🔴 شگردهای جذب لایک و کامنت در فضای مجازی
برخی پست ها که اتفاقاً درجذب لایک وکامنتهای زیاد، موفق هم هستند، از بعضی ویژگی های مشترک برخوردار بوده و از شگردهایی معمولا مشترک برای جذب لایک و کامنت استفاده می کنند که در #سواد_رسانه_ای از آن ها بهعنوان #تکنیک_های_اقناعی نام برده میشود.
⭕️ تکنیک اقناعی استفاده از عواطف و احساسات یکی از مهمترین و پرکاربردترین این تکنیک هاست که ازطریق تحریک عواطف واحساسات کاربران موجب برانگیختن واکنش آن ها درقالب لایکوکامنت میشود.
🔺معمولا برای تحریک عواطف واحساسات کاربران ازبعضی شگردهای مشخص استفاده میشود که به بعضی ازاین شگردها اشاره میشود :
💢تحریک احساسات وبرانگیختن واکنش ازطریق استفاده از اختلاف عقاید و سلایق
💢تعارضات سیاسی عقیدتی قومیتی ملیتی جنسیتی ورزشی فرهنگی طبقاتی طرز پوشش مدل مو ولباس رنگ مو و لباس نمایش جواهرات خانه و ماشین لاکچری و هر چیزی که موجب برانگیختن احساساتی مانند حسرت یا حسادت شود و مانند اینها، در قالب های مختلف مانند تصویر، فیلم و کلیپ، #مسابقه،۱یا۲، نظرسنجی، خبر داستان طنز و... و به خصوص همراه با
🔵 جملات جانبدارانیه برای تایید یا رد یکی از این عقاید که به واکنش سریع مخاطبان منجر شود...
💢حتی نمایش بعضی از پست هایی که در جای دیگر با هدفی دیگر در فضای مجازی منتشر شده اند اما اینجا، از جنبه ایجاد تعارض آن ها برای جمع آوری لایک و کامنت استفاده می شود.
🔺مثل اظهار نظر بعضی هنرپیشه ها درباره بعضی مسائل یا نمایش بخشی از زندگی شخصی خود و یا حتی نمایش غذاخوردن چینی ها که برای خود آن ها جنبه تبلیغاتی دارد اما مخاطب ایرانی را به لحاظ تعارض فرهنگی به واکنش و کامنت گذاری وامیدارد.
⭕️تحریک احساسات با استفاده از نوستالژی
💢تصاویر،موسیقی،فیلم وسریال،هنرپیشه ها،خوانندگان،مشاهیر علمی وسیاسی وادبی وهرچیزی که برای مخاطبان خاطره انگیز باشدوعواطف آنها راتحریک کرده یاجریحهدارنماید.
🔺تحریک عواطف انسانی ازطریق نمایش قشر آسیبپذیر، معلولان، کودکان، پدرومادر، افراد زحمتکشو...
💢تحریک عواطفی مثل خشم شدید ازطریق نمایش تصویرداستان یاحتی وانمودی ازنمایش ظلم و ستم مانند توهین به یک فرد، توهین به اشخاص محبوب، کتک خوردن یک فردبیدفاع یا کارسخت یک فردضعیف و... برای دریافت لایک وکامنت
⭕️تحریک عواطف با استفاده از تکنیک اقناعی مقایسه
💢از این تکنیک نیز غالبا در راستای تحریک عواطف افراد استفاده می شود و به فراخور آن،موجب برانگیختن حس حسادت، خشم، یأس و حسرت، تمسخر و تأسف، انزجار ومانند اینها می شود.
🔺مانند مقایسه دو سیاستمدار از دو کشور، دو هنرپیشه از دو کشور، دو مدل مو یا آرایش، دو مدل ماشین از دو شرکت، دو وسیله مصرفی از دو برند،دو ماده غذایی و مانند اینها
🔴 تحریک عواطف با استفاده از تکنیک اقناعی تعمیم
💢استفاده از تصاویر، فیلم ها یا داستان هایی که تعداد زیادی از افراد آن را به خود تعمیم داده و خود را در آن موقعیت تصور می کنند و تأثيرپذیری بیش تری از آن دارند.
