eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
191 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
27.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت بیست و یکم مجموعه مرورگر: معرفی فیلم searching محصول سال 2018 که به موضوع "ردپای دیجیتالی" و "دزدی هویت" می پردازد. یکی از تکنیک هایی که در این فیلم شاهد آن هستیم، استفاده از روش "جستجوی معکوس تصویر" برای بررسی منبع اصلی ارائه یک عکس در اینترنت است که در تشخیص اخبار جعلی هم کاربرد دارد
بررسی علمی یک مشکل همه‌گیر: چرا نمی‌توانیم گوشی‌های خود را اندکی هم که شده، کنار بگذاریم؟! واقعا چه پیش آمده که اینقدر گرفتار شده‌ایم. چرا نمی‌توانیم مثل سابق کتاب و مجله بخوانیم، چرا گاهی از وقت ورزش، ملاقات با دوستان، حتی دیدن سریال‌های تلویزیونی هم می زنیم تا بتوانیم بیشتر با موبایل‌های خود باشیم؟ بیشتر اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی محبوب این روزها، در همان بدو تأسیس خود و در زمان طراحی، راهبرد خاصی را دنبال می‌کنند: اینکه تا هر میزان که ممکن باشد، شما را در خود نگه دارند. الان تقریبا هیچ شبکه اجتماعی را نمی‌توانید پیدا کنید که علاقه داشته باشد کاربرش با سهولت مثلا از طریق لینک، از آن خارج شود و وارد سایت‌های دیگر شود. چون چنین چیزی به معنی کم شدن استفاده از شبکه اجتماعی شده است. متن کامل را در این لینک بخوانید: b2n.ir/b44301
▪️‏هر روز اخباری از آمریکا می‌بینم که اگر در ایران اتفاق افتاده بودن ماشین رسانه‌ای ضدایرانی که با هدف عصبی نگه داشتن دائمی افکار عمومی ایران فعالیت می‌کنه تبدیل‌ش می‌کرد به تیتر یک و سوژه‌ی جک و دلیل لزوم براندازی رژیم و «چرا موشک می‌سازید» و «پولمون رو دادن فلسطین» و... 💬 artephus @Fars_Plus
▪️ژوله؛ طلبکاری که فراموش‌کار شد؛ ، اما اول به ما بزنید! 🔻برخی از هنرمندان و بسیاری از سلبریتی ها در بزنگاه های مختلف سیاسی و اجتماعی ثابت کرده اند که به جای اینکه شان و منزلت هنرمندی خود را حفظ کرده و نسبت به موضوعاتی که به آن علم و آگاهی کافی ندارند، ورود نکنند و اظهار فضل ننمایند؛ برعکس همیشه صف اول اظهار نظرهای بیجا، بی مورد و احساسی اند. 🔻نمونه بارز و آشکار این اتفاقات، انتخابات ریاست جمهوری بود که در هر دو دوره گذشته آن، بسیاری از همین آقایان وخانم های سلبریتی گریبان چاک داده و در صفحات مجازی خود همه مردم را به رای دادن برای کاندیدای محبوبشان ترغیب و تشویق می کردند و همین که اصطلاحا ورق برگشت و اوضاع اقتصادی، سیاسی و مهم تر از آن فرهنگی جامعه، به آن سمت و سویی نرفت که آن ها تصور می کردند، شروع به اظهار پشیمانی کردند که «ای مردم ما اشتباه کردیم که از فلانی حمایت کردیم.» 🔻همه این ها را می شود با نگاه «کم سوادی» و «ناآگاهی» همین سلبریتی ها توجیه کرد. اما داستان به همین جا ختم نشد و همان سلبریتی ها در حالتی طلبکارانه، در اظهار نظری شگفت انگیز از مرحله پشیمانی عبور کرده و مردم را مقصر می دانند. شاهد مثال آن متنی بود که «امیر مهدی ژوله» در اینستاگرامش منتشر کرده بود:«مردم گول ما را نخوردند، ما گول مردم را خوردیم که به روحانی رای دادیم.» ادامه مطلب در لینک زیر👇 http://dana.ir/1710174 @Fars_Plus
