از عراق هم پایینتر است!
🔹اینترنت ارزان خانگی معیار پیشرفت و توان ارتباطی یک کشورست، ولی با عملکرد آذری جهرمی تقریبا فشل شده و مردم مجبورند هزینه گران شبکه موبایلی با سرعت و کیفیت پایین را تحمل کنند و با زورِ پروپاگاندا باور کنند که مقصر این سومدیریتها فرکانسهای صداوسیماست!
🔹جهرمی بگوید چرا مردم از شبکه باکیفیت و ارزان وایفایِ خانگی محروم و مجبور به خرید نت گران موبایل شدهاند؟
چرا شبکه موبایلی با تجهیزات قدیمی باید جور شبکه خانگی را بکشد تا بیکیفیت شود؟
توقع دارید مردم باور کنند که مقصر همهی اینها، فرکانسهای صداوسیماست؟!
🔹و اما نکته آخر؛ بخاطر فشل شدن شبکه ملی اطلاعات توسطِ بانیانِ امر! مردم هزینه گرانتری میدهند و کسی صدای حق الناسش درنمیآید، ولی به سرعت بیانیه مرکز ماهر که جلوگیری از افشای اطلاعات ثبت احوال را وظیفه افتا(زیرمجموعه رییس جمهور)میداند را حذف میکنند و دم از نبود اختیارات میزنند!
✍ #علی_قلهکی
✅ نظریه انتساب
💠 نظریه انتساب؛ نسبت دادن؛ منتسب کردن و یا صفت تراشی ( attribution theory) یا هر معادل بهتر دیگری که میشود برایش ساخت، این نکته را در مرکز توجهات خودش قرار داده است که انسانها چطور به یکدیگر خصایص یا صفتهائی را نسبت میدهند.
🔸یافتههای ارتباطی حاکی از آن است که آن دسته از اطلاعات، افراد و موقعیتهائی که نسبت به دیگران وضعیت متمایزتری دارند و به عبارتی دیگر نسبت به دیگران در حالت متمایزتری قرار دارند؛ بیشتر در معرض اطلاق خصایص یا گرفتن نسبتهای مختلف قرار میگیرند.
🔸علت این امر هم روشن است: آنها با بافتی که در آن قرار دارند؛ شبیه نیستند و یا به دیگر زبان عادی نیستند.
🔸برای تئوری #انتساب یک مثال همیشگی وجود دارد که ارائه دهندگان این تئوری آن را مطرح کردهاند:
🔻۱. خانم یانیس تنها کسی است که در رستوران ماهی سفارش داده است. بنابراین، این رفتار یا این کارِ او را به خلق و خوی او نسبت میدهند
🔻۲. اما اگر خانم یانیس در هیچ جای دیگری جز در این رستوران ماهی نخورد؛ این رفتار او را به رستوران نسبت میدهند (یعنی به موقعیتی که در آن قرار دارد)
🔸باید اضافه کنم که وقتی مثال مربوط به رستوران باشد، چاشنی هم میخواهد: عدهای هستند که رفتار خودشان را همیشه به موقعیتها نسبت میدهند، ولی رفتار دیگران را به خلق و خوی آنها.
🔴 و حالا چند پرسش
برای اینکه به این موضوع بیشتر فکر کنید که راستی چه چیزی باعث شکل گرفتن ادراکات ما نسبت به دیگران میشود؟
▪️داستان فیل مولوی در کجای این بحث قرار میگیرد؟
▫️اصطلاح کور خود بودن و بیننای دیگران؛ چه ربطی به این بحث دارد؟
▪️اینکه میگویند خود گوئی و خود خندی؛ عجب مرد هنرمندی، به این بحث مربوط است؟
▫️آیا مجموعههایی هم داریم که به ادراکات ما شکل بدهند و باعث شوند ما ادراکات خودمان را تعمیم بدهیم؟ (مثلا این که بگوئیم این گربه است که دارد ادای ببر را در میآورد!)
[یعنی چون ببر را شناختهایم رفتار گربه را قضاوت کردهایم/گربه و ببر به عنوان یک مجموعه از کوچک به بزرگ]
▪️درک شما از دیگران یا آنچه به دیگران نسبت میدهید چقدر تحت تاثیر کلیشههای مجموعهای موجود درباره آدمها و موقعیتها است؟
🔸یادتان باشد که کلیشهها به خاطر سادهسازی درک و به خاطر شتاب دادن به روند درک (البته بدون عمق و واقع گرائی) میتوانند شما را زود به قضاوت بکشانند.
✅ آگهی شرکت آمریکایی Valspar، از قدیمیترین شرکتهای تولید رنگ در جهان
💠 در این آگهی به شیوۀ خلاقی تاکید شده که فقط و فقط با یک بار رنگآمیزی، تمام دیوار پوشیده میشه و دیگه نیازی به رنگ آمیزی مجدد نداره!
