با نشان دادن اینگونه تصاویر به کودکان بیاموزید که:
🚦 #رسانهها_واقعیت_را_میسازند
🔸امروزه کلید مواجهه ی درست با رسانه ها داشتن #نگاه_انتقادی برخواسته از فهم درست تکنیک ها و مهارت های رسانه ای است
سوادرسانه برای کودکان
neemroo
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🚦انسانِ از خودگریزان در جامعهی مصرف انبوه؛
به بهانهی تبلیغ "اکستنشن تهرانی" در فضای مجازی
🔸از نظر "پییر بوردیو"، جامعهشناس فرانسوی، در دوران مدرن، "مصرف"، تنها ارضاکنندهی نیازهای بشر و پاسخی به نیازهای زیستیِ او نیست، بلکه "مصرف" به منزلهی زیست در نظامی متشکل از نشانهها، نمادها، ایدهها و ارزشهاست که بخش بزرگی از این نشانهها و ارزشها در خودِ فرایندِ مصرف، تولید میشوند.
🔸جامعهی مصرفِ انبوه، جامعهی آرمانیِ سرمایهداریِ متاخر بوده و دستیابی به این مدینهی فاضله جز از طریق جایگزینی "مِیل"های کاذب با "نیاز"های واقعیِ انسان امکانپذیر نمیشود.
🔸 این جایگزینی نیز جز از طریق دستکاریِ نظامِ ارزشیِ انسان و وارد کردن او به دنیایی از نمادها و نشانهها و ارزشهای جدید ممکن نیست.
🔸"تبلیغات" ابزارِ ورود به این دنیای جدید و نظام ارزشی نوین است. ابزاری که تداومبخشِ روند "غفلت" از نیازهای واقعی در دنیایی واژگون است. دنیایی که در آن:
ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند
تا تو نانی به کف آری و به غفلت بخوری
🔸کالاها در این نظام، به مدد تبلیغات نه تنها ارزشی فراتر از شی و منزلتی انسانی پیدا میکنند، بلکه در جایگاه پیامبری و الوهی، گاه و بیگاه آیات خود را بر پیروان خود میخوانند.
🔸just do it- nike
فقط انجامش بده(نایک)،
🔸Impossible Is Nothing- adidas
غیر ممکن وجود ندارد(آدیداس)،
🔸make.believe- sony
باورش کن(سونی)،
🔸Be more human- reebok
بیشتر انسان باش(ریباک)
🔸live the moment now-pepsi
در لحظه زندگی کن(پپسی)
🔸در الهیاتِ مصرف یکی از ویژگیهای اساسیِ انسان، "از خود بیگانگی" و "از خود گریزانی" است.
🔸 انسانِ از خودگریزانِ جامعهی مصرفِ انبوه، همواره به دنبال ترمیم و اصلاحِ خود با معیارهای ارائه شده در نظام ارزشیِ شکل گرفته توسط رسانهها و تبلیغات است.
🔸 دایرهی این اصلاح و ترمیم از چگونگیِ وضعیتِ حمل و نقل و اقامت و پوشش تا ویژگیهای طبیعیِ بدن او را در بر میگیرد.
🔸او همواره از وضعیت خود ناراضی بوده و مضطرب و افسرده به دنبال راهی برای التیام دردِ نقصانهای بیانتهای خویش است.
🔸تعجبی نیست اگر در جامعهی غیرتولیدی و مصرفِ مضاعف ایران، به طور طبیعی تمرکز پیامبرانِ مصرف بر خوانش آیات خود در حوزهی خدماتی چون کاشت و داشت و برداشت مو و زیبایی باشد.
🔸 این یادداشت کوتاه به بهانهی تبلیغ خدمات زیباییِ "اکستنشن تهرانی" نوشته شد( که آن را در لینک انتهای یادداشت میتوانید ببینید).
🔸میزان ابتذالِ موجود در این دست تبلیغات نشان از گرفتاری جامعهی ایرانی در عمیقترین و مبتذلترین لایههای نظام سرمایهداری یعنی جامعهی مصرفِ انبوهِ بدون تولید است.
