eitaa logo
پژوهش و فناوری
682 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
80 ویدیو
110 فایل
سکوی تعامل و تبادل به روزترین اخبار پژوهشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه Admin: @pajoohesh_236
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از رهنامه پژوهش
✳️ را جدی بگیرید! 🔻تحقیق، منبع تغذیه‌ی آموزش است. ما اگر تحقیق را جدی نگیریم، باز سالهای متمادی بایستی چشم به منابع خارجی بدوزیم و منتظر بمانیم که یک نفر در یک گوشه‌ی دنیا تحقیقی بکند و ما از او یا از آثار تألیفی بر اساس تحقیق او استفاده کنیم و اینجا آموزش بدهیم. 🔻این نمیشود؛ این وابستگی است؛ این همان ترجمه‌گرائی و عدم استقلال شخصیت علمی برای یک کشور است. 📚بیانات معظم له در دیدار اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها‌ ـ ۱۳۸۶/۰۷/۰۹ 👉@rahnameh
هدایت شده از | مح مّد |
‍ "قربانی" «قربانی» را قُربِ آنی گفته‌اند. چه تعبیر لطیفی.. درست است، با قربانی، به آنی نزدیک می‌شوی.. نزدِ “یک” می‌شوی.. می‌رسی.. واصل می‌شوی. قربانی، یک عبادت تمام است. هر که به جایی رسید با قربانی رسیده است. آن تصور ابتدائی را از قربانی کنار بگذار. به‌دنبال سر بریدن گاو و گوسفند نباش. مفهوم قربانی در قرآن، بسیار فراتر از این حرفهاست. اگر نکته را بگیری راه رشد را بر خود آسان کرده‌ای. در این جهان آفرینش، ورود به مرحلۀ فراتر ممکن نیست؛ مگر اینکه مرحلۀ قبل قربانی شود. بدست نمی‌آوری؛ مگر آنکه از دست بدهی. پُر نمی‌شوی؛ مگر آنکه خالی شده باشی. جوانه نمی‌زنی؛ مگر آنکه دانه‌ات در خاک مضمحل شده باشد. پیر نمی‌شوی؛ مگر آنکه جوانی را تقدیم کرده باشی. این روند قربانی گرفتنِ طبیعت است. نخود، تا در دیگ نجوشد و در دل انسان جای نگیرد، تبدیل به اندیشه نمی‌شود. تا ندهی، نگیری.. کسانی را می‌بینم که بر سر دروازۀ وصلند؛ اما هرگز وارد نمی‌شوند، چون حاضر به دادن چیزی نیستند.. حاضر به قربانی دادن نیستند، پس نمی‌رسند، هر چند که بر دروازه‌اند. هر چند قدمی بیش نمانده است. آنگاه که تعلقی را قربانی می‌کنی، به واقع جا را برای آمدن چیزی فراتر خالی کرده‌ای... برگرفته از مقاله "قربانی"
در راستای تحقق رویکردها و اولویت‌های پژوهشی ابلاغی سال 1399 مقام محترم ریاست پژوهشگاه، گروه جامعه شناسی پژوهشکده علوم اجتماعی با مدیریت حجت الاسلام دکتر حسین بستان پذیرای طرح‌های پژوهشی استادان، پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه علوم اجتماعی می‌باشد. از جمله محور‌ها و اهداف پژوهشی گروه جامعه شناسی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: 1. استخراج و ارائه نظام‌مند آموزه‌ها و مبانی اسلامی در حوزه علوم اجتماعی؛ 2. ارائه راه‌کارها در زمینه مسائل اجتماعی با تکیه بر دستورالعمل های دینی؛ 3. تبیین و تحلیل دینی مسائل و موضوعات اجتماعی؛ 4. بومی‌سازی علوم اجتماعی بر اساس مبانی دینی؛ 5. تبیین آموزه‌های دینی با تکیه بر دستاوردهای علوم اجتماعی؛ 6. تدوین روش شناسی تحقیق در قلمرو علوم اجتماعی با نگرش اسلامی؛ پژوهشگران و علاقه‌مندان