▪️دولت آمریکا از طرح جدید حکمرانی خود با عنوان #شبکه_پاک یا همان اینترنت پاک رونمایی کرد.
شرط پاک (آمریکایی بودن) بودن مالک، بازار، اپها، مراکز ذخیره و پردازش و کابل و ارتباطات فیزیکی.
باز هم به متولیان داخلی میگوییم که به جای طرح مباحث چند دهه پیش، حداقل تجربه روز حاکمیت در دنیا را ببینید و حرفهای امروز غربیها را بزنید.
متأسفم!
💬 یاسر جلالی
▪️سیاست #فشار_حداکثری
آمریکا علیه ایران، پس از ظلم فراوان به ایرانیان، رو به شکست است و حالا یک قربانی گرفته.
خبرنگار #بیبیسی_فارسی ضمن تصدیق تلاش برایان هوک،شاکیه که چرا ایران هنوز به ارز دسترسی داره؟ چرا ایران دستانش رو بالا نبرده و تسلیم نشده؟معترضه که مگه چقدر فرصت میخواستی؟
💬 علی نقیه
🔻نگاهی به بازنمایی زن در رسانه با تاکید بر هویتهای جدید
https://rasanews.ir/fa/news/658591/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF
عرضه ممنوع، فعالیت آزاد: اپلیکیشن لایکی یکی از جدیدترین شبکههای اجتماعی به شمار میرود که در همراستا با محبوبیت تیک تاک در دنیا محبوب شده و نوجوانان و جوانان بسیاری از آن استفاده میکنند. پلیس فتا در حالی درباره فعالیت غیرقانونی این شبکه در ایران اظهار نظر کرده که این اپلیکیشن در ایران فیلتر نیست و مشخص نیست ممنوعیت فعالیت لایکی دقیقا به چه معناست. البته «علیمحمد رجبی» اعلام کرده که فیلترینگ این سامانه در حوزه اختیارات پلیس نیست و به نظر میرسد منظور او این بوده که «فعالیت و انتشار محتوای مجرمانه در لایکی» غیر قانونی است.
علی محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا:
اپلیکیشن لایکی توسط مارکتهای داخل کشور با رصدهای انجام شده ارائه نمیشود و عمدتا از طریق گوگل پلی در دسترس قرار میگیرد . این امر سبب شده تا کنترل این نرم افزار سختتر شود و به شکلی گسترش پیدا کرده است. این محبوبیت به واسطه قابلیتهای این نرم افزار در تنظیم و ویرایش عکس و فیلم است. فعالیت این نرم افزار در ایران ممنوع است و مارکتهای داخلی مجاز به ارائه آن نیستند.
در مقابله با چنین پدیدههای غالبا چند اقدام میتوان انجام داد که از جمله مهمترین آنها بحث فیلترینگ است و این امر در حوزه اختیارات پلیس نیست و مرکز ملی فضای مجازی، دادستانی و وزارت ارتباطات در رابطه با آن تصمیمگیری میکنند.
قانونگذار برای عضویت در شبکههای مجازی مختلف جرم انگاری نکرده است و عضویت در این شبکهها تخلف نیست اما رفتار مجرمانه و یا انتشار محتوای مجرمانه در هر شبکه اجتماعی از نظر قانون جرم تلقی میشود و گاهی اوقات جرم نیاز به شاکی خصوصی و گاهی نیز جرم در فضای مجازی جنبه آشکار دارد و به عنوان مصادیق مجرمانه از طریق پلیس فتا مورد پیگرد قرار میگیرد و شخص متخلف و مجرم به مراجع قضایی معرفی میشود.
اگر کاربران بتوانند کامنتها را پاک کنند و از این کار را انجام ندهند، مسئول کامنتهای توهین آمیز و مجرمانه هم هستند یعنی اگر شخص بتواند آن را حذف کند و این اقدام را انجام ندهد مقصر و شریک در جرم شناخته میشود اما اگر تولیدکننده محتوا به نظرات و کامنتها برای حذف کردن دسترسی نداشته باشد، مقصر نخواهد بود.
کاربران باید مراقب باشند تا بستر ارتباط آنها با سایرین به محلی برای وقوع جرم تبدیل نشود زیرا آنها نیز دخیل در این امر شناخته میشوند. نظر نهایی در این رابطه را مرجع قضایی و کارشناسان حقوقی اعلام میکنند اما باید کاربران مراقب بستر مجازی خود باشند تا دیگران از آن سوءاستفاده نکنند و با استفاده از آن مطالب توهین آمیز و مجرمانه منتشر نکنند
بحران کرونا؛ مشترکان تلگرام در پرتگاه تئوری توطئه: در آلمان حتی بسیاری از افراد تحصیلکرده، به مقررات مرتبط با ویروس کرونا با شک و تردید نگاه میکنند. برای نمونه بتینا باورنفایند صاف و ساده ماسک گذاشتن را ابزاری برای سرکوب و اختناق میداند. او که تحصیلکرده رشته اقتصاد، ورزشکار، گیاهخوار و طرفدار حزب سبزهاست با خشم میگوید: «همه ما در حال نابودی هستیم. نقشهای هست تا هفت میلیارد انسان کشته شوند». او بیل گیتس و همدستان او را عاملان نقشهای خطرناک برای نابود کردن بشریت میداند.
