#صواحی
«در اینترنت هیچکس نمیفهمد تو سگ هستی» ضربالمثلی است دربارهٔ ناشناسی در اینترنت اثر پیتر استاینر که در نسخهٔ ۵ ژوئیه ۱۹۹۳ هفتهنامهٔ نیویورکر منتشر شد، سگی روی صندلی جلوی رایانهای شخصی نشسته و به سگ دیگری که روی زمین است میگوید «در اینترنت، هیچکس نمیفهمد تو سگ هستی.» (به انگلیسی: On the Internet, nobody knows you're a dog) تا سال ۲۰۱۱، این تصویر بیش از هر محصول دیگر نیویورکر به چاپ رسیده و از بازنشرهای آن بیش از ۵۰٬۰۰۰ دلار عاید استاینر شده بود.
💢آموزش مقابله با دروغهای کرونایی با بازی ویدئویی
برخی گروهها و افراد با انتشار اخبار دروغین و توطئه آمیز در ویروس کرونا در شبکههای اجتماعی موجب تشویش افکار عمومی شدهاند و آزمایشگاه تصمیمگیری اجتماعی در دانشگاه کمبریج به این فکر افتاده که از طریق یک بازی به نام Go Viral! آگاهی عمومی در مورد ماهیت اخبار جعلی و شیوه مقابله با آنها را افزایش دهد.
طراحی این بازی چندمرحله ای که مبتنی بر پرسش و پاسخ با کاربران است، از طریق بررسی یافتههای روانشناسی و تحقیق در مورد نحوه عملکرد مغز انجام شده است. در جریان این بازی کاربر اخبار دروغ و تئوریهای توطئه شخصی خود را برای انتشار در شبکههای اجتماعی طراحی میکند و مشاهده میکند که چگونه دروغ پردازیهایی از این دست به سرعت در شبکههای اجتماعی منتشر شده و ذهن و فکر هزاران نفر را آلوده میکند.
طراحان این بازی معتقدند توانمندسازی عموم مردم برای تولید اخبار جعلی در جریان یک بازی ویدئویی درک و دانش افراد در مورد این مساله را افزایش داده و به آنها کمک میکند هر چه بیشتر با انتشار اخبار جعلی مقابله کنند.
طی روزهای اخیر تعداد زیادی از مخاطبین عزیز پیام دادند و بابت فعال شدن دوباره نهنگ ابی و ارسال یک لینک الوده از طریق روبیکا اظهار نگرانی کردند. برای رفع این نگرانی ها لطفا به چند موضوع توجه کنیم:
1-هک روبیکا خبر درستی نیست
2-نهنگ ابی,بازی رایانه ای نیست. یک کمپین اینترنتی بوده که مدیرش حدود سه سال پیش در روسیه دستگیر شده. بنابراین جدای از این خبر که دروغه, به اخبار دیگه ای هم که درباره نهنگ ابی منتشر میشه به دیده تردید نگاه کنیم
3-به منبع ارائه دهنده این خبر دقت کنیم .یک حساب کاربری بی نام ونشان که از یک سری توضیحات صحیح(دیپ وب و...) به یک نتیجه غلط و بی ربط میرسه .این موضوعات هیچ ربطی به هم ندارند
4-اما جدای از غلط بودن این پیام,یک نکته قابل توجه در این بین هست و اونهم اینه که روی لینک های ناشناس نباید کلیک کرد. چون خیلی از تهدیدات امنیتی تلفن همراه از همین طریق ایجاد میشن
5-به بچه هامون یاد بدیم مزاحمین اینترنتی ممکنه هر زمان و با هر شکلی سراغشون بیان. بهترین راه هم اینه که همون اول افرادی که قصد ایجاد مزاحمت دارند رو بلاک کنند و در عین حال در خیلی از شبکه های اجتماعی گزینه ای با عنوان گزارش اسپم,گزارش مزاحمت و... وجود داره .از این بخش استفاده کنند تا نهایتا حساب های کاربری مزاحم مسدود بشن