💢مثلا وقتی تصویر سربازی که دور از خانواده است گذاشته می شود، سایر سربازان و حتی اعضای خانواده ای که سرباز دارند آن را به خود تعمیم داده و باآن همزادپنداری می کنند.
⭕️تحریک عواطف و احساسات با نمایش موارد عجیب و استثناء
💢این شگرد که از ارزش های خبری هم محسوب میشود، در فضای مجازی معمولا در سطحیترین شکل آن به اشکالی مبتذل و مانند نشریات زرد مورد استفاده قرار می گیرد مثل استفاده از خرافات پیش پا افتادهای چون نقش بستن کلمات مقدس روی بدن کودکان.
💢نمایش فیلم و تصویر افرادی با عمل های زیبایی عجیب و غریب، زنده خواری چینی ها و مانند آن نیز از اشکال دیگر جذب لایک و کامنت هستند که جنبه استثناء آنها، گاه با شگردهای دیگری همچون پرسش هایی با پاسخ مشخص و تعارضات فرهنگی نیز همپوشانی دارد.
💢تکنیک اقناعی استفاده از نماد ها
🔺استفاده ازتصاویر ونمادهای ملی یامذهبی که به تحریک عواطف ملی،میهنی،مذهبی بیانجامند مانند نمایش تصویر اماکن مقدس،زیارتگاه ها،مرقد امامان یاقهرمانان ملی، پرچم و... واستفاده ازشعارهای ملی،مذهبی وتحریک عرق ملیومذهبی
#سواد_رسانه_ای
🔹واقعا انتظار داریم بی بی سی حتما
این گزارش رو پخش کنه
عدالتم آرزوست😂
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma
🔥 پایان قرنطینه، بازار تلگرام را کساد کرد
🔸مطابق با بررسیهای سرویس دادهکاوی ایرنا، استفاده از پیامرسان تلگرام، پس از ۲۰ فروردین ماه و همزمان با بازگشایی ادارات، روندی نسبتا نزولی را طی کرده است.
🔹این مسئله باعث شده استفاده از تلگرام در فروردین ۹۹، نسبت به اسفند ۹۸ کاهش پیدا کند. البته استفاده از تلگرام در این ماه همچنان بیش از استفاده از آن در دی و بهمن ۹۸ است.
🔸در فروردین ماه به طور میانگین کل بازدیدهای کانالهای تلگرامی در هر روز، ۱.۹۱ میلیارد بوده و به طور میانگین، به صورت روزانه ۲.۷۴ میلیون مطلب در کانالهای تلگرامی منتشر شده است.
🔹عادی شدن موضوع کرونا و کاهش اخبار آن در تلگرام میتواند یکی دیگر از عوامل کاهش بازدید مطالب تلگرامی باشد.
🌀 توییتر توصیه ترامپ به تزریق مواد ضدعفونی را مصداق فیک نیوز ندانست!
🔸توییتر اعلام کرد کلیپ های ویدئویی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در خصوص تزریق مستقیم مواد ضدعفونی کننده به بیماران مبتلا به کرونا، سیاست های این شبکه اجتماعی در خصوص عدم انتشار اطلاعات نادرست درباره کرونا را نقض نکرده است.
🔸سخنگوی توییتر اعلام کرد اظهارات ترامپ تنها آرزوی او برای درمان بیماران مبتلا به کرونا بوده نه حاوی اطلاعات نادرست.
🔸این در حالی است که سایت این شبکه های اجتماعی هشتک InjectDisinfectant# (که بعد از اظهارات ترامپ در خصوص تزریق مواد ضدعفونی کننده به راه افتاده بود ) را مسدود کرده است.
🔸توییتر پیشتر اعلام کرده بود هرگونه توییت حاوی اطلاعات ناقص یا نادرست در خصوص ویروس کرونا را حذف می کند. این اطلاعات شامل محتواهایی می شود که بدون مشورت و راهنمایی منابع معتبر در خصوص بهداشت و سلامت عمومی منتشر شوند.
🔸طبق سیاست جدید توییتر انتشار هر گونه توییتی مربوط به درمان های ناکارآمد کرونا که به قصد گمراه کردن دیگران باشد حتی اگر برای شوخی باشد، ممنوع است .