6.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥‏شبکه های بن سلمان و ملکه انگلیس پشت سرهم آدمهای خود را برای نفی زبان رسمی ایران (فارسی) بسیج کرده اند تا بگویند آموزش باید به زبان مادری باشد. چرا در انگلیس و فرانسه مردم «آموزش به زبان مادری» ندارند؟ 💬 Hamed @Fars_Plus
▪️‏آقای صادقی، شما به خاطر مثبت شدن تست کرونا تفهیم اتهام نشده‌اید. لطفا توییتی که پیشتر زده‌اید را سانسور نکنید قوه قضاییه ایران بیشترین مرخصی را در پاندمی کرونا به زندانیان داد، این خبر را هم مانند توییت خودتان سانسور نکنید 💬 مهدی کشت دار @Fars_Plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایت بنیامین بهادری از واکسن زدن یکی از سلبریتی‌ها در آمریکا مدارک را جعل کردند و خودشان را به جای کادر پزشکی جا زدند! 💬 علیرضا وهاب‌زاده @Fars_Plus
مجموعه «آشنایی با تکنیک‌ها و شگردهای جنگ رسانه‌ای» منتشر شد آشنایی با تکنیک‌ها و شگردهای جنگ رسانه‌ای از این رو دارای اهمیت است که «در جنگ رسانه ای جلب اعتماد مخاطبان از طریق ارائه گزارش‌هایی با بیان بخشی از واقعیت و استفاده از تصاویر غلط و ناکامل صورت میگیرد. در جنگ رسانه ای حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند و سعی می‌کنند با نشان دادن بخشی از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارش‌ها ارائه کنند. ازاین‌رو بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و پررنگ نشان دادن اخبار در راستای گفتمان مورد نظر در کنار استفاده از تکنیک‌های عملیات روانی همچون برجسته‌سازی حاشیه‌ها و چشم‌پوشی از حقیقت، یکی از اصلی‌ترین راهبردها در جنگ رسانه‌ ای است.» 🔻فصل اول این مجموعه به «آشنایی با چیستی، کارکردها و انواع رسانه»، «آشنایی با مختصات و میدان جنگ شناختی، رسانه‌ای و هیبریدي»، «آشنایی با عملیات روانی، اقناع و تبلیغ»، «آشنایی با جنگ روایت‌ها و نقش‌آفرینی جریان تحریف»، فصل دوم به «آشنایی با ۳۰ تکنیک و شگرد پرکاربرد در جنگ رسانه‌ای+ نمونه‌ها»، فصل سوم به «سواد رسانه‌ای واکسن مقابله با جنگ رسانه‌ای» و فصل چهارم به «آشنایی با برخی اندیشکده هاي فعال جنگ رسانه‌ای علیه ایران» می‌پردازد. 🔻این مجموعه که به روح ملکوتی سردار جاودانه اسلام و ایران، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی تقدیم شده است، به اهتمام محمودرضا کبیری یگانه و معصومه نصیری و حمایت رادیو گفت‌وگو منتشر شده است. 🔗برای دسترسی به این مجموعه به لینک http://seda.ir/sh/?2856169 مراجعه کنید. 