6-نصب و استفاده از انتی ویروس هائی که انتی بدافزار هم هستند تا حد زیادی ما رودر برابر تهدیدات لینک هاو فایل های آلوده ایمن میکنه. انتی ویروس تمام ایرانی پادویش نسخه اندروید یا Look out بهترین گزینه های موجود برای اینکار هستند پ.ن: در برخی از استان های جنوبی کشور , چالشی بنام مومو در بستر واتس آپ شکل گرفته است. البته این چالش قابل مقایسه با نهنگ آبی نیست( ترغیب به خودکشی و آسیب زدن به بدن درآن وجودندارد) . مومو از مخاطبان خود می خواهد دستوراتش را اجرا کنند؛وگرنه شب به رویشان ظاهر شده و آنها را نفرین میکند!!!. اگر ساکن مناطقی هستید که چنین پیام هائی در آنجا مشاهده شده لطفا با فرزندانتان در این باره گفتگو کنید که در صورت مشاهده چنین پیامی موضوع را با شما در میان بگذارند,روی لینک ارسال شده کلیک نکنند و ارسال کننده پیام را بلاک وگزارش تخلف کنند. "گفتگو" با فرزندان کلیدی ترین اصل مواجهه هوشمندانه با چنین پیام هاییست
11.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥این فیلم به خوبی مفهوم "نفوذ اجتماعی اطلاعات" رو توضیح میدهد. بسیاری از شایعات مجازی و انتشار اخبار کذب که باعث خطا و تخریب افکار ما میشود اینگونه شکل میگیرد. متاسفانه این نفوذ بیشتر در فضای هرج و مرج و فقدان شفافیت شکل میگیرد.
💬 Mohsen Abdollahi
▪️تکلیف کارمندان #ایران_اینترنشنال که مشخص است؛ عمله عربستانسعودیاند
منتها کسانی که بعنوان مهمان در برنامهای این پروژه تصویری سعودی شرکت میکنند، این تصویر رو قاب کنند و بزنند بالای سرشان تا یادشان بماند کجا و با چه کسانی شریکند
💬 فرشاد
50.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«مومو» چیست؟
اخبار مربوط به مومو تا چه حد واقعی هستند؟
چه نکاتی را به کودکان و نوجوانان یادآوری کنیم؟
⭕️ دوربین و میکروفون گوشیهایمان در اختیار دیگران
🔻به گزارش روزنامه گاردین برنامه های اینستاگرام، واتس آپ، فیسبوک، توئیتر، وایبر و لینکدین و بسیاری از برنامه های مشابه دیگر می توانند به صورت مخفیانه این کارها را بکنند:
🔹از دوربین های جلو و عقب گوشی عکس بگیرد
🔸از دوربین های جلو و عقب فیلمبرداری کند
🔹میکروفون گوشی شما را روشن کنند
🔸هر عکس یا فیلمی که توسط دستگاه شما گرفته می شود را به سرورهای خود ارسال کند
🔹از مجموع عکس و فیلم های شما، یک تصویر سه بعدی از شما بسازند و از این تصویر سه بُعدی هر استفاده دیگری بکنند، مانند شناسایی شما در دنیای واقعی!
🔸همچنین، یک فیلمساز هلندی برای این که بفهمد واقعا چقدر از این ادعاها حقیقت دارد و این موضوع را از یک توهم توطئه به یک واقعیت تبدیل کند، اجازه می دهد که گوشی تلفن همراهش دزدیده شود. و سپس، با استفاده از روش های جاسوسی، دوربین و میکروفون و لوکیشن گوشی را روشن میکند و برای مدت ها از دزد فیلمبرداری و عکس برداری میکند و همه لحظاتِ او، حتی اتفاقات اتاق خوابش، را ثبت می کند.
🔻 در ادامه ی مقاله گاردین به یک اتفاق حیرت انگیز دیگر اشاره شده است:
👈چند سال پیش سرویس جاسوسی NSA آمریکا از طریق نرم افزار یاهو از کاربران هر 5 دقیقه یک بار عکس می انداخته است و برای استفاده احتمالی در آینده عکس ها را ذخیره می کرده. نهایتا با آنالیز عکس های انداخته شده متوجه می شوند که در چیزی حدود 7% از موارد کاربرها عریان یا نیمه عریان هستند (و این عکس ها اکنون در اختیار سرویس جاسوسی آمریکا است.)