📺کدام بخش خبری صداوسیما مخاطب بیشتری دارد؟!
واگذاری سهام عدالت و توضیحات فرایند آزادسازی آن از عناوین اصلی خبری روز گذشته بود که در بخشهای خبری مختلف صداوسیما به آن پرداخته شد.
👈 مقایسه جستجوی عبارت «سهام عدالت» توسط کاربران وب در محدوده زمانی پخش بخشهای مختلف خبری میتواند شاخص خوبی از میزان مخاطب هر یک از این بخشها باشد!
جایی که طبق تصویر ،جستجوی «سهام عدالت» در زمان پخش خبر ۲۱ حتی از ترند «دانلود» نیز پیشی گرفت!
هدایت شده از Monitoring
اینستاگرام در پاسخ به ایران اینترنشال اعلام کرد که این شرکت از تلاش امیرحسین مقصودلو (تتلو) برای بازکردن مجدد صفحه در این شبکه اجتماعی آگاه است اما این صفحهها را حذف میکند و اقدامات پیشگیرانه ای برای جلوگیری از ادامه فعالیت او انجام خواهد داد.
در پاسخ اینستاگرام به ایران اینترنشنال همچنین آمده بود ما به هیچ محتوایی که کودکان را در معرض سوء استفاده یا خطر قرار داد اجازه انتشار نمیدهیم و هر زمان با چنین محتوایی روبرو شویم آن را حذف میکنیم.
🔹نگاهی به ویژگیهای ویروسهای خبری و راه مقابله با آن
حسین کریمی
🔸ویروسهای خبری مانند بسیاری از ویروسهای دیگر عمل میکنند با این تفاوت که بستر آنها میتواند ارزشها، باورها، نگرشها و حتی روح و جسم آدمی باشد. خبرهای ویروسی یعنی خبرهایی که بزرگنمایی یا کوچک نمایی میکنند، خبرهای ناقص یا گزینشی هستند و اساساً بناست به شکل ویروس با سرعت و وسیع پخش شوند تا شناخت انسان را مختل کنند.
🔸معمولاً این اخبار از ابعاد مختلف شباهتهایی به ویروسها دارند:
1️⃣معمولاً این اخبار به دلیل گسترش فناوری و وسایل ارتباط اجتماعی از سرعت انتشار بالایی برخوردارند.
2️⃣درجه تخریب این اخبار زمانی که جنگ تبلیغاتی و رسانهایی وجود داشته باشد، بالاست.
تخریب این اخبار عمقی و چندبعدی است.
3️⃣این اخبار توانایی اثرگذاری بر روی عقاید، ارزشها و باورهای ما را دارند.
4️⃣این ویروسها بر روی عواطف و احساسات (یاس، ناامیدی، اعتمادبهنفس کاذب، ترس و..) اثر دارند.
5️⃣آگاهی کاذب ایجاد میکنند. آگاهی کاذب زمانی به وجود میآید که فرد با این اخبار مواجه شده و با توجه به محتوای این خبر به تجربه و کنش اجتماعی میپردازد.
6️⃣این اخبار بیشتر گریبان گیر افرادی میشوند که سیستم دفاعی ضعیفی دارند.
🔻راههای مقابله با ویروسهای خبری:
💠اصالت یک خبر میتواند با اصالت منبع پیام ارتباط مستقیم داشته باشد پس منبع مهم است.
💠یکی از راه عدم بازنشر اخبار ویروسی است که باعث شکست زنجیره خبر معیوب میشود.
💠از صاحبنظران کمک بگیریم. صاحبنظران مانند پزشک هم توانایی پیشگیری به ابتلا و هم درمان آن را دارند.
💠ارتقای سواد رسانهای راه مقابله با اخبار ویروسی است.