در میان شبکههای پیامرسان اجتماعی اپلیکیشن تلگرام بیش از پیش نزد طرفداران تئوری توطئه محبوبیت پیدا کرده است.
دو رسانه آلمانی نورددویچه و زوددویچه، چندین هفته، بیش از هزار گروه و کانال تلگرامی را زیر نظر گرفتند که از آغاز مارس شروع به فعالیت کردهاند.
جهانی پراضطراب
نخست برخی از طرفداران تئوری توطئه آشکار و نهان مخالفت با مقررات مربوط به کرونا را شروع کردند و مخالفت آنها رفته رفته به خشم و پرخاش بدل شد. آنها به ویژه شهروندان پیرو نظم و مقررات را فرمانبر و دنبالهرو میدانند و آنها را تحقیر میکنند.
برای افرادی مانند بتینا باورنفایند شبکههای اجتماعی پایگاه ارزشمندی برای ارتباط و همرسانی است؛ اما از زمانی که فیسبوک به گفته آنها دچار "سانسور" شده، آنها به شبکههایی مانند تلگرام روی آوردهاند که هیچ محدودیتی برای محتوای پیامها قائل نیست.
تحقیق رسانههای یادشده نشان میدهد از میان ۱۰۰ هزار نفری که مورد تحلیل قرار گرفتهاند، بیش از دوسوم تازه به تلگرام پیوسته و در گروههایی فعال شدهاند که به تئوریهای توطئه آمیز باور دارند یا عقاید راست افراطی را تبلیغ میکنند و حتی در مواردی گروههایی که خشونت و اسلحه را لازم میدانند.
یوزف هولنبورگر، کارشناس علوم سیاسی که در گردآوری و تحلیل پستهای تلگرامی همکاری داشته، ابراز شگفتی میکند که برای این شبکه پیامرسانی دادههای آشکار نادرست و تناقضآمیز هیچ اهمیتی ندارد و هر چیزی را بدون کنترل منتشر میکند؛ درحالیکه امروزه شبکههایی مانند فیسبوک و توییتر خود را به رعایت برخی مقررات ملزم میدانند.
به نظر این کارشناس اخبار نادرست برآمده از انواع و اقسام تئوری توطئه در تلگرام آزادانه جولان میدهند.
پیا لامبرتی، جامعهشناسی که سالهاست بر زمینه و کارکرد تئوری توطئه تحقیق میکند، عقیده دارد فضای اعتمادی که میان اعضای یک گروه تلگرامی برقرار میشود، به ویژه در روزگار بحران کرونا زمینه مناسبی برای انواع و اقسام ادعاهای خبرگونه است که هیچ پایه و اساسی ندارند.
به نظر او زمانی که انسانها از درک و تحلیل شرایط باز میمانند و احساس میکنند که دیگر کنترلی بر اوضاع ندارند، ترجیح میدهند که با توسل به نظریه توطئه، بیاضطرابی و بلاتکلیفی خود را آرام کنند.
این اضطراب و بیاطمینانی افرادی مانند بتینا باورنفایند را به واکنشی غیرمنطقی سوق میدهد. او میگوید: «وقتی به خیابان میروم و آدمها را با ماسک میبینم، حس میکنم که آنها روح ندارند.»
او احساس میکند که به "سیاره زامبیها" رفته است، اما تنها افرادی مثل او این "حقیقت" را دریافتهاند، آن هم با فعال شدن در گروههای تلگرامی.
شرکتهای مالک ویچت و تیک تاک توسط ترامپ تحریم شدند: ترامپ شرکتهای مالک ویچت و تیک تاک را به منظور حفظ امنیت ملی، سیاستهای خارجی و اقتصاد ایالت متحده در مقابل گسترش اپهای تحت حکومت چین تحریم کرده است.
ترامپ قبل از تحریم شرکتهای مالک ویچت و تیک تاک، آنها را تهدید کرده بود که اگر کسبوکار تیک تاک در ایالات متحده، به شرکتهای آمریکایی فروخته نشود فعالیت این اپ ممنوع خواهد شد. با امضای ۲ فرمان اجرایی، علاوه بر کمپانی «Byte Dance» مالک تیک تاک، بلکه «تنتست» مالک اپلیکیشن ویچت نیز تحریم شد.
