🔹به نام پلتفرم داخلی، به کام پلتفرم خارجی؟!
⬅️کارشناسان در نشستی تخصصی تعارضات، تناقضات، نقدها و مزیتهای طرح «حمایت از توسعه و رقابت پذیری پلتفرمهای ارائه دهنده خدمات پایه و کاربردی شبکه ملی اطلاعات» را بررسی کردند؟
❌این طرح چگونه تهیه و ارائه شد؟ این طرح واقعا بناست از چه چیز حمایت کند؟ علت نهادسازیهای مجدد ذیل این طرح چیست؟ تفاوت این طرح با طرح «صیانت از حقوق مخاطبان و ساماندهی فضای مجازی» چیست؟ آیا این طرحها اقتدار کشور در فضای مجازی را تامین میکنند؟
پاسخ این سوالات را در لینک زیر بخوانید:
mehrnews.com/xSLgK
asrehooshmandi
🚨 گوگل حساب کاربری پرستیوی را برای همیشه غیرفعال کرد
🔹#یوتیوب برای ششمین بار #پرس_تی_وی را مسدود کرد.
🔹در پی این اتفاق #گوگل نیز حساب کاربری پرس تیوی را برای همیشه غیرفعال کرد.
🔺طی سالهای گذشته ، گوگل به طور مکرر چنین اقداماتی را علیه رسانههای ایرانی از جمله پرستیوی و هیسپانتیوی رقم زده است.
asrehooshmandi
💢پاسخ به یک شبهه رسانه ای درباره آغازگر جنگ
⬅️یکی از روشهای دشمنی رسانههای فارسی انگلیسی همچون بیبیسی، منوتو و ایران اینترنشنال با نظام جمهوری اسلامی، تحریف واقعیت و روایت جعلی تاریخ معاصر است و از آنجا که یکی از نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی ایران، مقاومت ۸ ساله در مقابل تجاوز ارتش بعث صدام به خاک وطن است؛ پس این رسانهها سعی وافری برای خدشه وارد کردن به تاریخ این مقطع غرورآفرین دارند. از جمله اینکه تلاش میکنند امام خمینی(ره) و رزمندگان اسلام را جنگطلب، قدرتطلب و شروعکننده جنگ نشان بدهند.
⬅️اما آیا ایران شروعکننده جنگ بود؟ استناد رسانههای ملکه انگلیس برای جنگ طلب بودن نظام جمهوری اسلامی چیست؟ و چه پاسخی برای شبهاتی که در این زمینه مطرح میکنند، وجود دارد؟ شبهه از کجا آغاز شد؟ ماجرای اسارت شهید لشگری ۴ روز قبل از شروع جنگ چه بود؟ پاسخ این سوالات را به شکل مختصر در مطلب زیر بخوانید:
https://www.isna.ir/news/99063123826/
asrehooshmandi
⭕️گذری بر #مانی_هاشمی و روایتی که غالب شد از نگاه #بیگ_دیتا
🔻کولبری به عنوان یکی از روشهای تامین معاش بخشی از مردم غرب کشور نه به عنوان یک موضوع قابل دفاع، که به عنوان ضعف جدی در حوزه تامین شغل درشان و مناسب محسوب میشود، موضوعی که متخصصان درباره چرایی، راهکارها و ضرورتهای رفع موانع توسعه اشتغال سخنان فراوانی را مطرح کردهاند اما در ذیل همین نابسامانی، همواره «کولبران» سوژههای مناسبی برای برخی رسانهها آن هم نه جهت پیگیری حل مشکلاتشان بلکه تنها در سطح اطلاعرسانی وقوع یک رویداد بوده است. کولبری جان میدهد برای اینکه سوژه شود و مخاطب منطقهای و ملی را با خود همراه کند.
🗓اواسط شهریورماه خبر مصدومیت مانی هاشمی در سطح داخلی و خارجی با روایتهای مختلفی رسانهای شد. از اینکه او برای خرید گوشی هوشمند برای دریافت آموزش مجازی تن به کولبری داده است تا اینکه ماموران او را تعقیب و تهدید کردند و ...، اما روایت اینکه این خانواده مجوز رسمی و قانونی برای کولبری داشته است و اساسا اگر با مجوز قانونی کولبری انجام شود، نیاز به ترس و تلاش برای گریختن فاقد معناست آن هم برای چندکیلو لوبیا! و اینکه آیا در منطقهای که کولبری صورت گرفته امکان عبور و مرور ماشین برای تعقیب و گریز وجود داشته است یا خیر؟ و اینکه این کودک به گفته مادر ۳۹ سالهاش دو سالی بوده که همراه او برای کولبری میرفته و اینگونه نبوده که فقط برای تامین پول گوشی موبایل تن به این کار داده باشد و اینکه او در این مدت با مادرش همراهی می کرده و در روز حادثه تنها نبوده و ... سوالاتی است که ذیل روایت رسانهای جذاب و احساسات برانگیز « کولبری مانی برای خرید موبایل جهت حاضر شدن سر کلاس درس» ناپدید شد. هیچکس این جمله مادر مانی با همشهری آنلاین را نشنید که نشان میدهد ماموران برای آنها ایجاد دردسر نکرده اند: «خوشبختانه شکر خدا منطقه ما، منطقهی پاکی است. چه از مامورها گرفته چه اهالی و باقی مردها.»