🎯 «منِ عزیز»: نامههای یک رماننویس به خودِ آیندهاش
— اگر نامهای برای خود دهسال بعدتان بنویسید، چه چیزهایی خواهید گفت؟
📍اگر اهل خاطرهنوشتن باشید، حتماً میدانید که عمومیترین احساسی که هنگام خواندن نوشتههای گذشته به آدم دست میدهد این است: «خدایا! چقدر احمق بودم!» اما اگر دربارۀ خود آیندهمان نوشته باشیم، داستان جالبتر هم میشود. خود گذشتهمان را میبینیم که برای آیندۀ خیالیاش رؤیا میبافد و بعد یادمان میآید که زندگی چقدر فراز و نشیب داشته است. چطور به چیزهایی که میخواستهایم نرسیدهایم و چیزهایی که امروز داریم را نمیخواستیم. یک رماننویس از رسم آیینی زندگیاش برای نوشتن نامههای مهرومومشده به خودش حرف میزند.
🔖 ۱۴۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۹ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9706/
🎯 سندرم حقهباز: شما هم نگرانید یکروز دستتان رو شود؟
— هرچه در یک حوزه کارکشتهتر شوی، حس حقهبازبودنت قویتر میشود
📍شکسپیر یکبار نوشت: «تمام دنیا صحنۀ نمایش است و هرکس در عمر خود نقشهای بسیاری بازی میکند». بله، اغلبمان بازیگرهایی حرفهای هستیم. دیگران هم خیال میکنند خیلی میدانیم و از پسِ کارها بهخوبی برمیآییم. این توقعات گرچه تاحدی اسمورسمی برایمان درست کرده، اما نوعی اضطراب هم در دلمان انداخته: این دلشوره که مبادا یکروز لو برویم و این عذاب وجدان که نکند واقعاً شیّاد باشیم. کلنسی مارتین میگوید اسم این احساس «سندرم حقهباز» است، و شاید یکجاهایی مفید باشد.
🔖 ۳۱۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۰ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9711/
🎯 سول کریپکی میپرسد: «کلمات چگونه به موجودات گره میخورند؟»
— عارف احمد به بررسی آثار مهم کریپکی در باب قواعد و نامها میپردازد
📍کلمهای را میشنویم و بهجای اینکه توجهمان به خود آن کلمه جلب شود، متوجه اشیایی بیرون از آن میشویم، آن هم نه بهشکلی دلبخواهی، بلکه بهشیوهای ضروری و قاعدهمند. چنین رویدادی را چگونه میشود بهنحوی فلسفی فهمید؟ سول کریپکی یکی از برجستهترین فیلسوفانِ زندهای است که درحالحاضر به این پرسش فلسفی پرداخته. او پس از نقدهای ویرانکنندۀ هیوم، یکبار دیگر و به سبک خودش، به ارسطو بازگشته و پاسخ پرسشهای خود را در آموزۀ متافیزیکی او پیدا کرده است.
🔖 ۲۵۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۵ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9715/
هدایت شده از تیمورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوالات چالشی سید علیرضا آل داود از وزیر ارتباطات
آقای وزیر حمایت واقعی از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی و جوانان نخبه ایرانی در حوزه ICT چه شد؟
چرا مدیر پیام رسان داخلی بدلیل عدم حمایت های شما باید شرمنده مخاطبانش شود؟
روبیکا و تیوا دو سرویس موفق داخلی هستند و استقبال از آنان نشان داد، مردم به سرویس های داخلی در حوزه فضای مجازی اعتماد دارند
💠 گروه رسانهای تٖیمورا
🆔 @timoora
هدایت شده از فارس پلاس
▪️چرا عکس نوزادان پروانهای ایران یا نوزادهای یمنی و فلسطینی رو پخش نمیکنید؟
@Fars_plus
هدایت شده از فارس پلاس
▪️ حالا اگه پای یه بچه ایران زخمی میشد، دلخراش ترین تصاویر رو براش انتخاب میکردند.
💬 Hamze
@Fars_Plus
هدایت شده از فارس پلاس
▪️چرا نیروهای امنیتی آلمان با این هیبت به مراکز فرهنگی و مساجد شیعیان یورش بردند؟ جنگ مسلحانه است؟
خیر! هدف ادراک سازی و تصویر سازی مبارزه با تروریسم است.نمونه این پوشش را در دستگیری ریگی از سوی نیروهای امنیتی ایران دیده اید.اقدامات ریگی را با اقدامات مرکز فرهنگی مقایسه کنید
💬عبدالله گنجی
@Fars_plus
📣 #سواد_رسانه یعنی چه...؟!
