eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 هفت کتابی که کمک می‌کند دست رسانه‌ها را بخوانیم: https://kalaaghe.com/?p=52390
سواد رسانه و روانشناسی مدیر: Vavgh01@ برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. کانال حداقل "سه روز در هفته" به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕ چرا مردم به انتشار آنلاین ادامه می­‌دهند؟ 🔸️ بازار بحث درباره کارکرد فضای مجازی با شیوع داغ شده است. یک تحقیق دانشگاهی به ما اطلاعاتی درباره انتشار اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی می‌دهد. ✍تحقیقات جان پاتریک آلم؛ پژوهشگر اجتماعی و رئیس آزمایشگاه تحلیلی شبکه اجتماعی در مدرسه داروسازی Keck نشان می دهد : 🔸️ در هفته‌های گذشته، اطلاعات نادرست از انتشار ویروس جدید کرونا در رسانه‌های جمعی از حد هشدار خود فراتر رفته است. ویدئویی درباره این ویروس منتشر شد که گرمای یک سشوار می‌تواند ویروس کووید ۱۹ را ازبین ببرد. شخصی توییت کرده بود که تزریق ویتامین C به درون جریان خون این بیماری را از بین می‌برد. خبرهای ناموثق دیگری نیز مدعی هستند که استعمال روغن پونه کوهی تازه همراه با مکمل نقره برای مقابله با این ویروس موثر است. 🔸️تعداد ادعاهای نادرست و گاه خطرناک نگران کننده است، زیرا مردم نیز ناخواسته در چرخه‌های وسیع‌تری آنها را انتشار می‌دهند. از هنگام مواجه با این ویروس، میلیون‌ها نفر با استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی تمایل زیادی به آگاهی از میزان پیشرفت‌ها در عرصه مبارزه با این ویروس و همین طور خبرگیری از خانواده و دوستان خود دارند. 🔸️ در گزارشی از افزایش ۱۲ میلیونی کاربران خود در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰ نسبت به سه ماه آخر سال ۲۰۱۹ خبر داد. همچنین فیس بوک نیز از فعالیت بی‌نظیر کاربران خود گزارش می‌دهد. 🔸️همه چیزهایی که مردم در پلتفرم‌های شبکه مجازی خود می بینند، دنبال و بیان می کنند، و مجدداً پست می کنند نخستین شواهد حاکی از آن است که بسیاری از مردم ناخودآگاه اطلاعات غلطی از کووید _۱۹ را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند چرا که در مورد اطلاعات حقیقتاً چیزی نمی‌دانند. 🔸️منابع قابل اعتماد زیادی در شبکه های اجتماعی از جمله مراکز کنترل بیماری و مراقبت و سازمان جهانی بهداشت وجود دارد اما اغلب پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای اولویت‌بندی مهمترین اطلاعات طراحی نشده‌اند، بلکه نحوه طراحی آن‌ها برای نمایش اولین محتویات مربوطه است خواه درست باشند یا نه. 🔸️تحقیقات تیم من نشان می‌دهد که انگیزه مردم برای انتشار این گونه خبرها نیز ممکن است بخشی از این مشکل باشد. ما به این نکته پی بردیم که کاربران توییتر تمایل زیادی به توییت مجدد به منظور نشان موافقت، مخالفت، جلب توجه و سرگرمی دارند. درستی یک پست یا صحت یک ادعا انگیزه تشخیصی تیم ما برای توییت مجدد نبود. این بدین معنی است که مردم نسبت به توییتی که ممکن است محبوب و هیجان انگیز باشد توجه بیشتری می‌کنند تا پیامی که صحیح است. 🔸️هوش مصنوعی هم نمی‌تواند مانع آن شود شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی وعده داده‌اند که از انتشار اخبار نادرست در پلتفرم‌های خود جلوگیری خواهند کرد. اگرچه، آنها بیش از گذشته به مدیریت نگرانی‌ها مبنی بر در خانه ماندن مردم با استفاده از هوش مصنوعی اتکا می‌کنند، اما حمایت‌های لازم برای تجدید نظر محتواهای ایمن را ندارند. این شیوه شانس اشتباهات را بالا می برد مثلاً زمانی‌که محتوای درستی ضعیف انگاشته می شود یا مواردی که محتواهای مسئله دار به سرعت تشخیص داده نمی‌شوند. 🔸️تا زمانیکه اطلاعات نادرست در پلتفرم‌های شبکه مجازی در زمان واقعی تشخیص داده نشوند، هر کسی باید در دریافت اخبار مربوط به کروناویروس مراقب باشد. حتی اگر عمده شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ای برای کنترل و مهار اطلاعات نادرست منتشر شده در پلتفرم‌های خود داشته باشند، محتواهای مسئله دار از طریق روزنه‌هایی کاربرانی را که از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند در معرض اخبار نادرست قرار خواهند داد. 🔸️شبکه اجتماعی اگر به طور گسترده استفاده شود، می‌تواند ابزاری قدرتمند برای تغییر رفتارها باشد. پزشکان بخش مراقبت‌های ویژه در خط مقدم هم اطلاعاتی از کروناویروس منتشر می‌کنند. آنها اطلاعات مفیدی برای حفاظت از خود و خانواده هایمان در برابر این بیماری فراهم می‌کنند. پزشکان مطرح نیز با صحبت‌هایی در رسانه‌ها شایعات را تکذیب می‌کنند.
