eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ 💢نخود سیاهی به نام طرح صیانت ◾️در پی تصویبِ "بررسی" طرح صیانت در کمیسیون تخصصی، رسانه های مختلف اصلاحات هم پای رسانه های معاندین و منافقین در حالی به پوشش خبری گسترده در خصوص این طرح و مطرح کردن آن بعنوان مسئله اول کشور پرداختند که چنین طرحی هنوز بررسی کامل نشده و تصویب آن نیز نهایی نیست و امکان ایجاد تغییرات مختلفی در آن وجود دارد. ◾️هدف و قصد رسانه های معاند از سیاه نمایی وضعیت موجود که کاملا واضح و مشخص است اما رسانه های ظاهرا خودی اصلاحات چرا هم پای این رسانه ها و همانند آنان رفتار کردند و این طرح درحال بررسی را به قدری بزرگ جلوه دادند که به مسئله اول کشور تبدیل شود؟ چطور با ادعاهای کذب در خصوص این طرح ناگهان به یاد عدالتخواهی و معیشت مردم افتادند؟ چطور دستور دهندگان برای توقیف ویدیو و همانند سازان رسانه ی روز با مواد مخدر به یاد حمایت از موجودیت رسانه ها افتادند؟ ◾️نه، چنین افرادی نه درد معیشت دارند، نه درد رسانه و نه درد مردم، بلکه تمام این نمایش ها و شعبده بازی ها را پا به پا با دشمنان ایران زمین به راه انداختند که مردم و مسئولین، در واپسین روزهای دولت روحانی، یادشان برود چه کسی باید معیشت و آب و برق و خوزستان و کار و دلار و تورم و... را درست می‌کرد ولی نکرد و چه کسانی پشت او ایستادند و مردم را به تَکرار دعوت کردند؟ ◾️ای کاش در این روزهای تاریخ ساز فردی یا رسانه ای، به مردم همه آنچه اتفاق افتاد و آنچه قرار بود بشود ولی نشد را یادآوری میکرد و با لحن معروف جهانگیری می‌گفت: مردم عزیز ایران، یادتان می‌آید...؟ ✅ @media_arma
👤 واحد سواد رسانه ای موسسه مصاف (آرما) ✍‏رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ: تمرکز اصلی دشمنان بر جنگ رسانه ای است. در حوزه رسانه ضعف و کم کاری داریم. --- اکنون ‎ یک ضرورت اساسی است. توسعه تحول کشور با تحول رسانه ای شتاب چندبرابری خواهد گرفت. ✅ @media_arma
💢بارها گفته ایم و باز میگوییم 🔺رسانه ها بیطرف نیستند و این بی طرف نبودن اولا در اخبار و تحلیل های گوناگون جلوه می‌کند و دوما حتی اگر در خبرها و تحلیل هایی جلوه نکند، سوگیری های ناپیدایی در آنها ایجاد می‌کند که در نگاه مخاطبین تاثیر گذار است. 🔺در نتیجه بهتر است در سوگیری های آشکار، خط فکری رسانه ها را بشناسیم تا در مواجهه با اخبار دارای سوگیری های پنهان با دقت بیشتری رفتار کنیم. 🔺برای مثال با بررسی یکی از اخبار به ظاهر ورزشی BBC میپردازیم، که در آن زن هم جنس گرای سیاه پوست را به خاطر ابراز عقیده خود روی سکوی المپیک تشویق کرد، اما در مقابل، با بی توجهی کامل این رسانه به ابراز عقیده جواد فروغی با به همراه داشتن چفیه و سجده شکر مواجه شدیم به حدی که در عکس ها نیز سعی شده بود تا حد ممکن این موضوع پنهان بماند و یا همراه با تیتری مغرضانه نمایش داده شود، این موضوع کاملا گویای سوگیری کامل این رسانه برای ضریب دادن به یک نوع عقاید خاص به بهانه پرداختن به ورزشکاران و حواشی المپیک است. ✅ @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بت های عصر رسانه، سلبریتی هایی هستند که با زرق و برق های دروغینشان و سوء استفاده از ویژگی طبیعی احساساتی بودن نوجوانان آنان را جذب خودشان کرده و منافع خود را تامین می‌کنند. ✅ @media_arma