✅ یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَن تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَیٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ (حجرات/۶)
ای کسانی که ایمان آوردهاید، اگر فاسقی برایتان خبری آورد، نیک وارسی کنید، مبادا به نادانی گروهی را آسیب برسانید و [بعد،] از آنچه کردهاید پشیمان شوید
⁉️#سواد_رسانه یعنی...؟
♻️مطابق این آیه قرآن کریم، و با توجه به اینکه #فضای_مجازی مثل گذشته فقط ماهیت اطلاع رسانی ندارد و افراد مختلف از پخش اخبار و #شایعات مختلف سو استفاده میکنند، ما نباید #اخبار را بدون بررسی منبع موثق، تایید، باور و بازنشر کنیم
چه بسا با ارسال خبر جعلی به دیگران، ما هم از مصادیق اشاعه گناه و ظالم شویم.
#شایعات_مجازی
#اخبار
#دروغ
#واقعیت_مجازی
#درباره_حرف_مفت
🔻هری فرانکفورت فیلسوف، در سال 1985 سخنرانیای در دانشگاه ییل ارائه داد به نام «دربارۀ حرف مفت» (on bullshit). این سخنرانی در سال 1986 در قالب یک مقاله منتشر شد و در سال 2005 در قالب یک کتاب 75 صفحهای نشر یافت و به قدری مورد اقبال قرار گرفت که در مدت کوتاهی، بیش از 175 هزار نسخه از آن در آمریکا فروش رفت.
✅حرف مفت از نظر فرانکفورت، حرفی است که نه دروغ است و نه راست. حرف مفت، حرفی است که نه به واسطۀ تحریف عمدی حقیقت، بلکه به واسطۀ نادیده انگاشتن حقیقت و ندیدن آن بروز میکند. گویی انگار نه انگار که حقایق اثبات شدهای درباره یک موضوع وجود دارد که برای صحبت کردن راجع به آن موضوع، میتوان به آن مراجعه کرد، مطالعه نمود و موثق سخن گفت.
✅حرف مفت، از نظر فرانکفورت، یک موضوع فلسفی برای جهان امروز است. حرف مفت، پدیدهای است که از #نادیده_انگاشتن_حقیقت بروز میکند و از نظر او، مهمترین دلیلش، دنیای جدید ارتباطات و فضاهای گستردهای است که برای سخن گفتن و نشر مطلب به خصوص به واسطه فناوری اطلاعات بروز یافته است.
✅با این تعریف در طول روز چه میزان حرف مفت می شنویم؟ ما باید حقیقت را ببینیم حتی اگر در محاصره حرف های مفت باشیم.
سواد رسانه و روانشناسی
مدیر: Vavgh01@
برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید.
کانال حداقل "سه روز در هفته" به روز رسانی می شود.
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️همزمان با اقدام کشور آلمان در تروریستی اعلام کردن حزبالله لبنان، رسانه های معاند ادعای ترند شدن هشتگ "حزب_الله_ارهابی" در لبنان را مطرح ساخته و در این خصوص به فضاسازی پرداخته اند.
💢گفتنی است تقدیر توئیتری پمپئو از این اقدام آلمان و اشاره به حمایت ایران از حزب الله لبنان به عنوان یک گروه تروریستی نیز در رسانه های معاند بازتاب داشته است.
علاوه بر این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار توئیتی جلوگیری از تامین مالی جزب الله لبنان را باعث کاهش رفتارهای مخرب ایران قلمداد کرده است.
#رصدخانه_آرما
🎯در عصر #توجه، شما #تمرکز کنید!
🔹حتما تا به حال شده تصمیم گرفته باشیم کاری را انجام دهیم اما نوتیفیکیشنها، صدای تلویزیون، عکس روی جلد یک مجله و... حواسمان را پرت کرده باشد. این همان چیزی است که از آن به عنوان #حواس_پرتی_دیجیتال یاد میکنیم؛ موقعیتی که مدام توجه ما به سمتی جلب میشود و اساسا تنازع برای جلب توجه کاربران نیز بین غولهای فناوی در جریان است. هر کسی توجه بیشتری را جلب کند، ماندگارتر خواهد شد. پس #توجه ما امروز کالای گرانبهایی است.