🔸سواد رسانه‌ای؛ سواد چیست، رسانه کدام است؟ حتما شما هم این روزها به عبارت برخورده‌اید و تلاش‌های گوناگون را در تبیین این عبارت دیده‌‌اید. آنچه الان هم شاهد آن هستید یکی از همان تلاش‌هاست، شاید سویه اصلی این مطلب، بر کاربردی ساختن این مفهوم باشد. سواد رسانه‌ای را می‌توان یک نوع فهم انتقادی قلمداد کرد؛ درکی متکی بر مهارت‌هایی که بر اساس آنها بتوان انواع را و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت. سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است کدام مواد غذایی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزهایی را باید مصرف و از چه چیزهای باید پرهیز کرد. سواد رسانه‌ای می‌تواند به رسانه‌ها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی محض خارج شده و کنشگرانه به معادله فعالانه‌ای وارد شوند که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانه‌ای به شما کمک می‌کند تا از آورده‌های رسانه‌ها به گونه‌ای هوشمندانه و مفید بهره‌مند شوید. این پنج نکته که در پی می‌آیند، نقاط اصلی پرش به فضای فهم منتقدانه از رسانه‌ها هستند و به عبارت بهتر؛ این پنج مورد اصلی‌ترین موارد مطروحه برای درک رسانه‌ها یا فهم همین تعبیر موسوم به سواد رسانه‌ای به شمار می‌آیند: ۱🔹خالقان پیام‌ها؛ از خودتان بپرسید کدام نویسنده یا افراد، یا نهادها و سازمان‌ها خالق این پیام‌ها برای شما هستند. آنچه شبکه‌های تلویزیونی یا رسانه‌های چاپی آمریکا درباره روسیه می‌گویند؛ شبیه آنچه رسانه‌های روسیه درباره کشورشان می‌گویند؛ نیست. حتی آنچه سی‌ان‌ان درباره دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید؛ شبیه آنچه فاکس نیوز در مورد ترامپ می‌گوید نیست. اهداف خالقان پیام‌ها یکسان نیست. ۲🔹تکنیک‌های خالقان پیام‌ها برای جلب توجه شما؛ ببینید خالق پیام برای جلب توجه شما از چه تکنیک‌هایی استفاده کرده است و به عبارت بهتر چگونه ذهن شما را اسیر خودش ساخته است، رنگ، موزیک، نوع واژگان، عکس، گرافیک، بزرگنمایی،... و بسیاری موارد دیگر دست اندرکار شکار توجه شما هستند. ۳🔹تفاوت برداشت‌های شما از پیام‌ها با برداشت‌های دیگران از همان پیام‌ها؛ تردیدی به خود راه ندهید، سن شما، میزان تحصیلات شما، جنسیت شما، تخصص شما، محل تولد شما، فرهنگ شما، جایگاه اجتماعی و خانوادگی شما و بسیاری از موارد دیگر بر برداشت‌های شما از رویدادهای اطراف شما و یا بر برداشت‌های شما از محتواهای رسانه‌های مورد مصرف شما تاثیرات بسیار مهمی دارند. مراقب علل این تفاوت‌ها در خبرها و گزارش‌های رسانه‌ها باشید و گمان هم نکنید برداشت شما از محتوای رسانه معرف برداشت‌های سایر مخاطبان هم هست. ۴🔹دیدگاه‌ها و ارزش‌های موجود در پیام‌ها و یا حذف شده از پیام‌ها؛ محتوایی که مصرف می‌کنید یا با چاشنی‌ها دیدگاه‌های ارزشی سرو می‌شود یا اینکه فاقد چاشنی است و هر دو نوع ارائه هم دلایل خاص خود را دارند. چقدر متوجه نقش و تفاوت‌های این چاشنی‌ها هستید؟ برجام را در نظر بگیرید، آمریکا از این پیمان خارج شد، اروپا هنوز حضور نیم‌بندی دارد. آمریکا در پی خروج از برجام، شدیدترین تحریم‌های تاریخ اقتصاد را علیه ایران وضع کرد. حالا همه‌گیری کرونا در جهان به وقوع پیوسته است. آیا پوشش خبری آمریکا و اروپا درباره کرونا در ایران شبیه یکدیگر است؟ در خبرهای کدامیک از این دو کانون خبری به نقش مخرب تحریم‌های اقتصادی در مبارزه ایران علیه کرونا هیچ اشاره‌ای نمی‌شود؟ ۵🔹و بالاخره به چه دلیل یا دلایلی این پیام‌ یا پیام‌ها برای شما ارسال می‌شوند؟ در جهان آکادمیک ارتباطی معاصر دو پاسخ مهم به این پرسش داده می‌شود: به دلایل متعدد اقتصادی و سیاسی. شاید این عبارت را بهتر به خاطر بسپارید: هر رسانه‌ای را بر روی نقشه سیاست و قدرت بگذارید تا بتوانید نقش آن را بهتر درک کنید. از خودتان بپرسید رد پاهای این رسانه را در کجای این نقشه ثروت و قدرت باید جست؟ پشت این رسانه کدام مراکز ثروت و قدرت ایستاده‌اند؟ چه کسانی حامی دیدگاه‌های این رسانه هستند؟ چه کسانی به آن پول و آگهی می‌دهند؟ صرف خواندن یک رسانه به معنی سواد رسانه‌ای نیست، شما الفبای زبان عربی را می‌شناسید؛ آیا شناختن این الفبا به این معناست که شما زبان عربی هم بلد هستید؟
هدایت شده از کاوش مدیا
🛑این بلایی است که بنگاه های خبری مثل جام و آخرین خبر در فضای رسانه ای امروز بر سر شما می‌آوردند، وقت میگذاری و زحمت میکشی تا برای مخاطب بهترین سوژه ها را فراهم کنی اما بعد به راحتی نشان و آدرس کارت محو می‌شود، آرم دیگری چسبانده و سوژه منتشر میشود تا بلکه چند هزار بازدید بیشتر نصیبشان شود، اما به چی قیمتی؟! این که تعدادی جوان را دلسرد کنید؟(که قطعا دلسرد نمی‌شویم)تا به حال هیچوقت به خود اجازه ندادم که کار دیگران را کپی کنم و به اسم خودم منتشر کنم چون برای مخاطب خود احترام قائلم....عده ای می‌گویند حرفی نزن، چیزی نگو و اشاره ای نکن اما بعد از بارها تذکر و گلایه سکوت جایز نیست و مخاطب باید بداند که اوضاع به چه منوال پیش می‌رود...... 🆔 @Kavoshmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥تلاش ناکام مجری BBC برای ماست‌مالی اسناد جدید کودتای 28 مرداد! ◀️‌نگاهی ‌متفاوت ‌به‌ شبکه‌های ماهواره‌ای ‌و ‌اپوزیسیون! 🆔 @dishplus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎥پاسخ بازیگر ایرانی، مجری بی‌بی‌سی را ناکام گذاشت! 🔸همسر علی حاتمی: بسیاری از هنرمندان پیشکسوت بعد از انقلاب درخشیدند! ◀️‌نگاهی ‌متفاوت ‌به‌ شبکه‌های ماهواره‌ای ‌و ‌اپوزیسیون! 🆔 @dishplus
▪️‏در آمدماهیانه واینرهای اینستا بالاتر از بازیگران سینما! این روز ها شهرت در اینستاگرام بیشتر از مقوله ای به نام سینما درآمدزایی دارد به طوری که مبلغ دریافتی ماهیانه واینرهای اینستاگرامی از درآمد بازیگران مطرح سینما در بهترین حالت بالاتر است 💬 صبح سینما @Fars_Plus
▪️اطلاعیه شدیداللحن دفتر رحیم پور ازغدی در واکنش به جدیدترین جعلیات ⛔️⛔️⛔️اما برای چندمین بار به اطلاع می رساند آقای رحیم پور هیچ صفحه ای در اینستاگرام و توییتر نداشته و متاسفانه بیش از چهل صفحه مجازی در توییتر و اینستاگرام و فیسبوک و.... به نام آقای رحیم پور و بدون اطلاع و هماهنگی مدتهاست که مشغول فعالیت هستند و هیچیک به تماس های ما پاسخ نمی دهند و برخی از این صفحات ، کاملاً دشمنانه و به قصد تحریف و تخریب فعالیت می کنند. پلیس محترم فتا نیز که حواسشان به همه جا هست در پاسخ به تقاضای ما برای بستن این صفحات غیرقانونی یا دسترسی به مسئولین صفحات فیک و تقلبی که غالبا درخارج از کشوربوده و در مطالب ، دست میبرند و بانشر سخنان و تصاویر دیگران و گاه بیربط و غلط انداز ، کارشان تهیه خوراک برای بیماران رسانه ای است، درپاسخ فرمودند ما نمی توانیم در حریم شخصی آنان دخالت کنیم و باید ازطریق دادگاه اقدام کنید. پس این دفتر نیز فعلاًچاره‌ای جز تکذیب های گاه به گاه ندارد تا در آینده چه شود.
