🟢محورها و موضوعات پژوهشی گروه علوم تربیتی
گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با هدف بازنگری و اصلاح کتابهای درسی و نیز پژوهش در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی در سال 1362 فعالیت خود را آغاز نمود. این گروه پژوهشی با تولید بیش از 64 اثر پژوهشی و دهها مقاله علمی در حوزه مأموریتی خود، یکی از گروههای پژوهشی موفق پژوهشگاه به شمار میرود.
با ابتناء بر راهبردهای علمی گروه برخی اولویتهای پژوهشی مصوب این گروه عبارتند از:
1. فلسفة تعلیم و تربیت اسلامی
2. فلسفة ساحتهای تعلیم و تربیت اسلامی (مبانی، اهداف، چیستی، چرایی) مانند فلسفة تربیت اخلاقی؛ فلسفة تربیت سیاسی و اجتماعی و ...
3. فلسفهی کودکی از دیدگاه اسلامی
4. بررسی چالشهای پیش رو در تعلیم و تربیت اسلامی
5. بررسی عمیق و انتقادی مفاهیم بنیادین و فلسفی تعلیم و تربیت مدرن همانند تربیت دموکراتیک، خودآیینی، خودشکوفایی، خلاقیت، رشد، کودکی و ... از منظر اسلامی
6. تفسیر تربیتی قرآن کریم
7. روش شناسی تحقیق در تربیت اسلامی
8. تاریخ تعلیم و تربیت اسلامی
9. مبانی و مسائل تربیتی و آموزشی حوزههای علمیه مانند
- بررسی مبانی نظری پیدایش، تحولات، فعالیتها، فرآیندها و کارکردهای مدارس و حوزههای علمیه در جهان اسلام
- تحلیل انتقادی دستاوردها و پیامدهای تغییرات و تحولات جدید آموزشی در حوزههای علمیه (همانند مدارج علمی، رشتهها و مراکز تخصصی)
علاقهمندان محترم جهت همکاری پژوهشی با گروه می توانند با شماره 02532111362 جناب آقای کاظمی زاده تماس حاصل نمایند.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/همراهمان باشید👇
🔴 @rihu_ac_ir
🔴 @research_hu
🟢موضوعات و محورهای پژوهشی گروه روانشناسی
گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سال 1361 همزمان با آغاز به کار رسمی سازمان با همکاری استادان برجسته حوزه و دانشگاه فعالیت خود را آغاز نمود. حاصل کار این گروه انتشار بیش از 60 عنوان اثر پژوهشی، دهها مقاله منتشر شده در نشریات معتبر داخلی و بین المللی، برگزاری دورههای آموزش تحصیلات تکمیلی، همایشها، کرسیها و نشستهای علمی و عضویت در مجامع و انجمن های معتبر علمی بینالملی است.
باابتناء بر راهبردها و چشمانداز بلندمدت تبیین شده گروه، برخی اولویتها و محورهای پژوهشی گروه تهیه و تنظیم گردیده است که به تفصیل در فایل ذیل تقدیم حضور میشود.
استادان، پژوهشگران، دانشجویان و طلاب محترم حوزههای علمیه همچنین علاقهمندان همکاری پژوهشی با گروه روانشناسی پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه متناسب با محورهای اعلام شده میتوانند با رییس اداره پشتیبانی امور پژوهشی پژوهشکده جناب آقای مرتضی برزگر در ساعات اداری با شماره 02532111355 هماهنگیهای مقتضی را بهعمل آورند.
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/همراهمان باشید👇
🟢 @rihu_ac_ir
🟢 @research_hu
محورهای پژوهشی گروه روانشناسی.pdf
648.1K
🟢موضوعات و محورهای پژوهشی گروه روانشناسی پژوهشکده علوم رفتاری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/همراهمان باشید👇
🟢 @rihu_ac_ir
🟢 @research_hu
🟢آییننامه تألیف و انتشار کتاب های درسی
پیرو ابلاغ آیین نامه تالیف و انتشار کتاب های درسی دانشگاهی توسط دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری، کتاب ضمائم آیین مذکور به همت دکتر سیده مریم حسینی و دکتر سید اسماعیل موسوی اعضای هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با همکاری موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، مرکز نشر دانشگاهی و سازمان سمت منتشر شد.
🟢 @research_hu
آئیننامه تألیف و انتشار کتابهای درسی.pdf
17.85M
🟢فایل کاربردی
متن نهایی آییننامه تألیف و انتشار کتاب های درسی
🟢 @research_hu
🟢دستور خط فارسی«ویراست جدید»
نسخۀ الکترونیک ویراست جدید «دستور خط ّفارسی» به شکل رایگان از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شد.