➕خلاصه این که وضعیت ظاهرا بسیار وخیم تر از آن چیزی است که کاربران عادی تصور می کنند...
💢چرا سلبریتی صلاحیت اظهارنظر درباره هرچیزی را ندارد؟
♨️موضوع دخالت سلبریتی ها در همه امور را با معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانهای در میان گذاشتیم و او در این باره گفت: اینکه سلبریتیها به خود این اجازه را میدهند درباره هر موضوعی اظهارنظر کنند برمیگردد به اینکه متاسفانه ما وارد لایه دوم و پنهان و البته ناپسندتر سلبریتی یعنی «#سلبریتیسم» شدیم.
♨️این لایه و ورود به آن است که سبب میشود افراد چهره که اصطلاحا آنها را سلبریتی میشناسند پا را کمی فراتر گذاشته و درباره موضوعات مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی صحبت کنند و دردآورش اینجاست که اکثرا هم بعد از این اظهارنظرها، پاس حرفشان نمیمانند و مسوولیت تهییج و فراخوانی مخاطبان به کنشهای مختلف را برعهده نمیگیرند و جالبتر اینکه خودشان هم نقش مدعی و طلبکار را بازی میکنند.
♨️شما کمتر میبینید که در یک جامعه مبتنی بر خرد، افراد درباره همه چیز به خود اجازه اظهار نظر بدهند چراکه تخصص گرایی نقطه عطف این جوامع است. اما اینجا سلبریتی ما درباره قیمت پوشک بچه، آب معدنی، انتخابات ریاست جمهوری، هشتگسازیها و هشتگ بازیها و ... وارد میشود و چه بسا همین بی محابا اظهارنظر کردنها هزینههای جدی برای کشور و افکار عمومی ایجاد کند.
♨️این رفتار را اگر نخواهیم بدبینانه نگاه و بررسی کنیم به میل شدید این افراد به دیده شدن به هر قیمیت باز میگردد چراکه شاهد بودیم این افراد در پارهای از موارد از اصل و اساس یک موضوع نیز مطلع نبودند اما به جهت اینکه میدانستند موجی است که سبب دیده شدن و بقای انها میشود، به موضوع ورود پیدا کردند و هزینه تراشی رخ داده است.
♨️به هر حال این پدیده سلبریتیسم خطرناک است و همه باید بر این موضوع تاکید کنیم که هیچ کسی حق اظهارنظر معنادار و بی قاعده در حوزه ای که تخصصی در آن ندارد، را نداشته باشد. اگر قرار هست کنشی را حمایت یا تبلیغ کنند باید در آن زمینه از اندک تخصصی برخوردار باشند . صرف شهرت به معنای داشتن صلاحیت برای اظهارنظر های غیرکارشناسی نیست.
♨️سلبریتیها باید حواسشان باشد که مصداق #مشغولسازی و #غافلسازی نباشند که متاسفانه امروز شاهدیم برخی از اظهارات این قشر در همین راستاست.
⬅️در لینک زیر با تصاویر و مثالها درباره نوع کنشگری سلبریتیها توضیح داده شده است.
➡️http://fna.ir/f03dky
asrehooshmandi
#اینفوگرافیک
راههای جلوگیری از به دام افتادن کودکان به چالش مومو
چند وقتی هست که برخی خانوادهها و کودکان با چالش جدیدی روبه رو شدهاند؛ یک چالش اینترنتی بر بستر پیامرسان غیربومی واتساپ که در قالب اکانتی با نام مومو فعالیت دارد و به افراد پیامهایی را ارسال میکند.
یکی از موضوعاتی که این روزها باید مدنظر خانوادهها باشد، راههای جلوگیری از به دام افتادن این چالش اینترنتی است. پلیس فتا در همین راستا توصیههایی را برای والدین دارد و از آنها میخواهد بر استفاده فرزندانشان از پیام رسانهای خارجی نظارت بیشتری داشته باشند. خود والدین هم در صورت مواجهه فرزندانشان با محتوای مومو خونسردی خود را حفظ و با آنها صحبت کنند و نگرانی آنها را کاهش دهند.
asrehooshmandi