▪️‏هنوز چیزی مشخص نیست اما کارآگاه ‎ تشخیص دادند ترور دولتی است، همچنین فرمودند ‎ نباید پذیرفته شود و عادی جلوه کند. فقط نمی‌دانم چرا کاراگاه-قاضی‌های بی‌بی‌سی، ‎ گروهک ‎ و قتل‌عام مردم ‎ را هم می‌پذیرند، هم عادی و مشروع جلوه می‌دهند! 💬 امیر صالحی
▪️امروز عکسی دیدم از ارادت یک ملت به ملت عکسی که مطمئن باشیم در بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی نمی‌بینیم، چون بنا نیست چنین اتفاقاتی دیده شود. . عکس دست‌هایی از ارتش و سپاه را نشان می‌دهد که برای تبرک جستن به تابوت شهید افغانستانی از هم سبقت می‌گیرند تابوتی که نسیم را در خود جای داده . سال‌های سال است کج‌سلیقگی عده‌ای قلیل با پشتیبانی رسانه‌ای چهره‌ای سرد از دو ملت نشان می‌دهد که عمومیت ندارد نسیم با پرچم افغانستان وارد ایران شد و سردار باقرزاده کلاه نسیم به سر کرد و زیر تابوت‌ش را گرفت. هرچه قلب‌های دو ملت بیشتر به‌هم نزدیک می‌شود بعضی‌ها احساس خطر بیشتری می‌کنند، آنهایی که نان‌شان در اختلاف‌اندازی است امروز از میدان‌داری نسیم_افغانی وحشت کردند فکه شلمچه تفحص والفجر۱ 💬 سید مجاهد
✅سواد‌ رسانه ای 🔸بر اساس نظریه الیزابت تامن، سواد رسـانه ای يـک واژه کلی است که سه مرحله پیوستاری را در برمـی گیـرد و منجـر بـه توانمند سـازی سـواد رسانه ای ميشود. ✅ مرحله اول؛ اهمیت برنامه ريزی شخصی در نحوه و میزان استفاده از رسانه ها ( رژيم مصرف رسانه ای ) است. به اين معنا که مخاطب توجه بیشـتری بـه انتخـاب اسـتفاده از انواع مختلف برنامه ها دارد. ✅ مرحله دوم؛ شامل يادگیری مهارتهای ويژه استفاده، نگـاه انتقـادی و يـادگیری بـا هدف تحلیل و پرسیدن اين سؤال اسـت کـه ايـن قالـب چگونـه سـاخته شـده و چـه چیزهايی ممکن است حذف شده باشند. مهارت های استفاده انتقـادی، بهتـرين کـاوش علمي برای فعالیت های گروهی يا کلاسـی در آمـوزش سـواد رسـانه ای در خصـوص آفرينش پیامهای رسانه ای هستند. ✅ مرحله سوم؛ در اين مرحله، مخاطب به جنبه هـای نامحسـوس تـر رسـانه ای توجـه مي کند، به پرسشها و موضوع های عمیقی مانند: چه کسی پیام های رسانه ای را مي سازد؟ چه هدفي با فرستادن پیام دنبال می شود؟ چه کسي از ارسال پیام سود می برد و چه کسي ضرر ميکند؟ و ... مـي پـردازد. 🔸آنچـه در ايـن لايـه اهمیـت دارد، شـناخت حقـايق و جنبه هايی از پیام است که حذف شده‌اند؛ به عبارت ديگر، فهم متن از سوی مخاطب ، در گرو شناسايی ابعاد جا افتاده پیام است. اين بعد از سواد رسانه ای به اندازه ای اهمیت دارد که هابز از آن با عنوان فهم سطح بالاتر ياد مي کند. 🔺از نظر هـابز، ايـن جنبـه از سـواد رسانه‌اي، توان پیش بینی کننده زيادی برای شناسايی نیازها و انتظارات مخاطبـان فـراهم ميآورد. 🔹 در نتیجه، با برخورداری از سواد رسانه ای (از انتخاب ساده رسانه ای تا نقد مـتن ) و رسیدن به مرحله بالاتر آن ( فهم و تفسیر زمینه های متن ) ايـن امکـان بـرای مخاطـب فراهم می شود که در برابر هجوم سرسام آور پیامهای رسانه ای و القای آنها، هويت خود را حفظ کند. 🔸بر ايـن اسـاس، سـواد رسـانه ای، نظامی تفسـیری و ترجیحی، متـأثر از داوری های ذهنی و اخلاقی است که مواجهـه فـرد را بـا پیـام هـای رسـانه ای (چـه در دسترس و چه جستجوگرانه) شکل مي دهد و موجب مي شود مخاطبان، در استفاده از پیامهـا و انتخاب آنها مسئولیت بیشتری احساس کنند.