🔸این تبلیغ برای انتقال پیمامش، به جای اینکه آسمون و ریسمان بهم ببافه، فقط روی خود محصول تمرکز کرده و راه حل و ایده تبلیغ رو از خود محصول بیرون کشیده.
🔸در بسیاری از تبلیغات(مخصوصا تبلیغات ایرانی) آژانسهای تبلیغاتی، ابر و باد و مه و خورشید و فلک رو در اختیار میگیرند، تا یک محصول رو تبلیغ کنند. در نهایت هم از پس آن برنمیآیند!
🔸زیادهگویی و پُرگویی تبلیغ را از مسیر درست منحرف میکند و محصول را به حاشیه میراند. بهترین ایدهها برای تایید و تبلیغ یک محصول، در خود محصول نهفته است!
#یادداشت/ارزشهایی که نداریم!
🔹شاید شما هم تعجب کنید که چقدر شبکههای اجتماعی در ایجاد اعتماد به نفس ما موثرند!
بله؛ به همین سادگی یک صفحه اینستاگرام یا یک اکانت توییتر یا هر شبکه اجتماعی دیگری، میتواند ارزش و جایگاه اجتماعی ما را در ذهن خودمان کم یا زیاد کند.
🔸چارچوب مهمی که اینترنت در معنای عام و شبکههای اجتماعی در معنای خاص بر آن مبتنی هستند، «جلب توجه» است. این جلب توجه برای ما بسیار تعیین کننده است. هر کدام از ما وقتی عکسی یا مطلبی را به اشتراک میگذاریم، بی نیاز از دیدن بازخوردهایش در قالب کامنت و لایک و غیره نیستیم.
🔹هرچه این بازدیدها و تحسینها بیشتر باشد، ما به خود مغرورتر خواهیم بود که فرد موثرتری هستیم! هرچه کمتر باشد، در مقایسهها گمان میکنیم که حرف یا مطلب ما ارزش چندانی ندارد.
✍ یادداشتی از دکتر محسن احمدی
📍 جهانی که بازیها میسازند
🔹محمد گلستانفرد؛ پژوهشگر علوم اجتماعی:
🔻همان طور که شما در بازیهای جنگی راهی جز کشتن طرف مقابلت که دشمن تلقی میشود ندارید؛ اصلا امکان انجام کار دیگری جز این به شما داده نمیشود یا در بازی های استراتژی امکان زیست مسالمت آمیز چند امپراطوری کنار یکدیگر امکان پذیر نیست و تنها با نابودی دیگری شما پیروز بازی خواهید بود.
نکتهای که در تمام این بازیها وجود دارد عقلانیت مدرن است؛ عقلانیتی که انسان و صفات متعالی آن افول میکند و انسان میماند و جهانی که خدایی در آن وجود ندارد. جهانی که انسان تنها ارادهی مطلق بر روی آن است. جهانی که انسان ابزار ساز با عقلانیت دو دوتا چهارتای دکارتی بر آن حاکم شده است و قدرتمندتر از او چیزی نیست. در بین همین انسان ها قدرتمندتر کسی است که تکنولوژی جدیدتر و تعداد بیشتری سرباز و تجهیزات و مقدار بیشتری ثروت داشته باشد.
📌 ادامه مطلب را در باشگاه اندیشه بخوانید:
🔗 http://bashgah.net/go/gu94k/
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه؛ محفلی برای آزاداندیشی 👇
➕ @Bashgah_net
♦️با افزایش روزافزون تمایل مردم به استفاده از شبکههای اجتماعی، درصد انتشار #اخبار_جعلی(fake news) از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی نیز بیشتر شده است.
▪️بخش عمدهای از این نوع خبر، در مفهومی به نام اطلاعات کاذب غیرعمدی(misinformation) خلاصه میشود.
▪️در گزارش «اختلال اطلاعات» شورای اروپا #میساینفورمیشن اینطور تعریف شده است:
🔇به اطلاعات نادرستی که هدف از ایجاد و انتشار آنها، آسیبرساندن نیست.
▪️بهعنوانمثال شخصی مقالهای حاوی اطلاعات قدیمی را منتشر میکند، درصورتیکه متوجه قدیمی بودن آن نشده است.
✅میساینفورمیشن با مرور تاریخچه یک حساب کاربری قابل شناسایی است، به این صورت که با بررسی حساب کاربری میتوان تشخیص داد که آیا الگوی مشخصی برای انتشار اطلاعات نادرست وجود داشته است یا فقط براساس یک اشتباه، اطلاعات نادرستی منتشر شده است.