🔸فرهنگ برآمده از این نظام معنایی که خود محصول مناسبات اقتصادیِ رایج در چنین جامعهای است تنها به واژگونی مفاهیمی چون زیبایی ختم نخواهد شد و این مناسبات اقتصادی تا جایگزینی تمام مفاهیم ارزشی و بنیادین انسان ایرانی پیش خواهد رفت.
✍ #کمیل_سوهانی
savaderasanei
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
🚦برخی از تبلیغات به قدری در #اقناع قدرتمند هستن که کمتر مخاطبی تحت تاثیر آن قرار نمی گیرد!
🔸یک تبلیغ خلاق و خوش ریتم از آئودی که دوست دارید چندین و چند بار ببینید.
📍در این تبلیغ که با موضوع محافظت از خطرات ناگهانی ساخته شده، آئودی به خوبی با استفاده از "دیوونههای بیاحتیاط" که ممکن است هر زمانی برای شما خطر ایجاد کنند، تکنولوژی آئودی #ضد_دلقک یا Clown Proof را به عنوان راه حل معرفی می کند.
🔹تکنیک اقناعی #ترس (ایجاد گره ذهنی و سپس ارایه راه حل)
savaderasanei
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
فضای مجازی رنگارنگ است
غالب رنگهایش خواستنی نیست
مراقب تاوان همرنگ شدنمان باشیم....🙏
resanetahavolat
https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
هدایت شده از عمّارِ ایران
#توییت_گردی
💢 معنای دیگر بصیرت داشتن شاید داشتن سواد رسانه باشد
🔸 روزی که علی ابن ابی طالب در محراب ضربت خورد مردم شهر که اسیر رسانه های باطل بودند می پرسیدند مگر علی نماز هم می خواند؟؟
💯 آری #سواد_رسانه داشته باشیم تا در زمان فتنه ها اسیر شایعه ها نشویم.
💠 @ammar_iran
سواد رسانه و روانشناسی
👍پسندیدن لحظهلحظه زندگی را فدای پسندیدنهای مجازی نکنیم.
📽 این انیمیشن جالب به اسم «آقای سلفی» رو ببینید و با دوستانتون به اشتراک بگذارید.
#انیمیشن
♦️کدام رده سنی بیشترین گوشی هوشمند(لمسی) را دارد؟
💢بر اساس نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که در روزهای ۳۱ اردیبهشت و ۱ خرداد ماه ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور(اعم از شهر و روستا) انجام شده است، ۸۴.۹ درصد افراد با رده سنی ۲۹-۱۸ سال که موبایل دارند، گوشی آن ها هوشمند(لمسی) است.
۷۴.۸ درصد پاسخگویان با رده سنی ۴۹-۳۰ سال که موبایل دارند، گوشی آن ها هوشمند(لمسی) است و ۳۷.۸ درصد افراد ۵۰ سال به بالای کشور که موبایل دارند، گوشی آن ها هوشمند(لمسی) است.
🌱🌱
ispa95
♦️اپلیکشن آپ، پر استفاده ترین اپلکیشن در میان مردم ایران
💢بر اساس نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که در روزهای ۳۱ اردیبهشت و ۱ خرداد ماه ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور(اعم از شهر و روستا) انجام شده است، از کل افراد ۱۸ سال به بالا کشور که موبایل دارند ۲۰.۲ درصد از اپلیکشن آپ، ۱۴.۳ درصد از اپلیکشن هفت هشتاد(۷۸۰)، ۴.۱ درصد از اپلیکشن تاپ، ۳.۱ درصد از اپلکیشن ۷۲۴، ۱.۲ درصد از اپلیکشن ایوا استفاده می کنند. ۲۹.۶ درصد پاسخگویان نیز اعلام کرده اند از هیچکدام از اپلیکشن ها استفاده نمی کنند. گفتنی است ۳۰.۸ درصد گوشی هوشمند نداشته اند.
💢شایان ذکر است پاسخگو می توانسته چند گزینه را انتخاب کند.
🌱🌱
ispa95