🔸مقررات تازه اتحادیه اروپا علیه اخبار جعلی و کمپین‌های ضدخبر در شبکه‌های اجتماعی کمیسیون اتحادیه اروپا مقرراتی را برای شبکه‌های اجتماعی وضع کرده است که آنها را موظف می‌کند هرماه بیلان اقدامات خود برای مبارزه با اخبار جعلی و کمپین‌های ضدخبر را به این کمیسیون ارائه دهند. مارک زاکربرگ، مدیر فیسبوک گفته است که مبارزه با اخبار جعلی و دروغین یکی از مهم‌ترین اهداف اوست. او این را در یک ویدیو کنفرانس در کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده است. به این ترتیب فیسبوک با دستگاه‌های امنیتی همکاری می‌کند تا به سرنخ کمپین‌های ایجاد شده با موضوع انتشار اخبار نادرست یا به اصطلاح کمپین‌های ضدخبر را بیابد. مارک زاکربرگ این را ماه گذشته به اورزولا فون‌درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا قول داده است. اما این وعده چندان خانم فون‌درلاین را راضی نکرده است. برای او حتی اینکه فیسبوک، توییتر، مایکروسافت، گوگل و موزیلا سالانه و به شکل داوطلبانه به او گزارش دهند هم کفایت نمی‌کند. در آینده همه شبکه‌های اجتماعی از جمله واتس‌آپ و تیک‌تاک نیز موظفند ماهانه گزارش تلاش‌های خود علیه پست‌های دروغین از سوی کاربران خود را بدهند. گزارشی با جزییات کامل شامل تعداد، محتوا و میزان گستردگی و گمراه‌کنندگی پست‌های منتشر شده در این شبکه‌ها و حساب‌های جعلی در آن‌ها. این مواردی هستند که در مقررات جدید کمیسیون اتحادیه اروپا برای مبارزه با اخبار دروغ و "ضدخبر"، ذکر شده است. ورا یورووا، معاون کمیسیون و جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمله افرادی هستند که روی این مقررات و جزییات آن کار کرده‌اند. جوزف بورل در بروکسل اعلام کرد: ما نیاز به منابع بیشتری برای مبارزه با اخبار جعلی داریم. یک تیم از کارشناسان نیز در بخش أمور خارجه اتحادیه اروپا این داده‌ها را بررسی می‌کنند. حساسیت بویژه در رابطه با اخبار دروغ درباره بیماری کرونا است. اخباری که به عنوان مثال تلاش می‌کند این را در افکار عمومی جا بیاندازند که برخی اقلیت‌ها منشاء پاندمی کرونا هستند. یا این طور وانمود کنند که اروپا بر اثر بحران کرونا در حال فروپاشی است. به گفته بورل دو منبع اصلی کمپین اخبار دروغین درباره کرونا روسیه و چین هستند. به عنوان مثال این کارشناسان در تحقیقات خود متوجه شده‌اند که خبرگزاری اسپوتنیک آلمان در توییتر، فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کند که شستن دست‌ها در مقابله با ابتلا به کرونا هیچ تاثیری ندارد. کمیسیون اتحادیه اروپا بر این باور است که این اتحادیه باید قوی‌تر با جریان ضدخبر در شبکه‌های اجتماعی مقابله کند. شبکه‌های اجتماعی باید گزارش دهند که چگونه در هریک از کشورهای اتحادیه اروپا تلاش از انتشار اخبار دروغین و تبلیغات جعلی درباره تئوری‌های توطئه‌ در وبسایت‌های خود جلوگیری کرده‌اند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در عین حال یادآور شده است که حذف پست‌های دروغین به تنهایی کافی نیست، بلکه باید در مقابل آن توضیحات درست و با استناد به فاکت‌ها و دلایل را نیز در مقابل کاربران قرار داد.
⭕️ اصلا همه تیترا خرج تو! 🔸 به نظر شما از بین مطالب مهمی مثل فراهم نشدن شبکه اطلاعات ملی، نزول صنعت فضایی کشور از ۵ به زیر ۱۵ و اماده نشدن زیرساخت‌های مناسب پیام‌رسان داخلی، چرا مطبوعات اصلاحات موضوع را در حد تلگرام و اینستاگرام کوچک می‌کنند؟ مگر وزیر جوان وزیر تلگرام و اینستاگرام است؟ 😉 تیٖـمورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پاسخ دندان شکن کارشناس منوتو به توهین مجری به ایرانیان تیمورا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️حسام الدین آشنا توئیت زد، مجری سند رو کرد 🔺اتفاقِ جالب در برنامه امشب "پرونده ویژه" در پی عدم حضور وزیر ارتباطات و حواشی آن @akharinkhabar
▪️ شیوه‌های جدید 🔻ما که از صبح تا ۸شب کار می‌کنیم، وقتی برای خرید غیر آنلاین نداریم و در بازار بی رقیب تحریمی خرید از به نوعی اجبار است و نه انتخاب! بسیار خوشبینانه است که باور کنیم شرکت‌هایی که در این بازار بی‌رقیب رشد کردند سالم و کنترل شده فعالیت خواهند کرد 🔻در زمان همکاری با و راه اندازی تمامی تلاش تیم دعاوی متمرکز بر این بود که به سیستم قضایی بقبولاند که در مقابل اعمال فروشندگان مسئولیتی ندارد و تنها بعنوان پلت فرم عمل می‌کند ولی سیاست های جانبی اتخاذ شده قدمی هدفمند بیش از عملکرد پلت فرمی دارند 🔻از نقد و نظراتی که من شخصا بر کالاهای دریافتی از می نویسم تنها نظرات منفی تائید نمی‌شوند تا مبادا میزان فروش کالا افت داشته باشد و رویه جدید عدم تامین کالا طوری طراحی شده است امکان مدرک سازی برای شکایت به تعزیرات از خریدار سلب می شود 🔻بعنوان مثال روز جمعه از یک کولر گازی خریدم، در فاصله جمعه تا امروز قیمت دلار افزایش داشت، امروز فروشنده ناگهان سفارش من را بعلت عدم امکان تامین کالا لغو می کند، قیمت کالا را بیش از یک‌میلیون افزایش می‌دهد و کالا همچنان موجود است، در مقابل چه می‌کند؟ 