⬅️ اساس کولبری محل اشکال است چه رسد به اینکه یک خانم انجام دهد و اصل اینکه عدالت آموزشی اگر برقرار بود و زیرساختها و امکانات به شکل برابر در کشور در اختیار همه اقشار و دانش آموزان بود بدیهی و مبرهن است، بحث حال حاضر بررسی دادهها و اطلاعات و زنجیره خبر و جریانات رسانهای پیرامون این درد اجتماعی است.
📈با ذکر این نکته که هشتگهای توئیتری حول محور کولبرها در بازههای زمانی مختلف مورد توجه قرار گرفته، طبق #رصد_دیتاک، مساله مانی هاشمی که از روز ۱۶ شهریور ماه آغاز شد، ۹٫۹ هزار پست توئیتری با روند ارسال ۳۹ پست در ساعت داشته که در بازه ۲۵ و ۲۶ شهریور همزمان با انتشار خبر انتقال و عمل جراحی مانی، به اوج خود رسیده است.
🔹هشتگهای #مانی_هاشمی، #کولبری، #کولبر، # کولبر_نکشید و #مانی پنج هشتگ مورد توجه کاربران در توئیتر بود که البته در میان هشتگهای پرکابرد دیگر دو هشتگ # اعدام و #آبان_خونین سعی در ایجاد پیوند بین دو موضوع مورد اشاره با حادثه رخ داده برای مانی هاشمی را داشتند که از سوی مخاطبان مورد توجه و اقبال قرار نگرفتند.
📊این موج در تلگرام با انتشار ۲۹۰۰ پست پیگیری شد که در این بستر، بازه زمانی ۲۴ الی ۲۶ شهریور اوج به کارگیری هشتگهایی با موضوع مانی هاشمی و کولبری بوده و هشتگ #کولبر بالاترین فراوانی را به خود اختصاص داده است.
البته در کنار فضای مجازی پیوست رسانههای جریان اصلی داخلی و خارجی نیز به روند افزایشی استفاده از برخی هشتگها کمک کرده است.
🔹روایتهای رسانهای ذکر شده در سطرهای فوق با محوریت درگیر کردن احساسات و بردن ذهن مخاطب به سوی دیگر ماجرا با توسل به برجسته سازی برخی واژگان و خفیفسازی برخی دیگر پیگیری شده است. به عنوان مثال #رادیو_فردا با انتخاب تیتر: «خانواده کولبر ۱۴ ساله مجروح توان مالی درمان او را ندارد»، #ایران_اینترنشنال با تیتر: «یک دانشآموز کرمانشاهی هنگام کولبری برای تامین مخارج سامانه «شاد» از کوه سقوط کرد» و #بی_بی_سی با تیتر: «سقوط نوجوان کولبر ایرانی به هنگام فرار از دست ماموران» با اطلاع رسانی درباره این موضوع پرداختند. موضوعاتی که هرکدام از سوی مسوولان استانی، مادر مانی و پلیس پاسخهای روشنی داشتهاند اما در متن این اخبار مورد بیتوجهی قرار گرفتهاند.
✅نکته پایانی اینکه گفته میشود هر عکس معادل یک خبر هزار کاراکتری محسوب میشود و البته گاهی بسیار فراتر از این؛ اما در موج هشتگی مانی هاشمی استفاده از تصاویر بسیار مورد توجه قرار گرفته است چراکه موجب قوت و موفقیت روایت رسانهای مدنظر میشده است.
✔️ آسیبهای اجتماعی همواره نقطه اتکا برای تضادآفرینی، تردیدآفرینی و هدایت افکار عمومی به سمت و سوی روایتهای مورد توجه رسانه است.
✍🏻به قلم #معصومه_نصیری، کارشناس و مدرس سواد رسانهای
asrehooshmandi
🔴هدف از سر کار گذاشتن جریان انقلاب در توییتر چیست؟
✍سیده حلما موسوی
امشب داشتم آمار های statcounter را با موضوع کشورمان ایران بررسی میکردم.