محترم می‌توانند «طرح‌های پژوهشی» بنیادی و کاربردی مبتنی بر محورهای اشاره شده فوق را که حل یکی از آسیب‌ها و مسائل اجتماعی استان، منطقه و کلان نظام حاکمیتی کشور را مورد پژوهش قرار می‌دهد؛ در قالب طرحنامه پیشنهادی به انضمام «رزومه علمی» خود به نشانی زیر ارسال نمایند. تا پس از سپری نمودن فرایند تصویب خواهی و امکان‌سنجی اجرای آن در گروه، هماهنگی های مقتضی با مجریان محترم به منظور انعقاد قرارداد و شروع فرایند اجرای طرح بعمل آید. ...................................... 🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu 🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416 مدیر پژوهش: 🆔https://eitaa.com/Pajoohesh236
مجله ربایی چیست؟ امروزه در محافل علمی و دانشگاهی با کلماتی نظیر مجلات هایجک (فیک) زیاد مواجه می شویم. اما، منظور از این مجلات چیست؟ چرا به آنها مجلات هایجک (ربوده شده) می گویند؟ 👣 این مجلات به تقلید از مجلات معتبر ساخته می شوند. یعنی دقیقا مختصات یک مجله واقعی را شبیه سازی می کنند (همان نام، همان سایت، همان شکل ظاهری، همان ادیتور و ...) ، و سعی می کنند مقالات را بدون داوری و در زمانی کم اما با پرداخت هزینه زیاد چاپ کنند. امروزه در کشور ما هم این مجلات قربانی های زیادی را، حتی از اعضای هیات علمی که تحت فشار ارتقا هستند، می گیرد، چه رسد به دانشجویانی که هنوز الفبای تحقیق را نمی دانند، و مثل آب خوردن گول بانیان آنها را می خورند. 🐾 کلمه هایجک به معنی ربودن می باشد. به همین خاطر به این مجلات، مجلات هایجک گویند. البته این مجلات خود زیر مجموعه ای از مجلات نامعتبر یا فیک هستند. اما چون ظاهری قانونی و موجه دارند، بسیار باید مراقب آنها بود. متاسفانه ایرانیان در اولین مجله هایجک، یکی از کشورهایی بودند که بیشترین تعداد مقاله چاپ شده داشتند. یادداشت: دکتر طاهر لطفی 🌐 @Researchassist 🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu
سلسله مباحث جامعه شناسی دین جلسه سیزدهم (آخر) استاد مجید کافی کانال تلگرامی دکتر مجید کافی به نشانی: 🔴https://t.me/majidkafiresearch
دومین نشست‌ ایده‌پردازی «علم و جامعه» با عنوان «از آموزش عالی کلاسیک به آموزش عالی الکترونیکی» با هدف گفتگو درباره اقتضائات این گذر بر اساس تحولات جهانی و نیازهای داخلی، روز سه‌شنبه ۱۴ مردادماه از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ با حضور دکتر وحید شالچی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر عباس وریج کاظمی عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با محوریت «فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی؛ قالب‌های بدیل» برای کارشناسان و مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور و علاقه‌مندان این حوزه برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق آدرس b2n.ir/iscs در این نشست‌های مجازی شرکت کنند. گفتنی است این نشست‌ها از صفحه اینستاگرام پژوهشکده به نشانی www.instagram.com/iscs.ac.ir6 و سایت پژوهشکده به‌صورت زنده پخش خواهد شد.