🔻دیجی کالا در جا به من پیام می‌دهد، که این کالا از سفارش شما حذف شد، به من یک تخفیف ناچیز می‌دهد و هر گونه نشانه‌ای از این خرید از سفارش من پاک می‌شود و در مدت زمان کم قبل از اینکه بتوانم تماس بگیرم مبلغ را مسترد می‌کند! کالا همچنان با قیمت بالاتر روی سایت موجود است 🔻قاعدتا اگر فروشنده کالای خاصی را پس از موجود بودن و فروش تامین نمی‌کند، باید امکان فروش آن کالا را کلا از وی سلب کند فرض کنیم من بخواهم نه از دیجی کالا بعلت فروش اینترنتی کالا غیر موجود و عدم کنترل و نظارت بر فروشندگان، بلکه از فروشنده به خاطر گرانفروشی شکایت کنم 🔻هر گونه رکورد مبنی بر خرید این کالا از پروفایل شخصی‌ام در پاک شده و من هیچ مدارکی ندارم که این کالای خاص را با این قیمت خریداری کرده‌ام، حتی وقتی رکورد پرداخت پول موجود است اثبات اینکه این مبلغ مشخص بابت این کالا پرداخت شده و قیمت کالا معادل با مبلغ پرداختی بوده سخت است 🔻یعنی به جای اینکه رکورد کالا را در پروفایل من نگه دارد و در مقابل آن بنویسد مثلا لغو سفارش به علت عدم تامین فروشنده به طور کلی مدرک این خرید ناموفق را پاک می‌کند و امکان پیگیری قضایی را با امحا مدارک و مستندات از خریدار می‌گیرد. 🔻قبل از اینکه شما بتوانید پیگیری کنید که کالا موجود است، منتهی قیمت آن تغییر کرده است و مجبور شود با تامین کننده وارد بحث تامین به قیمت فروش شود، بدون کسب نظر از شما، پول شما را مسترد می کند تا از ورود به دعوا خودداری کند 🔻در این مدت چند روز مبلغ پرداختی شما در حساب شرکت بوده است و مدارک و امکانات شمای خریدار برای شکایت و یا اصرار بر تامین کالا به قیمت فروش توسط نابود شده است و تنها راه موجود خرید کالا به قیمت بالاتر و یا تامین آن بصورت غیر آنلاین است 📝 رجا لطفی
نمایندگان مجلس پس از گزارش وزیر ارتباطات چه گفتند؟ 🔻نماینده ساری: برای مدیریت فضای مجازی برنامه راهبردی ارائه نشده است. tn.ai/2290220 🔻نماینده قزوین: بیش از ۵۰ درصد ترافیک داده‌ها به اینستاگرام تعلق دارد/اسلحه و سلاح‌ سرد در بستر فضای مجازی فروش می‌رود. tn.ai/2290246 🔻نماینده بندرعباس: فضای مجازی از کنترل دولت خارج شده است. tn.ai/2290270 🔻نماینده زنجان: سهامداری اسنپ و دیجی کالا در دست کشورهای خارجی است که در صورت صحت آن، شاهد مشکلات امنیتی خواهیم بود. tn.ai/2290231 🔺نماینده بم: امروز اینستاگرام قتلگاه اعتقادات جوانان شده، چقدر از خانواده‌ها که به خاطر وجود این فضا متلاشی نشدند. tn.ai/2290239
💢به این سوالات فکر کنید و اگر برایشان پاسخی نیافتید یعنی به بازنگری در نحوه استفاده‌تان از رسانه نیاز دارید وگرنه در امواج خروشان رسانه ای غرق می شوید. 1️⃣آیا رسانه خود را انتخاب کرده اید یا هر چه پیش آید خوش آید؟ 2️⃣آیا برای استفاده از رسانه برنامه ریزی دارید؟ 3️⃣آیا تا به حال دقت کرده اید پیام هایی که برای شما ارسال شده اند تا چه میزان توانسته اند نظرتان را تغییر داده و رفتار جدیدی در شما ایجاد کنند؟ این تغییرات چه تعداد بوده اند؟ 4️⃣شما چه فاکتورهایی را برای انتخاب رسانه تان در نظر می گیرید؟ 5️⃣آیا تا به حال دقت کرده اید تلویزیون خانه یا دستگاه پخش ماشینتان را از روی عادت روشن می کنید یا از روی انتخاب؟ ⭕️رسانه نباید ما را به هر سو که می خواهد بکشاند. ما باید از رسانه هدفمند و مدیریت شده استفاده کنیم. شناخت رسانه، استفاده از آن را لذت‌بخش‌ خواهد کرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥انتقاد رئیس سازمان تبلیغات از رها بودن فضای مجازی و عدم حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی
⭕️خط رسانه ای جمعیت امام علی 🔺ادعای بازداشت شارمین میمندی نژاد که به عنوان موسس جمعیت به اصطلاح خیریه موسوم به امام علی(ع) شناخته می شود، در توئیتر فارسی توسط حامیان و اعضای این انجمن در سطحی گسترده منتشر شده است. 💢جمعیت مذکور همواره از تولیدکنندگان محتوا در جهت فشارهای حقوق بشری علیه ایران بوده است. تهیه گزارش برای نهادهای به اصطلاح بین المللی حقوق بشری در موضوعات مختلف یکی از ابعاد فعالیت های ضدامنیتی جمیعت مسوم به امام علی(ع) است. این فعالیت ها در زمان وقوع بلایای طبیعی همچون سیل فروردین 98 تا آنجا ادامه یافت که مقامات رسمی رژیم صهیونیستی نیز از محتواهای تولیدی این موسسه در شبکه های اجتماعی برای فعالیت علیه ایران بهره برداری کردند. 💢شبکه ایجاد شده توسط این موسسه از افراد نیازمند و آسیب دیدگان اجتماعی و همچنین جوانان و دانشجویان حامی و فعال در این جمعیت می تواند به عنوان اهرم فشار و مطالبه برای آزادی دستگیر شدگان مورد استفاده قرار گیرد. آرما