پاسخ به چند سوال رایج درباره طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی @asrehooshmandi
هدایت شده از آرما مدیا
🔴 قبل از خوابیدن از تلفن های هوشمند استفاده نکنید! 🔹نورهای غیر طبیعی سبب اختلال در کار هورمونی به نام «ملاتونین» می شود. ترشح این هورمون، در تنظیم خواب و هوشیاری موثر است. 🔹کمبود «ملاتونین» منجر به افسردگی، سرطان، بیماری های قلبی و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. ✅ @media_arma
هدایت شده از آرما مدیا
👤بشر هزاره سوم گویا بشر در هزاره سوم متوجه فرصت محدود خود شده و به دنبال راهی برای افزایش آگاهی و علم خود در زمانی کوتاه تر است. انسان هزاره سومی در اصل خواهان دانش ها و علوم و مهارت هایی بود که در زمانی محدود به نحوی فرا گرفته و در فرصت کم کارهای بزرگ انجام دهد و قصد داشت بدین منظور اطلاعات پیچیده را در قالب یک کپسول فشرده به بقیه انتقال دهد بالاخره در سال 2005 فردی بنام min movement یک جهش مدرن به وجود آورده و ایده پاکدست های یک دقیقه ای از رمان ها و تبدیل فیلم ها و کارتون ها به محتوای یک دقیقه ای از همینجا آغاز شد که توانست مخاطبان کم حوصله ی عصر رسانه را به خود جلب کند. ✅ @media_arma
🔶مشهد، گلدسته، کرونا 🔸بی بی سی میخواهد مردم مشکلات را نه تنها از نظام و کشور، بلکه از دین بدانند! 🔸مواردی که در نگاه اول در چشم نیستند اما با دیدن تعداد زیادی از اینگونه تصاویر، مخاطب به صورت ناخودآگاه به یک احساس منفی درمورد اماکن مذهبی دست پیدا میکند. @media_arma
🔴مقایسه خاموش ⬅️یکی از تکنیک‌های مهم مورد استفاده در پروپاگاندا و جنگ روانی مقایسهٔ زیرآستانه‌ایست. یعنی به‌طور مستقیم برای شما مقایسه‌ای انجام نمیشود اما انتخاب ترتیب اخبار باعث می‌شود خودتان تصویر سیاه و کثافت‌باری که از خاورمیانه و اطرافتان به‌شکل رادیکال به شما تزریق شده را با گل‌و‌بلبل های غرب مقایسه کنید. اگر گل‌و‌بلبل نشان دادن وضع حاضر و سیاه نشان دادن وضعیت غرب از سمت صدا‌و‌سیما قبیح و احمقانست چطور بی‌بی‌سی دقیقاً همین تکنیک را به‌کار میگیرد و کسی هم به این رسانه خرده‌ای نمی‌گیرد؟ @media_arma
🔴دویچه وله نگران سلامت مردم یا بدنبال هنجار شکنی؟! 🔺دویچه وله از خواص مقدار کم مصرف شراب می‌گوید، با تحقیق ساده میتوان فهمید که آنتی اکسیدان ها و خواص فلاونوئیدی که دویچه وله می‌گوید در شراب وجود دارد به مقدار بیشتری در سرکه های طبیعی موجود است 🔺هرچه میزان اسیدیته سرکه بیشتر باشد خاصیت آن بیشتر است. سوای از مضرات متعدد مشروبات الکلی که دیگر بر همگان ثابت شده است و عوارض جدی بر روی قلب و کبد دارد، آیا عاقلانه‌تر نیست سرکه ‌ای که ۱۴۰۰ سال پیش در اسلام به مصرف آن سفارش شده و همان خواص شراب را حتی بیشتر دارد و مضرات متعدد مشروبات را نیز ندارد بطور منظم مصرف شود؟ @media_arma
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چطور گول ملوان زبل را خوردیم؟ ⭕️ رسانه‌ها می‌توانند کلیشه‌هایی را به ذهن مخاطب منتقل کنند که تا سال‌ها اثر آن باقی بماند؛ درست مثل قدرت بیش از اندازه ملوان زبل بعد از خوردن اسفناج که قرار بود بچه‌ها را برای خوردن یک خوراکی پر از آهن ترغیب کند که اتفاقاً خیلی هم خوب این‌کار را انجام داد. 💠 گروه رسانه‌ای تیمورا https://eitaa.com/joinchat/3672375298C8acb35579f
هدایت شده از بُشریٰ