طبق فرمان تحریم، هر ارتباط مالی با این شرکتها ممنوع است. این تحریم از ۲۵ شهریور اجرا خواهد شد. طبق دستور جدید ترامپ، فقط آن بخش از کسب و کار تنسنت که به ویچت مربوط میشود تحریم میشود. ویچت در چین بسیار محبوب است؛ زیرا علاوه بر پیامرسانی، امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار میدهد. میتوان گفت که تنسنت یکی از بزرگترین شرکتهای فناوری چین است و یکی دیگر از اپهای آن PUBG است.
ترامپ ByteDance را به منظور حفظ امنیت ملی، سیاستهای خارجی و اقتصاد ایالت متحده در مقابل گسترش اپهای تحت حکومت چین تحریم کرده است. این اپها امکان راهاندازی کمپینهای دروغپراکنی را به چین میدهند و به ابزاری برای جمعآوری دادههای حساس کاربران مانند اطلاعات مکانی، تاریخچه جستوجو و وبگردی تبدیل شدهاند.
فرمان این تحریم زمانی ابلاغ شد که تنشهای بین چین و آمریکا زیاد شده بود و مقامات دولت ترامپ مانند «مایک پمپئو» تیک تاک را یک تهدید علیه امنیت ملی عنوان کرده بودند. با این حال مشخص نیست که این تحریم در کوتاهمدت چه تاثیری بر کسبوکار هواوی در آمریکا خواهد گذاشت؛ زیرا این شرکت برای ادامه فعالیت خود به مجوز نیاز ندارد و از گوگلپلی و اپاستور نیز برای حذف آن از فروشگاه خود درخواستی نشده است.
اجرای این تحریمها از سوی ریئسجمهور امکانپذیر نیست و معمولا پس از فرآیندهای قانونی از سوی وزارت بازرگانی اعمال میشود. به همین علت انتظار میرود که در دادگاه فرمانهای ترامپ از طرف ByteDance و تنست به چالش کشیده شود.
شرکتهای مالک ویچت و تیک تاک توسط ترامپ تحریم شدند: ترامپ شرکتهای مالک ویچت و تیک تاک را به منظور حفظ امنیت ملی، سیاستهای خارجی و اقتصاد ایالت متحده در مقابل گسترش اپهای تحت حکومت چین تحریم کرده است.
ترامپ قبل از تحریم شرکتهای مالک ویچت و تیک تاک، آنها را تهدید کرده بود که اگر کسبوکار تیک تاک در ایالات متحده، به شرکتهای آمریکایی فروخته نشود فعالیت این اپ ممنوع خواهد شد. با امضای ۲ فرمان اجرایی، علاوه بر کمپانی «Byte Dance» مالک تیک تاک، بلکه «تنتست» مالک اپلیکیشن ویچت نیز تحریم شد.
طبق فرمان تحریم، هر ارتباط مالی با این شرکتها ممنوع است. این تحریم از ۲۵ شهریور اجرا خواهد شد. طبق دستور جدید ترامپ، فقط آن بخش از کسب و کار تنسنت که به ویچت مربوط میشود تحریم میشود. ویچت در چین بسیار محبوب است؛ زیرا علاوه بر پیامرسانی، امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار میدهد. میتوان گفت که تنسنت یکی از بزرگترین شرکتهای فناوری چین است و یکی دیگر از اپهای آن PUBG است.
ترامپ ByteDance را به منظور حفظ امنیت ملی، سیاستهای خارجی و اقتصاد ایالت متحده در مقابل گسترش اپهای تحت حکومت چین تحریم کرده است. این اپها امکان راهاندازی کمپینهای دروغپراکنی را به چین میدهند و به ابزاری برای جمعآوری دادههای حساس کاربران مانند اطلاعات مکانی، تاریخچه جستوجو و وبگردی تبدیل شدهاند.
فرمان این تحریم زمانی ابلاغ شد که تنشهای بین چین و آمریکا زیاد شده بود و مقامات دولت ترامپ مانند «مایک پمپئو» تیک تاک را یک تهدید علیه امنیت ملی عنوان کرده بودند. با این حال مشخص نیست که این تحریم در کوتاهمدت چه تاثیری بر کسبوکار هواوی در آمریکا خواهد گذاشت؛ زیرا این شرکت برای ادامه فعالیت خود به مجوز نیاز ندارد و از گوگلپلی و اپاستور نیز برای حذف آن از فروشگاه خود درخواستی نشده است.
اجرای این تحریمها از سوی ریئسجمهور امکانپذیر نیست و معمولا پس از فرآیندهای قانونی از سوی وزارت بازرگانی اعمال میشود. به همین علت انتظار میرود که در دادگاه فرمانهای ترامپ از طرف ByteDance و تنست به چالش کشیده شود.
🔸نگاهی به #اخبار_جعلی از منظر #علوم_شناختی
چرا برخی ادعاهای دروغین به راحتی پذیرفته میشوند؟!
▪️بسیاری از ما هنگام خواندن مطالب جدید به ندرت کاملاً به آن توجه میکنیم. به ویژه، هنگامی که حس میکنیم مطلبی «آسان» و آشنا است، تمایلی به درک جزئیات آن نشان نمیدهیم و فقط میخواهیم لب مطلب را بفهمیم.