🔴🔴🔴اطلاعیه🔴🔴🔴 🔻🔻دفتر استاد رحیم پور ازغدی در پاسخ به نشر گسترده یک کلیپ تقطیع شده و حملات رسانه ای جریان های مختلف به بهانه این کلیپ، اطلاعیه ای صادر کرد. ♦️ویروس «جعل خبر» و سپس تغذیه از آن و توهین به شعور مردم متاسفانه در حال گسترش است؛ اما در دنیای دروغ، به جواب درست نمی‌توان رسید. ♦️روزنامه نگاری به نام «مسیح مهاجری» نیز به زنجیره‌ای‌ها پیوسته و در روزنامه‌اش به دروغ نوشته است آقای رحیم پور بعد از ماجرای قتل اخیر یک سیاهپوست در آمریکا  توصیه کرده به آمریکا برویم و جنبش سیاهان را هدایت کنیم ♦️و چون این کلیپ با زیرنویس انگلیسی در سطح وسیعی در آمریکا منتشر شده و دولت آمریکا هم (لابد چون زبان انگلیسی بلدند) از سخنان او مطلع شده‌اند، این  موجب واکنش‌های منفی داخلی و خارجی و خطری برای منافع ملی می‌شود! عقل رسانه ای را می‌بینید؟! ❗❗و اما ماجرا چیست؟ ♦️این سخنرانی، شش سال قبل (۱۳۹۳) انجام شده و در سال گذشته  با عنوان «نیم نگاهی به نظریه مقاومت بین الملل» و در تبیین مبانی«دیپلماسی عمومی» و ضرورت گفتگو با افکار عمومی غرب، پخش شده است. ♦️ناگهان در هفته گذشته، یک کلیپ گزینشی و ترکیبی سه دقیقه‌ای از آن، ابتدا در رسانه‌های اسرائیلی و ضدانقلاب خارج کشور همچون شبکه‌های سلطنت طلب و سپس در داخل توسط کسانی چون مهاجری و تاجزاده و پنج رسانه زنجیره‌ای داخل کشور که معمولا گرسنه دروغ و لجن هستند، منتشر و عیناً با همان تحلیل رسانه‌های دشمن، تکرارشد. ❗❗روح جرج فلوید بیچاره هم از ماجرا بیخبر! ♦️به ویژه که این سخنرانی ۶ سال پیش از این و در پاسخ به تهدیدهای صریح و مکرر حاکمیت ایالات متحده مبنی بر دخالت در امور داخلی ایران و حمایت از اغتشاشات و تلاش برای براندازی جمهوری اسلامی... ♦️متقابلا به شکاف‌های درون جامعه آمریکایی و کینه‌های طبقاتی و نژادپرستی بسیار عمیق آمریکا اشاره و مستدلاً توصیه  می‌کند که با افکار عمومی در غرب و به ویژه آمریکا در این باب باید سخن گفت و نباید از «دیپلماسی عمومی»، غفلت کرد. ♦️مورد دیگر،جمله سازی در مورد پوشش زن و برهنگی در عرصه عمومی بود که یک مطالبه مردانه از سوی مردان فاسد است که به نام «حقوق زن»،طرح می‌شود.سخنی کاملا درست که این داخلی های پای شبکه های ماهواره، آن را با قرائت آن سوی آبی‌ها می‌شنوند و بازتاب می‌دهند. ♦️اما برای چندمین بار به اطلاع می‌رساند؛ آقای رحیم پور هیچ صفحه ای در اینستاگرام و توییتر  نداشته و متاسفانه بیش از چهل صفحه مجازی در توییتر و اینستاگرام و فیسبوک و.... به نام آقای رحیم پور و بدون اطلاع و هماهنگی  مدتهاست که مشغول فعالیت هستند و هیچ یک به تماس های ما پاسخ نمی دهند و برخی از این صفحات، کاملاً دشمنانه و به قصد تحریف و تخریب فعالیت می کنند. ♦️پلیس محترم فتا نیز که حواسشان به همه جا هست در پاسخ به تقاضای ما برای بستن این صفحات غیرقانونی یا دسترسی به مسئولین صفحات  فیک و تقلبی که غالبا درخارج از کشور بوده  و در مطالب، دست می‌برند و با نشر سخنان و تصاویر دیگران و گاه بی‌ربط و غلط انداز، کارشان تهیه خوراک برای بیماران رسانه ای است، در پاسخ فرمودند ما نمی توانیم در حریم شخصی آنان دخالت کنیم و باید از طریق دادگاه اقدام کنید. ♦️پس این دفتر نیز فعلاً چاره‌ای جز تکذیب های گاه به گاه ندارد تا در آینده چه شود. ♦️اما با رسانه بیمار و زباله گرد داخلی چه میتوان گفت؟ ♦️شاید تنها یک نکته: ظرفیت درست خواندن و جرئت اندیشیدن داشته باشید. چرا نمی‌توانید متن این دو سخنرانی را منتشر و نقد کنید تا منصفانه قضاوت شوند و قضاوت شوید؟ ♦️کاش «رسانه» باشید نه «دستگاه تولید زباله».   ✔️ تا تکذیبیه بعدی، درود بر هر که به برتری«حقیقت»، ایمان دارد... 🖋️ دفتر طرحی برای فردا، نشر آثار حسن رحیم پور
▪️‏صاحب بی بی سی امر کرده از هر خبری درباره ایران و افغانستان یک داستان جهت دار تولید شود.خبرنگاری در بخش فارسی حتی دیگر مصداق روابط عمومی هم نیست!نمایش بردگی است. هر چه ارباب دستور بدهد؛ باید تعظیم کرده و اجرا کنند.کار در رستوران شرف دارد به پذیرش این حقارت کمی آزاده باشید! 💬 مرتضی سیمیاری
▪️‏بى شرف تر از ‎BBC و خبرنگارهاش در دنياى رسانه ميشناسيد؟ براى مردم آمريكا كه بر اثر بيمارى ‎ مرده اند واژه "مقبره" بكار ميبرند اما براى شهيد افغانستانى در جنگ ايران و عراق واژه " جسد "بكار ميبرد 💬 پهلوانی
🔺انتقاد معاون مطبوعاتی از فعالیت یک جریان رسانه‌ای مسموم علیه ایران و افغانستان 🔹خدادی در دیدار با هیئت رسانه‌ای افغانستان به سرپرستی معاون فرهنگی وزیر اطلاعات و فرهنگ این کشور، از فعالیت جریان رسانه ای برای ایجاد اختلاف بین مردم ایران و افغانستان انتقاد کرد و گفت: 🔹این جریان تلاش دارد با جعل خبر، حاشیه‌سازی، تحلیل و تفسیر نادرست، پوشش اغتشاش‌آفرین و مُخل مناسبات بین کشورها، روابط بین مردم دو کشور را به تقابل و سوء تفاهم و تردید تبدیل نماید که با هوشیاری مردم دوکشور، موفق نشده‌است. @akharinkhabar