🟢 @research_hu
دستور خط زبان فارسی.pdf
666.4K
🟢فایل کاربردی
نسخۀ الکترونیک ویراست جدید «دستور خط ّفارسی»
🟢 @research_hu
السّلٰام علیْک یٰا ابٰا عبْد الله
وعلى الْارْوٰاح الّتى حلّتْ بفنٰائک
علیْک منّى سلام الله ابداً
ما بقیت وبقى اللّیْل و النّهٰار
ولا جعله الله آخر الْعهْد منّى لزیٰارتکمْ
السّلام على الْحسیْن
وعلٰى علىّ بْن الْحسیْن
وعلىٰ اوْلاد الْحسیْن
وعلىٰ اصْحٰاب الْحسیْن
ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین( ع) و هفتاد و دو تن از یاران مخلص و جان بر کف آن حضرت را به ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا و تمام عاشقان و مریدان آن حضرت بویژه استادان، پژوهشگران، دانشجویان و یاوران علمی ارجمند تسلیت عرض می کنیم.
مدیریت پژوهش و نوآوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
💢🔰
با فرارسیدن ماه محرم
در حوزه عاشوراپژوهی چه کتاب هایی بخوانیم؟
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به مناسبت فرا رسیدن #ماه_محرم، سه کتاب در حوزه #عاشوراپژوهی معرفی کرد.
🌐مشروح خبر:
https://rihu.ac.ir/fa/news/38428
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه|همراهمان باشید👇
@rihu_ac_ir
🟢تحول گفتمان در گزارش واقعه کربلا
در فاصله زمانی قرن چهارم تا دهم ه. ق، در منطقه وسیعی که به عنوان جغرافیای فرهنگی ایران شناخته شده و مهمترین شاخصه آن، رواج زبان فارسی بود، نگاشتهها و سرودههای فراوانی درباره واقعه کربلا پدیدار شد که هر یک به گونهای، به ثبت یا انعکاس رویداد مذکور پرداخته بودند. این تعدد و تنوع نگارشی، به شکلگیری گفتمانهای چندگانه در گزارش واقعه کربلا و تحولات محتوایی این گفتمانها در دوره زمانی یاد شده انجامید. بهمنظور شناخت دقیق ابعاد این تحولات، مفاهیم مندرج در گزارشهای مورد بررسی، با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا و با تکیه بر تجزیه زبانی (واژهها، اصطلاحات، عبارات، و جملات) کمّیسازی (سنجش آماری) شده و در پایان مورد تحلیل تاریخی- محتوایی قرار گرفت. نتایج گویای روند صعودی نسبتاً پیوسته تمایل به گفتمانهای غیرتاریخی در قرون مورد نظر و هژمونیک (مسلط) شدن گفتمان عاطفی، در گزارشهای فارسی واقعه کربلا است.
🟢 @research_hu
🟢 پژوهشنامه عاشورا
کتاب «پژوهشنامه عاشورا» پژوهشی است درباره حماسۀ تاریخی و ماندگار عاشورا که با حرکت امام حسین(علیه السلام) از مدینه آغاز میشود و سپس در امتداد رُخدادهای کربلا و اسارت اهلبیت(علیه السلام) تا کوفه و شام و بازگشت به مدینه، برپایه منابع کهن تاریخی و روایی، ادامه مییابد. نگارنده تلاش کرده است تا در یک متن مختصر، یک دوره گزارش مستند از قیام و رویدادهای عاشورا ارائه کرده و در خدمت پژوهشگران، مبلغان و مرثیهسرایان اهلبیت(علیه السلام) قرار دهد؛ از سوی دیگر، برخی مطالبیکه در منابع امروزی نقل شده و در مرثیهخوانیها رایج است اما در منابع معتبر و متقدم مستندی ندارند نیز در این کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. بنابراین، اختصار، ارجاع به منابع درجه اول، داوری و سنجش روایتهای متعارض و متناقض و ارائه روایت مستند و منسجم از ویژگیهای این اثر است.
🟢 @research_hu
🟢 بازتاب تفکر عثمانی در واقعه کربلا
بازشناسی تفکر سیاسی، مذهبی نیروهای معارض قیام امام حسین(ع) در کوفه و کربلا از موضوعات بسیار مهمی است که با توجه به نقش کوفیان و اتفاق این فاجعه عظیم در حوزه جغرافیای شیعه، شبهات و تهمتهایی را متوجه تاریخ تشیع نموده است.
دشمنان شیعه همسو با تبلیغات امویان با این مغالطه و تحریف تاریخ که کوفه پایگاه شیعیان بوده و آنان از یک سو دعوت کنندگان امام و از سوی دیگر سرکوب کنندگان قیام کربلا بودهاند؛ در صددند تا شیعیان را مسئول این فاجعه معرفی کرده و عزاداری آنان را یک نوع سرپوش و فریب القاء نمایند. حرکت توابین نیز فرصت مناسبی بهحزب حاکم داد تا ضمن تبرئه خود، آن را شاهدی بر این مدعا تبلیغ کند.
کتاب حاضر در صدد پاسخگویی به این شبهه است و با ادله و شواهد متقن تاریخی نشان داده که تفکر حاکم بر نیروهای معارض، تفکر عثمانی بوده و کوفی بودن مساوی با شیعه بودن مغالطهای است که پس از فاجعه کربلا جهت تبرئه حزب حاکم بهطور گسترده تبلیغ شد و نگذاشت تا حقیقت و ماهیت فکری و سیاسی نیروهای معارض آنگونه که هست شناخته شود.
🟢 @research_hu