▪️شوربختانه، راههای سادهی فراوانی وجود دارد که دروغپردازان میتوانند با توسل به آنها به ادعاهای خود رنگ و لعاب بزنند و بر روانی و آشنایی آنها بیفزایند. یک نمونه از این کار، استفاده از تصویر و تجسم است. #تصاویر به ما کمک میکنند تا مضمون بعضی حرفها را بهتر بفهمیم. یکی از مصادیق این امر، گزارشهای پزشکی است. برای مثال، وقتی بیماران، همراه با یک نظر شبهعلمی در بارهی مغز خود، تصویری از آن را هم ببینند، احتمال قبول آن نظر بسیار بیشتر خواهد بود.
▪️شاید مؤثرترین راه برای اشاعهی یک دروغ، #تکرار آن باشد؛ هر چه بیشتر یک نظر را بشنوید، احتمال این که آن را صحیح بپندارید بیشتر است. وقتی گروهی کوچک، اما همرأی و همصدا- مثل منکران تغییرات آب و هوایی- در رادیو و تلویزیون، عرصهی سخن را قبضه کنند، دروغ رواج مییابد.
چگونه بهتدریج اخبار جعلی به اصطلاح مهندسی میشوند و تفکر منطقی و پرسش انتقادی را به حاشیه میرانند؟
▪️بعضی از مردم از نظر ادراکی «خسیس» هستند. این افراد ممکن است تواناییِ ذهنیِ زیادی داشته باشند و همیشه از عهدهی امتحانات سخت برآیند اما هیچ وقت از آن استفاده نمیکنند و به جای تفکر شفاف تحلیلی، به دریافت شهودی و ادراک غریزی متوسل میشوند.
▪️با توجه به رواج اطلاعات دروغین در دنیا، باید تفکر انتقادی و راههای تشخیص اخبار جعلی را در تمام مدرسهها آموزش داد. در نهایت، نه تنها از اخبار جعلیِ سیاسی بلکه از حُقههای پزشکی و فریبکاریهای مالی هم باید در امان ماند. تقویت تفکر شکاکانه میتواند به همه، فارغ از هوش و ذکاوت آنها، کمک کند تا خردمندانهتر قضاوت کنند.
🔹حریت رسانهای را از خبرنگاران و اهالی رسانه نگیریم
✅معصومه نصیری گفت: البته فراموش نکنیم که ایجاد فضایی امن برای پیگیری مطالبات مردمی از سوی خبرنگاران و اساساً آزادی عمل رسانهها به سعهصدر و بلندنظری مسئولان نیز مرتبط است. گاهی اوقات شاهدیم مسئولان کوچکترین نقدی را برنمیتابند و فشارهایی را بر خبرنگار و رسانه وارد میکنند که موجب از دست رفتن #حریت_رسانهای میشود.
✅این کارشناس رسانه ادامه داد: صیانت از این حریت وظیفهای است که نباید از آن غافل شد چراکه موجبات بیاعتباری رسانه را در پی دارد و این وقتی خود را نشان میدهد که در بزنگاههای خاصی قرار گرفتیم اما دیگر رسانه ما اعتبار لازم را برای افکار عمومی ندارد و این یعنی مراجعه مخاطبان به رسانههایی که دلسوز ما نیستند.
✅وی گفت: تحقق بیانیه گام دوم با تاکید بر روح «امید به آینده» و «ما می توانیم» می تواند ما را به «ایران قوی» تبدیل کند و این مهم بی شک بدون نقش آفرینی رسانه ای محقق نخواهد شد؛ رسانه هایی که خبرنگارانی دقیق، در پی حقیقت و البته همه جانبه نگر دارد.
👉 https://hawzahnews.com/news/912785
💢حواسمان باشد به اسم گوسفند نباشید، گوسفند فرض نشویم!
👈مراقب تکنیکهای اقناعی قدرتمندی باشیم که بعضی کانال های تلگرامی یا صفحات اینستاگرامی به کار می گیرند تا ما را تحت تأثیر پیام هایی قرار دهند که برای انتقال بعضی مفاهیم برنامه ریزی شده اند و اگرچه به ظاهر موجه به نظر می رسند، اما هدف آن ها تغییر نگاه ارزشی ماست!
🔻کانال هایی که از اسامی خاص اقناعی استفاده می کنند. مانند: «آگاه باشید!»، «گوسفند نباشید!»، «آریایی بمانید!»، «ایرانی وطن پرست!» و…
🔻در این کانال ها سعی میشود مخاطب تصور کند که پیام ها عین "آگاهی بخشی" است! و اگر آن را قبول نداشته باشد و به آن عمل نکند، حتما فرد ناآگاهیست یا به گفته صاحبان کانال، "گوسفند" محسوب می شود!، یا دچار عذاب وجدان شود که حتما به اندازه کافی "وطن دوست" یا "وطن پرست" نیست!