🔹اما این سکه، روی دیگری نیز دارد. ما خیال میکنیم که بهخاطر توجه بیشتر، در حال دریافت اطلاعات بیشتر نیز هستیم اما به هزینهای که برای این توجه پرداختهایم توجه نداریم. در زمانهای که از عصر «رسانههای آنلاین آزاد» به عصر «رسانههای آنلاین همهجا» رفتهایم، به قدر در معرض اطلاعات گوناگون برای جلب توجه قرار گرفتیم که در واقع میتوان ادعا کرد #آنقدر_میدانیم_که_انگار_نمیدانیم!
🔹پوریست اقتصاددان، توجه را یک نوع «پول رایج» دانسته که بسیاری از مشخصات پول را داراست. کسانی که آن را ندارند، آن را میخواهند. کسانی که دارند بیشتر میخواهند. میتوانید آن را تجارت کنید؛ میتوانید آن را بخرید و...
🔹تکنولوژی های دیجیتال در حال تربیت نسلی #حواس_پرت و #دیجیتالزده است که توجهش جای تمرکزش را گرفته است. نسلی که در مدل بازاری «توجهت را بده اطلاعات را بگیر» اسیر شده است و نمیداند نتیجه داشتن اطلاعات بدون تمرکز میتواند ورود به تونل نادانی باشد.
✍️سطرهایی از مقاله «مغز آنلاين؛ چگونه رسانههاي آنلاين ميتوانند نگرش شناختي ما را تغيير دهند» ارائه شده توسط معصومه نصیری در همایش «رسانه و علوم شناختی»
#علومشناختی
#اقتصادتوجه
🎯در عصر #توجه، شما #تمرکز کنید!
🔹حتما تا به حال شده تصمیم گرفته باشیم کاری را انجام دهیم اما نوتیفیکیشنها، صدای تلویزیون، عکس روی جلد یک مجله و... حواسمان را پرت کرده باشد. این همان چیزی است که از آن به عنوان #حواس_پرتی_دیجیتال یاد میکنیم؛ موقعیتی که مدام توجه ما به سمتی جلب میشود و اساسا تنازع برای جلب توجه کاربران نیز بین غولهای فناوی در جریان است. هر کسی توجه بیشتری را جلب کند، ماندگارتر خواهد شد. پس #توجه ما امروز کالای گرانبهایی است.
🔹اما این سکه، روی دیگری نیز دارد. ما خیال میکنیم که بهخاطر توجه بیشتر، در حال دریافت اطلاعات بیشتر نیز هستیم اما به هزینهای که برای این توجه پرداختهایم توجه نداریم. در زمانهای که از عصر «رسانههای آنلاین آزاد» به عصر «رسانههای آنلاین همهجا» رفتهایم، به قدر در معرض اطلاعات گوناگون برای جلب توجه قرار گرفتیم که در واقع میتوان ادعا کرد #آنقدر_میدانیم_که_انگار_نمیدانیم!
🔹پوریست اقتصاددان، توجه را یک نوع «پول رایج» دانسته که بسیاری از مشخصات پول را داراست. کسانی که آن را ندارند، آن را میخواهند. کسانی که دارند بیشتر میخواهند. میتوانید آن را تجارت کنید؛ میتوانید آن را بخرید و...
🔹تکنولوژی های دیجیتال در حال تربیت نسلی #حواس_پرت و #دیجیتالزده است که توجهش جای تمرکزش را گرفته است. نسلی که در مدل بازاری «توجهت را بده اطلاعات را بگیر» اسیر شده است و نمیداند نتیجه داشتن اطلاعات بدون تمرکز میتواند ورود به تونل نادانی باشد.
✍️سطرهایی از مقاله «مغز آنلاين؛ چگونه رسانههاي آنلاين ميتوانند نگرش شناختي ما را تغيير دهند» ارائه شده توسط معصومه نصیری در همایش «رسانه و علوم شناختی»
#علومشناختی
#اقتصادتوجه
چند نکته مهم:
۱: رسانه بیطرف یک شوخی بزرگ است.
۲: واقعیت بیان شده از سوی رسانه، لزوما همان حقیقت نیست.