🔹همه والدینی که نگران آنلاین بودن فرزندانشان هستند، حتما بخوانند 🔸«کودکان تنها با چند کلیک می‌توانند از مکانی امن به مکان‌هایی ترسناک (نگران‌کننده) بروند» ✔️نیوزیلند بنابر آمار سال ۲۰۱۹ یکی از کشورهایی است که بیشترین آمار دسترسی کودکان به محتواهایی که مناسب گروه سنی‌شان نیست را داراست. از این رو دولت برای مقابله با این معضل دست به اقداماتی از جمله تولید آگهی‌ها و کلیپ‌های ویدیویی هشدار دهنده و ایجاد سایت آموزشی و راهنما برای والدین جهت مواجهه با این معضل زده است. ✔️پخش یک ویدیوی آگهی تلویزیونی غیرمعمول از سوی دولت نیوزیلند با موضوع هشدار دسترسی کودکان به فیلم‌های پورن در فضای مجازی که میلیون‌ها بار دیده شد و با واکنش‌های بسیاری مواجه شد؛ گام اول دولت این کشور برای هشدار به والدین بود. در این ویدیوی غیرمعمول تبلیغاتی در مورد مشکلات ارتباط کودکان با دنیای مجازی و لزوم آموزش در مورد برخورد با آن بویژه در مورد فیلم‌های پورن نمایشی کوتاه ارائه شده است. ✔️موضوع ویدیو از این قرار است که دو هنرپیشه نیوزیلندی با نام‌های «درک» و «سو» که وانمود می‌کنند بازیگر پورن هستند به در خانه‌ای می‌روند. مادری در را باز کرده و با حالتی شوکه به زن و مرد می‌نگرد. آن‌ها به او می‌گویند که پسر کوچک شما از طریق لپ‌تاپش در اینترنت ما را تماشا می‌کنند. و اینکه او نباید با این سن و سال اینچنین محتواهایی را تماشا کند چراکه اطلاعی از نحوه ارتباطات و تعاملات بزرگ‌ترها را نمی‌داند و نباید با این صحنه‌ها مواجه شود. پسر هم که در یک دستش لپ‌تاپ و در دست دیگرش یک کاسه غذا هست، به محض اینکه این دو را درِ خانه‌شان می‌بیند، از ترس کاسه غذا از دستش می‌افتد. ✔️ایندیپندنت می‌نویسد: راوی این فیلم تبلیغی و ترویج کننده مراقبت والدین در پایان آدرس وبسایت مشاوره‌ای دولت نیوزیلند را اعلام می‌کند. این فیلم پس از انتشار گزارشی در سال گذشته منتشر شد که نشان می‌داد نوجوانان در نیوزیلند از اینترنت به عنوان اصلی‌ترین روش برای یادگیری در مورد رابطه جنسی استفاده می‌کنند. ✔️«هیلاری نگان کی» سخنگوی بخش «بیماری تصویری» (Motion Sickness) آژانس تولیدکننده این آگهی ویدیویی در این مورد می‌گوید: والدین باید هنگام برخورد با این مسائل و مشکلات احساس اطمینان کنند که آن‌ها بهترین فرد برای حفظ امنیت فرزند خود هستند. 💢متن کامل را در لینک زیر بخوانید: 👉 http://fna.ir/exs888
🔸فلج خبری و اهمیت سواد رسانه‌ای 🔻دکتر مسعود کوثری ـ رییس شورای علمی سومین همایش ملی سواد رسانه ای و اطلاعاتی 💢اشباع بیش از حد و غرق شدن مردم در اخبار و گزارش های مختلف نه تنها قدرت قضاوت را از آنها می گیرد، بلکه آنها را دچار نوعی فلج خبری می کند؛ در این وضعیت سواد رسانه ای نه تنها برای مردم که حتی برای مسوولان هم ضروری و لازم است. زیرا استراتژی‌های سنتی مسوولان در ایران چندان در این موارد کارا نیستند. استراتژی هایی مثل نفی خبر، تکذیب، تأخیر در اعلام یا استراتژی های دیگری که وجود دارد گاه ممکن است هزینه های زیادی را برای جامعه به بار آورد. 💢اگر رسانه های جمعی بدرستی به مسائل ورود کنند و نقش معیار و میزان خبر درست شوند، می توانند نه تنها به مردم معیارهایی برای قضاوت درست در مورد اخبار و گزارشات بدهند، بلکه به آنها اطمینان خاطر هم می دهند.
📌تاریخ جنگ به قدمت تاریخ آدمی است. در گذشته رکن اساسی پیروزی در جنگ، حذف فیزیکی دشمن بود. اما هم اکنون پا به پای پیشرفت در ساخت فن آوری های جنگی، از بین بردن روحیه، به تنش کشاندن و ایجاد اضطراب روانی دشمن از یک سو و تاثیر بر ذهن دشمن، تحریف حقیقت و تخریب فرهنگی از سوی دیگر، نقش اصلی و اساسی یافته است، تا بدانجا که امروز مسجل شده است برنده نهایی جنگ کسی است که ابتدا دشمن را در جنگ فرهنگی و روانی شکست داده باشد. ✅برای مقاومت در برابر جنگ روانی – فرهنگی که اولین ابزار آن رسانه است، ناگزیریم ماهیت رسانه و جنگ روانی را به درستی بشناسیم تا خود را در برابر آن آماده سازیم. ⏪جنگ روانی مفهومی است که از جنگ جهانی اوّل به بعد توسط آمریکائی ها مطرح شده و رفته رفته فراگیرتر شده است. ارائه تعریف همه پسند از آن دشوار است زیرا در طول سال ها و بسته به شرایط سیاسی مختلف در جهان، معانی متفاوت و حتّی الفاظ گوناگون معادل آن به کار رفته است: جنگ سرد، جنگ افکار، جنگ سیاسی، فعّالیت های اطّلاعاتی بین-المللی، مبارزه اطّلاعاتی، جنگ تبلیغاتی، تحریک و جنگ کلامی از آن دست اند. امّا تسامحاً می توان پذیرفت که جنگ روانی استفاده از تبلیغات بر ضدّ دشمن، همراه با اقدامات عملی ای است که دارای ماهیت نظامی، اقتصادی یا سیاسی باشد. بنابراین استفاده برنامه ریزی شده از هر یک از انواع ارتباطات به منظور تأثیر بر عواطف و افکار یک گروه دشمن رکن اصلی آن است و پای "رسانه ها" ، پای اطّلاعات، تبلیغات، شایعه پراکنی، افکار عمومی را به میان می کشد.