🔻این مجموعه ها، با استفاده از تکنیکهای اقناعی همچون ترس، استفاده از افراد مشهور، استفاده از عناوین و القاب، استفاده از آمار و ارقام، ارابه و ... مردم را متقاعد میکنند که پیامهای ارسال شده از سوی آنها، دلسوزانه است.
#سواد_رسانه_ای
#تامل
#خودشیفته_دیجیتالی!
📍اخیرا، انجمن روانپزشکی آمریکا، تمایل گرفتن از خود یا همان عکس #سلفی را به عنوان اختلال روانی تایید کرده است که آن را با اصطلاح «#سلفیتیس» ( selfitis#)، نامیده اند.
✳️۱- اگر روزی سه عکس سلفی از خود میگیرید، اما آنها را در #شبکههای_اجتماعی به اشتراک نمیگذارید، در رده سلفیتیس لب مرزی قرار میگیرید.
✳️۲- اگر روزی حداقل سه عکس از خودتان را به این شبکهها ارسال میکنید، دچار اختلال سلفیتیس حاد هستید.
✳️۳- اگر اشتیاق غیرقابل کنترلی برای گرفتن روزانه شش عکس از خود و ارسال آنها را تجربه میکنید، شما دچار اختلال سلفیتیس مزمن هستید.
asrehooshmandi
♨️فضای مجازی چگونه بر زندگی ما تاثیر می گذارد؟
✍️معصومه نصیری ـ مدرس رسانه
🔻رسانهها همانطور که همواره گفته شده بسان تیغی دو دم هستند که میتوانند مقوم فرهنگ باشند یا مخرب آن، ذائقه سازی یکی از کارکردهایی است که رسانه در قالب #صنعت_سرگرمی آن را پیگیری میکند. در این زمینه لازمه جدی برای اینکه تسخیر عواطف و احساسات مخاطبان صورت گرفته و آنها را به سمت تغییرات سبک زندگی ببرد، شناسایی و #مهندسی_ذائقه است. اینکه چه سبکی یا مدلی یا کسانی یا مصرفی را میپسندیم و لایک میکنیم، محور فهم و لو رفتن ذائقه ما است که به دلیل نگاه مصرفی حاکم بر سبک زندگی مردم و عدم دقت در فعالیت مجازی بهراحتی تعیین و تثبیت میشود.
🔻رسانهها توانایی ساختن عادت و از بین بردن عادتهای پیشین مخاطبان را دارند، البته که تأثیر بر ترک عادات اشتباه کارکرد مثبت رسانه محسوب میشود و حتی خلق عادت همسو با فرهنگ غالب جوامع نیز هم. اما آنچه باید مورد توجه باشد #خلق_عادات_جدید_غیرهمسو است؛ عاداتی که میتواند جامع را از فرهنگ و اصالت تهی کند.
🔹در مصاحبه با خبرگزاری فارس می خوانید:
👈امروز دیگر مردم #سرکوب نمیشوند بلکه #سرگرم میشوند.
👈جنگ فقط خوردن خمپاره روی خانههایمان نیست.
👈برخی تولیدات رسانهای، یکی از مهمترین ابزار دشمن علیه خانوادههاست.
👈بیشترین تغییرات سبک زندگی انسانها در بخش سرگرمی رخ میدهد.
👈«همه اینطور هستند» ها را باور نکنید.
👈قورباغه آب پز نباشیم!
✅ http://fna.ir/eyx5er
راهکارهای برای #خرید_اینترنتی_امن:
1. خریدهای اینترنتی خود را از فروشگاههای معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیکی انجام دهید.
2. هنگام لاگین به درگاههای پرداخت به آدرس صفحه توجه کنید. این صفحه حتماً باید با آدرس /shaparak.ir ختم شده باشد.
3. از صفحهکلید مجازی سایتها استفاده نمایید. این صفحات بعد از هر بار refresh باید تغییر کنند.
4. رمز دوم یکبارمصرف را فعال نمایید.
5. از کارتهای دارای موجودی کم برای انجام خریدهای روزانه خود استفاده کنید.
#پلیس_فتا
#کلیک_امن
⭕️جنگ روایت ها و جریان تحریف
✍️ بخشی از یادداشت محمد عبداللهی
اندیشکده رند ۲۰ سال پیش کتابی درباره «جنگهای شبکهای» منتشر کرد که یک جمله کلیدی داشت: «در جنگهای فردا برنده کسی نیست که بزرگترین بمبها را دارد، کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد.»
💢برنده شدن بخاطر روایت غالب را پیروزی بدون جنگ تعبیر میکنند. جنگی که با قدرت تولید معنا و روایت و قدرت رسانه صورت میگیرد و طبیعی است که در عصر رسانه و اینترنت، روایت غالب تعیین میکند پیروز نهایی یک میدان نبرد کیست. در سند استراتژی پنتاگون که در سال ۲۰۱۲ نیز تنظیم شده، به جنگ «ایدهها» و «روایتها» در عصر بینظمی حاصل از اینترنت، اشاره شده است.