به نقل از گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی؛ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در راستای تحقق مسئولیت اجتماعی سازمانی خود در توسعه ارتباط با جامعه در چارچوب اعطای فرصت مطالعاتی تمام وقت به اعضای هیأت علمی، نخستین قرارداد همکاری با کمیته امداد امام خمینی(ره) را منعقد نمود. بر اساس مفاد این قرارداد جناب آقای دکتر مصطفی کاظمی نجف آبادی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد پژوهشکده علوم اجتماعی به عنوان متقاضی فرصت مطالعاتی مقرر گردید طی مدت ششماه ضمن بررسی و مساعدت علمی به منظور رفع مشکلات علمی تحقیقاتی کمیته امداد امام خمینی(ه) و تقویت ارتباط علمی پایدار بین دو مرکز نسبت به اجرای پروژه طراحی رشته های مرتبط با بخش خیریه اقدامات مقتضی را بعمل آورد ...................................... 🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu 🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416 مدیر پژوهش: 🆔https://eitaa.com/Pajoohesh236
هدایت شده از پژوهش و فناوری
گروه فلسفه علوم انسانی برگزار می‌کند کرسی علمی ترویجی «روش تفسیری اجتهادی جامع» گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با هدف تبیین روش تفسیری اجتهادی جامع و پاسخ به سئوالات مربوط به آن و نهادینه شدن روش تفسیری اجتهادی جامع به عنوان روشی متقن و برتر در تفسیر قرآن با همکاری گروه قرآن‌پژوهی پژوهشکده علوم اسلامی کرسی علمی ترویجی «روش تفسیری اجتهادی جامع» را برگزار می کند محورها: 1. تعریف روش تفسیری اجتهادی جامع و مشخصات آن؛ 2. بیان اشتراکات و افتراقات این روش با سایر روش‌های تفسیری؛ 3. دلائل اعتبار و برتری این روش تفسیری؛ 4. نقش و آثار این روش تفسیری در مباحث کلامی از جمله در مباحث علوم انسانی ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر بابایی دانشیار گروه قرآن پژوهی؛ ناقدین: دکتر مسعود آذربایجانی استاد تمام گروه روان‌شناسی؛ دکتر حسین بستان استادیار گروه جامعه‌شناسی؛ مدیر جلسه: دکتر هادی موسوی استادیار گروه فلسفه علوم انسانی با توجه به شرایط بهداشتی حاکم در جامعه کرسی به صورت مجازی برگزار می‌شود. نحوه حضور علاقه‌مندان متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد. ...................................... 🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu 🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416 مدیر پژوهش: 🆔https://eitaa.com/Pajoohesh236
رسول خدا فرمودند «یَومُ غَدیرِ خُمٍّ أفضَلُ أعیادِ اُمَّتی» روز غدیر خم بالاترین اعیاد در میان امت من است. 🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu
💥چرا فرهنگستان‌علوم‌اسلامی، تأسیس شد؟ ✅ استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره): 1⃣ آنچه در ابتدا باعث شد که من متوجه نیاز مبرم جامعه اسلامی به تأسیس چنین مجموعه‌ای () بشوم، به سال‌های اولیه آغاز انقلاب اسلامی باز می‌گردد. در سال 41 که امام (رحمة الله علیه) قیام کردند شرایط خاصی برای ایشان به وجود آمده بود و ایشان در فکر راه حلی اساسی برای بودند. 2⃣ در آن زمان خلاء وجود یک بینش تاریخی و جهان‌بینی که بتواند را به دست بگیرد، برای ما محرز شده بود. در عین حال مسئله را هم به هیچ وجه مورد قبول نمی‌دانستیم. 3⃣ در سال 1342 حضرت امام (رحمة الله علیه) به معنای «اسلام در عمل» را طرح نمودند. تا آن زمان فلسفه اسلامی تنها در مقابل سؤالات مربوط به بحث چرایی و چیستی عالم پاسخگو بود. اگردر بحث و شیوه عملکرد صحیح اجتماعی و حکومتی هم در آن زمان فلسفه‌ای پاسخگو داشتیم، انحرافات فکری گروه‌هایی همچون مجاهدین خلق، به لحاظ ریشه‌ای به وجود نمی‌آمد و یا لااقل تا این حد عمق نمی‌یافت. 4⃣ در اردیبهشت ماه سال 1359 که حضرت امام (رحمة الله علیه) مسئله را مطرح فرمودند، جان تازه‌ای گرفتیم و تقریباً پس از اتمام کار مجلس خبرگان قانون اساسی بود که کار اصلی خود را با تأسیس فرهنگستان علوم اسلامی آغاز نمودیم. 