💢کتاب راهبردهای مقابله با جنگ روایت ها(بازاندیشی در شناخت و عملکرد رسانه های معاند) با مقدمه دکتر حسن بشیر نیز به زودی منتشر خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻وقتی حقیقت در عمق دروغ غرق می‌شود (Deepfake) به معنی جعل عمیق یا یادگیری عمیق جعل کردن، تکنیکی بر پایه است که برای تلفیق تصاویر انسان‌ها به کار می‌رود. فناوری دیپ فیک Deepfake ، شکل و حالات نقاط مختلف چهره انسان را از طریق دوربین‌ها کشف کرده و به طرز کاملا باورپذیری چهره همان انسان را جعل کرده و می‌تواند او را در حال حرکت، سخنرانی و هر حالتی که فکر کنید قرار دهد. در فضای رخدادهای اجتماعی و رویدادهایی مثل ، حواستان به این دروغ پیچیده شده در زرورق واقعیت باشد. ، مجموعه تخصصی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
⭕️ به روایت دیتا 🔹ماجرای روز گذشته درگیری با سوخت‌بران و حمله به پاسگاه نیروی انتظامی که ۲ کشته و ۶ زخمی برجای گذاشته است، ضمن ایجاد موج در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی، از سوی برخی فعالان و جریانات رسانه‌ای به سمت‌وسوی دامن زدن به اختلافات قومیتی و پیوند زدن این موضوع با اتفاقات آبان حرکت کرده است. 📊 رصد دیتاک نشان می‌دهد از بعد وقوع این رخداد تا ساعت ۱۴:۳۰ امروز، کاربران توییتر با انتشار ۲۷۰۹ محتوا در ساعت، ۶۵ هزار توییت، ۵۴٫۷ هزار ریتوییت و ۲۶٫۷ هزار لایک نسبت به این رخداد کنشگری داشته‌اند. 🔹هشتگ‌های با ۳۳٫۵۴۷ بار تکرار، با ۵٫۳۵۳ مورد، با ۳۹۶۷ بار تکرار، با ۵۳۴۹ مورد و با ۲۳۸۴ بار استفاده، پرتکرارترین هشتگ‌های کاربران در بستر توییتر بوده‌اند. 🔹پرلایک‌ترین محتوا نیز توییتی است که به ارائه گزارشی به نقل از منابع محلی مبنی بر تیراندازی و جان باختن چند سوخت‌کش پرداخته است. 🔹آسیب‌های اجتماعی ضمن اینکه بستر ایجاد خشم اجتماعی هستند، همواره نقطه اتکایی برای تضادآفرینی، تردیدآفرینی و هدایت افکار عمومی به سمت‌وسوی روایت‌های مورد توجه رسانه‌ نیز به شمار می‌روند. نگاهی به روایت‌های متفاوت و گاها متناقض از سوی برخی جریانات رسانه‌ای، حکایت از شتاب‌زدگی برای برانگیختگی احساسات قومیتی و جریان‌سازی متاثر از آن دارد؛ این موضوع را در ماجرای کولبرها و... نیز شاهد بودیم. 🔹سوختبری، کولبری و ... به‌عنوان یکی از روش‌های تامین معاش بخشی از مردم در شرق و غرب کشور نه به‌عنوان یک موضوع قابل دفاع، که به‌عنوان ضعف جدی در حوزه تامین شغل در شان و مناسب محسوب می‌شود، موضوعی که قطعا ریشه در فقر و عدم تحقق دارد. مساله‌ای که متخصصان درباره چرایی، راهکارها و ضرورت‌های رفع موانع توسعه اشتغال سخنان فراوانی را مطرح کرده‌اند اما همواره مستعد است برای برهم زدن نظم عمومی و ایجاد تحرک اجتماعی و البته قومیتی. ✍🏻معصومه نصیری؛ تحلیلگر رسانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥احمدی نژاد در مصاحبه با یه نشریه فرانسوی گفته: «هیچوقت آن جمله (نابودی اسراییل) را نگفتم، ممکن است سخن فرد دیگری را نقل کرده باشم!» هیچی نمیتونه تحقیر آمیز تر از این باشه که یه انسان خودش حرف خودش رو نفی کنه! 💬 اخراجی @Fars_Plus
▪️ما با مرگ و میری دو رقمی روبه‌رو هستیم (که ان‌شاالله کمتر هم شود) و غرب گرفتار وضعیت سه یا چهار رقمی کشتار روزانه ؛ اما دستگاه پروپاگاندای سلطه‌گران درباره محیط پیرامونش لال و کور است و برای آینده ما نگران است. اف برای ادعای بی‌طرفی‌تان! 💬 فرشاد مهدی‌پور @Fars_Plus