34.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند تروکاژ 🔹این مستند بدلیل استقبال بی‌نظیر مخاطبان برای دومین در یک روز از شبکه سه پخش شد. @tolid_mohtava_ammar
هدایت شده از عصر هوشمندی
💢رمزگشایی از «جنگ آنلاین» پنتاگون علیه ایران درباره سنتکام چه می‌دانیم و وظیفه و کارویژه آن چیست؟ متن گزارش را در لینک زیر بخوانید. asriran.com/003bnl @asrehooshmandi
💢 طنز تلخی با سوءاستفاده از عنوان 《برابری جنسیتی》 برابری جنسیتی احیانا در تبلیغات جنسی بررسی نمی شود⁉️ در غرب، وقتی می خواهند آمار برابری جنسیتی ارائه دهند، بر مبنای یک استدلال ضعیف و مضحک، تعداد زنان و مردان در سمت های گوناگون را می شمارند و درصد می گیرند. هر چه این درصد نزدیکتر بود می گویند برابری جنسیتی بیشتری برقرار است. مثلا اگر تعداد صندلی های مجلس برای زنان و مردان به صورت مساوی توزیع شده باشد، می گویند برابری جنسیتی برقرار است. حال، اگر در کشوری، زنان خودشان متمایل نباشند که نماینده مجلس شوند، می گویند شما متوجه نیستید و باید بروید و حق خود را بگیرید. این استدلال مضحک که مبنای گزارش های سازمان های بین المللی درباره برابری جنسیتی است، اما، در مورد جنسی سازی دختران در تبلیغات کنکاش نمی شود! هیچکس شنیده که در رسانه های غربی بگویند ۸۵ درصد تبلیغاتی که جنسی سازی انجام می دهند را زنان تشکیل می دهند و بنابراین مردان باید قیام کنند و حق خود را در این مورد از زنان بگیرند؟!! یافته های مطالعات متعدّد نشان داده‌اند که زنان بیشتر از مردان به شیوه‌ای جنسی به تصویر کشیده می‌شوند (مثلاً با لباس‌های آشکارکننده و بدن نما، با حالت‌های بدن یا حالات صورت که حاکی از آمادگی جنسی است) و شیء سازی می شوند (مثلاً به عنوان یک شی تزئینی استفاده می‌شوند. یا اعضای بدن شان مورد استفاده قرار می گیرد تا شخصیت کامل شان). علاوه بر این، معیار محدود (و غیر واقعی) زیبایی ظاهری به شدت مورد تاکید است. اینها مدلهای زنانگی هستند که برای مطالعه و الگوبرداری از دختران جوان ارائه شده است. در برخی از مطالعات، تمرکز بر جنسیت‌سازی شخصیت‌های زن در تمام سنین بود، اما بیشتر آنها به طور خاص بر روی زنان بالغ جوان تمرکز داشتند. اگرچه مطالعات کمی شیوع تصویرهای جنسی از دختران را بررسی کرد، اما آن‌هایی که انجام شده‌اند دریافتند که چنین جنسی‌سازی رخ می دهد و ممکن است به طور فزاینده ای رایج شود. به عنوان مثال اُدانهیو، گُلد و مکِی (۱۹۹۷) تبلیغاتی را در یک دوره ۴۰ ساله در پنج مجله با هدف بررسی نقش مردان، زنان، یا عموم خوانندگان بزرگسال کدگذاری کردند. از بین تبلیغاتی که جنسی سازی را انجام داده بودند، ۸۵ درصد دختران را، جنسی کردند (و نه پسران را). علاوه بر این، درصد تبلیغات جنسی در طول زمان افزایش یافت. اگرچه هنوز تحلیل‌های گسترده‌ای در مورد مستندسازی جنسی‌سازی دختران انجام نشده است، نمونه‌های جداگانه‌ای را می‌توان به راحتی پیدا کرد. مثلا با پیراهن باز شده، لیسیدن آبنبات چوبی، عروسک‌ها (مثلاً عروسک‌های برتز با لباس‌های جنسی مانند دامن کوتاه، جوراب‌های توری، پرها و ...)، لباس (تانگ های سایز برای کودکان ۷ تا ۱۰ ساله، برخی از آنها با شعار چاپ شده‌اند. مانند «چشمک چشمک»)، و برنامه های تلویزیونی (مثلاً یک نمایش مد تلویزیونی که در آن مدل های بزرگسال با لباس زیر زنانه به عنوان دختران جوان ارائه می شدند). تحقیقاتی که در مورد فراگیر بودن و تأثیرگذاری این گونه محصولات و تصاویر به شدت مورد نیاز است. 