جریانی در عرصه فکری و ذهنی پیروز است که بتواند «روایت بسازد»، «کنترل روایت» را به دست بگیرد و روایت خود را تثبیت کند. کسی که روایت اول را ارائه میدهد و تثبیت میکند، چه از ایدئولوژی چه از اتفاقات جاری، افکار را تصاحب میکند و میتواند سیاستهای خود را بر آنها تحمیل کند.
در بازار رسانههای جهان، رسانههای بزرگ صهیونیستی مثل بیبیسی و سیانان، تعیین کنندگان اصلی روایتها و دستور کارهای خبری و تحلیلی هستند. با تاسف باید گفت، در حوزه رسانهای ایران، بیبیسی فارسی و نوچههای رسانهایاش چه شبکههای ماهوارهای چه روزنامهها و صفحات اجتماعی که محتوا و مدلهای تولید آن را اقتباس و تقلید میکنند، فرماندهی جنگ روایتها را در دست دارند و نقش استراتژیک در کنترل افکار عمومی داخلی خصوصا در شهرهای بزرگ دارند. شاهد هم تغییر سبک زندگی بخشی از جامعه ایران طی دو دهه اخیر است و.. و اگر با این «غول روایت ساز» مقابله فکری و رسانهای نشود، ضربات سهمگینتری از آن خواهیم خورد.
❓آنها چگونه روایت می سازند؟ اخبار مهمترند یا روایتها؟ روایتها چگونه غالب میشوند؟! آنها چه روایتهایی برای ما ساختهاند که در پس ذهنمان جا گرفتهاند؟
💢برخلاف تصور برخی، رسانه حرفهای، هیچ خبر یا تصویر و فریمی را بیهدف تولید نمیکند. آنها ابتدا یک روایت را میسازند. که شاید اصلا در هیچ خبر و تحلیلی، مستقیما آن روایت را به شما نگویند. مثلا اتاق فکر بیبیسی تصمیم میگیرد یکی از مهمترین پاشنههای راهبردی ایران را هدف بگیرد: مقاومت. روایت میسازد: «مقاومت بی فایده است، همه باید در نظام جهانی مدنظر امریکا هضم شوید.» و بعد بر اساس این روایت هزاران خبر و تحلیل میسازد یا میگوید، مستندهای تاریخی میسازد، کمپینهای اجتماعی و رسانهای به راه میاندازد، حتی در سطوح خرد در فلان کانال پرطرفدار طنز شعر و انیمیشن منتشر میشود.
🔺یا روایت میسازد «جمهوری اسلامی ناکارآمد و رو به شکست و نابودیست» مرتبا در بخشهای خبری اخبار سیاه و ناامید کننده و تحقیر آمیز نمایش میدهند و این باور را به مخاطب قالب میکنند که «ایران دیگر جای زندگی نیست»، «هیچ امیدی به حل مشکلات نیست»، «علت مشکلات سیاستهای تنشزای نظام و ارتباط نداشتن با آمریکاست»؛ اینکه ایران در انزوا قرار دارد و با وجود تحریمها سرنوشت محتوم ملت ایران بیچارگی روزافزون است...
💢اینکه کشورهای کمتر توسعه یافته دیگر دنیا به خاطر برقراری مناسبات با آمریکا روز به روز در حال پیشرفتند؛ اینکه ما با تسلیم نشدن در برابر غرب به سمت ونزوئلا و کره شمالی شدن پیش میرویم؛ اینکه نفوذ منطقهای هزینهساز بوده و عامل رنج مردم ایران است؛ موشکی و هستهای بدون صرفه اقتصادی و سبب توسعه نامتوازن است...انکار و تحقیر نقاط قوت و بزرگنمایی و تکرار گوبلزی نقاط ضعف واقعی یا موهوم.
💢اینگونه غولهای روایتساز با بمباران دیتا با هدف شعلهور کردن نارضایتی و یأس و بیاعتمادی مشغول مهندسیذهنی جامعه میشوند. همه خبرها و تحلیلها حول محور قرار گرفتن در پازل این روایتها منتشر میشود و به مخاطبینی میرسد که ورای تحصیلات مختلف، مجهز به سلاح سواد رسانهای نیستند؛ و برایشان حس ظلم و ناکارآمدی و ناامیدی نسبت به نظام را تثبیت میکند.
💢اما در برابر این روایت سازیهای شیطانی، ما چه کرده ایم؟ چگونه روایت ساختهایم؟ چقدر برای اقداماتمان استراتژی و پیوست رسانهای تعریف کردیم؟ واقعیت این است که ما در عرصه جنگ شناختی و اطلاعاتی نتوانستهایم قوی عمل بکنیم و بارها اجازه دادهایم مثلا بیبیسی روایت اول را راجع به یک واقعه بسازد و در افکار عمومی تثبیت کند.