۳: ما همان چیزی را می بینیم که رسانهها می خواهند.
۴: #سانسور در عصر رسانه با #بمباران_خبری رخ می دهد و نه با محدودیت.
۵: ما تصور میکنیم که در انتخاب محتوا آزادیم.
#حقایق_رسانه
اگر بسرعت تغییری رخ ندهد زندگیمان تباه خواهد شد
👨🏼💻«کال نیوپورت» در کتاب خود، درباره مینیمالیست دیجیتال میگوید:
🔹تقریباً همه افرادی که با آنها صحبت کردهام به قدرت اینترنت اعتقاد داشتند؛ اما احساس میکردند دیگر نمیتوانند میزان استفادهشان را کنترل کنند.
▪️یعنی اگر بهسرعت تغییری رخ ندهد، شاید زندگیشان تباه شود!
🔹به نتیجه رسیدم که به یک جور «فلسفه استفاده از فناوری» نیاز داریم، که در ارزشهای شما ریشه دارد.
▪️به سوالات شما درباره هر کدام از این ابزارها و چگونگیِ استفاده از آنها به شکلی مفصل جواب میدهد و کاری میکند که قابلیتِ بیتفاوتشدن نسبت به مسائل را به دست بیاورید.
🔸 من اسم آن را #مینیمالیسم_دیجیتال میگذارم؛ فلسفهای که معتقد است هر چه کمتر از فضای مجازی استفاده کنید، موفقیت، بهره و لذتتان از زندگی بیشتر خواهد شد.
▪️کلید پیشرفت در دنیای فوقِ مدرنِ ما، صرف زمان کمتر برای استفاده از فناوریست.
🔹قرارگرفتن مداوم در معرض تصاویر گلچینشده زندگی دوستانتان، در شما احساس بیکفایتی ایجاد میکند.
▪️این روشی بیرحمانه در خصوص نوجوانان است که باعث ایجاد حس طردشدن در آنها نیز میشود.
#سواد_دیجیتال ـ لایف وب
❗️همراه اول «مقصر» است
🔺پس از اعتراض کاربران پیامرسان سروش نسبت به اتمام زودهنگام بسته اینترنتیشان در همراه اول، سازمان تنظیم مقررات، همراه اول را مقصر دانست.
🔹مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی:
🔸 اپراتور پذیرفته براساس اطلاعاتی که داشته این پروتکل را به عنوان ترافیک بینالملل محاسبه کرده و براساس اطلاعاتی که به دست آوردهام هماکنون این مشکل رفع شده است.
🔸البته از سمت دیگر توصیه ما به پیامرسانها از جمله سروش این است که وقتی سرویس جدیدی راهاندازی میکنند و قرار است این سرویس روی پروتکل متفاوتی به اجرا در بیآید، جزییات این تغییر را به ما و اپراتورها اعلام کنند، تا کاربران برای استفاده از یک سرویس داخلی دلزده نشوند.
🎯 مقاومت در برابر گوگل شاید سختتر از مقاومت در برابر ارتش نازی باشد
— مسابقۀ بیپایان بر سر جمعآوری دادهها از زندگی شخصی ما شکل جدیدی از قدرت را به وجود آورده
📍سرمایهداری مدتهاست که خود را مدافع سرسخت حیطۀ خصوصی و آزادیهای فردی میداند. اما در سالهای اخیر به نظر میرسد این پیوند قدیمی به نفعِ سودی بزرگتر از هم گسسته است. سرمایهداری اینبار با شرکتهایی عقد اخوت بسته است که بیشترین توانایی را برای رسوخ به شخصیترین لایههای وجود ما از خود نشان دهند. از این پیوند تازه شکل جدیدی از قدرت متولد شده است که کتابِ قطور شوشانا زوبف، «عصر سرمایهداری نظارتی»، تلاش کرده است تا ماهیت آن را برملا کند.
🔖 ۴۲۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۵ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9717/
هدایت شده از عصر هوشمندی
#عکس_مکث
آینده نه چندان دور...😉
🌀مخاطب همیشه آنلاین است، از سرعت خود بکاهید
وقتی تابلوی راهنمایی و رانندگی هم متاثر از موبایل بازی های ما می شود...
@asrehooshmandi