👈 باید روشن شده باشد که این مدعا که زنان خودشان آزاد باشند تا پوشش خود را اختیار کنند، مدّعای قابل دفاعی نیست. این ظاهر و ابتدای جذابی دارد، اما باطن و عاقبت بسیار شومی در پی خواهد داشت. جامعه، با سوء استفاده از جذابیت های ظاهری زنان، دیگران را هم به این سمت خواهد کشاند، چون آنجا منطق بازار حاکم است و هر چه سود و منفعت مالی بیشتری داشته باشد ترویج خواهد شد، و این سوای بحث جنسی سازی است که باعث می شود نگاه جامعه به زنان به عنوان ابزارهای جنسی تقلیل یابد. 🛑 جامعه غرب، باید در برابر سوء استفاده از واژگانی چون برابری، عدالت، آزادی، حقوق بشر و امثال آن پاسخگو شود. 👈 غرب باید پاسخ جنایات خود علیه بشریت را بدهد... ما غرب را پاسخگو خواهیم کرد✌ منبع آمارها در مطالعات غربی: Report of the APA Task Force on the Sexualization of Girls Executive Summary, APA Task Force on the Sexualization of Girls Eileen L. Zurbriggen, PhD (Chair)؛ Rebecca L. Collins, PhD؛ Sharon Lamb, EdD؛ Tomi-Ann Roberts, PhD؛؛ Deborah L .Tolman, EdD؛ L. Monique Ward, PhD؛ Jeanne Blake (Public Member) دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻انجمن سواد رسانه طلاب 🆔 @savad_rasaneh
هدایت شده از خبر فوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قدرت عشق؛ داستان زندگی گاندی 🔹 مهاتما گاندی بی‌شک یکی از بزرگترین شخصیت‏‌های جهان معاصر به‌شمار می‌رود. 🔹 اگر می‌خواهید در مورد زندگی و شخصیت او بیشتر بدانید این ویدئو را تماشا کنید و برای دوستان خود ارسال کنید. @TV_Fori
هدایت شده از حدیث گراف
بعضی از مردم اصرار دارند که خود را به دیگران بشناسانند، و ثروت، مقام، مدرک و دیگر داشته های خود را به رخ آنها بکشند... اما این نوع آدمها در درون خود زجر می کشند؛ زیرا شادی آنها وابسته به تفکر دیگران است! " مهم بودن " را باید فراموش کرد تا آرامش نصیب شود هرچه کمتر نیازمند تحسین دیگران باشیم، زندگی بهتری خواهیم داشت 🆔 @hadisgraph
هدایت شده از حدیث گراف
امیرالمؤمنین عليه السلام: خردمند به عمل خود تكيه مى كند و نادان به آرزوهايش العاقِلُ يَعْتَمِدُ على عَملهِ، الجاهِلُ يَعْتَمِدُ على أمَلهِ غررالحكم حدیث 1240 🆔 @hadisgraph
هدایت شده از حدیث گراف
امیرالمؤمنین علیه السلام: هنگامى كه عقل كامل گردد سخن كم مى شود إِذَا تَمَّ الْعَقْلُ، نَقَصَ الْكَلَامُ حکمت 71 نهج البلاغه 🆔 @hadisgraph
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 افسانه بی‌طرفی بی‌بی‌سی فارسی 🔸رسانه‌ بی‌بی‌سی اخیرا در مطلبی مدعی شده که اخبار رو به صورت بی‌طرفانه در اختیار مخاطبینش قرار می‌ده، ‌ بدنیست چند نمونه از بی‌طرفی‌های این شبکه‌ انگلیسی رو باهم مرور کنیم! 🇮🇷در صدای ایران روایت واقعی سیاست را دنبال کنید | خبر فوری👇 https://eitaa.com/joinchat/1564672000C862dbe03c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حریم شخصی آنلاین 👨‍💻 و چگونه از ما برای خود سود آوری میکنند؟ 🎯داده های ما چگونه می تواند باعث استفاده بهتر ما از اینترنت و یا سواستفاده دیگران از ما بشود؟ 🛡چند نکته ایمنی درباره حفظ و جلوگیری از تجاوز دیگران به آن. کانال عصرجدید، عصررسانه @abdisheengelabi