#جریان_تحریف
#جنگ_روایت_ها
آرما
💢همه واکنشهای توئیتری به #انفجار_بیروت : از همدردی با مردم بیروت تا انتقاد از سیاستهای نظام
🔹پس از انفجار مرگبار سهشنبه در بندر بیروت، حدود ۳۲هزار کاربر توئیتری نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند و هشتگ #بیروت را به یکی از هشتگهای پرتکرار توئیتر فارسی تبدیل کردند.
🔸مطابق با بررسی توئیتهای پرلایک منتشر شده تا پایان روز چهارشنبه، همدردی با مردم بیروت، بیشترین استقبال را در میان مضامین منتشر شده راجع به این حادثه داشته است. از سوی دیگر، منتقدان و براندازان نیز از این فرصت استفاده کرده و انتقاداتشان از سیاستهای نظام نسبت به لبنان را بیان کردهاند.
🔸به نظر میرسد که تا ابتدای روز گذشته، اصولگرایان فعالیت منسجمی در پاسخ به انتقادات مذکور نداشتهاند و به همین دلیل فضای غالب توئیتر همسو با مواضع آنها نبوده است.
آرما
◽️عصر قدرت نرم رسانه
▫️فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی در عصر کنونی به درجهای از رشد و پیشرفت رسیدهاند که گاه خبرهایی که از کاربردشان میشنویم، باورپذیر نیستند.
▫️نمونهاش بیانیه دیروز مرکز ملی امنیت و ضد جاسوسی آمریکا درباره دخالت احتمالی دولتهای خارجی در انتخابات این کشور داده است.
▫️در این بیانیه منظور از دخالت، اثرگذاری بر رویکردها و ترجیحات شهروندان آمریکایی، تاثیرگذاری در سیاستهای آمریکا، افزایش اختلاف و ایجاد حس بیاعتمادی در میان شهروندان به سازوکارهای دمکراتیک کشور است.
▫️بحث دخالتهای خارجی در انتخابات آمریکا از 4 سال پیش مطرح بوده اما با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری این کشور، در کانون توجه قرار گرفته است.
▫️بیآنکه بخواهیم صحت و سقم این ادعا را بررسی کنیم، موضوع محوری و اصلی، استفاده از قدرت اطلاعاتی برای مقاصد و اهداف گوناگون است.
▫️رسانهها به ویژه در قالب نوین خود بهعنوان گزینه اصلی توزیع هدفمند اطلاعات هستند.
▫️فراگیری، مقرون به صرفه بودن و کارآمدی رسانهها، باعث شده که اشخاص و گروهها و حتی دولتها با مجموعهای از اهداف و اغراض سیاسی، هزاران کیلومتر دورتر، از ظرفیتهای ارتباطی و رسانهای استفاده کرده و با تولید محتوای جعلی در سطح رسانههای نوین، لایههای اجتماعی کشوری دیگر را تحریک و زمینه بهرهبرداریهای سیاسی و غیرسیاسی از آن به نفع هدف خود را ایجاد کنند.
▫️به طور طبیعی تمیز دادن اطلاعات واقعی از مجعول برای شهروندان جامعه هدف سخت است و در اغلب موارد نیز مصون ماندن از گرفتاری در تور اخبار و اطاعات کذب دشوار است.
▫️شهروندان روزانه با انبوهی خبرها و گزارش و اطلاعات دیگر در رسانهها روبرو میشوند که ارزیابی اعتبار، پایایی، ثبات و اصالت آنها به آسانی ممکن نیست.
▫️بر همین اساسا بسیاری از کشورها با تمام توان در حال جذب افکار عمومی کشورهای هدف به سوی ترجیحات خود هستند.
▫️این جذب کردن برای بهبود وجهه عمومی و در سطحی بالاتر، پیشبرد اهداف سیاست خارجی و امنیتی است.
▫️سرویسهای اطلاعاتی مختلف با تاکتیکهای خاص تلاش میکنند در برداشتها و ارزیابیهای شهروندان جوامع دیگر به نفع منافع کشور خود تغییر ایجاد کنند و این اتفاق بر بسترهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی رخ میدهد.
▫️در نهایت باید گفت شاید هیچگاه نتوان میزان واقعی دستکاری و تأثیرگذاری اطلاعات بر افکار عمومی را ثابت کرد، بدون شک این اتفاق در عصر قدرت نرم رسانه رخ میدهد.
مدیریت ارتباطات
🔸تفاوتهای رسانه اجتماعی و شبکه اجتماعی
#رسانه_اجتماعی و #شبكه_اجتماعی یك مفهوم نیستند؛ دو مفهوم هستند.
1⃣رسانه اجتماعی (Social Media) سیستم است و شبكه اجتماعی (Social Network) مكان.