🔶 تنهایی شبکه اجتماعی مغز را تغییر می دهد میگنا- طبق تحقیق جدید، تنهایی نحوه نمایش مغز از روابط را تغییر می‌دهد. یک ناحیه مغز به نام mPFC (کورتکس پیش پیشانی میانی مغز)، نقشه ساختاری از محافل اجتماعی فرد را بر اساس میزان نزدیکی شأن با افراد حفظ می‌کند. فکرکردن در مورد هرکسی از هر گروهی با الگوی فعالیت متفاوتی در mPFC مرتبط بود: یک الگو در مورد خود فرد؛ یک الگو در مورد شبکه اجتماعی دوستان و آشنایان؛ و یک الگو در مورد افراد مشهور و معروف نظیر هنرپیشگان. ▪ نتایج نشان داد هر چقدر رابطه نزدیک تر باشد، الگوی مغزی شبیه‌تر با زمانی بود که فرد در مورد خودش فکر می‌کرد. این الگوهای مغزی در مورد افراد تنهاتر متفاوت‌تر بود. به عبارت دیگر، افراد تنهاتر دارای نمایش عصبی متفاوت و تنهاتری در روابط شأن هستند.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50787
🔶 غلبه اخبار منفی به مثبت، برای جامعه آسیب‌زاست میگنا- هرروز صبح که رادیو یا تلویزیون را روشن می‌کنید، حجم وسیعی از اخبار، منفی هستند. آیا فکر کرده‌اید چرا این‌همه اخبار منفی از رادیو و تلویزیون پخش می‌شوند؟ آیا در کنار این‌همه اتفاقات تلخ، هیچ اتفاق مثبتی در کشور و دنیا رخ نداده که رسانه‌ها آن‌ را منتشر کنند؟ یا از سوی دیگر آیا فضای غم‌انگیز و درام‌های متعددی که در قاب تلویزیون یا پردۀ سینما می‌بینیم، همۀ آن چیزی است که در زندگی حقیقی جریان دارد؟ این همه سوژۀ منفی و آزاردهنده‌ای که در فیلم‌‍‌ها و سریال‌هایمان می‌بینیم از کجا سرچشمه می‌گیرند؟ یکی از موضوعات برجسته‌ای که در هر جامعه قابلیت بررسی، تامل و تعمق دارد، تمرکز عمومی بر جنس و نوع اخبار و تولیدات فرهنگی است. در این مفهوم یک جامعه سلامت به همان میزانی که موضوعات منفی، حوادث و وقایع تاثربرانگیز را بازتاب می‌دهد، نگاهی به دستاوردها، پیشرفت‌ها و جهش‌هایی دارد که در جامعه در حال رخ دادن است. توازن بین اخبار منفی و مثبت می‌تواند تامین‌کننده سلامت روانی و حال خوب اعضای جامعه باشد؛ این شرایط را مقایسه کنید با وضعیتی که عمده آنچه در اخبار رسانه و تولیداتی چون فیلم‌های سینما یا سریال‌ها تلویزیونی نمایش داده می‌شود، یکسره نقاط منفی، ضعف‌ها و ناکارآمدی ها را به تصویر کشیده و نارسایی‌ها را گوشزد می‌کند. در چنین شرایطی اضطراب و افسردگی پیامد قابل انتظار و بدیهی وضعیت روانی افراد جامعه است. بر این اساس لزوم بازنگری بر میزان اخبار منفی در جامعه و تلاش برای بازگرداندن جامعه به سمت تعادل، ضروری است. در تحقیقی که در مورد نقش رسانه در پیشگیری از اعتیاد انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که هیچ کشوری انتظار و تصوری که ما از رسانه داریم را ندارد؛ مثلا ما توقع داریم که رسانه‌ای چون صداوسیما نقش مثبت‌اندیشی داشته باشد؛ البته این انتظار خوبی است ولی جالب است بدانیم در هیچ جای دنیا چنین انتظاری را از رسانه‌های مکتوب یا تصوری ندارند؛ یعنی انتظار این است که رسانه بتواند خبررسانی کرده و منعکس‌کننده واقعیت‌های جامعه باشد (با این‌که می‌خواهند یا می‌توانند کاری ندارم). امیدآفرینی در جامعه می‌تواند نقشی مصونیت‌زا داشته باشد و به افزایش شادی و نشاط و بهزیستی روانی کمک کند؛ ضمن این که افزایش نشاط اجتماعی در بعد جسمی می‌تواند کمک کرده، آسیب‌پذیری جسمی را کاهش داده و بدن را در مقابل انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها مقاوم کند؛ یعنی سیستم ایمنی بدن درزمانی که امید بالاست، تقویت‌شده و قابلیت بیشتری برای مقابله با ویروس‌های مهاجم دارد. درست است کشورهای زیادی را در مسیر توسعه پیش رو داریم؛ کشورهایی هم هستند که در این مسیر از ما عقب‌ترند ولی امید و نشاط در آن جوامع به‌ مراتب نسبت به جامعه ما بالاتر است. این موضوع نشان می‌دهد اگرچه حرکت توسعه در این جوامع کند است؛ حرکات امیدآفرین، شتاب بیشتری دارد و این موضوع نیازی است که در جامعه ما در حال حاضر وجود دارد.....👇👇👇 http://www.migna.ir/news/50808