5⃣ خلاصه اینکه؛ به صرف داشتن اخلاق فردی و این نظر که همه را موظف کنید از یک سری انسان‌شناسی، جهان‌بینی، اخلاق آن هم از بهترین‌ها مجهز شوند و خواسته قلبی آنها هم تابع خواسته‌های متعالی اسلام باشد؛ و بدون داشتن راهکارها، معادله‌ها و مدلهای جهت توزیع قدرت و ثروت در جامعه به شکل الهی و اسلامی به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید. @monir_ol_din
رئیس کتابخانه، مرکز اسناد و مدارک علمی و اطلاع رسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه: در کتابخانه باید تمام نیازهای یک پژوهشگر اعم از نیازهای علمی و رفاهی فراهم شود تا پژوهشگر بتواند با آرامش به مطالعه بپردازد ................................ در تاریخ 28 تیر 99 در راستای فعالیت کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی در خصوص تهیه تاریخ شفاهی کتابخانه ها، جناب آقای ابوالفضل احمدی رئیس کتابخانه، مرکز اسناد و مدارک علمی و اطلاع رسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با حضور در کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی ضمن بیان پیشینه‌ای از فرایند شکل گیری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مأموریت و رسالت این مرکز علمی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابعاد فعالیت کتابخانه تخصصی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای حاضرین بیان نمودند ایشان با ابراز خرسندی از تأمین نیازهای اعضای هیأت علمی و پژوهشگران همکار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و کسب رضایت‌مندی ایشان بیان داشتند: منابع گردآوری شده در کتابخانه پژوهشگاه بر اساس موضوعات پژوهشی پژوهشگاه می‌باشد که در آن، در حال حاضر، پانزده گروه پژوهشی در حال فعالیت است و منابع و کتابهای این مجموعه براساس نیاز گروه‌های پانزده‌گانه پژوهشگاه، نزدیک به 85 هزارجلد کتاب فارسی و عربی، شامل 70هزار عنوان و در حدود 9هزار جلد کتاب لاتین، شامل 6 هزار عنوان می‌باشد. جناب آقای ابوالفضل احمدی در ادامه خاطرنشان کردند: از آنجایی که کتابخانه پژوهشگاه یک کتابخانه پژوهشی و تخصصی محسوب می‌شود، سعی شده است تمام نیازهای یک پژوهشگر اعم از نیازهای علمی و رفاهی وی فراهم شود، از جمله تلاش شده میزهای اختصاصی مطابق با استانداردهای ارگونومیک و حتی فضای سبز برای پژوهشگران فراهم گردد، تا در فضایی امن و آرام به مطالعه و پژوهش بپردازند. وی در خصوص مجموعه سازی این مجموعه بیان کرد: سعی شده است کتاب یا منبعی که پژوهشگر به آن نیاز دارد در کمترین زمان ممکن برایش فراهم گردد و در کل مجموعه سازی این نهاد با کمک محققان و پژوهشگران و اساتید برجسته هر رشته انجام می‌شود. در پایان ایشان در پاسخ به این سوال که ویژگی یک کتابخانه خوب و یک کتابدار موفق چیست؟ عنوان کردند: برای موفقیت در امر اداره کتابخانه باید به اصول پنجگانه رانگاناتان در تعامل با کاربر و به طور کلی در همه زمینه ها توجه کامل شود. در مورد سرویس دهی و خدمات کتابخانه گفتند که این خدمات باید به نحوی باشد که کاربر را ترغیب به استفاده از کتابخانه کند و مهمترین مسئله در حرفه کتابداری علاقه به کار است که مهمترین فاکتور برای کتابداران است و با توجه به اینکه کتابخانه یک محیط ارام و ساکت و بدور از جنب و جوش و سروصداست، در حرفه کتابداری این علاقه نقش و تاثیر دوچندان دارد و بعد از آن دانش کتابداری در موفقیت این حرفه بسیار مهم است. ...................................... 🔴https://eitaa.com/mrisc_rihu 🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416