2⃣رسانه اجتماعی؛ رسانه پرسیدن است. و شبكه اجتماعی؛ رسانه گفتن.
3⃣رسانه اجتماعی درون سازمان است و مناسبات برون سازمانی هم دارد.
4⃣شبكه اجتماعی بیرون سازمان است؛ سازمان هم به آن راه دارد.
5⃣بازاریابها زودتر از همه این تفاوتها را تشخیص دادند.
📚#جرعه_ای_کتاب
▫️ #مک_لوهان معتقد بود هر وقت رسانه ی جدیدی ظهور می کند، مردم طبیعتا اسیر اطلاعات و محتوایی می شوند که رسانه با خودش می آورد.
برای آنها مهم خبرهایی است که در روزنامه می خوانند، موسیقی هایی است که از رادیو می شنوند، برنامه هایی است که در تلویزیون می بینند و کلماتی است که از دهان شخصی در آن سوی خط تلفن به گوش می رسد.
▫️اما شاید عجیب باشد که بدانیم #فناوریِ_رسانه اغلب پشت محتوایی که از طریق آن ارایه می شود (مثل مستندات، سرگرمی، آموزش و غیره) ناپدید می شود.
مک لوهان فهمیده بود که هر رسانه ی جدیدی ما را تغییر می دهد. او می نویسد:
موضع همیشگی ما در مقابل تمامی رسانه ها، یعنی همین موضع که نحوه ی استفاده از آنهاست که اهمیت دارد، موضع خنثی و بی خاصیت کسی است که از فناوری هیچی سرش نمی شود.
زیرا محتوای یک رسانه صرفا آن تکه گوشت لذیذی است که سارق جلوی سگ نگهبانِ ذهن ما می اندازد تا حواسش را پرت کند.
صفحات ۱۹ و ۲۰کتابِ «اینترنت با مغز ما چه میکند؟
🎯 استارتاپها چگونه در سه مرحله اعتماد شما را به دست میآورند؟
— شاید فقط تکنولوژی میتوانست کاری کند که به غریبهها اعتماد کنیم
📍شما معمولاً چقدر به دیگران اعتماد میکنید؟ شده تابهحال بستهای گرانقیمت را بدهید دست یک رانندۀ غریبه؟ یا مثلاً بدون اینکه همان زمان چیزی تحویل بگیرید، چند میلیون به حساب فروشنده واریز کنید؟ تا چند سال پیش، اینجور اعتمادکردنها اوجِ سادهلوحی بود. اما امروزه استارتاپها کاری کردهاند که ندیده و نشناخته به غریبهها اعتماد میکنیم. ریچل باتسمن، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، میگوید این جلب اعتماد اتفاقی نیست. او در کتاب جدیدش از سه مرحلهای میگوید که برای جلب اعتماد ضروری است.
🔖 ۲۱۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۳ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/neveshtar/9861/
@asrehooshmandi
💢رسانه و مدگرایی
💢یکی از سوالات مهم #سواد_رسانه_ای این است که از یک پیام چه ارزش ها، سبک زندگی و عقایدی حذف یا به آن اضافه می شود.
رواج مانیکور و فالگیری در آرایشگاههای مردانه یا استفاده از شابلون برای حکاکی نام فوتبالیست موردعلاقه بر روی سر مردان، یا سسونامی عمل های جراحی زیبایی بانوان و....بر ضرورت توجه بیشتر ما به تاثیرات خزنده و آرام تاثیرات پیام های رسانه ای تاکید دارد.
پوشش، مدل مو، نمادهایی که روی وسایلمان وجود دارند، تغییرات رفتاری و تغییرات سبک زندگی ما، جا به جایی ارزش ها و تبدیل ضد ارزش ها به ارزش و برعکس تا حد زیادی متاثر از #فرهنگ_سازی، #عادی_سازی و #کلیشه_سازی_های رسانه ای است. روزی پوشیدن شلوار پاره نماد فقر و بدبختی بود امروز به عنوان مد، تبدیل به سبک پوشش برخی شده است که البته از این دست مثال ها فراوان است.
چاقو می تواند هم برای پوست کندن میوه استفاده می شود و هم برای قتل دیگری. این ما هستیم که انتخاب می کنیم از ابزارها چگونه و در چه راستایی بهره گیریم. رسانه و اساسا گسترش وسایل ارتباط جمعی و فناوریهای جدید دقیقا مصداق بازر همان چاقو هستند. یا شما در نهایت خود و دیگری و اساسا فرهنگتان را نابود می کنید یا از آن در راستای اهداف متعالی تری استفاده خواهید کرد.
تولیدات رسانه ای نباید باعث تقلید كوركورانه، آن هم در حد افراطی شود. تبدیل ارزش به ضد ارزش و اساسا عادی سازی این مساله از خطرناكترین نوع تاثیرپذیری ما از محتوای رسانه ای است و در میان مدت جامعه را از درون تهی میكند.
#معصومه_نصیری