طبق شکل بالا در آگست 2020 اینستاگرام 26 درصد و توییتر تنها 2 درصد در ایران فعال بوده است.
در یکسال گذشته تنها در یک مقطع آمار توییتر به 11 درصد رسیده و جولای 2020 بوده است.
با توجه به آمار های بالا آیا نباید کمی تامل کنیم در شرایط فعلی چرا اینقدر جریان انقلاب به سمت توییتر و توییتر بازی منحرف شدهاست؟
نکته خنده دار آنجاست که نمایندگان مجلس فوج فوج وارد توییتر فیلتر شده وارد شده اند و میخواهند با مردمی که به آنها رای داده اند ارتباط برقرار کنند.
البته اگر بهانه موضع گیری و حضور بین المللی است خوب است به زبان های عربی و انگلیسی توییت کنند البته اگر وقتی برایشان بماند.
▪️پروژه #نادر_مختاری هم رفت کنار #نوید_افکاری، رامین حسین پناهی، شهرام احمدی و دیگر افرادی که در اتاق فکر تلویزیونهای خارجی از پرونده آنها دنبال پروژه رسانهای نان و آب دار بودند
نادر مختاری در آبان ۹۸ در حال تحمل محکومیت بوده و در اغتشاشات شرکت نداشته است
💬 مهدی کشت دار
▪️حسین باستانی توی این مستندی که از روی این نوار به اصطلاح محرمانه درست کرده هی اشاره می کنه به حسین طائب و ارجاع میده به مسئول فعلی سازمان اطلاعات سپاه؛ در حالیکه اون حسین طائب در نوار در همان دفاع مقدس شهید شده! همینقدر مستندشون مستنده😂
💬 mikaeeldayani
▪️خاک کفش همه سربازان و فرماندهان مقاومت در برابر تجاوز خارجی از کارکنان بی بی سی و ستاد جنگ روانی ترامپ با ارزش تر است.
💬 مرتضی سیمیاری
▪️سوال:
چرا انگلیس و بنگاه جنگ روانیاش (#بیبیسی) باید مستند درباره جنگ ۸ساله بسازد و سرباز مدافع وطن را «قربانی» جلوه بدهد؟
جواب:
القای این ایده به نسل امروز که دفاع در برابر متجاوز خارجی حماقت است
یادآوری:
حمایت انگلیس از حمله به عراق
همراهی با ترامپ در فشار حداکثری
💬 سمیه جلیلی
▪️ماموریت سازمانی ثابت بیبیسی حمله هرساله به #دفاع_مقدس و ارائه تصویری حماقتبار، غیرعقلانی، بیبرنامه، متجاوزگونه، و حالا کودتایی از آن دفاع ملی است.
وسواس بیبیسی نسبت به جنگ نه کنکاش تاریخ که تقبیح «دفاع» است. و این چیزی جز جنگ روانی به قصد امتیازگیری امروزی نیست.
💬 احسان
⭕️بی بی سی و تکنیک تداعی معنا
💢بی بی سی خبر شیوع کرونا در بریتانیا را با تصویر زن محجبه به نمایش گذاشت. خبر شروع کرونا در بریتانیا چه ربطی به زن محجبه و مسلمان دارد؟
💢بی بی سی با کنار هم قرار دادن خبر کرونا و تصویر زن محجبه و مسلمان به دنبال استفاده از تکنیک تداعی معناست. هرگاه انسان با دیدن تصویر یا معنایی ناخودآگاه تصویر و معنای دیگری به ذهنش برسد به آن تداعی معنا می گویند.
💢تداعی معنا دلایل زیادی دارد که یکی از آنها مجاورت است. مجاورت یعنی نزدیکی دو شی بگونه ای که ذهن آن دو را با هم تصور کند. مثل معنای شمال کشور و جنگل یا دریا.
💢بی بی سی با تکرار نمادهای دینی و مذهبی مانند مسجد,هیات و حجاب همراه اخبار کرونا سعی در ایجاد مجاورت ساختگی بین دین و کرونا دارد تا تداعی معنا در ذهن مخاطب خود ایجاد کند.
🔺تداعی معنا هیچگاه واضح و صریح نیست بلکه پنهان و غیرمستقیم است در اینجا هرگاه مخاطب با شنیدن اسم کرونا مذهب و نمادهای مذهبی را به یاد آورد در واقع ذهن ناخواسته نفرت و وحشتی که از کرونا دارد را به نماد های دینی منتقل می کند.
👤محمدحسین نژادی
✅آرما